مراحل یادگیری سئو (به صورت اصولی)

  • نویسنده: کارشناس سئو دارکوب
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=5208
مراحل یادگیری سئو (به صورت اصولی)

امروزه یادگیری سئو را می‌توان یکی از واجبات هر کسب‌وکار اینترنتی دانست و این مهارت در سال اخیر به اوج جذابیت خود رسیده است.

اما چطور می توانیم بصورت اصولی وارد این فیلد مهم شویم؟ نکته مهم آن است که مراحل یادگیری سئو از پایه به درستی طی شود تا شما بتوانید به یک سئوکار موفق تبدیل شوید. با توجه به گسترش روز افزون منابع آموزشی اینترنتی و دسترسی راحت آن از طریق گوگل، یادگیری این مهارت خیلی ساده تر از قبل شده است.

اگر شما هم قصد دارید تا یادگیری بهینه‌سازی سایت یا همان سئو را شروع کنید، باید با شناخت اصولی‌ترین مفاهیم و مراحل آن دست به کار شوید. پس به یک راهنمای خوب نیاز دارید تا شما را در این راه یاری کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با یادگیری سئو سایت به یک متخصص سئو تبدیل شوید و از این راه کسب درآمد کنید.

موتور جستجو چگونه کار می‌کند؟

موتور جستجو یک نرم افزار مبتنی بر اینترنت است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا فهرستی از نتایج را برای تعریف عبارت یا متن خاصی جستجو کنند. این تعریف بیشتر برای اشاره به موتورهای جستجوی بزرگ مبتنی بر وب مانند گوگل استفاده می‌شود که میلیاردها صفحه در اینترنت را در خود جای داده‌اند.

اکنون سؤال اینجاست که موتور جستجو چگونه کار می‌کند؟ عملکرد موتور جستجو در چهار بخش مختلف تعریف می‌شود که قبل از آشنایی با سئو لازم است تا با آن‌ها آشنا شوید.

  • Crawling: فرایند جستجو با این مرحله که با نام خزنده موتور جستجو هم شناخته می‌شود، آغاز می‌گردد که تمام اطلاعات صفحه وب در وب‌سایت را می‌خواند. محتوایی که جستجو می‌شود، می‌تواند به صورت یک صفحه وب، عکس، ویدئو، یک فایل PDF باشد.
  • Indexing: موتورهای جستجو، اطلاعاتی را که در یک فهرست پیدا می‌کنند، پردازش و ذخیره می‌کنند. در این بخش، یک پایگاه داده عظیم از تمام محتواهای مرتبط با موضوع سرچ شده لیست می‌شود.
  • Relevancy: در این الگوریتم، ارتباط صفحات وب‌سایت در فهرست آن با حوزه‌ای که جستجو در آن انجام می‌شود، محاسبه می‌شود.
  • Retrieving Results: به این مرحله، بازیابی نتایج گفته می‌شود که در آن شما نتیجه صفحات وب خود را با توجه به جستجوی مربوطه دریافت خواهید کرد.

قبل از اینکه به حوزه سئو سایت وارد شوید، تمامی این مفاهیم و بهترین ابزارها را بررسی کنید و آن‌ها را بشناسید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا ساختار وب‌سایت خود را بهبود ببخشید و آن را برای موتورهای جستجو قابل درک کنید و رتبه‌بندی سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

چرا باید سئو را یاد بگیریم؟

چرا باید سئو را یاد بگیریم؟

سئو ضرورت دنیای جدید است و دلایل زیادی برای اثبات این ادعا وجود دارند. اگر کاربران دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستند، دریافت کنند، رضایت آن‌ها بالاتر می‌رود و این موضوع به معنای رشد کسب‌وکار شما است. سئو از یک رویکرد هدفمند برای برقراری ارتباط بین کاربر و محصول استفاده می‌کند؛ در نتیجه با ارائه سریع نتایج جستجو با کیفیت بالا، در زمان شما نیز صرفه‌جویی می‌کند.

از طرف دیگر در مقایسه با رویکرد بازاریابی به شکل سنتی، سئو منجر به کسب نتایج بهتر می‌شود. هدف استراتژی‌های سئو، اطلاع‌رسانی به مشتریان از طریق محتوای جذاب مانند وبلاگ‌ها، اینفوگرافیک‌ها، مقالات، خبرنامه‌ها و موارد دیگر است؛ بنابراین مشتریان شما بدون هیچ اجباری و با میل خود به سراغ شما می‌آیند و این یعنی موفقیت!

کاربرد های سئو

احتمالاً اکنون از خودتان می‌پرسید که یادگیری سئو چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد؟ سئو به عنوان یک مهارت مهم در دنیای امروز دارای کاربردها و مزایای زیادی نسبت به روش‌های قدیمی‌تر بازاریابی است که به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ایجاد محتوای جذاب: این مورد شامل ایجاد محتوای با کیفیت برای مشتریان شما می‌شود تا از آن لذت ببرند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این بدان معنی است که محتوا باید به قدری جذاب و مفید باشد که توجه مشتریان را در نگاه اول به خود جلب کند.
  • ایجاد کلمات کلیدی قوی‌تر: با دقت در انتخاب کلمات کلیدی و چگالی مناسب آنها در محتوای خود، مشتری با چند کلیک وارد صفحه شما می‌شود.
  • ایجاد لینک‌های قوی: ایجاد بک لینک های با کیفیت می‌تواند همزمان برای سایت شما اعتبار، ترافیک و آگاهی برند به همراه داشته باشد.
  • زمان بارگذاری سریع‌تر وب‌سایت: علاوه بر محتوا و طرح‌بندی واضح و خلاقانه، سرعت بارگذاری سایت در جذب مخاطب تأثیر زیادی دارد. برای افزایش سرعت سایت تکنیک هایی وجود دارد که باید یاد بگیرید. 
  • افزایش رضایت مشتری: ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل که از جدیدترین امکانات و ویژگی‌ها استفاده می‌کند، باعث می‌شود تا به همه مشتریان شما یک تجربه کاربری خوب بدهد.
  • بهتر دیده شدن وب‌سایت: از متا تگ‌های واضح و قوی برای دیده شدن هر چه بهتر سایت خود استفاده کنید.

یادگیری سئو برای چه کسانی لازم است؟

مراحل یادگیری سئو برای کسانی که مشتاق یادگیری این مهارت هستند و می‌خواهند با ابزارهای آن آشنا شوند، کاربرد زیادی دارد. همچنین این مهارت برای مدیران بازاریابی دیجیتال، کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیک و حتی کارآموزانی که نیاز به پیشرفت تخصص خود در سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت دارند، به اندازه کافی کارایی دارد.

هر کسی که در حوزه بازاریابی دیجیتال کار می‌کند، چه توسعه دهنده وب، نویسنده محتوا، ویرایشگر، مدیر محتوا یا طراح UI/UX باشد، می‌تواند از مراحل یادگیری اصولی سئو سایت بهره‌مند شود.

سئو چه پیش‌نیازهایی را لازم دارد؟

یادگیری سئو سایت برای هرکسی که می‌خواهد ترافیک بیشتری را به سمت وب‌سایت خود روانه کند، مفید است. داشتن درک اولیه از بازاریابی دیجیتال و فرایندهای مختلف آن نیز بسیار مؤثر خواهد بود. این موضوع شامل آشنایی کامل با ساختار یک وب‌سایت یا صفحه وب است، زیرا اغلب استراتژی‌های خاصی در کدنویسی صفحه وب همراه با محتوا اجرا می‌شوند.

همان طور که اشاره شد، قبل از شروع مراحل یادگیری سئو، مفاهیمی مانند برچسب عنوان، توضیحات متا، ساختار URL، تگ‌های هدر و پلن‌های سایت HTML/XML را یاد بگیرید.

یک جستجوی مختصر، راه درازی را برای ابداع ایده‌های جدید جهت تاکتیک‌های سئو انجام می‌دهد. به خصوص، از آنجایی که موتورهای جستجو مانند گوگل، همیشه الگوریتم‌های جدید و بهبود یافته‌ای را برای رتبه‌بندی بهتر محتوای واقعی ارائه می‌کنند.

13 مرحله یادگیری سئو که باید بدانید!

یادگیری بهینه‌سازی سایت از پایه نیازمند گذراندن مراحلی است که باید به ترتیب و با کمک یک سئوکار حرفه‌ای طی شوند. بعد از سپری کردن تمامی این مراحل و انجام تمرینات منظم می‌توانید به هدف خود یعنی تبدیل شدن به یک سئوکار متخصص برسید. دارکوب، مراحل یادگیری اصولی سئو سایت را برای شما به صورت آنلاین مهیا کرده است.

1. مقدمه و آشنایی با سئو

سئو مخفف عبارت “Search Engine Optimization” به معنی “بهینه سازی موتور جستجو” است. هدف سئو، افزایش دید و رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ است. با افزایش رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو، ترافیک ورودی به سایتتان افزایش می یابد و در نهایت به رونق کسب و کار شما کمک خواهد کرد. این ترافیک اصطلاحا ترافیک ارگانیک نام دارد.  

ترافیک ارگانیک به بازدیدکنندگانی از وب سایت شما اشاره دارد که از طریق موتورهای جستجو، بدون کلیک بر روی تبلیغات، به سایت شما هدایت شده اند. به عبارت دیگر، این بازدیدکنندگان به طور طبیعی و بدون هیچ گونه مداخله مستقیم از جانب شما، به وب سایت شما آمده اند.

به بازدیدکنندگانی که از روی کلیک بر تبلیغات وارد سایت شما شدند اصطلاحا ترافیک پولی یا Paid Search گفته می شود 

2. موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند.

با رفتن به یک قدم جلوتر، درس دوم از مراحل یادگیری سئو با ارائه توضیحات کامل درباره نحوه کار موتورهای جستجو آغاز می‌شود که پایه و اساس شیوه‌های SEO را تشکیل می‌دهد. در اینجا، یک دید کلی در رابطه با موتورهای جستجوی اصلی و فرعی، همراه با موتورهای جستجوی بین‌المللی مختلف را به دست خواهید آورد.

این درس به سؤالات مهم در مورد مکانیسم‌های موتور جستجو و پیشرفت به صورت گام‌به‌گام پاسخ می‌دهد. شما در این مرحله یاد می‌گیرید که چگونه اجزای وب‌سایت را با پلن سایت، ذخیره‌سازی، پردازش، نمایه‌سازی و رتبه‌بندی بهینه کنید.

3. انواع سئو

این مرحله به توضیح مفصل درباره بایدها و نبایدهای سئو و بهترین روش‌های مؤثر می‌پردازد که باعث می‌شود استراتژی‌های سئوی شما به‌مرورزمان یا تغییر الگوریتم‌های موتور جستجو مقاومت کنند. در نهایت، شما با سئو بی‌کیفیت و خلاصه‌ای درباره جعل محتوا و لینک‌ها آشنا خواهید شد. در این درس از مراحل یادگیری سئو می‌توانید با ویژگی‌های سئو با کیفیت آشنا شوید.

مراحل یادگیری سئو سایت

تمامی مراحل ذکر شده در این مقاله زیر مجموعه این 3 مهارت هستند

4. تحقیق کلیدواژه و هوش رقابتی

این مرحله به شما این امکان را می‌دهد تا با شناخت اهمیت تحقیق کلمات کلیدی، هدف کاربر و انجام تحقیقات کلیدواژه‌ها، عمیقاً در دنیای کلمات کلیدی وارد شوید. همچنین با جدیدترین ابزارهای مفید و کاربردهای آن‌ها آشنا خواهید شد تا رقبای خود را در دنیای دیجیتال پشت سر بگذارید.

سپس با انواع جستجوها و مزایا و معایب آنها آشنا خواهید شد. در نهایت، جنبه‌های دقیق تجزیه‌وتحلیل رقابت خود را یاد خواهید گرفت. به همین دلیل است که این بخش از مراحل یادگیری سئو از اهمیت زیادی برخوردار است.

5. بهینه‌سازی داخل صفحه

درس پنجم از یادگیری سئو، سئو داخل صفحه را توضیح می‌دهد که فرایند بهینه‌سازی عناصر وب‌سایت و عوامل مختلف آن است. آموزش‌های این مرحله از مراحل یادگیری سئو وب‌سایت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برچسب‌های عنوان
  • توضیحات متا
  • برچسب‌های سربرگ
  • ساختار URL
  • متن جایگزین تصویر
  • لینک‌های داخلی
  • استفاده از کلمه کلیدی
  • پلن‌های سایت

6. بهینه‌سازی خارج از صفحه

درس بهینه‌سازی خارج از صفحه، فرایندهایی را برای بهبود رتبه شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) توضیح می‌دهد. این مرحله شامل استراتژی‌های مهم بک لینک‌‌سازی و تعامل خارج از سایت است. در این مرحله همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه از روابط آفلاین برای افزایش موقعیت خود به عنوان یک سازمان استفاده کنید.

این درس با تاکتیک‌های ایجاد لینک به پایان می‌رسد تا از صرف زمانی که نیاز به ایجاد ارتباطی قوی با مشتریان خود دارید، اجتناب کنید. پس این مرحله از مراحل یادگیری سئو را باید جدی بگیرید.

7. محتوای تکراری

وقتی صحبت از استراتژی‌های سئو می‌شود، محتوا یک عنصر حیاتی است. محتوای اصلی و مرتبط همیشه به سایت شما کمک می‌کند تا ترافیک بالاتری داشته باشد و در رتبه‌های بهتری در نتایج گوگل ظاهر شود. این مرحله در مورد محتوای تکراری و موارد رایج آن نیز توضیح می‌دهد.

همچنین راهنمای خوبی جهت رفع محتوای تکراری برای موفقیت استراتژی سئو شما را ارائه می‌دهد. توجه به این نکته در مراحل یادگیری سئو اهمیت بسیار زیادی دارد.

8. طراحی رابط کاربری

این درس از یادگیری سئو سایت به اهمیت طراحی در شیوه‌های سئو شما می‌پردازد. از آنجایی که طراحی یک رابط که با کاربران نهایی در تعامل است، از ضروریات حوزه سئو به شمار می‌رود، می‌توانید از بهترین شیوه‌های طراحی رابط کاربری برای موتورهای جستجو بهره‌مند شوید.

9. سئوی محلی

طبق آمار، اکثر مشاغل از جستجوهای محلی سود می‌برند. این درس از مراحل یادگیری سئو در مورد لزوم بهینه‌سازی محتوای شما با توجه به مخاطبان محلی، مزایای NAP آسان برای یافتن نام، آدرس، شماره تلفن و دایرکتوری‌ها توضیح می‌دهد. شما همچنین یک دید کلی درباره سیگنال‌های جستجوی محلی به دست خواهید آورد.

یکی از راه های رشد سئو محلی که می تواند برای شما فوق العاده مفید باشد، این است که آگهی خود را در سایت های ثبت آگهی درج کنید. (حتما امتحانش کنید!)

10. تمرکز روی به‌روزرسانی الگوریتم ها و تغییرات SEO

الگوریتم موتورهای جستجو چیزی است که هر سازمانی برای تسلط موفقیت‌آمیز بر فضای دیجیتال باید در نظر داشته باشد. این مرحله، شما را با تغییرات سئو و به‌روزرسانی‌های الگوریتمی که باید در مورد آن بدانید و باورهای غلط سئو آشنا می‌کند.

این مرحله به شما کمک می‌کند تا معیارهای نظارت و به‌روزرسانی را بر اساس تغییرات مداوم انجام دهید. این درس از مراحل یادگیری سئو به‌روزرسانی اصلی موتور جستجوی گوگل را با جزئیات شرح می‌دهد.

11. ادغام سئو با سایر حوزه‌ها

یک نکته مهم در مورد ادغام SEO با سایر حوزه‌ها به شما کمک می‌کند تا در مورد یکپارچه‌سازی کانال‌های بازاریابی و بهبود تجربه کاربر در کانال‌ها بیاموزید. سپس به روابط مهم بین سئو و بازاریابی محتوا، تجزیه و تحلیل، موبایل و وردپرس هدایت خواهید شد که رویکردی 360 درجه برای مقابله با حضور آنلاین شما را ارائه می‌دهد.

12. یادگیری ابزار های سئو

سئو می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، زیرا کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند و حجم اطلاعات بسیار بالا است. عوامل مختلفی هستند که نیاز به توجه ویژه شما دارند و در زمان سپری کردن مراحل یادگیری سئو تأثیر زیادی دارند؛ این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کدام ابزار را انتخاب کنم؟
  • چقدر زمان به تحقیق و اجرا اختصاص دهم؟
  • از کجا شروع کنم؟

این مرحله از مهم‌ترین مراحل یادگیری سئو است که با معرفی جدیدترین ابزارهای مفید سئو، دسته‌بندی آنها و … به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

13. چگونه یک شغل پردرآمد از سئو داشته باشیم؟

این درس از یادگیری سئو، در صدر مراحل یادگیری اصولی سئو سایت است که شما پشت سر گذاشته‌اید. در اینجا، مدیران می‌توانند با پیروی از بایدها و نبایدهای ذکر شده، بینش مفیدی برای ایجاد یک شغل موفق از سئو کسب کنند.

در مرحله بعد، این درس همچنین به مسیرهای شغلی احتمالی اشاره می‌کند که می‌توان پس از اتمام دوره جامع SEO و سایر گواهی‌های مرتبط برای کسب دانش بیشتر در این حوزه انتخاب کرد.

نکات مهم سئو در طراحی سایت برای موبایل

سئو مربوط به موبایل، فرایندی است برای طراحی یک وب‌سایت و مشاهده آن در دستگاه‌های تلفن همراه با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش که پهنای باند کمتری دارند. جدا از تمام قوانینی که یک برنامه کاربردی برای وب‌سایت دسکتاپ دارد، هنگام طراحی یک وب‌سایت برای دستگاه‌های تلفن همراه باید کمی دقت بیشتری به خرج دهید.

ویژگی‌های مهم برای وب‌سایت‌های موبایل پسند که در مراحل یادگیری سئو اهمیت دارند؛ عبارت‌اند از:

  • یک وب‌سایت موبایل خوب باید طراحی ریسپانسیو داشته باشد.
  • محتویات یک وب‌سایت تلفن همراه باید بدون نیاز به بزرگ‌نمایی صفحه قابل خواندن باشد.
  • سایت دوستدار سئوی موبایل باید فونت، رنگ و طرح بندی مناسب داشته باشد.
  • باید دکمه‌هایی داشته باشد که به راحتی و با کمک انگشت شما قابل استفاده باشد.
  • سایت بهینه‌سازی شده برای موبایل باید دارای لینک‌های مهمی باشد که در صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند.

همین حالا با آموزش های سئو دارکوب شروع به یادگیری کنید!

سئو در حال حاضر بخشی ضروری از بازاریابی دیجیتال است. اگر وب‌سایت شما بازدیدهای مورد انتظار را نداشته باشد یا در صفحه نتایج موتور جستجو، رتبه بالایی نداشته باشد، رقبای شما می‌توانند به راحتی از شما سبقت بگیرند. همین حالا آموزش حضوری سئو را شروع کنید و با یادگیری سئو با دنیای سئو آشنا شوید.

شما به 2 صورت می توانید سئو را در دارکوب یاد بگیرید:

  1. فیلم آموزشی سئو را خریداری کرده و مشاهده فرمایید.
  2. در دوره های آموزشی سئو دارکوب ثبت نام کنید. (هم به صورت حضوری می توانید شرکت کنید و هم آنلاین)

این مزیت به شما این امکان را می‌دهد تا نیاز به ایجاد یک استراتژی قوی را درک کنید. متخصصین ما در دارکوب به شما کمک می‌کنند تا در هر سطحی که هستید و هر اندازه که با سئو آشنایی دارید، به یک سئوکار حرفه‌ای تبدیل شوید.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر، یادگیری سئو به یکی از مهارت‌های بسیار مهم در حوزه بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. شما در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته و بازاریابی دیجیتال احتیاج داشته باشید، یادگیری این مهارت می‌تواند کمک زیادی به رونق کسب‌وکار شما بکند. نکته قابل توجه در یادگیری این مهارت این است که باید مراحل آن را به صورت تخصصی سپری کنید. در صورتی که علاقه مند به سنجیدن دانش سئو خود هستید می توانید در آزمون سئو آنلاین دارکوب شرکت کنید.

مراحل یادگیری سئو شامل تمامی مواردی است که یک سئوکار باید بداند و به آن‌ها توجه داشته باشد. در این مقاله به 13 مرخله مهم در یادگیری سئو به صورت گام‌ به‌ گام اشاره کردیم. طی کردن این مراحل برای همه کسانی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند، ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین