
محتوای یتیم (orphaned content) چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟
- نویسنده: کیمیا ساقرچی
- بازبینی شده توسط: کیمیا ساقرچی
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=14409

شاید اصطلاح محتوای یتیم (Orphaned Content) را شنیده باشید، چطور میتوانیم از یتیم شدن محتوای خود جلوگیری کنیم؟
اگر میخواهید صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بگیرد، ابتدا باید گوگل از وجود آن صفحه مطلع شود.
در این مقاله به بررسی و معرفی مفهوم “محتوای یتیم” یا Orphaned Content میپردازیم و در ادامه به مشکلات و تبعات آن خواهیم پرداخت.
لیست مطالب
محتوای یتیم چیست؟
محتوای یتیم به صفحاتی از سایت شما گفته میشود که از هیچ صفحه دیگری به آنها ارجاع داده نشده است. مدیریت محتواهای یتیم یکی از وظایف مهم سئو کار در حوزه سئو تکنیکال می باشد.
مخاطبان چنین صفحاتی را به سختی میتوانند در سایت شما پیدا کنند و حتی ممکن است آن را پیدا نکنند.
محتوای یتیم یا Orphaned Content به محتوایی گفته میشود که هیچگونه لینک داخلی از سایر صفحات سایت به آن وجود ندارد. مثلا شما یک مقاله ایی با عنوان “آموزش سئو” در سایتتان منتشر کردهاید، اما هیچ لینکی از سایر صفحات به این صفحه ندادهاید؛ این نوع محتوا را یتیم میگوییم.
اگر از صفحه اصلی سایت، فهرست سایت، نقشه سایت، صفحات دستهبندی، برچسبها و غیره به آن لینک شود، همچنان به عنوان محتوای یتیم شناخته میشود. دلیل این امر این است که منظور از لینک داشتن، بهویژه لینکهای متنی (Anchor text) است که از اهمیت بالاتری برخوردارند.
برای دسترسی به محتوای یتیم سایت، از پنل مدیریت وارد بخش نوشتهها شوید و روی گزینه “محتوای یتیم” کلیک کنید. در این قسمت، میتوانید محتوای یتیم را شناسایی کرده و با اضافه کردن لینکهای مرتبط، آن را از این وضعیت خارج کنید.
تاثیر محتوای یتیم بر سئو سایت
اگر یک پست جدید منتشر کنید و آنرا فراموش کنید، احتمالا در صفحات جدید به آن لینک نخواهید داد.
این موضوع بستگی به نوع پست شما دارد؛ اگر هدف شما این است که مردم و گوگل آن را پیدا کنند، ممکن است برای شما مشکلاتی ایجاد کند.
لینکسازی تاثیر زیادی بر سئو سایت دارد. اگر سایت شما محتوای یتیم زیادی داشته باشد که به آنها لینکهای متنی و معناداری داده نشده باشد، گوگل ارزش کمی برای آنها قائل میشود و در نتیجه، محتوای شما رتبه خوبی در نتایج جستجو نخواهد گرفت.
اگر محتوای مهمی دارید و میخواهید رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کنید، باید به لینکسازی داخلی توجه ویژهای داشته باشید و از سایر صفحات سایت همانطور در چند خط بالاتر گفتیم باید به طور متنی به آن لینک دهید. در غیر این صورت، نمیتوانید انتظار زیادی برای کسب رتبههای بالا در نتایج جستجو داشته باشید.
برای اینکه یک صفحه در موتورهای جستجو رتبه بگیرد، گوگل باید از محتوای آن مطلع شود. موتورهای جستجو معمولاً صفحات جدید را از یکی از دو روش پیدا میکنند:
- خزندهها لینکهایی که از صفحات دیگر به آنها داده شده را دنبال میکنند.
- خزندهها URLهایی که در نقشه سایت XML شما فهرست شدهاند را شناسایی میکنند.
بنابراین، اگر میخواهید گوگل به صفحه شما دسترسی پیدا کرده و آن را ایندکس کند، باید مطمئن شوید که خزندهها میتوانند آن را پیدا کنند.
پیدا کردن محتوای یتیم
اگر مدتها از راهاندازی سایت شما گذشته و حالا به این نتیجه رسیدهاید که باید تکلیف محتوای یتیم را مشخص کنید، چندین راه حل پیش روی شماست. هیچکدام از این روشها کامل و بدون ایراد نیستند، اما میتوانند به شما در حل مشکل کمک کنند.
روش اول:
استفاده از سرویسهایی مانند Ahrefs یا SEMrush است. این ابزارها میتوانند بهطور خودکار سایت شما را بررسی کرده و صفحات یتیم را پیدا کنند. این فرآیند که به آن SEO Audit میگویند، به شما کمک میکند تا مشکلات سایت را شناسایی کنید. البته برای استفاده کامل از این سرویسها نیاز به خرید اشتراک و پرداخت هزینه دارید. این ابزارها معمولاً زمانی مفید هستند که سایت شما تعداد زیادی صفحه داشته باشد.
روش دوم:
برای کسانی است که از وردپرس استفاده میکنند. در نسخه پریمیوم پلاگین Yoast، صفحاتی که هیچ بکلینک داخلی ندارند بهعنوان صفحات یتیم شناسایی میشوند. با استفاده از گزارشی که ارائه میدهد، میتوانید این صفحات را پیدا کرده و بهراحتی مشکل را حل کنید.
روش سوم:
بررسی بازدید صفحات است. برای این کار، روشهای مختلفی از جمله شمارندههای ساده تا ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس وجود دارد. با استفاده از این ابزارها، میتوانید آمار بازدید صفحات را بررسی کرده و صفحاتی که بازدید کمتری دارند را بهعنوان یتیمهای بالقوه شناسایی و بررسی کنید.
← بازدید صفحات را دربازه طولانی بررسی کنید؛ بازدید کوتاه مدت الزاما به معنی یتیم بودن صفحه نیست →
برای رفع آن چیکار کنیم
صفحات هاب پیج ایجاد کنیم! معمولاً هر سایت چندین دستهبندی اصلی دارد. به عنوان مثال، سایت ما ممکن است دستهبندیهایی مانند وردپرس، برنامه نویسی و سئو داشته باشد. برای هر یک از این دستهها، میتوانیم محتوای جامع و کلی بنویسیم که از طریق آن به صفحات زیرمجموعه لینک بدهیم. همچنین، صفحات زیرمجموعه نیز باید به صفحات هاب پیج لینک دهند. این روش باعث ایجاد لینکهای رفت و برگشتی میشود که ساختار داخلی سایت را بهبود میبخشد.
علاوه بر این، هر زمان محتوای جدیدی منتشر کنیم که میتواند کاربران را به مطالعه مطالب مرتبط ترغیب کند، حتماً لینک آنها را در متن قرار خواهیم داد.
سخن پایانی
- باید دقت کنید که فقط به صفحاتی لینک بدهید که ارزش بیشتری دارند، زیرا نمیتوانید همه صفحات را به یکدیگر لینک کنید.
- لینکهای داخلی باید مرتبط و هدفمند باشند، و نباید بهطور تصادفی یا بیهدف صفحات را به هم متصل کنید.
- این لینکها باید بر اساس اهمیت و ارتباط معنایی صفحات برای کاربران و گوگل ایجاد شوند.
برای برخی از محتواها، رفع وضعیت یتیم بودن آنها ضروری نیست؛ بهعنوان مثال، پستهای وبلاگ مربوط به اخبار یا موضوعات کوتاهمدت که بعد از مدتی ارزش خود را از دست میدهند.
دیدگاهتان را بنویسید