چرا سئو بهترین تخصص دیجیتال مارکتینگ برای یادگیری در ایران است؟

  • نویسنده: الهام کرامتی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=6154
چرا سئو بهترین تخصص دیجیتال مارکتینگ برای یادگیری در ایران است؟

دیجیتال مارکتینگ در عصر امروز تبدیل به یک علم پرطرفدار شده است که بسیاری از افراد برای ورود به آن تلاش می ‌کنند. از آموزش گرفته تا کارآموزی در شرکت های مختلف راه هایی هستند که باعث می شوند فرد بتواند تا حد زیادی در این رشته تجربه کسب نماید. هر چند که کارآموزی بدون آموزش، روش نادرستی برای ورود به این رشته می باشد. چرا که در بسیاری از موارد، فرد صرفا با سلیقه فرد ارشد در آن شرکت، آموزش را آغاز می کند که بعضا آن روش ها اصولی و صحیح نیستند.

علاقه به ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ نه فقط در ایران بلکه در تمامی  جهان دیده می ‌شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی و کاری شده است. دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعه مارکتینگ می باشد. مارکتینگ یا علم بازاریابی کمک می کند که کسب و کارها با روش های مختلف فروش بالاتری داشته باشند.

متاسفانه در ایران هنوز مارکتینگ یا بازاریابی را صرفاً به بازاریابی حضوری می  شناسند. یعنی فرد مغازه به مغازه و یا شرکت به شرکت در تلاش باشد که محصول و یا خدمات خود را به آنان عرضه نماید. در حالی که این یک دیدگاه اشتباه است؛ چرا که مارکتینگ دارای زیر مجموعه های بسیار زیاد و متنوعی می  باشد. برای مثال دیجیتال مارکتینگ یکی از زیر شاخه‌ های آن بوده که به بازاریابی در بستر دیجیتال و وب می پردازد. در واقع فروش در سطح اینترنت یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ می باشد. توجه داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ صرفاً روشی برای بالا بردن میزان فروش نیست؛ بلکه در بعضی از مواقع افراد از دیجیتال مارکتینگ برای برندسازی استفاده می نمایند. در واقع فرد میزان فروش متناسب با برنامه ریزی های از پیش تعیین شده را دارد، اما برای پیشرفت نیاز به شناخته شدن داشته و بدون آن نمی تواند به استراتژی فروش خود ادامه دهد. لذا در این شرایط فرد نیاز به برندسازی پیدا می کند و یکی از ابزارهای آن دیجیتال مارکتینگ است.

متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست؟

زمانی که می گوییم یک فرد متخصص دیجیتال مارکتینگ است در واقع او در یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ و یا چند تا از آنها به مهارت و تجربه رسیده است. هرچند که در ایران با شنیدن نام دیجیتال مارکتینگ همه افراد تصور می ‌کنند که این عبارت دقیقاً معادل با سئو وب سایت است. در حالی که این یک نگرش بسیار اشتباه است. چراکه سئو و بهینه سازی سایت یکی از چند زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ بوده و به تنهایی مفهوم دیجیتال مارکتینگ نیست.

ما در این مقاله می خواهیم در این رابطه صحبت کنیم که چرا در ایران دیجیتال مارکتینگ را دقیقا معادل با سئو وب سایت قرار می دهیم و چرا پر بازده ترین روش دیجیتال مارکتینگ در کشور ما، گرایش سئو و بهینه سازی وب سایت می  باشد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا درباره زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ و همچنین دلایل پرطرفدار بودن سئو سایت در ایران با هم بیشتر صحبت کنیم.

سئو بهترین تخصص دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ و زیرشاخه های آن

پیش تر به این اشاره کردیم که دیجیتال مارکتینگ دسته بندی های بسیار متفاوتی دارد. در واقع زمانی که فرد می خواهد وارد این رشته شود، باید بداند که می ‌خواهد در کدام از انواع دیجیتال مارکتینگ به تخصص برسد. ما سعی داریم در این مبحث به پرکاربردترین روش های دیجیتال مارکتینگ که می توانید وارد آن شوید، صحبت کنیم. همچنین به این موضوع بپردازیم که چرا در بین این زیرمجموعه ها، سئو سایت دارای بیشترین طرفدار می باشد و افراد تمایل کمتری برای ورود به سایر دسته ها را دارند. پس بیایید با هم به دسته بندی های پرطرفدار دیجیتال دیجیتال مارکتینگ را در سراسر دنیا و مقایسه آن با ایران پرداخته و آن ها را با هم مقایسه کنیم.

گوگل ادوردز و یا تبلیغات در گوگل

یکی از پرطرفدار ترین گرایش های دیجیتال مارکتینگ در دنیا، تبلیغ در گوگل می  باشد در واقع استفاده از خدمات تبلیغ در گوگل که به آن گوگل ادز هم گفته می  شود یکی از پردرآمدترین روش های دیجیتال مارکتینگ است که در دنیا طرفداران زیادی را دارد. هم برای ورود به این رشته و هم برای استفاده از آن توسط کسب و کارها. فرد در زمان آموزش تبلیغ در گوگل، یاد می گیرد که چگونه با پنل گوگل ادوردز کار کند. در واقع گوگل برای ایجاد کمپین تبلیغ، یک پنل را در اختیار فرد قرار می دهد. او در این پنل می ‌تواند به ایجاد کمپین و بهینه سازی آن بپردازد. در واقع فقط کار کردن با پنل دارای اهمیت نیست؛ بلکه چگونگی ایجاد یک تبلیغ با بودجه مناسب و بازدهی بالا دارای اهمیت می باشد که باید به شکل صحیح به فرد آموزش داده شود. هر چند که کسب تجربه در ایجاد یک کمپین استاندارد، بی اثر نیست.

افراد زیادی در دنیا هستند که برای دیده شدن کسب و کار خود در نتایج جستجوی گوگل از خدمات گوگل ادوردز استفاده می نمایند. تبلیغ در گوگل ویژگی های بسیار زیادی دارد که باعث شده کسب و کارها استفاده از آن را به سایر روش ها در بیشتر کشورها ترجیح دهند. یکی از این ویژگی ها سرعت بالای انجام و رسیدن به نتیجه می باشد. اگر شما امروز صبح اقدام به تهیه خدمات گوگل از نمایید، تا چند ساعت بعد سایت شما بر اساس کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل قرار خواهد گرفت. همین موضوع است که بسیاری از کسب و کارها تمایل دارند تا برای رسیدن به نتیجه از این روش استفاده نمایند.

در ایران هم استفاده از تبلیغات گوگل دارای طرف طرفداران بسیار زیادی می باشد. اما در کشور ما برای تبلیغات گوگل ادز با دو چالش بزرگ مواجه هستیم. اول نوسان نرخ ارز است که باعث می ‌شود کسب و کارها کمی  در زمینه انتخاب این روش برای دیده شدن، بالا بردن فروش و همچنین برندسازی دچار تردید شوند. چرا که میزان تبلیغات آنها و هزینه ‌ای که برای آن در نظر می گیرند، نه تنها به صورت روزانه، بلکه در بعضی از مواقع به صورت ساعتی تغییر می کند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع نمی توان برنامه ریزی مالی دقیقی برای کمپین های ادز انجام داد. اما مهمترین دلیلی که باعث می ‌شود بسیاری از افراد که برای آموزش دیجیتال مارکتینگ اقدام می ‌کنند، وارد مبحث گوگل ادوردز نشوند این است که پنل گوگل ادز در ایران فیلتر است. همین موضوع کار کردن با آن را دشوار می  کند. به همین دلیل گوگل ادز برای بعضی ها دارای ارزش بسیار زیادی بوده و برای آموزش آن زمان زیادی را قرار می دهند، اما بسیاری دیگر به دلیل مواجه شدن با فیلترینگ از آن به راحتی عبور کرده و ترجیح می دهند در سایر زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری آموزشی کنند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بیشتر افراد از شبکه های اجتماعی به صورت مداوم استفاده می کنند. همین موضوع می ‌تواند زمینه ‌ساز این موضوع باشد که ما در دیجیتال مارکتینگ مبحثی را به عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی داشته باشیم. چرا که این شبکه ها می توانند زیرساخت مناسبی را برای برندسازی و همچنین فروش محصول و خدمات را برای ما فراهم کنند. زمانی که از شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم با مجموعه بسیار زیادی از این پلتفرم ها روبرو می ‌شویم که برای دیده شدن در هر کدام استراتژی های مختلفی وجود دارد. لذا این فیلد از دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شاخه ها برای آموزش در دنیا محسوب می ‌شود. هرچند که در ایران این بخش خیلی به صورت تخصصی کار نمی شود. شاید دلیل این موضوع این باشد که بسیاری از شبکه های اجتماعی در ایران فیلتر هستند. لذا به افراد برای آموزش دیجیتال مارکتینگ در بخش بازاریابی شبکه های اجتماعی هزینه و زمان زیادی را صرف نمی کنند.

مهمترین شبکه های اجتماعی که هر کسب و کاری برای معرفی خود، خدمات و کالاها می توانند از آن استفاده کنند عبارت هستند از اینستاگرام، تلگرام، واتساپ فیسبوک، پینترست، یوتیوب و بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر. متاسفانه تمامی  شبکه های اجتماعی می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش در هر کسب و کار داشته باشند که در ایران فیلتر هستند. به همین دلیل است که افراد تمایل زیادی به وارد شدن به این گرایش را ندارند. چرا که مدام با فیلترینگ سر و کار داشته و حتی پروژه ها نیز به صورت دائمی نیستند. هر مجموعه ای که چند ماه برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی هزینه می کند، به زودی به این نتیجه می رسد که باید این مبحث را رها کند. لذا بیشتر پروژه ها بی سرانجام خواهند ماند.

فیلترینگ باعث شده که در زمینه شبکه های اجتماعی متخصصان زیادی نداشته باشیم. بیشتر افرادی که در این مبحث در حال فعالیت هستند، صرفاً به صورت تجربی اقدام به آموزش کرده‌ اند و به صورت تخصصی خیلی برای آموزش آن زمان صرف نکردند. برای مثال اگر کسب و کاری بخواهد در اینستاگرام به تبلیغ و یا ترویج محصولات و خدمات خود بپردازد، کسی که می ‌تواند این کار را برای او انجام دهد باید کمی  گرافیک بلد باشد. همین موضوع در ایران کافی است که فرد توانایی طراحی پست و استوری مناسب را داشته باشد. ابعاد درست پست و استوری را بشناسد و علم رنگ شناسی و کار با ابزار گرافیکی را داشته باشد. در حالی که نوشتن یک کمپین موفق برای اینستاگرام دارای مهارت های بسیار بالایی است.

از دیجیتال مارکتینگ تا مفهوم سئو سایت

ما در ایران زمانی که از متخصص دیجیتال مارکتینگ نام می بریم، در واقع انگار منظورمان این است که فرد یک سئو کار حرفه ای بوده و تمام تعریف ما از دنیای دیجیتال مارکتینگ در سئو خلاصه می شود. شاید به خاطر موارد گفته شده باشد که دیجیتال مارکتینگ در ایران صرفاً به عنوان سئو سایت دیده و شناخته شده است. چرا که یک مانع مهمی مانند فیلترینگ باعث شده که بسیاری از گرایش ها در ایران سخت باشد و فرد برای آموزش آن زمان زیادی را صرف نکرده و وارد فیلد سئو سایت شود. حرفه ای پردرآمد که می ‌تواند برای فرد بسیار پولساز باشد و با گرفتن پروژه های متفاوت به بالا بردن میزان درآمد خود بپردازد.

فروش آنلاین در سایت و یا شبکه های اجتماعی؟

در حال حاضر در ایران بهترین روش دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها، سئو و بهینه سازی سایت می باشد. چرا که با موضوعاتی مانند فیلترینگ سایت مواجه نخواهد بود. هر کسب و کاری تمایل دارد که بر اساس هزینه ای که می کند، یک نتیجه مناسبی را گرفته و به هدف خود برسد. به همین دلیل ترجیح می دهند به جای هزینه بر روی شبکه های اجتماعی که فیلترینگ باعث نابودی کسب و کارهای اینترنی در این بخش شده است، سرمایه گذاری را منوط به سئو وب سایت خود نماید.

سئو بهترین تخصص دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ را از سئو شروع کنید.

ما هم پیشنهاد می کنیم برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ از آموزش سئو استفاده نمایید. زیرا بهترین روش بازاریابی اینترنتی در ایران، سئو سایت است. چرا که حداقل می دانید که درگیر مسائل فیلترینگ نخواهید شد. همواره دارای شغل خواهید بود. همچنین می توانید در شرکت های مختلف استخدام شوید و هم در زمینه سئو سایت می توانید به صورت فریلنسر اقدام به کسب پروژه و کسب درآمد نمایید. همین موارد گفته شده باعث شده که در دسته بندی فروش آنلاین در ایران سئو و بهینه سازی سایت یکی از مهمترین زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ به حساب آید. در واقع فروش آنلاین روش های بسیار زیادی دارد؛ اما با توجه به موانع و چالش های پیش رو بهتر است اگر می ‌خواهید وارد این زیرمجموعه شوید، در ابتدا به سراغ آموزش سئو وب سایت رفته تا خیال شما از کسب درآمد راحت باشد.

لازم است که بدانید یک متخصص دیجیتال مارکتینگ صرفاً در زمینه سئو تخصص نداشته و در واقع یک فرد می ‌تواند متخصص سئو شود، ولی در ادامه به سایر آموزش ها نیز بپردازد. برای مثال یک متخصص سئو می تواند در صورت تمایل آموزش ببیند که کمپین موفق گوگل ادز را نیز ایجاد کند. این یک تجربه و مهارت بسیار بالا است و به خود شما بستگی دارد که می خواهید در این حرفه تا کجا پیش بروید.

از کارشناسی تا تخصص دیجیتال مارکتینگ

خیلی‌ها صرفا بعد از آموزش سئو و دریافت پروژه به آن بسنده کرده و دیگر آموزش خود را پیش نمی ‌برند؛ در حالی که بعضی از افراد سعی می ‌کنند در زمینه های مختلف مانند شبکه های اجتماعی، گوگل ادوردز، ایمیل مارکتینگ، مدیریت محتوا و سایر زیرمجموعه‌ های آن آموزش ببینند. در واقع این به فرد بستگی دارد که بخواهد تا چه حد کار خود را گسترش دهد. بسیاری هستند که متخصص سئو محسوب می شوند، اما زمانی که در زمینه های مختلف مانند مدیریت محتوا و یا گوگل ادز هم از آن ها سوال می شود، متوجه می شوید که در سایر زمینه ها می توانند عملکرد صحیح و مناسبی داشته باشند.

بازار کار سئوکاران

بسیاری از افراد که اقدام یادگیری سئو می ‌نمایند، دلایل بسیار زیادی برای ورود به این حرفه دارند. بعضی از آنها تمایل دارند که بازار کار مناسبی نصیب آنها شود. البته بسیاری به این دلیل وارد مبحث سئو و بهینه سازی سایت می شوند که بتوانند به صورت دورکاری و یا فریلنسری اقدام به کسب درآمد نمایند. مبحث سئو آنقدر منعطف است که فرد می تواند در زمینه های مختلف به راحتی به کسب درآمد بپردازد. همین موضوع است که آموزش سئو وب سایت را در صدر آموزش های دیجیتال مارکتینگ قرار داده است؛ چرا که فرد بعد از رسیدن به تجربه لازم، می تواند در بسیاری از شرکت ها به صورت کارشناس و متخصص استخدام شود. همچنین می ‌تواند به صورت دورکاری و یا فریلنسری پروژه داشته باشد و منبع درآمد خود را گسترش دهد. آموزش دیجیتال مارکتینگ مزایای بسیار زیادی دارد، چرا که فرد می تواند بعد از پایان دوره به جز استخدام، درآمد دلاری نیز داشته باشند. یک کارشناس سئو این توانایی را دارد که بتواند از طریق سایت های فریلنسری، از سایر کشورها پروژه گرفته و درآمد دلاری داشته باشد. توجه داشته باشید که ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ برای شرکت های خارج از ایران، سئو توسط کارشناسان ایرانی است. به همین دلیل است که سئو سایت بالاترین حجم ثبت نام دوره های آموزشی را به نام خود ثبت کرده است. چرا که فرد می داند بعد از اتمام دوره، می تواند آینده کاری مناسبی داشته باشد.

در حال حاضر می ‌بینیم که بسیاری از افراد تحصیل کرده در سایر گرایش ها و رشته ها بعد از مدتی کار خود را رها کرده و به سمت دیجیتال مارکتینگ می  آیند. در واقع سعی می ‌کنند با آموزش صحیح، مسیر شغلی خود را تغییر دهند تا به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوند.

دوره های آموزش سئو سایت

اگر قصد دارید در دوره های دیجیتال مارکتینگ و در مبحث سئو و بهینه سازی وب سایت به تخصص برسید و آموزش خود را شروع کنید، پیشنهاد می کنیم در آموزشگاهی ثبت نام نمایید که به شما مدرک فنی و حرفه ای ارائه شود. چرا که این مدرک قابل ترجمه بوده و در آینده می توانید برای پرونده های مهاجرتی و یا حتی دریافت پروژه و در خارج از ایران و دریافت درآمد دلاری از آن استفاده نمایید. همچنین می توانید برای آموزش دیجیتال مارکتینگ در دوره های حضوری و آنلاین و یا خرید پکیج های آموزشی اقدام نمایید. آموزشگاه فنی و حرفه‌ای دارکوب در این زمینه می تواند برای شما یک انتخاب بسیار مناسب باشد. چرا که دوره های پروژه محور به صورت آنلاین، حضوری و ویدئو های از پیش آماده شده برای شما وجود دارد که می توانید آموزش خود را شروع نمایید.

همچنین شرکت دارکوب به شما مدرک فنی و حرفه‌ ای را ارائه می دهد که دارای ارزش بین المللی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین