سئو را از کجا شروع کنیم؟

  • نویسنده : رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=2523
سئو را از کجا شروع کنیم؟

شروع یادگیری سئو در ابتدا می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. نکات زیادی وجود دارد که باید بر آنها تسلط پیدا کنید. سئو به سرعت در حال تغییر است. گوگل تقریباً هر روز الگوریتم های خود را به روز می کند و بهبود می بخشد، که همین امر صنعت سئو را مجبور به تکامل می کند. اگرچه اصول اساسی آن همچنان یکسان است، اما همیشه چیزهای جدیدی وجود دارد که باید آزمایش و آموخته شود. با این حال نگران نباشید کسب مهارت در زمینه ی سئو دست یافتنی است.

شاید به خاطر حجم بالای اطلاعات و تغییر مدام آن ها ندانید که باید از کجا شروع کنید و سوالات زیادی برایتان پیش بیاید که شما را دستپاچه کند. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم که بدانید سئو را از کجا شروع کنیم و چطور آن را تا رسیدن به مهارت کامل ادامه دهید.

آموزش رایگان در برابر آموزش پولی

به عنوان صنعتی که هنوز در مراحل ابتدایی است، اکثر دانشگاه  ها به طور رسمی دروس سئو را تدریس نمی کنند. خوشبختانه، شما می توانید همه ی چیزهای مورد نیاز خود را به صورت آنلاین یا از طریق کلاس های آموزش طراحی سایت و سئو مانند آموزشگاه دارکوب بیاموزید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، برای اکثر سئوکاران شروع یادگیری سئو به صورت خودآموز انجام می شود و عمدتاً از منابع آنلاین برای یادگیری سئو استفاده می کنند. حقیقت این است که دروس سئو به راحتی قابلیت آموزش غیرحضوری را دارند.

بعلاوه درست است که آموزش های رایگان زیادی برای یادگیری سئو وجود دارد اما بیشتر آنها اطلاعات نخ نما و سوخته ای هستند یا از داخل آموزش های پولی برداشت شده اند و بسیاری از مواقع جسته و گریخته بودنشان باعث می شود نتوانید به خوبی بر مباحث مسلط شوید.

در مقابل استفاده از کلاس های پولی که در موسسات معتبر برگزار می  شوند (حال به هر نحو، حضوری یا غیرحضوری) می تواند آن مرحله ی جستجو برای اطلاعات مفید را از میان بردارد و در وقت شما صرفه جویی کند.

در صورتی که می‌خواهید سطح فعلی خود را از نظر دانش سئو بسنجید می‌توانید در “آزمون آنلاین سئو” آموزشگاه دارکوب خود را تست کنید. 

یادگیری سئو را از کجا شروع کنید

اطلاعات ارائه شده در این کلاس ها بهم پیوسته است و به شما این امکان را می دهد تا یادگیری خود را با یک برنامه ی درسی ساختار یافته و متمرکز به انجام برسانید. استفاده از این کلاس ها مانع از این می شود که از شاخه ای به شاخه ی دیگر بپرید و از مسیر خارج شوید.

آیا باید با آموزش رایگان به طور کامل خداحافظی کرد؟

خیر. شما همیشه می توانید از آموزش های رایگان شروع کنید. آنچه که در بالا گفته شد به این معنا نیست که نمی توانید از آموزش های رایگان استفاده کنید. در واقع آموزش های رایگان می توانند نقطه ی شروع بسیار خوبی باشند. با این حال باید توجه داشته باشید که:

  • اولاً سایت یا منبع خوبی را برای آموزش رایگان انتخاب کنید که اطلاعات اشتباهی ارائه ندهد. (زیرا فراموش کردن اطلاعات غلط بسیار دشوار است.)
  • دوماً این شیوه ی یادگیری سئو را یک آموزش ابتدایی بدانید که برای حرفه ای شدن باید آن را زیر نظر یک مدرس تکمیل نمایید.

مشکل اطلاعات متناقض در یادگیری سئو

سئو، صنعتی است که به داشتن اطلاعات متناقض زیاد شهرت دارد. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد:

  • سئو به سرعت در حال تغییر است. اطلاعاتی که شش ماه پیش درست بود، ممکن است امروز درست نباشد.
  • گوگل و سایر موتورهای جستجو، عملکردِ داخلیِ الگوریتم های خود را مخفی نگه می دارند. تنها کاری که می توانیم انجام دهید گمانه زنی و آزمایش است. مشکل گمانه زنی این است که اگر ایده ای باورپذیر به نظر برسد، بدون داده های پشتیبان، به عنوان حقیقت پذیرفته نمی شود.
  • اگر یک تاکتیک سئو برای یک وب سایت نتیجه داده باشد به این معنا نیست که بتوان آن را با موفقیت در وب سایت دیگری نیز استفاده کرد.

چطور می توان این مشکل را حل کرد؟ فقط باید منابع آموزشی معتبر را پیدا کنید. تجزیه و تحلیل آماری را باور کنید و تنها به گفته ها استناد نکنید. همیشه خودتان آن را آزمایش کنید. فقط از یک منبع آموزش سئو استفاده نکنید. آن را ترکیب کرده و از منابع مختلف اطلاعات کسب کنید. چند مورد دیگر را تست و آزمایش کنید و همه ی روش های توصیه شده سئو را کورکورانه دنبال نکنید.

مشکل اطلاعات متناقض در یادگیری سئو

انتخاب آموزشگاه مناسب

گام بعدی انتخاب یک آموزشگاه معتبر، برای شروع یادگیری سئو است. اولین نکته برای انتخاب آموزشگاه مناسب یادگیری سئو این است که تجربه و مهارت مدرسین آن را بررسی کنید. داشتن دانش تخصصی و شیوه ی تدریس مناسب، تنها ویژگی هایی نیست که یک مربی باید داشته باشد. شما باید به دنبال مربیان عملکرد محور باشید. کسانی که علاوه بر تدریس علمی، تسلط و سوابق عملی نیز دارند.

نکات مربوط به سئو و سایر دروس مربوط به طراحی سایت دروس عملی هستند و همه چیز پای تخته ی کلاس آموخته نمی شود. از نظر این نکته موسسه ی آموزش طراحی سایت دارکوب یک گزینه ی مناسب است. مدرسین این موسسه بیش از 4000 سایت را طراحی کرده اند و با صفر تا صد کار و مشکلات احتمالی آشنا هستند.

مسئله ی بعدی توجه به تنوع شیوه های ارائه ی دروس است. موسسه ی انتخاب شده باید بتواند آموزش های حضوری و غیر حضوری را در کنار هم داشته باشد زیرا بسیاری از مواقع برنامه ی زندگی یا کاری به شما اجازه ی حضور در کلاس آنلاین سئو را نمی دهد.

مسئله ی بعدی که بسیار مهم است این است که مطمئن شوید این موسسه زیر نظر سازمان فنی حرفه ای است. این موضوع باعث می شود نه تنها هزینه ی اضافی برای یادگیری سئو پرداخت نکنید بلکه می توانید بعد از پایان دوره یک مدرک معتبر هم دریافت نمایید.

فلسفه یادگیری سئو

بعد از انتخاب موسسه یا منبع رایگان معتبر، آموزش های شما شروع می شود. اما کار شما به همین جا ختم نمی شود. زیرا بهترین راه برای به دست آوردن تقریباً هر مهارت جدیدی، تمرین آن است. یادگیری سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

موسسه پولی یا آموزش رایگان می تواند دروس مورد نیاز برای یادگیری سئو را در اختیار شما قرار دهد. هنگامی که بر آن مسلط شدید، باید دانش خود را به کار بگیرید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد:

  • یک موقعیت شغلیِ سطح پایین در سئو مانند تولید کننده محتوا و یا کارآموزی سئو پیدا کنید.
  • با تمرین در وب سایت های شخصی، یادگیری سئو خود را نهادینه کنید.

فلسفه ی یادگیری سئو

همیشه کسانی هستند که به دنبال مبتدیان یا کارآموزان هستند که بتوانند کارهای سبک یا ابتدایی را برایشان انجام دهند. پس پیدا کردن آنها لزوماً دشوار نخواهد بود. شاید حقوق آنها نسبت به یک سئوکار حرفه ای بسیار کم باشد اما در این مرحله هدف کسب درآمد نیست بلکه تسلط بر آموخته ها است. برای پیدا کردن همچین فرصت های شغلی کافی است سری به سایت های جاب اینجا و جاب ویژن بزنید. 

یکی از مهمترین مزایای کار در چنین موقعیت شغلی این است که به احتمال زیاد یک مربی در این راه به شما کمک می کند. این موضوع می تواند روند شروع آموزش سئو و پیشرفت شما به عنوان یک سئوکار را تسریع نماید. شما می توانید به این کار به چشم یک دوره ی کارآموزی نگاه کنید.

استفاده ی عملی از اطلاعاتی که در کلاس  ها به شما آموزش داده شده است نه تنها باعث تثبیت بهتر آنها می شود، بلکه شما را با مشکلاتی که در این کار خواهید داشت آشنا می کند. به هر میزان که کارهای بیشتری انجام بدهید، تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد.

انجام کارهای شخصی هم می تواند بسیار مفید باشد. یک وب سایت برای خود طراحی کنید و دروس سئویی که آموزش دیده اید را در آن اجرا کنید و ببینید سایت شما چه رتبه ای پیدا می کند. مزیت این کار این است که فرصت سعی و خطا برایتان میسر می شود و به کمک آن می توانید خود را برای موقعیت های واقعی آماده کنید.

اگر صاحب مشاغل کوچکی هستید، در وب سایت خود شروع به اجرای دروس سئو کنید. اگر شغلی ندارید، یک وبلاگ شخصی یا یک سایت وابسته ایجاد کنید. نکته ی مهم این است که شما از آنچه می آموزید استفاده کنید.

چه رنگ کلاهی را باید انتخاب کنید؟

کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه اصطلاحاتی هستند که برای توصیف تاکتیک های یادگیری سئو از آنها استفاده می شود. سئوکارانِ کلاه سفید از رهنمودهای گوگل و سایر موتورهای جستجو پیروی می کنند. سئوکاران کلاه خاکستری از اینکه قوانین را کمی تغییر دهند، نمی ترسند، در حالی که سئوکاران کلاه سیاه به طور آشکار قوانین را نقض می کنند.

بیشتر سئوکاران، کلاه سفید را به عنوان یک استراتژی می دانند که امتحان خود را پس داده است. تا زمانی که دستورالعمل ها را دنبال می کنید، دیگر نگران نباشید که گوگل یا موتور جستجوی دیگر وب سایت شما را مجازات کنند. اگر در سئو تازه وارد هستید، باید راه کلاه سفید را دنبال کنید.

با این حال، نباید از تاکتیک هایی که سئوکاران کلاه خاکستری و کلاه سیاه استفاده می کنند هم چشم پوشی کنید. این تاکتیک ها معمولاً دستکاری شده و کوتاه مدت هستند، اما می توانند چیزهای زیادی در مورد نحوه ی تعیین رتبه بندی توسط موتورهای جستجو را به شما بیاموزند. حتی گاهی می توانید از این دانش به روش کلاه سفید نیز استفاده کنید.

سئوکاران کلاه خاکستری و سیاه

کیت شروع برای یادگیری سئو

برای آن دسته از کسانی که از آموزشهای معتبر و طبقه بندی شدی موسساتی مانند دارکوب استفاده می کنند، خط سیر کاملاً روشن است. اما اگر می خواهید سئو را به صورت شخصی آموزش ببینید باید بدانید با چالش های زیادی روبه رو هستید.

بسیاری از مبتدیانی که به دنبال شروع یادگیری سئو هستند ممکن است اطلاعات بیش از حدی دریافت کنند که نیازشان نشود. سوال این است که با وجود این حجم از اطلاعات باید از کجا شروع کنید؟ در ادامه ما یک مسیر موفق و امتحان شده را به شما معرفی می کنیم:

درک اصول

قبل از هر چیز باید بدانید اصلاً سئو چیست. درک بنیادی از ماهیت آنچه که قرار است بیاموزید یک الزام است. اصول SEO را می توان تنها در عرض چند ساعت از منابع زیر فرا گرفت. این منابع به شما دانش بنیادی در مورد چگونگی جستجو را می دهند و اجزای مختلف SEO را به شما معرفی می نمایند.

کیت شروع برای یادگیری سئو

جستجو برای کلمات کلیدی

بخش مهمی از یادگیری سئو، آموزش جستجو برای کلمات کلیدی است. این آموزش فرآیند بسیار مهمی است و خواهید دید که روش های مختلفی برای آن وجود دارد، اما هیچ کدام روش مطلقی نیستند. براساس صنعت، بودجه و اهداف شما، روش های جستجو می تواند متفاوت باشد. صرف نظر از نحوه ی انجام این کار مهم است شما باید هدف از جستجو برای یک سوال را درک کنید. سه ​​نوع هدف مختلف جستجو وجود دارد:

معاملاتی: وقتی خریدی اتفاق می افتد، ثبت نامی انجام می شود یا معامله دیگری توسط جستجوگر انجام می گردد.

اطلاعاتی: وقتی جستجوگر می خواهد اطلاعات مربوط به چیزی را پیدا کند.

ناوبری: وقتی جستجوگر به عمد به وب سایت خاصی می رود.

شناخت هدف به شما این امکان را می دهد تصمیمات مربوط به انتخاب کلمات کلیدی را بهبود بخشیده و به مخاطبان هدف خود بهتر خدمات دهید. ما منابع زیر را برای این کار به شما پیشنهاد می دهیم:

  • نحوه انجام جستجو برای کلمات کلیدی – راهنمای تحقیقات کلمات کلیدی سایت Ahrefs چارچوبی برای جستجوی کلمات کلیدی بدون توجه به اهداف، بودجه و صنعتِ شما فراهم می کند.
  • جستجوی کلمات کلیدی برای سئو، یک راهنمای قطعی – راهنمای جامع جستجوی کلمات کلیدی سایت بکلینکو، تعدادی از استراتژی های یافتن کلمات کلیدی و اطلاع از نیتِ مخاطبین هدف شما را نشان می دهد.

تحقیق در مورد رقبا در شروع آموزش سئو

تحقیق در مورد رقبا

انجام تحقیقات در مورد رقبا بخش دیگری از فرایند یادگیری سئو است. دلایل اهمیت آن به شرح زیر است:

  • چرا دوباره کاری انجام دهیم؟ از مهندسی معکوس راه های موفقیت رقبا استفاده کنید.
  • این کار به شما نشان می دهد که رقبا چه چیزی را از قلم انداخته اند تا از آنها استفاده کنید.
  • این کار ایده ی خوبی از منابعی خواهد داد که برای رتبه بندی سایت لازم است.

در ادامه چند راهنمای عالی برای نحوه ی انجام تحقیق در مورد رقبا آورده شده است:

  • چطور (فقط با 2 ابزار) یک تجزیه و تحلیل دقیق رقابتی انجام دهید؟ راهنمای آنالیز رقبای سایت Ahrefs به شما نشان می دهد که چگونه فقط با استفاده از Ahrefs و SimilarWeb تجزیه و تحلیل دقیقی از رقبا انجام دهید.
  • آنالیز رقیب SEO – این راهنمای آنالیز رقبا به فاکتورهای مختلفی اشاره می کند که هنگام انجام تجزیه و تحلیل رقیب به آنها توجه کنید.

 ممیزی SEO / محتوای درون صفحه ای

سئوی درون صفحه ای به بهینه سازی عناصر درون صفحه اشاره دارد و بخش مهمی از یادگیری سئو است. این بخش شامل نحوه ی پیکربندی و کدنویسی یک وب سایت و همچنین محتوای آن است. به عنوان یک مدیر وب، شما کنترل کاملی بر عناصر موجود در صفحه خود دارید، بنابراین صرف وقت برای درست کردن آنها مهم است.

  • سئوی درون صفحه ای: آناتومی یک صفحه ی کاملاً بهینه شدهراهنمای سئو داخلی سایت بکلینکو، سئوی درون صفحه را به یک چک لیست آسان برای پیگیری تبدیل می کند.

سئوی خارج از صفحه

سئوی خارج از صفحه به استراتژی هایی گفته می شود که در خارج از وب سایت انجام می شوند و می توانند برای بهبود رتبه بندی موتور جستجوی شما استفاده شوند. وقتی کسی از سئوی خارج از صفحه صحبت می کند، معمولاً به ایجاد پیوند یا تکنیک هایی اشاره می کند که وب سایت شما را به نوعی تحت پوشش قرار می دهد یا باعث دیده شدنتان می شوند. این بخش هم بخش مهمی از شروع آموزش سئو است. برخی از منابع تسلط بر این موضوع به شرح زیراند:

  • سئوی خارج از صفحه: چیست و چگونه می توان آن را شکستراهنمای سئوی خارجی سایت ahref سئوی خارج از صفحه را تعریف می کند و مقدمه ای برای چند روش سئوی خارج از صفحه ارائه می دهد.
  • راهنمای Noob Friendly برای ایجاد لینک – در این راهنما از سایت ahref پست اصول ساخت لینک بیان می شود و سپس تعدادی از منابع را معرفی می کند که خوانندگان می توانند در مورد هر موضوع مورد مطالعه قرار دهند.

ابزارهای یادگیری سئو

ابزارهای یادگیری سئو

برای یادگیری سئو به ابزارهای کمکی نیاز دارید. آنها می توانند در وقت شما صرفه جویی کرده و دیدِ ارزشمندی در مورد وب سایت های خود و رقیب برایتان فراهم کنند. نیازی به گفتن نیست که یادگیری نحوه ی استفاده از این ابزار بخش بسیار مهمی از شروع آموزش سئو است. در زیر گروهی از معروف ترین ابزارهای SEO آمده است که توصیه می کنیم آنها را یاد بگیرید و استفاده کنید.

  • Google Analytics: این ابزار داده های جمع آوری شده از وب سایت شما را ردیابی کرده و گزارشی به شما ارائه می دهد. برای یادگیری Google Analytics، نیاز به گذراندن دوره های آموزشی دارید.
  • کنسول جستجوی Google – این سرویس با نام Google Webmaster Tools نیز شناخته می شود و به شما این امکان را می دهد تا وضعیت وب سایت خود را کنترل کنید.
  • Bing Webmaster Tools – این سرویس وب دقیقاً مانند ابزارهای Webmaster Google است. فقط برای موتورهای جستجو بینگ و یاهو استفاده می شود.
  • Pingdom Site Speed ​​Tool – یک وب سایت سریع برای سئو و ایجاد تجربه ی کاربر مهم است. این ابزار زمان بارگیری وب سایت شما را نشان می دهد و در تعیین چگونگی افزایش سرعت وب سایت نیز کمک می کند.
  • Screaming Frog – این ابزار وب سایت شما را جستجو کرده و عناصر اصلی سایت را تجزیه و تحلیل می نماید.
  • Ahrefs Tool Suite –Ahrefs می تواند برای جستجوی کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل بک لینک، جستجوی محتوا، تجزیه و تحلیل رقبا و موارد دیگر استفاده شود.
  • Whitespark Local Citation Finder – این ابزار یکی از مولفه های مهم استراتژی برای بهینه سازی موتور جستجو محلی است. برای آشنایی با این ابزار و اینکه چگونه می تواند به شما در مدیریت استناد کمک کند، راهنمای اصلی آن را بررسی کنید.

تجزیه و تحلیل و گزارش

قدرتِ سنجشِ موفقیتِ تلاش های شما در زمینه ی سئو بسیار مهم است. پیگیری و مدیریت داده های وب سایت شما می تواند از طریق Google Analytics و Google Search Console انجام شود. تعدادی از سیستم عامل های تجزیه و تحلیل دیگر نیز وجود دارد، اما این دو سرویس، پایه و اساس مکانی هستند که SEO Analytics از آنجا شروع می شود.

بهینه سازی نرخ تبدیل

یادگیری سئو از این جهت مفید است که بازدیدکنندگان را برای وب سایت شما به ارمغان می آورد، اما اگر نتوانید آن بازدید را به فروش، اشتراک ایمیل و غیره تبدیل کنید، فایده ای ندارد. این همان جایی است که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) وارد می شود. CRO فرایندی است که با استفاده از بازخورد کاربر، تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل، نرخ تبدیل در وب سایت شما را بهبود می بخشد.

اگر هدف وب سایت شما جلب بازدیدکنندگان برای پر کردن فرم تماس است، نرخ تبدیل برابر با تعداد افرادی که فرم را پر می کنند تقسیم بر کل بازدیدکننده وب سایت شما خواهد بود. راهنمای CRO در توضیح اصول آن بسیار موفق عمل می کند. این بخش نیز یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید در یادگیری سئو به آن توجه داشته باشید.

سخن پایانی

راهنمایی که در بالا خواندید بهترین نقطه برای شروع یادگیری سئو است. اگر از این روند کلی پیروی کنید طولی نمی کشد که به آن تسلط کامل پیدا می کنید. از آن جا که سئو یک موضوع بسیار داغ در طراحی سایت است، کتاب ها، سایت ها، پادکست ها و ویدئوهای آموزشی رایگان و پولی زیادی برای آموزش آن وجود دارند.

که شما می توانید با یک جستجوی ساده آنها را پیدا کنید. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که تحت نظارت یک آموزشگاه معتبر مانند آموزشگاه دارکوب قرار بگیرید. در این صورت از درست بودن مسیر آموزشی و اطلاعاتی که دریافت می کنید مطمئن می شوید و وقت خود را برای آموزش های بی فایده هدر نمی دهید.