یادگیری برنامه نویسی چقدر زمان میبرد؟

  • نویسنده: محمد رضا ملکی
  • بازبینی شده توسط: آموزشگاه دارکوب
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=12358
یادگیری برنامه نویسی چقدر زمان میبرد؟

همه‌ی تازه واردان به دنیای برنامه‌نویسی یا آن‌هایی که قصد دارند وارد شوند این سوال ذهنشان را مشغول کرده است: یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می‌کشه؟” و یا اینکه چه میزان تلاش برای من کافی است؟” برای اینکه بتوانید به این سوالات پاسخ دهید این را بدانید فاکتورهای مختلفی را را برای پاسخگویی باید درنظر داشته باشید. سرعت یادگیری دربرخی افراد متفاوت است و یا حتی دانش‌های پایه افراد نیز باهم متفاوت است مدت زمان یادگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر این سوال مدام در ذهنتان تکرار می‌شود جواب آن در این مقاله است. تا انتهای مقاله با دارکوب همراه شوید.

یادگیری برنامه نویسی

مقدمه

امروزه برنامه نویسی تبدیل به یکی از مهارت‌های کلیدی  تبدیل شده است، برنامه نویسی نه تنها یک مهارت محسوب شده بلکه یک ابزار بسیار قدرتمند است. تمام خلاقیت‌ها و نورآوری‌های دنیای مدرن امروزی با برنامه نویسی صورت گرفته که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. خیلی از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که ” یادگیری برنامه نویسی چقدر زمان میبرد؟” و چگونه باید این مسیر را شروع کنند. برای پاسخ به این سوال باید چند عامل را درنظر داشته باشید. افراد با انگیزه‌های مختلف به برنامه نویسی علاقمند می‌شوند، برای برخی افزایش درآمد و ارتقا جایگاه شغلی است. درآمد برنامه نویسی بخصوص در بازارهای جهانی بسیار جذاب است علت آن تقاضای فراوان برای برنامه‌نویس حرفه‌ای است.

برای اینکه بتوانید این مهارت‌ را به درستی یادبگیرید و از جابجایی در رشته‌های مختلف جلوگیری کنید باید اصولی پیش بروید یعنی ترتیب یادگیری برنامه نویسی را رعایت کنید. برای کسی که هیچ درکی از برنامه نویسی ندارد یا به قولی صفر کیلومتر است و قصد دارد این مهارت بیاموزد باید مبانی برنامه نویسی رو بیاموزد. مبانی برنامه نویسی نیز شامل الگوریتم‌ها، ساختارداده‌ها و اصول اصلی نوشتن کد که پایه‌های اصلی برای ساخت مهارتتان است. یادگیری این مهارت‌ها برای پیشرفت در این حوزه ضروری است.

یادگیری برنامه نویسی

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

یکی از سوالات اصلی هرکسی که علاقمند برای ورود به دوره‌های آموزشی برنامه نویسی است. برای شروع باید یادگیری مبانی برنامه نویسی از پایه را آغاز کنید. پایه برنامه نویسی دارای چند مهارت اصلی است که باید آن را بیاموزید.در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

آموزش مبانی برنامه نویسی

در آغاز مسیر یادگیری، باید مفاهیم پایه‌ای مانند الگوریتم، ساختمان داده و اصول کدنویسی بهینه آشناشوید. الگوریتم ها توالی از دستورات یا کدها هستند که برای حل یک مسئله خاص طراحی شده اند از الگوریتم‌های معروف می‌توان به مرتب‌سازی و جستجو اشاره کرد انواع مختلفی دارند.  ساختمان داده روش‌هایی را شامل می‌شود که در آن داده‌ها در آن ساماندهی شده و ذخیره می‌شوند. مانند آرایه‌ها، لیست و غیره.

اصول کدنویسی نیز، قواعد و مفاهیمی کلی است که برای رعایت کردن Clean Code یعنی کد نویسی تمیز. مهارت کدنویسی تمیز اهمیت بسیار بالایی دارد به این علت که برنامه‌ای که توسط شما نوشته می‌شود باید مرتب باشد تا برنامه نویس دیگر نیز بتواند آن را تحلیل یا در اصطلاح دیباگ کند. همچین قواعد و مفاهیمی دیگر برنامه نویسی مانند متغیرها‌، انواع داده‌، شرط‌ها، حلقه‌ها، توابع، ماژول‌ها و برنامه نویسی شی‌گرایی که در همه زبان‌ها مشترک است. 

یادگیری برنامه نویسی

انتخاب زبان برنامه نویسی

پس از آن که توانستید مرحله اول را پشت سربگذارید یعنی شما با اصول و قواعد کلی برنامه نویسی آشنا شده‌اید. در این قسمت باید براساس علاقه‌تان و شاخه‌ای که در آن مطالعه می‌کنید زبان برنامه نویسی موردنظر خود را انتخاب کنید. زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارد شما باید براساس توانایی و نیازتان آن را انتخاب کنید. در ابتدا باید هدف خود را به صورت واضح مشخص کنید.

اگر به توسعه وب و طراحی سایت علاقه دارید، می‌توانید ابتدا به آموزش HTML و CSS مراجعه کنید چون یادگیری HTML و CSS  در طراحی وبسایت ضروری است. پس از آن می‌توانید برای ساخت سایت‌های پویا و پیشرفته نیز آموزش PHP و آموزش  JavaScript را نیز دنبال کنید.  برای کسانی که علاقمند به طراحی سایت بدون دردسر هستند و قصد دارند سایت خود را سریع تر بالابیاورند  می‌توانند  آموزش WordPress را دنبال کنند. امروزه بیش از 70 درصد سایت‌های دنیا وردپرسی‌اند که این نشان دهنده کارایی این CMS است. برای کسانی که علاقمند به توسعه و شخصی سازی سایت‌های وردپرسی هستند دوره  پلاگین نویسی وردپرس می‌تواند تکمیل کننده مهارت‌های شما باشد.

برای آموزش هوش مصنوعی، متخصصان معمولا توصیه می‌کنند از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده کنید، بخصوص اگر تازه کار هستید. پایتون یک زبان سطح بالاست یعنی به زبان انسان نزدیک است و فهم سینتکس‌های آن به نسبت زبانی مثل جاوا خیلی آسان تراست. یادگیری این زبان اصلا سخت و پیچیده نخواهد بود و با داشتن کمی تلاش و پشتکار می‌توانید بین 6 تا 12 ماه به سطح خوبی برسید.

البته باید گفت که عوامل بسیاری مانند میزان دسترسی به منابع آموزشی مناسب، راهنمای درست مسیر و تمرین در فرایند یادگیری موثر است. حالا چرا پایتون؟ پایتون در عین سادگی قابلیت‌های گسترده‌ای دارد بخصوص در زمینه هوش مصنوعی گزینه بسیار مناسبی است. بدلیل وجود کتابخانه‌های مفید برای این حوزه می‌توانید پروژه‌های بسیار کاربردی را اجرا کنید.

دست به کد شوید!

یادگیری تئوری خوب است اما نه به تنهایی، برای اینکه بتوانید مهارتهای برنامه‌نویسی را به سرانجام برسانید باید بتوانید با اندوخته‌های خود پروژه‌های عملی اجرا کنید. یادگیری واقعی زمانی رخ می‌دهد که شما با یک باگ روبرو شوید دقیقا در آن نقطه است که یادگیری شما آغاز می‌شود.

وقتی با یک باگ در کدهایتان مواجه می‌شوید مجبور خواهید شد سرچ کنید، وقتی اینکار را انجام دهید هم مهارت سرچتان را تقویت کرده‌اید هم توانسته‌اید یک مشکل واقعی را حل کنید. انجام پروژه‌های واقعی  به شما اعتماد بنفس روبرو شدن با چالش‌های بیشتر را خواهد داد. توجه داشته باشید مهترین نکته برای ورود به برنامه نویسی همین است، توانایی حل مسائل و چالش‌ها. برنامه نویسی فراتر از یک انجام پروژه است شما در برنامه نویسی خالق هستید.

از اجتماع فاصله نگیرید!

برای اینکه بتوانید در این مهارت پیشرفت کنید از قدرت ارتباطات بهره ببرید. برخلاف برخی عقاید ارتباط یک برنامه نویس با جامعه‌ی خود بسیار اهمیت دارد. فرصت‌های بسیاری در این ارتباطات نهفته است مانند تبادل تجربیات یا پیشنهادات کاری ارزشمند. سایت‌های بسیاری مانند Stack Overflow و GitHub وجود دارند که برنامه نویسان را گرد هم آورده است. مثلا شما در Stack overflow می‌توانید ایرادات خود را با دیگر برنامه نویسان مطرح کنید و یا به دیگر برنامه نویسان کمک گنید.  

همیشه در حال یادگیری باشید

برنامه نویسی یک حوزه پویا و درحال تغییر است. برای اینکه بتوانید در این حوزه ادامه دهید باید توانایی سازگاری با تکنولوژی‌ها و ابزارهای جدید را داشته باشید. آموزش دیدن به صورت مداوم دقیقا همان چیزی است که شما را در این بازاررقابتی حفظ می‌کند و درآمد شما را افزایش می‌دهد و فرصت‌های بهتری در انتظارتان خواهد بود.

یادگیری برنامه نویسی

یادگیری برنامه نویسی چقدر زمان میبرد؟

حال زمان آن فرا رسیده است که به سوال اصلی بحثمان پاسخ دهیم. در این بخش قرار است به صورت کامل به این سوال پاسخ داده شود. مدت زمان یادگیری برنامه نویسی به عوامل متعددی بستگی دارد ک عبارتند از روش‌های یادگیری، زبان برنامه نویسی و سرعت یادگیری افراد. با این حال برای بررسی  مدت زمان لازم برای یادگیری در این سه سطح بررسی می‌شود، یعنی شما برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی با این سه روش مواجه خواهید بود.

عوامل تاثیر گذار بر زمان یادگیری

انتخاب زبان برنامه‌نویسی می‌تواند تاثیر زیادی بر مدت زمان یادگیری شما داشته باشد. زبان‌های نسبتاً آسان‌تری مانند پایتون را می‌توان در 4 تا 6 ماه یاد گرفت، در حالی که زبان‌های پیچیده‌تری مثل ++C و جاوا به زمان بیشتری نیاز دارند. سبک یادگیری شما نیز نقش مهمی ایفا می‌کند؛ شرکت در بوت‌کمپ‌های تمام‌وقت به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر مهارت‌ها را کسب کنید، در حالی که یادگیری پراکنده و غیرمستمر ممکن است کندتر باشد. همچنین، ارتباط با متخصصان و مشارکت در جوامع آنلاین برنامه‌نویسی مانند Stack Overflow و GitHub می‌تواند فرآیند یادگیری را تسریع کند. این جوامع به شما امکان می‌دهند از تجربیات دیگران بهره‌مند شوید و سریع‌تر بر چالش‌ها غلبه کنید.

خودآموزی یا  Self-Study

یادگیری به صورت Self-Study اگر چه دارای مزایای بسیاری است اما نیاز به پیشتکار و تلاش بالایی دارد. باید انگیزه بسیار قوی داشته باشید که بتواند شما را در این مسیر نگه دارد. معمولا با این روش به صورت میانگین 6 تا 12 ماه زمان نیاز دارید که به سطح قابل اطمینانی دست پیدا کنید. برای موفقیت در این مسیر باید فرایند یادگیری و تمرین به صورت روزانه انجام گردد.

تحصیلات آکادمیک

تحصیل در رشته کامپیوتر یا علوم کامپیوتر آن هم در مقطع کارشناسی 4 سال زمان می‌برد. این مسیر مزایا و معایب خودش را دارد با این حال برای کسی که مسیر دانشگاه را انتخاب می‌کند به صورت عمیق با مفاهیم پایه و پیشرفته آشنا شده و در برخورد به چالش‌ها بهتر عمل خواهد کرد. با این حال این به آن معنا نیست که در روش‌های دیگر رشد و پیشرفت وجود ندارد.

بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی

بوت‌کمپ‌ نوعی متد جدید آموزشی است که اخیرا زیاد با آن مواجه می‌شوید. بوت‌کمپ به دوره‌های مهارت آموزی فشرده و کاربردی که برای نظامیان طراحی شده است می‌گویند. استفاده از این لغت استعاره از آموزش کاربردی فشرده برای آموزش برنامه نویسی است.  در این روش افراد طی مدت زمانی کوتاه  که معمولا بین 3 تا 6 ماه است فرایند آموزش را به صورت عملی و پروژه محور طی کرده و وارد بازارکار می‌شوند. البته قبل از پیوستن به این نوع بوت‌کمپ‌ها معمولا موسسات برگزار کننده مصاحبه یا آزمون خواهند گرفت، علت آن وجود برخی پیش‌نیاز هایی است که شما باید برای پیوستن به این نوع بوت‌کمپ‌ها از آن مطلع باشید.

متد یادگیری مدت زمان یادگیری توضیحات تکمیلی
خودآموز 6 تا 12 ماه نیازمند انگیزه و پیشتکار بسیار بالایی است. تمرین و یادگیری باید همه روزه انجام شود.
دانشگاه 4+ سال یادگیری به صورت آکادمیک در محیط دانشگاه
بوت‌کمپ یا دوره های آنلاین 3 تا 6 ماهه

دوره‌هایی کاربردی که تمرکزشان برآموزش پروژه محور است. مناسب برای افرادی که قصد دارند سریع تر وارد بازارکار شوند.

منابع رایگان آموزش رایگان برنامه نویسی از صفر

اگر شما دنبال راه‌های موثر و البته رایگان برای یادگیری برنامه نویسی هستید خوشبختانه منابع بسیار ارزشمندی وجود دارد که براحتی در دسترس است و می‌توانید به صورتی موثر مبانی برنامه نویسی را بدون دردسر بیاموزید و مهارت‌های خود را تقویت کنید. البته منابع بسیاری وجود دارد در اینجا فقط چند چنل یوتیوب معرفی خواهد شد.

  • FreeCodeCamp
  • Academind
  • CS Dojo
  • Derek Banas
  • Joshua Fluke
  • Syntax
  • Life of Luba
  •  The Coding Train

یادگیری برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی از صفر تا 100 با دارکوب

برنامه نویسی دنیای پر از خلاقیت و فرصت‌های بی‌پایان است و از دید دیگر نیز چالش‌ها و مسائل مختلفی نیز به همراه دارد. این مسیر افراد به ویژگی‌های خاصی را می‌طلبد. اگر قصد دارید برنامه نویسی را از پایه شروع کنید و به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شوید دارکوب بهترین مسیر پیشنهادی برای شماست. در این مسیر از ابتدا تا انتها از مبانی برنامه نویسی تا هوش مصنوعی را با آکادمی آموزشی دارکوب همراه باشید. در ادامه به بررسی دوره‌های پیشنهادی خواهیم پرداخت.

آموزش HTML و CSS

در این دوره با ساختار اصلی صفحات وب و نحوه سازکار و ساخت آن آشنا خواهید شد. دو زبان اصلی ساخت صفحات وب HTML و CSS است همه سایت‌هایی که شما همه روزه آن‌ها را می‌بینید برپایه این دو زبان ساخته شدند. البته HTML زبان نشانه گذاری محسوب می‌شود و نمی‌توان گفت که زبان برنامه نویسی است. به هرحال اسکلت صفحات وب HTML  است و برای دیزاین صفحات از CSS استفاده می‌شود. این دو به نوعی مکمل هم محسوب می‌شوند. برای اینکه بتوانید سایت خود را بسازید لازمه آن یادگیری این بخش از آموزش است.

آموزش برنامه نویسی وب: از PHP تا JavaScript

پس از یادگیری مبانی برنامه نویسی وب یعنی HTML , CSS برای اینکه بتوانید وب‌سایت‌های پویا و تعاملی بسازید باید با دو زبان PHP یا JavaScript را فرا بگیرید. از PHP برای مدیریت و کنترل داده های سمت سرور استفاده می‌شود و هم می‌توان صفحات وب‌سایت را تعاملی و پویا کرد. JavaScript نیز صفحات وب‌سایت را بسیار کارآمدتر کرده و به آن پویایی می‌بخشد. با این دوزبان قادر هستید وب‌سایت هایی بسازید که تمام ویژگی‌های یک وب‌سایت خوب را داشته باشد. با زبان PHP می‌توانید پلاگین نویسی وردپرس را هم انجام دهید. پلاگین‌های شخصی سازی شده و مبتنی برنیازتان بنویسید و یا حتی آن را بفروش برسانید.

آموزش WordPress: ایجاد و مدیریت وب‌سایت‌های حرفه‌ای

امروزه بیشتر کمپانی‌ها و استارتاپ‌ها برای راه اندازی سایت خود از وردپرس استفاده می‌کنند. وردپرس به دلیل قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد این امکان را داده تا در سریع ترین زمان ممکن بتوانید وب‌سایت خود را بالا بیاورید. در این دوره آموزش طراحی وب و  چگونگی ساخت قالب‌های وردپرسی از صفر تا صد را یادمی‌گیرید.

در این دوره قادر هستید  یک قالب وردپرسی  چه فروشگاهی یا شرکتی را از صفر تا 100 بسازید و طراحی کنید. این دوره به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خودتان را بالا بیاورید و پیشنیاز خاصی نیز برای این دوره وجود ندارد. به صورت کلی برای وردپرس دانش برنامه نویسی خاصی احتیاج نخواهید داشت و طراحی صفحات بدون نیاز به برنامه نویسی و از طریق افزونه المنتور انجام می‌گیرد.

سخن پایانی

یادگیری برنامه نویسی در صورتی که منتور خوبی نداشته باشید می‌تواند خسته کننده باشد و یا حتی ممکن است باعث دلزدگی شما شود. نکته مثبت این مسیر این است که با همه چالش‌ها و سختی‌هایش شما را با فرصت‌های جدیدی روبرو می‌کند. این مسیر نیازمند تلاش، پشتکار و استراتژی یادگیری مناسب است.

در این مقاله قصد داشتم تا به شما در یافتن راه درست کمک کنم. با بررسی روش‌های ممکن که با آن مواجه خواهید شد، از خودآموزی گرفته تا دوره‌های آنلاین و مدت زمان هرکدام این شما هستید که بسته به شرایطتتان انتخاب خواهید کرد. با همراهی دارکوب شما در این مسیر تنها نخواهید بود. امیدوارم این مقاله جرقه‌‌ای در ذهن شما زده باشد تا  مسیر یادگیری برنامه نویسی را با علاقه و جدیت دنبال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین