در بین تخصص های دیجیتال مارکتینگ کدام یک پر درآمد تر است؟

  • نویسنده: محمد رضا ملکی
  • بازبینی شده توسط: محمد رضا ملکی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=12894
در بین تخصص های دیجیتال مارکتینگ کدام یک پر درآمد تر است؟

در دنیای پویای امروز، یکی از اساسی ترین ابزارها برای توسعه‌ و رشد هر کسب و کاری قطعا دیجیتال مارکتینگ است. اما وقتی از تخصص های دیجیتال مارکتینگ صحبت می‌شود پرسشی که بیشتر افراد به دنبال جواب آن هستند این است: در بین تخصص‌های دیجیتال مارکتینگ کدام یک درآمد بیشتری خواهد داشت؟ این سوال در عین سادگی پاسخی پیچیده خواهد داشت و در یک خط نمی‌توان به آن پاسخ داد. هر تخصص دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است و همین ویژگی‌ها تعیین کننده درآمد اشخاص هستند. علاوه بر آن اشخاص مختلف با ویژگی‌های مهارتی مختلف نیز تعیین کننده عامل درآمد هستند.

از مدیریت سئو گرفته تا طراحی وب سایت و برنامه نویسی  که زیرساخت‌های فنی را برای فعالیت‌های مارکتینگ ایجاد می‌کند هر تخصص می‌تواند مسیر موفقیت و درآمد زایی منحصر به فردی را برای شخص ایجاد کند.

اما آیا تنها پول می‌تواند معیار انتخاب برای تخصص باشد؟ مسلماً خیر. شما علاوه بر عامل درآمد بایستی علاقه شخصی، مهارت و مسیر حرفه‌ای خود را در نظرداشته باشید. در این مقاله از آموزشگاه دارکوب قرار است با دیدی وسیع به این سوال پاسخ دهیم تا بتوانید با شناختی بهتر مسیر شغلی خود را در دیجیتال مارکتینگ آغاز کنید.

اما آیا تنها پول می‌تواند معیار مناسبی برای انتخاب تخصص باشد؟ مسلماً نه. شما باید علاوه بر درآمد، علاقه شخصی، مهارت‌ها و مسیر پیشرفت حرفه‌ای خود را نیز در نظر بگیرید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا با دید بازتری به این سوال پاسخ دهید و با شناخت بهتر تخصص‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، مسیر شغلی مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

1- کارشناس سئو: نقش حیاتی در بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها

در دنیای سریع التحول تخصص های دیجیتال مارکتینگ، نقش یک کارشناس سئو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. متخصصان سئو، با بهینه سازی وب‌سایت‌ها به کسب و کارها کمک کرده تا در نتایج جستجوی گوگل در صدر قرار بگیرند و در نتیجه برای کسب و کار دیده شدن یا فروش بیشتر را به همراه خواهد داشت. این تخصص در کنار دیگرحوزه‌های دیجیتال مارکتینگ مانند تولید محتوا، تبلیغات در گوگل و طراحی وب‌ سایت یک پکیج کامل برای موفقیت یک کسب وکار است.

یادگیری و تسلط بر اصول سئو و ابزارهای تحلیل آن، به دیجیتال مارکترها و صاحبان کسب و کارها این امکان را داده تا در رقابت‌ها موفق ظاهر شوند و یک قدم از رقیبان جلوتر باشند.

 تخصص های دیجیتال مارکتینگ

وظایف و مهارت‌های لازم برای کارشناس سئو

یک کارشناس سئو به طور کلی این وظیفه را دارد که به بهبود جایگاه یک وبسایت در نتایج جستجو کمک کند. اما برای موفقیت در این امر لازم است یک کارشناس سئو با این مهارت‌ها آشنایی کافی داشته باشد:

تحلیل کلمات کلیدی

یکی از اصلی ترین مهارت‌ها و وظایف یک سئو کار تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی رقباست. این فرایند به صورت کلی یعنی شناسایی کلمات و عبارات پرکاربرد که توسط کاربران بیشترین جستجو را دارند. هدف از این کار جذب ترافیک بیشتر به وبسایت است. به نوعی در این کار ما مبتنی با دغدغه و نیاز کاربر پیش می‌رویم و مطالب و محتوایی را تولید می‌کنیم که سوال کاربر بوده است. 

بهینه سازی محتوا و ساختار وب‌سایت

یکی از مهارت‌های ویژه‌ برای یک سئو کار توانایی بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت و ساختار یک وب‌سایت است. این موارد شامل، هدینگ‌ها، توضیحات متا، تصاویر و لینک‌های داخلی است. با بهینه‌سازی عناوین و توضیحات متا وب‌سایت در موتورهای جستجو بهتر دیده شده و توجه کاربران جلب می‌کند. بهینه سازی تصاویر و کاهش حجم تصاویر و افزودن کلمه کلیدی به تصاویر نیز به درک تصویر توسط موتور جستجو کمک می‌کند. ساخت لینک‌های درونی داخل محتوا، دسترسی به محتوای مختلف و مرتبط را آسان‌تر می‌کند و منجر به بهبود تجربه‌کاربری می‌شود. تمامی این افدامات نه‌تنها فقط تجربه‌کاربری را بهبود می‌بخشند بلکه رتبه سایت را  نتایج موتورهای جستجو ارتقا می‌بخشد.

استفاده از ابزارهای سئو

هدف از استفاده از ابزارهای سئو مانند  Google Analytics و SEMrush تحلیل موثر عملکرد وب‌سایت برای کشف باگ و دیباگینگ(عیب‌یابی) و پیگیری پیشرفت یک سایت است. با استفاده از ابزار Google Analytics، کارشناس سئو می‌تواند به جزئیاتی دقیق از رفتار کاربر و منبع ترافیک دست یابد که می‌تواند به نقاط قوت و ضعف در قسمت‌های مختلف سایت پی ببرد. از طرف دیگر SEMrush به بررسی رقبا، تحلیل کلمات کلیدی و ارزیابی استراتژی‌های سئو کمک بسیار می‌کند.

درآمد و فرصت‌های شغلی در حوزه سئو

حوزه سئو در بین تخصص‌ های دیجیتال مارکتینگ نه فقط از نظر اهمیت بلکه از نظر درآمد و فرصت‌های شغلی نیز جایگه خوبی دارد. میانگین درآمد ماهانه یک سئو کار در ایران حدودا بین 10 تا 20 میلیون است. اما با این حال این میزان به قابل توجهی با سطح تجربه، نوع پروژه و محل کار بسیار متغیر است.  در شرکت‌های بزرگ و پروژه‌های تخصصی‌تر متخصصان این حوزه درآمد بیشتری دارند.

مسیرهای پیشرفت در این شغل نیز بسیار گسترده است و می‌تواند شامل نقش‌هایی مانند مدیرسئو، مشاور و حتی مدیر مارکتینگ باشد. با ارتقا مهارت‌ها و کسب تجربه بیشر امکان دستیابی به موقعیت بهتر در این حوزه ممکن است. با یادگیری دیجیتال مارکتینگ و بروز نگه‌داشتن مهارت‌ها در زمینه تحلیل داده‌ها، تبلیغات و تولید محتوا می‌توانید به افزایش درآمد قابل توجهی دست یابید.

2- مدیریت شبکه‌های اجتماعی: بازاریابی موثر در دنیای دیجیتال

مدیریت شبکه‌های اجتماعی به صورت کلی شامل برنامه ریزی، اجرای کمپین‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود پیشرفت استراتژی‌هاست. با استفاده موثر از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از این پلتفرم‌ها به عنوان ویترینی معرفی محصولات و برند خود استفاده کنید. با مخاطب تعامل بهتری برقرار کرده و جایگاه بهتری را بسازید. با رشد سریع استفاده از شبکه‌های اجتماعی این حوزه به یکی از مهمترین تخصص‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. یک بازاریاب شبکه اجتماعی یا ادمین اینستاگرام این وظیفه را دارد که با استفاده از تولید محتوا و استراتژی‌های تبلیغاتی خاص به جذب مخاطبان و تعاملات کمک کند.

 تخصص های دیجیتال مارکتینگ

نقش بازاریاب شبکه‌ اجتماعی

  1. در مدیریت شبکه‌های اجتماعی بازاریاب نقش بسیار مهمی در موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی و بهبود تعاملات برند دارد. یکی از اصلی ترین وظایف ادمین شبکه اجتماعی ایجاد و مدیریت یک کمپین تبلیغاتی است. این کمپین‌ها باید با دقت طراحی شوند تا پیام برند را به طور موثر به مخاطبانش منتقل کند. بصورت کلی یک بازاریاب شبکه اجتماعی وظیفه برنامه ریزی، طراحی ، اجرای استراتژی‌های بازاریابی و به وطور کلی تولید محتوا را دارد.

از دیگر وظایف آن نیز می‌توان به تحلیل و ارزیابی عملکرد محتوای تولید شده اشاره کرد. با ابزارهای تحلیلی و داده‌های موجود این امکان وجود دارد که عملکرد محتوا را بررسی کرده و نتایج تحلیل را برای پیشبرد بهتر استراتژی بکار ببرید. این تحلیل‌ها بسیار ارزشمند هستند چون حاوی نقاط صعف و قوت یک کمپین است.

درآمد و مسیر شغلی در مدیریت شبکه‌های اجتماعی

در حوزه مدیریت شبکه‌ای اجتماعی، درآمد بازاریابی یا ادمین‌ اینستاگرام به تجربه و مهارت‌ شخص بستگی دارد. به صورت میانگین، حقوق این حرفه در ایران بین 7 تا 15 میلیون تومان در ماه متغیر است، با این حال در پروژه‌های بزرگ در شرکت‌های معتبر و بزرگ این مبلغ به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

فرصت‌های شغلی در این زمینه بسیار متنوع است. با کسب تجربه بیشتر در این حوزه و تقویت‌مهارت های مرتبط می‌توان به سمت‌های مدیریتی مانند مدیر شبکه‌های اجتماعی و یا حتی مشاور دیچیتال مارکتینگ ارتقا پیدا کرد. لازمه رشد بیشتر در این مسیر یادگیری مداوم است و همچنین آشنایی با مفاهیم و نرم افزارهای طراحی گرافیک است.

3- طراحی قالب وب‌سایت و توسعه قالب وردپرس

یکی از کلیدی ترین تخصص‌های دیجیتال مارکتینگ طراحی وب‌سایت و توسعه قالب وردپرس است. اولین چیزی که مخاطب با آن سرکار دارد رابطه کاربری سایت است. طراحان وب وظیفه دارند با خلق قالب‌های جذاب، واکنش گرا و بهینه زمینه راحتی کاربران را در سایت فراهم کنند  تا کاربر تجربه‌ای لذت بخش از کار با سایت داشته باشد.

این طراحی نه تنها از لحاظ بصری بلکه از نظر عملکرد نیز باید به گونه‌ای باشد که سرعت بارگذاری صفحات بهینه باشد.از طرف دیگر وردپرس کارها و پلاگین نویسان می‌توانند با پلاگین نویسی وردپرس  با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP می‌توانند قابلیت‌های متنوعی را به وب‌سایت‌ها اضافه کنند یا به نوعی آن را شخصی سازی کنند. این قابلیت‌ها می‌توانند از ایجاد فرم‌های تماس تا فروشگاه‌های آنلاین باشد.

 تخصص های دیجیتال مارکتینگ

مهارت‌های ضروری برای طراح وب و توسعه‌دهندگان قالب

در قدم اول، هر طراح وب باید با زبان‌های HTML و CSS آشنا باشد. این زبان‌ها، ستون فقرات هر وب‌سایتی هستند. HTML به عنوان زبان پایه برای ایجاد ساختار صفحات وب عمل می‌کند؛ به این معنا که عناصر اصلی وب‌سایت شما، از جمله دکمه‌ها، پاراگراف‌ها و تصاویر، توسط این زبان ساخته می‌شوند. اما تنها با HTML، وب‌سایت شما ظاهر جذابی نخواهد داشت. اینجا است که CSS وارد عمل می‌شود تا با استایل‌دهی و زیباسازی عناصر، ظاهری حرفه‌ای و چشم‌نواز به وب‌سایت بدهد. حتی اگر قصد دارید به یک تولید کننده قالب وردپرس تبدیل شوید باید با  پایه طراحی سایت یعنی HTML و CSS آشنا شوید.

اگر قصد دارید که وب‌سایت شما از یک سایت استاتیک ساده به یک وب‌سایت تعاملی و پویا تبدیل شود، آشنایی با زبان برنامه‌نویسی JavaScript ضروری است. JavaScript به شما این امکان را می‌دهد که تعاملات پیچیده‌تر، مانند انیمیشن‌ها، فرم‌های پویا، و محتوای تعاملی را در وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید. این زبان برنامه نویسی سایت ، وب‌سایت شما را از یک صفحه ساده به یک تجربه کاربری پیشرفته و تعاملی تبدیل می‌کند. بنابراین، مسلط بودن به این زبان‌ها نه تنها برای ساختاردهی و زیباسازی بلکه برای ایجاد تعاملات پیشرفته نیز حیاتی است، و این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا وب‌سایتی را طراحی کنید که هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارایی در سطح بالایی قرار داشته باشد.

پس از تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی و ایجاد یک وب‌سایت، گام بعدی مدیریت محتوای آن است. در این مرحله، نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) پیشرفته خواهید داشت تا بتوانید به راحتی محتواها را ایجاد، ویرایش و سازماندهی کنید. در میان تمامی سیستم‌های موجود، وردپرس به عنوان محبوب‌ترین و قدرتمندترین انتخاب، برتری دارد. دلایل این انتخاب واضح است: وردپرس با رابط کاربری ساده و در عین حال قدرتمند، امکانات بی‌شماری را برای مدیریت وب‌سایت فراهم می‌کند. از طراحی قالب‌ها تا مدیریت افزونه‌ها، همگی به سادگی و با چند کلیک انجام می‌شوند.

4- تولید محتوا: کلید جذب مخاطب و افزایش فروش

اهمیت تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال

قلب تپینده یک استراتژی موفق در بازاریابی دیجیتال قطعا تولید محتوا است. امروزه کاربران در جستجوی سوالات خود در اینترنت هستند و محتوای مناسب و جذاب می‌تواند تمایز یک برند از دیگری باشد. محتوا نه فقط برای جذب مخاطب است بلکه نقش مهمی در نگه‌داشتن مخاطبان فعلی دارد. با برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب خود اعتماد سازی کرده و در نهایت تبدیل به یک مرجع تخصصی در حوزه تخصصی خود شوید.

نقش محتوا در بهبود سئو و جذب مخاطب

یکی از ابزارهای اصلی برای بهبود سئو و بهینه‌سازی تولید محتوای مفید و بهینه شده است. محتوای بهینه سازی شده که با دقت از کلمات کلیدی استفاده کند و به اصول سئو پایبند باشد، می‌تواند جایگاه شما را در نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشد و ترافیک ارگانیک را به سمت سایت شما هدایت کند. با این حال شما فقط  محتوا را برای موتورهای جستجو نمی‌نویسید بلکه باید هدفتان رفع نیاز مخاطب باشد.  محتواها می‌تواند شامل مقالات آموزشی، بلاگ، ویدئو‌ها و اینفوگرافیک باشد. یک استراتژی موفق درباره تولید محتوای موثر باید شامل تحقیق درباره نیاز‌ها و خواسته کاربران، استفاده درست از کلمات کلیدی طولانی و تنوع در محتوا باشد. هدف انتهایی ایجاد وفاداری و روابط بلندمدت با مخاطبان است.

درآمد و فرصت‌های شغلی در تولید محتوا

در حوزه تولید محتوا، میانگین دریافتی بسته به تجربه و مهارت‌ متفاوت است. در ایران این میزان به صورت میانگین بین 7 تا 16 است درماه متغیر است. با کسب تجربه و تخصصص در زمینه‌های مرتبط مانند سئو، دیجیتال مارکتینگ، گرافیک این درآمد افزایش قابل توجهی خواهد داشت. برای تولید‌کنندگان محتوا در صورت ارتقا نقش‌های نیز وجود دارد از سرپرستی محتوا گرفته تا مشاور دیجیتال مارکتینگ و حتی در پروژه‌های بزرگتر. با توسعه مهارت‌ها و گستردگی شبکه‌ افراد مسیرهای شغلی بسیار عالی برای شما بازخواهد شد. 

تخصص های دیجیتال مارکتینگ

5- تبلیغات در گوگل(گوگل ادز)

از بین تمام تخصص های دیجیتال مارکتینگ،  تبلیغات در گوگل که بیشتر با نام گوگل ادوردز شناخته می‌شود، یکی از قدرتمندترین ابزارهای مارکتنیگ است که به کسب و کارها  اجازه می‌دهد تا به سرعت به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند. ایجاد و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادوردز تخصص پیچیده‌ای است که نیاز به داشتن مهارت‌های فنی و استراتژیک دارد. مدیران کمپین‌ها باید قبل از شروع کمپین در گوگل ادز بایستی به دقت تنظیمات اصلی کمپین را انجام دهند. از جمله آن انتخاب دقیق کلمات کلیدی، تنظیم بودجه تبلیغاتی، نوشتن متن موردنظر و تحلیل عملکرد کمپین.

مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی گوگل

به جرئت می‌توان گفت یکی از چالشی ترین کارها در مدیریت یک کمپین گوگل ادز، توانایی تحلیل دقیق داده‌ها برای تشخیص الگو‌های رفتاری کاربران است. این مهارت به مدیران این امکان را داده تا تبلیغات خود را طوری برنامه ریزی کنند که بیشترین بازدهی را داشته باشد. علاوه بر این موارد، بهینه‌سازی لندینگ پیج که هدف آن هدایت کاربران به صفحه هدف است، نقش حیاتی در موفق عمل کردن یک کمپین ایفا می‌کند.  لندینگ پیج‌ها باید طوری طراحی شوند که بهینه‌ترین و بهترین تجربه کاربری را ارائه دهند و مخاطبان را به انجام اقدامات موردنظر مانند خرید یا ثبت نام تشویق کند.

درآمد و پیشرفت شغلی

درآمد و فرصت‌های شغلی در حوزه‌ مدیریت کمپین‌های گوگل ادز به میزان تجربه و مهارت‌های فرد بستگی دارد. افرادی که توانایی بهتری در اجرای موفق کمپین‌ها دارند معمولا به درآمدهای بسیار خوبی دست می‌یابند. متخصصان در این حرفه معمولا به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌های بزرگ مشغول به کار می‌شوند و یا به صورت مستغل مشاوره می‌دهند. در طول این مسیر یادگیری به صورت دائمی، بروز بودن، آشنایی با آخرین آپدیت‌ها و الگوریتم‌های گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تخصص های دیجیتال مارکتینگ

جمع بندی

 در بین تخصص های دیجیتال مارکتینگ، مواردی  همچون سئو، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، طراحی وب‌سایت، تولید محتوا و تبلیغات در گوگل (گوگل ادز ) وجود دارد که هر کدام فرصت‌های درآمدزایی خاص خود را ارائه می‌دهند. انتخاب تخصص مناسب نباید تنها بر اساس درآمد صورت گیرد. بلکه باید علاقه و مهارت‌های فردی را نیز در نظر داشته باشید. با شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف خود و آشنایی کامل با هر تخصص، می‌توانید مسیر شغلی مؤثری را انتخاب کنید و یادگیری مهارت‌های خود را مطابق با آن مسیر پیش ببرید. این انتخاب هوشمندانه به شما کمک خواهد کرد تا در حرفه خود موفق‌تر عمل کنید و به اهداف حرفه‌ای خود دست یابید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین