آموزش رایگان سئو وردپرس (WordPress SEO)

  • نویسنده: مرضیه نوایی لواسانی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=1400
آموزش رایگان سئو وردپرس (WordPress SEO)

آموزش رایگان سئو وردپرس جزو پرسرچ ترین عبارت ها در موتورهای جستجو است، اما چرا؟

بهبود سئوی وردپرس برای جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت شما بسیار مهم است. در این راستا، وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا (CMS)، امکانات و افزونه‌های متعددی برای بهینه‌سازی سئو فراهم کرده است. اما برای بسیاری از کاربران، مفاهیم پیچیده سئو و نحوه استفاده از آن در وردپرس ممکن است سخت باشد.

یکی از دلایلی که افراد WordPress را به عنوان CMS یا سیستم مدیریت محتوای وب سایت خود انتخاب کرده اند، ممکن است این باشد که با SEO سازگار است. در واقع، شما باید لیست ویژگی های قدرتمند WordPress را فقط در صفحه ی اصلی آن بررسی کنید تا ببینید چقدر این پلتفرم با SEO متناسب و هماهنگ است.

در این مقاله، به آموزش رایگان سئو وردپرس پرداخته و راهنمایی‌های کاربردی برای بهبود سئو به اشتراک گذاشته می‌شود.

وردپرس دارای ویژگی های بسیاری است که برای سهولت کار شما از بهترین روش های SEO پیروی می کند، بدین معنی که شما می توانید تلاش خود را بر روی وظایفی متمرکز کنید که تفاوت واقعی در رتبه بندی سایت، ایجاد می کنند.

در ادامه، نکات برتر آموزش رایگان سئو وردپرس برای کمک به شما در بهینه سازی وب سایت و لذت بردن از موفقیت در SEO را، خواهید یافت. فقط یک مطلب را یادتان باشد که این نکات و ترفندها در مورد کسانی است که سایت های WordPress خود را میزبانی می کنند و با آن آشنا هستند.

مفهوم سئو وردپرس

سئو وردپرس چیست؟

WordPress به خودی خود جایگزین استراتژی جامع SEO نیست ولی نمی توان انکار کرد که CMS در وقت شما صرفه جویی می کند و به شما کمک می کند تا بدون تجربه به بهترین روش ها بپردازید و برای رتبه بندی وب سایت خود در Google تلاش کنید.

انتخاب نوع CMS شما حکم نمی کند که می توانید رتبه بندی خوبی داشته باشید یا خیر، مگر اینکه سایت شما دچار مشکلات فنی گسترده ای شود که مانع از خزیدن (crawled) و فهرست شدن (indexed) آن شود. فقط به این دلیل که از WordPress استفاده می کنید به این معنی نیست که تکنیک های سئو برای شما تغییر می کنند. شما هنوز هم باید محتوای عالی ایجاد کنید، لینک های عالی کسب کنید و اطمینان حاصل کنید که سایت شما به خوبی بهینه شده و از مشکلات فنی عاری است.

اما آموزش WordPress و استفاده از آن به شما کمک می کند تا از بسیاری از نکات و ترفندهایی که به رتبه بندی بهتر سایت شما کمک می کنند، استفاده کنید و تکنیک های بهینه سازی سایت را بطور خاص در پلتفرم خود، پیاده سازی کنید.  

پایه های آموزش رایگان سئو وردپرس

در ابتدای آموزش رایگان سئو وردپرس به بررسی پایه‌های سئو وردپرس میپردازیم. برای بهینه‌سازی سئو و افزایش نمایش در موتورهای جستجو، رعایت کردن برخی اصول و تکنیک‌ها اهمیت دارد.

تدوین استراتژی صحیح

برای بهبود سئو وردپرس، ابتدا باید استراتژی صحیحی تدوین کنید. این امر شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تحقیق درباره رقبا و تعیین هدف محتوا برای جلب ترافیک مرتبط با موضوع شما می‌شود. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با کلمات کلیدی مناسب هماهنگ است. از کلمات کلیدی در عنوان، پاراگراف‌ها و توضیحات meta بهره ببرید.

محتوای شما باید نیازها و سوالات مخاطبان را برطرف کند. ارائه اطلاعات مفید، راهنماها، راهکارها و دیدگاه‌های جدید می‌تواند مخاطبان را به سمت شما جلب کند. همچنین، از عناصر چندرسانه‌ای مانند تصاویر و ویدئوها برای افزایش تعامل با مخاطبان استفاده کنید. تصاویر جذاب و ویدئوهای آموزشی می‌توانند محتوای شما را قابل فهم‌تر کنند.

کنترل دیده شدن سایت

وردپرس دارای گزینه داخلی برای مخفی کردن وب سایت شما از موتورهای جستجو است. هدف از این گزینه این است که به شما زمان بدهد تا قبل از اینکه وب‌سایتتان آماده شود، روی آن کار کنید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است این گزینه وب سایت شما را از دسترس موتورهای جستجو خارج کند.

اگر وب سایت شما در نتایج جستجو ظاهر نمی شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که این گزینه را غیر فعال کنید. در این راستا، به سادگی وارد قسمت مدیریت سایت وردپرس خود شوید و به صفحه تنظیمات مراجعه کنید .شما باید به بخش «مشاهده موتور جستجو» بروید و مطمئن شوید که کادر (منصرف کردن موتورهای جستجو از ایندکس کردن این سایت) بدون علامت باشد.

 اصول ساخت پیوند یکتا

اصول ساخت پیوند یکتا در آموزش رایگان سئو وردپرس، عنصر کلیدی است. موتورهای جستجوگر مانند گوگل و یاهو اهمیت زیادی به ساختار پیوندها می‌دهند و این امر تأثیر مستقیم بر رتبه‌بندی و شاخص‌های سئو دارد. پیوند یکتا به بازدیدکنندگان نیز ارزش افزوده می‌دهد. لینک‌های کوتاه و مفهومی کمک می‌کنند تا کاربران به راحتی لینک مطالب را به خاطر بسپارند و در صورت نیاز به سرعت به محتوا دسترسی پیدا کنند.

آدرس‌های SEO Friendly که با عنوان مطلب همخوانی دارند، به موتورهای جستجو اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌دهند. از عنوان مطلب در ساختار پیوند یکتا استفاده کنید. این اقدام به موتورهای جستجو اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌دهد و برای کاربران نیز قابل فهم‌تر است. همچنین، از خط تیره به جای فاصله در آدرس‌ها استفاده کنید. این امر باعث خوانایی بیشتر برای موتورهای جستجو و کاربران می‌شود.

انتخاب یک هاستینگ قابل اعتماد

شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت خود را با ارائه دهنده‌ی هاست قابل اطمینان میزبانی می کنید. سرعت سایت، زمان کار و امنیت، همه از دلایلی هستند که باید به دقت در مورد میزبانی که استفاده می کنید، فکر کنید.

سرعت سایت، تاثیر مستقیمی بر عملکرد سئو وردپرس شما دارد و هر دو ضعف در بروز رسانی و امنیت می توانند منجر به مشکلات کیفیت سایت شوند. مبادا برای ارزان ترین گزینه ها وسوسه شوید، زیرا احتمالا از مشکلات کاربردی در آینده، به دردسر خواهید افتاد.

WordPress خود، سه ارائه دهنده ی میزبانی را به شما پیشنهاد می کند و منطقی است که اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، این گزینه ها را می توانید در نظر بگیرید.

انتخاب یک تم وردپرسی سئو سازگار (SEO-friendly)

هنگام نصب WordPress، مطمئنا تم پیش فرض بیست بیست و دو (Twenty Twenty two theme) پلتفرم را مشاهده کرده اید. اما به احتمال زیاد این موردی نیست که بخواهید برای سایت خود استفاده کنید. به معنای واقعی کلمه هزاران تم رایگان به طور مستقیم از داشبورد و بسیاری از تم های برتر دیگر وجود دارند، که شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

در حالی که بسیاری از تم ها ادعا می کنند که با SEO سازگار هستند، اما دور از تصور نیست که تم ها دارای اسکریپت ها و افزونه هایی باشند که از آنها استفاده نخواهید کرد و همان ها دلیل این می شوند که عملکرد سایت شما کند شود. قبل از نصب یک تم یا قالب، نسخه ی نمایشی یا demo آن را از طریق ابزار web.dev گوگل اجرا کنید تا از عملکرد بالقوه و مسائل مربوط به سئو وردپرس اطلاعاتی کسب کنید.

تم وردپرس Seo friendly

این امکان، دست کم باید به شما این اطمینان را بدهد که در حال انتخاب تمی هستید که قرار نیست مانع کار شما شود و بخواهید آن را تغییر دهید.

نصب یک پلاگین رایگان وردپرس

زمانی که به انتخاب بهترین افزونه سئو برای وردپرس می‌پردازید، به احتمال زیاد انتخاب شما به دو گزینه محبوب All in One SEO (AIOSEO) یا Yoast SEO محدود می‌شود. AIOSEO به عنوان یکی از پلاگین‌های اصلی سئو برای وردپرس شناخته شده و بیش از 3 میلیون وب‌سایت در حال استفاده از آن هستند.

از ویژگی‌های برجسته AIOSEO می‌توان به مدیریت عناوین و توضیحات متا، نقشه سایت XML، تنظیمات اجتماعی، اصلاح لینک‌های خارجی، بهینه‌سازی تصاویر و امکانات دسترسی‌پذیری مطلب اشاره کرد. دلیل توصیه  این پلاگین در آموزش رایگان سئو وردپرس، برخوردار بودن از رابط کاربری آسان است و به شما امکان می‌دهد تا حتی به عنوان مبتدی، بدون دانش فنی عمیق از ابزارهای سئو بهره‌مند شوید.

پشتیبانی پیشرفته برای WooCommerce، این افزونه را به گزینه‌ای قدرتمند برای فروشگاه‌های آنلاین تبدیل کرده و امکان بهینه‌سازی بهترین‌ها برای محصولات و صفحات مختلف فروشگاه را فراهم می‌آورد. به عبارت دیگر، AIOSEO همه جزئیات بهینه‌سازی فنی سئو سایت وردپرس شما را در اختیار دارد و با امکانات متنوع خود، به شما کمک می‌کند تا به سرعت و با کیفیت بالا به بهبود رتبه‌بندی و نمایش وب‌سایت خود در موتورهای جستجو بپردازید.

ما در این مقاله، از Yoast استفاده خواهیم کرد، اما شما به بهترین افزونه های WordPress برای SEO، در گزینه های رایگان و پولی حتما نگاهی بیندازید. لطفا توجه داشته باشید که یک افزونه، سایت شما را بهینه نمی کند. فقط انجام این کار و پایبندی به بهترین رویه ها را برای شما آسان می کند.

یکی از راه های نصب یک پلاگین در WordPress، ورود به پنل مدیریت و رفتن به صفحه ی پلاگین و افزودن آن است. وقتی به این قسمت رسیدید، افزونه ای را که می خواهید نصب کنید جستجو کنید و گزینه ی نصب را انتخاب کنید.

یادتان باشد که پس از نصب پلاگین، باید آن را فعال کنید و البته زمانیکه به بهترین نکات SEO در مورد WordPress می پردازیم، افزونه های دیگری را نیز نصب می کنیم.

تنظیم دامنه

چه دامنه ی مورد نظر خود را به عنوان https://domain.com یا https://www.domain.com انتخاب کنید، تاثیری در SEO سایت شما نخواهد داشت، اما شما باید مطمئن شوید که سایت شما فقط در یکی از این موارد قابل دسترس است، زیرا Google این URL ها را متفاوت می داند.

به قسمت Settings > General بروید. در اینجا می توانید دامنه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید:

تاثیر دامنه بر سئو

سپس ورژن دامنه، به دامنه ی مورد نظر شما هدایت می شود. اگر در حال راه اندازی یک وب سایت جدید هستید، در صورت تمایل یکی از گزینه ها را انتخاب کنید، اما اگر سایت دیگری را جایگزین می کنید، حتما از همان ورژن قبلی استفاده کنید.

به عنوان یک نکته، شما باید مطمئن شوید که گواهی SSL را نصب کرده و وب سایت خود را با استفاده از HTTPS اجرا می کنید. اگر گواهی نصب نکرده اید، با ارائه دهنده ی میزبانی یا توسعه دهنده ی سایت خود صحبت کنید و یا اینکه راه حل رایگان Let’s Encrypt را جستجو نمایید.

فعالسازی لینک های ثابت سازگار با سئو (Permalinks SEO Friendly)

WordPress گزینه های مختلفی را برای نحوه ی ساختار URL ها در اختیارتان قرار می دهد و شما باید مطمئن شوید که از مناسب ترین گزینه ی SEO استفاده می کنید.

به طور پیش فرض، WordPress از URL هایی مانند این استفاده می کند:

https://domain.com/?p=123

این URL ها مناسب موتور جستجو نیستند. خوشبختانه، شما می توانید یک ساختار URL سفارشی را در قسمت زیر انتخاب کنید:

Settings > Permalinks

برای اکثر سایت ها، Post name را برای لینک های ثابت خود انتخاب کنید.

آموزش فعال کردن لینک های ثابت سازگار با سئو وردپرس

 افزودن  xml sitemap

در آموزش رایگان سئو وردپرس، نقشه سایت XML فایلی با فرمت خاص است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن صفحات را شناسایی کرده و در نتیجه، به بهبود سرعت فهرست‌بندی و نمایش صفحات سایت شما کمک می‌کند. این فایل XML حاوی اطلاعات مانند آدرس URL هر صفحه، تاریخ ایجاد، تغییرات اخیر و اولویت هر صفحه نسبت به دیگر صفحات است.

با ایجاد و ارسال نقشه سایت XML به موتورهای جستجو، شما به آنها اطلاعات دقیقی از ساختار و محتوای سایت را ارائه می‌دهید. اگر از افزونه AIOSEO استفاده می کنید، به طور خودکار نقشه سایت XML را برای شما ایجاد می کند. برای پیدا کردن نقشه سایت خود، کافی است به این URL بروید:

http://example.com/sitemap.xml

(فراموش نکنید که example.com را با نام دامنه خود جایگزین کنید)

ارسال سایت مپ به سرچ کنسول

در ادامه آموزش رایگان سئو وردپرس، کنسول جستجوی گوگل که با نام Webmaster Tools نیز شناخته می‌شود را معرفی می‌کنیم. این کنسول گزارش‌ها و داده‌هایی ارائه می‌کند که به شما در درک نحوه نمایش صفحات در نتایج جستجو کمک کند. همچنین می‌توانید عبارات جستجویی که افراد برای یافتن وب‌سایت شما استفاده می‌کنند، نحوه نمایش هر صفحه در نتایج جستجو و تعداد دفعات کلیک روی صفحات شما را مشاهده کنید.

همچنین، این ابزار تعداد لینک هایی را که در نقشه سایت شما پیدا کرده، تعداد لینک هایی که ایندکس شده اند، نسبت تصاویر و صفحات وب و… را به شما نشان می دهد. با این اطلاعات می توانید استراتژی محتوای خود را برنامه ریزی کنید.

اگر از AIOSEO استفاده می‌کنید، می‌توانید در آموزش رایگان سئو وردپرس، این راهنما را در مورد نحوه افزودن کنسول جستجوی Google دنبال کنید .هنگامی که وب سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل اضافه کردید، از منوی سمت چپ بر روی نقشه سایت کلیک کنید و سپس آخرین قسمت URL نقشه سایت را قرار دهید.

برای ذخیره تغییرات روی دکمه ارسال کلیک کنید. Google Search Console اکنون نقشه سایت شما را بررسی می کند و از آن برای بهبود جستجوی وب‌سایت شما استفاده می کند. هنگامی که نقشه سایت خود را با موفقیت اضافه کردید، به صورت در انتظار ظاهر می شود. پس از چند ساعت، می توانید برخی از آمارها را در مورد نقشه سایت خود مشاهده کنید.

آموزش تایید سایت با کنسول جستجوی گوگل در سئو وردپرس

پس از تایید سایت خود، باید نقشه ی سایت XML خود را با رفتن به برگه ی Sitemaps ارسال کنید. Yoast به طور پیش فرض یک نقشه ی سایت XML را ایجاد می کند. 

آموزش ارسال نقشه ی XML سایت در سئو وردپرس

سپس می توانید مکان نقشه ی سایت خود را ارائه دهید (sitemap.xml):

آموزش ارائه ی مکان نقشه ی سایت در سئو وردپرس

نکات پیرامون سئو وردپرس: بهینه سازی صفحات و پست ها

پس از اینکه اصول اولیه ی سئو وردپرس را پیاده سازی کردید، اکنون آماده هستید که بهینه سازی سایت خود را شروع کنید و مواردی را که تفاوت واقعی، در نحوه ی رتبه بندی سایت شما ایجاد می کنند، به کار ببرید. اما قبل از به اشتراک گذاشتن تعدادی از تاکتیک های پیشرفته درباره ی سئو وردپرس، می بایست نحوه ی استفاده SEO را هنگام بهینه سازی صفحات و پست ها بررسی کنیم.

در دنیای رقابتی امروزه، اطمینان از پیشروی و برتری وب‌سایت خود نسبت به رقبا امری حیاتی است. از این رو، بهتر است شیوه‌های سئو پیشرفته را به کار بگیرید تا بهبود‌های بیشتری در جلب ترافیک و بهینه‌سازی نتایج موتورهای جستجو داشته باشید. در این مسیر آموزش رایگان سئو وردپرس می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک بسیاری کند.

استفاده صحیح از تگ ها و دسته بندی ها

وردپرس به شما امکان می‌دهد که پست‌های وبلاگ خود را به دسته‌ها و برچسب‌ها مرتب کنید. این امر باعث می‌شود که بتوانید محتوای خود را بر اساس موضوعات مدیریت کنید و کاربران شما محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین دسته ها و برچسب ها باعث می‌شوند که موتورهای جستجو ساختار و محتوای وب‌سایت شما را درک کنند.

دسته بندی‌ها برای گروه‌بندی گسترده پست‌های شما در نظر گرفته شده اند. اگر وبلاگ شما کتاب باشد، دسته بندی‌ها فهرست مطالب خواهند بود. به عنوان مثال، در وبلاگ شخصی، می‌توانید دسته‌هایی مانند موسیقی، غذا، سفر و… داشته باشید.

از سوی دیگر، برچسب ها کلمات کلیدی خاص‌تری هستند که محتویات وبلاگ را توصیف می کنند. به عنوان مثال، پست وبلاگی که در زیر دسته غذا ثبت شده است می‌تواند دارای برچسب‌هایی مانند سالاد، صبحانه، پنکیک و… باشد. این موارد را به عنوان بخش فهرست در یک کتاب درسی در نظر بگیرید.

در مورد کلمات کلیدی (Keyword) تحقیق کنید.

تحقیق کلمات کلیدی تکنیک تحقیقی است که توسط سازندگان محتوا و کارشناسان سئو استفاده می شود. این امر به شما کمک می کند تا کلماتی را که کاربران برای یافتن محتوا، محصولات و خدمات در صنعت شما وارد موتورهای جستجو می کنند، پیدا کنید.

بدون تحقیق درباره ی کلمات کلیدی، شما نمی دانید که برای کدام عبارات جستجو، باید محتوای سایت خود را بهینه کنید. در حقیقت، تحقیقات کلمات کلیدی باید در آغاز هر پروژه ی SEO قرار داشته باشد و برای برنامه ریزی محتوای سایت و بهینه سازی صفحه ی شما استفاده شود.

شما می توانید از ابزار بررسی کلید واژه (Keyword Overview tool)، برای شناسایی کلمات کلیدی مورد استفاده و بهینه سازی آنها استفاده کنید.

تعداد زیادی ابزار تحقیق کلمات کلیدی (رایگان و پولی) وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. در آموزش رایگان سئو وردپرس، توصیه می‌کنیم از Semrush استفاده کنید. اگر به دنبال جایگزین رایگان هستید، می‌توانید از WPBeginner Keyword Generator  استفاده کنید. این سایت به شما امکان می دهد که به‌صورت سریع بیش از 300 ایده کلمه کلیدی را رایگان دریافت کنید.

WPBeginner همچنین دارای جستجوگر چگالی کلمات کلیدی رایگان است که به شما امکان می دهد URL رقیب خود را وارد کنید تا مشخص شود که کدام کلمات کلیدی مناسب است.

آموزش تحقیق کلمات کلیدی در سئو وردپرس

این که آیا شما از ابتدا شروع به بهینه سازی سایت خود کرده اید یا در حال ایجاد محتوای جدید هستید، دانستن کلمات کلیدی که می خواهید برای آن صفحه رتبه بندی کنید، امری ضروری است.

می توانید ابزار دستیار نوشتن سئو (SEO Writing Assistant) را توسط پلاگین SEMrush نصب کرده و محتوایی عالی ایجاد کنید.

قبل از شروع بهینه سازی مطالب در سراسر سایت خود، افزونه ی دستیار نوشتن SEO، که به عنوان افزونه ی Google Docs نیز موجود است را نصب کنید. هنگام نوشتن یا مرور محتوا، این پلاگین به شما کمک می کند تا از نوشتن آن به روشی مناسب برای SEO، اطمینان حاصل کنید. همچنین توصیه ها و تجزیه و تحلیل هایی را بر اساس 10 تا از رقبای برتر Google، برای یک کلمه کلیدی مشخص، ارائه می دهد.

به سادگی کلمه های کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و گزینه ی دریافت توصیه ها (get recommendations) را بزنید تا لیستی از پیشنهادات برای بهبود محتوای صفحه ی خود را ببینید:

ناگفته نماند، اگر می خواهید با سایت WordPress خود در راس گوگل قرار بگیرید، باید مطمئن شوید که محتوای عالی ایجاد می کنید. دستیار نوشتن SEO به شما اطمینان می دهد که محتوای شما به روشی مناسب برای موتور های جستجو بهینه و ساختار یافته است و بینش بیشتری در مورد ایجاد محتوا برای SEO را فراهم می کند، در عین حال کلمات کلیدی دیگری را نیز توصیه می کند. پس بسیار مهم است که مدتی را صرف تجزیه و تحلیل محتوایتان کنید.

URL های سفارشی را برای صفحات و پست ها تنظیم کنید.

به طور پیش فرض، WordPress از عنوان صفحه ی شما برای ایجاد URL استفاده می کند، به این معنی که این موارد می توانند گاهی اوقات بر روی صفحات نتایج موتور جستجو یا SERP، کوتاه نشان داده شوند.

برای مثال شما محتوایی را با عنوان “خرید بهترین تختخواب های سگ در سال 2020” راه اندازی کرده اید. بسته به نحوه ی تنظیم لینک های ثابت، احتمالا با مورد زیر مواجه می شوید:

https://domain.com/the-best-dog-beds-to-buy-in-2020

آموزش تنظیم URL های سفارشی برای صفحات و پست ها در سئو وردپرس

خبر خوب این است که می توانید URL پیش فرض را دوباره بنویسید و یک لینک ثابت برای صفحه انتخاب کنید. به سادگی بر روی دکمه edit کلیک کرده، سپس URL مورد نظر خود را وارد کنید.

آموزش ویرایش URL های سفارشی برای صفحات و پست ها در سئو وردپرس

از عناوین یا Heading های بهینه شده برای صفحه استفاده کنید.

عنوان صفحه علاوه بر ایجاد URL پیش فرض صفحه ی شما، عنوان H1 را نیز تعریف می کند. عنوان H1، اطلاعاتی درباره ی اینکه صفحه ی شما راجع به چیست به کاربران و موتورهای جستجو ارائه می دهد. برای درک بیشتر، فرض کنید H1، همان عنوان کتاب است.

معمولا بهترین روش ها استفاده از یک عنوان H1 (عنوان صفحه) است، اما باید از عنوان های H2 تا H6 نیز استفاده کنید. آنها به محتوای شما ساختار می بخشند، همچنین متن را منظم کرده و خواندن آن را آسان می کنند.

اگر H1، عنوان کتاب است، H2 ها فصل ها هستند و برچسب های بعدی به معنای عنوان های فرعی عمل می کنند. عناوین صفحه مکان مناسبی برای درج کلمه کلیدی اصلی و انواع مختلف آن است، اما این کار را بیش از حد انجام ندهید. همچنین هرگز کلمه کلیدی را در جایی که به طور طبیعی متناسب آن نیست، درج نکنید.

می توانید برچسب های H2 تا H6 را به محتوای خود اضافه کنید:

آموزش استفاده از عناوین بهینه شده برای صفحه در سئو وردپرس

عنوان بهینه سازی شده ی منحصر به فرد و توضیحات متا

برچسب عنوان صفحه، به کاربران و موتورهای جستجو می گوید صفحه ی شما درباره چیست و معمولا به عنوان یک عامل مهم رتبه بندی سایت در نظر گرفته می شود.

Yoast به طور اتوماتیک، برچسب عنوان صفحه را با استفاده از هدینگ صفحه ی شما تنظیم می کند:

عنوان بهینه سازی شده ی منحصر به فرد و توضیحات متا در سئو وردپرس

شما می توانید از متغیرهای اسنیپت (snippet variables) استفاده کنید و متن سفارشی را به عنوان برچسب عنوان، اضافه نمایید و یا از ترکیب هر دو استفاده کنید:

استفاده از متغیرهای اسنیپت (snippet variables) در سئو وردپرس

برای راهنمایی نحوه ی بهینه سازی برچسب عنوان هر صفحه، از تحقیق کلید واژه استفاده کنید. از آن طرف، گرچه توضیحات متا، دیگر عامل مستقیم رتبه بندی سایت محسوب نمی شود، اما به دلیل CTR (نرخ کلیک) به طور غیر مستقیم بر عملکرد ارگانیک سایت شما تاثیر می گذارد.

پس ارزش دارد که برای نوشتن توصیفات فریبنده وقت بگذارید. این توصیفات می توانند به هر مقداری باشند اما معمولا بعد از 160 کاراکتر کوتاه می شوند:

تاثیر غیر مستقیم توضیحات متا بر عملکرد ارگانیک سایت در سئو وردپرس

سئو قسمت مقالات

اغلب مبتدیان فکر می کنند که تنها نصب و فعال سازی افزونه سئو وردپرس مهم است. درحالی که سئو فرآیند مداوم است که اگر می خواهید حداکثر نتیجه را ببینید باید با آن همراه باشید. همه افزونه های برتر SEO به شما امکان می دهند که عنوان سئو، توضیحات متا و کلید واژه تمرکز را به هر پست و صفحه وبلاگ اضافه کنید.

در آموزش رایگان سئو وردپرس، توصیه می کنیم عنوان و وبلاگ خود را بهینه سازی کنید تا بیشترین کلیک را در نتایج موتورهای جستجو داشته باشید.

استفاده از پیوند داخلی (Internal Linking)

در آموزش رایگان سئو وردپرس، ساختن لینک‌های داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موتورهای جستجو به هر صفحه وب سایت شما امتیاز اختصاص می دهند. با این حال، رایج‌ترین سیگنال‌های قدرت، پیوندها هستند. به همین دلیل در صورت امکان، پست‌های خود را به هم پیوند دهید.

اگر چندین نویسنده دارید، یک چک لیست پیش از انتشار پست وبلاگ ایجاد کنید که از آنها می خواهد حداقل 3 پست وبلاگ دیگر را به هم مرتبط کنند. این امر به شما کمک می کند تا بازدید صفحه خود را افزایش دهید و در نهایت امتیاز سئو پست ها و صفحات وبلاگ شما را بهبود بخشد. برای آسان‌تر کردن پیوندهای داخلی، تیم افزونه SEO All in One ابزار ویژه‌ای به نام دستیار پیوند وردپرس ایجاد کرده است .

دستیار پیوند به طور خودکار پیوندها را در سایت وردپرس شما جستجو می‌کند و پیشنهادات پیوند داخلی مرتبط را به شما می‌دهد که می‌توانید با به محتوای خود اضافه کنید. به عبارت ساده، فرآیند افزودن لینک های داخلی را به صورت خودکار انجام می دهد که باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

برای ایجاد ارتباط موضوعی بین صفحات مختلف در سایت خود و کمک به کاربران برای پیمایش موثر، باید از پیوند داخلی در محتوای خود استفاده کنید.

افزودن پیوندهای داخلی به سایر صفحات در WordPress، واقعا ساده است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که متنی را که می خواهید پیوند دهید برجسته یا هایلایت کنید (این anchor text پیوند شما خواهد بود). سپس روی دکمه ی link در نوار ابزار کلیک کنید، که به شما این امکان را می دهد تا یک URL را جایگذاری کرده یا صفحات را در داخل سایت خود جستجو کنید.

آموزش استفاده از لینک های داخلی در سئو وردپرس

 استفاده از اسکیما

در آموزش رایگان سئو وردپرس توصیه می‌کنیم برای بهبود نتایاج گوگل از اسکیما استفاده کنید. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا لیست‌های وب سایت خاصی در نتایج جستجوی گوگل برجسته می شوند؟ این کار با استفاده از زبان نشانه گذاری انجام می شود که به شما کمک می کند نتایج اولیه گوگل و سایر موتورهای جستجو را دریافت کنید. اکنون ممکن است از خود بپرسید که زبان نشانه گذاری چگونه کار می‌کند؟

به زبان انگلیسی ساده، schema markup نوع خاصی از کدهای HTML است که می‌توانید آن را به وب‌سایت وردپرس خود اضافه کنید تا به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری درباره محتوای خود بدهید. افزونه‌های قدرتمند سئوی وردپرس مانند AIOSEO با افزودن این تنظیمات در ویرایشگر پست و صفحه این کار را برای شما انجام می دهند. شما می توانید زبان نشانه گذاری را برای هر پست سفارشی کنید.

ما در آموزش رایگان سئو وردپرس همیشه به کاربران خود توصیه می کنیم از ابزار نشانه گذاری در AIOSEO برای برجسته کردن وب سایت خود استفاده کنند تا بتوانند رتبه بندی SEO خود را بهبود بخشند.

به عنوان مثال، اگر به دنبال اضافه کردن طرح سؤالات متداول در وردپرس هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که الگوی طرح سؤالات متداول را انتخاب کرده و سؤالات را در AIOSEO اضافه کنید. هنگامی که این مورد اضافه شود، لیست وب‌سایت شما در گوگل برجسته خواهد شد.

بهینه سازی نظرات

نظرات می‌توانند نشانه‌ای از تعامل کاربر در وب‌سایت شما باشد. با این حال، باید مطمئن شوید که نظرات شما واقعی هستند و اسپم نیستند. هرزنامه‌ها نظراتی را ارسال می‌کنند که می‌توانند بر رتبه‌بندی جستجوی شما تأثیر بگذارند و حتی آن را خراب کنند. به همین دلیل ما توصیه می کنیم از Akismet استفاده کنید. Akismet کمک می‌کند تا از اسپم نظرات جلوگیری کنید.

در آموزش رایگان سئو وردپرس توصیه می‌کنیم، برای اینکه سرعت وب‌سایت شما به دلیل افزایش نظرات کاهش نیابد، نظرات را به چندین صفحه تقسیم کنید.

لینک های خارجی نوفالو

برای کنترل لینک‌های خارجی در وب‌سایت خود، از روش‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید. یکی از راه‌های ساده و موثر برای این کار، استفاده از پلاگین‌ها در سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. یکی از پلاگین‌های بسیار کارآمد در این زمینه، WP External Links است. برای استفاده از قابلیت‌های این افزونه  و مدیریت بهتر لینک‌های خارجی در وب‌سایت، ابتدا باید این افزونه را با استفاده از اطلاعات آموزش رایگان سئو وردپرس بر روی سایت فعال کنید.

برای فعالسازی ابتدا وارد پنل مدیریت وردپرس شوید. سپس در منوی سمت چپ، به قسمت افزونه‌ها بروید. در زیرمنو، گزینه افزودن جدید را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، در جعبه جستجو، عبارتWP External Links  را وارد کنید. پس از جستجو، افزونه WP External Links باید در لیست نتایج ظاهر شود. آن را انتخاب کنید. در صفحه اطلاعات افزونه، دکمه نصب را برای نصب افزونه بزنید.

پس از نصب، دکمه فعال‌سازی ظاهر می‌شود.. با استفاده از این افزونه، شما قادر خواهید بود تمامی تنظیمات مرتبط با لینک‌های داخلی و خارجی را در صفحه مدیریت پلاگین‌ها سفارشی‌سازی نمایید. این افزونه اطلاعات خروجی را فیلتر کرده و لینک‌ها را تغییر می‌دهد، در حالی که محتوای واقعی از جمله پست‌ها، صفحات و… در پایگاه داده تغییر نخواهد کرد.

محتوا و خلاصه محتوا

یکی از نکات کلیدی در آموزش رایگان سئو وردپرس، مدیریت بارگذاری خلاصه‌نویسی محتوا است. در وردپرس، پست‌های شما به چندین صفحه مانند صفحه اصلی، آرشیو دسته‌بندی، آرشیو برچسب‌ها، آرشیو تاریخ و… تقسیم شده و به آنها پیوند داده می‌شود. اما به طور پیش‌فرض، محتوای کامل مقاله در تمام این صفحات نمایش داده می‌شود که ممکن است توسط موتورهای جستجو به عنوان محتوای تکراری در نظر گرفته شود.

بارگذاری خلاصه‌نویسی محتوا در این صفحات به شما کمک می‌کند تا از تکرار محتوا جلوگیری کرده و بهینه‌سازی سئو را تقویت کنید. این اقدام همچنین باعث بهبود سرعت بارگذاری صفحات آرشیو می‌شود. همچنین، استفاده از خلاصه‌نویسی محتوا باعث کاهش وزن صفحه و افزایش سرعت بارگذاری آنها می‌شود.

کنترل ریدایرکت ها

در آموزش رایگان سئو وردپرس برای جلوگیری از اشکالات مربوط به چند حالت نمایش مختلف سایت در موتورهای جستجو و تضمین اینکه تمام ورودی‌ها به نمایش اصلی منتقل شوند، توصیه می‌کنیم که به اجرای ریدایرکت (Redirect)  اقدام کنید. با اجرای این عملیات، تمامی نسخه‌های مختلف دامنه و پروتکل سایت به نسخه انتخابی منتقل خواهند شد. در زیر توضیحاتی در مورد هر یک از حالات تاکید شده آمده است:

۱. www  با نام سایت:

  • در این حالت، به منظور اطمینان از نمایش www با نام سایت، باید هر ورودی مانند http://www.name.com  به نسخه اصلی سایت منتقل شود.

۲. بدون www و دامنه:

  • برای حذف www از نام دامنه، تمام ورودی‌ها مثل http://name.com باید به نسخه اصلی ریدایرکت شوند.

۳ https با www:

  • در این حالت، ورودی‌ها مثل https://www.name.com باید به نسخه اصلی با https منتقل گردند.

۴. https بدون www (https name.com):

  • برای اطمینان از نمایش بدون www و با استفاده از پروتکل امن https، تمام ورودی‌ها باید به نسخه اصلی با https منتقل شوند.

در آموزش رایگان سئو وردپرس برای انجام این ریدایرکت‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از فایل htaccess در سرور خود استفاده کنید. این کد، تمام ورودی‌ها را به نسخه اصلی با نام دامنه، بدون www و با استفاده از پروتکل امن https منتقل می‌کند. به این ترتیب، مشکلات مرتبط با نمایش‌های مختلف رفع می‌شوند و سایت شما به طور یکپارچه و بهینه نمایش داده می‌شود.

از نام های بهینه شده برای فایل های تصاویر استفاده کنید.

در آموزش رایگان سئو وردپرس، بهینه سازی تصاویر در عملکرد سرعت و امنیت وبسایت، از نکات کلیدی محسوب می‌شود. تصاویر جذاب‌تر از متن هستند، اما بارگذاری آن‌ها نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. اما اگر به اندازه و کیفیت تصاویر توجه نکنید، می توانند سرعت وب‌سایت شما را کاهش دهند. باید مطمئن شوید از تصاویری استفاده می کنید که برای بارگذاری سریعتر بهینه شده‌اند.

راهکاری که می‌توانید برای بهینه سازی تصاویر در موتورهای جستجو استفاده کنید، استفاده از عنوان توصیفی و تگ‌های alt است. این برچسب ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا درک کنند موضوع تصویر شما چیست. وردپرس به شما امکان می دهد که هنگام آپلود تصویر به راحتی تگ عنوان و alt اضافه کنید. اگر عکاس هستید یا تصاویر زیادی به سایت وردپرس خود اضافه می کنید، باید از افزونه گالری استفاده کنید.

توصیه می کنیم از گالری Envira استفاده کنید. در تست‌های سرعت، متوجه شده‌ایم که این افزونه سریع‌ترین افزونه گالری وردپرس است.

شما باید در محتوای خود از تصاویر و رسانه های پر مخاطب استفاده کنید. Backlinko در مطالعه ای، ارتباط بین استفاده ی حداقل از یک تصویر در یک صفحه و رتبه بندی را نشان داده است.

آموزش استفاده از نام های بهینه شده برای فایل های تصاویر در سئو وردپرس

این مورد چیزی نیست که شما اکثر اوقات به آن توجه کنید، اما باید آن را بدانید. شما نباید یک فایل تصویر را با نامی بی معنا آپلود کنید. پس مطمئن شوید که نام فایل تصویر، آنچه را که تصویر نشان می دهد منعکس می کند.

قبل از بارگذاری تصویر در کتابخانه رسانه های WordPress، اطمینان حاصل کنید که از نام فایل بهینه شده استفاده می کنید، زیرا کمک می کند اطلاعات بیشتری راجع به صفحه ارائه شود. برای مثال به جای image123.jpg برای تصویر یک تخت بزرگ سگ، از large-dog-bed.jpg استفاده کنید.

متن آلت (Alt Text) را به تصاویر اضافه کنید.

هنگام استفاده از تصاویر در محتوای خود، مطمئن شوید که متن alt را به هر یک از آنها اضافه می کنید. برچسب های alt، نه تنها یک اصل دسترسی به وب برای کمک به کاربران هستند، بلکه به ارائه ی متن و توصیف تصاویر به موتورهای جستجو نیز کمک می کنند.

اطمینان حاصل کنید که برچسب های alt، شرح روشنی از آنچه تصویر نشان می دهد، منعکس می کنند. یادتان باشد که از متن Alt منحصر به فردی برای هر تصویر استفاده کنید. در بخش Image Settings در منوی blocks می توانید متن alt را به هر تصویری در WordPress، اضافه کنید:

آموزش اضافه کردن متن آلت (Alt Text) به تصاویر در سئو وردپرس

 بهینه کردن سرعت سایت

کارشناسان باور دارند که کاربران در عرض چند ثانیه پس از بازدید از یک وب‌سایت تصمیم می گیرند که بمانند یا از سایت خارج شوند. این بدان معناست که شما به عنوان مالک وب سایت، تنها چند ثانیه فرصت دارید تا محتوای خود را ارائه دهید و کاربران را جذب کنید. از آنجایی که تجربه کاربری بسیار مهم است، موتورهای جستجو مانند گوگل وب سایت‌های سریعتر را در اولویت نتایج قرار می دهند.

برای بهبود سرعت وب سایت خود، باید ارائه دهنده میزبان وردپرس سریع مانند SiteGround یا Bluehost داشته باشید.

نکات پیشرفته سئو وردپرس

اگر توصیه های بالا را دنبال کرده باشید، متوجه می شوید که می توانید خیلی سریع به اصول سئو وردپرس تسلط پیدا کنید. این مراحل را به عنوان یک چک لیست برای هر صفحه و پستی که ایجاد می کنید، در نظر بگیرید. در این قسمت تعدادی از تاکتیک های پیشرفته ی سئو وردپرس وجود دارد که به شرح آنها می پردازیم.

برای بهبود سرعت سایت، یک افزونه کش (Cache Plugin) نصب کنید.

در حالی که WordPress بدون شک عملکردی قوی ارائه می دهد، شما نیز می توانید در زمینه ی بهبود سرعت سایت خود بسیار تکنیکی عمل کنید. یکی از موثرترین راه ها برای افزایش سرعت سایت، استفاده از یک افزونه ی caching برای ذخیره سازی پست ها و صفحات به عنوان فایل های ثابت است. این فایل های ثابت به جای اینکه هر بار به صورت داینامیک تولید شوند، در اختیار کاربران شما قرار می گیرند و می توانند عملکرد سایت را، به طور چشمگیری بهبود ببخشند.

WordPress توصیه می کند از W3 Total Cache ،WP Super Cache یا Cache Enabler استفاده کنید.

افزونه بهینه سازی تصاویر

روش اثبات شده ی دیگر برای بهبود سرعت و عملکرد سایت شما بهینه سازی تصاویر است، زیرا این یکی از رایج ترین مواردی است که باعث کند شدن سایت می شود.

اگر از تصاویر و رسانه های متعدد در محتوای خود استفاده می کنید، سایز صفحه می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد و سنگین شود. این وضعیت اغلب به این دلیل پیش می آید که تصاویر به درستی بهینه سازی نشده اند. 

خبر خوب این است که شما می توانید به سرعت کل کتابخانه ی رسانه های سایت WordPress خود و همچنین تمام تصاویر دیگری را که با استفاده از افزونه ی Smush آپلود می کنید، بهینه کنید.

صفحات برچسب No-index و سایر مطالب کم ارزش

WordPress از تعدادی طبقه بندی مختلف برای صفحه، از جمله برچسب ها استفاده می کند. هدف دسته بندی ها به ویژه هنگام گروه بندی محتوا با هم، خود را نشان می دهد.

برچسب ها به ندرت برای کاربرانی که از قبل در سایت شما نبوده اند، مفید هستند. از دیدگاه SEO این صفحات بندرت، مورد ارزشمندی را ارائه می دهند (کیفیت ترافیک برایشان پایین است). همین امر در مورد صفحات رسانه ای و سایر قالب های ارسال که WordPress از آنها استفاده می کند، صدق می کند.

شما می توانید برچسب های noindex را مستقیما در Yoast اضافه کنید. برای این مقصود به این قسمت بروید:

SEO > Search Appearance > Taxonomies

در اینجا می توانید انتخاب کنید که نوع دسته بندی را در نتایج جستجو نشان دهید یا خیر:

آموزش صفحات برچسب Noindex در سئو وردپرس

مطمئن شوید که گزینه ی No را برای هر طبقه بندی، نوع محتوا یا بایگانی که در برگه ی دیگری وجود دارد و نمی خواهید Google آنها را فهرست بندی کند، انتخاب کرده اید.

اکنون به برگه ی Media بروید و مطمئن شوید که گزینه ی Redirect attachment URLs to the attachment itself، به عنوان بله انتخاب شده است، زیرا این امر به جلوگیری از بروز مشکل در Yoast که مربوط به پیوست URL های در حال فهرست شدن است، می انجامد.

آموزش برگه ی مدیا و URL های رسانه در سئو وردپرس

صفحات خود را با Schema مشخص کنید.

نشانه گذاری Schema می تواند با افزودن محتوا و داده ها، به بهبود تلاش های شما در زمینه ی SEO کمک کند. این به Google کمک می کند تا محتوای شما را بفهمد و آن را به روش های مختلف و مفیدی ارائه دهد.

خوشبختانه، از زمان Yoast 11.0، یک نمودار کامل از داده های ساختار یافته برای هر پست یا صفحه در سایت، ساخته شده است، اما مواردی هم وجود دارند که می خواهید بلوک های خاصی را در WordPress علامت گذاری کنید. این کار را می توانید هنگام ایجاد یک بلوک جدید با انتخاب Yoast Structured Data Block انجام دهید:

آموزش مشخص کردن صفحات با Schema در سئو وردپرس

از تاریخ آخرین آپدیت، استفاده کنید.

شما باید مرتبا محتوای همیشه سبز یا Evergreen خود را آپدیت کنید تا از مرتبط و مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید. اما سوالی که معمولا پرسیده می شود این است که، آیا باید تاریخ اصلی انتشار صفحات و پست های خود را تغییر دهید؟ 

یک پیشنهاد، استفاده از تاریخ آخرین تغییر یا آخرین بروز رسانی محتوا، برای کاربران و موتورهای جستجو است و این چنین به آنها اطمینان می دهید که اطلاعات فعلی، مرتبط هستند. خوشبختانه، شما می توانید به راحتی و با استفاده از پلاگین WP Last Modified Info، آخرین اطلاعات اصلاح شده یا آپدیت شده را در صفحات و پست های WordPress خود اضافه کنید.

بررسی امنیت سایت

گوگل هر هفته تقریباً 20000 وب‌سایت را به لیست سیاه خود افزوده و این وب‌سایت‌ها دیگر در نتایج جستجو نمایش نمی‌دهد. این امر نشان می‌دهد که امنیت سایت عامل مهمی برای حفظ رتبه‌بندی خوب در موتورهای جستجو است. در آموزش رایگان سئو وردپرس، از افزونه Sucuri برای تقویت امنیت وب‌سایت استفاده می‌کنیم.

Sucuri افزونه امنیتی قدرتمند است که به شما کمک می‌کند وب‌سایت خود را در برابر حملات مخرب و نقض امنیت محافظت کنید.

استفاده از  SSL / https

SSL (Secure Sockets Layer) فناوری است که ارتباط بین مرورگر کاربر و سروری را که به آن متصل می شود را رمزگذاری می‌کند. این افزونه لایه امنیتی به سایت وردپرس شما اضافه می‌کند. وب سایت‌های ایمن شده با SSL با علامت قفل در نوار آدرس مرورگر نشان داده می شوند. همه شرکت های برتر میزبانی وردپرس گواهینامه های SSL رایگان را با Let’s Encrypt ارائه می دهند.

اگر می‌خواهید گواهینامه SSL با wildcard ممتاز یا گواهی معمولی با ضمانت امنیتی داشته باشید، در آموزش رایگان سئو وردپرس توصیه می‌کنیم از Domain.com استفاده کنید.

 استفاده از قالب مناسب

در مسیر ایجاد کسب‌وکار آنلاین، توجه به جزئیات UX (تجربه کاربری) و UI (رابط کاربری) بسیار حائز اهمیت است. امکان داشتن تجربه کاربری فوق‌العاده و طراحی جذاب از جمله عوامل کلیدی موفقیت در دنیای آنلاین محسوب می‌شود. در این زمینه، یکی از ابزارهای مهم و مؤثر برای ایجاد وب‌سایتی با ظاهر مناسب، استفاده از قالب‌های وردپرس با کیفیت است.

با استفاده از قالب‌های وردپرس، شما به سرعت و بدون نیاز به مهارت‌های برنامه‌نویسی عالی، طراحی منحصر به فرد برای وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید. این ابزار قدرتمند، انتخاب ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال راهی سریع و کارآمد برای ایجاد وب‌سایت زیبا و کاربرپسند هستند، بدون اینکه نیاز به هزینه و زمان زیادی برای ساختاردهی از ابتدا داشته باشند.

حرف آخر

هیچ بحثی در مورد اینکه WordPress یکی از CMS های سازگار با SEO باشد، وجود ندارد و این امر یکی از دلایل محبوبیت آن است. WordPress نه تنها کاربر پسند است، بلکه به راحتی می توان با استفاده از تعداد کمی از افزونه ها، کل تکنیک های SEO را در آن پیاده سازی کرد.

اگر از WordPress استفاده می کنید، انتخاب خوبی انجام داده اید. پس با دنبال کردن مراحل بالا، خود را در موقعیتی عالی برای پیشی گرفتن از رقبا قرار دهید.

امیدواریم که آموزش رایگان سئو وردپرس به شما کمک کند تا نحوه بهینه‌سازی سایت وردپرس خود را برای موتورهای جستجو به درستی یاد بگیرید. با اجرای چند مورد از نکات آموزش رایگان سئوی وردپرس که در این مقاله مطرح شده است، به سرعت می‌توانید تغییراتی در سیستم جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو ایجاد کرده و در عرض چند ماه به افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت خود شاهد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین