چطور طراح سایت بشم؟

چطور دیجیتال مارکتر شویم؟

آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=4177

شغل دیجیتال مارکتینگ یکی از پر درآمد‌ترین مهارت‌های حال حاضر در دنیا است اگر به این حرفه علاقه دارید و می‌خواهید به عنوان یک بازاریاب دیجیتالی شروع به فعالیت کنید، لازم است مهارت‌هایی داشته باشید در این مقاله با ما همراه باشید تا مهارت‌ها، و ویژگی‌هایی را که لازم است در راه آموزش دیجیتال مارکتینگ کسب کنید را به شما معرفی کنیم.

ابتدا درمورد دیجیتال مارکتینگ و خدمات مربوط به آن یک توضیح مختصر می‌دهیم سپس به سراغ دیجیتال مارکتر می‌رویم.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و عمدتاً در اینترنت، از جمله تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می‌شود.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

  • بستر وب (Web Platform)

  1. سئو سایت یا بهینه سازی موتور جستجو
  2. طراحی سایت
  3. تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان و تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی
  4. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل
  5. بازاریابی تولید محتوا مانند تهیه و تالیف مقاله ، ریپورتاژ آگهی و روابط عمومی الکترونیک
  6. بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ
  7. تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز یا گوگل ادوردز
  8. صفحات فرود یا لندینگ پیج

 

  • بستر شبکه های اجتماعی (Social Media Platform)

  1. اینفلوئنسر مارکتینگ
  2. بازاریابی تولید محتوا
  3. کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر
  4. تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات اینستاگرام ، تبلیغات تلگرام

 

دیجیتال مارکتر کیست؟

دیجیتال مارکتر بازاریاب اینترنتی است که از کانال های دیجیتالی، مثل ایمیل ( رسانه های اجتماعی، وب سایت ها و موتورهای جستجو) استفاده می‌کند تا به مخاطبان ایده آل برسد. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ برای هر بخش، یک متخصص یا یک تیم متخصص را تشکیل می‌دهند این تیم با همفکری هم استراتژی ها را تعیین می‌کنند و هر بخش در حوزه خود بصورت حرفه ای فعالیت می‌کند مانند: مدیر سئو، متخصص بازاریابی، متخصص تبلیغات، مدیر رسانه‌های اجتماعی، متخصص تجزیه تحلیل اطلاعات و… بعضی از شرکت‌ها هم به منظور کاهش هزینه‌ها تنها یک متخصص را استخدام می‌کنند.

از آنجایی که حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و مسلما یک نفر به تنهایی نمی‌تواند بر تمام جوانب کار مسلط شود، بهتر است از همان ابتدا، حوزه کاری خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، یک نفر تصمیم می‌گیرد که فقط در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند و یا فردی دیگر علاقمند به بازاریابی محتوا است. البته می‌توان چند و یا همه زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کرد، اما در ادامه راه باید در یک زمینه خاص فعالیت کنید. در ادامه با ویژگی‌های یک دیجیتال مارکتر متخصص بیش‌تر آشنا خواهید شد.

 

 

وظایفی که یک دیجیتال مارکتر بر عهده دارد

  1. نظارت بر محتواهای سایت و تدوین استراتژی محتوا
  2. هماهنگی و ایجاد ارتباط بین سئوکار، بازاریاب محتوا و بازاریاب شبکه‌های اجتماعی
  3. بهینه‌سازی ساختار سایت
  4. مسئولیت نام تجاری آنلاین
  5. تهیه استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی 
  6. بررسی تاثیرات کمپین‌های بازاریابی بر میزان پیشرفت کسب و کار

 

 

مهارت‌های موردنیاز یک دیجیتال مارکتر

 

  • آشنایی با سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت

به عملیاتی که برای بهبود دید یک وبسایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو که می‌تواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، سئو گفته می‌شود. یادگیری سئو برای دیجیتال مارکتینگ ضروری است.

شخصی که ادعا کند که یک دیجیتال‌مارکتر است اما نتواند با کوچکترین ابزارها مانند افزونه yoast در WordPress کار کند بی‌شک نمی‌توان ادعای او را پذیرفت. هرکسی که وارد این حوزه می‌شود باید با بهینه سازی موتورهای جستجو آشنا باشد. همچنین آشنایی با تگ‌های HTML در محتوای یک وبسایت به یک دیجیتال‌ مارکتر برای بهینه‌سازی در موتورهای جستجو SEO کمک می‌کند.

بهتر است دوره آموزش سئو را طی نموده باشد.

 

مهارت‌های ضروری سئو برای یک بازاریاب دیجیتال:

  1. آشنایی با الگوریتم‌های گوگل
  2. سئو محتوا
  3. سئو داخلی
  4. لینک‌سازی

 

  • تخصص در زمینه تبلیغات کلیکی (PPC)

پرداخت به ازای کلیک یا PPC نام مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای دیگر هدایت می‌شوند و تبلیغ‌دهنده بر اساس تعداد کلیک‌ها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش‌دهنده هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کند. این روش در زمان خود نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شد و به مرور جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدت‌دار) و پرداخت به ازای تعداد نمایش شد.

مدل‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری از پرداخت به ازای کلیک نیز هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت به ازای منجر شدن به خرید اشاره کرد. شما با تحقیق و مطالعه روی این موضوع، اطلاعات زیادی در مورد اهداف تبلیغات کلیکی و جستجوی پولی به دست می‌آورید؛ استاد کمپین‌های پرداختی می‌شوید و یاد می‌گیرید که با استفاده از کانال‌های بازاریابی PPC، ترافیک پولی ایجاد کنید.

تبلیغات نمایشی (Display Ads)، شما را برای کار کردن با تبلیغات، کمپین‌های remarketing، کوکی‌ها و آژانس‌های واسط آماده می‌کند. داشتن تخصص در مورد بهینه‌سازی نرخ تبدیل به معنی یک چارچوب سیستماتیک و قابل تکرار است که به طور مداوم نرخ‌های تبدیل صفحات فرود، میکروسایت‌ها و وب‌سایت‌ها را بالا می‌برد.

شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و یاهو در پروژه‌های Google Adwords، Microsoft adCenter و Yahoo! Search Marketing از این مدل بهره می‌برند.

 

  • آشنایی با سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا (CMS) ابزاری برای طراحی، مدیریت و انتشار یک وبسایت می‌باشد. با کمک این سیستم دیجیتال‌ مارکترها می‌توانند وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. در واقع مارکترها با توجه به استراتژی مارکتینگ محتوایی از CMS برای جذب و حفظ مشتری و همچنین مسیر پیش‌بینی شده قیف بازاریابی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال: وردپرس یکی از این سامانه های مدیریت محتوای وب می‌باشد که از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار است و هر روز که می گذرد بر تعداد کاربران این پلتفرم افزوده می‌شود. نمونه‌های دیگری هم از سامانه‌های مدیریت محتوای وب وجود دارند، به عنوان مثال: دروپال، جوملا، اوپن کارت، پرستا شاپ و… است.

وردپرس یک ابزار مدیریت محتوا است. درک وردپرس و آشنایی با تمام افزونه‌های آن یکی از مهارت‌هایی است که یک بازاریاب دیجیتالی باید با آن آشنا باشد. اهمیت وردپرس از این جهت بالاست که شما می‌توانید با استفاده از آن و بدون نیاز به آشنایی با کدهای برنامه‌نویسی، هرنوع وبسایتی را راه ‌اندازی کنید. همچنین می‌توان با استفاده از آن محتوای وبسایت را مدیریت کرد.

 

  • آشنایی با طراحی سایت

در بعضی موارد نیاز هست که شما در زمینه طراحی سایت ایده هایی جهت بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش ارائه بدین، پس آشنایی با طراحی سایت می‌تواند موثر باشد. شرکت طراحی سایت دارکوب چندین سال است در زمینه‌های تبلیغات دیجیتال، تولید محتوا، طراحی سایت و سئو ، آموزش طراحی سایت و طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ با برندهای مختلف کار می‌کند و با توجه به سابقه فعالیت خود در این زمینه‌ها می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

 

  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیریت شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، توییتر و لینکدین یکی دیگر از مهارت‌هایی است که یک دیجیتال مارکتر باید داشته باشد. درک عمیق از این‌ که مخاطبان مورد نظر شما از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند ضروری است. همچنین باید برنامه‌ریزی درستی در مورد کمپین‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. آگاهی از تمام شبکه‌های اجتماعی که مردم در آن‌ها فعالیت دارند، یک امر بسیار مهم است. زیرا شبکه‌های اجتماعی یکی از قدرتمندترین ابزارهای دنیای مدرن به حساب می‌آید.

دیجیتال مارکتر باید به صورت تخصصی شروع به ساخت و ارائه ویدیو، تصاویر، تولید محتوا و سایر مسائل این چنینی راجع به برند خود کند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین مهارت ‌های دیجیتال مارکتر است که افراد زیادی را به خود جذب می‌کند زیرا امروزه حجم زیادی از جمعیت مردم در این شبکه‌ها فعالیت دارند و قطعا آشنایی با این نرم‌افزارها کار بسیار مهمی است.

به طور کلی دیجیتال مارکتر باید بتواند در این روش تخصص داشته باشد. از آن‌جایی که هنوز بسیاری از شرکت‌ها نمی‌دانند که از این شبکه‌ها به چه صورت استفاده کنند، این یک مهارت خاصی است که دیجیتال مارکتر می‌تواند داشته باشد و این موضوع از ارزش بالایی برخوردار است گذراندن دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام می‌تواند کمک کننده باشد.

 

  • آموزش بازاریابی محتوایی

مهارت دیگر بازاریابی محتوا است به‌عنوان یک بازاریاب محتوا، باید بتوانید خلاقانه فکر کنید نظر مخاطبان را جلب کنید و باعث شوید برای خدمات موردنیاز خود باز هم به شما رجوع کنند. نوشتن محتوایی که هم برای گوگل و هم برای کاربران جذاب باشد، قِلق دارد.

این فرآیند در نهایت منجر به ایجاد لیدهای بیش‌تر و گفت‌وگوهای بیش‌تر با مخاطبان می‌شود. داشتن مهارت در تحقیق و جستجو و از همه مهم‌تر سماجت در اون از مهارت‌های مهم یک دیجیتال‌ مارکتر است. ارتباط با اشخاص با سابقه در حوزه مورد بررسی از دیگر موارد مهارت‌های یک دیجیتال‌مارکتر است.

خوب نوشتن، خواندن؛ مطالعه و از آن مهم‌تر استمرار در مطالعه، برای هر فرد و صاحبان کسب‌وکار از واجبات است. صحیح مطالعه‌کردن و عدم سطحی‌نگری از دیگر شاخصه‌ها و مهارت‌های یک دیجیتال‌مارکتر است. کپی‌رایتینگ؛ ترکیب هنر نویسندگی و مهارت‌های مارکتینگ و فروش است که منجر به نوشتن یک محتوای تاثیر گذار می‌شود. باید با حرفه و مهارت کپی‌رایتینگ آشنایی داشه باشد.

مهارت‌های ضروری یک دیجیتال مارکتر در بازاریابی محتوا:

  1. نویسندگی و سناریو نویسی
  2. تحقیق کلمات کلیدی
  3. پرسونا و رفتار مشتری
  4. تدوین استراتژی محتوا

 

  • تسلط بر کانال‌ و ابزارهای بازاریابی

امروزه کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ از ده‌ها کانال بازاریابی استفاده می‌کنند تا در نهایت بتوانند فروش شرکت را افزایش دهند. دیجیتال مارکتر باید همه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی وبسایت، سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، ابزارهای اندازه گیری و… رو بشناسه و کار کردن باهاشون رو بلد باشه.

در دیجیتال مارکتینگ باید بدانید که مشتریان بالقوه‌ی شما از چه طریق به اینترنت متصل می‌شوند، از چه دستگاهی برای ارتباط با شما استفاده می‌کنند و شما باید از طریق چه دستگاهی با آن‌ها صحبت کنید. داشتن تسلط بر این کانال‌ها کمک می‌کند تا بتوانید در هر شرایطی از بهترین کانال موجود برای افزایش فروش استفاده کنید.

 

  • تسلط بر زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

یک دیجیتال مارکتر‌ حرفه‌ای باید از همه‌ی حوزه‌هایی که تحت نظرش فعالیت می‌کنند اطلاعات مناسبی داشته باشد. تا خیلی سریع از ضعف‌های موجود در بدنه‌ بازاریابی شرکت و سازمان مطلع شود و راهکاری برای رفع آ‌ن‌ها پیدا کند. پس در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای تبدیل شوید باید از همه‌ حوزه‌های تحت فعالیت‌تان، اطلاعات کافی داشته باشید.

دیجیتال مارکتر باید مشتری یا مخاطب هدفش را بشناسد، و بداند مشتری کجاست و چطور باید به او دست پیدا کند و در نهایت استراتژی دیجیتال مارکتینگ را تدوین کند.

 

  • قدرت تحلیل داده‌ها

اگر روی دو مورد بالا تسلط داشته باشید اما قدرت تحلیل خوبی نداشته باشید قطعا نمی‌توانید تبلیغات و بازاریابی سازمان را به بهترین شکل هدایت کنید. باید کمپین‌های فعال را بررسی کنید و تشخیص دهید که کدام‌ یک مؤثرتر هستند.

متخصص دیجیتال مارکتینگ حرفه ای برای سنجش کمپین ها و روند رشد در سایت و شبکه های اجتماعی و تحلیل رقبا نیازمند تسلط بر ابزارهای آنالیز هست. این ایزارهای در پیدا کردن مشکلات پیش آمده و یا فهمیدن دلیل منطقی اتفاقات رخ داده کمک میکنند.

مارکتر‌های موفق و ناموفق تقریبا در این مورد با یکدیگر اختلاف دارند؛ چراکه همه‌ی افراد با ابزارهای مختلف بازاریابی آشنایی دارند اما قدرت تحلیل نتایج این ابزارها بسیار مهم‌تر از آشنایی با خود ابزارها است. مشهورترین آنها در زیر آمده است:

⦁ Google search cosole
⦁ Google analytics
⦁ Google ads
⦁ Google trends
⦁ mailerlite
⦁ Keyword Planner
⦁ Moz

 

سایر مواردی که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید به آن تسلط داشته باشد

  • اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ
  • آموزش دادن دیجیتال مارکتینگ
  • تسلط به ابزارهای تجزیه و تحلیل
  • مهارت در تولید محتوا
  • تسلط در قواعد نگارشی
  • مهارت در نرم افزارهای ادیت و ویرایش عکس مانند فتوشاپ
  • آشنایی کافی با html و CSS

 

دیجیتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

 

  • مطالعه منابع آموزشی دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ از طریق برترین وبلاگ‌های دیجیتال مارکتینگ از یادگیری اصول اولیه تا تنظیمات دقیق و مهارت‌های پیشرفته، دیدن ویدیو های آموزشی، گوش دادن به پادکست های آموزشی، خواندن کتاب و… مواردی هستند که می توانید با استفاده از آن دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید. دنبال کردن و پیگیری برترین وبلاگ‌های این صنعت می‌تواند یک راه فوق‌العاده برای یادگیری اینکه در دنیای دیجیتال مارکتینگ چه اتفاقی می‌افتد، باشد.

با اینکه این وبلاگ‌ها می‌توانند منبع بسیار خوبی برای هر سطحی از مهارت باشند، اما نمی ‎توانند جایگزین برنامه‌های آموزشی آنلاین شوند مخصوصاً اگر تصمیم دارید یک کسب و کار آنلاین حرفه‌ای راه اندازی کنید.

 

  • شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی

برای کسب درآمد از این علم می‌توانید یکی یا چند تا از شاخه‌های گفته شده را انتخاب کنید و اطلاعات خود را در آن حوزه گسترش دهید و در دوره‌های آموزشی مربوط به آن شرکت کنید تا با جزئیات بازاریابی آشنا شوید درضمن بهتر است ابتدا یک مهارت را به صورت کامل فرا بگیرید و سپس به سراغ شاخه‌ی دیگری بروید. با توجه به تعدد دوره‌ها، کتاب‌ها و مقالات در اینترنت، بهترین منبع برای آموزش، منبعی است که توسط اساتید متخصص ارائه شده است.

شرکت طراحی سایت دارکوب یکی از معتبر ترین شرکت‌های فعال در زمینه طراحی سایت و سئو در کشور است که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک شرکت خلاق برگزیده شده است. دوره های آموزشی دارکوب در زمینه طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی است و دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ ای کشور می‌باشد و به شرکت کنندگان در دوره ها مدرک معتبر رسمی فنی و حرفه ای ارائه می‌دهد.

 

  • شروع کار با پروژه‌ شخصی

بعد از آنکه منابع رایگان را مطالعه نمودید یا در دوره های آموزشی شرکت نمودید حالا نوبت آن است که دست به کار شوید و چیزهایی که یاد گرفته اید را در عمل پیاده سازی کنید. یک وب سایت تستی برای خود راه اندازی کنید و تمام چیزهایی که یاد گرفته اید را روی آن اجرا کنید.

شما هرچقدر هم که مطالعه کرده باشید تا زمانی که خودتان عملی انجامشان ندهید هیچ وقت نمی توانید مهارت دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید. پس همین حالا از پروژه های شخصی شروع کنید تا کم کم یاد بگیرید.

 

  • کارآموزی

از آنجایی که تمام بیزینس ها به یک دیجیتال مارکتر نیاز دارند، پس نگران بازار کار و آینده شغلی آن نباشید بهتر است پس از به دست آوردن دانش لازم، در یک یا چند شرکت به کارآموزی بپردازید تا دانش تجربی لازم را به دست آورید.
قرار نیست از همان روز اول شما مدیر بخش دیجیتال مارکتینگ یک بیزینس شوید، شما الان می دانید که تمام کسب و کار ها به دیجیتال مارکتر نیاز دارند و یک تیم دیجیتال مارکتینگ چه اعضایی دارد کافیست که قدم اول را بردارید، اطلاعات مقدماتی را کسب کنید و در یک مجموعه مشغول به کار شوید.

 

سخن آخر

آموزش طراحی سایت متقاضیان زیادی دارد، که به دنبال بهترین آموزشگاه طراحی سایت می گردند، انتخاب یک آموزشگاه مناسب از بین این همه تبلیغات کار دشواری می باشد. همه افراد علاقمند به آموزش طراحی وب دوست دارند که در بهترین و کامل ترین دوره های آموزشی شرکت کنند، چرا که زمان و هزینه خود را صرف این کار می کنند، انتظار دارند در کمترین زمان بیشترین بهره را ببرند.

پس مهم است تنها در دوره های آموزشگاه های معتبر شرکت کنیم. در آموزشگاه دارکوب دوره های کامل طراحی وب سایت، توسط متخصصین و طراحان حرفه ای این شرکت بر اساس نیازهای کاربران و بازار کار تهیه و تدوین شده است.

 

 

دوره های که آموزشگاه دارکوب برای شما در نظر گرفته شامل موارد زیر می باشد:

  • دوره آموزش CSS و HTML
  • دوره آموزش وردپرس مقدماتی و پیشرفته
  • دوره آموزش JavaScript & jQuery & Ajax
  • دوره آموزش PHP و Mysql
  • دوره آموزش طراحی سایت ریسپانسیو
  • دوره آموزش طراحی قالب وردپرس
  • آموزش طراحی قالب جوملا
  • آموزش سئو و بهینه سازی سایت