6 تکنیک جدید و کاربردی سئو برای سال 2024
- نویسنده: محسن لشکری
- بازبینی شده توسط: محسن لشکری
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=7731
در دنیای پر رقابت امروزی، داشتن حضور آنلاین قوی و رتبهبندی بالا در موتورهای جستجو امری بحرانی برای هر کسب و کار و وبسایتی است که میخواهد به موفقیت دست یابد. با تغییرات مداوم در الگوریتمهای موتورهای جستجو، لازم است که به روزرسانیهایی در استراتژیهای سئو و بهینه سازی وبسایتمان انجام دهیم.
در این مقاله، به بررسی 6 تکنیک جدید سئو برای سال 2024 میپردازیم که به شما کمک میکنند تا وبسایت خود را بهبود داده و رتبهبندی بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید.
لیست مطالب
1. سایت خود را برای Google RankBrain بهینه کنید
Rank Brain یکی از الگوریتم های جدید گوگل است که مدتی پیش معرفی شد.
Google Rank Brain الگوریتم یادگیری ماشین گوگل است. در واقع، این الگوریتم یکی از 3 سیگنال رتبهبندی برتر گوگل است. این الگوریتم جدید ML به Google اجازه داد تا نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو را به دقت اندازه گیری کند:
همانطور که می بینید، هرچه کاربران گوگل را خوشحال تر کنید، رتبه بالاتری خواهید داشت.
مطمئناً استفاده از بک لینک ها، کلمات کلیدی و سایر سیگنال های سنتی هنوز مهم هستند. اما RankBrain روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. بنابراین، چگونه سایت خود را برای Google RankBrain بهینه کنیم؟ در اینجا دو نکته ساده و آسان برای پیاده سازی وجود دارد که در حال حاضر بسیار خوب کار می کنند:
- ابتدا، نرخ کلیک ارگانیک (CTR) خود را بهبود بخشید.
Google RankBrain می خواهد ببیند که آیا افراد زیادی در نتایج جستجو روی سایت شما کلیک می کنند یا خیر. این به گوگل می گوید: «مردم این نتیجه را دوست دارند. باید آن را به صفحه اول ارتقا دهیم تا پیدا کردن آن آسان تر باشد.»
اما اگر مردم روی صفحه شما کلیک نکنند؟ گوگل سایت شما را رها می کند و رتبه سایتتان سقوط میکند.
و به همین دلیل است که بهینه سازی سایت شما برای CTR بسیار مهم است.
یکی از سادهترین راهها برای دریافت کلیکهای بیشتر، اضافه کردن اعداد به عنوان و برچسب توضیحات است. در اینجا یک مثال واقعی از مقاله های وبسایت آموزشگاه دارکوب آمده است:
تحقیقات نشان می دهد که افراد بیشتر بر روی محتوایی کلیک می کنند که دارای عدد است. بنابراین وقتی عددی را در عنوان محتوای خود (و در توضیحات متا) قرار می دهید، می توانید CTR خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
- در مرحله بعد، نرخ پرش و «زمان ماندگاری» خود را بهبود دهید.
باز هم Google RankBrain از شما می خواهد که محتوایی را منتشر کنید که باعث خوشحالی کاربران شود. و اگر کاربران پس از 3 ثانیه از سایت شما خارج شوند (که به عنوان “نرخ جهش” نیز شناخته می شود) این یک سیگنال تجربه کاربری است که به گوگل می گوید مردم محتوای شما را دوست ندارند.
هر چه نرخ پرش شما (معروف به “Bounce Rate“) بهتر باشد، رتبه بهتری خواهید داشت. و به طور کلی هر چه جستجوگران مدت بیشتری در سایت شما بمانند، رتبه بالاتری خواهید داشت.
حالا چگونه زمان ماندن افراد در صفحه خود و نرخ پرش را بهبود دهیم؟
مقدمهای جذاب و موثر در مقالات، نقشی حیاتی در بهبود سئو و نرخ پرش وبسایتها ایفا میکند. مقدمه باید توانایی جلب توجه را داشته باشد. از جملاتی استفاده کنید که مخاطبان را به خواندن بیشتر ترغیب کند. همچنین، ارائه یک خلاصه مختصر از مطلب مقاله در این قسمت میتواند کنجکاوی خوانندگان را برانگیزد.
از طرف دیگر، بهتر است مقدمه بیش از حد طولانی نشود. مخاطبان به دنبال اطلاعات مفید و مختصر هستند، بنابراین تمام مطالب را در این قسمت ذکر نکنید. بهتر است اطلاعات کاملتر در بخشهای بعدی مقاله ارائه شود.
مقدمه باید قانع کننده باشد و درآن مستقیما سره اصل مطلب بروید که افراد را تشویق به خواندن ادامه مقاله کنند.
2. به روز رسانی، ارتقا و انتشار مجدد مقاله های قدیمی
به روزرسانی و اپدیت مقالههای قدیمی میتواند تاثیر زیادی بر بهبود سئو و افزایش بازدید سایت داشته باشد. در ادامه، تاثیرات مثبت این فعالیت را بررسی خواهیم کرد:
-
بهبود محتوا: با به روزرسانی مقالات قدیمی، میتوان محتوای آنها را با اطلاعات و دانش جدید ترکیب کرد. این اقدام به بهبود کیفیت محتوا و افزایش ارزش آن برای مخاطبان منجر میشود. محتوای بهتر مخاطبان بیشتری جذب میکند و باعث افزایش بازدید سایت میشود.
-
سیگنال جدید به موتورهای جستجو: به روزرسانی مقالات، به موتورهای جستجو اطلاع میدهد که محتوای سایت شما بهروز است و به تغییرات در حوزه مورد نظر پیشتاز میدهد. این میتواند تاثیر مثبتی در رتبهبندی صفحات شما در نتایج جستجو داشته باشد.
-
بازخورد مثبت کاربران: مقالات بهروزشده نشانهای از توجه به نیازهای کاربران و تلاش برای ارائه اطلاعات بهروز و کاربردی به آنهاست. این امر میتواند باعث افزایش رضایت کاربران و بازگشت آنها به سایت شما شود.
-
بهبود نرخ پرش (Bounce Rate): با بهروزرسانی محتوا و افزودن اطلاعات جدید، احتمال کاهش نرخ ترکیب صفحات (Bounce Rate) افزایش مییابد. این به این معناست که کاربران بیشتری پس از ورود به سایت، در آن میمانند و به صفحات دیگر هم مراجعه میکنند.
-
افزایش بازدیدکنندگان مکرر: محتوای بهروز و جذاب میتواند باعث جذب بازدیدکنندگان مکرر به سایت شود. این افراد به دلیل دیدن تغییرات مداوم در محتوا، به احتمال زیاد به سایت شما بازمیگردند.
3. ارسال اعتبار به صفحاتی که عملکرد ضعیف دارند
مطالعات در Google CTR نشان میدهد که کمتر از 1٪ از جستجوگران Google به صفحه دوم سرچ میروند. بنابراین چگونه می توانید به آن صفحات رونق دهید تا به صفحه اول بروند؟
برخی از لینک های داخلی را به دیگر صفحات خود بدهید.
اکنون 3 مرحله را باید طی کنید:
مرحله 1: از Google Search Console برای پیدا کردن کلمات کلیدی که در صفحه دوم یا سوم رتبه بندی شده اند استفاده کنید.
برای پیدا کردن آنها، وارد Google Search Consol شوید و به قسمت “Performance” بروید:
قسمت “Average position” را فعال کنید. به این ترتیب میانگین رتبه برای هر کلمه کلیدی را خواهید دید.
سپس، نتایج را بر اساس “Position” مرتب کنید:
در مرحله بعد، به دنبال کلمات کلیدی با میانگین موقعیت 11-30 باشید.
اگر یک کلمه کلیدی در صفحه 2 یا 3 باشد، می توانید مطمئن باشید که کلمه کلیدی حجم جستجوی مناسبی دارد. پس ارزش وقت شما را دارد تا این صفحه را به صفحه اول گوگل برسانید.
مرحله 2: صفحات معتبر در سایت خود را شناسایی کنید.
با استفاده از ابزار Semrush می توانید به راحتی صفحاتی را در سایت خود پیدا کنید که بیشترین میزان بازدید را دارند. ابتدا URL صفحه اصلی خود را در ابزار وارد کنید و روی “جستجو” کلیک کنید. سپس روی «Backlink Analytics» در نوار کناری سمت چپ و سپس روی «Indexed Pages» کلیک کنید. که معتبرترین صفحات سایت شما را به شما نشان می دهد:
مرحله 3: به آن صفحات بروید و لینک های داخلی اضافه کنید. در نهایت، لینک صفحات معتبر سایت را به صفحه ای که نیاز به تقویت دارد اضافه کنید.
4. بهترین کلمات کلیدی رقبای خود را کپی کنید
دو راه برای یافتن کلمات کلیدی برای بهینه سازی محتوای خود وجود دارد:
-
با استفاده از ابزارهای سئو مثل google keyword planner و google trends کلمات کلیدی مربوط به خود را پیدا کنید.
- کلمات کلیدی که رقبای شما قبلاً با آنها رتبه خوبی گرفته اند را پیدا کنید.
هر دو رویکرد می توانند کارساز باشند. اما استفاده از کلمات کلیدی که رقبا قبلاً با آنها رتبه خوبی گرفته اند، شانس بیشتری به ما میدهد. چگونه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم:
ابتدا یک سایت رقیب را پیدا کنید که در حال حاضر رتبه خوبی در گوگل داشته باشد. به این ترتیب، شما سایتهایی را مهندسی معکوس میکنید که از قبل میدانند چه کاری انجام میدهند.
سپس، صفحه اصلی سایت را در یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Semrush قرار دهید. و لیستی از کلمات کلیدی که سایت برای آنها رتبه بندی می کند دریافت خواهید کرد:
البته برخی از این کلمات کلیدی برای کسب و کار شما منطقی نیستند. به عنوان مثال، آنها ممکن است کلمات کلیدی را هدف قرار دهند که مشتریان شما آنها را جستجو نمی کنند. یا شاید آنها برای کلمات کلیدی فوق رقابتی رتبه میگیرند که شما نمی توانید برای آنها رتبه بگیرید. در هر صورت، باید مجموعه ای از کلمات کلیدی که برای کسب و کار شما منطقی هستند را انتخاب کنید و از آنها استفاده کنید.
5. به سایت های معتبر لینک دهید
گوگل صفحه هارا تا حدی بر اساس کیفیت و ارتباط لینک های آن صفحه ارزیابی می کند. صفحاتی که به آنها لینک می دهید موضوع صفحه وب شما را منعکس میکنند. و صفحاتی که به منابع مفید لینک میدهند نیز نسبت به صفحاتی که فقط به مطالب خودشان لینک دارند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
به عبارت دیگر، صفحاتی که به منابع عالی لینک داده میشوند، خود را بهعنوان مرکز محتوای مفید از نظر Big G معرفی میکنند. (لینک های خارجی ، برای تجربه کاربری به عنوان یک امتیاز محسوب میشوند. از این گذشته، لینک های خارجی مفید به کاربران کمک می کند محتوایی را پیدا کنند که می تواند درباره موضوعاتی که در مقاله خود صحبت می کنید بیشتر بیاموزند.)
پس در هر محتوایی که منتشر می کنید، حداقل به 3 منبع مرتبط و با کیفیت لینک دهید. این به گوگل نشان می دهد که صفحه شما یک مرکز اطلاعات مفید است.
6. به یاد داشته باشید که لینک اول اولویت دارد
فرض کنید شما در یک صفحه دو لینک دارید که هر دوی آنها به یک صفحه در سایت شما اشاره می کنند. گوگل به کدام انکر تکست توجه می کند؟ اولی؟ دوم؟ هر دو؟ طبق قانون اولویت لینک اول، فقط لینک اول. چرا این مهم است؟
فرض کنید یک هدر یا تولبار در سایت خود دارید، مانند این:
از آنجایی که پیمایش سایت شما از بالای صفحه است، گوگل ابتدا لینک های اول را می بیند. اینجاست که همه چیز پیچیده می شود:
حالا شما در یکی از مقاله هایتان، لینکی با انکر تکست “healthy recipes” به صفحه «Recipe Index» میدهید.
متأسفانه، متن “healthy recipes” توسط گوگل نادیده گرفته می شود. گوگل فقط انکر تکستی را که برای اولین بار مشاهده کرده است، حساب میکند یعنی: «Recipe Index».نکته مهم: همیشه از کلماتی بجز کلمات کلیدی در تولبار سایت خود استفاده کنید. زیرا همانطور که یاد گرفتید، لینک های داخلی که انکر تکست مشابه در تولبار دارند به حساب نمی ایند.
دیدگاهتان را بنویسید