9 روش جدید تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری
- نویسنده: نرگس سبزی
- بازبینی شده توسط: محسن لشکری
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=13698
یکی از بزرگ ترین دغدغه بازاریابان دیجیتال و سئو کاران تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است.
از طراحی یک وب سایت گرفته تا سئو و تولید محتوا حرفه ای، تمام تلاش شما برای آوردن مشتری و درامدزایی برای سایت است نه برای بازدید. حداقل برای 90% سایت ها این قانون صدق می کند.
شما فقط به دنبال بازدید کننده نیستید، شما به دنبال مشتریان بالقوه و بازدید های هدف هستید. هدف نهایی از سئو و بازاریابی کسب درآمد است.
در خیلی از سایت ها با وجود افزایش بازدیدها، تغییری در درآمد سایت و تعداد ایجاد نمی شود که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. در ادامه قصد داریم این دلایل را بررسی کنیم و به شما صاحبان کسب و کار آنلاین راهکار مناسب بدهیم.
لیست مطالب
چرا با وجود ترافیک خوب سایت نرخ تبدیل ضعیفی دارید؟
قبل از اینکه راهحلهای ممکن برای بالا بردن نرخ تبدیل سایت را بررسی کنیم، در اینجا چند دلیل مهم وجود دارد که چرا شما بازدید های بالایی دریافت می کنید، اما سایت به خوبی در تبدیل بازدید کننده به مشتری عمل نمی کند.
1. بازدید هدفمند جذب نمی کنید
ممکن است روزانه بازدید بالایی داشته باشید ولی مشتری ها کم باشند. وقتی در ابزار های آماری مانند سرچ کنسول بازدید هارا بررسی می کنید نمودار کلیک ها رو به رشد بوده است.
پس مشکل کجاست؟
با وجود دریافت ترافیک خوب، ممکن است ترافیک شما از مشتریان هدف شما نباشد. به عبارت دیگر، بازدیدکنندگانی که به وبسایت شما میآیند، افراد موردنظر شما برای تبدیل شدن به مشتری نیستند. این مسئله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:
- شما مخاطب هدف خود را نمیشناسید، یا تحقیقات کافی درباره Persona مشتری انجام ندادهاید. اگر با موضوع پرسونا به خوبی آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم در این مقاله بعدا نگاهی به آن بندازید.
- شما کلمات کلیدی اشتباهی را هدف قرار دادهاید و می بایست تحقیق کلمات کلیدی را مجدد انجام دهید.
- شما روی کلمات بسیار رقابتی تمرکز کردهاید و باید استراتژی سئو را روی کلمات لانگ تیل و کم رقابتی بگذارید.
- تحقیقات بازاری کافی برای شناسایی مشکلات و اهداف مشتریان بالقوه خود انجام ندادهاید.
2. تعداد زیادی پاپ آپ در سایت شما
احتمالا تاحالا شده که بعد از وارد شدن داخل سایتی از تعداد بالای پاپ آپ ها کلافه بشین و از سایت خارج بشین. پاپ آپ های تعداد بالا میتونن ضربه جبران ناپذیری به تجربه کاربری و سئو سایت شما بزنن پس توش زیاده روی نکنید.
در عین حال پاپ آپ های به موقع و حرفه ای میتونه به افزایش نرخ تبدیل شما کمک کنه.
راه حل؟
از یک پاپ آپ در هر صفحه با CTA مربوطه استفاده کنید.
3. ناوبری ضعیف سایت
مانند چیدمان محصولات در قفسههای فروشگاههای فیزیکی، وبسایت یا فروشگاه آنلاین شما باید به همان اندازه سازماندهی شده باشد و برای تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به راحتی قابل پیمایش باشد.
به این ترتیب مشتریان می توانند با یک جستجو یا یک کلیک آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. این که کاربر بتواند در کمترین تعداد کلیک به آنچه می خواهد برسد فلسفه تجربه کاربری و سئو است.
می توانید با استفاده از ابزار هایی مثل چت آنلاین در سایت، ناوبری را برای بازدیدکنندگان وب سایت ساده تر کنید و به سوالات آنها سریع تر پاسخ دهید.
10 روش برای افزایش نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری
مستقیماً به اصل مطلب میرسیم، در اینجا نحوهی تبدیل بازدیدکنندگان و ترافیک وبسایت به فروش و افزایش تولید سرنخ خود آورده شده است.
1. با چت آنلاین، تعامل کاربر را بیشتر کنید
افزودن قابلیت چت آنلاین به وب سایت شما یکی از بهترین راه ها برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به مشتری است. این استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل به دلیل کارآمد بودن، محبوبیت زیادی به دست آورده است!
به گفته مک کینزی، بسیاری از مشتریان سایت هنگام تعامل با یک شرکت، تعاملات دیجیتالی و انسانی را ترجیح می دهند. چت آنلاین مشتریان را در وبسایت شما با مکالمههای بیدرنگ پیرامون حل سؤالات/مشکلات آنها درگیر میکند، که تعامل را افزایش میدهد و شانس تبدیل ترافیک وبسایت را افزایش میدهد.
ابزار هایی مثل رایچت و گفتینو این امکان را به شما می دهند که با کاربران سایت خود تعامل به حالت چت داشته باشید.
2. از CTA های متنی دوری نکنید
CTA یا کال تو اکشن در زمینه خرید، فروش و مقایسه به معنای ایجاد پیام یا درخواست از مخاطب می باشد که مخاطب را به انجام یک اقدام خاص ترغیب می کند. این اقدام ها معمولا در قالب ثبت نام، خرید، دانلود، مقایسه محصولات یا درخواست اطلاعات بیشتر می باشد.
دکمه های Call to Action بسیار رایج هستند و در صفحات لندینگ پیج کاربردی هستند و به میزان قابل توجهی در افزایش نرخ تبدیل کمک می کنند.
برای نوشتن CTA می توانید از چت جی پی تی یا دیگر سایت های هوش مصنوعی کمک بگیرید. پیشنهاد می کنیم قبلا از درخواست خود از هوش مصنوعی صفحه مورد نظر را برای ابزار بفرستید و بهش توضیحات لازمه را بدهید تا نتیجه بهتری بگیرید.
3. کلمات کلیدی پایین قیف (BOFU) را هدف قرار دهید
در سئو اصطلاحی داریم به نام “Bottom-of-funnel (BOFU) keywords” که اشاره دارد به کلمات کلیدی که توسط جستجوگران با قصد خرید استفاده می شود. کلمات کلیدی BOFU معمولاً توسط مشتریان بالقوه ای استفاده می شود که قبلاً در مورد مشکلات یا نیازهای خود تحقیق کرده اند، راه حلی برای مشکل خود پیدا کردند و اکنون به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول یا خدمت خاص، ویژگی های آن، قیمت گذاری و نحوه شروع هستند.
صفحات محصول، صفحات لندینگ پیج به سبک خدماتی و صفحات PLP باید همگی شامل محتواهایی قدرت مند برای این مشتریان بالقوه باشند.
برای تحقیق کلمات کلیدی پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش تحقیق کلمات کلیدی را به دقت بخوانید و با کار با ابزار کیوورد ریسرچ را یاد بگیرید.
4. رها کردن سبد خرید توسط مشتری
یکی از بزرگترین چالش ها در تجارت الکترونیک رها کردن سبد خرید (Cart Abandonment) است. شاید در نگاه اولیه به نظر برسد که مشتری در لحظه آخر تصمیم خود را عوض کرده باشد.
وقتی به این موضوع نگاه می شود می بینیم مسئله این نیست وقتی مشتریان محصولاتی را به سبد خرید اضافه می کنند ولی فرآیند خرید را تکمیل نمی کنند رها کردن سبد خرید اتفاق می افتد.
این اتفاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.
به برخی از استراتژی ها و روش ها جهت مبارزه با این پدیده خواهیم پرداخت:
-
ارسال ایمیل های یادآوری (Cart Recovery Emails)
ارسال ایمیل های یادآوری به کاربران باید گونه ای طراحی شوند که کاربر دوباره به سبد خرید خود بازگشته و مراحل خرید را تکمیل کند. برای ایمیل یادآوری، زمان بندی صحیح، شخصی سازی، تخفیف یا پیشنهاد ویژه و فراخوان به عمل (CTA) ارائه کنید.
-
پیچیدگی فرایند خرید را کاهش دهید
فرایند خرید پیچیده و طولانی یکی دیگر از دلایل رها کردن سبد خرید می باشد. از پرداخت مهمان (Guest Checkout)، پرداخت ساده و سریع و پرکردن خودکار اطلاعات (Autofill) را استفاده کنید که کاربران از پرکردن فرم های طولانی یا انتخاب بیش از حد خسته می شوند.
-
هزینه ها و ارسال رایگان را شفاف سازی کرد
یک دلیل دیگر از دلایل اصلی رها کردن سبد خرید، عدم شفافیت در هزینه ها (مانند: هزینه حمل و نقل مالیات و هزینه های اضافی) در مرحله پایانی پرداخت است. برای کاهش این مشکل اطلاع رسانی پیش از پرداخت ارسال رایگان و گزینه های حمل و نقل به کاربران کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشند.
-
از پاپ آپ های انگیزشی (Exit intent Popups) استفاده کرد
زمانی که کاربر قصد ترک صفحه را دارد (یعنی حرکت موس به سمت دکمه خروج یا تب جدید) پاپ آپ های انگیزشی ظاهر می شوند که می توانند پیشنهادات ویژه، طراحی جذاب و ساده همراه باشد ولی به هیچ وجه آزار دهنده نباشد و امکان بستن آسان را برای کاربر ایجاد کند.
-
حس فوریت ایجاد شود
ایجاد کردن حس فوریت در کاربران را می تواند با سرعت به تکمیل حس خرید ترغیب کرد . اغلب زمانی که کاربران احساس می کنند محصول یا پیشنهاد در معرض از دست رفتن است بیشتر به خرید متمایل می شوند.
5. روی تبلیغات ریتارگتینگ سرمایه گذاری کنید
یک استراتژی موثر برای افزایش فروش و نرخ تبدیل سرمایه گذاری در تبلیغات Retargeting است. این نوع از تبلیغات این فرصت را ایجاد می کند تا افرادی که قبلا با برند یا محصول شما تعامل داشته اند دوباره به سایت بازگردند و امکان خرید داشته باشند.
چند نکته را باید در نظر گرفت:
- تبلیغات باید متناسب و جذاب با نیازها و مشکلات مخاطب هدف باشد.
- تخفیف ها و پیشنهادات ویژه انگیزه بیشتری برای کاربران ایجاد کند.
- تست های A/B کمک می کند تا بهترین نسخه از تبلیغات خود را پیدا و آن را بهینه کنید.
- هدف گذاری مجدد باید به صورتی باشد که تبلیغات در زمان مناسب به مخاطبان نمایش داده شوند.
6. برای بازدید کنندگان مسیر یابی را آسان کنید
یک عکس در واقع بلندتر از کلمات صحبت می کند.
بین دو تصویر وب سایت که یکی با متن سر ریز و رابط در هم ریخته و دیگری با رابط کاربری ساده و بی نظم از پیمایش، کدام یک بیشتر لذت خواهید برد؟
ما مطمئن هستیم که شما دومی را انتخاب خواهید کرد. زیرا از نظر زیبایی دلپذیر است و به راحتی می توان آن را پیمایش کرد. هر چه طراحی وب سایت شما پیچیده تر باشد مرور آن برای بازدیدکنندگان سخت تر خواهد بود.
این تجربه کاربر را مختل می کند که بر تبدیل شما تاثیر می گذارد. بنابراین یک رابط کاربری ساده و بدون شلوغی برای تبدیل های شما بسیار مهم است.
یک تجربه کاربری بسازید که به خوبی تعریف شده واضح و قابل پیگیری باشد تا مشتریان در حین پیمایش سردرگم یا غرق نشوند.
یکی از بهترین راه ها برای طراحی یک وب سایت کار پسند ترسیم الویت مشتریان، کشف دغدغه آنها و پرسش در مورد تجربه سایت آنها است. این اطلاعات به رفع موانع و آنچه نیاز به بهبود دارد و ارائه یک تجربه بی نظیر کمک می کند.
برای این منظور می توانید نظر سنجی ها را در صفحات فرود مختلف مستقر کنید و بازخورد مشتریان را در مورد طراحی وب سایت خود جمع آوری کنید.
- آیا محتوای وب سایت مفید بوده است؟
- آیا توانستید به راحتی پیوندها را متمایز کنید؟
- آیا فکر می کنید CTA های ما به راحتی پیدا می شوند؟
- نظر شما در مورد طراحی سایت ما چیست؟
- آیا توانستید به راحتی از وب سایت ما استفاده کنید؟
7. فروش متقابل را فراموش نکنید
فروش متقابل یا (Cross-Selling) به معنای ارائه محصولات یا خدمات اضافی به مشتریانی است که یک محصول یا خدمت را خریداری کرده اند. هدف این نوع فروش افزایش درآمد از طریق پیشنهاد کالا یا خدمات مرتبط است.
فروش متقابل برای کسب و کارها و مشتریان مزیت های زیادی دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
تقویت رابطه با مشتری
تقویت رابطه با مشتری نیازمند ایجاد تجربه مثبت، توجه به نیاز مشتری و ارائه خدمات با کیفیت و مدام در کسب و کار است. این روابط تنها به وفاداری مشتری بستگی دارد و تبلیغات دهان به دهان و جذب مشتری جدید را در بر می گیرد.
افزایش وفاداری مشتریان
دنیای بازاریابی و فروش، وجود خریداران در کسب و کار بعد از معامله، مشتاق هستند دوباره به سراغ آن بروند به خاطر تجربه خوب قبلی، دوباره تمایل به خرید پیدا می کنند که این افراد جزو مشتریان وفادار محسوب می شوند. وفاداری مشتری رابطه نزدیک با بازگشت مشتری دارد. که باعث تشویق مشتریان به بازگشت و خرید مکرر می شود.
پیشنهاد محصولات تکمیل کننده
پیشنهادات تکمیل کننده بر اساس نیازهای واقعی مشتریان باید طراحی شود نه برای فروش بیشتر. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که مکمل یا تکمیل کننده خرید اصلی مشتری می باشند. اگر مشتری احساس کند شما به او کمک خواهید کرد تا خرید بهتری داشته باشد در نتیجه وفاداری بیشتری پیدا می کند.
افزایش درآمد و سودآوری
در تبدیل بازدیدکننده به مشتری با افزایش درآمد و سودآوری نیازمند یک استراتژی جامع و هوشمندانه که با بهینه سازی تجربه کاربری (UX)، بازاریابی هدفمند ، و بهبود فرایند فروش را شامل می شود.با استفاده از تکنیک ها و ترکیب آنها می توانید بازدیدکنندگان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کرده و به کسب و کار سودآوری داشته باشد.
شناسایی و درک بهتر نیازهای مشتری
شناخت نیاز مشتریان یکی از مفاهیم مهمی است که هر کسب و کار باید به آن توجه کند.برآورده کردن نیاز مشتری به آنها نشان می دهد که برایشان ارزش قائل هستید و وجودشان برایتان ارزشمند است. تکنیک های شناخت نیازهای مشتری به ارزش آفرینی برند شما کمک خواهد کرد.
گسترش سبد محصولات جدید برای فروش
سبد محصولات به معنای اضافه کردن محصولات بیشتر به سبد خرید مشتریان است که این اقدام به افزایش فروش کمک می کند. در کل گسترش سبد محصولات باعث بهبود تجربه مشتریان ،بهینه سازی استراتژی های فروش ،افزایش فروش نقش مهمی در این فرایند دارا می باشند.
8. تقسیم بندی بازدیدکنندگان وب سایت
کسب و کارهای شما دارای چندین شخصیت کاربر است که برای آنها استراتژی های محتوای متفاوتی ایجاد می کنید. از آنجایی که همه بازدیدکنندگان از نظر زبان ،شغل ،مکان ،رفتار و غیره متفاوت هستند نمی توانید آنها را به یک شکل هدف قرار دهید.
اینجاست که تقسیم بندی می تواند به شما کمک کند. تقسیم بندی کاربران برای هدف قرار دادن بخش های فردی می توانند به شما در بهبود تعامل با مشتری و بهینه سازی استراتژی خود کمک کند.
بازدیدکنندگان وب سایت به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:
اولین دسته بازدیدکنندگانی هستند که برای اولین بار از محتوای شما بازدید می کنند و دسته دوم کسانی هستند که تابه حال یک بار بیشتر وارد وب سایت شما شده اند. بهتر است بازدیدکننده گان ترکیبی از دو دسته باشند. اگر کاربران تازه وارد وب سایتتان می شوند یعنی محتوای شما جذاب نیست و از طرف دیگری اگر بازدیدکننده تکراری باشد و وارد وب سایت شود پتانسیل جذب کاربر مشتری یا کاربر جدید نخواهید داشت.
راهکار طراحی وب سایت برای جذب هر یک از گروه بازدیدکنندگان باید شرایط مشخصی داشته باشد. محتوای تصویری جذابی داشته باشد که توجه بازدیدکنندگان تازه را جلب کند و از طرفی طراحی باید پویا باشد که بازدیدکنندگان تکراری در سایت را هم نگه دارد.
وب سایت باید در همان نگاه اول موضوع اصلی محتوا را به بازدیدکنندگان نشان دهد و در یافتن محتوای مورد نظرشان یاری رساند. از لوگوی اختصاصی عناصر پیمایش مناسب و از عنوان بزرگ بهره ببرند تا هدفمندی وب سایت را به خوبی حس کنند و به نمایش بگذارند.
کاربر را باید همیشه به تعامل وادار کنید که این رابطه دو طرفه باقی بماند.
بازخوردها نشان داده که مشتریان در برخی مناطق در مورد خرید دوربین های گران قیمت رزرو داشتند که در مناطق دیگر اعتبار و اصالت برند بر قیمت الویت داشته است.
9. تبدیل های خود را ردیابی کنید
اگر شما از مطالب بالا برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری استفاده کنید چگونه می توانید متوجه بشید که چه چیز برای شما مفید بوده است؟
علاوه بر انجام تست های A/B باید تبدیل های خود را پیگیری کنید.
وارد گوگل آنالیتیکس شوید. داده ها را فیلتر کنید و آن ها را بر اساس نیازهای خود تقسیم کنید و بینش روشنی در مورد این که کدام CTA ها وب سایت را به بازدیدکنندگان تبدیل می کنند و کدام عناصر باید به روز زسانی شوند را دریافت کنید.
اکنون تمام استراتژی های بهبود تبدیل های وب سایت را درک کرده اید بیایید نگاهی به چند نرم افزار بیندازیم که می توانند به شما کمک کند آن ها را به عنوان بخشی از برنامه بازاریابی و فروش خود بکار ببرید.
بهترین ابزارها برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به مشتری
ابزارهای مناسب برای اجرای استراتژی های بهینه سازی نرخ تبدیل که با دقت طراحی شده اند از نرم افزار بازخورد گرفته تا ابزارهای چت و ابزارهای آموزشی که می توانند به شما در مقابله با چالش ها با رویکرد 360 کمک کنند متغیر است.
برای اینکه به این هدف دستیابی داشته باشید ابزارهای مختلفی وجود دارند که می توان به بهبود تجزیه تحلیل داده ها بهبود تجربه کاربری و ایجاد تعامل مؤثر کمک کنند. برخی از بهترین ابزارها برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به مشتری آورده شده است:
1. Google Analytics
یکی از پایه ترین و مورد استفاده ترین ابزارهای آنالیز رفتار کاربران که برای تجزیه و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان وب سایت که می توان صفحات پربازدبد را شناسایی کرده و رفتار کاربران را ردیابی کند و مشکلات موجود در فرایند تبدیل و همچنین نقاط قوت و ضعف در تجربه کاربری بهینه سازی صفحات را تحلیل کند.
2. SEMrush
یکی از ابزارهای جامع و بهترین سایت ها برای آموزش سئو که در تحلیل و بهینه سازی عملکرد سایت در موتورهای جستجو کمک می کند SEMrush می باشد. سمراش شامل امکاناتی مانند تحلیل رقبا شناسایی کلمات کلیدی بهینه سازی صفحات، جذب بیشتر، ترافیک ارگانیک برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است.
3. Unbounce
این ابزار به کاربر کمک می کند تا صفحات فرود (Landing pages) با هدف بیشتر ایجاد کنند و ساخت صفحات فرودبا نرخ تبدیل بالا.
Unbounce قابلیت های تست A/B برای بهینه سازی، طراحی صفحات وب بدون نیاز به کد نویسی و تجزیه و تحلیل عملکرد صفحات را برعهده دارد.
4. HubSpot
یک پلتفرم جامع بازاریابی که ارتباط مؤثر با مشتریان اتوماسیون بازاریابی تجزیه و تحلیل و مدیریت ارتباط با مشتری که شامل ابزارها برای مدیریت ایمیل، ردیابی فعالیت کاربران تولید محتوا است. HubSpot می تواند در بهبود نرخ تبدیل کمک کند.
5. Livechat
ابزار چت زنده که امکان ارتباط مستقیم با بازدیدکنندگان وب سایت برقرار کنید که به ایجاد ارتباط فوری برای تصمیم گیری سریع و پاسخ به سؤالات آنها و افزایش نرخ تبدیل از طریق تعامل فوری کمک کند.
6. Google Search Console
یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند سرچ کنسول گوگل می باشد که می تواند در فرایند تبدیل بازدیدکننده به مشتری در سئو نقش مستقیم و غیر مستقیم داشته باشد. در نتیجه به شما کمک می کند تصمیمات بهتری بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید