بازاریابی سئو چیست | سئو مارکتینگ برای کسب و کار ها

  • نویسنده: محسن لشکری
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=11328
بازاریابی سئو چیست | سئو مارکتینگ برای کسب و کار ها

اکثر افراد این‌روزها دست کم اسم بازاریابی اینترنتی و سئو مارکتینگ را شنیده اند اما کاربردهای سئو در بازاریابی اینترنتی چیست؟

همه می‌دانیم که در دنیای دیجیتال، رقابت بسیار شدید است؛ بنابراین استفاده از سئو مارکتینگ، به شما امتیازی در مقابل رقبا قرار می‌دهد و امکانی برای جلب توجه مخاطب فراهم می‌کند. با بهینه‌سازی موتورهای جستجو، وب‌سایت شما در نتایج جستجو بهتر دیده می‌شود و این به شما امکان می‌دهد تا ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید.

تقویت برند شما در ذهن مخاطب براساس افزایش حضور شما در نتایج جستجو، اتفاق دیگری است که رخ می‌دهد؛ هم‌زمان، رقبایی که از سئو برای بهبود محتوا استفاده نمی‌کنند، مجبور می‌‎شوند تا برای برندینگ هم هزینه‌ای مضاعف صرف کنند. نکته دیگر این‌که با آشناپنداری برند شما در ذهن مخاطب، مشتریان آسان‎تر به برند شما اعتماد می‌کنند و همه می‌دانیم که چنین چیزی ساده به دست نمی‌آید.

بازاریابی سئو چیست؟

بازاریابی سئو یکی از تکنیک‌های مهم در دنیای دیجیتال است رکه به شما کمک می‌کند تا با بهینه‌سازی وب‌سایتتان، در نتایج جستجو بهتر دیده شوید. این روش در دیده شدن برند، افزایش ترافیک سایت و ایجاد سرنخ (Lead) نقش دارد.

نقش سئو در بازاریابی اینترنتی انکارناپذیر است و برای دستیابی به اهداف خود در سئو مارکتینگ باید با اجزای مهم این روش آشنا شوید. این اجزا شامل بهینه‌سازی محتوا، ساختار و عملکرد فنی وب‌سایت است. با استفاده از تکنیک‌های سئو، می‌توانید ترافیک هدفمندی را به سایت خود جذب و در نتیجه، بازدید بیشتر و درنهایت فروش بیشتری داشته باشید.


بازاریابی سئو یک جور سرمایه گذاریه که در بلند مدت به شما نتیجه خواهد داد! →


بازاریابی سئو برای کسب و کار ها

چرا هر کسب و کار آنلاین باید از سئو مارکتینگ استفاده کند؟

برای اینکه بتوانید فروش بیشتری داشته باشید، راه‌های مختلفی وجود دارد اما ساده‌ترین آن‌ها این است که مخاطبان بیشتری کسب‌وکار شما را ببینند و این کاری است که سئو انجام می‌دهد.

اگر بخواهیم مثال ساده‌ای بزنیم، می‌توانیم قرار داشتن یک مغازه را در یک خیابان اصلی با کوچه‌های فرعی مقایسه کنیم. طبیعتا در یک خیابان اصلی افراد بیشتری مغازه شما را می‌بینند، ممکن است وارد آن شوند و خرید کنند. طبعا هم وقتی وب‌سایت شما در نتایج جستجو بالاتر قرار دارد و تعداد زیادی از بازدیدکنندگان آن را می‌بینند، احتمال فروش و افزایش درآمد هم افزایش پیدا می‌کند.

ضمن این‌که، حضور در نتایج جستجو به شما اعتبار و قدرت بیشتری می‌دهد و کاربران به شما به عنوان یک برند قابل اعتماد نگاه می‌کنند. این چه کمکی به شما می‌کند؟ تفاوت آن زمانی مشخص می‌شود که مشتری باید بین محصول شما و رقیب یکی را انتخاب کند.

کاربرد سئو در بازاریابی اینترنتی

به‌طور خلاصه اگر بخواهیم آنچه که تا به اینجا شرح داده‌ایم را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم این موارد را از انواع کاربرد سئو در بازاریابی اینترنتی بدانیم:

  1. افزایش ترافیک وب‌سایت
    • بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما و درنتیجه، امکان جستجو بهتر برای مخاطبان
    • جذب ترافیک ارگانیک بیشتر
  1. تاثیر مثبت در برندینگ
    • حضور برند شما در نتایج جستجو و افزایش اعتبار و قدرت برند
    • ایجاد حس قابل اعتماد بودن برند شما از زاویه دید مشتریان
  1. رقابت‌پذیری
    • پیشی گرفتن در دنیای رقابت
    • ایجاد وجه تمایز بین شما و رقبایتان
  1. بهبود تجربه کاربری
    • کاربران با رضایت و راحتی از سایت شما استفاده می کنند

اصول سئو مارکتینگ

اصول سئو مارکتینگ چیست؟

پای اصول که وسط باشد، صحبت قاعده و قانون است. در بازاریابی سئو هم مواردی هست که باید به آن‌ها پایبند باشید تا نتیجه بگیرید؛ مواردی از قبیل: سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و سئو محلی که در ادامه به تشریح همه آن‌ها می‌پردازیم.

سئو داخلی 

اگر عبارت فارسی سئو داخلی برایتان کمی گنگ است، باید بگوییم که آن را معادل سئو آن پیج (On Page SEO) در نظر می‌گیرند و به تغییراتی گفته می‌شود که لازم است بر اساس استانداردهای گوگل و موتورهای جست‌وجو روی بخش‌های داخلی سایت مانند محتوای متنی و بصری اعمال کنید.

کاربردهای سئو داخلی شامل بروز رسانی محتوا و بهبود تجربه کاربری می‌شود که برای هرکدام روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال، برای بهینه‌سازی محتوا می‌توان استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوا و بهبود ساختار و قالب‌بندی استفاده کرد.

همچنین، ایجاد محتوای کاربردی و به‌روز، ارزش آن را افزایش می‌دهد. از دیگر نکاتی که به بهبود محتوای شما کمک می‌کند، می‌توان به این موارد از راه های بازاریابی با سئو اشاره کرد:

  • بهینه‌سازی تگ عنوان و توضیحات متا (تگ‌های عنوان مانند: H1، H2 و …)
  • تولید محتوا بر اساس سئو (ایجاد محتوایی که به کلمات کلیدی مرتبط با موضوع پرداخته باشد.)
  • استفاده از تصاویر و ویدیوها
  • بهینه‌سازی برای نرخ کلیک (ایجاد عناوین جذاب و ترکیبی از کلمات کلیدی)
  • بهبود نرخ کلیک در نتایج جستجو
  • توجه به سیگنال‌های تجربه کاربری (کاهش نرخ پرشیا Bounce Rate و افزایش مدت زمان سپری شده در صفحه یا (Dwell Time)

ابزارهای سئو داخلی: برای بهینه‌سازی سئو داخلی، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Search Console، یوست سئو برای وردپرس، Screaming Frog و SEMrush استفاده کنید.


کلمات کلیدی کسب و کارت رو با این راهنما پیدا کن! →


سئو خارجی

سئو خارجی یا سئو آف پیچ (Off-Page SEO) به مجموعه‌ای از اقدامات و تکنیک‌های بهینه‌سازی که در خارج از وب‌سایت انجام می‌شود، گفته می‌شود. این اقدامات بر روی ساختار خارجی و ارتباطات وب‌سایت شما با دیگر وب‌سایت‌ها و منابع آنلاین تاثیر می‌گذارد.

اهداف اصلی سئو خارجی عبارتند از: افزایش اعتبار سایت شما، جلب لینک‌های معتبر و افزایش قدرت رتبه‌بندی در موتورهای جستجو

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یکی از بخش‌های‌ سئو است و به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما نقش دارند. از این عناصر می‌توان به معماری سایت، ریسپانسیو کردن سایت و سرعت بارگذاری صفحه اشاره کرد. 

این بخش از سئو، فرآیندی است که در آن شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما با الزامات فنی موتورهای جستجوی مدرن مطابقت دارد. سئو فنی اغلب با هدف بهبود رتبه‌بندی ارگانیک مورد توجه قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، این زاویه از فعالیت‌های مربوط به سئو، به تمام کارهایی اشاره دارد که سایت شما را برای موتورهای جستجوگر قابل فهم می‌کند.

سئو محلی

سئو محلی یا سئو لوکال به بهینه‌سازی وب‌سایت برای حضور بهتر کسب و کار شما در جستجوهای آنلاین محلی می‌پردازد. در واقع، سئو محلی تمرکز خود را روی بهبود رتبه‌ وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجوهای محلی می‌گذارد تا آن را برای کاربرانی که در یک منطقه خاص، محصول یا خدمات شما را جستجو می‌کنند، نمایش دهد. 

اگر میخواین از تکنیک های سئو محلی با خبر بشین یک سر به مقاله آموزش سئو محلی سایت ما بزنید.

چرا سئو محلی مهم است؟

این روزها کاملا طبیعی است که بسیاری از افراد برای استفاده از کسب‌وکارهای محلی هم از موتورهای جست‌وجو استفاده ‌کنند. به همین دلیل، لازم است که توجه به سئو محلی و بهینه‌سازی وب‌سایت کسب‌وکار خود را در برنامه بگنجانید. اگر زمانی که کاربران کسب‌وکارهای محلی را جست‌وجو می‌کنند، نتوانند شما را پیدا کنند، فرصت بزرگی را از دست خواهید داد و این اهمیت نقش سئو در بازاریابی اینترنتی را نشان می‌دهد.

تفاوت تبلیغات سئو با تبلیغات گوگل

تفاوت تبلیغات سئو و تبلیغات گوگل در سئو مارکتینگ

خوب است که برای نشان دادن بیزنس خود به مخاطبان مورد نظرتان از تمام ابزارهای ممکن استفاده کنید اما قبل از آن لازم است تا با تفاوت‌های اصلی بین آن‌ها آشنا باشید تا بهترین راهکار را باتوجه به شرایط خود انتخاب کنید.

تبلیغات سئو و تبلیغات گوگل هر دو به افزایش بازدید سایت شما کمک می‌کنند اما هریک مزایا و معایبی دارند. برای مثال، سئو فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جست‌وجوی ارگانیک است. این روش از لحاظ هزینه تقریبا رایگان و کم‌هزینه است اما درمقابل، برای دستیابی به نتایج مناسب به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد.

در مقابل، گوگل ادز یک سرویس تبلیغاتی و پولی است که به مشاغل و بیزنس‌ها اجازه می‌دهد تا تبلیغات خود را در نتایج جستجو یا سایر وب‌سایت‌ها نمایش دهند. تبلیغات در صفحه اول گوگل نتایج سریع‌تری دارند و به‌سرعت شما را به اهداف موردنظرتان می‌رسانند؛ چراکه بعد از طی کردن فرآیند پرداخت، در بخش‌های بالای صفحه جست‌وجو نمایش داده می‌شوند. با این‌حال، این روش شامل هزینه‌های بیشتری است که امکان دارد برای همه مقرون به‌صرفه نباشد.

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید نتایج سریع‌تری ببینید و آماده‌اید تا برای آن هزینه‌ کنید، تبلیغات گوگل مناسب‌تر هستند؛ اما همان‌طور که گفتیم، بهتر است از هر دوی این روش‌ها استفاده کنید.

هزینه سئو مارکتینگ چقدر است؟

سئو مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است اما همچنان می‌تواند برای کسب‌وکار شما هزینه‌بر باشد. این را در نظر بگیرید که این هزینه‌ها شاید شما را به رتبه اول گوگل نرسانند اما درحقیقت یک سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آیند. هزینه‌ انواع بخش‌های سئو مارکتینگ متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا، هرچه اندازه و پیچیدگی وب‌سایت شما بیشتر باشد، هزینه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. سختی کلمات کلیدی که در آن‌ها با دیگران رقابت می‌کنید هم می‌توانقیمت را تحت تاثیر قرار دهد و هرچقدر هم که بخواهید محتوای باکیفیت و مناسب‌تری را تولید کنید، باید بیشتر هزینه کنید.

موارد دیگری هم در این مورد تاثیرگذارند؛ مثل اینکه مخاطبان شما در چه منطقه‌ای به لحاظ جغرافیایی قرار دارند یا اینکه کارکنان شما چقدر تجربه دارند. بسته به این که مخاطبان شما در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنند، قیمت خدمات می‌تواند متفاوت باشد و متخصصین باتجربه هم معمولا برای ارائه خدمات هزینه‌های بیشتری درخواست می‌کنند.

به طور کلی، هزینه سئو مارکتینگ می‌تواند متغیر باشد. این مبلغ بستگی به نیازها و شرایط پروژه شما دارد. برای داشتن یک استراتژی سئو موثر، بهتر است از راهنمایی که لینک کردیم استفاده کنید. 

آیا خودم میتوانم کسب و کارم را سئو کنم؟

آیا خودم میتوانم کسب و کارم را سئو کنم؟

بله، البته! اگر می‌خواهید با سئو آشنا شوید و بهینه‌سازی‌های اولیه را انجام دهید، می‌توانید اصول سئو را یاد بگیرید و به تدریج وب‌سایت خود را بهینه کنید. در این راه، مطالعه منابع آموزشی، دنبال کردن راهنماها و استفاده از ابزارهای سئو می‌تواند به شما در یادگیری آن و درنهایت افزایش فروش کمک کند.

همچنین، مشاوره با متخصصان سئو و سایت دارکوب هم می‌تواند به شما در انجام بهینه‌سازی‌های پیچیده‌تر کمک کند.

چطور یادگیری سئو را شروع کنم؟

برای اینکه بتوانید یادگیری سئو را شروع کنید، منابع مختلفی در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی برخی از این منابع می‌پردازیم:

استفاده از منابع آموزشی آنلاین

  • Ahrefs SEO Guide for Beginners این راهنما شامل هفت فصل است و همه مفاهیم اساسی سئو را پوشش می‌دهد. Ahrefs همچنین از سایت‌های مهم و معروف در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است که بعد از آموزش می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • Edureka SEO Tutorial for Beginners این ویدیو آموزشی به شما مفاهیم اساسی سئو را به زبان ساده آموزش می‌دهد؛ بنابراین اگر چیزی از سئو نمی‌دانید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما به‌حساب می‌آید. علاوه‌ بر این‌ها سایت SEOtraining.com هم یکی دیگر از منابع کاربردی در آموزش سئو محسوب می‌شود.

آستین‌ها را بالا بزنید و مشغول شوید!

هیچ آموزشی بهتر از انجام تمرینات عملی نیست؛ پس برای یادگیری سئو مارکتینگ می‌توانید از تمرین و اجرای اصول سئو روی وب‌سایت خود شروع کنید. آزمایش‌ها و تست‌های مختلف روی وب‌سایتتان اعمال کنید و نتایج را بررسی نمایید. 

صبر و پشتکار به خرج بدهید!

این را در نظر داشته باشید که کاری که می‌خواهید یاد بگیرید، یک فن تخصصی است و قرار نیست یک‌شبه در آن حرفه‌ای شوید؛ پس صبور باشید و گام‌به‌گام آموزش‌ها را فرا بگیرید. همیشه در حال یادگیری باشید و تجربه کسب کنید تا بتوانید دانش خود را بهبود بدهید. همچنین می‌توانید از متخصصان این حوزه که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند هم درس‌های کاربردی و مهمی بگیرید.

در این مطلب، شما را با سئو مارکتینگ و بازاریابی سئو آشنا کردیم. از اهمیت آن برای کسب‌وکار شما گفتیم و این‌که چطور کمک می‌کند تا در دنیای سرشار از رقابت دیجیتال مارکتینگ، به چشم بیایید. درنهایت، بهترین و سریع‌ترین راه این است که برای یک بیزنس حرفه‌ای از کمک متخصصان بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین