انکر تکست چیست؟ راهنمای ساخت انکرتکست بهینه برای سئو در 2024

  • نویسنده: محسن لشکری
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=7086
انکر تکست چیست؟ راهنمای ساخت انکرتکست بهینه برای سئو در 2024

در دنیای امروز، سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) نقش بسزایی در موفقیت وب‌سایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج موتورهای جستجو دارد. یکی از عوامل مهم در بهینه‌سازی سئو، استفاده از Anchor text مناسب است. انکر تکست، متنی است که بر روی آن لینک‌ها قرار می‌گیرند و با کلیک بر روی آن‌ها کاربر به صفحه‌های دیگر منتقل می‌شود.

بدون شک، مهمترین تخصص در سئو خارج از سایت، تسلط بر هنر انتخاب و ساخت انکر تکست است. دستیابی به توزیع متن انکر ایده آل می تواند شما را به رتبه برتر نتایج موتورهای جستجو (SERP) در مقایسه با رقبای خود سوق دهد. همچنین، انتخاب اشتباه متن انکرتکست می تواند منجر به جریمه وحشتناک از سمت الگوریتم پنگوئن شود. در ادامه به طور کامل با انکرتکست و انواع آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

Anchor text در سئو چیست؟

 انکرتکست چیست؟ انکر تکست، متنی است که بر روی آن لینک قرار می‌گیرد در واقع Anchor text متن قابل کلیک در یک متن است. به مخاطب اطلاع می‌دهد که با کلیک بر روی آن به کجا هدایت می‌شود. این متن می‌تواند کلمات کلیدی، جملات مرتبط یا نام برند باشد.

 

اهمیت بهینه سازی انکر تکست برای سئو چیست؟

انکر تکست نقش مهمی در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو و بهبود تجربه کاربری دارد. این به این دلیل است که هم موتورهای جستجو و هم خوانندگان از انکر تکست برای تعیین اینکه یک صفحه لینک شده در مورد چیست استفاده می کنند. موتورهای جستجو محتوای صفحات وب‌سایت‌ها را با استفاده از انکر تکست‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنند و به این ترتیب متوجه می‌شوند که صفحه مرتبط با چه موضوعی است و بر اساس این اطلاعات، رتبه‌بندی می‌کنند.

بنابراین، متن لنگر مرتبط به الگوریتم گوگل کمک می کند تا ساختار سایت شما را درک کند. و این زمینه را در مورد چگونگی ارتباط صفحات مختلف با یکدیگر فراهم می کند.

به عنوان مثال، انکر تکست “بهترین پیتزا” به گوگل می گوید که صفحه زیر در مورد بهترین پیتزا است. از سوی دیگر، متن لنگر عمومی مانند “اینجا را کلیک کنید” اطلاعات کمتری را ارائه می دهد و کمتر مفید است. هنگامی که متن انکر را به محتوای خود اضافه می کنید، بر میزان توصیفی بودن آن کنترل کامل دارید. در مثال بالا، “بهترین پیتزا” بسیار توصیفی تر از “اینجا را کلیک کنید” است.

 

اهمیت وجود الگوریتم پنگوئن برای بهینه سازی انکرتکست

الگوریتم پنگوئن (شروع شده در 24 آوریل 2012) دستکاری بک لینک را هدف قرار می دهد. به کیفیت لینک هایی که سایت شما دریافت می کند و متن انکر تکست هایی که به سایت شما اشاره می کند، نگاه می کند. این الگوریتم به طور کامل به روی ساخت انکر تکست داخلی و خارجی سایت تمرکز دارد.

 

انواع انکر تکست در سئو

شما میتوانید انواع مختلف لینک سازی انجام دهید و از انواع مختلفی از انکر تکست ها برای لینک سازی داخلی و خارجی سایت خود استفاده نمایید. لازم است بدانید که هر نوع انکر چه کاربردی دارد و در کجای متن باید استفاده کرد.

  • Exact Match Anchor Text 

در این نوع از انکرتکست، متن لینک دقیقاً با کلمات کلیدی یا عبارت هدف همخوانی دارد. برای مثال، لینک دادن به صفحه‌ای درباره مبل‌های تخت‌خواب‌ شو با استفاده از انکر تکست «مبل تخت‌خواب شو». 

توجه داشته باشید که گوگل ممکن است استفاده بیش از حد انکر تکست Exact Match را به عنوان یک پرچم قرمز ببیند.

بیایید دوباره از «مثال مبل تخت‌خواب شو» استفاده کنیم. اگر به طور مداوم از انکرتکست «مبل تخت‌خواب شو» استفاده می‌کنید، ممکن است Google برای تعیین ساختار صفحه کار سخت‌تری داشته باشد. که می تواند رتبه بندی را به خطر بیندازد کند.

  • Partial Match Anchor Text

این نوع انکر تکست حاوی بخشی از کلمات کلیدی یا عبارت هدف است. این به این معنی است که کلمه کلیدی مورد نظر به طور جزئی یا کامل در متن پیوند داده شده همراه با برخی از کلمات دیگر برای زمینه گنجانده شده است. مثال: “راهنمای darkoobedu را برای استراتژی های لینک بیلدینگ بررسی کنید” (“لینک بیلدینگ” کلمه کلیدی هدف است)

  • Branded Anchor Text

در این حالت، نام برند یا شرکت به عنوان انکر تکست استفاده می‌شود. مثال: “بازدید از سایت دارکوب”.

  • Generic Anchor Text

انکر تکست به شکل عبارت‌های عمومی مانند “کلیک کنید اینجا” یا “ادامه مطلب” استفاده می‌شود. از انکرتکست Generic به مقدار کم استفاده کنید، زیرا ممکن است به عنوان اسپم در نظر گرفته شود و کاربران یا موتورهای جستجو متوجه نشوند که این لینک درباره چیست.

  • Naked URLs as Anchor Text

در این نوع از انکر تکست، لینک به صورت آدرس وب‌سایت خام نمایش داده می‌شود. مثال: “https://www.darkoobedu.ir”. گاهی اوقات اینها را در پایین مقالات به عنوان لینک های مرجع می بینید.

از انکرتکست Naked فقط در صورت نیاز استفاده کنید، زیرا ممکن است برای خوانندگان گیج کننده به نظر برسد.

 

ساخت متن انکر تکست مناسب سئو

حالا که انواع انکرتکست را فهمیدیم, بیایید به بهینه سازی انکر تکست شما برای سئو بپردازیم.

متن لنگر مناسب سئو عبارت است از:

مختصر
مربوط به صفحه ای که به آن لینک می دهید
پر از کلمات کلیدی نیست
در ادامه چند قانون کلی برای ایجاد انکرتکست وجود دارد:

  • مرتبط بودن با صفحه پیوند داده شده

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب انکر تکست، تطابق آن با صفحه مقصد است. باید از کلمات مرتبط با محتوای صفحه مقصد استفاده کنید. انکرتکست مرتبط به گوگل کمک می کند ساختار سایت شما را درک کند. این بدان معناست که می تواند به رتبه بالاتر وب سایت شما کمک کند. استفاده از متن لنگر مرتبط نیز برای خوانندگان شما طبیعی تر به نظر می رسد، به این معنی که احتمال کلیک روی آن بیشتر است.

دلیلش این است که گوگل و کاربران انکر تکست را می خوانند تا بدانند صفحات وب در مورد چیست. وقتی تصمیم می گیرید از کدام کلمات استفاده کنید، به این فکر کنید که چه کلماتی به صفحه مقصد مرتبط هستند.

در اینجا نمونه‌ای از متن لنگر آمده است که به کاربران توضیح می‌دهد پس از کلیک بر روی پیوند، چه نوع صفحه‌ای را پیدا خواهند کرد:

مرتبط بودن انکر تکست و صفحه مقصد
در این مثال، شخصی در حال خواندن مقاله است اگر روی متن لنگر “تحقیق برای کلمات کلیدی” در متن مقاله کلیک کنند، منطقی است که آنها را به مقاله ای در مورد کلمات کلیدی هدایت کنیم.

  • به متن قبل و بعد انکر تکست توجه کنید

متنی که انکر تکست شما را احاطه می کند می تواند به خوانندگان کمک کند تا زمینه آنچه را که به آن پیوند می دهید بهتر درک کنند. همچنین زمینه بیشتری را به موتورهای جستجو می دهد.

الگوریتم گوگل این روزها زبان طبیعی را ترجیح می دهد زیرا گوگل سعی می کند نتایج جستجوی دقیقی را بر اساس نحوه تایپ و صحبت کاربران واقعی ارائه دهد. بنابراین مهم است که به کلمات اطراف انکر تکست خود توجه کنید.

به این فکر کنید که درحال خواندن محتوایی هستید و بایک لینک روبرو میشوید. زمانی که تصمیم می گیرید روی پیوند کلیک کنید یا خیر، تنها به انکرتکست نگاه نمی کنید. بلکه کله جمله که انکر تکست بخشی از آن است را میخوانید. گوگل هم هنگام تجزیه و تحلیل صفحه شما همین کار را انجام می دهد. گوگل می تواند بر اساس زمینه جملات اطراف، بهتر بفهمد صفحه پیوند داده شده در مورد چیست.

  • اجتناب از تکرار زیاد کلمات کلیدی

استفاده اغراقی از کلمات کلیدی در انکرتکست، ممکن است به شناسایی به عنوان تلاش برای جلب ترافیک تلقی شود و به جای بهبود سئو، ممکن است باعث کاهش رتبه‌بندی شود.

  • تنوع بخشیدن به متن انکر

باید از تنوع در انکرتکست‌ها استفاده کنید تا موتورهای جستجو بهتر بتوانند محتوای صفحات شما را درک کنند.

  • استفاده از کلمات longtail

استفاده از کلمات کلیدی طولانی‌تر به شما کمک می‌کند تا در جستجوهای دقیق‌تر نیز مشاهده شوید.

 

بهترین روش ها برای بهینه سازی متن انکرتکست

  • محدود کردن تعداد لینک ها

تعداد لینک‌های موجود در یک صفحه باید متعادل باشد. استفاده از تعداد زیادی از لینک‌ها ممکن است به کیفیت سئو آسیب برساند.

  • قرار دادن لینک ها به صورت متنی

لینک‌ها باید در متن مطلب به صورت منطقی و مرتبط با محتوا قرار گیرند.

  • انتخاب انکرتکست با در نظر گرفتن نیاز کاربر

برای بهبود تجربه کاربری، باید از انکرتکست‌های جذاب و مفهومی استفاده کرد.

 

جلوگیری از انتخاب و ساخت متن انکرتکست اشتباه

  • استفاده بیش از حد از یک انکرتکست

استفاده بیش از حد از انکرتکست‌های کلمات کلیدی می‌تواند به جای بهبود، به ضرر رتبه‌بندی کمک کند.

  • استفاده از کلمات و انکر های بی معنی برای کاربر

استفاده از متن‌های کم‌معنی به کاربر اطلاعات کافی نمی‌دهد و از کلیک روی لینک‌ها منع می‌شود.

  • نادیده گرفتن ارتباط پیوند (نداشتن مقصد)

لینک‌ها باید مرتبط با محتوای صفحه مقصد باشند، در غیر این صورت کاربران احتمالاً از کلیک منصرف میشوند.

 

نحوه اضافه کردن Anchor Text

انکرتکست در کد HTML به شکل زیر است:

<a href=”http://www.example.com”>Anchor Text</a>

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس به کاربران اجازه می‌دهند انکرتکست را بدون نیاز به کدنویسی با یک کلیک اضافه، ویرایش و حذف کنند. 

در وردپرس یک پست جدید ایجاد کنید و مطالب خود را بنویسید. سپس، کلماتی را که می خواهید به متن لنگر تبدیل کنید برجسته (bold) کنید.

روی نماد لینک در نوار قالب بندی متن کلیک کنید.

لینک دادن به متن انکرتکست

 لینک هدف خود را در کادری که ظاهر می شود وارد کنید و متن ساده شما به انکرتکست تبدیل می شود.

لینک داخلی
پس از زدن انتشار، متن انکر شما باید با رنگ دیگری در صفحه شما ظاهر شود تا نشان دهد که قابل کلیک است.

از وردپرس استفاده نمی کنید؟ این فرآیند برای سایر CMS ها مانند Wix، Squarespace و Shopify مشابه است.

 

لیست بهترین ابزار برای بررسی انکرتکست رقبا

  • گوگل سرچ کنسول Google Search Console

ابزار جستجوگر گوگل که به شما امکان می‌دهد عملکرد انکرتکست‌های خود را بررسی کنید.

search.google.com

google search console

 

  • ابزار ماز Moz Link Explorer

یک ابزار قدرتمند برای تحلیل لینک‌ها و انکرتکست‌ها.

moz.com/link-explorer

moz

  • ابزار اچرف Ahrefs

یک سرویس کامل برای بررسی پروفایل لینک‌ها و انکرتکست‌های وب‌سایت.

ahrefs.com

ahref

 

آشنایی با لینک های Nofollow و Dofollow در لینک سازی داخلی و خارجی

در لینک سازی داخلی و خارجی، دو نوع لینک وجود دارد: لینک های dofollow و nofollow.

لینک های dofollow به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا به صفحاتی که با آن ها لینک داده شده است، رنک بدهند. به عبارت دیگر، این لینک ها به صورت مستقیم به بهبود رتبه صفحات مقصد کمک می کنند. برای ساخت لینک dofollow، باید به صورت طبیعی و با استفاده از کلمات کلیدی مناسب در متن لینک، به صفحه مقصد لینک داده شود.

لینک های nofollow به موتورهای جستجو اجازه نمی دهند تا به صفحاتی که با آن ها لینک داده شده است، رنک بدهند. این لینک ها به عنوان یک نشانه برای موتورهای جستجو استفاده می شوند که باید این لینک ها را در نظر نگیرند و به صفحه مقصد رتبه ندهند. به عبارت دیگر، لینک های nofollow برای کنترل جریان رنک استفاده می شوند و در برخی موارد مانند لینک های اسپم یا لینک هایی که به صفحاتی با محتوای شاید مخالف باشند، مورد استفاده قرار می گیرند.

برای ساخت لینک nofollow، باید از ویژگی nofollow استفاده شود. به طور معمول، این کار با استفاده از کد HTML زیر انجام می شود: <a href=”http://example.com” rel=”nofollow”>لینک</a>

در کل، برای یک استراتژی لینک سازی بهینه، باید از هر دو نوع لینک (dofollow و nofollow) استفاده شود. لینک های dofollow به بهبود رتبه صفحات کمک می کنند، در حالی که لینک های nofollow برای کنترل جریان رنک و جلوگیری از اسپم مفید هستند.

 

سخن پایانی 

همانطور که در ابتدا گفیتم مهمترین بخش لینک سازی داخلی و خارجی، ایجاد و ساخت انکرتکست درست و بهینه است. شما با انتخاب درست انکر میتوانید یک صفحه و کلمه را به رتبه 1 برسانید و یا برعکس در صورت انتخاب غلط میتوانید باعث افت و نابودی یک سایت باشید.

در این مقاله، به راهنمای ساخت انکرتکست بهینه برای سئو پرداختیم. انکرتکست مناسب و بهینه‌سازی شده، نقش مهمی در بهبود رتبه‌بندی و جذب ترافیک واقعی به وب‌سایت شما دارد. با رعایت تمامی نکات و راهنماهای ارائه شده، می‌توانید سئو و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت خود را بهبود بخشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین