لینک سازی داخلی چیست؟ آموزش لینک سازی داخلی در 2024

  • نویسنده: مرضیه نوایی لواسانی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=1277
لینک سازی داخلی چیست؟ آموزش لینک سازی داخلی در 2024

لینک سازی داخلی یکی از موضوعات مهم در بهبود سئو داخلی هر وب سایت است که اصولا افراد کمتری آن را بطور مطلوب میدانند و میتوانند در یک وب سایت پیاده سازی کنند، در این مقاله ما قصد داریم آموزش جامعی از لینک سازی داخلی، اهمیت آن و مشکلات رایج لینک های داخلی و راههای رفع این اشکالات توضیح دهیم، از شما میخواهم تا انتها همراه ما باشید چرا که این مقاله یکی از بروزترین مقالات لینک سازی داخلی است که قطعا اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

لینک سازی داخلی چیست؟

 لینک‌سازی داخلی به تمام لینک هایی گفته می شود که یکی از صفحات سایت خود را به صفحه دیگری از سایت خود وصل میکنید، در واقع از یک صفحه از سایت خودتان به صفحه دیگری منتقل میشوید. هر کاربری با ورود در یکی از صفحات سایت شما باید بتواند به صفحات مهم دیگر از سایت شما از طریق لینک دسترسی داشته باشد. در صورتی که لینک سازی داخلی شما با استراتژی مناسبی انجام شده باشد، می توانید یک تجربه کاربری خوب برای بازدید کنندگان سایت داشته باشید. 

هر چه یک صفحه لینک های بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو با اهمیت تر به نظر می رسد. بنابراین، لینک های داخلی برای بالا بردن ارزش صفحات مهم بسیار حیاتی است. 

تفاوت لینک های داخلی و لینک های خارجی

هر وب سایت حتی فروشگاه های آنلاین، از لینک های داخلی و خارجی تشکیل شده است. لینک های داخلی صفحات و پست های وب سایت شما را به هم متصل می کنند و لینک های خارجی که در واقع باعث بهبود سئو خارجی شما یا همان Off page میشوند، صفحات شما را به وب سایت های دیگر متصل و باعث افزایش اعتبار صفحات شما میشود. 

انواع لینک داخلی

  1. Follow: لینک های فالو در واقع لینک هایی هستند که ربات های گوگل آنها را ایندکس و کرال میکنند و از این راه صفحه شما را میشناسند و به آن اعتبار میدهند در واقع موتورهای جستجو هر لینک را یک امتیاز درنظر میگیرند.
  2. No follow: لینک های نوفالو دقیقا نقطه مقابل فالو هستند چرا که ما میخواهیم گوگل اعتبار این صفحات را به صفحه اصلی سایت ما اضافه نکند هنگامی اینکار را انجام میدهیم که مطالب نامرتبط در سایت انتشار داده ایم یا به دلیل وجود لینک های تبلیغاتی در صفحه سایت.
  3. sponsored: لینک اسپانسر همانطور که از اسمش پیداشت به لینک هایی گفته میشود که هدف از گذاشتن این لینک ها، لینک های تبلیغاتی، حمایتی و از این دست لینک ها هستند که در ازای دریافت مبلغی توسط گوگل انجام میشود.

Internal links

جایگاه لینک های داخلی

لینک سازی داخلی تنها محدود به یک مورد نمیشود. انواع لینک های داخلی که در صفحات یک سایت میشود از آن استفاده کرد را در این جا ذکر میکنیم:

1. لینک سازی در متن: یکی از معمول ترین روش های لینک سازی، لینک سازی در متن است حتی اگر شما تازه وارد حوزه سئو سایت شده باشید قطعا این نوع لینک سازی را میشناسید. لینک سازی در متن یعنی قرار دادن یک لینک بر روی یک عبارات از متن برای هدایت کاربر به محتوایی که هم نیاز و هم راستا با محتوای کنونی است.

2. لینک سازی هدر سایت: یکی دیگر از بهترین روش های لینک دهی داخلی لینک دهی در هدر سایت است، اگر میخواهید برخی از صفحات شما بازدید بهتری بگیرند میتوانید از هدر سایت در صفحه اصلی استفاده کنید و لینک بدهید اما دقت کنید که حتما برروی کلمه کلیدی باشد. 

3. لینک سازی در منو سایت: لینک سازی در منوی سایت هم یکی دیگر از روش های معمول لینک سازی است، که باعث چیدمان اصولی و مرتب شدن منوی شما میشود، شما از هر بخش منو میتوانید به صفحات دیگر لینک سازی کنید.

4. لینک سازی فوتر سایت: لینک سازی در فوتر سایت هم یکی دیگر از بهترین جایگاههای لینک دهی است پس حتما برای لینک دهی از این جایگاه استفاده کنید.

5. لینک سازی سایدبار: یکی دیگر از جایگاههای لینک سازی، لینک سازی در سایدبار سایت است که در همین صفحه مقاله ما نیز میتوانید ببینید. لینک سازی در اطراف صفحه سایت هم جایگاه خوبی برای لینک سازی است.  

5. لینک سازی با عکس: جایگاه دیگر لینک دهی، لینک دهی در عکس است که کاربر بر روی عکس کلیک میکند و وارد صفحه جدیدی میشود که شما میخواهید البته بهتر است که لینک دهی با عکس های اصلی نباشد چرا که کاربر در اینجور مواقع با کلیلک کردن بر روی عکس قصد بزرگ نمایی آن را دارد نه هدایت به صفحه جدید.

چرا لینک های داخلی مهم هستند؟

 همانطور که گفتیم لینک های داخلی لینک هایی هستند که کاربر را به صفحه دیگری از وب سایت شما میبرند  در واقع لینک های داخلی به 4 جهت دارای اهمیت هستند: کمک به گوگل برای شناسایی صفحات شما ، کمک به کاربر برای هدایت آسان تر، کمک به سئو سایت و کاهش نرخ پرش، کمک به موتورهای جستجو

1. اهمیت لینک های داخلی برای موتورهای جستجوی گوگل

لینک های داخلی محتوای شما را به هم متصل می کنند و به گوگل ایده ای از ساختار وب سایت شما می دهند. لینک داخلی میتواند یک سلسله مراتب در سایت شما ایجاد کند، گوگل وب سایت هایی که لینک های بیشتری دارند را با اهمیت تر میداند در نتیجه رتبه شما بهتر میشود.

اگرچه امروزه وب‌سایت‌ها دارای نقشه‌ سایت (sitemap) هستند که در ان لیستی از URL اکثر صفحات وب سایت شما وجود دارد، اما باز هم ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا موتورهای جستجو به این صفحات برسند. مخصوصا اگر آن وب سایت ها بسیار بزرگ و پیچیده باشند که کرال کردن آنها توسط ربات های گوگل طول بکشد و یا سایت‌های تازه ایجاد شده‌ای که اغلب توسط گوگل بازدید نمی‌شوند.

لینک سازی داخلی چیزی است که شما به عنوان مالک سایت کنترل می کنید. شما بازدیدکنندگان و گوگل را با لینک های داخلی صحیح به مهم ترین صفحات خود راهنمایی می کنید.

2. اهمیت لینک های داخلی برای کمک به کاربر

لینک داخلی با کمک به بازدیدکنندگان در یافتن محتوای مرتبط، تجربه کاربری (UX) سایت شما را بهبود می بخشد. فرض کنید یک کاربر وارد یک صفحه در سایت شما میشود که در مورد «سئو سایت» است.

شما می‌توانید از آن صفحه به صفحات محصول مرتبط با قطعات کامپیوتر یا محتوای مرتبط مانند مقاله‌ای در مورد «سئو توییتر» لینک سازی داخلی انجام دهید، دقیقا مانند کاری که من در این مقاله انجام داده ام.

هدف شما باید این باشد که کاربران را در سایت خود نگه دارید تا آنها اقدام مورد نظر شما مثل پر کردن فرم، خرید محصول و غیره را انجام دهند. نمایش محتوای مفید و مرتبط به کاربران در صفحات مناسب بهترین راه برای انجام این کار است.

3. اهمیت لینک های داخلی برای سئو و کاهش نرخ پرش

قطعا بعد از راه اندازی یک سایت مهمترین موضوعی که به ذهن میرسد سئو سایت است، باید به شما بگویم لینک سازی داخلی تاثیر بسیاری بر روی سئو سایت دارد به اینصورت که شما میتوانید با نوشتن بلاگ های جدید و لینک دادن به بلاگ های قدیمی خود باعث دیده شدن آنها شوید و به مرور زمان با دادن لینک های مرتبط و رعایت استراتژی های سئو موفق باعث بهتر شدن رنکینگ سایت خود شوید و این باعث کاهش نرخ پرش سایت شما میشود.

نرخ پرش در واقع میزان درگیر بودن کاربر با سایت شماست، اگر کاربر با سایت ارتباط نگیرد ممکن است بدون مطالعه کامل محتوای شما سایت را ترک کند اگر بتوانید سایت را با لینک های داخلی بهینه کنید نرخ پرش شما به شدت کاهش میابد، کاربر در سایت شما مدت بیشتری میماند. 

4. اهمیت لینک سازی داخلی با انتقال اعتبار

لینک سازی داخلی به انتقال اعتبار (یا رتبه صفحه) به صفحات دیگر در سایت شما کمک می کند. PageRank یکی از الگوریتم های گوگل است که برای اندازه‌گیری اهمیت یک صفحه وب (یعنی نحوه رتبه‌بندی آن) استفاده می‌شود.

فرض کنید به صفحه A لینک های خارجی معتبر داده شده است. این بدان معناست که صفحه A از طریق PageRank دارای اعتبار بیشتری است. سپس می توان این اعتبار را از طریق پیوندهای داخلی به صفحه C منتقل کرد.

شناسایی صفحات قدرتمند در وبسایتتان می تواند به شما کمک کند تا از قدرتی که وارد سایت شما می شود برای بهبود رتبه بندی نهایت استفاده را ببرید.

به روزترین و بهترین روش های ساخت لینک داخلی

اکنون که به اهمیت لینک داخلی در سایت خود پی بردید، در ادامه مقاله جدیدترین و بهترین روش های لینک سازی داخلی را به شما میگویم تا بهترین لینک های داخلی خود را بسازید:

The most up-to-date internal linking methods

1. افزایش تولید محتوا

اولین راه ساخت لینک داخلی این است که سعی کنید محتواهای بسیار، متنوع و صد البته مفید بنویسید چرا که افزایش محتوا به شما کمک میکند که بتوانید لینک های داخلی مرتبط و بیشتری را در متن خود قرار دهید و دیگر نگران ساخت یک ساختار پیوند داخلی خوب برای موتورهای جستجو نباشید.

2. پیوند به صفحات معتبر

لینک دادن به صفحات معتبر در واقع یک روش بهبود سئو سایت نیز هست به این طریق که شما با دادن لینک به صفحات معتبر باعث بالارفتن رتبه صفحه خود در گول میشوید حالا میتوانید از طریق لینک دادن به صفحات دیگر سایتتان باعث انتقال اعتبار به صفحات دیگر سایت خود شوید.

3. استفاده مناسب از انکرتکست

انکر تکست (Anchor Text) متنی است که بر روی آن لینک قرار می‌گیرد در واقع Anchor text قسمت قابل کلیک در یک متن است. انکر تکست با کیفیت هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک می کند تا قبل از کلیک بر روی آن، متوجه شوند که صفحه درباره چیست.انکر تکست مرتبط همچنین به الگوریتم گوگل اجازه می دهد تا ساختار سایت شما را بهتر درک کند، این زمینه بیشتری را در مورد نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر فراهم می کند.همچنین تصاویر خود را با کمک انکرتکست پیوند دهید، اطمینان حاصل کنید که تصاویرتان با تگ های درست Alt نوشته شده است.

انکر تکستی که به بهبود سئو کمک میکند ویژگی های زیر را دارد:

  • هدفمند و مفید: متن انکر تکست باید به گونه ای باشد که برای کاربران و موتورهای جستجو روشن باشد که موضوع صفحه در مورد چیست، پس از متن هدفمند و مفیدی استفاده کنید.
  • مرتبط: انکر تکست باید متنی مرتبط با صفحه مقصد باشد. این کمک می‌کند تا کاربران بفهمند که لینک به کجا می‌رود. بنابراین از انکر تکست هایی مثل «اینجا کلیک کنید» استفاده نکنید.
  • متنوع: اگر در صفحه شما انکر تکست‌های مشابه برای لینک‌های داخلی تکرار می‌شود، تنوع انکر تکست‌ها تنوع بدهید، همچین سعی کنید، بیش از حد از کلمات کلیدی در انکر تکست خود استفاده نکنید.

4. پیوند عمیق

در ساخت لینک های داخلی ما دو نوع لینک داریم که باید از آنها دوری کنیم، لینک به صفحه اول سایت و دیگری لینک دادن در صفحه تماس

  • لینک به صفحه اول سایت: صفحه اصلی سایت شما یا هر سایت دیگری قطعا لینک دهی های بسیاری به صفحات آن شده است بهتر است به جای لینک دادن به آن بر روی تقویت دیگر صفحات سایت خود کار کنید و از آنجا پیوند بزنید.
  • لینک دادن در صفحه تماس: یکی از اشتباهات رایج در لینک دهی این است که در صفحه تماس خود یا همان ارتباط با ما شروع به لینک دادن میکنید، بهتر است این کار را نکنید مگر اینکه واقعا موضوع ضروری باشد.

5. استفاده از لینک های داخلی مرتبط

مطمعن شوید که از لینک های داخلی استفاده میکنیدکه،  کاملا به متن و موضوع شما مرتبط است چرا که گوگل به صفحاتی رتبه میدهد که تجربه کاربری بهتری را بوجود میاورند، در واقع هنگامی که شما پیوند داخلی را در متن قرار میدهید این پیام را به کاربر میدهید که متن با آن محتوا مطابقت دارد.

6. تعداد معقول لینک های داخلی

از تعداد لینک های داخلی معقولی استفاده کنید. در هر محتوای 1500 کلمه ای استفاده از 2 تا 3 لینک داخلی کافی است، لینک های داخلی خود را بطور مساوی در محتوای خود پخش کنید و مطعن شوید که تعداد لینک هایی که داده اید واقعا در متن به آن احتیاج بوده است، اگر بیشتر از 2 تا 3 لینک هم در متن نیاز بود لینک دهی کنید. بهتر است بدانید گوگل صفحاتی با بیش از 150 لینک داخلی را کرول نمیکند و به رتبه شما آسیب میزند

7. عدم استفاده از لینک های پاورقی

در گذشته یکی از روش های لینک دهی، ایجاد لینک داخلی در فوتر سایت بود، که از سال 2013 دیگر این روش کارآمد نیس، پس اگر قصد استفاده از این روش را داشتید که نتایج بهتری در گوگل به دست بیاوردید بهتر است که بدانید گوگل به این لینک ها بعنوان هرزنامه نگاه میکند.

8. عدم استفاده از انکرتکست یکسان

برای دو صفحه مختلف از یک انکر تکست یکسان استفاده نکنید چرا که این کار باعث گیج شدن گوگل و موتورهای جستجوی آن میشود و ممکن است به این نتیجه برسد که این دو صفحه دارای اطلاعات یکسانی هستند.

9. قرار دادن لینک های داخلی در ابتدا سایت

لینک های داخلی را در بالای صفحات وب خود قرار دهید چرا که باعث تعامل بیشتر با کاربر میشود و نرخ پرش سایت را کاهش میدهد.

ساخت یک استراتژی برای لینک سازی داخلی

اکنون که اصول اولیه را میدانید وقت این است که یک استراتژی برای لینک سازی داخلی وبسایت خود بسازید.

صفحات ستون یا اصلی وب سایت خود را پیدا کنید

با تهیه یک فهرست از صفحات ستون یا اصلی شروع کنید. مثلا یک صفحه مهم که موضوعی کلی دارد و صفحاتی با موضوعات خاص تر و جزئی تر به آن لینک میشوند. صفحات ستون باید کلمات کلیدی مهم با حجم جستجوی بالا را هدف قرار دهند.

این صفحات ستون به شما کمک میکنند که محتوای خوشه ای بسازید، صفحات خود را دسته بندی کنید و معماری سایت خود را تکمیل کنید.

صفحه ستون خود را به عنوان بالای قیف بازاریابی خود در نظر بگیرید، کاربران کنجکاو هستند و به دنبال جزئیات میروند.

محتوای خوشه ی

با استفاده از لینک سازی داخلی محتوای خوشه ای ایجاد کنید

اکنون که صفحات ستون‌ وب سایت خود را شناسایی کرده‌اید، زمان آن رسیده است که صفحاتی با موضوعات جزئی تر ایجاد کنید.

ستون خود را به عنوان موضوع اصلی و خوشه ها را به عنوان موضوعات جزئی تر و خاص تر در نظر بگیرید.

بنابراین اگر صفحه ستون شما در مورد «سئو چیست؟» بود، خوشه های شما ممکن است شامل «سئو داخلی چیست؟»

«سئو تکنیکال چیست؟» و.. باشد. 

حتی می توانید خوشه های بیشتری برای خوشه های خود ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، برای خوشه «سئو داخلی چیست؟» یک خوشه دیگر با عنوان «معرفی ابزارهای سئو داخلی» ایجاد کنید.

این صفحات باید به صورت داخلی به صفحه ستون لینک داده شوند تا محتوای خوشه ای را به نمایش بگذارند و نشان دهند که صفحه ستون اصلی معتبرترین منبع است.

تکنیک محتوای خوشه ای 3 مزیت مهم دارد:

  1. به صفحات اصلی و مهم سایت اعتبار بییشتر داده میشود.
  2. ربات های خزنده گوگل موضوعات و رابطه ی بین صفحات شما را بهتر درک میکنند.
  3. دسترسی به محتوای وب سایت برای کاربران آسان تر میشود.

از صفحات جدید خود حمایت کنید

اگر صفحه جدیدی ایجاد کردید که هنوز بک لینک معتبر بدست نیاوده است، یک ساختار لینک داخلی قوی بسیار مهم است.

برای شروع، یک محتوای جدید یا صفحه‌ای را انتخاب کنید که می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشد. سپس، فرصت هایی را برای ایجاد لینک های مرتبط شناسایی کنید.

به عنوان مثال، برای یافتن مقالات مرتبط با این مقاله و افزودن لینک داخلی «site:darkoobedu.ir/ لینک داخلی» را سرچ میکنیم.

صفحات وب سایت برای ایجاد لینک داخلی

حالا این صفحات را چک میکنیم و صفحات مرتبط با مقاله جدید را پیدا میکنیم. پس از جمع آوری لیست صفحات مرتبط، لینک های داخلی را به هر یک از صفحات شناسایی شده اضافه میکنیم. 

به این ترتیب، اگر هر یک از صفحات authority و رتبه خوبی پیدا کند، بااین کار مقداری از آن رتبه را از طریق لینک های داخلی به صفحات دیگر منتقل میکند.

نکته: هدف این است که دو یا سه لینک از طرف محتواهای قدیمی تر و با موضوع مرتبط به محتوای جدید بدهیم.

مشکلات رایج لینک داخلی و نحوه رفع آنها

لینک های داخلی شکسته (Broken Link)

مشکل: پیوندهای داخلی شکسته هم کاربران و هم خزنده های موتور جستجو را به صفحاتی که وجود ندارند ارسال می کند. به عنوان مثال، لینک های شکسته ممکن است به دلیل صفحات حذف شده و لینک های اشتباه ایجاد شده باشند. این مشکل  منجر به خطای 404 میشود.

نحوه رفع آن: میتوانید با استفاده از ابزار search console در بخش Coverage تمامی ارورهای موجود در سایت را مشاهده کنید. در همین بخش باید به دنبال ارور 404 یا not found باشید. این ارورها آدرس صفحات 404 شما را دارند. سپس، آن لینک را حذف کرده یا جایگزین کنید.

صفحات یتیم (Orphaned Pages)

یک صفحه یتیم صفحه ای است که هیچ لینکی از هیچ یک از صفحات دیگر شما ندارد. از آنجایی که گوگل صفحات را از طریق لینک ها می‌خزد (یعنی پیدا می‌کند)، معمولاً زمان سخت‌تری برای یافتن صفحات یتیم دارد و اگر گوگل نتواند صفحه یتیم شما را پیدا کند، صفحه ایندکس نمی شود (به این معنی که در نتایج جستجو ظاهر نمی شود).

نحوه رفع این مشکل: اگر یک صفحه یتیم ارزشمند است، آن را در استراتژی لینک سازی داخلی خود قرار دهید.

برای یافتن صفحات یتیم، میتوانید از ابزارهای search console ،Google Analytics، ابزار MOZ و ابزار Ahrefs استفاده کنید

سپس، از صفحه دیگری به آن پیوند دهید.

اگر صفحه ارزشمند نیست، آن را حذف و تغییر مسیر دهید یا یک تگ noindex اضافه کنید. تگ های Noindex مانع از ایندکس کردن یک صفحه توسط گوگل می شوند. بنابراین آن صفحه در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.

سخن پایانی

تاثیر لینک های داخلی را جدی بگیرید، چرا که عدم توجه به آنها همواره به سئو و رتبه بندی سایت شما لطمه وارد میکند و همچنین اهمیت لینک های داخلی  همواره در سئو بسیار بالا بوده و اصطلاحا بهترین نوع لینک برای یک صفحه همان لینک داخلی از سایت خودتان است. بجای اینکه به دنبال ساخت بک لینک های بسیار زیاد باشید، اگر استراتژی لینک سازی سایتتان درست انجام شده باشد، می توانید در سئو موفق باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین