آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=8165
موتورهای جست و جو هر روزه میلیاردها صفحه رو کرال و ایندکس میکنند. اما تعداد صفحاتی که ایندکس میشوند کمتر و صفحاتی که در نتایج جست و جو نمایش داده میشوند از آن هم کمتر هستند.
صفحات شما نیز باید ایندکس شده و در نتایج جست و جو نمایش داده شود. چگونه میتوانیم این کار را بکنیم؟ برای یافتن جواب ابتدا باید به چگونگی روند کرال و ایندکس نگاه کنیم. سپس روش هایی که میتوانیم با کمک آنها کرال و ایندکس موتور جست و جو را کنترل کنیم بررسی میکنیم.
لیست مطالب
وبگردی و خزیدن (Crawling): موتورهای جستجو به صورت مداوم وبگردی میکنند. این به این معناست که از طریق راههایی مانند رباتهای وب یا اسپایدرها، صفحات وب را به صورت خودکار اسکن میکنند. این وبگردها لینکها را دنبال میکنند و صفحات وب جدید را کشف میکنند.
درخواست اطلاعات (Requesting Information): پس از کشف یک صفحه وب، موتور جستجو درخواست میدهد تا محتوای صفحه از سرور وب سایت دریافت شود. این محتوا شامل متن، تصاویر، لینکها و سایر منابع میشود.
تجزیه و تحلیل (Parsing): بعد از دریافت محتوای صفحه، موتور جستجو محتوا را تجزیه و تحلیل میکند تا اطلاعات مختلفی مانند متن، عناوین، تگها و لینکها را استخراج کند.
ایندکسسازی (Indexing): در این مرحله، اطلاعات استخراج شده از صفحه وب به یک پایگاه داده اختصاصی موتور جستجو اضافه میشود. این پایگاه داده به عنوان ایندکس شناخته میشود. در این ایندکس، صفحات وب بر اساس مواردی مانند کلمات کلیدی، لینکها، و ویژگیهای دیگر مرتب میشوند.
رتبهبندی (Ranking): هنگامی که کاربر یک کلمه یا عبارت را جستجو میکند، موتور جستجو از ایندکس خود استفاده میکند تا صفحاتی را که دارای محتوای مرتبط با جستجو هستند، پیدا کند. این مراحل شامل الگوریتمهای پیچیدهای برای ترتیب دهی نتایج میشود تا صفحات مهمتر و مرتبطتر بالاتر در نتایج جستجو قرار گیرند.
نمایش نتایج (Displaying Results): در نهایت، نتایج جستجو به کاربران نمایش داده میشود. این نتایج ممکن است شامل لینکها به صفحات وب مختلف، توضیحات کوتاه، و سایر اطلاعات مفید برای کاربران باشد.
خزندههای موتور جستجو (یا همان وبکراولرها) نرمافزارهایی هستند که توسط موتورهای جستجو برای جمعآوری اطلاعات از وبسایتها و صفحات وب استفاده میشوند. این خزندهها به صورت خودکار از طریق اینترنت حرکت میکنند و اطلاعات مختلفی از وبسایتها مانند متن، تصاویر، لینکها، و سایر محتواها را جمعآوری میکنند.
اطلاعات جمعآوری شده سپس توسط موتور جستجو برای نمایش در نتایج جستجوی وب استفاده میشود. این خزندهها به طور دورهای به وبسایتها مراجعه میکنند تا اطلاعات بهروز را جمعآوری کنند و تغییرات جدید را تشخیص دهند. هدف اصلی یک خزنده وب ارائه یک فهرست جامع و به روز از تمام محتوای آنلاین موجود به کاربران است.
موتورهای جستجو معروفی مانند گوگل، بینگ، و یاهو از خزندهها برای فهرستگذاری محتوای وب استفاده میکنند تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در جستجوها پیدا کنند.
Googlebot با واکشی چند صفحه وب شروع به کار میکند و سپس پیوندهای موجود در آن صفحات وب را برای یافتن URLهای جدید دنبال میکند. با پرش در این مسیر از پیوندها، خزنده میتواند محتوای جدیدی را پیدا کند و آن را به فهرست خود به نام کافئین (پایگاه داده عظیمی از URL های کشف شده) اضافه کند، تا بعداً زمانی که جستجوگر به دنبال اطلاعاتی است که محتوای موجود در آن URL است بازیابی شود.
فرض کنید یک کسب و کار دارید و همچنین برای کسب و کار خود یک وب سایت راهاندازی کردهاید. شما می خواهید وبسایت شما تا حد امکان به بالاترین حد اعتبار و رتبهبندی برسد.
حال اگر وبسایت شما خزیده نشود و اسکن نشود، در صفحه جستجو نیز بارگیری نمیشود. همچنین بدون حضور اینترنت، نمیتوانید به مخاطبان یا مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. خزیدن و ایندکس کردن، باعث میشود که وبسایت شما توسط افراد دیده شود.
به طور کلی با کرال و ایندکس موتور جست و جو، کسبوکارها میتوانند حضور آنلاین خود (یعنی سئو، بهینهسازی و بازاریابی وب) را بهروز و مؤثر نگه دارند.
بدون اینکه یک خزنده به وب سایت شما نگاهی بیندازد، هیچ شانسی برای ظاهر شدن در نتایج جستجوی گوگل وجود ندارد. به همین سادگی.
اگر خوش شانس باشید، گوگل وب سایت شما را از طریق پیوندی در یک سایت دیگر پیدا می کند، آن را می خزد و بدون اینکه کاری انجام دهید ایندکس می کند. اما مهم است که بدانیم چه زمانی و چقدر سایت ما کرال و ایندکس میشود. اینجاست که مهمترین ابزار سئو یعنی Google Search Console وارد عمل می شود. GSC، همانطور که معمولاً از آن یاد می شود، ابزاری را برای ارسال سایت ها، بررسی خزیدن و نمایه سازی و مشاهده مشکلات احتمالی ارائه می دهد.
ایندکسرها اطلاعات URLها رو از کرالرها یا خزندهها دریافت کرده و آن را اسکن میکنند. ایندکس حاوی اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی، لینکها، و سایر اطلاعات مرتبط با صفحات وب است.
وقتی کاربر یک کلمه کلیدی را در موتور جستجو وارد میکند، موتور به این ایندکس مراجعه کرده و صفحاتی که حاوی آن کلمه هستند را بر اساس الگوریتمهای خاصی مرتب میکند و به کاربر نمایش میدهد. این فرآیند به کمک راهنمایی موتور جستجویی و به روز نگه داشتن ایندکس به منظور ارائه نتایج دقیق و مرتبط به کاربران انجام میشود.
با تایپ «site:yourwebsite.com» در نوار جستجوی گوگل، می توانید بررسی کنید که آیا گوگل وب سایت شما را ایندکس کرده است یا خیر. همچنین می توانید از “site:yourwebsite.com/url-slug” برای بررسی اینکه آیا یک صفحه خاص در فهرست Google وجود دارد یا خیر استفاده کنید.
هنگامی که شخصی جستجویی را انجام میدهد، موتورهای جستجو فهرست آنها را برای محتوای مرتبط بررسی میکنند و سپس آن محتوا را به امید حل سؤال جستجوگر سفارش میدهند. این ترتیب نتایج جستجو بر اساس ارتباط به عنوان رتبهبندی شناخته میشود. به طور کلی، میتوانید فرض کنید که هر چه یک وبسایت رتبهبندی بالاتری داشته باشد، موتور جستجو مرتبطتر فکر میکند که آن سایت با پرس و جو مرتبط است.
در هر وبسایتی، این امکان وجود دارد که خزندههای موتورهای جستجو را از قسمتی یا تمام سایت خود مسدود کنید یا به موتورهای جستجو دستور دهید تا از ذخیره برخی صفحات در فهرست خود اجتناب کنند. در حالی که میتواند دلایلی برای انجام این کار وجود داشته باشد، اگر میخواهید محتوای شما توسط جستجوگران پیدا شود، ابتدا باید مطمئن شوید که برای خزندهها قابل دسترسی است و قابل فهرستبندی است. در غیر این صورت، به همان اندازه نامرئی است.
همانطور که گفته شد، اطمینان از اینکه سایت شما کرال شده و ایندکس میشود، پیش نیاز نمایش در SERP است. ما در این بخش شما را با 3 راه ساده برای اینکه گوگل صفحات وب شما را سریع تر رتبه بندی کند، آشنا خواهیم کرد.
اگر گوگل محتوای شما را ایندکس نکند در SERP نشان داده نمیشود. گاهی اوقات گوگل محتوای شما را به کندی ایندکس میکند، یا اصلاً وبسایت شما را ایندکس نمیکند.
فایل txt وب سایت خود را تغییر دهید
ممکن است بلوکهای خزیدن در robots.txt شما وجود داشته باشد که Google را از فهرست کردن برخی صفحات وب در وبسایت شما باز دارد. بدتر از همه، فایل robots.txt شما میتواند به گوگل اجازه خزیدن و فهرست کردن تمام صفحات وبسایتهای شما را ندهد. بنابراین، فایل robots.txt خود را برای هر گونه دستور تولید خطا بررسی کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.
تمام صفحات کم اهمیت را حذف کنید
زمانی که وبسایت شما صفحات غیرضروری متعددی داشته باشد، بودجه خزیدن خود را تمام میکند. بنابراین، صفحات وبسایت خود را بررسی کنید و موارد نامربوط را حذف کنید. پس از آن، صفحات مهم خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید یا از Verbolia برای ایجاد صفحات شیک و غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید که ترافیک ارگانیک هدفمند را به وبسایت شما هدایت میکند.
بک لینک های با کیفیت بالا بسازید
بک لینک ها، یک فاکتور مهم رتبه بندی گوگل محسوب میشوند و به رتبه دهی در نتایج گوگل کمک میکنند، تا میزان اعتبار وبسایت شما را بسنجد. بنابراین، ساخت بک لینکهای با کیفیت بالا، سرعت ایندکس کردن محتوای شما توسط گوگل را بهبود میبخشد.
در اینجا چند نکته و پیشنهاد در رابطه با بهینه سازی وبسایت و ایندکس شدن سایت در گوگل، برای خزنده Googlebot آورده شده است:
عملکرد سایت شما در گوگل یک امر چند لایه است و مهم است که به یاد داشته باشید که Googlebot همیشه در حال خزیدن است.
طبق گفته گوگل، همه وب سایتها احتمالاً توسط Googlebot Desktop و Googlebot Smartphone خزیده میشوند. تغییرات در خزندههای آن برای جمع آوری اطلاعات مختلف برای دستگاههای مختلف طراحی شده است. زمانی که گوگل در سال 2018 فهرستبندی اولین موبایل را برای ایندکس خود اعلام کرد، به این معنی بود که وبسایتهایی که نسخههای موبایلی دارند، به کسبوکارهای آنلاین و وبسایتها نشان میداد که ترافیک تلفن همراه بیش از پیش غالب میشود.
Googlebot از «عاملهای کاربر» متفاوتی برای تقلید از دستگاهها یا فناوریهای مختلف استفاده میکند تا بتواند نحوه نمایش محتوای وب را برای نرمافزارهای مختلف ببیند.
ممکن است شما وبسایتی داشته باشید که صفحات آن به خوبی کار نکند، و احتمال دارد به این دلیل باشد که خزنده در تلاش برای اسکن و فهرست کردن سایت شما با مشکل مواجه شده است. در اینجا به چند مشکل متداول که مردم با خزیدن گوگل با آن مواجه شده اند، اشاره میکنیم.
از قابلیت کرال موتور جست و جو مطمئن شوید و ببینید آیا صفحه یا سایت شما برای خزیدن مناسب است یا خیر. این به این معنی است که یک URL خوب داشته باشید، در صورت نیاز لینکهای داخلی و بک لینکها را در آن بگنجانید، یا برای ایجاد نقشه سایت برای نشان دادن مکان خزیدن به Googlebot نشان دهید. همچنین، به خاطر داشته باشید که ممکن است گوگل مدتی طول بکشد تا وبسایت شما را بخزد و ایندکس کند، زیرا باید شما را پیدا کند!
گوگل در صورتی که نیاز به انجام این کار را داشته باشد، از نظر قانونی، مرتبط بودن یا عدم پیروی از دستورالعمل های موجود، وب سایتی را حذف میکند. از وبسایت برای عمق کلیک، برچسبها و هر چیزی که میتواند خزنده را از صفحه شما مسدود کند، استفاده کنید. پس از انجام این کار میتوانید وبسایت خود را برای بررسی مجدد به گوگل ارسال کنید.
محتوای تکراری صفحه ای است که دارای محتوای مشابه با صفحه دیگر یا چندین URL است که به یک صفحه پیوند میدهند. در صورت داشتن صفحاتی با محتوای مشابه، که میتواند به این معنی باشد که شما نسخه دسکتاپ و موبایل یک صفحه را دارید. با این حال، رایجترین نمونه محتوای تکراری در تعدادی از صفحات است. به عبارتی، گوگل فقط صفحهای را نشان میدهد که معتقد است مفیدترین محتوا را در آن دارد و آن را به عنوان متعارف مینامد. این صفحه ای است که به جای موارد تکراری خزیده میشود. برای جلوگیری از این امر، متن این صفحات را بازنویسی کنید تا به عنوان تکراری اشتباه گرفته نشوند.
اگر مشکل رندر دارید، مطمئن شوید که کدنویسی شما مشکلی نداشته باشد. کدنویسی شما باید تا حد امکان تمیز باشد تا خزنده بتواند همه چیز را به درستی ارائه کند. اگر خزنده نتواند صفحه را رندر کند، خالی در نظر گرفته میشود.
همانطور که در رابطه با عملکرد موتور جستجو گفته شد، رباتهای موتور جستجو با خزیدن یا کرال محتوای سایت را کشف میکنند. سپس در مرحلهی دوم، رباتهای موتور جستجو با ایندکس و فهرست کردن محتوای سایت بر اساس سیگنالهای کلمات کلیدی تصمیم میگیرند که محتواهای سایت تا چه با هم مرتبط هستند. در مرحلهی آخر رباتهای موتور جستجو محتوا را بر اساس قدرت سئو سایت رتبهبندی میکنند.
البته نکتهای که باید به آن دقت کرد این است که، برای نمایش در نتایج جستجو، ابتدا باید محتوای شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد. مسلماً این مهمترین قطعه از پازل SEO است، چرا که اگر سایت شما پیدا نشود، هیچ راهی وجود ندارد که در نتایج موتور جستجو ظاهر شوید.