سئو خارجی Offpage SEO چیست؟

  • نویسنده: محسن لشکری
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=7073
سئو خارجی Offpage SEO چیست؟

سئو خارجی به مجموعه ای از تکنیک های سئو اطلاق می شود که خارج از یک صفحه وبسایت برای بهبود رتبه آن صفحه صورت می گیرد. این تکنیک ها شامل لینک سازی، بازاریابی محتوا، سئو محلی و… می شوند.

هدف از سئو خارجی، افزایش میزان بازدید کاربران از موتورهای جستجو با بهبود میزان اعتبار و اعتماد در موتورهای جستجو است. این نوع سئو یک بخش مهم از هر استراتژی سئو است.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

سئو داخلی و سئو خارجی هردو بخش های مهم تشکیل دهنده یک استراتژی سئو خوب هستند ولی در نحوه اجرا و ابزارهای اجرایی باهم تفاوت هایی دارند که در زیر به آن ها می پردازیم:

  1. در سئو داخلی، متخصص تسلط کامل روی کارها و ابزارها دارد ولی در سئو خارجی چنین نیست.
  2. سئو داخلی مربوط به کارهایی است که روی خود وبسایت انجام میشود؛ مانند تولید محتوای مناسب و مفید برای کاربر، تحقیق کلمات کلیدی و… . در حالیکه سئو خارجی مربوط به کارهای خارج از سایت است؛ مانند ساختن لینک ها، شبکه های اجتماعی و… .
  3. ابزارهای مورد استفاده در سئو داخلی شامل ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، ابزارهای بهبود سئو داخلی (مانند افزونه Yoast) و… هستند در حالیکه ابزارهای سئو خارجی شامل ابزارهای ساختن بک لینک، پوسترهای شبکه های اجتماعی و… هستند.

seo

سئو خارجی چقدر اهمیت دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم معیار اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت ها یا همان E-E-A-T چیست؟

E-E-A-T مخفف چهار کلمه Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness است که به معنی تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد است.

برای آشنایی با الگوریتم E-E-A-T و کسب اطلاعات بیشتر مقاله الگوریتم E-E-A-T را مطالعه فرمایید.

سئو خارجی برای افزایش میزان اعتبار و اعتماد سایت مورد استفاده قرار می گیرد و سایت هایی که میزان اعتبار بالاتری دارند، در موتورهای جستجو در رتبه های بالاتری قرار می گیرند. هرچقدر تعداد بک لینک ها، نظرات و… در یک وبسایت بیشتر باشد آن وبسایت از نظر موتورهای جستجو اعتبار بیشتری دارد و این یعنی سئو خارجی یک نقش بسیار مهم در بهبود رتبه وبسایت ها در موتورهای جستجو دارد.

تاثیر پول در سئو خارجی چیست؟

روش های سئو خارجی کلاه سفید اغلب به تبلیغات ختم می شوند و پول بیشتر یعنی تبلیغات بیشتر! در زیر به چند مورد از اهمیت پول در سئو خارجی اشاره می کنیم:

  1. امکان دریافت بک لینک های بیشتر از رسانه های با درجه اعتماد بالاتر
  2. امکان افزایش ناگهانی بودجه در موارد بحران
  3. دریافت طبیعی سیگنال های برند به تعداد زیاد و مداوم به دلیل تبلیغات زیاد در فضای واقعی
  4. دریافت طبیعی سیگنال های برند به تعداد زیاد و مداوم به دلیل فعالیت های دیجیتال مارکتینگ زیاد
  5. دریافت ترافیک زیاد به دلیل تبلیغات که به صورت آنی در رتبه تاثیرگذار هستند
  6. افزایش شدید سطح اعتماد (Trust) دامنه از نظر گوگل به دلیل تبلیغات زیاد

تکنیک های موثر و مهم در سئو خارجی کدامند؟

با افزایش تعداد صفحات وب و افزایش رقابت برای جذب کاربر و مشتری در فضای مجازی، از دیرباز بعضی افراد سودجو تلاش در افزایش رتبه وبسایت خود در موتورهای جستجو در سریعترین زمان و کمترین هزینه ممکن را داشته اند. در سئوی خارجی نیز روش های بسیاری برای افزایش رتبه سایت های غیرمفید ابداع شد و موتورهای جستجو نیز هرروز با آپدیت کردن الگوریتم های خود این وبسایت ها را جریمه کردند.

این نوع سئو با نام سئو کلاه سیاه شناخته می شود که بعضا به جای بهبود سایت خود، سعی در سئو منفی برای وبسایت های رقیب و جریمه کردن رقبا توسط موتورهای جستجو دارند.

روش هایی که در دارکوب خواهید آموخت روش های سئو کلاه سفید هستند که به بهبود سایت شما کمک خواهد کرد. پس در این مقاله به سئوهای منفی اشاره ای نخواهد شد. در ادامه به انواع روش های بهبود رتبه سایت با سئو خارجی خواهیم پرداخت:

1. ساختن بک لینک:

بک لینک یا همان لینک ورودی، لینکی است که از یک وبسایت دیگر به وبسایت شما می آید. از نظر موتورهای جستجو، هر بک لینک مانند یک رای تلقی می شود و هرکس آراء بیشتری داشته باشد طبیعتا رتبه بهتری هم خواهد داشت.

link

 

موارد مهم در ساخت بک لینک کدامند؟

  • اعتبار دامنه و صفحه: اعتبار یا همان Authority معیار سنجش ارزش یک دامنه و یک صفحه است که با نام Domain Authority(DA) و Page Authority(PA) نیز شناخته می شوند. خود اعتبار دامنه و صفحه به شدت به تعداد و ارزش بک لینک های دریافتی آن صفحه یا دامنه بستگی دارد. هرچقدر تعداد و کیفیت بک لینک های یک صفحه یا دامنه بیشتر باشد، لینک های خروجی از آن سایت نیز ارزش بالاتری را با خود حمل خواهند کرد.
    برای سنجش میزان اعتبار دامنه یک سایت می توانید از ابزار Moz Domain Analysis استفاده کنید.

  • تعداد دامنه های لینک دهنده: علاوه بر تعداد بک لینک ها، تعداد دامنه هایی که از آن ها لینک گرفته اید نیز بسیار مهم می باشد. گرفتن چندین لینک از یک دامنه ارزش بسیار بسیار کمتری نسبت به گرفتن تنها یک لینک از چندین دامنه دارد. همانطور که در بالا گفتیم، بک لینک به منزله رای تلقی می شود و هرچه تعداد رای دهندگان به شما بیشتر باشد، جایگاه بهتری کسب خواهید کرد.
    برای دیدن تعداد دامنه های لینک دهنده به یک وبسایت میتوانید از ابزار Moz Link Explorer استفاده کنید.

  • تعداد لینک های خروجی از صفحه و وبسایت لینک دهنده: هرقدر تعداد لینک های خروجی از یک صفحه و وبسایت بیشتر باشد، ارزش بین لینک های خروجی تقسیم می شود و لینک های خروجی بیشتر یعنی ارزش کمتر.
  • میزان ارتباط صفحه و سایت لینک دهنده به صفحه و سایت لینک گیرنده: همانطور که در بالا اشاره شد، تخصص یکی از معیارهای مهم گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ارزش گذاری به صفحات و وبسایت ها است. هرچقدر که یک وبسایت در زمینه های مختلفی فعالیت کند ارزش آن سایت و لینک های خروجی از آن کمتر خواهد بود.
  • رتبه دامنه لینک دهنده در کلمات کلیدی مشابه در صفحات دیگر: هرچقدر صفحات مختلف یک وبسایت در کلمات کلیدی مشابه و هم معنی رتبه بالاتری داشته باشند، بدان معنی است که این وبسایت در آن زمینه تخصص دارد. پس لینک های خروجی برای این کلمات کلیدی از این وبسایت ارزش بیشتری را به همراه دارند.
  • لینک های ورودی به صفحه لینک دهنده: لینک های ورودی به هر صفحه تاثیر مستقیم روی ارزش آن صفحه برای موتورهای جستجو دارند. لذا هرچقدر تعداد و کیفیت لینک های ورودی به یک صفحه بیشتر باشند، کیفیت لینک های خروجی از آن صفحه نیز بیشتر است.
  • تعداد آی پی ها و سرورهای لینک دهنده به صفحه: هرچقدر تنوع آی پی ها و سرورهای لینک دهنده به یک صفحه بیشتر باشد، به این معنی است که تعداد افراد واقعی که به آن صفجه لینک داده اند بیشتر است و احتمال اینکه این لینک ها کار یک نفر باشد و یا ساختگی باشد کمتر است.
  • قدمت دامنه و صفحه لینک دهنده: همانطور که گفتیم یکی از معیارهای اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت ها تجربه است و هرقدر قدمت یک دامنه و یا صفحه بیشتر باشد، یعنی تجربه بیشتری هم دارد.
  • UGC بودن یا نبودن بک لینک: User Generated Content یا به اختصار UGC به معنی محتوای تولید شده توسط کاربر است. اگر یک کاربر به صفحه شما لینک بدهد، برای موتورهای جستجو بدان معنی است که محتوای صفحه شما به قدری خوب بوده که کاربران دیگر نیز به صفحه شما لینک می دهند.
  • Anchor Text مرتبط با کلمات کلیدی صفحه: هرچقدر انکرتکست به محتوا و عنوان صفحه از نظر معنی نزدیک تر باشد، ارزش بک لینک آن انکرتکست بیشتر است. منتهی باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از انکرتکست های هم معنی، میزان طبیعی بودن بک لینک ها را به شدت کاهش می دهد.
  • زبان صفحه لینک دهنده: اگر زبان صفحه لینک دهنده و لینک گیرنده متفاوت باشد احتمال غیر طبیعی بودن آن زیاد است؛ بنابراین ارزش کمتری نسبت به لینک های هم زبان خود دارد.

چگونه تاثیر بک لینک ها را بیشتر کنیم؟

  • از Co-Citation های ثابت و متغیر در یک چهارم تا نصف ریپورتاژهای خودتان استفاده کنید.
  • در ریپورتاژهای خودتان از Co-Occurrence با برندهای معتبر استفاده کنید.
  • متن دور لینک و انکرتکست با کلمه کلیدی شما مرتبط باشد.
  • عنوان صفحه لینک دهنده دارای کلمه کلیدی باشد طوری که برای شما در آن کلمه کلیدی رقیب محسوب نشود.
  • از تفکرات قدیمی اشتباه(مثل لزوم وجود 3لینک در ریپورتاژ) خودداری کنید.
  • به صفحه اصلی وبسایت و شبکه های اجتماعی خودتان با نام برندتان لینک دهید.
  • از ریپورتاژهای جدید به ریپورتاژهای مرتبط قدیمی لینک دهید.
  • با توجه به تاریخچه سایت، وضعیت فعلی و میزان درجه Trust استراتژی صحیح انکرتکست تدوین کنید.
  • برای بک لینک های خودتان از شبکه های اجتماعی سیگنال ایجاد کنید.

2. بازاریابی محتوا:

تولید محتوای خوب در درجه اول حائز اهمیت است. با یک محتوای خوب شما می توانید توجه کاربران را در رسانه های مختلف به خود جلب کنید، بک لینک های با کیفیت از طرف کاربران دریافت کنید، E-E-A-T خود را در گوگل بهبود دهید و… . ولی این پایان کار شما نیست! شما برای پیشرفت هرچه سریعتر خود باید محتوایی که تولید کرده اید را بازاریابی کنید و آن را به نحو احسن پخش کنید.

بهترین روش های بازاریابی محتوا کدامند؟

  • PR(Public Relation): کلمه Public Relation به معنی ارتباط اجتماعی است که علاوه بر زندگی واقعی روی سئو نیز تاثیر فراوانی دارد. کمپین PR به مجموعه ای از فعالیت ها اطلاق می شود که برای تبلیغ و برندسازی صورت می گیرد. در دنیای سئو کمپین های PR اغلب برای دریافت ترافیک بیشتر وبسایت از طریق لینک سازی انجام می شوند. تحقیقات نشان می دهد که یک کمپین PR متوسط از 10 الی 24 دامنه مختلف بک لینک می گیرد. علاوه بر لینک سازی، کمپین های PR در سئو کاربردهای دیگری نیز دارند که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:
    • افزایش برندسازی با جستجوی نام برند توسط افراد مختلف در موتورهای جستجو
    • ارائه مستقیم محصولات و خدمات به بازار و مصرف کنندگان هدف
    • افزایش E-E-A-T
    • افزایش ترافیک طبیعی از منابع مختلف
  • شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی فاکتور مستقیمی برای رتبه بندی سایت ها برای موتورهای جستجو محسوب نمی شوند؛ ولی با فعالیت و تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی پرکاربرد مثل اینستاگرام، می توان ترافیک سایت را افزایش داد و احتمالا بک لینک هم از کاربران شبکه های اجتماعی گرفت. حتی اگر بک لینک هم نگیرید، می تواند توجه کاربران شبکه های اجتماعی را به خود جلب کنید و از طریق افزایش جستجوی نام برند در موتورهای جستجو، برندسازی کنید. در حالت کلی شبکه های اجتماعی به عنوان یک بازار مجازی عالی برای فروش محصولات و خدمات شناخته می شوند.
  • Influencer Marketing: اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از استراتژی های بازاریابی محتوا است که در آن ارائه دهندگان محصولات و خدمات با افراد مطرح و مشهور در زمینه کاری خود از طریق تبلیغات همکاری می کنند. این استراتژی با توجه به اینکه اینفلوئنسرها مخاطبان زیادی در شبکه های اجتماعی دارند، برای یافتن مشتریان جدید، برندسازی و تقویت محتوا عالی است. برای یافتن اینفلئونسرها در شبکه های اجتماعی و زمینه های مختلف می توانید از ابزار یافتن اینفلوئنسرها استفاده کنید.
  • پست مهمان: پست مهمان یا همان Guest Posting یک تکنیک بازاریابی محتوا است که شامل نوشتن مقالات در وبسایت های دیگر برای تبلیغ برند خود می باشد. با پست مهمان شما می توانید برند خود را به مخاطبان هدف خود ارائه دهید که احتمالا به دریافت بک لینک، افزایش ترافیک سایت و برندسازی منجر خواهد شد. علاوه بر این، پست مهمان به عنوان موثرترین روش لینک سازی نیز شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پست مهمان پیشنهاد می شود مقاله پست مهمان را مطالعه فرمایید.

پست مهمان

  • پادکست ها: پادکست به فایل های صوتی و ویدیویی قابل دانلود در اینترنت گفته می شود. امروزه پاکست ها محبوبیت رو به رشدی را در کسب و کارهای اینترنتی دارند. علی رغم افزایش محبوبیت پادکست ها، عمده کسب و کارها از آن استفاده نمی کنند و این برای شما یک مزیت رقابتی بسیار مهم است. با استفاده از پادکست ها شما می توانید تخصص خود را نشان دهید، در سایت های بسیاری دیده شوید، بک لینک بگیرید، سایت خود را به عنوان یک منبع و مرجع معرفی کنید و… .
  • پیوند محتوا: پیوند محتوا به دو شکل به روز رسانی محتوای قبلی و انتشار مجدد پست در سایت های دیگر انجام می شود. با به روزرسانی محتوا می توان از قدمت و اعتبار محتوای قدیمی استفاده کرد و محتوای جدیدی نوشت. برای انتشار در سایت های دیگر نیز می توانید قسمتی از مطلب را در یک سایت بنویسید و برای توضیحات تکمیلی به سایت خود ارجاع دهید. به این صورت شما وبسایت خود را به عنوان یک سایت مرجع برای کاربران معرفی می کنید. اما در انتشار مجدد باید به دو نکته توجه داشته باشید. اول اینکه محتوای شما کپی حساب نشود. دوم اینکه رتبه صفحه ای که محتوا را انتشار مجدد کرده اید، از رتبه صفحه خود شما بالاتر نرود.
  • Forum ها: یک فروم به وبسایتی گفته می شود که افراد مختلف می توانند نظرات و دیدگاه های مختلف خود را در آن به اشتراک بگذارند. لینک گذاری در فروم ها به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو کمکی نمی کند ولی شما می توانید با استفاده از فروم ها در بحث هایی شرکت کنید که مربوط به زمینه کاری وتخصص شماست و به این ترتیب برند خود را به دیگران معرفی کنید. در مورد فروم ها به این نکته توجه داشته باشید که تعداد بسیار محدودی از وبسایت ها به شما اجازه می دهند که با مشتریان بالقوه ای که در مورد یک محصول یا موضوع خاص سوال می پرسند بحث باز داشته باشید. در زیر به بعضی از انجمن های خوب ایرانی اشاره می کنیم:
    • پی سی ورلد
    • پرشین تولز
    • پرشین هال
    • نیک صالحی
    • مجید آنلاین
    • سنترال کلابز
    • باشگاه مهندسان ایران
    • عکاسی

3. سئو محلی:

سئو محلی به مجموعه فرآیندهایی گفته می شود که به کسب و کار شما کمک می کند تا در نتایج محلی گوگل دیده شوید. با استفاده از الگوریتم کبوتر، اگر شخصی دنبال مکان خاصی بگردد، گوگل نزدیک ترین و معتبرترین محل های ممکن را برای کاربر نشان می دهد.

سئو محلی در سئو اف پیج

بهترین روش های سئو محلی کدامند؟

  • Google Business Profile: پروفایل کسب و کار گوگل یک ابزار رایگان است که به شما در بهتر دیده شدن در محل کارتان کمک می کند. حیاتی ترین بخش سئو محلی مربوط به پروفایل کسب و کار گوگل است. با استفاده از این روش شما می توانید اطلاعات کسب و کار خود مثل موقعیت مکانی، اطلاعات تماس و… را به کاربران نشان دهید. چند نکته مهم در استفاده از پروفایل کسب و کار گوگل:
    • در ارائه اطلاعات تماس خود بسیار دقیق باشید.
    • به تمامی review ها در مورد کسب و کارتان پاسخ دهید.
    • عکس ها و ویدیو های محل کارتان را در پروفایل خود قرار دهید.
  • NAP Citation: کلمه NAP مخفف سه کلمه Name, Address, Phone Number است که معمولا در شبکه های اجتماعی کاربرد دارد ولی در وبسایت ها نیز استفاده می شود. گوگل با استفاده از این مشخصات تشخیص می دهد که اطلاعات کسب و کار شما معتبر است یا خیر. چند نکته مهم در مورد NAP Citation:
    • اطلاعات خود را در همه جا یکسان و دقیق وارد کنید.
    • اطلاعات خود را تمامی منابع معتبر و تخصصی وارد کنید.
    • در صورت تغییر اطلاعات کسب و کارتان سریعا اطلاعات را در همه جا تغییر دهید.
  • Review ها: تعداد نظرات و تعداد افراد نظر دهنده در سئو محلی بسیار مهم است. پس تا می توانید سعی کنید از افراد مختلف در مورد کسب و کارتان نظرات مثبت با تعداد ستاره بالا بگیرید.
  • بک لینک های محلی: هرچقدر تعداد لینک های دریافتی شما از آی پی ها و سرورهای نزدیک محل کارتان بیشتر باشد، سئو محلی شما به همان اندازه قوی تر خواهد شد.

4. نظرات کاربران:

نظرات کاربران یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در رتبه بندی صفحات است. گوگل توصیه میکند که به تمامی Review ها در داخل و خارج از سایت خود پاسخ دهید. پاسخ به نظرات خوب و بد نشان می دهد که شما چقدر به نظرات کاربران و مشتریان خود درباره کسب و کارتان اهمیت می دهید. تعداد نظرات بالا باعث جلب اعتماد کاربران به کسب و کار شما نیز می شود. عباوه بر این نظرات کاربران باعث افزایش E-E-A-T شما می شوند و همچنین روی سئوی محلی نیز بسیار تاثیرگذارند.

چگونه برای وبسایت خود نظرات بیشتری جذب کنیم؟

  • از کاربران خود با احترام بخواهید که درمورد شما نظر دهند.
  • با پاسخ دادن به تمامی نظرات اعتماد کاربران را به خود جلب کنید.
  • برای نظر گرفتن از روش های پولی استفاده نکنید. سعی کنید تمامی نظرات شما طبیعی باشند.

5. رویدادها:

رویدادها بخش مهمی از هر استراتژی سئو هستند. برگزاری رویدادهای مختلف برای کسب و کار نه تنها باعث جذابیت و هیجان بیشتر می شود، بلکه باعث فروش بیشتر نیز می شود. یک رویداد خوب می تواند تعاملات اجتماعی، برندسازی، جذب کاربران برای صفحات فرود وبسایت، ایجاد روابط عمومی و… را به همراه داشته باشد. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ از رویداد های فصلی و غیره برای جذب کاربران بیشتر و بازگرداندن کاربران از دست رفته استفاده می کنند.

مهمترین فاکتورهای برگزاری یک رویداد موفق کدامند؟

  • مخاطب و کلمه کلیدی هدف خود را مشخص کنید.
  • هدف خود را برای برگزاری رویداد مشخص کنید.
  • از ابزارهای تحلیل برای گرفتن آمار استفاده کنید.
  • رویداد خود را با توجه به علایق مخاطبانتان برگزار کنید نه علایق شخصی خودتان.
  • فضای رقابتی ایجاد کنید.
  • رویداد خود را از هر راه ممکن(پیام کوتاه، شبکه های اجتماعی، وبسایت های مختلف و…) تبلیغ کنید.
  • رویدادهای مختلف خود را مقایسه کنید، نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد سئو خارجی یک بخش حیاتی از هر استراتژی سئو است که نه تنها به جذب کاربران و مشتریان بیشتر کمک میکند، بلکه برای برندسازی و افزایش اعتبار وبسایت نیز بسیار مهم و ضروری است. ایجاد محتوای با کیفیت و ارتقاء آن با استفاده از روش های ذکر شده و تبلیغات در سایر وبسایت ها و شبکه های مجازی می تواند کاربران و مشتریان زیادی را برای شما جذب کند. اگر می خواهید کسب و کار شما در نتایج بالای موتورهای جستجو نمایش داده شود، تدوین یک استراتژی خوب برای سئو خارج از صفحه یک مسیر تضمینی برای موفیت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین