برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟ راهنمای جامع برای برنامه نویسان مبتدی

  • نویسنده: محسن لشکری
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=5737
برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟ راهنمای جامع برای برنامه نویسان مبتدی

برنامه نویسی فرآیند استفاده از زبان های برنامه نویسی برای ارائه دستورالعمل ها به یک سیستم هوشمند مانند کامپیوتر، گوشی های هوشمند و یا تبلت است. این دستورالعمل ها رابط بین انسان و ماشین هستند. در جامعه امروزی، دانش برنامه نویسی یکی از با ارزش ترین مهارت هایی است که یک فرد می تواند داشته باشد.

کاربردهای گسترده برنامه نویسی از مدیریت کسب و کار گرفته تا ایجاد محصولات جدید را شامل می شود. همچنین برنامه نویسی به انسان این امکان را می دهد که فرآیندها را خودکار کند و راه های جدیدی برای انجام کارها ایجاد کند. برنامه نویسی یک مهارت بسیار مورد توجه در دنیایی است که به طور فزاینده ای با پیشرفت فناوری روبرو می شود.

چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

برنامه نویسی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی مدرن است که به ما اجازه می دهد تا با ماشین ها به روش هایی تعامل کنیم که قبلاً امکان پذیر نبود. برنامه نویسی ما را قادر ساخته است که تحقیقات خود را به سادگی انجام دهیم، محصولات و خدمات جدید طراحی کنیم، امور مالی خود را مدیریت کنیم، با دیگران در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم و…

کامپیوتر و اینترنت نحوه زندگی و تعامل ما با دنیای اطراف را کاملاً تغییر داده است. کامپیوتر به ما امکان می دهد تا با مردم آن سوی کره زمین ارتباط برقرار کنیم. برنامه نویسی روش خرید، مسافرت، یادگیری و کار ما را تغییر داده است. دستگاه های هوشمند بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند.

بدون کامپیوتر و اینترنت، زندگی ما بسیار متفاوت خواهد بود. فیسبوک یا یوتیوب وجود نخواهد داشت. هیچ بانکداری آنلاین یا تجارت الکترونیکی وجود نخواهد داشت. و امکان خرید آنلاین برای هزاران محصول مختلف و تحویل آنها به منزل با یک کلیک ماوس وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این موارد در زیر به چند مورد دیگر از اهمیت آموزش برنامه نویسی در دنیای مدرن اشاره می کنیم:

  • برنامه نویسی به رشد فناوری های مختلف کمک می کند.
  • در هر زمینه کاری به افزایش درآمد منجر می شود.
  • باعث ایجاد چیزهای منحصر به فرد می شود.
  • به افزایش درک و فهم از دنیای امروزی کمک می کند.
  • برای برنامه نویسان بسیار جذاب و سرگرم کننده است.

مراحل یادگیری برنامه نویسی

بسیاری از افراد برنامه نویسی را با خرید یک دوره آنلاین، یک کتاب و یا یک پروژه آموزشی بدون داشتن دانش قبلی شروع می کنند و این مسیر را بدون داشتن هدف و یا جهت خاصی به اتمام می رسانند. به ندرت می توانید یک برنامه نویس پیدا کنید که با یک هدف آینده نگر و یک نقشه راه مشخص برنامه نویسی را آغاز کرده باشد.

در این مقاله قصد داریم برای شما یک نقشه راه هدف گذاری شده را ارائه دهیم که برنامه نویس های وب مطرح و بزرگ دنیا از آن استفاده کرده اند. هر کدام از این مراحل یک ضرورت در دنیای برنامه نویسی است که قبل از ورود به این دنیا باید آن را بدانید. مطمئنا مطالعه و عمل کردن به این مقاله شما را تبدیل به یک برنامه نویس خبره نمی کند و موفقیت در این مسیر نیازمند تمرین و تکرار مستمر، انگیزه کافی و یک اراده خستگی ناپذیر است.

  1. با معماری کامپیوتر و ساختمان داده ها آشنا شوید.
  2. با ساختار اینترنت و وب آشنا شوید.
  3. با عملکرد زبان های برنامه نویسی آشنا شوید.
  4. یک هدف بلند مدت برای خود تعیین کنید.
  5. یک زبان مناسب را برای آغاز برنامه نویسی انتخاب کنید.
  6. کار با ویرایشگرهای متنی را یاد بگیرید.
  7. یک دوره آموزشی متناسب با هدف خود انتخاب کنید.
  8. شروع به دیدن ویدیوهای پایه برنامه نویسی از یوتیوب و منابع دیگر کنید.
  9. شروع به نوشتن کدهای ساده HTML و CSS کنید.
  10. کار با جاوا اسکریپت را شروع کنید.
  11. شروع به خواندن کتاب کنید.
  12. از ابزارهایی که برنامه نویسی را ساده می کنند استفاده کنید.
  13. با وردپرس به آموزش خود ادامه دهید.
  14. مفاهیم پایه UI و UX را یاد بگیرید.
  15. بوت استرپ را آموزش ببینید.
  16. سراغ PHP بروید.
  17. کار با پایگاه داده را یاد بگیرید.
  18. کدهای برنامه نویسان بزرگ را بررسی کنید.
  19. کدهای خود را به اشتراک بگذارید و از بقیه بخواهید راجع به آن نظر دهند.
  20. کدهای خود را تصحیح و تکمیل کنید.
  21. در مورد فریمورک ها و دیزاین پترن ها مطالعه کنید.
  22. در انجمن های برنامه نویسی شرکت کنید.
  23. اصول سئو را آموزش ببینید.
  24. تکنولوژی های نوین برنامه نویسی را یاد بگیرید.

بعضی از این موارد بصورت کامل و جامع در مقالات دیگر دارکوب توضیح داده شده اند که به آن ها لینک داده ایم. بقیه موارد را در زیر توضیح خواهیم داد.

صفر تا صد برنامه نویسی وب

آشنایی با معماری کامپیوتر و ساختمان داده ها

اولین قدم برای ورود به دنیای کامپیوتر آشنایی با ساختار یک کامپیوتر و داده های آن است. شما ابتدا باید با قطعات مختلف یک کامپیوتر مثل رم، سی پی یو، هارد و… آشنا شوید و وظیفه هرکدام را بدانید.

معماری داده نیز نحوه مدیریت داده های موجود در کامپیوتر را شرح می دهد. از ذخیره سازی تا عملیات پردازش، تبدیل و توزیع داده ها را باید بصورت کامل یاد بگیرید.

آشنایی با ساختار اینترنت و وب

معماری وب فرآیند طراحی، ایجاد و پیاده سازی یک برنامه کامپیوتری مبتنی بر اینترنت است. اغلب، این برنامه ها وب سایت هایی هستند که حاوی اطلاعات مفید برای یک کاربر هستند و توسعه دهندگان وب ممکن است این برنامه ها را برای یک هدف، شرکت یا برند خاص طراحی کنند.

تعیین هدف بلند مدت

برای هر کاری در دنیا چند هدف بلند مدت می توان تعریف کرد. طبیعتا برنامه نویسی هم اهداف منحصر بفرد خود را دارد. این هدف می تواند توسعه دادن یک زبان موجود، ابداع یک زبان جدید، مهاجرت، کسب مدرک، پیشرفت تکنولوژی، ساخت یک تیم قوی و یا اهداف دیگر باشد. قبل از ورود به دنیای برنامه نویسی شما باید هدف خود را تعیین کنید.

ویدیوهای آموزشی یوتیوب

اگر سطح زبان انگلیسی شما قوی باشد خیلی راحت با یک جستجوی ساده هزاران ویدیو آموزشی را می توانید در یوتیوب پیدا کنید. با این حال در زبان فارسی نیز آموزش های متعدد و خوبی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

آموزش برنامه نویسی در یوتیوب

آموزش برنامه نویسی انگلیسی در یوتیوب

برنامه نویسی فراسی در یوتیوب

آموزش برنامه نویسی فارسی در یوتیوب

کتاب های مناسب برای شروع برنامه نویسی

ابتدا باید عرض کنم که داشتن پایه زبان انگلیسی قوی در برنامه نویسی بسیار مهم است ولی چون به کامپیوتر ربطی ندارد در نقشه راه به آن اشاره نکردیم.

در زیر به معرفی 5 کتاب انگلیسی معتبر برای شروع برنامه نویسی می پردازیم که اگر توانایی خواندن کتاب های انگلیسی را نداشتید می توانید به دنبال نسخه های ترجمه شده آن ها بگردید.

  • Clean Code اثر Robert C. Martin
  • The Pragmatic Programmer اثر Andy Hunt and Dave Thomas
  • Code Complete اثر Steve McConnell
  • Design patterns اثر Erich Gamma و Richard Helm و Ralph Johnson و John Vlissides
  • Structure and Interpretation of Computer Programs اثر Gerald Jay Sussman و Hal Abelson و Julie Sussman

مفاهیم پایه UI و UX:

UI (User Interface) به معنی رابط کاربری و UX (User Experience) به معنی تجربه کاربری است. این دو در حقیقت دو روی یک سکه هستند و معمولا در کنار هم نام برده می شوند. بخش رابط کاربری معمولا به طرح بندی و رنگ بندی ظاهر سایت مربوط می شود و بخش تجربه کاربری معمولا به پیمایش صفحات و تجربه ای که کاربر از گشت و گذار در سایت شما به دست آورده است مربوط می شود.

این دو دوره های آموزشی مفصل مربوط به خود را دارند و از زبان های برنامه نویسی فرانت اند یا سمت کاربر قدرت می گیرند.

بررسی کدهای برنامه نویسان بزرگ

برنامه نویسان بزرگ و مطرح دنیا کدهای خود را در فروم های برنامه نویسی مختلفی به اشتراک می گذارند. از معروفترین این فروم ها می توان به Github اشاره کرد. شما با ثبت نام در گیت هاب نه تنها می توانید کدهای بقیه را ببینید، بلکه می توانید کدهای خود را به اشتراک بگذارید تا برنامه نویسان متخصص بتوانند آن ها را توسعه دهند و ویژگی های جدیدی به آن اضافه کنند.

گیت هاب برای برنامه نویسی

اشتراک گذاری کدها

گیت هاب یک منبع معتبر برای کارهای برنامه نویسی تیمی است. به این صورت که شما کدهای خود را فقط با همکارانتان به اشتراک می گذارید و هرکس کدها را تغییر دهد برای بقیه نیز تغییر می کند. با این ویژگی می توانید کارها را بین خود تقسیم کنید و هرکس یک بخش از برنامه را توسعه دهد.

تصحیح کدها

اگر در قسمتی از کدهای خود دچار مشکل شدید اصلا نگران نباشید. غیر از گیت هاب سایت های دیگری در این زمینه فعالیت می کنند. از جمله معروفترین این سایت ها Stackoverflow است. هدف اصلی از این سایت ها رفع کردن ارورهای برنامه نویسی است.

برنامه نویسی در stackoverflow

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید نزدیک 1.5 میلیون سوال فقط در مورد زبان php در این سایت مطرح شده است که این جای هیچگونه صحبتی را برای اهمیت استفاده از این سایت باقی نمی گذارد.

انجمن های برنامه نویسی

تقریبا می توان گفت گیت هاب و استک اور فلو مهمترین انجمن های برنامه نویسی هستند. غیر از آن ها به چند مورد دیگر نیز در زیر اشاره می کنیم:

  • reddit.com
  • webmatrices.com
  • codeproject.com
  • codeguru.com
  • daniweb.com
  • thecodingforums.com

یادگیری فناوری‌های پیشرفته

توجه داشته باشید که توسعه وبسایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها تنها منوط به استفاده از زبان‌ها و فناوری‌های فرانت‌اند و بک‌اند نیست. چرا که برای توسعه وبسایت‌های بزرگ نظیر آمازون، فیسبوک و… نیاز به فناوری‌های پیشرفته دیگری دارد که عبارتند از:

فریم ورک‌ها

زبان‌های برنامه‌نویسی را ساده‌تر می‌کنند. با استفاده از فریم ورک‌ها می‌توان وظایف دشوار و پشتکار در راه اندازی وبسایت را خودکارسازی کرد تا کار با آنها ساده‌تر شود.

کتابخانه‌ها

در کتابخانه‌ها معمولا قطعه کدهای آماده گردآوری و دسته بندی می‌شوند تا امکان پیاده سازی قابلیت‌های عملکردی آنها بدون نیاز به کدنویسی صورت بگیرد.

API

به عنوان یک واسط برنامه‌نویسی اپلیکیشن شناخته می‌شود که توسعه دهنده یک برنامه کاربردی تحت وب آن را ایجاد می‌کند. به کارگیری برخی از قابلیت‌های وب اپلیکیشن یا وبسایت توسط سایر توسعه دهندگان نیز بدون کدنویسی و با استفاده از API مربوطه صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری

برنامه نویسی فرایندی است که برای یادگیری آن ابتدا باید با مفاهیم مختلفی آشنایی پیدا کنید. در این مقاله برخی از مفاهیم کاربردی برای این کار شرح داده شد که می‌توانید با افزایش مطالعه خود در این زمینه‌ها، یادگیری برنامه نویسی را آغاز کنید.

امروزه، گسترش استفاده از کامپیوتر و اینترنت سبب شده است که برنامه‌نویسی به یکی از مشاغل پردرآمد تبدیل شود که امکان دورکاری نیز برای آن فراهم است. یادگیری این رشته برای علاقه مندان به رشته It کار آسانی است و این افراد می‌توانند با اندکی تلاش و پشتکار به یادگیری برنامه‌نویسی بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین