چرا باید javascript یاد بگیرم؟

  • نویسنده: محمد رضا ملکی
  • بازبینی شده توسط: آموزشگاه دارکوب
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=12568
چرا باید javascript یاد بگیرم؟

چرا باید javascript یاد بگیرم؟ جهان توسعه وب، جهانی پراز ابزارهای بیشمار با کاربردهای متنوع است. زبان‌ها، ابزارها و یا فریمورک‌های مختلف هر کدام به نوبه خود در سطح مختلفی از کارها به ما کمک می‌کنند. در وب جاوا اسکریپت یکی از اصلی ترین و بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری توسعه وب است که در طول سال‌های گذشته نه تنها از سطح محبوبیتش کاسته نشده بلکه جایگاه ویژه‌ای بین جامعه توسعه‌دهندگان وب پیدا کرده است. این زبان با استفاده از ترکیب HTML, CSS  این امکان را به شما داده تا صفحات پویا و جذاب را ایجاد کنید. اما سوال اصلی اینجاست «چرا باید javascript یاد بگیرم؟» javascript چه مزیتی دارد که باعث شود من سمت آن بروم؟ آیا یادگیری این زبان ضرورتی دارد؟

برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا اطلاعاتی درباره این زبان بدست بیاوریم در این مقاله از آموزشگاه دارکوب همراه ما باشید تا به این سوالات شما پاسخ داده شود.

معرفی Java Script

در این بخش قصد داریم به معرفی کوتاهی از جاوا اسکریپت، تاریخچه و کاربرد این زبان در یادگیری برنامه نویسی سایت بپردازیم.

 JavaScript چیست؟

JavaScript یک زبان قدرتمند است که بصورت گسترده در وب استفاده می‌شود. با این زبان شما قادر هستید تا صفحات وب استاتیک را تعاملی تر و پویاتر بسازید. یعنی به جای اینکه یک صفحه وب ثابت و غیر قابل تغییر ایجاد کنید، می‌توانید با جاوا اسکریپت کاری کنید تا صفحه براساس نیاز کاربر با وی تعامل داشته باشد. مثلا چک کنید که آیا پسورد بیشتر از 8 کلمه است یا خیر یا دکمه‌هایی بسازید که با کلیک برروی آن چیزی در صفحه تغییر کند یا حتی ساخت بازی‌های کوچک در مرورگر.

یکی از ویژگی‌های جالب این زبان اجرا شدن آن در مرورگرهای وب است، یعنی هر تغییری که ایجاد می‌کنید فورا قابل مشاهده است. این زبان به شما این امکان را داده تا براحتی با المان‌های HTML ارتباط برقرار کنید، استایل‌های CSS را براساس نیاز و شرایط تغییر دهید و یا حتی بتوانید با سرور صحبت کنید. به بیانی اسده تر جاوااسکریژت صفحه شما را زنده می‌کند و تجربه کابری بهتری را برای سایت شما خواهد داشت.

چرا باید javascript یاد بگیرم

 تاریخچه JavaScript

JavaScript در سال 1995 توسط Brendan Eich در شرکت Netscape به وارد دنیای برنامه نویسی شد. تا قبل از وارد شدن این زبان تمامی وبسایت‌ها استاتیک و بدون تعامل بودند و جاوا اسکریپت بدون اغراق به سایت‌ها روح بخشید.

Brendan Eich به سرعت زبان جدیدی را  طراحی کرد که در ابتدا با نام  “Mocha” شناخته می‌شد پس از آن به “Live Script” تغییر نام پیدا کرد. در نهایت به دلیل موفقیت زیادی که این زبان کسب کرده بود و همزمانی آن با جاوا به نام جاوا اسکریپت تغییر نام پیدا کرد. نسخه اولیه این زبان در مدت 10 روز توسعه یافته بود. این زبان بسرعت خواهان زیادی پیدا کرد و امروزه به یکی از ارکان اصلی توسعه وب تبدیل شده است. به مرور قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به این زبان اضافه شد که بسیار قابل تامل است.

در اواخر دهه 1990، با رشد سریع و محبوبیت JavaScript، مشکلاتی از جمله تداخل نسخه‌های مختلف این زبان در مرورگرهای مختلف ایجاد شد. به همین دلیل، نیاز به استانداردسازی JavaScript احساس شد. سازمان Ecma International وارد عمل شد و نام رسمی این زبان را به ECMAScript تغییر داد. این استانداردسازی باعث شد که زبان JavaScript به یک شکل منسجم و قابل‌قبول برای تمام مرورگرها تبدیل شود و شاهد بهبودهای چشمگیری در قابلیت‌های آن باشیم.

امروزه، JavaScript تنها به طراحی صفحات وب محدود نمی‌شود. این زبان به یکی از ابزارهای اصلی در دنیای توسعه نرم‌افزار تبدیل شده است. JavaScript به ما این امکان را می‌دهد که برنامه‌نویسی سمت سرور را با استفاده از Node.js انجام دهیم و حتی برنامه‌های موبایل را با فریم‌ورک‌هایی مانند React Native بسازیم. با ظهور فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های معروفی مانند Angular، React و Vue.js، JavaScript به ابزار اصلی و ضروری برای توسعه‌دهندگان وب تبدیل شده است و به آنها کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها و برنامه‌های پیچیده و تعاملی بسازند.

کاربردهای JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند و چند منظوره است که نقش‌های متعددی را در دنیای توسعه نرم افزارها عهده دار شده. در قسمت بالا به صورت کلی به کاربردهای این زبان اشاره شد با این حال درقسمت به صورت دقیق تر این مقوله را بررسی خواهیم کرد.  بیایید نگاهی به برخی از کاربردهای کلیدی این این زبان پرطرفدار بپردازیم:

ایجاد تعاملات و تجربه کاربری حرفه‌ای

یکی از اصلی ترین ویژگی‌ها و امکاناتی که این زبان برنامه نویسی در اختیار توسعه دهندگان وب قرار می‌دهد خلق تعاملات پویا در صفحات وب است. با Javascript  می‌توانید اسلایدرها، انیمیشن‌ها و منوهای کشویی را به صورت حرفه‌ای پیاده سازی کنید، که تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبانتان فراهم می‌کند. مثلا یکی از کاربردهای آن اعتبارسنجی لحظه‌ای اطلاعات وارد شده در فرم‌ها است.

مدیریت و تغییر محتوای صفحه

بااستفاده از جاوا اسکریپت می‌توانید به‌صورت دینامیک محتوای صفحه‌وب و المان‌های HTML را تغییر دهید. با استفادهDOM  (Document Object Model) می‌توانید عناصر HTML را به صورت برنامه ریزی شده اضافه یا حذف یا تغییر دهید. با این قابلیت می‌توانید محتوای سایت را بدون بارگذاری از پنل مجددا بروزرسانی کنید. این موضوع در وبسایت‌های مدرن و امروزی اهمیت خاصی دارد.

برنامه‌نویسی سمت سرور

پس از معرفی جاوا اسکریپت، Node.js که یکی از فریمورک‌های قدرتمند جاواسکریپت است توانست مرزهای مرورگر را پشت سر بگذارد و به توسعه دهندگان این قدرت را بدهد تا بتوانند با سرورها در ارتباط باشند. با این زبان قادر هستید اپلیکشین‌های سرور، APIها و وب اپلیکیشن‌ها را توسعه دهید. Node.js توانسته با پذیرش همزمان درخواست و ارائه سرعت بسیار بالا محبوبیت بسیار زیادی کسب کند و در پروژه‌های بزرگ نیز بکار گرفته شده است.

ساخت‌های بازهای برپایه Browser

با کتابخانه‌ ها و فریمورک های قدرتمندی مانند Phaser این زبان در زمینه توسعه‌ بازی‌های مرورگر می‌توانید بازیهای تعاملی و جذاب را بسازید. این‌ بازی‌ها می‌توانند تجربه‌ای جالب را در سطح مرورگر برای کاربر ارائه دهند.

زبان جاوا اسکریپت پا را فراتر از وب گذاشته و امروزه یک ابزار قدرتمند و چندمنظوره است که در بسیاری از زمینه‌های مختلف توسط متخصصین بکار گرفته می‌شود. از تعاملات درون وب گرفته تا برنامه‌نویسی سمت سرور و موبایل Javascript خود را نشان می‌دهد. این زبان خالق بسیاری از وب‌سایت ها و ابزارهایی است که در سطح وب کاربران زیادی از آن بهره می‌برند.

چرا باید javascript یاد بگیرم

اهمیت یادگیری JavaScript

با یادگیری جاوا اسکریپت فرصت‌های بسیاری برای شما بوجود خواهد آمد و مسیر حرفه‌ای شما را به عنوان یک طراح یا توسعه دهنده وب یا توسعه دهنده نرم افزار کاملا متحول کند. دلایل کافی وجود دارد که چرا باید این زبان را یاد بگیرید که در این بخش آن را مشاهده خواهید کرد:

توسعه وب

یکی از ارکان اصلی طراحی و توسعه وب Javascript است. بدون این زبان صفحات وب چیزی جز مجموعه‌ای محتواهای استاتیک نخواهند بود. با این زبان وب‌‌سایت‌های ساخته می‌شود که نه‌تنها از نظر زیبایی بلکه پویا و تعاملی هستند. این ویژگی باعث شده تا انیمیشن‌ها، فرم‌های تعاملی و محتوای پویا را به وبسایت خود اضافه کنید. تقریبا می‌توان تمامی وبسایت‌هایی که شما همه روزه آن را مشاهده می‌کنید از جاوااسکریپت بهره می‌برند. تسلط براین زبان به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک حرفه‌ای فعالیت کنید.

محبوبیت JavaScript در بازار کار

حتی با یک سرچ ساده می‌توانید به این واقعیت پی ببرید که در حال حاضر محبوب‌ترین در این حوزه زبان برنامه نویسی JavaScript است.  بسیاری از شرکت‌ها نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران به دنبال توسعه‌دهندگان متخصص وب هستند که تسلط کافی بر این زبان را داشته باشند و فریم ورک‌های مرتبط با آن مانند Angular، React و Vue.js  تسلط نسبی داشته باشند. اگر به فکر درآمد از جاوا اسکریپت هستید مسیر درستی را انتخاب کردید این زبان می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را برای توسعه دهندگان با تخصص کافی فراهم کند. علاوه بر آن با آموزش جاوا اسکریپت امکان برنامه نویسی سمت سرور با فریمورک قدرتمند Node.js نیز برای توسعه دهندگان بک-اند فراهم است.

چرا باید javascript یاد بگیرم

مزایای یادگیری JavaScript

فرصت‌های شغلی

این زبان از پرتقاضاترین زبان‌های برنامه نویسی است. از شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات بگیرید تا استارتاپ‌های کوچک و بزرگ همه به دنبال توسعه دهندگان این زبان هستند که بتوانند با فریمورک‌های محبوب این زبان یعنی Angular، React و Vue.js تخصص کافی داشته باشند. شما با یادگیری این مهارت‌ها مزیتی رقابتی ایجاد می‌کنید و براساس سطح تخصصتان مزایا و دریافتی بیشتری نیز خواهید داشت. مهارت در این زبان  شما را به توسعه دهنده توانمند تبدیل می‌کند و این امکان را به شما داده تا در پروژه‌های مختلف شرکت کنید. این زبان فرصت‌های زیادی را برای شما خواهد داشت و بازار کار بدلیل کاربرد‌های وسیع این زبان اشباع ناپذیر است.

همانطور که خالق این زبان برنامه نویسی «برندان آیک» می‌گوید:

“JavaScript آینده برنامه‌نویسی است.”

تسلط و یادگیری این زبان برنامه نویسی در موفقیت در مسیر شغلی شما تاثیر گذار است.

درآمد بالا

توسعه دهندگان این زبان معمولا حقوق و مزایای بسیار خوبی دریافت می‌کنند. باتوجه به تقاضای بالای بازار ایران و خارج از ایران برای این مهارت متخصصان این زبان می‌توانند انتظار حقوقی بالاتری داشته باشند که البته بسته به سطح تخصصشان دارد. تسلط بر فریمورک های مرتبط نیز مزیت‌های رقابتی خاص خود را برای شما به همراه خواهد داشت.

کشور میانگین حقوق سالانه(دلار آمریکا)
آمریکا 80.000 تا120.000 هزار دلار
کانادا 45.000 تا 70.000
انگلستان 50.000 تا 70.000
آلمان  50.000 تا 80.000
استرالیا 60.000 تا 90.000
هند 10.000 تا 20.000
ایران 6000 تا 12.000
 

این اعداد به صورت میانگین ذکر شده اند و در نهایت تجربه و تخصص می‌تواند تعیین کننده اصلی باشد.

چرا باید javascript یاد بگیرم

مهارت‌های مرتبط با JavaScript

برای اینکه بتوانید از به صورت کامل از قدرت JavaScript بهره برداری کنید و به یک توسعه دهنده وب حرفه‌‌ای تبدیل شوید تسلط و یادگیری در مهارتهای زیر امری ضروری است که در این بخش می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم. به نوعی این مهارت‌ها مکمل آموزش طراحی سایت یا آموزش برنامه نویسی وب است که یادگیری آن برمهارت‌های شما در تسریع فرایند کدزدنی کمک بسیاری خواهد کرد.

HTML به عنوان زبان اصلی طراحی سایت که وظیفه آن ساختار دهی و نمایش محتوای وب است که از تگ‌های مختلفی تشکیل شده است، که آموزش HTML به عنوان نقطه شروعی ضروری برای آغاز مسیر طراحی و توسعه وب است. به زبان ساده برای آغاز تسلط شما به HTML ضروری و واجب است. CSS نیز وظیفه استایل دهی به صفحات وب را دارد که با ترکیب CSS با JavaScript وبسایت‌های بسیار جذاب و تعاملی می‌توان ساخت. آموزش CSS نیز همانند HTML ضروری است بدلیل اینکه المان‌های HTML به تنهایی هیچ ساختار و استایلی ندارند و نیاز دارید با CSS به آن جذابیت و زیبایی ببخشید.

با آموزش PHP که یک زبان سمت سرور است این امکان را خواهید داشت تا وب اپلیکیشن‌های کاربردی و وبسایت های پویا و تعاملی ایجاد کنید. این زبان هم در سمت سرور و هم در کلاینت ساید کاربرد دارد. تکنولوژی AJAX نیز برای ارسال درخواست غیرهمزمان به سمت سرور بدون نیاز به بارگزاری مجدد صفحه طرح ریزی شده تا بتواند تجربه کاربری یک صفحه وب را ارتقا بخشد.

jQuery یکی از هزاران کتابخانه جاوااسکریپت است که هدفش ساده تر و سریع تر کردن فرایند کدنویسی است، به زبان کدهای کمتر برای انجام وظایف پیچیده. به صورت کلی تسلط شما بر موارد ذکر شده شما را به یک توسعه دهنده وب حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

چرا باید javascript یاد بگیرم

یادگیری جاوا اسکریپت در دارکوب

موسسه دارکوب یک آموزشکاه طراحی وب و همچنین یکی از پیشروان آموزش زبان‌های برنامه نویسی توسعه وب است. همه دوره‌های یادگیری برنامه نویسی در دارکوب با سه رویکرد اصلی برگزار می‌شوند که جاوااسکریپت نیز از این قاعده مستثنی نیست. این دوره‌ها به سه صورت حضوری، آنلاین و خرید فایل آموزشی قابل تهیه هستند. بنابراین شما می‌توانید بنابر شرایط و نیازهایتان تصمیم بگیرید. دوره جاوااسکریپت در دارکوب بدون هیچ پیشنیازی طراحی شده طوری که شما بدون هیچ دانشی پس از تمام کردن دوره به سطح قابل قبولی خواهید رسید.

اساتید دارکوب بسیار باتجربه هستند و نحوه آماده سازی آموزش بروز و کاربردی است و دانشجویان پروژه محور آموزش دیده و برای ورود به بازار کار آموزش می‌بینند. علاوه برآن در پایان دوره مدرک فنی‌حرفه‌ای معبتری که سوی موسسه دارکوب دریافت خواهید کرد قابلیت ترجمه نیز خواهد داشت.

جمع بندی

یادگیری جاوااسکریپت می‌تواند به شکلی چشمگیر مسیر شغلی شما را تغییر دهد و فرصت‌های خوبی را برایتان فراهم کند. این زبان برنامه نویسی که به عنوان پایه‌های اصلی دنیای وب شناخته می‌شود، به شما این امکان را داده تا صفحات تعاملی و جذاب ایجاد کنید. علاوه بر با جاوا اسکریپت با فریمورک قدرتمند Node.js به شما این امکان را داده تا برنامه نویسی سمت سرور را انجام دهید. به صورت کلی جاوااسکریپت زبانی مقایس پذیر بوده که در عرصه‌های مختلف کاربردی است که در این مقاله سعی شد به آن اشاره شود. در این مقاله  به سوال مهم  «چرا باید javascript یاد بگیرم؟» و بازار کار و مزایای آن پرداخته شد.

یادگیری جاوااسکریپت یعنی ورود به دنیای وسیعی ازحل مسئله‌ها و چالش‌های جذاب که با خلق ایده‌ها همراه خواهد بود. شما با یادگیری این زبان با یک بازار پر تقاضا و با درآمد خوب روبرو هستید. اگر به دنبال یک مسیر شغلی با پتانسیل بالا هستید دوره جاوااسکریپت دارکوب می‌تواند انتخاب هوشمندانه باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین