14 تا از بهترین ابزار سئو در سال 2024

  • نویسنده : محسن لشکری
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=6304
14 تا از بهترین ابزار سئو در سال 2024

سئو و بهینه سازی سایت یکی از مهم ترین مفاهیم امروزه در کسب و کارهای آنلاین هستند. حتی برندهای بزرگ دنیا هم دارای تیم سئو بوده و در این زمینه در حال تلاش هستند. چرا که قرار گرفتن در لیست 10 سایت اول گوگل می تواند در بالا رفتن میزان فروش و البته بهبود برندینگ اثر مثبت داشته باشد.

گوگل فاکتورهای زیادی را برای بهبود سئو در نظر گرفته است. اما در کنار آن، ابزارهایی هم برای تحلیل و اثربخشی عرضه کرده است. ما در این مقاله قصد داریم درباره 14 تا بهترین ابزار سئو در سال 2024 محتوایی را ارائه دهیم که شما از مطالعه و یا سرچ بیشتر در گوگل در مورد این موضوع بی نیاز سازد. پس لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ابزار سئو چیست؟

ابزار سئو چیست؟

ابزار سئو در واقع به بررسی، آنالیز و تحقیق به شما کمک می کند. بعضی از ابزارها سایت شما را تحلیل می کنند و خطاهای احتمالی سایت را به شما گوشزد می کند. برخی دیگر امکان تحلیل سایت شما و رقبای شما را دارند. ابزارهایی هم وجود دارند که کلمات کلیدی سایت شما را بررسی کرده و در این بخش اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. پس می توان نتیجه گرفت که هر ابزاری که بتواند در بهبود وضعیت سایت شما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم کمک کند، در دسته ابزارهای سئو قرار دارد.

تفاوت ابزار سئوی مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟

بعضی از ابزارها به صورت مستقیم سایت شما را به لحاظ سئو و بهینه سازی بررسی میکند. اما برخی از ابزارها عوامل موثر بر سئو را آنالیز میکند. برای مثال ابزارهای بررسی کلمات کلیدی به صورت مستقیم، سایت و محتوای سایت شما را مورد سنجش قرار می دهد. اما ابزاری مانند جی تی متریکس سرعت سایت و خطاهای کدنویسی را بررسی می کند. همانطور که می دانید سرعت سایت می تواند روی سئوی سایت اثر بخشی داشته باشد. لذا می توان گفت که جی تی متریکس یک ابزار غیر مستقیم برای سئو محسوب می شود.

دسته بندی کلی ابزارهای سئو

ابزارهای مختلفی در زمینه سئو سایت و بهینه سازی آن وجود دارد. اما تقریبا می توان این ابزارها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرد.

  • ابزارهای بک لینک

ابزارهایی هستند که موارد مربوط به بک لینک های سایت شما را بررسی می کنند. توجه داشته باشید که خرید بک لینک در لیست سئو کلاه سیاه می باشد. اما بک لینک هایی هم هستند که می توانند بر روی سایت شما مفید باشند. مانند لینک هایی که شما در صفحات خود در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید. ابزارهای بک لینک می توانند در زمینه به بررسی این لینک ها، ترافیک ایجاد شده روی سایت از طریق بک لینک ها و مواردی از این قبیل به شما کمک کنند.

  • ابزارهای مرتبط با کلمات کلیدی

قطعا سئو سایت بدون بررسی کلمات کلیدی امکان پذیر نیست. در واقع این ابزارها به شما کمک می کنند که بدانید سایر رقبای شما دارای چه کلمات کلیدی هستند. کلمات کلیدی ترند چه چیزهایی بوده و بهتر است شما در تولید محتوای سایت خود، از چه کلمه و یا عباراتی بیشتر استفاده نمایید. در واقع شناخت عملکرد سایرین می تواند به شما در انتخاب مسیر درست کار کمک نماید.

  • ابزارهای بررسی ترافیک کلمات کلیدی

این ابزارها به شما کمک می کنند تا شما اطلاعات دقیقی از کلمات کلیدی سایت رقبای خود و همچنین رفتار کاربران و نحوه ورود به سایت رقبا به دست آوردید. سپس بر اساس دیتای اعلام شده، استراتژی مناسبی را برای سایت خود در نظر بگیرید.

  • ابزارهای مربوط به بررسی دامنه

این ابزارها رتبه دامنه شما را در گوگل بررسی می کنند. این اطلاعات در سئوی پیشرفته می تواند بسیار برای شما مفید باشد. اگر علاقه مند به یادگیری سئو پیشرفته هستید، پیشنهاد می کنیم در دوره های سئو آموزشگاه دارکوب شرکت نمایید. چرا که در کنار آموزش کامل و جامع در زمینه سئو، مدرک فنی و حرفه ای سئو را دریافت کرده و می توانید به بالا رفتن درآمد خود حتی به صورت دلاری اقدام کنید.

معرفی ابزارهای مهم سئو

ابزارهای زیادی برای بررسی و تحلیل وضعیت سایت وجود دارد. بعضی از آنها را گوگل در اختیار ما قرار داده است. برخی دیگر هم توسط شرکتهای مختلف نوشته شده و می توان از آن استفاده کرد. در ادامه به بررسی این ابزارها میپردازیم.

بهترین ابزار سئو که به معرفی آنها خواهیم پرداخت: 

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Growthbar
  • Ahref
  • Yoast SEO
  • Google Trends
  • Remove’em
  • small seo tools
  • duplichecker
  • Found SEO Audit Tool
  • Exploding Topics
  • SheerSeo
  • Semrsuh
  • Moz

Google Search Console

ابزار Google Search Console یک ابزار قدرتمند است که توسط گوگل ارائه می‌شود و برای بهینه‌سازی و مدیریت سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل استفاده میشود. این ابزار به وبمستران و صاحبان سایت‌ها امکان می‌دهد تا بهبودهای لازم را در سایت خود اعمال کنند و به نتایج بهتر در جستجوهای گوگل دست یابند.

کاربرد‌های اصلی ابزار Google Search Console عبارتند از:

  1. مشاهده وضعیت نمایه‌سازی: با استفاده از Search Console می‌توانید ببینید کدام صفحات سایت شما توسط گوگل نمایه‌سازی شده‌اند و کدام صفحات ممکن است مشکلاتی در فرآیند نمایه‌سازی داشته باشند.

  2. ارائه نقشه سایت (Sitemap): با ارسال نقشه سایت به ابزار Search Console، گوگل به راحتی می‌تواند ساختار و محتوای سایت شما را بررسی کند و صفحات را بهینه‌تر و سریع‌تر نمایه کند.

  3. رفع مشکلات ایندکس: اگر صفحاتی از سایت شما در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوند، می‌توانید با استفاده از ابزار Search Console دلیل این موضوع را پیدا کنید و مشکلات احتمالی ایندکس‌سازی را رفع کنید.

  4. مانیتورینگ وضعیت ترافیک: ابزار Search Console به شما امکان می‌دهد ترافیک سایت خود را از جمله تعداد بازدیدها، کلیک‌ها، نمایش‌ها و نرخ کلیک (CTR) بررسی کنید.

  5. تشخیص و رفع خطاهای Crawl: با این ابزار می‌توانید خطاهای مربوط به پیدا کردن و نمایه‌سازی صفحات توسط روبات‌های گوگل (Crawlers) را تشخیص داده و رفع کنید.

  6. پیگیری عملکرد کلمات کلیدی: با استفاده از ابزار Performance در Search Console، می‌توانید میزان نمایش و کلیک‌هایی که بر روی کلمات کلیدی خاص در نتایج جستجو دریافت می‌کنید را بررسی کنید.

  7. مشاهده لینک‌ها (Backlinks): با استفاده از این ابزار می‌توانید به لینک‌هایی که به سایت شما ارجاع داده‌اند و اهمیت آن‌ها برای جستجوهای گوگل دست یابید.

  8. تنظیمات نسخه موبایل: این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا وضعیت نمایه‌سازی و نمایش سایت شما در نتایج جستجو برای کاربران موبایل را مشاهده و بهینه‌سازی کنید.

با استفاده از Google Search Console می‌توانید بهبودهای مهمی در رتبه‌بندی و نمایش سایت خود در نتایج جستجو داشته باشید و به کاربران محتمل سایت خود را بهتر معرفی کنید.

Google Analytics

ابزار Google Analytics یکی از قوی‌ترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل وبسایت‌ها و برنامه‌هاست که توسط شرکت گوگل ارائه می‌شود. این ابزار ارزشمند برای صاحبان کسب‌وکارها و بازاریابان به‌خصوص توسعه‌دهندگان وب و وب‌مسترها بسیار کاربردی است. 

GoogleAnalytics

در زیر به برخی از کاربردهای مهم Google Analytics اشاره خواهیم کرد:

  1. پیگیری و شناخت رفتار کاربران: با استفاده از Google Analytics، می‌توانید به‌دقت رفتار کاربران در وبسایت خود را پیگیری کنید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا بفهمید که کاربران از کدام صفحات عبور می‌کنند، در کدام نقاط ترک می‌کنند و چه مدت زمانی روی وبسایت شما باقی می‌مانند. این اطلاعات ارزشمند به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف وبسایت خود را شناسایی کنید و بهبودهای لازم را اعمال کنید.
  2. اندازه‌گیری ترافیک و کانال‌های بازاریابی: Google Analytics به شما امکان می‌دهد تا منابع ترافیک و بازاریابی مختلف را مانند جستجوهای آلی، تبلیغات پرداخت‌شده، رسانه‌های اجتماعی و غیره را پیگیری کنید. با این اطلاعات، شما می‌توانید کانال‌های بازاریابی موثرتری را شناسایی کنید و استراتژی بازاریابی خود را به‌طور بهینه‌تر به‌کار ببرید.
  3. آنالیز رفتار مخاطبان موبایل: با توجه به رشد استفاده از دستگاه‌های موبایل، آنالیز رفتار مخاطبان در این دستگاه‌ها بسیار اهمیت پیدا کرده است. Google Analytics به شما امکان می‌دهد تا بفهمید کاربران در دستگاه‌های موبایل چگونه با وبسایت شما تعامل دارند و میزان تبدیل و کاربران جدید از این دستگاه‌ها را نیز مشاهده کنید.
  4. پیگیری هدف‌ها و تبدیل‌ها: با استفاده از Google Analytics، شما می‌توانید هدف‌ها و تبدیل‌های خود را تعریف کرده و عملکرد آن‌ها را پیگیری کنید. این هدف‌ها می‌توانند شامل خرید محصول، ثبت‌نام در خبرنامه، تکمیل فرم و غیره باشند. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا میزان موفقیت کسب‌وکارتان را اندازه‌گیری و بهبود بخشید.
  5.  نظارت بر عملکرد صفحات: با استفاده از Google Analytics می‌توانید عملکرد صفحات خاصی از وبسایت خود را نظارت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید میزان کلیک‌ها بر روی دکمه‌ها، نرخ ترک‌ها و زمان صرف‌شده در هر صفحه را بررسی کنید و صفحاتی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید.

در نهایت، استفاده از Google Analytics برای هر کسب‌وکار و وبسایتی بسیار مهم است زیرا این ابزار به شما اطلاعات ارزشمندی درباره عملکرد و مخاطبانتان ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای ارتقاء و بهبود کسب‌وکارتان استفاده کنید.

————————————————————-

به طور معمول در یادگیری سئو، لازم است که نگاه ویژه ای به گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول (google search console and google analytics) داشته باشید. اگر در دوره های سئو آموزشگاه دارکوب ثبت نام کرده اید، اصلا نگران نباشید. چون بدون نیاز به پرداخت هزینه های مجزا برای یادگیری کار با این دو ابزار، در مدت کوتاهی تبدیل به استاد این دو ابزار خواهید شد.

GrowthBar

این ابزار یک اکستنشن برای کروم است. با نصب این افزونه می توانید از امکاناتی مانند بررسی عملکرد سایر رقیبان، بک لینک ها، کلمات کلیدی و … استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این ابزار فقط به مدت 5 روز از زمان نصب برای شما رایگان است و می توانید از آن استفاده نمایید. بعد از اتمام روز پنجم، در صورت نیاز باید اکانت پرمیوم آن را خریداری نمایید تا بتوانید از آمار و امکانات این افزونه کروم بهره مند شوید.

افزونه معروف وردپرس با نام یوست (yoast)

اگر سایت شما با سی ام اس وردپرس طراحی شده است، به شما پیشنهاد می کنیم که این پلاگین یا افزونه را روی سایت خود فعال نمایید. چرا که با نصب این افزونه می توانید سئوی محتوایی سایت خود را بررسی کرده و از اشکالات آن مطلع گردید. یوست در هر محتوایی که در سایت می گذارید، آمار مشخصی به شما ارائه می کند. سپس نتیجه را با یک چراغ رنگی که می تواند سبز به معنای عالی، نارنجی به معنای مناسب و قرمز به معنای بد به شما نشان دهد.

همچنین برای بهبود محتوا شما می توانید خطاهای اعلام شده توسط یوست را مطالعه کرده و آنها را برطرف کنید. مثلا ممکن است در محتوای خود، از لینک داخلی و یا خارجی استفاده نکرده باشید. اما این افزونه مانند یک چک لیست دقیق، همه موارد را به شما یادآوری میکند.

Yoast SEO

یوست دارای دو نسخه می باشد. نسخه رایگان آن محدودیت زمانی ندارد و شما می توانید به صورت دائم از آن استفاده کنید. اما نسخه پرمیوم آن امکانات متنوع بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

Ahrefs

اولین کاری که در سئو انجام می دهید، پیدا کردن کلمات کلید است. Ahrefs در واقع ابزاری است که به شما در یافتن کلمات کلیدی مناسب کمک می کند.

این ابزار دارای امکانات متنوع دیگری نیز می باشد. برای مثال امکانی مانند site explorer را به شما ارائه می دهد. وظیفه اصلی این بخش، بررسی عملکرد کلی وب سایت شما می باشد. همچنین بخش content explorer می تواند به بررسی فهرست کوتاه و همچنین محتوا کمک کند.

Ahrefs

معمولا دوره هایی که با نام آموزش سئو برگزار می شوند، فاقد آموزش چنین ابزارهایی هستند و فرد باید مجددا هزینه برای یادگیری کار با این ابزارها پرداخت نماید. اما دوره های آموزش سئو آموزشگاه دارکوب در یک دوره جامع، تمامی این موارد را به شما آموزش خواهد داد.

Google trends

ابزار Google Trends ابزاری است که اطلاعات مرتبط با جستجوها و علایق کاربران در موتور جستجوی گوگل را نشان می‌دهد و کاربرد های متعددی دارد.

Google trends

در ادامه به برخی از کاربردهای این ابزار می‌پردازیم:

  1.  پیدا کردن علایق و موضوعات محبوب: با استفاده از Google Trends می‌توانید علایق و موضوعات محبوب مردم را در طول زمان و در مناطق جغرافیایی مختلف پیدا کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام موضوعات و کلمات کلیدی در حال حاضر محبوب‌تر هستند و در کسب و کار یا تولید محتوا بهره‌وری بیشتری داشته باشید.
  2.  پیش‌بینی رفتار جستجو: با تحلیل روند جستجوها در Google Trends می‌توانید رفتارهای جستجوی مردم را پیش‌بینی کنید. این اطلاعات برای برنامه‌ریزی تبلیغات، کمپین‌های تبلیغاتی، و همچنین تصمیم‌گیری‌های کسب و کاری مهم استفاده می‌شود.
  3.  مقایسه کلمات کلیدی: می‌توانید با استفاده از Google Trends کلمات کلیدی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها بیشترین میزان جستجو را دارد. این کار به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مهم‌تر و پرطرفدارتر را برای بهبود SEO و رتبه‌بندی وبسایت خود انتخاب کنید.
  4.  بررسی تأثیر رویدادها: با استفاده از Google Trends می‌توانید تأثیر رویدادها، مثل رویدادهای ورزشی، سیاسی، فرهنگی و… بر الگوی جستجو را بررسی کنید. این اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های بازاریابی و تبلیغاتی هنگامی که نیاز به راکدن به رویدادها دارید، مفید است.
  5. پیدا کردن موضوعات جدید و شناخت مخاطبان: از طریق Google Trends می‌توانید موضوعات جدید و نیش مارکت‌های محبوب را شناسایی کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا محتواهای جذاب‌تری ایجاد کنید و به نیازهای واقعی مخاطبان تان پاسخ دهید.

به طور کلی، Google Trends ابزاری قدرتمند برای درک رفتار کاربران و مخاطبان اینترنتی است و می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های کسب و کار و بازاریابی به شما کمک کند.

Remove’em

بعضی از افراد در ابتدای کار تصور می کنند که سئو سایت یک کار ساده بوده و به راحتی می توانند با چند اقدام پیش پا افتاده سایت خود را به صفحه اول سرچ گوگل آورند. این افراد در بسیاری از موارد اقدام به خرید بک لینک می کنند. باید توجه داشته باشید که اضافه کردن لینک های خریداری شده به محتوای سایت و یا خرید بک لینک می تواند باعث بن شدن سایت شما شود.

removeem

 

در واقع گوگل برخورد سختی را با چنین اتفاقاتی می کند. این ابزار به شما کمک می کند که در زمینه لینک های استفاده شده و بک لینک ها، بتوانید همه موارد را شناسایی و اقدام به حذف آنها نمایید. در واقع بعد از یادگیری سئو، در صورت قبول هر پروژه بد نیست که در ابتدا سایت را با چنین ابزاری تحلیل کنید. چرا که در صورت عدم اطلاع شما از تخلفات قبلی و جریمه سایت، کارفرما ممکن است زیر بار قبول اشتباهات خود نرود. پس کار کردن با ابزارهای سئو مانند Remove’em را جدی بگیرید.

Small seo tools

یک ابزار تحت وب و رایگان است. فقط کافیست که لینک سایت خود را به آن دهید. سپس با آنالیز، به شما رتبه سایت و همچنین رقبای شما را ارائه می دهد. همچنین اعتبار سایت شما را در Moz، وضعیت بک لینک ها، سرعت سایت و بسیاری از موارد دیگر را بررسی می کند.

smallseotools

در زیر به برخی از کاربردهای مهم ابزارهای Small SEO Tools اشاره می‌کنیم:

  1. بررسی کلمات کلیدی: این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وب‌سایتتان را شناسایی کنید و بررسی کنید که چقدر رقابت برای هر کلمه کلیدی وجود دارد.

  2. بررسی بک‌لینک‌ها: می‌توانید با استفاده از این ابزارها بک‌لینک‌های وب‌سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که لینک‌ها به درستی کار می‌کنند و با کیفیت هستند.

  3. بررسی پلگین‌ها و اشکال‌زدایی سایت: با این ابزارها می‌توانید اشکالات فنی وب‌سایت را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایت به درستی کار می‌کند و مشکلاتی که ممکن است باعث کاهش جایگاه در نتایج جستجو شوند، وجود ندارند.

  4. بررسی سرعت بارگذاری وب‌سایت: این ابزارها به شما امکان می‌دهند سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایتتان را اندازه‌گیری کنید و مشکلاتی که باعث کاهش سرعت سایت می‌شوند را شناسایی کنید.

  5. بررسی وضعیت رتبه و جایگاه: ابزارهای Small SEO Tools می‌توانند به شما کمک کنند تا جایگاه و رتبه وب‌سایتتان در موتورهای جستجو را پیگیری کنید و بهبود آن‌ها را مد نظر قرار دهید.

Duplichecker

یکی از ابزارهای جالب در زمینه سئو می باشد. در واقع این ابزار در دسته ابزارهای غیر مستقیم سئو و بهینه سازی سایت بوده، اما بسیار مهم و کاربردی می باشد.

duplichechker

شاید این جمله را بارها شنیده اید که می گویند محتوا پادشاه است. در واقع برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل، لازم است که محتوای دست اولی را به سایت خود اضافه کنید. این محتوا باید تمامی اصول مطرح شده از سمت گوگل را دارا باشد. البته که یوست همه این اصول را برای شما بررسی می کند. اما Duplichecker در واقع محتوا را به لحاظ کپی نبودن بررسی می کند.

پیشنهاد می کنیم هر محتوایی را که می خواهید در سایت خود قرار دهید، اول در این ابزار که تحت وب می باشد، بررسی نمایید. در صورت یونیک بودن محتوا، اقدام به درج آن در سایت کنید و موارد سئوی محتوایی را روی آن بررسی کنید. چرا که محتوای کپی فاقد ارزش برای سایت بوده و گوگل برای ارزشی قائل نیست.

Found SEO Audit Tool

اگر نیاز به یک گزارش درباره وضعیت سئو سایت خود دارید، این ابزار می تواند تاثیر بسیار زیادی در نقشه راه شما داشته باشد. در واقع برای نوشتن یک استراتژی، باید بدانید که وضعیت فعلی سایت شما چیست. سپس با شناخت مشکلات و نقص ها برنامه ای مدون برای بهبود سایت تنظیم نمایید. در واقع Found SEO Audit Tool سایت شما را صرفا با درج url بررسی میکند و در یک زمان بسیار کوتاه، گزارش کاملی از سایت به شما ارائه می دهد.

شاید جالب باشد که بدانید شما می توانید بعد از گرفتن گزارش از Found SEO Audit Tool، برنامه کوتاه مدتی را برای سایت در نظر بگیرید. سپس مجددا سایت را با این ابزار بررسی نمایید. در این صورت می توانید بررسی کنید که آیا استراتژی شما مفید بوده یا خیر.

Found SEO Audit Tool

البته در نظر داشته باشید که این ابزار رایگان است و همه افراد امکان استفاده از آن را دارند. پس اکتفا به چنین ابزاری بدون آموزش و صرفا با تکیه بر آزمون و خطا، می تواند مهم ترین مولفه در سئو سایت، یعنی زمان را از شما بگیرد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که با شرکت در دوره های آموزش سئو آموزشگاه دارکوب، استفاده از ابزارهای مختلف را شروع کنید. سپس به بهبود وضعیت سایت کسب و کار خود بپردازید تا از سایر رقبا در این زمینه عقب نمانید. همچنین می توانید با قبول پروژه برای سایر کسب و کارها، درآمد خود را بالا ببرید.

Exploding Topics

یکی از اشتباهات رایج در سایت ها این است که به صورت دوره ای نگاهی به موارد درج شده در سایت نکرده و محتوا به روز نمی شود. در واقع لازم است که مقاله های درج شده مورد بررسی دوره ای قرار گرفته و با اتفاقات جدید و به روز، آپدیت شوند. این ابزار به شما کمک می کند که با توجه به موضوع کسب و کار خود، از تاپیک های جدید و اتفاقات نو مطلع شوید. اگر کلمه کلیدی کاربران در هنگام سرچ تغییر کرده و یا اصطلاح جدیدی در زمینه کسب و کار شما باب شده که افراد نسبت به سرچ آن اقدام میکنند، باید از آن مطلع شوید. ابزار Exploding Topics به همین منظور میتواند به یاری شما آمده تا محتوای سایت شما همواره جدید و به روز باشد.

explodingt

مزیت‌های استفاده از ابزار Exploding Topics عبارتند از:

  1. کشف موضوعات رو به رشد: با اسکن کردن داده‌های اینترنتی، می‌توانید موضوعاتی که در حال جذب توجه هستند و تازه‌ترین اخبار و محتوا درباره آن‌ها را پیدا کنید.

  2. تحلیل رقبا: می‌توانید مشاهده کنید کدام موضوعات و کلمات کلیدی در حال رشد هستند و چطور رقبا از آن‌ها استفاده می‌کنند.

  3. برنامه‌ریزی محتوا: با شناخت روند موضوعات پرطرفدار، می‌توانید برنامه‌ریزی محتوای مناسب و جذاب را انجام دهید و مخاطبین خود را جلب کنید.

  4. رشد ترافیک وبسایت: با استفاده از موضوعاتی که در حال افزایش هستند، می‌توانید محتوای خود را بر اساس علاقه‌مندی‌ها و نیازهای کاربران بهینه‌سازی کنید و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.

  5. بهبود استراتژی بازاریابی: شناخت روند موضوعات و الگوهای رفتار کاربران به شما کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی خود را بهبود داده و بهتر به نیازها و محبوبیت کاربران پاسخ دهید.

همچنین از طریق Exploding Topics می‌توانید مقالات و محتواهای مرتبط با موضوعات جدید ایجاد کنید و با استفاده از کلمات کلیدی پرطرفدار، در نتایج موتورهای جستجو بهتر دیده شوید و به بیشترین کاربران ممکن دسترسی داشته باشید.

SheerSeo

نوبتی هم باشد، نوبت بررسی شبکه های اجتماعی است. هر کسب و کاری دارای صفحه در شبکه های اجتماعی می باشد. از اینستاگرام گرفته تا تلگرام، توییتر، لیندین و … می تواند در بخش بک لینک به شما کمک کند. در واقع شما با درج محتوا در این شبکه های اجتماعی و لینک آن به سایت خود می توانید به سئو سایت خود کمک کنید. این ابزار شبکه های اجتماعی و صفحه کسب و کار شما را بررسی کرده و آمار دقیقی از لینک های درج شده در اختیار شما قرار می دهد.

SheerSeo

کاربردهای مهم SheerSEO عبارتند از:

  1. پیگیری و مانیتورینگ رتبه‌بندی: با استفاده از SheerSEO می‌توانید رتبه‌بندی وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی مورد نظر پیگیری کنید و تغییرات رتبه‌ها را مانیتور کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد سئو وب‌سایت خود داشته باشید و برنامه‌ریزی بهینه‌تری برای بهبود رتبه‌بندی انجام دهید.

  2. تحلیل عملکرد کلمات کلیدی: SheerSEO به شما اجازه می‌دهد کلمات کلیدی مورد استفاده در وب‌سایت خود را بررسی کنید و تحلیل کنید. با این اطلاعات می‌توانید کلمات کلیدی موثرتری را برای جذب ترافیک هدفمند از موتورهای جستجو انتخاب کنید.

  3. بررسی بهینه‌سازی صفحات: ابزار SheerSEO به شما امکان می‌دهد صفحات وب‌سایت خود را برای سئو بررسی کنید. می‌توانید از اطلاعات مرتبط با عنوان‌ها، توضیحات متا و ساختار URL استفاده کنید تا صفحات خود را بهینه‌سازی کنید و جذب ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو داشته باشید.

  4. پیگیری برخورداری از برند: با SheerSEO می‌توانید برخورداری از برند و وضعیت آن را در موتورهای جستجو پیگیری کنید. این اطلاعات مهم برای ارزیابی اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی و ارتقاء شناخت برند شما است.

  5. تحلیل لینک‌ها و لینک‌سازی: ابزار SheerSEO به شما امکان می‌دهد لینک‌های وب‌سایت خود را بررسی کنید و اطلاعاتی درباره لینک‌های خارجی و بازگشتی دریافت کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا استراتژی لینک‌سازی خود را بهبود دهید و از لینک‌های مفیدتر و مرتبط‌تر بهره‌برداری کنید.

در کل، SheerSEO ابزاری کارآمد و جامع برای بهبود سئو وب‌سایت‌هاست که به شما امکان می‌دهد استراتژی‌های سئو خود را بهبود داده و به نتایج بهتر در موتورهای جستجو دست پیدا کنید.

SEMrush

ابزار SEMrush یکی از ابزارهای مفید برای بهبود سئو وب‌سایت‌ها است. این ابزار تحلیل و بررسی اطلاعات مرتبط با سئو، کلمات کلیدی، رقبا و رتبه‌بندی‌ها را ارائه می‌دهد.

SEMrush

کاربردهای مهم SEMrush برای سئو عبارتند از:

  1. تحلیل رقبا: با استفاده از SEMrush می‌توانید رقبای خود را بررسی کنید و میزان رتبه‌بندی آن‌ها در موتورهای جستجو را مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهبود سئو خود را بهبود دهید و برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشید.

  2. پیدا کردن کلمات کلیدی مهم: SEMrush اطلاعات بیشماری درباره کلمات کلیدی مختلف فراهم می‌کند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید کلمات کلیدی مناسب برای محتوای خود را پیدا کنید که برای جذب ترافیک هدفمند از موتورهای جستجو مفید هستند.

  3. بررسی بهینه‌سازی صفحات: با SEMrush می‌توانید صفحات وب‌سایت خود را بررسی کنید و اطلاعاتی درباره عنوان‌ها، توضیحات متا، و کلمات کلیدی استفاده شده در هر صفحه کسب کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا صفحات خود را برای جذب ترافیک بهتر بهینه‌سازی کنید.

  4. بررسی لینک‌ها و لینک‌سازی: SEMrush اطلاعاتی درباره لینک‌های وب‌سایت شما و همچنین لینک‌های رقبا فراهم می‌کند. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید استراتژی لینک‌سازی خود را بهبود داده و برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای کسب بیشترین بازده از لینک‌ها داشته باشید.

  5. نظارت بر عملکرد و پیشرفت: با استفاده از SEMrush می‌توانید نظارت مداوم بر عملکرد و پیشرفت سئو وب‌سایت خود داشته باشید. با مشاهده تغییرات در رتبه‌بندی، ترافیک و سایر معیارهای سئو می‌توانید از اثربخشی استراتژی‌های خود اطمینان حاصل کنید و آن‌ها را به نیازها و تغییرات بازار وفق دهید.

MOZ

ابزار Moz یک مجموعه ابزارهای مفید برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) است که به وبمستران و بازاریابان کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها و محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهترین حالت بدهند. این ابزارها اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می‌دهند که به بهبود رتبه‌بندی ویدئوها و صفحات وب کمک می‌کنند و در نتیجه بازدیدکنندگان بیشتری به وب‌سایت جذب می‌کنند.

moz

برخی از ابزارهای مهم Moz عبارت‌اند از:

  1.  پژوهش کلمات کلیدی: این ابزار به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای خود پیدا کنید که احتمال جذب ترافیک هدفمند را بالا ببرند.
  2.  تجزیه و تحلیل لینک: با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید لینک‌های ورودی به وب‌سایت خود را مشاهده کنید و مطمئن شوید که از نظر موتورهای جستجو بهینه‌اند.
  3. پیگیری رتبه کلمات کلیدی: این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود را در موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل، بینگ و یاهو پیگیری کنید.
  4. تجزیه و تحلیل رقبا: این ابزار به شما امکان می‌دهد رقبای خود را بررسی کنید و استراتژی‌های آن‌ها را درک کنید تا بتوانید برنامه‌های بهبود سئو خود را تنظیم کنید.
  5.  مانیتورینگ وب‌سایت: ابزارهای Moz به شما اطلاعات مفصلی از عملکرد وب‌سایت شما در موتورهای جستجو ارائه می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا با تغییرات الگوریتم‌های جستجو گام‌های مناسبی بردارید.

این ابزارها به طور کلی به وبمستران کمک می‌کنند تا موقعیت و رتبه‌بندی وب‌سایت خود را بهبود بخشند و از رقبا پیشی بگیرند تا بهبود در ترافیک وب‌سایت و افزایش بازدیدکنندگان و در نهایت مشتریان خود را به‌دست آورند.

دنیای بی انتهای ابزارهای سئو

ما در این مقاله به بررسی انواع ابزارهای رایج و پرطرفدار در سئو سایت پرداختیم. البته توجه داشته باشید که ابزارهای موجود در این حرفه بسیار زیاد بوده و نمی توان در یک مقاله به بررسی تمامی آنها پرداخت. اما نکته ای مهم این است که شما به همه این ابزارها نیاز ندارد. همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، ابزارها به چهار دسته کلی تقسیم می شوند. اگر در دسته مسلط به دو یا سه ابزار باشید می توانید برای بهبود سئو سایت از آن استفاده نمایید.

آموزشگاه دارکوب مفتخر است که در دوره سئو نه تنها به شما کار کردن با این ابزارها را آموزش دهد، بلکه به شما آموزش دهد که چگونه استراتژی برای سئو سایت بنویسید و آن را اجرایی کنید. که چرا که این ابزارها صرفا اطلاعاتی را به شما می دهند که شما در تدوین برنامه عملکرد خود، از آن استفاده نمایید. خود این ابزارها به تنهایی، تاثیری بر سئوی سایت نخواهند داشت.

چرا مدرک فنی و حرفه ای سئو مهم است؟

بسیاری از افراد از این واقعیت خبر ندارند که مدرک فنی و حرفه ای دارای ارزش بین المللی می باشد. لذا شما با گذراندن دوره سئو و یادگیری اصول آن، می توانید وارد بازار کار شوید. حال اگر مدرک بین المللی فنی و حرفه ای سئو را دارا باشید، می توانید در سایت های فریلنسری، با ترجمه و ارائه آن، اقدام به دریافت پروژه و کسب درآمد دلاری نمایید.

همچنین در ایران نیز می توانید با ارائه این مدرک معتبر با شرکت های بزرگ قرارداد بسته و آینده کاری خود را تضمین نمایید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با شرکت در دوره سئو آموزشگاه دارکوب، یک بار برای همیشه به آینده کاری خود حرفه ای نگاه کنید.