مهم ترین تخصص های یک دیجیتال مارکتر چیست؟

  • نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بازبینی شده توسط: رومینا نظری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=3567
مهم ترین تخصص های یک دیجیتال مارکتر چیست؟

امروزه، بازاریابی اینترنتی، تحولات و  تغییرات سریعی را پشت سرمی‌گذارد. برای موفقیت در این حوزه و سوارشدن بر موج آن نیاز دارید مهارت‌ها و تخصص های جدیدی را فرابگیرید یا بروز کنید. به صورت کلی مهارت های تحلیل داده، تسلط بر Google Analytic و ایجاد گزارشهای ضروری، بخشی از دریای مهارت های گسترده در زمینه بازاریابی اینترنتی است. به صورت کلی این مهارت شامل سئو و بهینه سازی، بازاریابی محتوایی و ایمیل مارکتینگ است.

اگر شما نیز برندی دارید و به دنبال متخصص بازاریاب برای ارتقا شغل و برند خود هستید قطعا این تخصص یک بازاریاب اینترنتی است اما چگونه آن را انتخاب کنید؟ قطعا مهمترین معیار انتخاب شما مهارت است پس این مقاله برای شماست. باید از مهارت ها وتخصص های یک بازارایاب اطلاعات کامل را داشته تا با توجه به این موارد انتخابی درست داشته باشید.   در این مقاله به همه مهارت‌های ضروری و موردنیاز یک بازار یاب اینترنتی سال  2024 اشاره خواهیم کرد.

تخصص های بازاریابان اینترنتی

در این مطلب به 14 مهارت مورد نیاز یک بازاریاب اینترنتی در سال 2024 پرداخته شده است. تسلط کافی یک بازاریاب اینترنتی بر هر موضوع می‌تواند تا حد زیادی برپیشرفت برند و کسب وکار شما بسیار موثر باشد.

1. سئو

سئوSEO(Search Engine Optimization) یعنی بهینه سازی صفحات وب برای قرارگرفتن در صفحات اول گوگل. آشنایی به اصول سئو، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه ساختن صفحات و توانایی تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت از جمله مهارت‌های اصلی یک بازاریاب اینترنتی است. لازمه موفقیت در زمینه سئو برای بازاریاب، آشنایی با الگوریتم های گوگل و آپدیت آن است تا با بهترین شیوه بتواند استراتژی های خود را با توجه به تغییرات آن بهینه سازی کند. بازاریاب اینترنتی موفق بایستی آخرین تغییرات در سئو را بصورت همیشگی رصد کند.

2. تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی مرتبط یکی از مهارت‌های حیاتی در این زمینه محسوب می‌شود. با چنین مهارتی شما این توانایی را خواهید داشت که کلماتی را که کاربران و مشتریان در صنعت خاصی بیشترین جستجو را دارند را پیدا کنید. به نوعی شما دارید نیازهای کاربران را پیش بینی می‌کنید که مهارت خاصی بنظر می‌رسد. این کلمات به صورت کلی مفاهیم کلیدی وب سایت شما را می‌سازد. استفاده صحیح و بجا از این کلمات به کاربران در رفع نیازشان کمک بسیاری خواهد کرد. تحقیقات در باره کلمات کلیدی مرتبط اطلاعات ارزشمندی درباره نیاز و علایق مخاطبانتان ارائه داده که در جذب ترافیک ارگانیک به سایتتان تاثیر بسیاری خواهد داشت.

3. مدیریت شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابان اینترنتی است. برای موفقیت و دیده شدن در این فضا، نیاز به داشتن استراتژی منسجم و آنالیزی دقیق از کاربر داریم. ارائه محتوای مناسب با نیازها با توجه به نظرات کاربران انجام خواهد شد. فعالیت منسجم و استفاده از ابزارهای تحلیلی برای اندازه گیری پیشرفت کلید موفقیت در این مسیر است. با چنین رویکردی شما درآینده تبدیل به یک برند معتبر در زمینه مدنظر خود خواهید شد.

4. مهارت های فنی و تولیدی

مهمترین نکته در موفقیت در این شغل ” بروز باشید”. بروز بودن در تخصص های مربوط به بازاریابی اینترنتی اهمیت حیاتی دارد. مهارت در حوزه‌های خاص مانند تولید پادکست، محتوای ویدئویی، ویرایش عکس و نرم افزارهای مرتبط اهمیت فراوانی دارد. امروزه فضای وب پر از منابع آموزشی رایگان در یادگیری این تخصص هاست. با استفاده از این منابع شما می‌توانید مهارتهای بازاریابی اینترنتی خود را ارتقا ببخشید و در این مسیر به عنوان یک متخصص موفق عمل کنید.

اینترنت مارکتینگ

5. مفاهیم اولیه HTML

آشنایی با مفاهیم اولیه HTML  برای تمامی متخصصین بازاریابی ضروری است. دلیل آن نیز تگ‌های مهمی است که در بهبود سئو وب سایت‌ها اهمیت دارد می باشد. یک بازاریاب بتواند به قدری درک لازم درباره تغییرات در قسمت های Front-end  را داشته تا توانایی اعمال بهبود لازم را داشته باشد و تجربه کاربری را بهبود ببخشد. اعمال بهترین معیار و استاندارد در ساختار صفحات وب در بهینه سازی نیاز به درک درست از HTML  است. با این حال نیاز نیست به صورت کامل برآن مسلط شوید باید تا حدی که بتواند نیازتان را برطرف کند آن را یادبگیرید.

6. تجزیه و تحلیل

داده‌ها در فضای بازاریابی حرف اول را می‌زند و دراینجا مهارت اصلی بازاریاب یعنی تحلیل و بهره برداری از این داده ها خودش را نشان می‌دهد. یک بازاریاب باتجربه نقاط ضعف و قوت در الگوریتم ها را شناسایی کرده و برای بهبود عملکرد تحلیل دقیق تری را ارائه می‌دهند. تنها استفاده از ابزار کافی نیست بلکه تحلیل دقیق و درست به بهبود و ارتقای رتبه بندی کمک خواهد کرد.

7. تولید محتوا و کپی رایتینگ

یکی از اصلی ترین راه برای برقرای ارتباط با کاربران و مشتریان مختلف در وب تولید محتوای متنی با رعایت اصولی کپی رایتنیگ و سئو است که امکان ارائه محتوای باکیفیت را فراهم می‌کند. چنین محتوایی می‌تواند استفاده های زیادی داشته باشد مثلا در وبلاگ ها، صفحات لندینگ یا ایمیل مارکتنیگ استفاده شود. با استفاده از چنین تخصصی شما قادر خواهید بود ایده‌های نوینی خلق کنید و مشتریان بالقوه خود را تبدیل به مشتریان دائمی کنید. مهمترین نکته در این بخش رعایت اصول کپی رایتینگ است اگر در این زمینه مهارت کافی داشته باشید قطعا می‌توانید برای برند خود پولساز باشید. کپی رایتنیگ به صورت کلی تولید محتوای منحصر بفرد برای مخاطبان است. هدف نهایی ارائه اطلاعات مفید به کاربر است اما از این طریق توجه مخاطب را نیز جلب کرده اید.

8. وردپرس

اخیرا مهارتی که خیلی برای بازاریابان اینترنتی بولد شده است یادگیری سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. آشنایی با این پلتفرم برای یک بازاریاب چه مزیتی خواهد داشت؟ آشنایی کامل با این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا بصورت کلی بتوانید سایت خود را مدیریت کنید وبلاگ نویسی، تغییرات UI سایت و محصول گذاری و … را انجام دهید. وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا محسوب می‌شود درصد بسیاری از سایت‌های موجود با وردپرس لانچ شده اند.

 بک اند این پلتفرم که با زبان PHP توسعه داده شده است و پلاگین های زیادی بصورت رایگان و پولی برای آن وجود دارد. شما با بهره گیری از افزونه‌ها سایت خود را برای بازدیدکنندگان بهینه تر ساخته اید بدون اینکه مهارت برنامه نویسی داشته باشید. بنابراین، یادگیری و تسلط به وردپرس از جمله مهم‌ترین تخصص‌هایی است که هر بازاریاب اینترنتی باید به آن توجه کند تا به بهترین شکل از این ابزار قدرتمند در کسب و کارهای آنلاین استفاده کند.

9. بازاریابی ایمیلی

یکی از بهترین و مهمترین انواع بازاریابی‌‌ها ایمیل مارکتینگ است. در این روش بازاریابی شما بایستی ایمیل های رقبا خود را آنالیز کرده و از استراتژی آن ها مطلع شوید. در ایمیل‌های ارسالی به مخاطبانتان باید تمام سعی خود را کرده تا مشتری بالقوه شما از سایت شما دیدن کند.

10. تبلیغات اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام یکی از روش‌های موثر و جدید برای بازاریابی است. اینستاگرام پلتفرمی محبوب در ایران امکانات خاصی برای تبلیغات و تعامل با مخاطبان ایجاد کرده است. با تبلیغات در اینستاگرام شما تنها جامعه علاقمند به موضوع مدنظر خود را جذب خواهید کرد. همین قابلیت باعث شده تا تبلیغات به نحوی هدفمند و موثرتر انجام شود. برای افزایش بازدید و ترافیک بیشتر از اینستاگرام یادگیری تکنیک‌های تبلیغات در این پلتفرم ضروری است. در نهایت بابهره گیری از این پلتفرم مخاطبان خود را به سمت وب سایت خود هدایت کرده و ترافیک موثرتر دریافت خواهید کرد.

11.  بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

CRO یا همان بهینه سازی نرخ تبدیل Conversion Rate Optimization  است. فرایندی که در طی آن عملکرد سایت بهبود می‌یابد و هدف افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندکان است. در این فرایند بازاریابان در تلاش هستند تا بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کنند. هدف اصلی CRO  بهبود تجربه کاربری مثلا ایجاد پیشنهادهای جذاب، بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت و ساختار کلی سایت است. ترکیب استراتژی های بازاریابی موثر و فرایندهای CRO  می‌تواند به شما در دریافت نتایج مطلوب کمک بسیاری کند. دانش کافی در این زمینه به شما کمک کرده تا باحداقل هزینه و زمان، بهترین ترافیک ورودی را داشته باشید. این تخصص یکی از مهمترین و اصلی ترین مهارت ها محسوب می‌شود.

12. تبلیغات Google AdWords

Google Ads  امکانات ویژه‌ای را برای صاحبان کسب وکار فراهم آورده است، ظاهر شدن در صفحه اول گوگل! بله درست شنیدید از طریق Google Adwords شما را به عنوان تبلیغ در صفحه اول گوگل قرار داده و باعث شده تعداد قابل توجهی بازدیدکننده جذب کنید عملا به صورت موثر فروش شما را افزایش می‌دهد. به صورت طبیعی رسیدن به صفحه اول گوگل با روش‌های سئو زمان بربوده و نیاز به صبر و شکیبایی دارد اما با این روش به سرعت در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرید. این روش یکی از سریع ترین روش‌ها برای رسیدن به فروش بیشتر است.

13. بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی استراتژی بسیار قدرتمند است که به بازاریابان اینترنتی کمک می‌کند تا با انتشار پیام‌ها و محتواها به صورت ویروسی که از این طریق به سرعت بین مخاطبان پخش شده و به دلیل جذابیت خبری آن مخاطبان را به پخش و اشتراک گذاری آن ترغیب می‌کند و به همین دلیل به بازاریابی ویروسی می‌گویند. این روش از طرق مختلف قابل انجام است مثلا از طریق شبکه‌‌های اجتماعی و دهان به دهان برندها را به سرعت در میان جمعیت مشهور می‌کند.

استفاده از این تکنیک نیازمند اجرای استراتژی دقیق و خلاقانه است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در بازاریابی ویروسی نقشی جدید ایفا می‌کند و شبکه‌های اجتماعی به سرعت مسری بودن این استراتژی تاثیر بسیار داشته است. همین تکنیک در رشد سریع برندها نقش بسزایی داشته است.

ریسپانسیو کردن سایت

14. بازاریابی موبایلی

یکی از مهارت‌های بازاریابی اینترنتی آماده سازی یک وب سایت برای آماده کردن آن برای یک تجربه کاری منحصر به فرد است. بسیاری از کاربران موجود در وب را کاربران دارای تلفن همراه تشکیل می‌‌دهد و درصد کمی از مردم از دستگاه های دیگر استفاده می‌کنند. رابط کاربری و دسترسی به گزینه‌های مختلف وب سایت شما از طریق تلفن همراه باید برای کاربر به ساده ترین حالت ممکن انجام شود و کاربر بتواند بسادگی و سرعت وارد وب سایت شما شده و کارخود را انجام دهد. ریسپانسیو سازی وب سایت برای حالت تلفن همراه از کلیدی ترین نکات است.

بازاریابی اینترنتی با دارکوب

تخصص های بازاریابان اینترنتی تنها محدود به موارد ذکر شده نبوده و فراتر از این موارد است. با این وجود آموزش سئو یکی از اولین اصول و تخصص های بازاریابان اینترنتی می باشد. آموزشگاه دارکوب سال های زیادی است که در زمینه سئو و طراحی سایت فعالیت داشته و در این زمینه دعوت به همکاری نیز می نماید. از جمله دوره های مختلف این آموزشگاه می توان به آموزش طراحی سایت، آموزش html و css، آموزش سئو و غیره اشاره نمود.

چنانچه علاقه مند به حوزه وب و طراحی سایت بوده اما قادر به شرکت در دوره های حضوری این آموزشگاه نمی باشید، می توانید در دوره های آنلاین دارکوب شرکت کرده و یا فایل های آموزشی موجود در وب سایت را خریداری نمایید. امید است با شرکت در دوره های مختلف بتوانید بر انواع تخصص های بازاریابان اینترنتی تسلط یافته و از این مهارت ها برای ارتقای شغلی خود و دیگران استفاده نمایید.

جمع بندی

بازاریابی اینترنتی بستری پویا و پیجیده است که برای موفقیت نیاز به مهارت گسترده ای دارد. این مهارت ها شامل تسلط بر سئو و بهینه سازی برای بهبود رتبه بندی سایت، استفاده از تحلیل داده ها برای راه اندازی کمپین ها و ارائه گزارش، تولید محتوای خلاقانه و جذاب، تسلط بر شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ است. مهارت‌هایی دیگری نیز برای بازاریابان وجود دارد که بایستی برآن نیز واقف باشند مثلا، تفکر استراتژیک، داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی، اشتیاق به دانستن و یادگیری و در نهایت بروز بودن در این زمینه که از اساسی ترین موضوعات است.  

مارکتینگ یک فرایند مداوم و پیوسته است که بازاریاب باید به صورت مداوم کمپین ها و فعالیت خود را ارزیابی کرده و استراتژی های خود را بهینه سازی کند. استفاده از ابزارها و فناوری‌های جدید در پیشبرد اهداف اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین