آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=2466
آموزش تحقیق کلمات کلیدی یکی از اولین کارهایی است که برای تبدیل شدن به یک محتوانویس حرفه ای باید انجام دهید. عبارات یا کلمات کلیدی، گروهی از کلمات هستند که شما می توانید محتوای خود را به وسیله ی آنها برای موتورهای جستجو تعریف کنید. از نظر سئو، عبارات کلیدی، بیشترین کلماتی هستند که کاربران آنها را وارد موتورهای جستجو می کنند.
انتخاب کلمهی کلیدی مناسب برای بهود سئو داخلی و بهینه سازی وبسایت اهمیت زیادی دارد و شما باید بدانید وقتی می خواهید در مورد یک موضوع خاصی محتوا تولید کنید، باید از چه کلماتی استفاده کنید. در واقع کلمات کلیدی پایه و اساس SEO هستند.
اگر هیچ کس به دنبال چیزی نباشد که درباره اش می نویسید، هر چقدر تلاش کنید از گوگل و دیگر موتورهای جست و جو بازدیدی بدست نخواهید آورد. ما دراین مقاله به آموزش تحقیق کلمات کلیدی و معرفی ابزارهایی برای یافتن کلمات کلیدی خواهیم پرداخت.
لیست مطالب
تحقیق کلمات کلیدی یا “Keyword Research” فرآیندی است که در طراحی و بهینهسازی وبسایتها و محتوای آنها به کار میرود. در این فرآیند، افراد یا تیمهای مسئول بررسی و تحلیل میکنند که افراد چه کلمات یا عباراتی را در موتورهای جستجوی اینترنتی برای پیدا کردن مطالب مرتبط با موضوع خاصی استفاده میکنند. این تحقیق به انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای استفاده در محتوا و بهینهسازی وبسایت کمک میکند.
در تحقیق کلمات کلیدی، اهداف اصلی عبارتند از:
این اطلاعات به وبسایتها کمک میکند تا محتوای مفید و متناسب با نیازهای مخاطبان خود ارائه دهند و در نتیجه بهبود رتبهبندی در نتایج جستجو و افزایش ترافیک را تجربه کنند.
تحقیق کلمات کلیدی به کمک ابزارهای مختلفی انجام میشود، که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
کلمات کلیدی را می توان یک حلقه ی اتصال بین هدف جستجوی افراد و محتوایی که شما برای تأمین این نیاز می نویسید دانست. شما به عنوان صاحب یک وب سایت می خواهید که رتبه ی خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید تا بتوانید باعث افزایش ترافیک سایت خود شوید.
پس باید در تحقیق کلمات کلیدی بسیار هوشیار عمل کنید زیرا کلمات کلیدی که انتخاب می کنید مهم ترین عامل در میزان ترافیک سایت شما خواهد بود. برای ایجاد محتوایی که از نظر ارگانیک رتبه ی خوبی داشته باشد و بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما سوق دهد، باید نیازهای بازدید کننده، زبان آنها و نوع محتوای مورد نظر آنها را بشناسید.
جستجو برای کلمات کلیدی، تنها راه برای فهمیدن این موضوع است که کاربران شما به دنبال چه چیزهایی هستند. کلمات کلیدی مناسب مانند یک قلاب، کاربر را به سمت خود جذب می کند. برای جلوگیری از تولید محتوا درباره ی موضوعاتی که هیچ کس به دنبال آنها نیست، باید کلمات کلیدی پرطرفدار را بشناسید و محتوا نویسی خود را حول محور آنها انجام دهید.
طبق مطالعات انجام شده، بسیاری از دارندگان وب سایت، کلمات کلیدی را جدی نمی گیرند و به همین خاطر است که از 90.63٪ از صفحات Google هرگز دیده نمی شوند. پس اگر می خواهید از آن سایت های متروکه نشوید باید به دنبال کلمات کلیدی مناسب باشید.
درکل انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی مزایای زیادی دارد که محبوب ترین دلایل آن عبارتند از:
رشد ترافیک
وقتی بهترین کلمات کلیدی مرتبط با موضوع کاری خود را شناسایی میکنید، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهید داشت و ترافیک بیشتری را به وبسایت خود جذب خواهید کرد.
جذب مشتری
اگر کسب و کارتان دارای محتوایی باشد که سایر افراد به دنبال آن هستند و می تواند نیازهای آنها را برآورده کند، می توانید مخاطبان را به راحتی به محصولات یا خدمات خود هدایت کرده و از بازدیدکنندگان تبدیل به مشتریان واقعی کنید.
بینش روند بازاریابی
با درک بهتر از نحوه جستجوی مخاطبان در اینترنت، میتوانیم کلمات کلیدی مناسب و هدفمندی را انتخاب کرده و بهینهسازی استراتژی بازاریابی خود را انجام دهیم. این فرآیند به ما این امکان را میدهد که روندهای بازاریابی را به عمق بشناسیم و تغییرات در عادات و نیازهای مخاطبان را به دقت تحلیل کنیم.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب شما باید از حوزه ی کسب و کار خود شناخت خوبی داشته باشید. باید کلمات کلیدی هسته ای را بشناسید، بدانید رقبای شما روی چه کلماتی کار می کنند، با نحوه ی عملکرد ابزارهای سئو برای تحقیق کلمات کلیدی آشنا باشید و بدانید که چگونه می توان بیشترین بهره را از آنها برد.
در ادامه به بررسی یک فرایند مختصر برای تحقیق کلمات کلیدی خواهیم پرداخت که به شما کمک میکند عباراتی که برای کسب و کار شما مفید است را پیدا کنید:
فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط را بر اساس آنچه در مورد کسب و کار خود می دانید تهیه کنید. به اجزای این فهرست کلمات کلیدی هسته ای میگویند که پایه و اساس روند جستجو و تحقیق کلمات کلیدی هستند.
آنها جایگاه شما را مشخص می کنند و به شما کمک می کنند رقبای خود را بشناسید. تمام ابزارهای طراحی شده برای تحقیق کلمات کلیدی به یک کلمه کلیدی هسته ای نیاز دارند تا از آن برای تولید لیست بلندی از کلمات کلیدی پیشنهادی استفاده کنند.
شما حدود 5 تا 10 کلمات کلیدی هسته ای و کلی را که فکر می کنید برای کسب و کارتان مهم هستند، پیدا خواهید کرد و سپس از آنها برای کمک به پیدا کردن کلمات کلیدی خاص و جزئی تر در مراحل بعدی استفاده خواهید کرد.
اگر در حال حاضر محصول یا خدماتی دارید که می خواهید آن را به صورت آنلاین تبلیغ کنید، انتخاب کلمات کلیدی هسته ای آسان خواهد بود. کافی است خود را جای مشتریان قرار دهید تا بفهمید برای پیداکردن خدمات یا محصولی که عرضه میکنید، چه کلمهای باید جستجو شود. کلمات را لیست کنید و کلمات مرتبط را در دستهبندیهای مشابه قرار دهید.
به عنوان مثال، اگر ماشین آلات و تجهیزات قهوه می فروشید، کلمات کلیدی هسته ای می توانند این موارد باشند:
توجه داشته باشید که کلمات کلیدی هسته ای به تنهایی نمی تواند کلمات کلیدی باشند که برای آنها تولید محتوا انجام می دهیم. همانطور که از نامشان پیداست، برای مراحل بعدی تحقیق کلمات کلیدی، از آنها به عنوان هسته استفاده خواهد شد. بنابراین بیش از حد درباره کلمات کلیدی هسته ای خود وسواس نداشته باشید. فقط چند دقیقه طول می کشد تا آنها را پیدا کنید. به محض اینکه تعدادی از این کلمات را پیدا کردید نوبت مرحله ی بعدی است.
اکنون که چند کلمه کلیدی هسته ای دارید که می خواهید روی آنها تمرکز کنید، زمان آن رسیده است که برخی از کلمات کلیدی را که زیر مجموعه آنها قرار می گیرند را شناسایی کنید.
برای مثال، اگر آخرین کلمه کلیدی هسته ای را برای یک شرکت نرمافزار بازاریابی ورودی – «اتوماسیون بازاریابی» – در نظر بگیرم، عبارات کلیدی را که فکر میکنم افراد مرتبط با آن موضوع تایپ میکنند، طوفان فکری میکنم. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
نحوه استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی چیست؟
چگونه بفهمم که به نرم افزار اتوماسیون بازاریابی نیاز دارم؟
و..
هدف این مرحله این نیست که فهرست نهایی عبارات کلیدی خود را تهیه کنید. شما فقط میخواهید عباراتی را که فکر میکنید مشتریان بالقوه ممکن است برای جستجوی محتوای مرتبط با آن موضوع خاص استفاده کنند، به دست آورید.
راه هوشمند دیگر برای دستیابی به ایدههای کلیدواژه این است که بفهمید وبسایت شما در حال حاضر برای کدام کلمات کلیدی پیدا و رتبه بندی شده است.
برای انجام این کار، به نرم افزار تجزیه و تحلیل وب سایت مانند Google Analytics یا گزارش منابع HubSpot نیاز دارید که در ابزار Traffic Analytics موجود است. منابع ترافیک وب سایت خود را بررسی کنید تا کلمات کلیدی را که تاکنون افراد برای رسیدن به سایت شما استفاده کرده اند را شناسایی کنید.
درک هدف کاربر از جستجوی کلمات کلیدی به معنای فهم نیازها و انتظارات دقیق کاربران در هنگام انجام جستجو آن کلمه کلیدی میباشد. وقتی کاربران عبارات یا کلمات خاصی را در موتورهای جستجو وارد میکنند، آنها در واقعیت به دنبال یافتن اطلاعات مشخصی هستند، سوالاتی دارند یا به دنبال محتوای خاصی میگردند.
برای ارائه تجربه بهتر جستجو و ارائه نتایج مطمئن و مرتبط، درک صحیح از هدف کاربران و تحلیل مفهومی کلمات کلیدی اساسی است. بنابراین صفحه وب شما باید به مشکلی که جستجوگر قصد حل آن را دارد رسیدگی کند تا اینکه صرفاً کلمه کلیدی مورد استفاده جستجوگر را در خود جای داده باشد.
برای اینکه بفهمید هدف کاربر از یک کلمه کلیدی چیست، ایده خوبی است که این کلمه کلیدی را خودتان وارد یک موتور جستجو کنید و ببینید چه نوع نتایجی به دست می آید. سپس سعی کنید محتوایی که تولید میکنید ارتباط نزدیکی با نوع محتوایی که در نتایج جستجو وجود داشت داشته باشد.
اگر در تلاش برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر هستید، بررسی اینکه کدام کلمات کلیدی قبلاً باعث بازدید از سایت رقبای شما شده اند، ایده خوبی است. اما ابتدا باید آن رقبا را شناسایی کنید. در اینجاست که کلمات کلیدی هسته ای مفید خواهند بود. تنها کافی است یکی از کلمات کلیدی هسته ای خود را در Google جستجو کنید و ببینید برای این کلمه ی کلیدی، چه کسانی در صفحه ی اول رتبه بندی می شوند.
البته نیازی نیست خودتان را با رقبای بسیار ابرقدرت مانند آمازون یا ای بی و … مقایسه کنید. کافی است ببینید در مورد آن کلمات کلیدی هسته ای، رقبای هم سطح شما چه محتواهایی تولید کرده اند. به عنوان مثال اگر کلمه ی کلیدی هسته ایِ قهوه را در گوگل سرچ کنید خواهید دید که سایت های برتر این کلمه در مورد کلمات کلیدی زیر محتوا تولید کرده اند: اولین بار قهوه در کدام کشور کشف شد, چگونه کافئین قهوه را بالا ببریم, خواص قهوه تلخ برای لاغری, قیمت قهوه عربیکا در ایران و..
حالا مسئله این است که از کجا می توانیم بین این لیست انتخاب کنیم؟ کدام یک جذاب تر است؟ سایت های رقیب به کدام یک از کلمات کلیدی بالا بیشتر پرداخته اند؟ برای پاسخ به این سوالات به ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم.
مرحله بعدی استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. با استفاده از این ابزارها شما می توانید اطلاعات زیادی در مورد یک کلمه ی کلیدی بدست آورید. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در دو گروه رایگان و پوگر چه شما می توانید با ابزارهای تحقیق رایگان هم به نتیجه ی دلخواهتان برسید اما بسیاری از کاربران معتقدند این ابزارها از دقت کملی قرار دارند. اتری نسبت به ابزارهای پولی برخوردار هستند.
برخی از محبوب ترنی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی عبارت اند از:
در ادامه نحوه کار با ابزار Google Keyword Planner را به صورت اجمالی بررسی خواهیم کرد:
Google Keyword Planner یکی از محبوب ترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی است که توسط گوگل ارائه میشود. خوشبختانه این ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان است کار کردن با آن نیز بسیار آسان است و تنها کافی است مراحل ساده ی زیر را دنبال کنید.
شما برای اینکه بتوانید از ابزار فوق العاده Google Keyword Planner استفاده کنید باید یک حساب کاربری در سایت تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز داشته باشید. اگر از قبل حساب ندارید، می توانید در عرض چند دقیقه یک حساب کاربری ایجاد کنید. با ورود به بخش Google Adwords تنها کافی است اطلاعاتی در مورد خودتان و کسب و کارتان را وارد کنید تا یک حساب ایجاد شود.
بعد از افتتاح حساب کاربری، وارد صفحه ی خود شوید و روی آیکون آچار کلیک کنید. سپس گزینه ی، “Keyword Planner” را انتخاب کنید:
در برنامه Keyword Planner دو ابزار اصلی را خواهید دید: پیدا کردن کلمات کلیدی جدید و دریافت حجم جستجو و پیش بینی ها. این دو گزینه می توانند کمک زیادی به رتبه ی سئو شما کنند تنها کافی است بدانید چطور به درستی از آنها استفاده کنید:
پیدا کردن کلمات کلیدی جدید
همانطور که از نام آن پیداست، این ابزار برای یافتن کلمات کلیدی جدید استفاده می شود. در قسمت بالای این ابزار کادری با این عنوان قرار گرفته است: اسم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کارتان را وارد کنید.
بازدهی که از Keyword Planner دریافت می کنید کاملاً براساس اطلاعاتی است که در اینجا وارد می کنید. بنابراین باید در مورد آنچه در این کادر وارد می کنید بسیار استراتژیک عمل کنید. اینجا همان جایی است که کلمات کلیدی هسته ای به کارتان می آید. با نوشتن کلمات کلیدی هسته ای درست، همان ابتدا کلمات اضافی که به درد شما نخواهند خورد حذف می شوند.
بعد از نوشتن کلمات کلیدی هسته ای خود در این کادر، پرکاربردترین کلمات کلیدی در آن زمینه ی بخصوص به شما پیشنهاد می شود. برای هر پیشنهاد، موارد زیر را مشاهده خواهید کرد:
شما می توانید همزمان تا ده کلمه کلیدی یا عبارت را در این بخش وارد کنید. همچنین این امکان وجود دارد که از URL یا آدرس یک وب سایت (عموماً یک سایت رقیب) نیز به عنوان هسته استفاده کنید. شما حتی می توانید حداکثر ده کلمه کلیدی و یک URL را به طور همزمان وارد کنید. در نهایت گوگل چند هزار کلمه ی کلیدی پر بازدید را به شما پیشنهاد خواهد داد.
شاید فکر کنید چند هزار کلمه ی کلیدی بسیار زیاد است اما این مقدار در مقایسه با سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار ضعیف است. به عنوان مثال ابزار Ahrefs Keywords Explorer، می تواند تا چند صد هزار کلمه ی کلیدی را به شما پیشنهاد دهد. و این موضوع را می توان یکی از نقاط ضعف Google Keyword Planner دانست.
دریافت حجم جستجو و پیش بینی ها
حالا که لیستی از کلمات کلیدی را بدست آوردید می خواهید معیارهای مربوط به آنها را نیز مشخص کنید. در این قسمت شما می توانید به این معیارها دست پیدا کنید. تنها کافی است کلمات کلیدی مد نظر را وارد کنید و دکمه ی شروع را بزنید و آن گاه به بخش پیش بینی ها دسترسی پیدا خواهید کرد.
این بخش کلمه ی کلیدی خاصی را به شما پیشنهاد نمی دهد. تنها می گوید که با انتخاب آن کلمه ی کلیدی خاص، در ماه می توانید چقدر انتظار کلیک داشته باشید. همچنین هزینه های تخمینی، CTR و CPC را نیز مشاهده خواهید کرد.
تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین عناصر در موفقیت کسب و کار آنلاین شماست. با دنبال کردن این راهنما و استفاده از ابزارها و تکنیکهای مناسب، شما میتوانید بهبود قابل توجهی در رتبهبندی وبسایتتان در گوگل و سایر موتورهای جست و جو داشته باشید.