وردپرس کار کیست؟

  • نویسنده: ملیکا مافی
  • بازبینی شده توسط: داود قربانی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=6040
وردپرس کار کیست؟

وردپرس کار به کسی گفته می شود که در طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس تخصص دارد. این متخصص باید توانایی حل مشکلات و چالش ها در طراحی سایت با وردپرس را داشته باشد. در این مقاله به شرح کامل وظایف یک وردپرس کار، فرصت های شغلی، حقوق دریافتی و… یک وردپرس کار خواهیم پرداخت. ولی قبل از آن اگر با وردپرس آشنایی کافی ندارید توصیه می شود ابتدا مقاله وردپرس چیست را مطالعه فرمایید.

تعریف و توضیح نقش یک وردپرس کار

در حالت کلی سه دسته از افراد با وردپرس کار می کنند. در زیر به معرفی انواع وردپرس کار و توضیح نقش آن ها می پردازیم:

1. طراح وب

طراح وب به کسی گفته می شود که باعث زیبا شدن جلوه بصری سایت می شود. یک طراح وب تمام جنبه ها سبک و سنگین یک وبسایت را در نظر می گیرد و ظاهر آن را به صورت حرفه ای و یکپارچه طراحی می کند. طراحان وب تسلط کاملی روی فونت ها، رنگ ها، تعادل و توازن رنگ ها، اصول طراحی UI و Ux و… دارند. داشتن یک ذهن مبتکر و خلاق از جمله ویژگی های بارز این افراد به شمار می رود.

2. برنامه نویس

برنامه نویس وردپرس کسی است که به طراحی سایت با وردپرس تسلط کامل دارد. این برنامه نویس ها معمولا فول استک (Full Stack) هستند، به این معنی که می توانند که قسمت ظاهری (Frontend) و پس زمینه (Backend) یک وبسایت را توسعه دهند. یک برنامه نویس وردپرس معمولا برای بهوبد و ارتقای یک سایت وردپرسی و یا طراحی یک قالب اختصاصی برای یک وبسایت مخصوص استخدام می شود.

3. مدیر محتوا

مدیر محتوا به کسی گفته می شود که استراتژی های محتوایی یک وبسایت را تعیین می کند، محتوای مفید، مرتبط و هدفمند ایجاد می کند و آن را بین مخاطبان سایت از طریق سئو، تبلیغات و … پخش می کند. مدیران محتوا اغلب در برندسازی و ارائه راهکارهای افزایش فروش و کسب درآمد از طریق بازاریابی اینترنتی تخصص دارند. متخصصان سئو، متخصصان بازاریابی، تولید کنندگان محتوا و … در این دسته قرار می گیرند.

انواع نقش های وردپرس کار

تخصص های لازم برای تبدیل شدن به یک وردپرس کار چیست؟

1. تخصص های فنی

برنامه نویسی بک اند

برای بک اند سایت های وردپرسی، وردپرس کار باید روی PHP و Mysql مسلط باشد. PHP زبانی است که سیستم مدیریت محتوای وردپرس روی آن توسعه داده شده است و Mysql پایگاه داده است که وردپرس از آن استفاده می کند. این دو اسکریپت هایی هستند که در پس زمینه یک وبسایت مسئول ذخیره اطلاعات و انجام عملیات هستند.

برنامه نویسی فرانت اند

برای فرانت اند سایت های وردپرسی، وردپرس کار باید روی HTML ,CSS و … مسلط باشد. این اسکریپت ها جنبه ظاهری سایت را توسعه می دهند. با استفاده از آن ها وردپرس کار می تواند تگ های تخصصی به سایت اضافه کند، یک قالب اختصاصی طراحی کند و… . علاوه بر این، داشتن دانش کافی در زمینه HTML و CSS برای تمامی کسانی که در حوزه وب فعالیت می کنند یکی از مهارت های اصلی و اساسی به شمار می رود.

2. تخصص های نرم

توانایی عیب یابی و حل مسئله:

مهارت های عیب یابی و حل مسئله قوی یک وردپرس کار را قادر می سازد تا به سرعت و با دقت مشکلات را شناسایی و حل نماید. این مهارت ها باعث کاهش زمان خرابی و اطمینان از عملکرد خوب یک وبسایت می شوند. نداشتن این مهارت ها به مرور زمان بر کسب و کار و نتیجه کلی یک وبسایت تاثیر منفی مستقیم می گذارد.

توانایی مدیریت پروژه:

به عنوان یک برنامه نویس و توسعه دهنده وب، بسیار مهم است که بتوانید سایت را با توجه به نیاز مشتریان آن وبسایت طراحی کنید. بدون داشتن مهارت مدیریت پروژه، همکاری با صاحبان و سایر کارکنان وبسایت، مدیریت پروژه های متعدد، مدیریت و استفاده مفید از زمان و منابع و انطباق دادن خود با مشکلات بسیاری که در مسیر برنامه نویسی و توسعه وبسایت به وجود می آید تقریبا غیر ممکن است.

توانایی برقراری ارتباط:

مهارت برقراری ارتباط موثر به یک وردپرس کار امکان می دهد تا با صاحبان سایت ارتباط سازنده برقرار کند، اطلاحات تخصصی را ترجمه کند و با همکاران و بالا دستان خود ارتباط قوی و موثر بگیرد. توسعه این مهارت می تواند نتایج پروژه های کار شده را بهبود ببخشید و در نتیجه به موفقیت های بزرگ سازمانی بیانجامد. با تمرین این مهارت شما درک بهتری از پروژه های خود خواهید داشت، مشکلات را سریعتر و موثرتر حل خواهید کرد و بر چالش های ارتباطی که اکثر افراد در مشاغل خود دارند غلبه خواهید کرد.

3. تخصص های استراتژیک

آگاهی از ترندها و به روز رسانی ها: 

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز است، به همین دلیل افزونه ها، قالب ها و سایر ابزارها و ویژگی های آن دائما در حال به روز رسانی هستند. یک توسعه دهنده وردپرس باید خود را با سیر تکاملی وردپرس همراه کند و از مرتبط و به روز بودن دانش خود اطمینان حاصل نماید. پیوستن به انجمن های آنلاین وردپرس مانند WordPress subreddit ,Wordpress Development Slack و غیره می تواند به یک وردپرس کار کمک کند که علم خود را به روز نگه داشته و با دیگر متخصصان وردپرس در ارتباط باشد

بهینه سازی وردپرس:

افراد بسیاری به صورت روزانه در حال توسعه دادن و به روزرسانی هسته اصلی وردپرس و افزونه ها و قالب های آن هستند. این افراد که جزو بهترین متخصصان دنیا هستند دائما با علوم و ایده های جدید خود سرعت، امنیت و سئو وردپرس را بهینه سازی می کنند. یک وردپرس کار برای بهینه سازی جنبه های مختلف وبسایت خود حتما باید از آخرین به روز رسانی های موجود استفاده کند تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

مهارت های مورد نیاز وردپرس کار

فرصت های شغلی برای وردپرس کار

با توجه به اینکه وردپرس در طی 12سال اخیر سریع ترین رشد را در بین سیستم های مدیریت محتوا داشته است، بازار کار توسعه دهندگان وردپرس نیز رشد بسیار قابل توجهی کرده است. با توجه به آمار رسمی اداره کار ایالات متحده آمریکا انتظار می رود بازار کار توسعه دهندگان وردپرس در طی 10سال آینده 13درصد رشد داشته باشد. این آمار یعنی به طور متوسط 17900 فرصت شغلی جدید در یک سال!

یک وردپرس کار می تواند با توجه به شخصیت خود در یک شرکت استخدام شود یا به صورت فریلنسینگ کار کند. شرکت هایی که به دنبال وردپرس کار هستند شامل شرکت های طراحی سایت، آزانس های دیجیتال مارکتینگ، کمپانی های بزرگ خدماتی و… می شوند. سایت های ایرانی بزرگ برای استخدام عبارتند از:

  • ای استخدام
  • جابینجا
  • جاب ویژن
  • آی آر استخدام
  • ایران استخدام
  • دیوار
  • و …

در حالت استخدامی شما عضوی از یک مجموعه خواهید شد ولی اگر می خواهید به صورت فریلنسینگ کار کنید باید خودتان مستقیما با کارفرما ارتباط بگیرید. سایت های ایرانی که در زمینه پروژه های فریلنسینگ فعالیت می کنند عبارتند از:

  • پونیشا
  • کارلنسر
  • انجام میدم
  • پارس فریلنسر
  • تایپ ایران
  • و …

چون عموما کارهای فریلنسری به صورت دورکاری است، شما اگر رزومه مناسب و نمونه کار با کیفیت داشته باشید می توانید در سایت های خارجی نیز کار کنید و پروژه های خارجی بگیرید. البته به علت تحریم این کار مشکل است ولی غیرممکن نیست. سایت های بین المللی که زمینه پروژه های فریلنسینگ فعالیت می کنند عبارتند از:

  • Upwork
  • Freelancer
  • Fiverr
  • Indeed
  • Linkedin
  • و …

فرصت های شغلی وردپرس کار

حقوق یک وردپرس کار چقدر است؟

در سال 1402 کمترین حقوق برای یک وردپرس کار در ایران 3.5میلیون تومان بوده است. حداکثر حقوق دریافتی محدودیتی ندارد و برای یک وردپرس کار حرفه ای در سال 1402 حقوق بالای 200میلیون تومان هم گزارش شده است. طبق آمار رسمی اداره کار ایالات متحده متوسط حقوق دریافتی یک وردپرس کار در سال 2023 در آمریکا 76000 دلار بوده است.

در هر زمینه کاری استعداد، مهارت و سرعت عمل شما قطعا حقوقتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. کار به صورت حضوری یا دورکاری نیز در میزان حقوق دریافتی تاثیر دارد. کارکنان حضوری به طور متوسط حقوق ثابت بیشتری از کارکنان غیر حضوری دارند. در عوض کارکنان غیر حضوری فرصت های بیشتری برای دریافت شغل دوم دارند یا چه بسا وردپرس شغل دوم آن هاست.

برای کسانی که علاقه مند به فریلنسری هستند، هزینه طراحی سایت بستگی به پیچیدگی و نوع طراحی آن بین 1.4میلیون تومان تا 14میلیون تومان متغیر است.

یادگیری وردپرس و کسب درآمد!

شما می توانید پس از گذراندن یک دوره آموزش وردپرس تصویری، شخص حرفه ایی در زمینه وردپرس بشوید. شما اگر بتوانید به وردپرس مسلط باشید، می توانید درآمد بسیار بالا و خوبی داشته باشید. تنها کافیست پس از گذراندن دوره وردپرس، تمرین بسیاری داشته باشید و نمونه کار برای خود بسازید و به طور کامل به تمامی ابزار های وردپرس از جمله صفحه ساز ها و پلاگین ها مسلط باشید.

آیا یادگیری کار با وردپرس فارسی راحت است؟

وردپرس اصلی به زبان انگلیسی است اما همانطور که گفتیم امروزه این سیستم مدیریت محتوا تحت وب به قدری گسترش یافته که شما میتوانید وردپرس را به هر زبانی نصب کنید و به روی آن کار کنید به همین علت آموزش کار با وردپرس فارسی بسیار راحت بوده و نیازی به هیچ پیش نیازی نیست. امروزه در بسیاری از آموزشگاه ها، آموزش وردپرس به زبان فارسی نیز تدریس می شود.

آموزش وردپرس فارسی

مراحل وردپرس کار شدن چیست؟

دوره آموزش وردپرس به زبان فارسی بسیار راحت است و مناسب هر سنی، اما چندین قدم را باید طی کنید تا به یک طراح سایت با وردپرس تبدیل شوید. ما در این قسمت به طور کامل تک تک مراحل را با جزئیات توضیح خواهیم داد.

  • مطالعه مقدمه وردپرس
  • بلد بودن حداقل یک زبان برنامه نویسی
  • تسلط به نصب و راه اندازی وردپرس
  • تسلط به طراحی قالب
  • تسلط به نوشتن افزونه

قدم اول: مطالعه ایی بر مقدمه چیستی وردپرس

شما زمانی که قصد دارید تا آموزش وردپرس را شروع کنید و حرفه ایی بشید لازم است تا در ابتدا یک مطالعه داشته باشید که وردپرس چیست؟ فرق cms وردپرس با سایر سیستم های مدیریت محتوا چیست؟ منظور از قالب وردپرس چیست؟ پلاگین نویسی وردپرس چیست؟ چگونه وردپرس را نصب کنیم؟ و …. در این مقاله به شما بهترین آموزش وردپرس را ارائه خواهیم داد تا بتوانید وردپرس کار حرفه ایی شوید.

قدم دوم: بلد بودن حداقل یک زبان برنامه نویسی

برای حرفه ایی شدن در وردپرس لازم است تا 0 تا 100 وردپرس را بلد باشید که لازمه این کار این است که حداقل یک زبان برنامه نویسی از لیست پایین را انتخاب کنید و به آن مسلط باشید. اگر بتوانید تمامی زبان ها را به ترتیب یاد بگیرید که میتوانید بعد از آن به سراغ آموزش پلاگین نویسی وردپرس و ساخت قالب وردپرس نیز بروید.

  • زبان برنامه نویسی HTML: 
  • زبان برنامه نویسی CSS: 
  • زبان برنامه نویسی JavaScript: 
  • زبان برنامه نویسی PHP: 

قدم سوم: تسلط به نصب و راه اندازی وردپرس

در ابتدا گفتیم که میتوایند با وردپرس در کمتر از 15 دقیقه صاحب یک سایت بشید اما خب شما باید بدانید که سریعترین راه برای نصب و راه اندازی وردپرس چیست؟ بهترین قالب و مناسبترین آن کدام است. همچنین در هنگام نصب وردپرس ممکن است خطاهایی رخ دهد که لازم است تا به این خطاها تسلط داشته باشید تا در سریعترین زمان ممکن آن را رفع کنید.

سپس لازم است تا تسلط به تمامی بخش های وردپرس داشته باشید، از ساده ترین تنظیمات تا نصب سختترین قالب و سفارشی سازی آن و …

قدم چهارم: تسلط به نصب و راه اندازی تمامی قالب ها

سوالی که در اینجا باید از خود بپرسید این است که تا چه مقدار قصد دارید در طراحی سایت با وردپرس حرفه ایی باشید؟ با یاد گرفتن 3 مرحله قبل شما تا حد خوبی به وردپرس مسلط خواهید شد و درآمد هم خواهید داشت اما آیا این برای شما کافی است؟

اگر دوست دارید تا حرفه ایی تر بشید و درآمد بیشتری داشته باشید توصیه میکنم تا به نصب و راه اندازی قالب ها و رفع خطاهای احتمالی آن ها نیز آشنا باشید. در این حالت شما می‌توانید هر نوع سایتی را با هر نوع قالبی (ایرانی و خارجی و رایگان و پولی و …) طراحی کنید.

همچنین شما می‌توانید حرفه خود را در زمینه طراحی قالب نیز افزایش دهید و با یادگیری زبان برنامه نویسی در کنار طراحی سایت با وردپرس، قالب نیز بنویسید و طراحی کنید. ساخت قالب وردپرس بسیار درآمد زا است.

قدم پنجم: تسلط به نصب و راه اندازی تمامی افزونه ها

یکی از مواردی که باعث محبوبیت و قدرتمند شدن وردپرس شده است، وجود هزاران افزونه (پلاگین) است. این افزونه ها به شما در ساخت و طراحی یک ساخت اختصاصی با وردپرس کمک بسیاری میکند. پس لازم است تا شما به افزونه هایی که برای سایت لازم است تسلط داشته باشید.

همچنین شما با دانش کدنویسی می‌توانید خود یک افزونه بنویسید و از آن برای طراحی سایت خود استاده کنید و یا افزونه خود را بفروشید.

مراحل یادگیری وردپرس

هدف از وردپرس کار حرفه ای شدن چیست؟ 

برای موفقیت بیشتر در زمینه وردپرس لازم است تا هدف خود را مشخص کنید. وردپرس بخش های بسیاری دارد که شما میتوانید در هر یک از این زمینه فردی بسیار ماهر شوید. پس بهتر است انتخاب کنید که قصد دارید در کنام بخش حرفه ایی باشید.

شاید با خود فکر کنید که بعد از تبدیل شدن به وردپرس کار حرفه ایی فقط باید سایت طراحی کنید اما باید بدانید که نه راه های بسیاری برای درآمد زایی در این شاخه وجود دارد. تنها کافیست تا در زمینه مورد نظر خود به یک شخص با تجربه تبدیل بشید.

  1. طراحی سایت با وردپرس: بعد از یادگیری وردپرس شما می توانید هر نوع سایتی را با وردپرس طراحی کنید از جمله سایت ایرانی، خارجی، پزشکی، شرکتی، بلاگی، فروشگاهی، خدماتی و ….
  2. طراح قالب و توسعه دهنده قالب وردپرس: شما می توانید قالب وردپرس طراحی کنید و توسعه دهید و هم در پروژه های خود استفاده کنید و یا بفروشید. قالب ها را میتوانید از طریق سایت ها ی واسطه به راحتی بفروشید.
  3. نوشتن افزونه و توسعه دهنده افزونه وردپرس: اگر وارد بخش مخزن وردپرس بشید شاهد بیش از هزار تا افزونه خواهید بود که هر یک از این افزونه ها مناسب یک سایتی هست و هر یک کاربرد خاص خود را دارند. شما هم میتوانید با افزایش دانش برنامه نویسی خود، افزونه مورد نظر خود را بسازید و در مخزن وردپرس قرار دهید و یا با کمک سایت های واسط، آن ها را بفروشید.
  4. توسعه دهنده هسته وردپرس: اگر قصد دارید تا در این بخش از وردپرس فعالیت حرفه ای داشته باشید لازم است تا به چند زبان برنامه نویسی مسلط باشید:
    1. Html
    2. Css
    3. Javascript
    4. Php
  5. توسعه دهنده api وردپرس
  6. مدیریت و ادمین سایت = هر سایتی نیازمند یک ادمین و مدیر است تا بتواند از وضعیت سایت خود با خبر باشد. اطلاعات جدید روی سایت گذاشتن وظیفه ادمین می باشد. یا در صورت وجود خطا و ایراداتی ادمین مطالع شود و طراح سایت را باخبر کند.

چگونه وارد بازار کار وردپرس شویم؟

بازار کار وردپرس بسیار عالی است اما بشرط آنکه چند نکته را رعایت کنید. نکته اول اینکه حتما در کار خود حرفه ایی باشید و به همه بخش ها مسلط باشید. سپس سعی کنید تا برای خود رزومه و نمونه کار بسازید. می توانید از ساده ترین نمونه کار ها شروع کنید تا کم کم بتوانید پروژه های بزرگ بگیرید و نمونه کار خود را بیشتر کنید و رزومه قوی تری بسازید.

قدم بعدی فعالیت داشتن در فروم های اختصاصی وردپرس و طراحی سایت هست. در این حالت علاوه بر اینکه میتوانید پروژه جدید بگیرید میتوانید اطلاعات خود را بیشتر کنید و به شخصی حرفه ایی تر در این حوزه تبدی بشید. شما به عنوان شخص حرفه ایی در زمینه وردپرس می توانید در شاخه های زیر فعالیت داشته باشد:

  • طراح سایت وردپرس
  • مدیریت سایت وردپرس
  • توسعه دهنده هسته وردپرس
  • توسعه دهنده قالب
  • توسعه دهنده افزونه
  • پیاده سازی ایده شخصی
  • مدرس و آموزش کار با وردپرس

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل پاسخ سوال چگونه وردپرس کار شویم را گفتیم. همچنین به طور کلی گفتیم که چگونه وردپرس را نصب کنیم، همچنین شما می‌توانید از بهترین آموزش وردپرس آموزشگاه دارکوب نیز استفاده کنید. همانطور که گفتیم وردپرس با توجه به امکاناتی که دارد بسیار پرطرف دار شده است و هر شخصی برای خود یک وب سایت با وردپرس دارد.

پس شما میتوانید هم با کمک این مقاله و هم با کمک آموزش وردپرس تصویری، به یک وردپرس کار حرفه ایی تبدیل بشید. لازم است بدانید که در آموزش کار با وردپرس تنها نکته و مطالبی که در دوره میبینید کفایت نکنید، لازم است تا تمرین زیاد داشته باشید و سایت های مختلفی را طراحی کنید تا در نهایت حرفه ایی و با تجربه شوید.

 

سوالات متداول

+چرا باید وردپرس کار حرفه ایی شویم؟

علاوه بر درآمدی که میتوانید از وردپرس داشته باشید، لازم است بدانید که یادگیری وردپرس بسیار آسان بوده و شما تنها با گذراندن یک دوره حرفه ایی در آموزشگاه وردپرس و تمرین فراوان می توانید وردپرس کار شوید.

+آیا وردپرس رایگان است؟

بله، یکی از دلایل محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا رایگان بودن آن است که شما می توانید با مراجعه به وب سایت   WordPress.org آخرین نسخه وردپرس را در کمتر از چند ثانیه و تنها با یک کلیک دانلود کنید.

+آیا وردپرس را باید روی سیستم نصب کرد ؟

باید بدانید که برای یادگیری طراحی سایت با وردپرس هم میتوانید از حالت آفلاین استفاده کنید و با کمک نرم افزار های کمکی زمپ و ومپ وردپرس را به روی سیستم خود نصب کنید. اما اگر میخواهید تا به صورت آنلاین کار کنید و نیازی نیست تا وردپرس را به روی سیستم خود نصب کنید.

+برای یادگیری وردپرس نیاز به بلد بودن زبان برنامه نویسی است؟

به طور کلی خیر نیازی نیست اما اگر قصد دارید تا در همه شاخه های وردپرس حرفه ایی شوید و فعالیت داشته باشید بهتر است حداقل یک زبان کد نویسی را بلد باشید.

+ آموزش وردپرس تصویری بهتر است تا آموزش در آموزشگاه و به صورت حضوری؟

اگر قصد دارید تا  به صورت حرفه ایی آموزش طراحی سایت را یاد بگیرید می توانید در ابتدا آموزش وردپرس تصویری را ببینید و سپس در آموزشگاه وردپرس به صورت حرفه ایی و تکمیلی طراحی سایت بدون کد نویسی را یاد بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین