آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=1566
یکی از موضوعات اساسی و مهم دنیای وب و طراحی سایت که در رتبه بندی وب سایت از دید گوگل تاثیر گذاشته و باید به خوبی به آن آشنا بود، سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. در این مقاله به تشریح و توضیح کاملی از سئو و آموزش سئو حرفه ای پرداخته شده است.
تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده که از ابتدایی ترین تا حرفه ای ترین مباحث درباره سئو مورد بررسی قرار گرفته اند.
لیست مطالب
بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO، بهینه سازی وب سایت شما با هدف ارتقا رتبه سایت مورد نظر در گوگل در جهت افزایش بازدیدها، ترافیک، جذب مخاطب و غیره صورت می گیرد. مهم نیست که وب سایت شما در چه حوزه ای فعالیت می نماید. برای اینکه تنها با یک سرچ کاربر در دسترس وی و در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید، باید وب سایت شما از سئو خوبی برخوردار باشد.
برای ایجاد یک وب سایت با سئو بالا لازم نیست که به تمام الگوریتم ها و فاکتورهای گوگل جهت رتبه بندی آشنا باشید. تنها کافی است تا به اصول اولیه آگاه باشید.
سئو دارای 3 جنبه اصلی می باشد:
سئو فنی که با عنوان سئو صفحه ای نیز شناخته می شود، تمام جنبه های فنی وی سایت شما را دربر می گیرد.
مهمترین قسمتی که در سئو باید بر آن تمرکز نمود، محتوای اصولی و با کیفیت می باشد. در صورت انتشار محتوایی بی کیفیت، وب سایت شما در رتبه بندی ها رتبه خوبی کسب نخواهد کرد.
افزودن بک لینک ها به وب سایت نظیر افزودن نوعی چاشنی به غذا بوده که موجب افزایش اعتبار وب سایت می گردند.
به محض اینکه درباره سئو حرفه ای در گوگل جستجو می نمایید، با برخی از کلمات روبرو می شوید. از لحاظ علمی این لغات اهمیت چندانی ندارند اما در آموزش سئو حرفه ای باید به آنها پرداخته شده تا با مفهوم هر یک آشنا شوید.
سئو داخلی یا سئو درون صفحه تکنیک هایی است که می توانید از آنها در درون وب سایت خود استفاده نمایید. نظیر بهینه سازی محتوا از طریق جنبه های فنی.
تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی برچسب عنوان، بهینه سازی عملکرد صفحه و پیوند داخلی از دیگر تکنیک های سئو داخلی می باشند.
منظور از سئو خارجی، بالا بردن سئو وب سایت از طریق تکنیک هایی نظیر وبلاگ نویسی مهمان، تماس با ایمیل و پیوند ساختمان شکسته است که خارج از وب سایت صورت می گیرند.
سئو کلاه سیاه بهره گیری از روش هایی غیر اخلاقی به جهت افزایش رتبه در موتور جستجوگر گوگل می باشند. اگرچه استفاده از این تکنیک ها می توانند وب سایت شما را در بالای SERP برسانند اما پس از مدت کوتاهی گوگل فهمیده و وب سایت شما را مجازات می نمایند.
به تمامی اصول ها و قوانینی که موجب می شود تا وب سایت شما از سئو اصولی و با کیفیتی برخوردار شود، سئو کلاه سفید می گویند.
موتورهای جستجو نرم افزارها و ابزارهای آنلاینی بوده که با تایپ عنوانی در کنسول آن می توان به مقالات متعدد، تصویر، ویدیوها و سایر منابع مورد نیاز درباره مطلب مورد نظر دسترسی پیدا کرد.
تصویر زیر به خوبی سهم استفاده از هر یک از موتورهای جستجو را نشان می دهد.
بنابراین هنگامی که درباره بهینه سازی موتور جستجو در آموزش سئو حرفه ای صحبت به میان می آید، منظور بهینه سازی موتور گوگل است.
هنگامی که شما مطلبی را در گوگل سرچ می نمایید، گوگل یک فرآیند 3 مرحله ای را طی کرده و در نهایت وب سایت هایی برای شما به نمایش در می آیند. فرآیندها به ترتیب زیر می باشند.
خزیدن یا crawling فرایندی است که موتور جستجوی مورد نظر شما برای یافتن و نمایش بهترین نتایج، تمامی صفحات موجود در فضای اینترنت را بررسی و اسکن می نماید. این فرآیند از طریق بهره گیری از برخی ربات ها یا خزنده ها صورت می گیرد.
بعد از اینکه صفحات مختلف اسکن شدند، موتورهای جستجو به بررسی، تجزیه و تحلیل و درک صفحات پرداخته تا بتواند آنها را دسته بندی نماید.
پس از اینکه کاربر، درخواست جستجو را ارسال می نماید، موتورهای جستجو از بین صفحات ایندکس شده، نتایج را نمایش می دهند.
شاید متوجه شده باشید که تنها با تایپ چند کلمه، گوگل بهترین و نزدیکترین صفحات به درخواست شما را به نمایش در می آورد. مطمئنا صفحات به نمایش درآمده از سئو پیشرفته ای برخوردار بوده که در قسمت نتایج ظاهر می شوند.
اما علاوه بر این امر، موارد زیر نیز در تعیین صفحات نقش دارند.
اگرچه گوگل تمام فاکتورها و الگوریتم های جستجو خود را فاش نکرده است اما برخی از مهمترین عوامل رتبه بندی وب سایت ها شناخته شده می باشند. با علم بر این فاکتورها می توانید وب سایت خود را در جهت سئو حرفه ای تقویت نمایید.
بسیاری از فاکتورهای فاش شده توسط گوگل تایید شده اند اما برخی از آنها در حوزه حدس و گمان باقی مانده اند.
باید محتوای منتشر شده در جهت آنچه که کاربر جسجو کرده، هدفمند و با کیفیت باشد.
اولین قدم برای رتبه بندی وب سایت این است که وب سایت شما قابل رویت و به اصلاح خزیدن برای گوگل باشد.
هر چه لینک هایی که به صفحه شما پیوند داده می شوند، از اعتبار بیشتری برخوردار باشند، رتبه وب سایت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد چرا که با این کار اعتبار صفحه شما افزایش می یابد.
سئو سایت تنها در خصوص کلمات عمل نکرده بلکه نوع محتوا و جامعیت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
همواره سعی کنید محتوایی که نشر می دهید خاص باشد. از کپی برداری و انتشار محتواهای تکراری پرهیز کرده که گوگل با فهمیدن این موضوع رتبه وب سایت شما را کاهش می دهد.
کلمه EAT از اختصار کلمات Expertise, Authority, Trust که به معنای تخصص، اقتدار و اعتماد می باشند، تشکیل شده است. این سیگنال ها توسط ارزیابی کنندگان کیفیت گوگل مورد بررسی قرار می گیرند.
همواره سعی کنید مطالب و عناوین قرار داده شده در داخل وب سایت خود را به روز کرده تا نیاز کاربران برطرف گرد. به این ترتیب گوگل نیز لیبل سئو پیشرفته به وب سایت شما اختصاص خواهد داد.
بهینه سازی و توجه به توضیحات متایی که در صفحات گوگل و زیر وب سایت ها نمایش داده می شوند از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.
یکی از مواردی که باید در سئو حرفه ای به آن توجه نمایید، سرعت لود وب سایت می باشد. اطمینان حاصل نمایید که سرعت بارگیری و لود صفحه شما در درجه بالایی قرار دارد. زیرا اگر کاربران و بازدیدکنندگان مدت زمان زیادی برای بارگیری صفحه شما صرف نمایند، امکان اینکه صفحه شما را بسته و به صفحه دیگری مراجعه نمایند، زیاد است.
در این صورت این حرکت بازدیدکنندگان میتواند امتیازی منفی به وب سایت شما داده و سئو سایت شما کاهش یابد.
دقت داشته باشید که سایت طراحی شده باید بر روی تمام دستگاه ها به خوبی نمایش داده شود. برخی از وب سایت ها در دستگاه هایی با صفحه نمایش بزرگ به خوبی عمل می کنند این در حالی است که اکثر بازدیدکنندگان و کاربران از طریق دستگاه ها و تلفن های همراه هوشمند به جستجو و سرچ می پردازند.
از دیگر موارد مهمی که در سئو حرفه ای وب سایت تاثیرگذار است، موارد زیر می باشند.
انتخاب صحیح کلمات کلیدی و رعایت چگالی یکی از مهمترین کارها در افزایش سئو سایت می باشند. اولین گام برای انتخاب کلمات کلیدی که متناسب با وبلاگ یا محتوای شما باشد، ارائه و استفاده از کلمات کلیدی است. روش های مختلفی برای یافتن کلمه کلیدی وجود دارد که به برخی از آنها می پردازیم.
با استفاده از گوگل می توانید تعداد بیشماری کلمه کلیدی مرتبط با عنوان خود پیدا نمایید. استفاده از ویژگی هایی نظیر Google Autocomplete, People Also Ask یا جستجوهای مرتبط می توانند کمک زیادی به شما در این زمینه نمایند.
گوگل دارای یک ویژگی تحت عنوان تکمیل خودکار بوده که برای استفاده از این ویژگی تنها کافی است که کلم کلیدی seed خود را وارد کرده تا با انواع کلمات کلیدی مرتبط با کلمه تایپ شده روبرو شوید.
علاوه بر این مورد می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را با یک حرف الفبا مانند email marketing b ترکیب کرده تا شاهد کلمات کلیدی متفاوت تری باشید.
یکی از مهمترین نکات در هنگام آموزش سئو حرفه ای، پرداختن به انتخاب و نحوه کار با کلمات کلیدی است که باید به خوبی فرا گرفته شود. یکی از آموزشگاه هایی که به صورت حرفه ای به بررسی و آموزش سئو پیشرفته می پردازد، آموزشگاه دارکوب می باشد.
در صورتی که خواستار ارتقا سئو سایت خود بوده اما به کمک نیاز دارید، می توانید در دوره های آموزشگاه دارکوب شرکت کرده و زیر نظر تیم حرفه ای و متخصص دارکوب، سئو حرفه ای را فرا گیرید.
علاوه بر روش بالا، ابزارهای دیگری نیز وجود داشته که از طریق آنها می توانید کلمه کلیدی مناسب وب سایت خود را انتخاب نمایید. این ابزارها رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه برای بهره گیری از آنها نخواهد بود. علاوه بر پیشنهاد کلمه کلیدی مناسب، برخی از این ابزارها سایر معیارهای سئو را برای ارزیابی کلمات کلیدی و انتخاب بهترین کلمه در بین هزارن پیشنهاد ارائه می دهند.
بنابراین با استفاده از ابزارهایی که در ادامه با آنها آشنا می شوید، می توانند در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایید.
سرچ و جستجو را می توانید از دو روش بهره گیری از کلمات کلیدی seed یا جستجو بر اساس دامنه آغاز نمایید.
یکی از این ابزارها KWFinder می باشد
همانطور که مشاهده می کنید، تعداد زیادی کلمه کلیدی همراه با سایر جزئیات هر کلمه به خوبی نمایش داده شده است. تصویر زیر نمایش حاصل از کلمه کلیدی از طریق دامنه می باشید. از این طریق می توانید متوجه شوید که رقبای شما از چه کلمه کلیدی مرتبط با عنوان شما استفاده کرده اند.
منظور از انتخاب کلمه کلیدی مناسب کلمه ای است که در عین سادگی، حجم جستجوی بالا داشته باشد. برای یافتن چنین کلمه ای توجه به 3 فاکتور می توانید به شما کمک کند.
در قدیم نویسندگان محتوا، محتوای خود را پر از کلمه کلیدی می کردند تا الگوریتم های گوگل را فریب داده و به گوگل بفهمانند که مطلب آنها مرتبط تر از سایر وب سایت ها است در حالی که الگوریتم گوگل پیچیده تر می باشد.
در بسیاری از ابزارها میزان دشواری کلمه کلیدی تحت مقیاس 0 تا 100 نشان داده می شود. هر چه رتبه داده شده به کلمه مورد نظر شما بالاتر باشد، کلمه کلیدی دشوارتر بوده و باید در انتخاب آن تجدید نظر نمایید.
همانطور که ذکر شد برای اینکه بتوانید وب سایت خود را از لحاظ سئو حرفه ای تامین نمایید، نیاز است تا کلمه کلیدی منتخب شما به هدف کاربر نزدیک باشد. برای این منظور از تجزیه و تحلیل SERP کمک بگیرید.
با بررسی SERP می توانید متوجه شوید که آیا کلمه کلیدی مورد نظر با موضوع محتوای شما مطابقت دارد و یا خیر.
بطور کلی جستجوهای صورت گرفته در 4 دسته قرار می گیرند.
کاربر به دنبال یک وب سایت یا برند خاص است.
کاربر خواستار افزایش اطلاعات عمومی خود است
کاربر مایل به خرید اینترنتی و آنلاین می باشد
کاربر قبل از خرید تحقیق می کند
محتوا و سئو دو اصطلاح تکمیل کننده یکدیگر می باشند. نویسندگان محتوا در گذشته بر این باور بودند در صورتی که شما محتوای کامل و بی نقصی منتشر نمایید، نیازی به سئو نخواهید داشت. این در حالی است که بررسی الگوریتم های تایید شده از جانب گوگل چیزی مخالف این امر را نشان می دهد .
به این دو تئوری توجه نمایید:
بنابراین برای اینکه محتوای منتشر شده در وب سایت شما برای بازدیدکننده جذاب بوده و از سئو حرفه ای برخوردار باشد، لازم است تا سئو و محتوا تکمیل کننده یکدیگر باشند.
پاسخ این سوال ساده است. برای اینکه محتوای شما خوانده شده و نرخ کلیک وب سایت شما افزایش یابد، باید در جهت تولید محتوایی خاص، جذاب، گیرا، تامل برانگیز و به طور پاسخگو به نیاز کاربر تلاش نمایید. در این زمینه باید نوع محتوای خود را نیز انتخاب نمایید.
تولید و انتشار وبلاگ امروز بسیار باب شده و تعداد زیادی از افراد برای معرفی برند خود یا پیش بردن وب سایت خود به سوی هدف مورد نظر، از وبلاگ نویسی کمک می گیرند. زمانی که شما وبلاگی با سئو حرفه ای و رتبه بالا منتشر می نمایید، می توانید به راحتی تبدیل به منبعی معتبر در صنعت مورد نظر شوید.
به عنوان یک راهنما در تولید وبلاگ می گفت که از کپی کردن سایر وبلاگ ها بپرهیزید، توجه داشته باشید که آنچه در وبلاگ نویسی اهمیت دارد، کیفیت محتواست نه تعداد کلمات آن و برند مختص به خود را بسازید.
هنگامی که شما صفحات فروش محصول ایجاد کرده و تجارت الکترونیک خود را راه اندازی می نمایید، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید صفحات با کیفیت می باشد.
به سادگی کالای مورد نظر را تولید کرده، عکسهای با کیفیت از محصول مورد نظر منتشر نمایید و سرعت لود وب سایت خود را چک کنید.
سعی کنید مطالعات مختلفی در زمینه های مختلف داشته باشید تا بتوانید افسانه ها و تئوری های متفاوت را آزمایش کرده و درباره هر یک نظر دهید. انتشار مقالات و مطالعات جدید برای خوانندگان جذاب بوده و آنها را ترغیب می نماید که از صفحه شما دیدن نمایند.
مشاهده اینفوگرافیک ها برای بسیاری از افراد خوشایند می باشد همین امر موجب شده تا بسیاری از دارندگان وب سایت اینفوگرافیک را به جای متن جایگزین نمایند. می توانید از تصاویر، نمودارها، جدول ها برای پاسخ دهی به نیاز کاربر کمک بگیرید.
توجه داشته باشید که به هنگام انتشار تصاویر، نوشتن متن و محتوای متنی را از یاد نبرید چرا که خزنده ها و ربات های گوگل قادر به خواندن مطالب درون عکس نمی باشند.
موارد ذکر شده تنها تعداد اندکی از روش ها و تکنیک های ایجاد محتوایی با سئو قدرتمند می باشند. مطمئنا تمامی موارد با جزئیات در این مقاله نمی گنجد چرا که برای آموزش سئو حرفه ای باید دریایی از اطلاعات را فرا گیرید.
به این منظور اگر خواستار یادگیری بیشتر و بهتر سئو پیشرفته زیر نظر بهترین و مجرب ترین اساتید می باشید، توصیه می شود که از دوره های سئو حرفه ای آموزشگاه دارکوب استفاده نمایید.
دارکوب سالهاست که در زمینه طراحی وب سایت و سئو، ثبت دامنه، هاستینگ، سئو و بهینه سازی وب سایت و راه اندازی انواع استارتاپ ها فعال بوده و افتخارات زیادی ثبت کرده است.
شما نیز می توانید در دوره های دلخواه این آموزشگاه شرکت کرده و از دانش متخصصان این آموزشگاه بهره ببرید.