آیا دانش طراحی سایت برای یادگیری سئو مورد نیاز است؟
- نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
- بازبینی شده توسط: رومینا نظری
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=3189
برای بهینه سازی سایت و ارتقا رتبه سایت در موتور های جست و جو، یادگیری سئو ضروری است اما کافی نخواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود علاوه بر دوره های آموزش سئو، در دوره های آموزش طراحی سایت هم شرکت کنید تا بتوانید مهارت های خود را در این زمینه به حداکثر برسانید. در این مطلب بررسی می کنیم که طراحی وب سایت تا چه حد در یادگیری سئو موثر است و این دو چقدر با هم مرتبط هستند.
وقتی روی بهینه سازی سایت کار می کنید باید این نکته را بدانید که برای رسیدن به نتایج اولیه در صفحه سرچ گوگل و دیگر موتور های جست و جو، باید روی چند عامل به شکل همزمان تمرکز کنید و وب سایت را از جهت های مختلف بهینه سازی کرده و آن را توسعه دهید.
چه در دیجیتال مارکتینگ و چه در زندگی روزمره، ما به طور ذاتی علاقه داریم که فقط روی یک یا دو جنبه مهم از هر موضوعی تمرکز کنیم. این کار باعث می شود تا از جنبه های جزئی تر که می توانند بسیار تاثیر گذار هم باشند غافل شویم.
این موضوع در ارتقا رتبه وب سایت در موتورهای جست و جو و بهبود سئو سایت هم صادق است. یادگیری سئو تنها بخشی از دیجیتال مارکتینگ با هدف بهبود کیفیت سایت و درآمد زایی از آن است. یکی دیگر از مهم ترین عوامل دیجیتال مارکتینگ که در واقع مکمل یادگیری سئو نیز محسوب می شود، یادگیری طراحی وب سایت است.
در طول مدت زمان یادگیری سئو متوجه خواهید شد که طراحی جذاب و کارآمد وب سایت تا چه حد روی جذب بازدیدکننده و تبدیل بازدیدکننده به مشتری موثر است. در واقع به جرات می شود گفت که یادگیری سئو بدون طراحی سایت و یادگیری طراحی سایت بدون یادگیری سئو کار نمی کند و برای داشتن یک وب سایت موفق باید روی هر دو عنصر به شکل تخصصی کار کرد.
لیست مطالب
طراحی وب سایت چقدر با یادگیری سئو مرتبط است؟
نکته جالب در مورد ارتباط بین یادگیری سئو و طراحی وب سایت این است که اگر این دو به خوبی و به شکل اصولی در طراحی یک وب سایت مورد استفاده قرار بگیرند، اکثر بازدیدکنندگان سایت حتی متوجه تاثیرات آن در وب سایت نخواهند شد.
به همین دلیل بسیاری از افراد باور دارند که سئو و طراحی وب سایت دو مقوله کاملا جدا از هم هستند و ارتباط محکمی با هم دیگر ندارند؛ اما این تصور اشتباهی است. سئو و طراحی وب سایت بیشتر از آن که فکر بکنید به هم مرتبط هستند.
در ادامه پنج مورد از مهم ترین عناصری که در آن سئو و طراحی سایت به شکل یکپارچه مورد استفاده قرار می گیرند را معرفی می کنیم. آشنایی به این موارد به شما کمک می کند تا در طول مدت یادگیری سئو تصور بهتری از نقش طراحی سایت در آینده حرفه ای خود داشته باشید.
اهمیت سئو و طراحی سایت در بهینه سازی سایت برای موبایل
حتی اگر به تازگی در یکی از دوره های آموزش سئو شرکت کرده باشید قطعا می دانید که طراحی سایت برای موبایل یا همان موبایل فرندلی بودن یک سایت تا چه حد اهمیت دارد. گوگل بهینه سازی سایت برای موبایل را از سال ۲۰۱۵ در لیست عوامل موثر بر رتبه بندی سایت ها لحاظ کرد. این یعنی اگر تا امروز کار روی بهینه سازی برای موبایل را شروع نکرده اید، از رقبای خود در دیجیتال مارکتینگ عقب مانده اید.
با این حال هنوز بسیاری از وب سایت ها هستند که از قافله عقب مانده اند و نتوانسته اند سایت خود را برای دستگاه های موبایل و تبلت و نمایشگر های متنوع آن ها بهینه سازی کنند. این در حالی است که آمار نشان می دهد در سال های اخیر میزان سرچ گوگل توسط کامپیوتر دسکتاپ هر ساله کمتر از سال قبل شد؛ اما از طرف دیگر، بر تعداد سرچ هایی که توسط موبایل انجام می شوند افزوده شده است و همچنان نیز این روند رو به رشد ادامه دارد.
در مطالعاتی دیگر مشخص شد که بیشتر از نیمی از ترافیک وب جهانی از طرف دستگاه های موبایل است. این یعنی بیشتر از نیمی از مخاطبان وب سایت شما هم در اکثر اوقات با استفاده از تلفن هوشمند خود آنلاین می شوند نه با کامپیوتر یا لپ تاپ. اگر در یادگیری سئو از طراحی سایت برای موبایل غافل شوید، به راحتی بخش عظیمی از مخاطبین خود را از دست می دهید.
این برای هر پروژه ای به معنای شکست قطعی است. وب سایتی که در موبایل یا تبلت به شکل کامل لود نمی شود و مدام دچار پرش می شود و یا دکمه ها و عملکرد های سایت در دسترس کاربر موبایلی قرار ندارند، در حال فرستادن پیامی منفی به گوگل است؛ به عبارت دیگر همه این عوامل در کنار هم باعث می شوند تا گوگل سایت شما را در رده وب سایت های با رابط کاربری ضعیف سطح بندی کند و این یعنی تمام تلاش های شما برای طراحی سایت و سئو بی نتیجه می ماند.
تولید محتوا جذاب و قابل خواندن به کمک طراحی سایت
حتما در مدت زمان یادگیری سئو با اهمیت تولید محتوا و نقش محتوا در بهبود سئو سایت ها مواجه شده اید. در واقع محتوا و تولید آن سنگ بنای تمام استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است در نتیجه باید به همه جنبه های آن با حساسیت و ظرافت بیشتری پرداخته شود.
یکی از جنبه های به شدت موثر در تولید محتوا، طراحی وب سایت است. افرادی که باور دارند سئو و طراحی وب سایت دو مقوله جدا از هم هستند، متوجه این تاثیر متقابل نخواهند بود و همین امر باعث می شود تا بازاریابی محتوایی آن قدری که باید موفق نباشد.
این یک حقیقت است که المان های طراحی سایت تاثیر شگفت انگیزی بر میزان خوانا بودن یک محتوا در سایت می گذارند. در واقع هر چقدر که محتوا با کیفیت و حاوی اطلاعات مهم و کاربردی باشد، اگر به شکل درست و اصولی ارائه نشود نمی تواند توجه مخاطب را جلب کند.
ارائه محصول یا بسته بندی محصول در هر صنعتی بخش مهمی از بازاریابی محسوب می شود. در زمینه یادگیری سئو نیز طراحی سایت همان بسته بندی محصول است. محصولی که در اینجا همان محتوای تولیدی شما است.
توجه نکردن به طراحی سایت در تولید و درج محتوا در یک سایت باعث می شود تا محتوای شما برای مخاطب جذابیت نداشته باشد. حتی گاهی مساله فراتر از جذاب نبودن می شود و مخاطب حتی نمی تواند محتوای شما را به راحتی مطالعه کند. چرا که عدم طراحی سایت به شکل استاندارد و جذاب باعث می شود که فضای وب سایت برای مخاطب ناخوشایند باشد و او نتواند مدت زمان زیادی را در سایت شما صرف کند و بعد از خواندن چند خط از محتوای چند هزار کلمه ای شما، صفحه را ببندد و به سراغ یک سایت خوش سلیقه تر با ظاهری دلنشین تر برود.
از نمونه های ضعف طراحی سایت که به تولید محتوا هم صدمه می زند می شود به نامرتب بودن پاراگراف ها اشاره کرد. یا قرارگیری پاراگراف ها در نقاط گوشه وب سایت، یا استفاده از هایپرلینک به شکل افراطی، تبلیغات در جای نامناسب، عدم تناسب فونت متن با دیگر المان های طراحی سایت، عدم تناسب رنگ متن با رنگ پس زمینه سایت، استفاده از فونت های خشک و بی روح و غیره.
همه این ها باعث می شوند تا حواس مخاطب از خود محتوا پرت شود و نتواند اطلاعاتی که در آن وجود دارد را دریافت کند. آن هم در حالی که هدف از تولید محتوا باید جذب اعتماد مخاطب به وسیله انتقال اطلاعات کاربردی است؛ اما می بینید که با غافل شدن از نقش طراحی سایت در سئو، این هدف به راحتی از دست می رود.
درست مانند موبایل فرندلی نبودن سایت، خوانا نبودن محتوای سایت هم باعث می شود سایت شما به تدریج در رتبه بندی گوگل سقوط کند و شانس جذب مخاطب جدید را از دست بدهد. به همین دلیل در آموزش سئو تأکید ویژه ای بر به کارگیری مهارت های طراحی سایت در تولید محتوا و درج آن در سایت می شود.
طراحان سایت با استفاده از مهارت ها و ابزارهای مختلف، می دانند که باید چگونه سایت را طراحی کنند که محتوای آن قابل خواندن باشد. آن ها با کنار هم قرار دادن المان های مختلف طراحی سایت و هماهنگ کردن متن محتوا با آن ها، کاری می کنند تا مخاطب به راحتی بتواند یک مطلب چند هزار کلمه ای را ظرف چند دقیقه مطالعه کند و حتی سایت شما را به دیگران نیز پیشنهاد دهد. جالب است بدانید که طراحان وب سایت حتی می توانند سایت شما را برای افراد دارای معلولیت نیز بهینه سازی کنند تا بتوانید به طیف جدیدی از مخاطبین نیز دسترسی داشته باشید.
وجود فضاهای خالی استاندارد در صفحه محتوا، طول خطوط متن، انتخاب فونت و رنگ پس زمینه و ده ها عامل طراحی دیگر همی باعث جلب توجه سایت و صفحات آن می شوند. به همین دلیل توصیه می شود در کنار شرکت در دوره های آموزش سئو، در دوره های آموزش html و css نیز شرکت کنید تا حداقل مهارت های اساسی را برای طراحی وب سایت به نحوی که محتوای شما جذاب تر شود یاد بگیرید.
به عنوان مثال شما می توانید در مجموعه دوره های آموزش html و css در آموزشگاه دارکوب شرکت کنید تا به شکل کامل از صفر تا صد این مباحث را از بهترین اساتید ایران در این زمینه آموزش ببینید.
سرعت وب سایت و ارتباط آن با سئو و طراحی سایت
به عنوان کسی که در حرفه سئو و بازاریابی اینترنتی فعالیت می کند، بهبود سرعت سایت باید همیشه در اولویت های اصلی شما قرار داشته باشد؛ و یکی از مهم ترین عوامل در سرعت وب سایت المان های طراحی سایت هستند.
اگر فکر می کنید که همه عوامل مربوط به سئو را به درستی رعایت کردید و سایت شما محتوای جذاب و منحصر به فردی نیز دارد اما همچنان رتبه سایت شما از چیزی که باید پایین تر است، باید دلیل آن را در سرعت لود شدن صفحات سایت جست و جو کنید.
این احتمال وجود دارد که سرعت سایت شما کمتر از میزان مطلوب است و جالب است بدانید که حتی یک ثانیه تاخیر در لود شدن صفحه باعث از دست رفتن درصد بزرگی از مخاطبین سایت خواهد شد.
بدیهی است که گوگل سرعت وب سایت ها را یکی از عوامل مهم در رتبه بندی خود در نظر می گیرد. چرا که دنیای امروز دنیای سرعت است و همه می خواهند هر چه زودتر چیزی را که نیاز دارند به دست بیاورند. در دیجیتال مارکتینگ هم اگر سایت شما فقط یک ثانیه از سایت رقیب دیر تر باز شود، شانس کمتری برای جذب مخاطب خواهد داشت.
به همین دلیل در یادگیری سئو و یا در حین شرکت در دوره های آموزش طراحی سایت، همیشه باید به دنبال راهکارهایی باشید که باعث می شوند سرعت سایت بهتر از قبل شود.
سرعت وب سایت در دستگاه های موبایل حتی از اهمیت بیشتری هم برخوردار است. دلیل آن این است که کاربران موبایلی نسبت به کاربران دسکتاپ صبر کمتر و عجله بیشتری دارند و انتظار دارند به محض کلیک روی یکی از نتایج گوگل، بعد از حداکثر دو ثانیه سایت مورد نظر باز شود.
همانطور که در این مقاله اشاره کردیم امروزه بخش بزرگی از کاربران اینترنت کاربران موبایلی هستند پس جلب رضایت آن ها باید در اولویت شما به عنوان یک فعال سئو و دیجیتال مارکتینگ باشد.
بهینه سازی سایت با هدف ارتقا سرعت از راه های مختلفی انجام می شود. از جمله این راه ها استفاده از افزونه یا همان پلاگین های کشینگ، بهینه سازی ابعاد و حجم تصاویر و ویدئو ها، حذف پلاگین های اضافی و غیر کاربردی، اولویت بندی صفحات سایت برای قرار گرفتن در فهرست گوگل و… هستند.
فراموش نکنید که اگر سایت شما کند باشد، بسیاری از صفحات آن از چشم گوگل پنهان می مانند و هرگز در فهرست ایندکس آن قرار نخواهند گرفت و این یعنی مخاطبان گوگل شانسی برای پیدا کردن آن صفحات در سایت شما نخواهند داشت.
نقش سئو و طراحی سایت در نقشه سایت (سایت مپ)
در بخش قبل اشاره کردیم که گوگل در صفحات سایت شما گشت و گذار می کند و مطالب آن را در فهرست خود طبقه بندی می کند. این فهرست بندی از نظر یادگیری سئو از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اگر شما از سئو به شکل اصولی استفاده کرده باشید، گوگل سایت شما را در سطح سایت های با کیفیت و جذاب طبقه بندی می کند و آن را در بین اولین نتایج سرچ برای کلمات کلیدی مرتبط قرار می دهد.
اما سئو تنها عاملی نیست که می تواند به این موضوع کمک کند. بلکه همانطور که حدس می زنید، طراحی وب سایت هم نقش مهمی در فهرست بندی صفحات یک وب سایت دارد. نقشه سایت یک عنصر مهم از هر وب سایتی محسوب می شود که در واقع حکم نقشه راه برای موتور های جستجوگر را دارد.
این نقشه به موتورهای جستجو گر مثل گوگل نشان می دهد که باید کدام یک از صفحات سایت را در اولویت قرار دهند و هر بخش از سایت مربوط به چه کلمات کلیدی می باشد.
نقشه سایت یا سایت مپ هم برای وب سایت های کوچک و هم برای وب سایت بزرگ اهمیت دارد. برای وب سایت های کوچک از این نظر مهم است که هنوز این سایت ها محتوای زیادی تولید نکرده اند و در نتیجه تشخیص این که مطالب هر صفحه آن ها در چه زمینه ای است برای موتورهای جست و جو راحت نیست؛ اما سایت مپ این کار را راحت می کند.
در مورد وب سایت های بزرگ نیز سایت مپ باعث می شود تا گوگل از صفحات کم اهمیت و غیر ضروری سایت شما صرف نظر کند و به مطالب با کیفیت و مهم شما بپردازد.
سئو و طراحی سایت برای جلب اعتماد کاربر
اندازه گیری این که رعایت اصول سئو تا چه حد باعث خواهد شد که کاربران و بازدیدکنندگان به سایت شما اعتماد کنند کار راحتی نیست و حتی در مواردی تقریبا غیر ممکن است؛ اما امروزه می دانیم که داشتن حس مثبت و اعتماد راجع به یک سایت، بیشتر از هر چیز دیگری می تواند باعث شود تا یک کاربر به سایت شما سر بزند و آن را به دیگران معرفی کند. سر راست ترین راه برای ایجاد این اعتماد در نظر مشتری و مخاطب، استفاده از سئو و مهارت های طراحی سایت به شکل همزمان است.
همانطور که می دانید، برخورد اول در شکل گیری نظر و احساس ما نسبت به یک پدیده تازه نقش مهمی دارد. در اغلب موارد نیز این نظر و دیدگاه به سختی تغییر می کند و افراد همان فکری که در برخورد اول داشتند را حفظ می کنند.
کاری که به عنوان یک فعال دیجیتال مارکتینگ و یا کسی که در حال یادگیری سئو است باید انجام دهید، این است که مطمئن شوید تمام تلاش خود را برای جلب نظر مثبت مخاطب در همان نگاه اول انجام داده اید. در طول همین مقاله دیده ایم که چه عواملی می توانند بازدید از یک سایت را برای مخاطب جدید لذت بخش بسازند و چگونه همه آن عوامل ارتباط تنگاتنگی با مهارت های سئو و طراحی سایت داشته اند.
اگر نگاهی به موفق ترین و معروف ترین سایت ها در هر زمینه ای بیندازید، خواهید دید که این سایت ها چند ویژگی مشترک دارند. همه آن ها ظاهری مرتب، شیک و در عین حال ساده و خلوت دارند. گشت و گذار در آن ها راحت است.
به راحتی می توانید به دسته بندی های مختلف دسترسی داشته باشید. مطالب آن ها خوانا و جذاب است و مواردی از این دست. همه این ها در کنار هم باعث می شود تا مخاطب حس خوبی از وقت گذراندن در آن سایت پیدا کند و در نتیجه نوعی حس اعتماد در او ایجاد شود.
منظور از حس اعتماد در دیجیتال مارکتینگ این است که مخاطب باور کند که این سایت نسبت به سایر سایت ها اطلاعات مفید تری ارائه می کند و حتی حاضر است برای استفاده از خدمات یا محصولاتی که در آن سایت وجود دارند، پول خرج کند.
در سوی مقابل، اگر سایت شما در نگاه اول نتواند نظر مخاطب را جلب کند، به او حس بی اعتمادی می دهد. برای درک بهتر تصور کنید که شما صاحب یک کسب و کار هستید و محصول خاصی را تولید می کنید. مخاطب شما که دقیقا به همان محصول نیاز دارد، با جستجو در گوگل به سایت شما می رسد؛ اما شما به دلیل جدی نگرفتن اهمیت طراحی سایت، سایتی نه چندان جذاب و نامرتب دارید که به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده است.
این موضوع باعث می شود تا مخاطب با دیدن سایت شما به این نتیجه برسد که شما در کسب و کار خود چندان حرفه ای نیستید و اهمیتی به ظاهر و ویترین کسب و کار خود نمی دهید. در نتیجه محصولات تولیدی شما هم نمی توانند از کیفیت بالایی برخوردار باشند و یا حتی ممکن است کلاهبردار باشید و اصلا محصولی برای فروش نداشته باشید!
به همین راحتی مخاطب از خرید محصول شما صرف نظر می کند و در جای دیگری به دنبال آن می گردد. باور کنید یا نه طراحی سایت می تواند تا این حد در قضاوت مخاطب از یک برند یا کسب و کار تاثیر داشته باشد.
جمع بندی
سئو تاثیر مهمی در بهینه سازی سایت ها دارد و هیچ سایتی نیست که بدون استفاده از اصول و قواعد سئو بتواند به رتبه های بالا در نتایج سرچ گوگل دست پیدا کند؛ اما شما می توانید با ترکیب کردن سئو با مهارت های طراحی سایت، از حداکثر پتانسیل های موجود استفاده کنید و سایت خود را به بالاترین رتبه ممکن برسانید.
حین یادگیری سئو، متوجه خواهید شد که در همه زمینه ها و در هر مبحثی با مسائل مربوط به طراحی سایت سر و کار خواهید داشت. در واقع سئو و طراحی سایت آنقدر به هم گره خورده اند که هرگز نمی شود آن ها را جدا از یکدیگر دانست.
دانش طراحی سایت برای کسانی که علاقه به سئو و یادگیری سئو دارند اگر ضروری نباشد، حداقل آنقدر مفید و موثر است که با داشتن آن می توانند فرصت های شغلی بیشتری پیدا کنند و در کار خود موفق تر باشند. این قضیه در جهت عکس هم صادق است؛ یعنی برای طراحان وب سایت هم داشتن دانش حداقلی از مفاهیم سئو ضروری است و یادگیری سئو به آن ها کمک می کند تا خود را از دیگر طراحان وب سایت جدا کنند و در حرفه خود یکه تاز باشند.
دیدگاهتان را بنویسید