سئو سایت چیست؟ 12 راهکار برای سئو سایت

  • نویسنده: داود قربانی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=10178
سئو سایت چیست؟ 12 راهکار برای سئو سایت

زمانی که وب سایت خود را ایجاد می کنید یکی از اهداف اصلی شما جذب کاربران و افزایش دسترسی آنها به محتوای شماست. یکی از ابزارهای اصلی که به شما کمک می کند تا وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو است. در این مقاله، ما به بررسی برخی از راهکارهای بهبود سئو وب سایت می پردازیم.

سئو چیست؟

همه اینها خوب و خوب است، اما می توانید به من بگویید که RPA مخفف اتوماسیون فرآیند روباتیک است و این بدان معنا نیست که من می دانم RPA چیست. SEO مخفف چیست؟ SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو است. بیایید آن را در زمینه وب سایت شما تجزیه کنیم.

  • S (جستجو): وقتی افراد می خواهند پاسخی برای یک سوال یا محصول یا خدماتی که نیازهایشان را برآورده می کند بیابند، چه کاری انجام می دهند.
  • E (موتور جستجو): سایتی (مانند گوگل یا بینگ) که در آن شخص می تواند جستجوی مذکور را انجام دهد.
  • O (بهینه سازی موتور جستجو): کاری که شما انجام می دهید تا موتور جستجوی گفته شده را برای اتصال جستجوی گفته شده با سایت خود انجام دهید.

تعریف رسمی سئو: بهینه‌سازی موتور جستجو مجموعه‌ای از شیوه‌های فنی و محتوایی است که با هدف همراستایی یک صفحه وب‌سایت با الگوریتم رتبه‌بندی موتورهای جستجو انجام می‌شود تا بتوان آن را به راحتی پیدا کرد، خزیده، فهرست‌بندی کرد و در SERP برای جست‌وجوهای مرتبط ظاهر کرد.

تعریف ساده تر از سئو: سئو عبارت است از بهبود ساختار و محتوای وب سایت شما به طوری که صفحات آن توسط افرادی که در جستجوی آنچه شما ارائه می دهید از طریق موتورهای جستجو می توانند کشف شوند.

ساده ترین تعریف سئو: سئو کاری است که شما برای رتبه بالاتر در گوگل و جذب ترافیک بیشتر به سایت خود انجام می دهید. بله، گوگل تنها یکی از موتورهای جستجوی بسیاری است. بینگ وجود دارد. موتورهای جستجو دایرکتوری حتی اینستاگرام یک موتور جستجو است. اما عبارات «گوگل» و «موتور جستجو» با تصاحب 92 درصد از سهم بازار، برای مقاصد و اهداف این پست مترادف هستند.

مزایا و اهمیت سئو

مردم در جستجوی هر نوع چیزهایی هستند که هم به طور مستقیم و هم به طور مستقیم با کسب و کار شما مرتبط است. اینها همه فرصت هایی برای ارتباط با این افراد، پاسخ به سؤالات آنها، حل مشکلات آنها و تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای آنها است.

  • ترافیک بیشتر وب سایت: زمانی که سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است، ترافیک بیشتری دریافت می کند که معادل افزایش آگاهی از برند و همچنین…
  • مشتریان بیشتر: برای بهینه سازی سایت شما، باید کلمات کلیدی را مورد هدف قرار دهد – اصطلاحاتی که مشتریان/بازدیدکنندگان ایده آل شما جستجو می کنند – به این معنی که ترافیک مرتبط بیشتری دریافت خواهید کرد.
  • شهرت بهتر: رتبه بالاتر در گوگل باعث ایجاد اعتبار فوری برای کسب و کار شما می شود. اگر گوگل به شما اعتماد می کند، پس مردم به شما اعتماد می کنند.
  • ROI بالاتر: شما پولی را در وب سایت خود و کمپین های بازاریابی که به صفحات وب سایت شما باز می گردند، اختصاص می دهید. یک سایت با عملکرد برتر، ثمرات آن کمپین ها را بهبود می بخشد و سرمایه گذاری شما را ارزشمند می کند.

بنابراین چه می خواهید آگاهی از برند، دیده شدن آنلاین، سرنخ ها، فروش یا مشتریان وفادار بیشتری داشته باشید، سئو پاسخ شماست.

فاکتورهای رتبه بندی سئو در گوگل

پس آن الزامات چیست؟ در واقع محتوای با کیفیت، هدفمند، مناسب برای خوردن و سئو بهینه سازی شده چیست؟ خب، صدها فاکتور رتبه‌بندی گوگل وجود دارد، و گوگل نیز دائما در حال تکامل و اصلاح الگوریتم خود است تا به ارائه بهترین تجربه ممکن ادامه دهد، اما ۱۲ مورد وجود دارد که باید در اولویت قرار گیرند. طبق FirstPageSage، اینها فاکتورهای برتر رتبه بندی گوگل و نحوه وزن دهی آنها هستند:

  • انتشار مداوم محتوای با کیفیت بالا (26%)
  • کلمات کلیدی در عنوان متا (17%)
  • بک لینک (15%)
  • تخصص طاقچه (13%)
  • تعامل کاربر (11%)
  • لینک های داخلی (5%)
  • موبایل پسند/اول برای موبایل (5%)
  • سرعت صفحه (2%)
  • امنیت سایت/گواهینامه SSL (2%)
  • نشانه گذاری طرحواره/داده های ساختاریافته (1%)
  • کلمات کلیدی در URL (1%)
  • کلمات کلیدی در H1 (1%)

اما در مورد عوامل انتهایی این لیست اشتباه نکنید. همانطور که در نمودار زیر می بینید، عوامل «سایر»، مانند نام های بدون پیوند، سیگنال های اجتماعی، تاریخچه دامنه، لینک های خروجی و ساختار سایت، 1 درصد وزن دارند. اما با توجه به اینکه حداقل 200 فاکتور رتبه بندی گوگل وجود دارد. این حداقل 189 عامل “سایر” است که مجموعاً آن 1٪ را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، آن عوامل به ظاهر کوچک، مانند کلمات کلیدی در URL، که به تنهایی 1٪ را تشکیل می دهند، چندان کوچک نیستند.

سئو وب سایت مرحله به مرحله

برای بهبود سئو وب سایت، می توانید از روش ها و تکنیک های زیر استفاده کنید:

1. انتخاب نام دامنه مختصر و موثر

یکی از اولین و مهم ترین مراحل در ایجاد وب سایت جدید، انتخاب نام دامنه مناسب است. نام دامنه، آدرس اصلی وب سایت شما در فضای اینترنت است که مردم از آن برای دسترسی به سایت شما استفاده می کنند. نام دامنه موثر می تواند به شما کمک کند تا ترافیک بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید.

همچنین، نام دامنه قوی می تواند به شما کمک کند تا برند قوی و قابل اعتماد برای وب سایت خود ایجاد کنید. در زیر چند نکته برای انتخاب نام دامنه مختصر و موثر وجود دارد:

  • از کلماتی مانند com یا seohacks.com استفاده کنید که موقعیت یا موضوع شما را توصیف کند.
  • آن را کوتاه و ساده نگه دارید، بیش از 15 کاراکتر نداشته باشد و به راحتی تلفظ شود.
  • از اعداد، خط تیره و سایر نمادهایی که می توانند بازدیدکنندگان شما را گیج کنند و هرزنامه به نظر برسند، خودداری کنید.

راهنمای آموزشی برای بهبود سئو وبسایت

2. با جستجوی کلمات کلیدی SEO شروع کنید.

اکنون زمان آن است که در مورد نحوه انجام سئو واقعاً صحبت کنیم – چگونه وب سایت خود را برای این عوامل بهینه کنید تا بتوانید در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید و ترافیک بیشتری دریافت کنید. این به ترکیبی از بهینه‌سازی‌های درون صفحه، خارج از صفحه و فنی نیاز دارد، بنابراین ما می‌خواهیم مراحل را به این ترتیب سازماندهی کنیم. در اینجا مراحل بهینه سازی در صفحه شما آمده است:

  • با تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید
  • محتوای با کیفیت با هدف قرار دادن آن کلمات کلیدی ایجاد کنید
  • کلمات کلیدی خود را قرار دهید
  • عناوین خود را بهینه کنید
  • توضیحات متا خود را بهینه کنید
  • شامل و بهینه سازی تصاویر
  • لینک های داخلی و خارجی

اولین قدم در بهینه سازی موتور جستجو این است که تعیین کنید برای چه کلمات کلیدی بهینه سازی می کنید. اینها عباراتی هستند که بازدیدکنندگان وب سایت ایده آل شما احتمالاً در گوگل یا سایر موتورهای جستجو تایپ می کنند و هر صفحه در سایت شما باید یک خوشه کلیدواژه متفاوت را هدف قرار دهد تا با یکدیگر رقابت نکنند.

چگونه برای سئو کلمات کلیدی تحقیق کنیم

این مراحل اساسی شما برای یافتن بهترین کلمات کلیدی برای هدف قرار دادن محتوای ارگانیک شما هستند:

1. فهرست اولیه خود را ایجاد کنید: با فهرست کردن کلمات و عباراتی که مشتریان ایده آل شما در گوگل تایپ می کنند شروع کنید. در مورد علایق، خواسته ها، نقاط درد و اهداف آنها فکر کنید و به زبانی که آنها استفاده می کنند فکر کنید، زبانی که ممکن است با زبان شما (به عنوان متخصص) متفاوت باشد.

2. آنها را به یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی وصل کنید: ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی اطلاعاتی را در مورد این کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید ببینید که در کدام عبارات می توانید رتبه بندی کنید و بهترین فرصت ها در واقع کجا هستند. معیارها عبارتند از:

3. حجم جستجو: چند بار آن عبارت در ماه جستجو می شود.

4. رقابت: رتبه بندی برای آن کلمه کلیدی چقدر دشوار است.

5. مرتب سازی و اولویت بندی: شرایط و داده های حاصل را در یک صفحه گسترده قرار دهید. اکنون می توانید آنها را در موضوعات اصلی گروه بندی کنید و همچنین آنها را اولویت بندی کنید. در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید کلمات کلیدی را با حجم جستجوی کافی هدف قرار دهید تا به شما دسترسی مناسبی بدهد، اما نه آنقدر بالا که کلمه کلیدی برای رتبه‌بندی آن‌قدر رقابتی شود. بهتر است در صفحه یک برای یک کلمه کلیدی با حجم کمتر و رقابت کمتر نشان داده شوید تا اینکه اصلاً برای یک کلمه کلیدی با حجم بالا و رقابت بالا رتبه ای نداشته باشید.

علاوه بر اینکه به طور طبیعی در بدنه محتوای خود قرار می‌گیرید، می‌خواهید کلمه کلیدی خود را در نقاط خاصی در صفحه قرار دهید تا به گوگل نشان دهید که به دنبال رتبه‌بندی چه هستید. این شامل:

  • عنوان سئو (برچسب عنوان)
  • عنوان صفحه (برچسب H1)
  • حداقل دو عنوان H2
  • متن جایگزین تصویر
  • نام فایل تصویری
  • به طور طبیعی در بدن
  • URL
  • توضیحات متا

عناوین خود را بهینه کنید.

برای هر صفحه در وب سایت خود، شما در واقع دو عنوان دارید. تگ عنوان عنوانی است که در SERP ظاهر می شود و تاثیرگذارترین مکانی است که می توانید کلمه کلیدی خود را قرار دهید. تگ H1 عنوانی است که با کلیک روی آن در صفحه ظاهر می شود. یکسان بودن یا نبودن اینها به صفحه بستگی دارد. برای بهینه سازی عناوین خود، حتما:

  • 1. کلمه کلیدی را وارد کنید: اگر می توانید این کار را به روشی طبیعی و قانع کننده انجام دهید، برخی اصلاح کننده های مرتبط را نیز در اطراف آن عبارت اضافه کنید.
  • 2. فقط یک H1 در هر صفحه داشته باشید: این باید عنوان اصلی شما باشد و H2 باید برای برچسب زدن بخش های اصلی شما استفاده شود.
  • 3. برچسب‌های عنوان را بین 55 تا 60 کاراکتر نگه دارید: مقداری که گوگل نشان می‌دهد متفاوت است (بر اساس پیکسل‌ها است، نه تعداد کاراکترها)، بنابراین با کلمه کلیدی پیش‌نویس کنید.
  • 4. مقدار را نشان دهید: کاربر از صفحه چه چیزی دریافت می کند؟ این موضوع بر روی آن کلیک می‌کند یا در SERP یا در سایت شما، و اینکه آیا آنها به خواندن ادامه می‌دهند.

توضیحات متا خود را بهینه کنید.

توضیحات متا توضیحاتی است که در SERP در زیر برچسب عنوان ظاهر می شود. Google همیشه موردی را که شما در SERP ارائه کرده اید نشان نمی دهد. دوست دارد که خود را بر اساس پرس و جو بسازد، اما هنوز هم بهینه سازی برای سئو مهم است. گوگل این توضیحات را هنگام خزیدن در صفحه می خواند تا بفهمد در مورد چیست. برای بهینه سازی توضیحات متا:

  • اگر می توانید این کار را به روشی طبیعی و قانع کننده انجام دهید، کلمه کلیدی و کلمات کلیدی مرتبط را وارد کنید.
  • کوتاه نگه دارید: طول توضیحات متای ایده آل 155-165 کاراکتر است.
  • آن را متقاعد کنید: به یاد داشته باشید، نمایش در نتایج جستجو تنها اولین قدم است! هنوز باید جستجوگران را وادار به کلیک کنید. شامل یک توضیح مختصر، یک مزیت واضح، و یک فراخوان برای اقدام، مانند کپی آگهی!

کلیدواژه هایی را که مردم در جستجوی آن هستند هدف قرار دهید

هنگام بازاریابی برای مخاطبان خود، باید بدانید که آنها چگونه فکر می کنند، چگونه خرید می کنند و مهمتر از همه، چگونه جستجو می کنند. هنگامی که متوجه شدید که مخاطبان هدف شما به دنبال چه چیزی هستند، می توانید صفحات خود را برای آن عبارات کلیدی خاص بهینه کنید. ابزارهایی مانند Google’s Keyword Planner لیستی از کلمات کلیدی هدف مرتبط و پرحجم را به شما نشان می دهند.

به یاد داشته باشید، بهینه سازی کلمات کلیدی این نیست که تا آنجایی که می توانید کلمات کلیدی مرتبط را در محتوای خود جابجا کنید. درعوض، باید تلاش کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما به طور کامل به هدف جستجوی کلمات کلیدی هدف شما می‌پردازد و آن عبارات را به گونه‌ای که طبیعی به نظر می‌رسد ترکیب کنید.

3. راه اندازی Google Search Console  و Semrush Tools

کنسول جستجوی گوگل (GSC) ابزار ارزشمند و رایگان گوگل است که به وبمستران و صاحبان وب سایت ها کمک می کند تا عملکرد سئویی وب سایت خود را به ویژه در نتایج جستجوی گوگل، نظارت و بهبود دهند. با استفاده از این ابزار، شما می توانید بفهمید که گوگل چگونه وب سایت شما را مشاهده می کند و آن را در نتایج جستجوی خود نمایش می دهد.

با این حال، این ابزار تمامی داده های مورد نیاز برای بهبود سئو وب سایت شما را فراهم نمی کند. به عنوان مثال، اطلاعات محدودی راجع به کلمات کلیدی که وب سایت شما برای آنها رتبه بندی می شود و همچنین وب سایت هایی که به شما پیوند می دهند، از این طریق در دسترس قرار نمی گیرد. برای دسترسی به این نوع اطلاعات، ممکن است نیاز باشد از ابزارها و روش های دیگری مانند Google Analytics و Semrush Tools استفاده کنید یا از منابع دیگری کمک بگیرید.

سئو سایت

4. تحلیل رقبای سئوی خود

تحقیق در مورد رقبای سئو، فرآیندی است که اجازه می دهد تا استراتژی های سئو رقبا را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید. در این راستا، با بررسی محتواهای رقبا، می توانید ایده های جدیدی برای محتوای خود پیدا کرده و با ایجاد محتوای متمایزتر، سئو وب سایت را بهبود دهید. عملکرد سئوی وب سایت خود را با رقبا مقایسه کنید و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بهبودهای لازم را در سئو وب سایت خود اعمال کنید و در نتیجه، جایگاه وب سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید.

5. محتوای با کیفیت بالا منتشر کنید

صفحات پیمایش اصلی شما (صفحه اصلی، درباره ما، تماس، محصولات، خدمات) کلمات کلیدی را هدف قرار می دهند، اما عمده هدف گذاری کلمات کلیدی شما از محتوای طولانی به شکل پست های وبلاگ حاصل می شود. محتوای با کیفیت و سئو عبارت است از:

  • مطابق با هدف کلمه کلیدی: مطمئن شوید که محتوای شما اطلاعاتی را که افراد هنگام جستجوی این کلمه کلیدی به دنبال آن هستند ارائه می دهد. به همین دلیل است که همیشه باید ابتدا کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید.
  • تجربه خوبی را ارائه می‌کند: عاری از پاپ‌آپ‌های بسیار تهاجمی یا CTA یا سایر عناصر مزاحم است. از تصاویر برای به تصویر کشیدن مفاهیم استفاده می کند و به سرعت و به درستی در همه دستگاه ها بارگذاری می شود (در این مورد بعداً در بخش فنی سئو).
  • به طور طبیعی می خواند: کلمات کلیدی را مورد استفاده قرار ندهید. مانند یک انسان بنویسید که با مخاطبان خود صحبت می کند. یک نویسنده محتوا نیست که سعی کند برای یک موتور جستجو بهینه سازی کند.
  • عمیق: گوگل علاقه ای به صفحات نازک، تکراری یا کم ارزش ندارد. این به معنای 1500-2500 کلمه اطلاعات دقیق و به روز است.
  • سازماندهی شده: از تگ های عنوان خود برای نشان دادن سلسله مراتب اطلاعات در صفحه استفاده کنید.

محتوا ستون فقرات هر کمپین سئو موفق و قلب سئوی درون صفحه است. اما شما نمی توانید فقط محتوای قدیمی را در وب سایت خود منتشر کنید و انتظار داشته باشید که به طور مداوم طلای سئو را پرداخت کند. با توجه به محتوای فراوان، باید محتوای باکیفیت را که ارزش واقعی برای کاربران جستجو می‌کند، در اولویت قرار دهید. محتوایی که نتواند این استاندارد را برآورده کند به سادگی در نتایج جستجو جذابیت چندانی نخواهد داشت.

برای جذب خوانندگان و بهبود سئو وب سایت، لازم است محتوایی ارائه دهید که خوانندگان را جذب کند و به نیازهای آنها پاسخ دهد. اطمینان حاصل کنید که موضوع مطلب خود را به طور کامل پوشش داده و اطلاعات مهم را از دست نداده اید. علاوه بر این، نوشتن به روشی واضح، محاوره ای و ظریف می تواند به جذب مخاطبان کمک کند و مطمئن شوید که تراکم کلمات کلیدی بالا نیست و از تکرار زیاد آنها خودداری کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از تعداد بیشتر کلمات در مقاله شما به معنای کیفیت بالاتر نیست، اما از آنجایی که نشان می دهد موضوع به طور دقیق و کامل پوشش داده شده است، می تواند به بهبود سئو کمک کند. از طرفی، تلاش برای فریب دادن سیستم با تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، موثر نخواهد بود و ممکن است به جریمه شما در نتایج جستجو منجر شود. بنابراین، منظور ما از محتوای با کیفیت چیست؟ خب، طبق دستورالعمل رسمی کیفیت جستجوی گوگل، محتوای عالی دارای ویژگی های زیر است:

  • تجربه: منظور از محتوا، تجربه دست اول نویسنده در زمینه مربوطه است
  • تخصص: محتوا دانش گسترده نویسنده را در مورد موضوع مورد بحث نشان می دهد
  • معتبر بودن: محتوا در سایتی منتشر می شود که منبع معتبری در مورد موضوع است
  • قابل اعتماد بودن: محتوا از منبعی معتبر با سابقه ارائه اطلاعات شفاف و واقعی تهیه شده است

به عبارت دیگر، با تولید مداوم محتوای مفید و آموزنده مرتبط با مخاطبان خود، به طور قابل توجهی شانس خود را برای رتبه بالاتر در نتایج جستجو افزایش خواهید داد. تازگی محتوا نیز یک نکته مهم است. ایده خوبی است که به طور دوره ای محتوای قدیمی را تغییر کاربری داده یا بازنویسی کنید تا مطمئن شوید که به روز می ماند. فقط مطمئن شوید که در حال به روز رسانی هستید و تکرار نمی کنید. گوگل از محتوای تکراری متنفر است.

6. ریسپانسیو کردن سایت

بهبود ساختار برای سازگاری با دستگاه های تلفن همراه، امری حیاتی برای بهبود سئو وب سایت است. با توجه به اینکه بیشتر کاربران اکنون از دستگاه های همراه برای جستجو و مرور وب استفاده می کنند، اهمیت این موضوع افزایش یافته است.


← اگر می خواهی ریسپانسیو کردن سایت را یاد بگیری این مقاله را بخون: آموزش ریسپانسیو کردن سایت


برای اطمینان از اینکه وب سایت شما به بهترین شکل بر روی دستگاه های موبایل نمایش داده می شود، می توانید از ابزار تست موبایل فرندلی گوگل بهره ببرید. این ابزار به شما امکان می دهد تا سازگاری وب سایت خود را با دستگاه های موبایل بررسی کنید و مشکلات موجود را شناسایی کنید. برای استفاده از این ابزار به آموزش تصویری سئو سایت مراجعه کنید.

با بهبود ساختار و قالب بندی وب سایت خود به گونه ای که بهینه بر روی دستگاه های موبایل نمایش داده شود، می توانید از مزایای پاداش های جستجوی گوگل بهره مند شوید. این اقدام نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری می شود، بلکه باعث افزایش ترافیک و درآمد وب سایت شما نیز خواهد شد. بنابراین، انجام تست موبایل و بهبود ساختار وب سایت به منظور سازگاری با دستگاه های همراه، یکی از مهمترین اقداماتی است که می توانید برای بهینه سازی عملکرد وب سایت خود و بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو انجام دهید.

7. تصاویر خود را بهینه کنید

تصاویر نقش کلیدی در بهینه سازی سئو دارند. آن‌ها کاربران را با صفحات شما درگیر می‌کنند، کیفیت اطلاعات را افزایش می‌دهند و فرصت‌هایی را برای شما فراهم می‌کنند تا از طریق نتایج تصویر، به صفحات میزبان خود رتبه‌بندی و ترافیک ایجاد کنید. به علاوه، گوگل به طور فزاینده ای SERP را بصری تر می کند. در اینجا نحوه بهینه سازی سئو برای تصاویر آمده است:

  • نام فایل: نام فایل را با کلمه کلیدی، با خط تیره به جای فاصله ذخیره کنید.
  • افزودن متن جایگزین: متن جایگزین جایگزین متن یک تصویر است و به این صورت است که Google چگونه یک تصویر را در یک صفحه “می بیند” و ارتباط آن را با کلمه کلیدی تشخیص می دهد. همچنین سایت شما را برای صفحه‌خوان‌ها در دسترس قرار می‌دهد و اگر تصاویر شکسته شوند، متن جایگزین همچنان ظاهر می‌شود. در اینجا چیزهای کلیدی را بیان نکنید. تصور کنید دارید تصویر را برای کسی توصیف می‌کنید که نمی‌تواند آن را ببیند – برای همین است!
  • فشرده سازی: تصاویر بزرگ می توانند سرعت سایت شما را کاهش دهند. آنها را فشرده کنید تا اندازه فایل کاهش یابد و اندازه آنها به درستی انجام شود. شما نباید به تصاویر بسیار گسترده تر از 1000 پیکسل نیاز داشته باشید، اما هر سایتی متفاوت است.

گوگل دوست دارد که تصاویر را در محتوای خود بگنجانید. اما متأسفانه، در واقع نمی تواند تصاویر را ببیند. ربات‌های جستجوگر گوگل می‌توانند ببینند که یک تصویر وجود دارد، اما نمی‌توانند به عکس یک ماشین آتش‌نشانی نگاه کنند و بگویند: «این عکس یک ماشین آتش‌نشانی است!» بنابراین، این شما هستید که باید به گوگل بگویید دقیقاً چه چیزی در صفحه شما وجود دارد. این بدان معناست که هر تصویر باید دارای یک تگ عنوان و یک تگ alt باشد. این فرصتی برای شماست تا توضیح مختصری از تصویر حاوی یک یا دو کلمه کلیدی هدف بنویسید.

تصاویر در بهبود سئو وب سایت ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. آنها نه تنها جذابیت بصری محتوا را افزایش می دهند بلکه به بهبود تجربه کاربری کمک می کنند و درک بهتری از محتوا را برای کاربران فراهم می کنند. یکی از عناصر مهم در بهینه سازی تصاویر، استفاده از متن ALT است. متن ALT به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای تصویر را درک کنند و در نتایج جستجو نمایان شود.

این متن باید توضیحی کوتاه و دقیق از محتوای تصویر باشد و حتماً شامل کلمه کلیدی مرتبط با محتوای صفحه باشد. به علاوه، فشرده سازی تصاویر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اندازه و قالب تصاویر می تواند بر سرعت بارگذاری وب سایت تأثیرگذار باشد. با استفاده از ابزارهای فشرده سازی تصویر، می توانید اندازه فایل های تصویری را کاهش داده و سرعت بارگذاری وب سایت خود را بهبود بخشیده و رتبه بندی سئو وب سایت خود را ارتقا دهید.

8. لینک های داخلی و خارجی.

هنگام انجام سئو برای پست های وبلاگ، باید پیوندهای داخلی و خارجی را اضافه کنید.

1. پیوندهای خارجی: 1 تا 3 صفحه مرتبط با موضوع مورد نظر خود را در سایت های دیگری که دارای اعتبار دامنه بالایی هستند پیدا کنید و در پست خود به آنها پیوند دهید. این به ایجاد اعتماد با گوگل کمک می کند.

2. پیوندهای داخلی: در محتوای پستی که می نویسید، به سایر پست های وبلاگ در سایت خود پیوند دهید – درست مانند آنچه در آخرین گلوله انجام دادم، با استفاده از “حق دامنه بالا” به عنوان متن لنگر من. این به گوگل مسیرهای متعددی را برای هر پست داده شده می دهد و خزیدن سایت شما را به طور کلی آسان تر می کند. این که چه تعداد در اینجا گنجانده شود به طول پست و مقدار محتوای دیگری که برای پیوند در دسترس دارید بستگی دارد. پیوندها را مرتبط با صفحه و متن لنگر مورد استفاده خود نگه دارید.

نحوه انجام سئو: بهینه سازی خارج از صفحه

تمام مراحل بالا استراتژی های سئو داخلی هستند. از طرف دیگر، سئوی خارج از صفحه، کاری است که شما در سایر صفحات وب سایت خود، سایر وب سایت ها و حتی سایر پلتفرم ها انجام می دهید تا به رتبه بندی صفحه خود کمک کند. در اینجا چند تاکتیک سئوی خارج از صفحه آورده شده است.

راهنمای سئو سایت برای مبتدیان

لینک های شکسته را رفع کنید

گوگل لینک های شکسته را دوست ندارد زیرا این لینک ها بر تجربه کاربر تاثیر منفی می گذارند. لینک های شکسته همچنین نشان می دهد که محتوای شما قدیمی و ضعیف است، که به اعتبار درک شده سایت شما آسیب می رساند.

یکی از راه‌های جلوگیری از این مشکل این است که فقط به منابع معتبری پیوند بزنید که URL خود را مرتباً تغییر نمی‌دهند. همچنین باید ممیزی های منظم انجام دهید تا مطمئن شوید همه لینک های سایت شما زنده هستند. خوشبختانه، لازم نیست این کار را به صورت دستی انجام دهید. در عوض، ابزاری مانند Dead Link Checker به شما این امکان را می‌دهد که لینک‌های شکسته در سایت خود را به یکباره بررسی کنید. و بهترین بخش؟ این کاملا رایگان است.

کسب درآمد کنید و به دنبال بک لینک باشید.

بک لینک ها لینک هایی از سایت های دیگر هستند که به سایت شما اشاره می کنند (که گاهی لینک های ورودی نامیده می شود). گوگل به بک لینک ها به عنوان راهی برای تعیین اعتبار و اعتبار یک وب سایت خاص متکی است. هر چه یک وب سایت بک لینک های مرتبط بیشتری از سایر سایت های مرتبط و با کیفیت دریافت کند، احتمال اینکه رتبه خوبی کسب کند بیشتر می شود.

این به این معنی است که یک بک لینک تنها زمانی مفید است که از یک منبع معتبر با جایگاه خوبی در گوگل تهیه شده باشد. همچنین باید با صنعت شما مرتبط باشد. اگر یک لوله کش هستید و یک بک لینک از وب سایت بررسی بازی های ویدیویی دریافت می کنید، احتمالاً به شما کمکی نمی کند.

ایجاد دارایی های قابل پیوند یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن بک لینک با کیفیت خوب است. اینها منابعی هستند که افراد دیگر احتمالاً هنگام ایجاد محتوای خود در مورد یک موضوع مرتبط از آنها استفاده می کنند. اینفوگرافیک ها، مصاحبه های انحصاری و مطالعات تحقیقاتی صنعت همگی نمونه های عالی از دارایی های قابل پیوند هستند. به یاد داشته باشید، شما همچنین به چندین لینک داخلی در سایت خود نیاز دارید که صفحات مختلف را به یکدیگر متصل کند. این نه تنها به کاربران کمک می کند تا به راحتی در سایت شما حرکت کنند، بلکه به خزنده های موتورهای جستجو نیز کمک می کند تا بفهمند سایت شما در مورد چیست.

بک لینک ها یا لینک هایی به سایت شما از سایر وب سایت ها، سومین فاکتور مهم رتبه بندی گوگل هستند. البته بک لینک های سایت هایی با اعتبار بالاتر از سایت های با اعتبار پایین تر ارزشمندتر هستند. هرچه بک لینک های با کیفیت بیشتری داشته باشید، رتبه بالاتری خواهید داشت. پس چگونه بک لینک بیشتری دریافت می کنید؟ چندین استراتژی وجود دارد، اما برخی از آنها عبارتند از:

  • تولید محتوای اصلی و معتبر که ارزش دریافت بک لینک را داشته باشد.
  • دسترسی فعالانه به سایت‌هایی که پیوند به محتوای شما می‌تواند مفید باشد.
  • ارسال مهمان
  • پوشش روابط عمومی

9. بهبود نرخ کلیک (CTR)

شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که کاربران وقتی در نتایج جستجو به شما برخورد می‌کنند احساس می‌کنند مجبورند روی فهرست شما کلیک کنند. علاوه بر افزایش رتبه خود، چند روش ساده برای بهبود CTR ارگانیک شما وجود دارد.

  • برچسب‌های عنوان جذاب ایجاد کنید: عناوین منحصربه‌فرد و فریبنده بسازید که محتوا را دقیقاً توصیف می‌کند و حاوی کلمات کلیدی هدف شما است.
  • توضیحات متا قانع کننده بنویسید: توضیحات واضح و مختصر بنویسید که زمینه بیشتری را در مورد صفحه فراهم می کند و خوانندگان را تشویق می کند تا روی صفحه کلیک کنند.
  • از قطعه‌های غنی استفاده کنید: نشانه‌گذاری طرحواره را برای بهبود فهرست‌های خود با اطلاعات اضافی مانند رتبه‌بندی، قیمت یا اطلاعات نویسنده پیاده‌سازی کنید.
  • بهینه سازی برای قطعه های برجسته: محتوا را قالب بندی کنید تا مستقیماً به سؤالات پاسخ دهید تا شانس خود را برای ادعای یک قطعه برجسته در بالای صفحه نتایج افزایش دهید.

بهینه‌سازی فنی سئو

بهینه‌سازی فنی سئو در قسمت پشتی وب‌سایت شما انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که امنیت سایت و الزامات تجربه کاربر Google را برآورده می‌کند، و همچنین انجام کار خود را تا حد امکان برای Google در سایت شما آسان می‌کند. در اینجا برخی از بهینه سازی های فنی اصلی وجود دارد که باید از آنها مراقبت کرد:

  • سرعت صفحه: علاوه بر اندازه تصویر، کد پشت محتوای وب سایت شما و ترتیب بارگذاری آن می تواند بر سرعت صفحه تأثیر بگذارد. اینجا جایی است که بارگذاری تنبل و بهینه سازی سرعت صفحه وارد عمل می شود.
  • امنیت: مطمئن شوید که سایت شما به جای HTTP از HTTPS استفاده می کند.
  • موبایل اول: سازگاری با موبایل دیگر آن را قطع نمی کند. نمایه سازی گوگل در حال حاضر برای موبایل اول است، بنابراین سایت شما باید به طور کامل پاسخگو باشد.
  • Core Web Vitals: این سه معیار برای تعیین کمیت تجربه کاربر با صفحه شما استفاده می شود. در اینجا می توانید نحوه بهبود Core Web Vitals خود را بیاموزید.
  • ساختار URL: یک ساختار سایت سازمان‌یافته، مانند استفاده از /blog، / Landing page، / سطل‌های محصول، خزیدن سایت شما، کاربران را برای حرکت در آن و تقسیم‌بندی داده‌ها در گزارش‌ها را برای Google آسان‌تر می‌کند.
  • معماری سایت: در حالت ایده آل، کاربر باید بتواند با سه کلیک یا کمتر به هر صفحه در سایت شما دسترسی داشته باشد. پیوند داخلی در اینجا کلیدی است.
  • URL های متعارف: URL متعارف، URLی است که می خواهید مجموعه ای از صفحات تکراری را نشان دهد. گوگل تمام تلاش خود را برای شناسایی URL متعارف برای هر مجموعه ای از موارد تکراری انجام می دهد، اما شما همچنین می توانید این موضوع را از طریق تگ های متعارف یا تغییر مسیرهای 301 به گوگل نشان دهید.
  • خزیدن/ایندکس‌پذیری: نقشه سایت و robots.txt شما با هم به Google می‌گویند که شما چه کار می‌کنید و نمی‌خواهید گوگل بخزد و فهرست کند.
  • نشانه گذاری طرحواره: نشانه گذاری طرحواره به گوگل (و سایر موتورهای جستجو) کمک می کند تا انواع محتوای شما را درک کند و به آن اجازه می دهد در صورت لزوم نتایج غنی را نمایش دهد.

10. تجربه کاربری را بهبود بخشید

زمانی که سعی می کنید وب سایت خود را در رتبه بالایی در گوگل قرار دهید، تجربه کاربری ستاره ای ضروری است. اینجوری بهش فکر کن گوگل یکی از معتبرترین، شناخته شده ترین و معتبرترین شرکت های روی کره زمین است. وقتی جستجویی را در موتور جستجوی گوگل تایپ می کنید، یک سری توصیه از گوگل دریافت می کنید. اگر توصیه شماره یک گوگل سایتی با محتوای ضعیف و تجربه کاربری ضعیف بود، شهرت آن ضربه کوچکی می خورد. به همین دلیل است که گوگل سایت‌هایی را که فهرست می‌کند بسیار بررسی می‌کند – که شامل در نظر گرفتن تجربه کاربر نیز می‌شود. بنابراین، چگونه می توانید تجربه کاربری خود را بهبود ببخشید تا هم گوگل و هم بازدیدکنندگان خود را تحت تاثیر قرار دهید؟

  • پاراگراف های کوتاه و خوانا بنویسید
  • هدرهایی را در سرتاسر محتوای خود بگنجانید تا مرور آن آسان‌تر شود
  • تصاویر را به عنوان نمایشی بصری از محتوای خود ارائه دهید
  • سرعت سایت خود را افزایش دهید. هرچه سریعتر بارگذاری شود، نرخ پرش شما کمتر خواهد بود

11. محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

علاوه بر پیوند دادن به صفحه اصلی خود در پروفایل های رسانه های اجتماعی، باید به طور مرتب پست های وبلاگ خود را با فید خود به اشتراک بگذارید. این باعث می شود که شما ترافیک ارجاعی داشته باشید و هر چه نگاه ها به یک پست بیشتر باشد، شانس تولید بک لینک بیشتر می شود. رسانه های اجتماعی به خودی خود یک عامل مستقیم رتبه بندی گوگل نیستند، اما فعالیت شما در پلتفرم ها و تعامل کاربران با محتوای شما در آنجا سیگنال های اجتماعی را به گوگل ارسال می کند که بر رتبه شما تأثیر می گذارد.

وقتی تعیین می‌کند که یک صفحه خاص در سایت شما چقدر رتبه‌بندی شود، گوگل فقط به آن یک صفحه نگاه نمی‌کند. این برند شما را به‌عنوان یک کل در نظر می‌گیرد، که این کار را با مشاهده سایر اطلاعات در مورد آن در سراسر وب انجام می‌دهد – از جمله بررسی‌ها، رتبه‌بندی‌ها، فهرست‌ها، جوایز، و حتی نام‌های تجاری بدون پیوند. به این ترتیب، ایجاد شهرت برند خود با بهینه سازی لیست های خود، به دست آوردن مطبوعات مثبت و درخواست بررسی برای سئو ضروری است. بسیاری از این موارد در حوزه سئوی محلی قرار می‌گیرد، اما استراتژی‌های زیادی برای برندسازی وجود دارد که برای مشاغل غیر آجری نیز اعمال می‌شود.

وب سایت خود را تبلیغ کنید

سئو فرآیندی پیوسته است که با پیشرفت و تجربه، به مراتب بهتر و پیشرفته تر می شود. یکی از راه های اصلی برای بهبود سئو وب سایت شما در موتورهای جستجو، تبلیغ مداوم وب سایت است. این اقدام می تواند به شما کمک کند تا بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید و در نتیجه، رتبه وب سایتتان در جستجوهای گوگل ارتقا یابد.

از این رو، مطالب خود را از طریق اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و ارسال خبرنامه به مخاطبان خود تبلیغ کنید. این روش به شما کمک می کند تا ارتباط پایداری با مشتریان خود برقرار کنید. همچنین در کنار این روش، تبلیغات پولی نیز اهمیت دارند. این تبلیغات می توانند به بهبود عملکرد سئو کمک کنند، زیرا با افزایش ترافیک وب سایت، سیگنال های مثبت به موتورهای جستجو ارسال می شود.

سئو سایت

نشان دادن تخصص

قبل از اینکه گوگل شما را به کاربران خود توصیه کند، می خواهد مطمئن شود که کلمات شما دارای وزن و مشروعیت هستند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، گوگل از محتوایی حمایت می کند که نشان دهنده تخصص باشد.

ایجاد محتوای وبلاگ جامع و عمیق یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن تخصص برند شما در یک زمینه خاص است. هرچه بیشتر بتوانید موضوعات را به طور کامل پوشش دهید، بینش منحصر به فردی ارائه دهید و دیدگاه خود را در مورد تحولات مرتبط در حوزه خود ارائه دهید، بیشتر خود را به عنوان یک مرجع معرفی خواهید کرد. همانطور که افراد بیشتری محتوای شما را کشف می کنند، به اشتراک می گذارند و به آن لینک می دهند، Google متوجه می شود که سایر بازیگران صنعت شما برای نظر برند شما ارزش قائل هستند.

12. بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا محتوا را به اشتراک بگذارند

به اشتراک گذاشتن مراقبت است، به خصوص وقتی صحبت از محتوای وب سایت شما باشد. شما نیاز به حضور در رسانه های اجتماعی در دنیای تجارت مدرن دارید و رسانه های اجتماعی بر اساس ایده به اشتراک گذاری محتوا ساخته شده اند. با این حال، رسانه های اجتماعی می توانند یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سئو نیز باشند. اگر مردم پیوندهایی را به سایت شما در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین به اشتراک بگذارند، ترافیک جستجوی ارگانیک و رتبه بندی شما نیز می تواند افزایش یابد.

تمام محتوایی که منتشر می کنید، چه اینفوگرافیک یا یک پست وبلاگ، باید شامل نوعی نماد اشتراک گذاری اجتماعی باشد. همچنین می توانید به راه هایی برای تشویق به اشتراک گذاری محتوا فکر کنید. برای مثال، می‌توانید نوعی مسابقه را اجرا کنید که در آن شرکت‌کننده باید پیوندی را در صفحات رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد.

ابزارهای سئو

شما نمی توانید بدون داده بهینه سازی موثر موتورهای جستجو را انجام دهید و برای به دست آوردن داده ها به ابزارهایی نیاز دارید. خوشبختانه اکثر آنها رایگان هستند. بهترین ابزار سئو برای یک استراتژی سئو بهینه عبارتند از:

1. Google Analytics

این استاندارد طلایی برای تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت است و رایگان است. از آن برای همه و همه معیارهای سئو برای سنجش عملکرد خود استفاده کنید، مانند ترافیک، زمان در صفحه، تعامل با صفحه، تعداد صفحات در هر جلسه، و (بسیاری) موارد دیگر.

2. کنسول جستجوی گوگل

GSC برای SEO متمرکز بر محتوا و فنی ضروری است. اگرچه برخی از داده‌های کنسول جستجو در Google Analytics ظاهر می‌شوند، اما چیزهای زیادی در این پلتفرم دریافت می‌کنید. از آن برای Core Web Vitals، تجزیه و تحلیل پرس و جو گرانول، نمایه سازی و موارد دیگر استفاده کنید.

3. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که در بالا ذکر شد، به این ابزارها نیاز دارید تا بتوانید کلمات کلیدی را پیدا کنید که از نظر حجم جستجو و رقابت برای شما واقع بینانه باشد. از جمع بندی من از بهترین ابزارهای پولی و رایگان تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید تا ابزار مناسب خود را پیدا کنید.

4. نرم افزار سئو

اگر می خواهید به معیارهای سئو عمیق تر مانند بک لینک ها، اطلاعات رقابتی و داده های کلمات کلیدی پیشرفته تر نگاه کنید، به یک ابزار سئو پولی مانند Ahrefs، Moz Pro، Screaming Frog، SEMrush و غیره نیاز دارید. نسخه های آزمایشی رایگان یا خدمات رایگان را برای 500 پیوند اول (یا چیزی مشابه) ارائه دهید.

5. رتبه‌بندی‌های وب‌سایت

در حالی که ابزارهای فوق‌الذکر اغلب پیچیده هستند و از شما می‌خواهند که بدانید چگونه داده‌ها را درک کنید، رتبه‌بندی‌های وب‌سایت می‌توانند سئو را برای شما ساده کرده و راهنمایی بیشتری ارائه دهند.

عملکرد موتور جستجوی گوگل

گوگل یکی از پرکاربردترین و معتبرترین موتورهای جستجو در جهان است که به طور خودکار از برنامه های خود به نام خزنده (Crawler) برای کاوش وب استفاده می کند. این خزنده ها به طور مداوم صفحات وب را جستجو می کنند و به دنبال محتواهای جدید می گردند تا آنها را به فهرست نتایج گوگل اضافه کنند. به عبارت دیگر، نیازی نیست که شما کار خاصی برای اینکه سایت خود در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود، انجام دهید؛ فقط کافیست سایت خود را در وب منتشر کنید. بیشترین سایت هایی که در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می شوند، به صورت خودکار توسط خزنده ها کشف و اضافه می شوند. این فرآیند به طور مداوم انجام می شود و بروزرسانی مداوم نتایج جستجو را فراهم می کند.

سئو صددرصدی سایت

آموزش سئو وب سایت برای مبتدیان

آیا می دانستید که حدود 64 درصد از ترافیک ارگانیک وب سایت ها از جستجوی موتورهای جستجو می آید؟ فقط حدود 10 درصد از ترافیک ارگانیک از شبکه های اجتماعی به دست می آید. این آمار نشان می دهد که تسلط بر موتورهای جستجو و بهینه سازی سئو وب سایت می تواند به ایجاد موفقیت در استراتژی بازاریابی دیجیتال کمک کند. در دوره صفر تا صد سئو به مبتدیان توضیح داده می شود که با این آموزش می توانند وب سایت خود را برای افزایش ترافیک و بهبود سئو بهینه کنند. آغاز کردن آموزش سئو به صورت رایگان می تواند اولین گام موفقیت شما در این زمینه باشد. برخی از دوره های سئو سایت که می توانید برای شروع آموزش استفاده کنید، عبارتند از:

دارکوب با تجربه 20ساله در زمینه طراحی سایت و سئو، ارائه دهنده بسیاری از دوره های معتبر از جمله دوره آموزش سئو است که به دانش آموختگان خود مدرک معتبر فنی و حرفه ای قابل استناد ارائه می دهد. برای فراگیری این دوره ارزشمند و درآمدزا می توانید همین حالا شروع کنید!

سخن آخر

در نهایت، مهمترین نکته این است که همواره در حال یادگیری و بروزرسانی باشید. با دنبال کردن تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو، مطالعه مقالات و منابع معتبر و شرکت در دوره های آموزشی مرتبط، می توانید تازه ترین روش ها و تکنیک های سئو را به کار بگیرید و به بهبود سئو وب سایت دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین