بهترین سایت های آموزش حرفه‌ای PHP

  • نویسنده : ایوب محمودی فرد
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=5907
بهترین سایت های آموزش حرفه‌ای PHP

منابع بسیاری برای آموزش حرفه‌ای برنامه نویسی و زبان PHP وجود دارد. با استفاده از این منابع هنگام آموزش خودآموز برنامه نویسی، می‌توانید قبل از سرمایه گذاری در این زبان برنامه نویسی یا مجموعه‌ای از دوره‌ها آنچه را دوست دارید و دوست ندارید کشف کنید.
پس از گذراندن دوره‌های آموزش برنامه نویسی PHP کافی است برای یافتن مسیر بهتر وارد دوره‌های حرفه ای برنامه نویسی شوید. می توانید اشتیاق خود را برای یادگیری کارآمدترین کد نویسی آنلاین هدایت کنید.

با این حال، منابع برنامه نویسی، کلاس‌ها، کتاب‌های مختلف و سایت‌های آموزش برنامه نویسی زیادی برای این انتخاب وجود دارد. در این مقاله ابتدا به معرفی این زبان برنامه نویسی می‌پردازیم سپس بهترین سایت‌ها را برای آموزش این زبان به شما معرفی خواهیم کرد.

PHP چیست؟

PHP یک زبان سمت سرور است که اساس و بنیان آن طراحی و ایجاد صفحات پویای وب بوده است. به عبارتی دیگر، کسانی که وظیفه کدنویسی سایت را بر عهده دارند با استفاده از زبان PHP قادر خواهند بود وب اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که به صورت تعاملی هستند. منظور از تعاملی بودن وجود قابلیت‌هایی مانند سطوح دسترسی مختلف برای کاربران، امکان ثبت‌نام در سایت، پنل کاربری، ذخیره اطلاعات کاربران و بسیاری از امکانات دیگر است که در تمامی سایت‌های امروزی مشاهده می‌کنیم.

از نقاط قوت این زبان می‌توان به وجود فریمورک‌های بسیار قدرتمند و محبوبی هم چون لاراول و سیمفونی، دارا بودن بیش از 80% از سهم بازار وب، متن باز و رایگان بودن، جامعه بزرگ و پشتیبانی خوب اشاره کرد. از طرفی PHP توانسته است خودش را به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه طراحی وب معرفی کند.

تاریخچه زبان PHP

تاریخچه این زبان برنامه نویسی به سال 1994 برمی‌گردد. در آن سال شخصی به نام Rasmus Lerdorf تعدادی اسکریپت به زبان C برنامه نویسی کرد. به مرور زمان و تشکیل یک تیم برنامه نویسی، اسکریپت‌ها توسعه پیدا کردند و سرانجام زبان PHP در سال 1995 منتشر شد. این زبان برنامه نویسی در سال 1997 به نسخه 3 ارتقا پیدا کرد. PHP مخفف عبارت Hypertext Preprocessor به معنای پیش پردازنده‌های ابرمتن می‌باشد. منظور از ابرمتن همان متن‌های طولانی شامل جداول، تصاویر و… هستند.

دلیل نامگذاری PHP این است که این زبان ابتدا باید اطلاعات را پردازش کند تا نتایج به صورت html به نمایش درآیند.
در سال 2004 نسخه 5 این زبان با خاصیت شی گرایی طراحی شد که سبب تغییر و تحولات عظیم در این زبان گردید.

در ادامه این تغییرات عظیم، در سال 2015 نسخه 7 PHP قوی‌تر از قبل و با سرعت بالای پردازش ایجاد شد. امروزه میلیون‌ها توسعه دهنده با استفاده از نسخه 7 و 8 و.… این زبان، به انجام پروژه‌های خود می‌پردازند.

مزایای PHP

برخی از مزایای زبان PHP که سبب شده است بسیاری از برنامه نویسان به سراغ یادگیری آن روند، عبارتند از:

یادگیری آسان

یادگیری و استفاده از PHP بسیار راحت است. به همین دلیل بسیاری از برنامه نویسان مبتدی که هنوز نمی دانند برنامه نویسی چیست و تازه به حوزه برنامه نویسی ورود پیدا کرده‌اند، در ابتدا به سراغ یادگیری این زبان می‌روند.

منبع باز بودن

زبان برنامه نویسی PHP یک زبان منبع باز یا (Open Source) است. معمولا زبان‌های برنامه نویسی توسط جامعه جهانی گسترده‌ای از توسعه دهندگان، توسعه یافته و نگهداری می‌شود. این زبان‌های توسعه یافته به صورت آزاد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

سازگاری با پلتفرم‌های مختلف

این یک زبان کراس پلتفرم (Cross Platform) است. یعنی در پلتفرم‌های مختلف از ویندوز، گنو، مکینتاش و لینوکس می‌توان از آن اجرا گرفت و بدون اعمال تغییر چندانی در پیکربندی می‌توان از یک پلتفرم به پلتفرمی دیگر مهاجرت کرد.

شی گرایی

این زبان از نسخه‌ 5 به بعد از شی‌گرایی پشتیبانی می‌کند. برنامه‌نویسی شی‌گرایی برخلاف روش‌های رویه‌ای هستند. در روش‌های رویه‌ای کد شما خط به خط و به ترتیب از بالا به پایین اجرا می‌شوند. روش شی‌گرایی باعث می‌شود با تعریف انواع کلاس و شی مجبور به چندباره نویسی کدها نباشید. بتوانید کدهای نوشته شده را در پروژه‌های دیگر هم استفاده کنید وسرعت کدنویسی را بالا ببرید. البته انتخاب روش نوشتن کد به سبک رویه‌ای و شی گرا توسط خود شما تعیین می‌شود و اجباری در آن نیست.

سازگاری با بیشتر وب سرور ها

زبان PHP با اکثر وب سرورهای مطرح جهان سازگاری دارد از این وب سرورها می توان به آپاچی، آی آی اس مایکروسافت و غیره اشاره کرد. همچنین از انواع دیتابیس ها مانند Oracle ،PostgreSQ ،MongoDB ،MySQL،SQLite و …پشتیبانی می‌کند.

قابلیت‌های زبان PHP

حال که با مزیت‌های این زبان آشنا شدید بهتر بدانید بعد از یادگیری آن قادر به چه کارهایی هستید. این زبان به منظور ساخت وبسایت های دینامیک طراحی شده است و هم اکنون می‌توان آن را یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی در این زمینه دانست. در زیر کارهایی که در سمت سرور با PHP می توان انجام داد را آورده ایم:

  • رمز گذاری بر روی داده‌ها
  • محدودیت دسترسی به بعضی از صفحات سایت
  • پردازش اطلاعات فرم‌های HTML
  • خواندن، بازکردن، نوشتن، بستن و ایجاد فایل ها در سمت سرور
  • اعمال تغییرات بر اطلاعات دیتابیس
  • اجرای اسکریپت‌ها از طریق کامند لاین با استفاده از PHP
  •  تولید صفحات داینامیک
  • امکان کار با Cookie ها و Session ها
  • تولید و ویرایش فایل های txt, pdf, jpg و…

کاربردهای زبان PHP

طراحی وب‌سایت (Back-end)

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی به تدریج کسب و کارهای سنتی جای خود را به کسب و کار مدرن خواهند داد. بر این اساس بیشتر کسب و کارها به منظور افزایش فروش، ورود به بازار جهانی و ارائه خدمات بیشتر به مشتریان خود در حال ورود به دنیای اینترنت هستند. به همین دلیل بازار طراحی وبسایت‌های فروشگاهی، خبری، خدماتی و… روز به روز در حال رونق گرفتن است.

اصلی‌ترین کاربرد زبان PHP طراحی وب‌سایت است. زمانی که شما یک صفحه‌ استاتیک به زبان HTML دارید این زبان PHP است که آن را داینامیک کرده و به آن قدرت پردازش می‌بخشد. بدون استفاده کردن از زبان سمت سرور صفحات وب قابلیت پردازش و ویرایش نخواهند داشت.

بنابراین با آموزش PHP از ابتدا و انتخاب این زبان برنامه نویسی می‌توانید در حوزه طراحی وب سایت مشغول به کار شوید.

ساخت نرم افزار دسکتاپ

درست است که PHP برای حوزه طراحی وب توسعه داده شده است و بهترین زبان سمت سرور به حساب می‌آید اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با انتخاب زبان برنامه نویسی PHP به برنامه نویسی وب سایت و وب اپلیکیشن‌ها محدود می‌شوند. اما این تصور کاملا اشتباه است. چراکه شما می‌توانید با استفاده از افزونه PHP-GTK نرم افزارهای ویندوزی که در ذهن دارید با به کارگیری رابط گرافیکی کاربر (GUI) ایجاد کنید. نرم افزار‌های ویندوزی، همانطور که از اسم آنها مشخص است فقط بر روی سیستم عامل‌های ویندوز اجرا می‌شوند که دارای کاربردها بسیار گسترده‌ای هستند.

بنابراین با انتخاب زبان PHP محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌شود و برای ایجاد نرم افزارهای تحت ویندوز می‌توانید در این حوزه کسب درآمد خود را از برنامه نویسی با استفاده از زبان PHP شروع کنید.

ساخت قالب و افزونه وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با زبان PHP توسعه داده شده است. بنابراین شما با یادگیری این زبان می‌توانید در توسعه قالب و افزونه‌های PHP فعال باشید. حدود یک چهارم از وب‌سایت‌های جهان با وردپرس راه‌اندازی شده‌اند. با توجه به این موضوع می‌توان حدس زد که بازار این کار حسابی داغ  است.

ساخت ربات تلگرام

پیام رسان تلگرام با معرفی ربات‌های خود تحولی در نحوه ارتباط میان کاربران و کسب و کارهای مختلف خصوصا کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت ایجاد کرد. ربات‌های تلگرامی در حقیقت نرم افزارهایی هستند که برای اهداف متفاوتی ایجاد شده‌اند و کاربران با ارسال و یا انتخاب فرمان‌های از پیش تعیین شده می‌توانند خدمات مختلفی از جمله دریافت پشتیبانی، پیگیری خرید‌های انجام شده و… دریافت کنند.

با توجه به این که ربات‌های تلگرام بر بستر و فضای ابری تلگرام راه اندازی می‌شوند دیگر شما برای ایجاد یک ربات نیازی به تهیه هاست ، دامنه و… نخواهید داشت و به همین دلیل هزینه‌های کمتری نسبت به ساخت یک وب سایت یا اپلیکیشن موبایل دارند.

مزیت دیگر ربات‌های تلگرامی این است که به راحتی می‌توانید آن را بر روی سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف راه اندازی کنید. زیرا اپلیکیشن تلگرام برای بیشتر سیستم عامل‌های پرکاربرد از جمله Android ،Windows، IOS و…. عرضه شده است.

بنابراین اگر PHP را به عنوان زبان برنامه نویسی خود انتخاب کنید می‌توانید ربات‌های تلگرامی با کاربردهای مختلف از جمله ربات‌های فروشگاهی، خبررسانی، پشتیبانی و… ایجاد کنید. در نتیجه علاوه بر اینکه می‌توانید ایده‌های خود را در بستر ربات تلگرامی با هزینه ای بسیار پایین راه اندازی کنید، می‌توانید پروژه هایی که مربوط به این حوزه ی برنامه نویسی را دریافت کنید و به کسب درآمد از این طریق بپردازید.

وب سرویس نویسی با PHP

با توسعه و پیشرفت روز افزون نرم افزارها و ضرورت اجرای آن‌ها در پلتفرم‌ها و سیستم‌های مختلف، نیاز به ایجاد راه‌های ارتباطی به منظور ارسال و دریافت اطلاعات در میان آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. برای مثال فرض کنید قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی را دارید.

اگر شما از طریق وب سایت فروشگاه اقدام به خرید یک کالا کنید، اطلاعات مربوط به خرید را می‌توانید در اپلیکیشن موبایل آن فروشگاه مشاهده کنید و یا بالعکس. پس به واسطه  این ارتباط شما می‌توانید عملیات‌های مشابهی را در سایت فروشگاه، ربات تلگرام و یا اپلیکیشن موبایل انجام دهید.

وب سرویس یا API یک رابط برنامه نویسی است که تحت وب قابل دسترسی است و یک سری داده و مکانیزم را از طریق استانداردهایی مانند HTTP در اختیار شما قرار می‌دهد. از وب سرویس‌ها برای برقراری ارتباط و مبادله داده در بین برنامه‌های متفاوت با پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شود به عبارتی دیگر از وب سرویس می‌توان به عنوان زبان مشترک در بین سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف استفاده کنید.

بنابراین با تسلط بر روی زبان برنامه نویسی PHP علاوه بر اینکه قادر هستید برای وب سایت‌ها و نرم افزار‌های خودتان وب سرویس ایجاد کنید، می‌توانید پروژه‌های مربوط در این زمینه را دریافت کنید.

ساخت گرافیک با PHP

به کمک GD Library‌ در PHP می‌توان کارهای گرافیکی و پردازش تصویر انجام داد. برای مثال می‌توانید اعمالی مثل فشرده‌سازی، ریسایز کردن تصویر، تغییر فرمت و … را به راحتی انجام دهید.

برای یادگیری PHP چه پیش نیازهایی لازم است؟

قبل از یادگیری PHP خیلی خوب است که کمی با دنیای وب آشنایی داشته باشید. برای مثال اگر قبل از PHP کمی به طراحی وب با HTML و CSS مسلط باشید، کار شما در یادگیری و کار با PHP نیز بسیار ساده و راحت می‌شود.

چه افرادی از زبان PHP استفاده می‌کنند؟

از نظر بازار کار در حال حاضر بیش از 20 میلیون سایت و اپلیکیشن با اسکریپت PHP توسعه یافته‌اند. حال که دانستید PHP چیست و چه کاربردهایی دارد، بهتر است به بعضی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا که از این زبان استفاده می‌کنند، بپردازیم:

  • شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک، اسلک، لیفت به همراه بسیاری از نام‌های بزرگ دیگر
  • سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دروپال و سایر پلتفرم‌های معروف.
  • پلتفرم‌های بازاریابی الکترونیک مانند مجنتو و بسیاری دیگر.
  • پلتفرم‌های میزبانی یا هاستینگ سایت مانند BlueHost، Site ground و Whogohost با استفاده از این زبان سرورهای میزبانی خود را اجرا می‌کنند.

برخی از سایت‌هایی که با استفاده از PHP ساخته شده‌اند

سایت‌های معروف زیادی با استفاده از PHP طراحی شده‌اند. در ادامه لیستی از برخی سایت‌های ایرانی و جهانی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از PHP طراحی شده‌اند.

  • آپارات (Aparat)
  • فیسبوک (Facebook)
  • ویکی پدیا (Wikipedia)
  • یاهو (yahoo)
  • تامبلر (Tumblr)
  • سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress)
  • دیجی کالا (Digikala)
  • سایت PHP
  • اسنپ فود (Snapfood)

بهترین منابع آموزش PHP

وب سایت رسمی  PHP.net

وب سایت رسمی زبان برنامه نویسی PHP یکی از بهترین منابع آموزش PHP به صورت رایگان به شمار می‌رود. شما با مراجعه به این وب سایت و رفتن به قسمت documentation می‌توانید تک به تک دستورات PHP را به همراه توضیح و مثال آن یاد بگیرید. توجه داشته باشید که مستندات این وب سایت هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده و برای متوجه شدن متون باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید.

وب سایت w3schools

W3Schools سایت آموزش خودآموز برنامه نویسی یکی از وب سایت‌های عالی برای یادگیری برنامه نویسی PHP است. آنچه در واقع W3Schools را متمایز می کند، نحوه ارائه دوره های خود است. این پلتفرم دارای یک رابط کاربری دوستانه و شهودی است تا بتوانید به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را جذب کرده و مهارت‌های کدنویسی خود را بهبود ببخشید.

با W3Schools می توانید زبان هایی مانند HTML، CSS، PHP، JavaScript، jQuery، XML، SQL، Asp و JSP را یاد بگیرید.

W3Schools قطعا مکانی عالی برای یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان است، زیرا اکثر دوره‌های برنامه نویسی رایگان هستند. شما همچنین یک انجمن پشتیبانی آنلاین دارید و همچنین به انواع آموزش ها دسترسی دارید، فرقی نمی کند تازه وارد باشید یا یک مستقل باتجربه.

Learn-PHP  

این سایت مشابه سایت W3schools آموزش‌های برنامه نویسی را به صورت متنی ارائه می‌کند. اما محوریت اصلی آموزش این سایت، زبان برنامه نویسی PHP است. از مزیت‌های آن محیط تعاملی سایت می‌باشد که این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد که بتوانند در حین یادگیری به کدنویسی بپردازند.

Laracast

در این وب سایت یک سری آموزش‌های PHP برای مبتدیان وجود دارد. این محتواهای آموزشی به زبان انگلیسی و رایگان عرضه شده است.

Udemy

یک آکادمی معتبر بین المللی است که در زمینه‌های زیادی از جمله آموزش‌های برنامه نویسی دوره‌های با کیفیتی را برگزار می‌کند. برای شرکت در دوره‌های این سایت باید با زبان انگلیسی آشنا باشید و امکان خرید ارزی دوره برای شما میسر باشد. همچنین امکان استفاده از مدرک پایان دوره، پشتیبانی و خدمات تکمیلی این دوره‌ها برای کاربران ایرانی امکان پذیر نمی‌باشد.

Lynda

یک سایت ارائه دهنده دوره‌های آموزشی ویدئویی است که در زمینه علوم کامپیوتر فعال است. برای شرکت در دوره‌های این سایت باید با زبان انگلیسی آشنا باشید و امکان خرید ارزی دوره برای شما میسر باشد. همچنین امکان استفاده از مدرک پایان دوره، پشتیبانی و خدمات تکمیلی این دوره‌ها برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست.

بهترین منبع فارسی برای یادگیری PHP

اگر زبان انگلیسی شما ضعیف است و علاقه‌مند به یادگیری PHP به زبان فارسی هستید، می‌توانید از دوره‌های فارسی زبان استفاده کنید.

تفاوتی ندارد که دانش آموز هستید یا دانشجو، در یک رشته غیر مرتبط با برنامه نویسی و کامپیوتر تحصیل کرده اید یا این که اصلا آشنایی خیلی سطح بالایی با کامپیوتر ندارید؛ در نهایت شما می توانید با استفاده از آموزش پروژه محور PHP در سایت دارکوب، به آسانی ستون و پایه های مورد نیاز برای کسب تجربه و ورود به بازار کار را بیاموزید.

در سایت دارکوب صفر تا صد آموزش بر اساس به روز ترین منابع و رفرنس ها بوده، مفاهیم به صورت ساده توضیح داده می شوند و در نهایت شما می توانید بر حسب آموزش پروژه محور بودن، تمامی خطاها، مشکلات و ایرادات احتمالی را بررسی کنید.

در نهایت برای هر کدام از آموزش‌ها ویدیوی کامل و توضیحات جامع در دسترس قرار می‌گیرد و دانشجویان در صورت ایجاد هرگونه مشکل در آموزش و یادگیری مفاهیم می‌توانند از طریق آموزش‌ها نسبت به رفع ایرادات اقدام کنند.