آموزش دیجیتال مارکتینگ | 7 روش یادگیری بازاریابی دیجیتال

  • نویسنده : راضیه محمودی فرد
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=4764
آموزش دیجیتال مارکتینگ | 7 روش یادگیری بازاریابی دیجیتال

شناخت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و درک نحوه عملکرد و راه های بازاریابی اینترنتی به کسب و کارها کمک می‌کند تا با استفاده استراتژیک از ابزارهای دیجیتالی و تاکتیک های تبلیغاتی مناسب، بتوانند فروش و درآمد آنلاین خود را افزایش دهند و به مخاطبان مورد نظر خود دست یابند.

از طرفی یادگیری صحیح و اصولی بازاریابی اینترنتی می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام ورود به بازار کار، شانس بیش‌تری برای یافتن موقعیت‌های شغلی مناسب داشته باشید و حتی به عنوان دیجیتال مارکتر در شرکت های مختلف مشغول به کار شوید.

اگر به این فکر میکنید که چگونه بازاریابی دیجیتال را بیاموزنید، این مقاله یک راهنما به برخی از موثرترین استراتژی ها در مورد نحوه یادگیری دیجیتال مارکتینگ می پردازد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای شروع آموزش دیجیتال مارکتینگ ابتدا باید بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، شامل هرگونه تکنیک، استراتژی و روش بازاریابی اینترنتی می‌شود که در آن برای رسیدن به مشتری بالقوه و جذب او، تلاش می‌شود.            

در واقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب‌سایت، اپلیکیشن، تبلیغات اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ویدئویی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی و غیره برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش می‌باشد. علاوه بر این، دیجیتال مارکتینگ با هدف ایجاد آگاهی از برند، افزایش تعامل و وفاداری مشتری، و در نهایت افزایش درآمد است.

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

هر کدام از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به عنوان یکی از حیطه‌های حیاتی در عرصه تبلیغات آنلاین شناخته می‌شوند. این شاخه‌ها شامل مجموعه‌ای گسترده از استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهایی هستند که برای تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات در فضای دیجیتال به‌کار می‌روند. در ادامه چند مورد از آنها را بررسی خواهیم کرد:

آموزش طراحی سایت

یادگیری طراحی وب سایت برای دیجیتال مارکتینگ یک مهارت بسیار مفید است. وب‌سایت‌ها ابزارهای حیاتی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستند و توانایی ایجاد و مدیریت یک وب‌سایت جذاب و کارآمد می‌تواند به شما در تبلیغات و فروش آنلاین کمک زیادی کند. 

 با گذراندن دوره های آموزش طراحی سایت می‌توانید در عرصه طراحی سایت مشغول به کار شوید، خودتان کسب و کار جدیدتان را آغاز کنید، برندسازی کنید و کسب درآمد داشته باشید. از میان تکنولوژی های توسعه وب سایت آموزش HTML و CSS و آموزش JavaScripts تقریبا برای هر شخصی که بخواهد وارد حرفه طراحی سایت شود، واجب است.

مراحل یادگیری طراحی سایت

  • یادگیری زبان های HTML و CSS و JavaScripts
  • یادگیری یک زبان برنامه نویسی سمت سرور مانند آموزش php

یادگیری طراحی سایت

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

یادگیری سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت برای دیجیتال مارکتینگ اساسی‌ترین عنصر در توسعه و موفقیت یک حضور آنلاین است. با تسلط بر مفاهیم سئو، می‌توانید وب‌سایت هارا را به بهترین نحو در موتورهای جستجو قرار داده و جذب ترافیک هدفمند کنید.

این فرآیند شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب، بهینه‌سازی محتوا، ساختاردهی لینک‌ها و مانیتورینگ عملکرد وب‌سایت می‌شود. با یادگیری و به کارگیری تکنیک‌های سئو، می‌توانید به طور قابل‌توجهی نتایج دیجیتال مارکتینگ خود را بهبود دهید و به مخاطبان مد نظر خود دسترسی بهتری فراهم کنید. در ادامه برخی از دلایل یادگیری سئو را ذکر می‌کنیم:

  • اگر اصول سئو سایت را به درستی بیاموزید، می توانید در هر شرایطی، ترافیک طبیعی وب سایت خود را افزایش دهید یا اینکه آن را برای مدت زمان بسیار طولانی ثابت نگه دارید.
  • با سئو می‌توانید اعتماد و اعتبار کاربران را کسب کنید، بک لینک های با کیفیت ایجاد کنید و از نظر بهینه سازی سایت الگویی برای سایت های داخلی و خارجی باشید.
  • موتور جستجوی هوشمند گوگل، به راحتی می تواند یک تجربه کاربری خوب یا بد را تفسیر کند و بر اساس بهینه بودن تجربه کاربری یک وب سایت، آن را رتبه بندی می‌کند. پس تجربه کاربری، یک اصل مهم است وتنها عاملی که می تواند آن را ارتقا دهد، یادگیری سئو سایت است.
  • یکی از مهم ترین مسائلی که در دوره های آموزش سئو به آن پرداخته می شود، بهبود نرخ تبدیل و تعامل با کاربران سایت است. با یادگیری اصول سئو می توانید به راحتی به آنچه که در این زمینه می خواهید برسید.
  • استفاده از تکنیک های سئو می تواند پیام شما را سریع تر به کاربران برساند و بر چرخه خرید کاربران تاثیر گذار است.

یادگیری سئو و بهینه سازی سایت

آموزش تولید محتوا

یکی از اصلی ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا برای وب سایت ها است. برای این که بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، باید با سیستم مدیریت محتوای وب سایت مدنظر آشنایی کافی داشته باشید، در این صورت خودتان به راحتی می توانید محتوایی که تولید کرده‌اید را بارگذاری کنید.

سیستم های مدیریت محتوا یا CMS مانند وردپرس، جوملا، دروپال، Magento، OpenCart و غیره امکاناتی را برای توسعه دهنده و مدیر وب سایت می دهد که هر چه راحت تر بتوانند یک وب سایت را توسعه داده و یا محتوای آن را مدیریت کنید.

در بین این سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس حرف اول را می‌زند؛ وردپرس معروف‌ترین و محبوب‌ترین cms حال حاضر جهان است که تمام امکانات و آپشن‌های ساخت یک وبسایت حرفه‌ای را در خود جا داده است و می‌تواند پاسخگوی تمام نیاز‌های هر کاربر در این روند باشد. آموزش وردپرس دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • رابط کاربری ساده و قابل فهم
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • بهینه بودن برای موتور‌های جستجو
  • منب به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی
  • منبع باز بودن

همچنین کسب مهارت های زیر برای تولید محتوا لازم و ضروری است:

  • مهارت نگارش
  • توانایی درک و شناخت مخاطبان
  • درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو
  • توانایی تولید محتوای تصویری
  • آموزش سیستم های مدیریت محتوا

تولید محتوا در دیجیتتال مارکتینگ

یادگیری بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم قدرتمند برای ارتباط با مشتریان و جلب مخاطبان جدید شناخته می‌شوند. برای یادگیری موثر در این زمینه، ابتدا باید با الگوریتم‌ها و ابزارهای مختلف این شبکه‌ها آشنا شد. سپس نیاز به تحلیل داده‌ها و متوجه شدن از رفتار مشتریان در این شبکه‌ها داریم.

استفاده از استراتژی‌های مختلف محتوا، تبلیغات و ارتباطات معنی‌دار با مخاطبان می‌تواند به افزایش موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

در ایران اینستاگرام مهمترین شبکه اجتماعی است که کاربران بسیار زیادی دارد و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ تلاش می‌کنند در آن حضور جدی داشته باشند. برای اجرای برنامه بازاریابی خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پروفایل حرفه‌ای
  • ارسال پست‌های منظم
  • استوری
  • هشتگ‌گذاری
  • کپشن‌نویسی
  • همکاری با اینفلوئنسرها
  • برگزاری مسابقه
  • اجرای کمپین

شرکت طراحی سایت دارکوب در کنار ارائه خدمات طراحی سایت و سئو، خدمات ادمینی، نگهداری، تولید محتوا و انجام امور اینستاگرام را به مشتریان خود ارائه می نماید.

سوشال مدیا مارکتینگ

برخی دیگر از تخصص های کلیدی بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک(PPC)
  • بازاریابی پورسانتی
  • تبلیغات همسان
  • اتوماسیون بازاریابی
  • بازاریابی ایمیلی
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا یا ربایشی
  • محتوای حمایت شده
  • بازاریابی ویروسی

راه های یادگیری بازاریابی دیجیتال

وبلاگ خود را راه اندازی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن دانش عمیق در مورد دیجیتال مارکتینگ، راه‌اندازی وبلاگ شخصی و یادگیری از تجربیات خود است. هنگامی که وبلاگ خود را راه اندازی می کنید، مواردی مانند SEO، بازاریابی رسانه های اجتماعی، وردپرس و بسیاری از جنبه های بازاریابی دیجیتال دیگر را یاد خواهید گرفت.

هنگامی که وبلاگ خود را راه اندازی می کنید، تجربه عملی در جنبه های مختلف بازاریابی دیجیتال به دست خواهید آورد. در ابتدا، همه چیز دشوار خواهد بود، اما با تلاش و کوشش خود، از این روند لذت خواهید برد.

جدای از این، یک وبلاگ همچنین می تواند به شما کمک کند تا به صورت آنلاین درآمد کسب کنید، زندگی بدون رئیس داشته باشید و از هر کجا کار کنید.

شرکت در دوره های دیجیتال مارکتینگ

شرکت در دوره های دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهند که مفاهیم و تکنیک‌های مدرن مارکتینگ آنلاین را فراگیری کرده و با تغییرات پویا در حوزه مارکتینگ همگام شوید.

علاوه بر این، با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید مهارت‌های عملی را به دست آورده و این موضوع هنگام شروع به کار به شما کمک زیادی میکند. از مزایای دیگر شرکت در این دوره‌ها می‌توان به افزایش فرصت‌های شغلی، بهینه‌سازی کسب و کار، کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی مارکتینگ اشاره کرد.

همچنین اگر در آموشگاه های معتبر مثل آموزشگاه دارکوب شرکت کنید در پایان دوره، به شما مدرک فنی و حرفه ای بین المللی تعلق میگیرد که می‌تواند به رزومه شما ارزش بیافزاید.

شرکت در دوره های دیجیتال مارکتینگ

خواندن کتاب ها و وبلاگ های دیجیتال مارکتینگ

اگر نمی‌خواهید پول زیادی را برای یک دوره دیجیتال مارکتینگ خرج کنید، خواندن وبلاگ ها و کتاب‌های دیجیتال مارکتینگ بسیار ارزان‌تر هستند را خریداری کرده و شروع به خواندن آنها کنید.

کتاب ها دانش عملی زیادی به شما نمی دهند، اما ابزاری عالی برای شروع سفر بازاریابی دیجیتال شما هستند.

برای شروع، می‌توانید یک کتاب بازاریابی دیجیتال کامل بخرید که صفر تا صد بازاریابی دیجیتال را پوشش می‌دهد. همچنین می‌توانید کتاب‌های مختلفی درباره موضوعات بازاریابی دیجیتال مانند سئو، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، وردپرس و موارد دیگر خریداری کنید.

همچنین خواندن وبلاگ ها نه تنها به شما در یادگیری دیجیتال مارکتینگ کمک می کند، بلکه در مورد آخرین اتفاقات دنیای بازاریابی آنلاین نیز به روز می شود.

جدای از این، خواندن وبلاگ ها نیز دایره لغات شما را در زمینه دیجیتال مارکتینگ تقویت می کند.

دیدن ویدیوهای یوتیوب

اگر واقعاً در مورد یادگیری بازاریابی دیجیتال جدی هستید، یوتیوب بهترین مکان است. در یوتیوب، کانال‌های زیادی را خواهید یافت که صرفاً به بازاریابی دیجیتال می‌پردازند. به من اعتماد کن؛ اگر آن کانال ها را دنبال کنید و ویدیوهای آنها را برای یک یا دو ماه تماشا کنید، هیچ چیز نمی تواند مانع تبدیل شدن شما به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ شود.

به نظر من، ویدیوهای دیجیتال مارکتینگ در یوتیوب به مراتب بهتر از خواندن وبلاگ ها و کتاب ها هستند.

بنابراین، به یوتیوب بروید و فقط «بازاریابی دیجیتال» را در کادر جستجو تایپ کنید. در عرض چند ثانیه، با هزاران سخنرانی و ویدئو با کیفیت بالا مواجه خواهید شد. 

فعالیت به صورت کارآموزی

اگر در مورد یادگیری دیجیتال مارکتینگ جدی هستید، باید یک دوره کارآموزی دیجیتال مارکتینگ را بگذرانید. شرکت های زیادی در این زمینه وجود دارند که شما میتوانید چند شرکت را انتخاب کنید و برای کارآموزی اقدام کنید.

من می گویم حتی اگر کارآموزی بدون حقوق باشد، باید آن را انجام دهید.

کارآموزی بازاریابی دیجیتال به شما در درک نحوه عملکرد اکوسیستم بازاریابی آنلاین کمک می کند. همچنین به شما در کسب تجربه عملی کمک می کند.

علاوه بر این، شما همچنین تحت نظارت یک متخصص بازاریابی دیجیتال کار خواهید کرد. از این رو، این یک موقعیت کاملا برد-برد برای شما خواهد بود. پس از اتمام دوره کارآموزی، ممکن است یک پیشنهاد شغلی پردرآمد نیز دریافت کنید.

آموزشگاه دارکوب به دانش آموختگان خود، پس از گذراندن دوره ها امکان فعالیت به صورت کارآموزی در شرکت دارکوب را نیز میدهد.

پلتفرم Google digital unlocked

وقتی صحبت از یادگیری دیجیتال مارکتینگ می شود، چگونه می توانیم گوگل را فراموش کنیم؟

گوگل با ایجاد پلتفرمی به نام Google Digital Unlocked، ابتکار عمل برای گسترش دانش بازاریابی دیجیتال و آنلاین را در دست گرفته است. اگر زبان انگلیسی بلدید این یک پلت فرم رایگان است که میتوانید در آن مواردی مثل بازاریابی دیجیتال، سئو، نحوه رشد یک تجارت با استفاده از رسانه آنلاین به عنوان یک ابزار و موارد دیگر اطلاعات کسب کنید.

در Google Digital Unlocked، موارد زیر را یاد خواهید گرفت:

  • سئو
  • جستجوی تبلیغات
  • بازاریابی ایمیلی
  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  • تبلیغات در وب سایت ها
  • بازاریابی محتوا و موارد دیگر

بهترین چیز در مورد این برنامه این است که کاملاً رایگان است و یک مربی متخصص هر ماژول را از گوگل آموزش می دهد. 

دنبال کردن اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی

شما می توانید برخی از اینفلوئنسرهای دیجیتال مارکتینگ را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک و اینستاگرام دنبال کنید. کارشناسان و اینفلوئنسرهای دیجیتال مارکتینگ در رسانه های اجتماعی بسیار فعال هستند.

آنها به طور مداوم محتوای جدید را در حساب های رسانه های اجتماعی خود منتشر می کنند. از این رو، می توانید از این فرصت برای یادگیری بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

کلام آخر

کارشناس‌های حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ، کسانی هستند که دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ را طی کرده و تجربه کافی هم دارند. برای شروع بهتر است یکی از شاخه‌های معرفی شده را انتخاب کنید. البته می‌توانید در چند شاخه نیز متخصص شوید یا با تمام شاخه‌ها آشنا شوید ولی بهترین روش این است پس از کسب تخصص و تجربه کافی در یک شاخه به سراغ یادگیری شاخه دیگر بروید. تا بتوانید به خوبی و با مهارت بالا برنامه دیجیتال مارکتینگ بنویسیم.

آموزشگاه دیجیتال مارکتینگ

 

آموزشگاه دارکوب برگذارکننده دوره های مختلف مربوط به دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و طراحی وبسایت است. آموزشگاه دارکوب همچنین دارای مجوز از سمت سازمان فنی حرفه ای میباشد که به شرکت کنندگان پس از اتمام دوره ها مدرک بین المللی فنی و حرفه خواهد داد.