بهترین سیستم مدیریت محتوا |معرفی 5 تا از cmsهای محبوب

  • نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=1754
بهترین سیستم مدیریت محتوا |معرفی 5 تا از cmsهای محبوب

در این مطلب به معرفی چند مورد از محبوب ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا پرداخته ایم. وقتی از سیستم مدیریت محتوا حرف می زنیم، منظور سیستم هایی هستند که به تقریبا همه افراد این امکان را می دهند تا وب سایت خود را داشته باشند و به سادگی آن را مدیریت کنند.

وب سایت های کارآمدی وجود دارند که می شود به شکل حرفه ای از آن ها استفاده کرد و ظاهر زیبا و جذابی نیز دارند. همه این ها، بدون آن که لازم باشد یک خط کد بنویسید با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا امکان پذیر هستند!

وقتی از بهترین سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید، هیچ لزومی ندارد که با جنبه های فنی یک وب سایت آشنا باشید و بدانید که یک وب سایت چگونه کار می کند. تنها با اندکی تجربه و آشنایی با رابط کاربری این سیستم ها، می توانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

جالب است بدانید که بیش از نیمی از ۱.۲۳۴.۲۲۸.۵۶۷ سایت آنلاین موجود در حال حاضر، از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنند!

بهترین سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS، مخفف عبارت Content Management System می‌باشد. این سیستم‌ها ابزارهایی برای مدیریت وب سایت ها هستند. با استفاده از CMS، کاربران بدون نیاز به دانش فنی عمیق، می‌توانند محتوای وب را ایجاد، ویرایش، حذف و منتشر کنند.

امکانات اصلی یک CMS عبارتند از:

  • مدیریت محتوا: ایجاد، ویرایش و حذف مطالب از جمله متن، تصاویر، ویدئوها و فایل‌ها.
  • مدیریت کاربران: تعیین دسترسی‌ها و مجوزها برای کاربران مختلف، از جمله نویسندگان، ویراستاران و مدیران.
  • طراحی قالب: انتخاب و سفارشی‌سازی قالب‌ها و ظاهر وبسایت یا برنامه‌های وب.
  • پشتیبانی از گستره‌ای از افزونه‌ها: اضافه کردن امکانات جدید به وبسایت یا برنامه با نصب افزونه‌ها.
  • مدیریت تاریخچه نسخه‌ها: ذخیره تغییرات قبلی و بازگشت به آنها در صورت نیاز.
  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو: امکاناتی برای بهبود SEO و دیده‌شدن بهتر در موتورهای جستجو.

این سیستم‌ها توسط افراد حرفه‌ای و حتی کسانی که تجربه کمتری در زمینه برنامه‌نویسی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند تا فرآیند ایجاد و مدیریت وبسایت یا برنامه وب را ساده‌تر و موثرتر کنند.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا

در ادامه به معرفی بهترین سیستم های مدیریت محتوا می پردازیم. این سیستم ها بر اساس تعداد کاربرانی که دارند رده بندی شده اند که در واقع نشانی از کارآمدی و محبوبیت آن ها می باشد.

همچنین به قابلیت ها و ویژگی های هر کدام از این سیستم ها نگاهی می اندازیم و بررسی می کنیم که برای کار با آن ها چه سطح مهارتی لازم است و هر کدام از آن ها برای چه نوع کسب و کار هایی مناسب تر هستند.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس (WordPress)

سیستم مدیریت محتوا وردپرس (WordPress)

وردپرس را می شود غول سیستم های مدیریت محتوا و به عبارت دیگر بهترین سیستم مدیریت محتوا نامید. اختلاف تعداد سایت هایی که از وردپرس استفاده می کنند نسبت به دیگر سیستم های مدیریت محتوا بیشتر از بیست میلیون وب سایت است.

همچنین اگر بخواهیم وردپرس را با تمام وب سایت های موجود در اینترنت مقایسه کنیم (یعنی چه سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند و چه دیگر سایت ها که از سیستم های دیگری استفاده می کنند)، وردپرس ۳۶.۶ درصد سایت های موجود در جهان را پوشش می دهد.

وردپرس یک نرم افزار اپن سورس یا همان متن باز است. یعنی این که دانلود و استفاده از وردپرس کاملا رایگان است. البته برای آپلود سایت وردپرس خود در اینترنت، باید سیستم دامنه و هاستینگ خریداری کنید.

علاوه بر رایگان بودن دانلود، یکی دیگر از مهم ترین مزیت های سیستم مدیریت محتوا وردپرس، قابلیت های بسیار متنوع و کارآمد آن است. شما می توانید هزاران تم و قالب حرفه ای وردپرس را روی سایت خود نصب کنید که بسیاری از آن ها رایگان هستند و کار با آن ها نیز بسیار راحت است.

تم های وردپرس از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که می توانید بسته به نوع سایت خود از بین آن ها انتخاب کنید. به عنوان مثال، تصویر زیر یکی از تم های محبوب وردپرس به اسم WSU Business theme می باشد. یک تم سبک و البته شیک که باعث می شود استفاده از سایت بسیار راحت و در عین حال سریع باشد.

وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا

همچنین می توانید تقریبا هر قابلیت و امکاناتی را که نیاز دارید با استفاده از پلاگین یا همان افزونه های مختلف وردپرس به سایت خود اضافه کنید. افزونه ها نیز مانند تم ها نسخه های رایگان پرشماری دارند که می توانید آن ها را از سایت رسمی وردپرس تهیه کنید.

البته بدیهی است افزونه های پولی از امکانات و قابلیت های بیشتری برخوردار هستند. این که آیا به نسخه های پولی این افزونه ها نیاز دارید یا نه، بستگی به اهداف و انتظارات شما از وب سایت دارد.

برای استفاده از وردپرس چه مهارتی لازم است؟

همانطور که اشاره شد، یکی از ویژگی های وردپرس راحت بودن کار با آن است. اما اگر هیچ تجربه ای در کار با سیستم های مدیریت محتوا ندارید، طبیعتا در ابتدا ممکن است کمی سردرگم شوید.

چیز های زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد و شما می توانید با صرف وقت و کسب تجربه در محیط ادمینی وردپرس به مرور بر مهارت های خود اضافه کنید. نصب افزونه های مختلف، طراحی قالب ها برای صفحات و کار های این چنینی از جمله مواردی هستند که باید سعی کنید آن ها را یاد بگیرید.

در خصوص نصب وردپرس نیز باید گفت که امروزه اکثر هاستینگ ها سیستم های نصب اتوماتیک سیستم مدیریت محتوا دارند که باعث می شود نصب وردپرس بسیار راحت و بی دردسر باشد.

البته از آن جایی که وردپرس معروف ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است، راهنما های مختلفی برای کار با آن در اینترنت وجود دارد. همچنین در سایت دارکوب شما می توانید از مطالب پر شماری که در زمینه نحوه کار با وردپرس وجود دارد استفاده کنید.

وردپرس برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

وردپرس برای تقریبا هر نوع کسب و کاری مناسب است و می تواند برای هر کسب و کاری بهینه سازی شود. در واقع به همین دلیل است که وردپرس را به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا می شناسند. از فروشگاه های اینترنتی گرفته تا بلاگر ها، شرکت هایی که خدمات مختلفی ارائه می دهند و یا استارتاپ هایی که بر تکنولوژی تمرکز دارند.

وردپرس به همه این کسب و کار ها امکان می دهد تا سایتی اختصاصی و صد درصد کارآمد بسازند که همه نیازهای آن ها را پاسخ می دهد. به عنوان مثال، شما با نصب پلاگین ووکامرس روی سایت وردپرس خود، می توانید در چند قدم ساده وب سایت فروشگاه آنلاین خود را بسازید.

مزایا و معایب وردپرس

مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس را در این موارد می شود خلاصه کرد:

مزایا وردپرس

  • قابلیت بهینه سازی برای موتور های جست و جو (سئو)
  • قابلیت طراحی سایت مخصوص موبایل
  • رابط کاربری آسان
  • قابلیت بلاگ نویسی (وردپرس در ابتدا صرفا برای بلاگ نویسی طراحی شده بود)
  • قابلیت ایجاد فروشگاه آنلاین

معایب وردپرس

  • اگر تجربه ای در زمینه کار با سیستم های مدیریت محتوا نداشته باشید، آغاز کار با وردپرس می تواند کمی دشوار و پیچیده باشد

سیستم مدیریت محتوا ویکس (Wix)

سیستم مدیریت محتوا ویکس (Wix)

یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوای همه کاره که به شما امکان طراحی وب سایت با استفاده از قابلیت های متنوع و پر شمار را می دهد، سیستم مدیریت محتوای ویکس می باشد. بر خلاف وردپرس که باید به طور مستقل برای آپلود آن سیستم هاستینگ تهیه کنید، ویکس سیستم هاستینگ مختص به خود را دارد و همچنین تمام جزئیات فنی را پوشش می دهد.

اما نکته ای که باعث شده است تا ویکس مانند وردپرس رایج نباشد و تعداد کاربران آن تقریبا یک هفتم وردپرس باشد، رایگان نبودن آن است. ویکس در ابتدا یک طرح رایگان به کاربران خود ارائه می دهد که البته مدت آن محدود است و شما برای استفاده از نسخه کامل و آپگرید شده آن باید مطابق جدول زیر پول پرداخت کنید:

سیستم مدیریت محتوا ویکس برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

همان طور که می بینید، قیمت پکیج های مختلف ویکس از ماهی ۱۳ تا ۳۹ دلار برای سایت های ساده و تا ۲۳ الی بیش از ۵۰۰ دلار در ماه برای سایت های تجاری و فروشگاه های آنلاین تنوع دارد.

سیستم مدیریت محتوا ویکس برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

ویکس برای کارآفرینان یک نفره و شرکت های کوچک از هر نوعی مناسب است. اما می شود گفت در مقایسه با وردپرس. شاپیفای، امکانات و قابلیت های ویکس برای ایجاد یک وب سایت بلاگینگ و یا فروشگاه آنلاین چندان متنوع نیست.

اگر می خواهید در وب سایت خود تغییرات زیادی ایجاد کنید و آن را مطابق سلیقه خود طراحی کنید، ویکس کمی شما را محدود می کند. به شکلی که برای طراحی سایت مطابق سلیقه خود نیاز به کمک یک برنامه نویس حرفه ای خواهید داشت.

در زمینه سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جست و جو گر مانند گوگل، ویکس در سال های اخیر با مشکلاتی همراه بوده اما اخیرا توانسته خود را ارتقا دهد و نقاط ضعفش را اصلاح کند.

این موضوع برای کسب و کار های کوچک چندان مساله مهمی نیست اما برای شرکت های متوسط و بزرگتر، توصیه می شود از سیستم های مدیریت محتوایی استفاده کنند که برای سئو ایده آل تر هستند.

برای استفاده از ویکس چه مهارتی لازم است؟

کار با ویکس نسبت به وردپرس راحت تر است و از پیچیدگی های کمتری برخوردار است. شما تنها به کمی زمان نیاز خواهید داشت تا با جزئیات رابط کاربری آن آشنا شوید. پس از آن دیگر مشکلی نخواهید داشت و به راحتی می توانید سایت خود را مدیریت کنید.

مزایا و معایب ویکس

مزایا و معایب سیستم مدیریت محتوای ویکس عبارت هستند از:

مزایا

  • بهبود قابلیت های سئو در سال های اخیر
  • قابلیت های طراحی سایت برای موبایل
  • رابط کاربری آسان
  • قابلیت بلاگینگ (البته نه به خوبی وردپرس)
  • قابلیت ساخت فروشگاه آنلاین (البته نه به خوبی شاپیفای)

معایب

  • محدودیت طرح رایگان آن. برای استفاده از قابلیت های ویکس باید به طور ماهانه بسته به نوع وب سایت خود پول پرداخت کنید
  • برای کسب و کار هایی که نیاز به طراحی سایت با قالب ها و کارکرد های متنوع دارند، ویکس امکانات زیادی ندارد

سیستم مدیریت محتوا اسکوار اسپیس (Squarespace)

سیستم مدیریت محتوا اسکوار اسپیس (Squarespace)

سیستم مدیریت محتوا اسکوار اسپیس نیز مانند ویکس یک سیستم پولی است. باز هم مانند ویکس، اسکوار اسپیس هم هاستینگ اختصاصی خود را دارد و شما نیازی به خرید هاستینگ مستقل نخواهید داشت.

مجوز های SSL،‌ پشتیبانی و دیگر قابلیت های فنی به شکل پیش فرض در این سیستم مدیریت محتوا وجود دارند. از آن جایی که این سیستم اپن سورس یا متن باز نیست، نیازی به نصب ندارد و راه اندازی آن راحت است. هزینه خرید سیستم مدیریت محتوا اسکوار اسپیس مطابق جدول زیر از ماهی ۱۲ تا ۴۰ دلار متنوع است:

سیستم مدیریت محتوا اسکوار

اسکوار اسپیس به ظاهر ساده، مدرن و شیک خود معروف است. قالب های این سیستم مدیریت محتوا از المان های زیبایی شناختی مدرن پیروی می کنند و بسیار شیک و جذاب هستند. به عنوان مثال در تصویر زیر یکی از قالب های اسکوار اسپیس را می بینیم که فضای سفید زیاد یکی از ویژگی های آن است:

اسکوار اسپیس برای چه کسب و کار های مناسب است

اسکوار اسپیس برای چه کسب و کار های مناسب است؟

اگر چه نمی شود اسکوار اسپیس را بهترین سیستم مدیریت محتوا نامید،‌ اما با این حال می شود گفت همه انواع کسب و کار ها می توانند از قالب سیستم مدیریت محتوای اسکوار اسپیس برای طراحی وب سایت اختصاصی خود استفاده کنند و نیازهای خود را برطرف کنند.

به خصوص اگر شما در زمینه طراحی وب سایت تازه کار هستید و تجربه خاصی ندارید، اسکوار اسپیس گزینه ای ایده آل برای شما است که می توانید کار را با آن شروع کنید.

اما فراموش نکنید که اسکوار اسپیس بر خلاف بهترین سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس که یک سیستم اپن سورس یا متن باز است، قابلیت های ساخت و طراحی محدودی دارد و انعطاف پذیری آن در زمینه طراحی وب سایت پایین است.

اگر می خواهید در دراز مدت نیز از اسکوار اسپیس استفاده کنید، برای ایجاد تغییرات مورد نظر خود در سایت نیاز به کمک یک توسعه دهنده حرفه ای وب خواهید داشت.

مهارت لازم برای کار با اسکوار اسپیس

همان طور که اشاره شد، از آن جایی که امکانات و قابلیت های اسکوار اسپیس چندان پر شمار و پیچیده نیستند، کار با آن نیز راحت است و پس از کمی آشنایی با آن می توانید بر رابط کاربری آن تسلط پیدا کنید. همچنین اسکوار اسپیس در زمینه آموزش های ویدیویی بسیارغنی است و می توانید از آن ها برای شروع به کار استفاده کنید.

مزایا و معایب اسکوار اسپیس

مزایا

  • قابلیت بهینه سازی برای موتورهای جست و جو (سئو)
  • قابلیت طراحی نسخه موبایلی
  • رابط کاربری آسان
  • قابلیت بلاگینگ (البته نه به خوبی وردپرس)
  • قابلیت ساخت فروشگاه آنلاین (البته نه به خوبی شاپیفای)

معایب

  • امکانات و گزینه های طراحی سایت در آن محدود است
  • برای استفاده از اسکوار اسپیس باید به شکل ماهانه پول پرداخت کنید

سیستم مدیریت محتوا جوملا (Joomla!)

سیستم مدیریت محتوا جوملا (Joomla!)

اگر چه جوملا یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا به خصوص در ایران است، اما فاصله بسیار زیادی با بهترین سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس دارد.

با این حال،‌ جوملا مانند وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای اپن سورس و رایگان است که باعث محبوبیت نسبی آن در بین طراحان وب سایت شده است.

مانند دیگر پلتفرم های مدیریت محتوای رایگان، برای آپلود سایت جوملا نیاز به هاستینگ مستقل خواهید داشت. اکثر ارائه دهندگان هاستینگ سیستم های نصب کننده خودکار جوملا را دارند که باعث می شود نصب و راه اندازی آن بی دردسر انجام شود.

مانند وردپرس، جوملا نیز از پلاگین و افزونه های پر شماری استفاده می کند که باعث می شود بتوانید قابلیت های متنوع و کاربردی را به وب سایت خود اضافه کنید.

جوملا برای چه کسب و کار های مناسب است؟

در بین سیستم های مدیریت محتوایی که در این مطلب معرفی کردیم، کار با جوملا سخت تر از بقیه است و نیاز به مهارت بیشتری نسبت به سایر سیستم ها دارد. با این حال به دلیل تعداد زیاد کاربران این سیستم مدیریت محتوا، آموزش های مختلفی درباره نحوه کار با جوملا در اینترنت موجود است.

مهارت لازم برای کار با جوملا

از قابلیت های مثبت جوملا این است که برای هر نوع کسب و کاری، چه بزرگ و چه کوچک قابل استفاده است و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد.

مزایا و معایب جوملا

مزایا

  • قابلیت های سئو
  • قابلیت ایجاد سیستم بلاگینگ
  • قابلیت ایجاد فروشگاه آنلاین
  • قابلیت طراحی نسخه موبایل

معایب

  • سختی و پیچیدگی کار با آن برای افراد کم تجربه و کم مهارت

سیستم مدیریت محتوا شاپیفای

سیستم مدیریت محتوا شاپیفای

شاپیفای همان طور که از نام آن مشخص است، به شکل اختصاصی برای وب سایت های فروشگاهی طراحی شده است. در واقع می شود گفت اگر صرفا هدف شما از طراحی وب سایت ایجاد فروشگاه آنلاین است، شاپیفای بهترین سیستم مدیریت محتوا برای شما است.

شاپیفای رایگان نیست و این یعنی سیستم هاستینگ مختص به خود را دارد که به شکل پیش فرض همه مجوز های SSL، موارد امنیتی و دیگر مواردی که برای یک فروشگاه آنلاین لازم است را تامین می کند. همان طور که در جدول زیر می بینید، سرویس های مختلف شاپیفای می تواند از ۲۹ تا ۲۹۹ دلار در ماه هزینه در بر داشته باشد.

شاپیفای برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

قالب سیستم مدیریت محتوای شاپیفای به شکلی طراحی شده که به طور پیش فرض تمام امکانات و قابلیت هایی که یک فروشگاه آنلاین نیاز دارد را در خود دارد.

به عنوان مثال، سیستم های مختلف پرداخت، سیستم های تحویل و پست محصول، سیستم های انبارداری، سیستم های تعیین قیمت و تخفیف و غیره همگی از ویژگی هایی هستند که در شاپیفای به راحتی در دسترس شما قرار دارند.

حتی اگر این امکانات برای شما کافی نبود، می توانید با استفاده از افزونه های اختصاصی شاپیفای قابلیت های بیشتری را به فروشگاه خود اضافه کنید.

از ویژگی های جذاب شاپیفای این است که شما می توانید آن را با سایت وردپرس خود نیز هماهنگ و یکپارچه کنید. این ویژگی به شما امکان می دهد تا به طور همزمان از دو مورد از بهترین سیستم مدیریت محتوا در آن واحد استفاده کنید و از ویژگی های مثبت هر دوی آن ها بهره مند شوید.

شاپیفای برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

شاپیفای به طور اختصاصی برای فروشگاه های‌ آنلاین طراحی شده و برای سایر انواع کسب و کار کارایی ندارد.

مهارت لازم برای کار با شاپیفای

از آن جایی که این سیستم مدیریت محتوا صرفا برای فروشگاه آنلاین طراحی شده، کار با آن نیز پیچیدگی و تنوع زیادی ندارد و شما می توانید به راحتی به آن عادت کنید و همه نیازهای خود را به تنهای رفع نمایید. شاپیفای تمام امور امنیتی را پوشش می دهد و تیم پشتیبانی قوی آن نیز در مشکلات احتمالی شما را راهنمایی می کنند.

مزایا و معایب شاپیفای

مزایا

  • قابلیت های سئو
  • قابلیت ایجاد سیستم بلاگینگ
  • قابلیت ایجاد فروشگاه آنلاین با امکانات ویژه و اختصاصی
  • قابلیت طراحی نسخه موبایل
  • رابط کاربری آسان

معایب

  • برای استفاده از شاپیفای باید به شکل ماهانه پول پرداخت کنید

نتیجه گیری

به انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا برای وب‌سایت خود اهمیت دهید. با انتخاب درست، می‌توانید تجربه کاربری را بهبود بخشید، محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید و امنیت وب‌سایت خود را تضمین کنید. با رعایت نکات فوق، به سادگی می‌توانید بهترین تصمیم را برای وب‌سایت خود بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین