کنیبالیزیشن (cannibalization) چیست و راههای بر طرف کردن آن
- نویسنده: محسن لشکری
- بازبینی شده توسط: محسن لشکری
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=9404
کنیبالیزیشن یا همنوع خواری اصطلاحی است که در دنیای سئو راجع به آن زیاد بحث می شود. اما آیا اصلا چنین مفهومی موجود است؟ اگر وجود دارد، آیا برای وب سایتها مشکل ایجاد می کند و در صورت ایجاد مشکل می توان آن را رفع کرد؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی اینکه کنیبالیزیشن چیست و محتوای کنیبال به چه محتوایی گفته می شود. همچنین به رفع ایراد کنیبالیزیشن بپردازیم.
لیست مطالب
کنیبالیزیشن چیست؟
کنیبالیزیشن به مفهومی که در دنیای سئو و میان خیلی از متخصصان و مدرسان دورههای آموزشی جا افتاده است، نیست. اما تعریف درست آن چیست؟
کنیبالیزیشن زمانی اتفاق می افتد که شما دو یا چند صفحه حول یک کلمه کلیدی در وب سایت خود داشته باشید که این موضوع سبب افت رتبه شما در کلمه کلیدی مورد نظرتان و گیج شدن موتورهای جستجو میشود.
یا به عبارتی دیگر:
زمانی که در نتایج گوگل برای عبارتی که به وسیله کاربران جستجو میشود دو نتیجه از وب سایت شما پیدا شود، سایت شما مشکل کنیبال دارد و باید یکی از صفحات را حذف کنید و اعتبار آن را به صفحه دیگری انتقال دهید.
محتوای کنیبال چیست؟
خیلی از کاربران محتوای کپی سایت را با محتوای کنیبال شده یکی می پندارند. در صورتیکه این دو مفهوم متفاوتند. وقتی با مشکل محتوای کپی شده در سایت یا Duplicate Content مواجه می شویم که دو صفحه با محتواهای کاملا یکسان یا بسیار شبیه به هم در سایت خود داشته باشیم. متاسفانه هر چه افزایش سرعت سایت روی سئو اثر مثبتی دارد، به همان نسبت محتوای کپی شده رتبه سایت را کم می کند.
اما تفاوت محتوای duplicate با محتوای cannibalization چیست؟ محتواهای کنیبال شده، دو صفحه از سایت هستند که محتواهای متفاوتی دارند؛ ولی هدف و کلمه کلیدی که بر اساس آن ساخته شدهاند، یکی است.
رفع ایراد کنیبالیزیشن
برای برطرف کردن کنیبالیزیشن به موارد زیر توجه کنید:
1. روش No index
زمانی میتوانیم از روش نوایندکس در سایت استفاده کنیم که وجود صفحه کنیبال برای ما اهمیت زیادی دارد و قصد نداریم تا این نوع صفحات را از وب سایتمان حدف کنیم و می خواهیم تا از شر کنیبالیزیشن هم خلاص شویم.
برای اینکه بتوانیم به درستی این کار را انجام دهیم باید بخواهیم که مقالههای مورد نظر را در گوگل سئو کنیم ولی صفحه را سئو نکنیم، برای این کار باید صفحه را اصطلاحا no index کنیم، برای اینکار میتوانید از ابزار رنک مث استفاده کنید. با انجام این کار این مشکل رفع خواهد شد.
2. استفاده از تگ کنونیکال
تگ کنونیکال یک تگ html است که امکان انتقال دادن اعتبار یک صفحه را به صفحه دیگری برای ما فراهم میکند. برای مثال برای انجام این کار میتوانید صفحه محصول را به صفحه مقالات وبسایت کنونیکال کنید و این کار سبب می شود تا همه اعتبار صفحه محصول به صفحه مقالات منتقل شود. این موضوع باعث میشود که صفحه مقالات نسبت به صفحه محصول از قدرت بیشتری برخوردار شود و هیچ کدام از آنها با یکدیگر کنیبالیزیشن نخواهند شد.
3. حذف صفحات اضافه
حذف صفحه برای زمانهایی است که صفحه دوم هیچ ارزشی را برای وبسایت ما ایجاد نمیکند، در واقع زمانی که در یک مقاله به اشتباه چندین بار برچسب گذاری کردهایم این کار سبب کنیبالیزیشن آن صفحه میشود.
برای حذف کردن صفحات اضافه میتوانید صفحه برچسب را با استفاده از افزونه رنک مس ایندکس کرده که بعد از مدت زمان 1 الی 2 هفته این صفحه از ایندکس گوگل خارج می شود و در گام بعد باید اقدام به حدف صفحه نوایندکس کرده و آن را به صفحه اصلی وب سایتمان ریدایرکت 301 کنیم و با این کار به شکل موفقآمیز صفحات اصلی وبسایت را حذف کردایم.
۴. ادغام و حذف کردن محتوا
در مواقعی که شما برای یک کلمه کلیدی 2 بار مقاله مینویسید، میتوانید به جای اینکه یکی از آنها را حذف کنید ابتدا بخشهایی را که در مقاله اول وجود ندارد را از مقاله دومی به آن اضافه کنید، با این کار آپدیت محتوا را انجام دادهاید و سپس مقاله کنیبال شده را نوایندکس کرده و بعد آن را حدف و ریدایرکت کنید.
5. تغییر کلمه کلیدی هدف
اگر میخواهید محتوای خاصی را به دلایلی حفظ کنید و وجود یک کلمه کلیدی مهم نیست، آن را حذف کنید. این ممکن است یک روش کندتر و خسته کننده تر باشد.
6. تغییر لینک های داخلی
اگر محتوایی دارید که به محتوای دیگر در وب سایت شما لینک می دهد، خود لینک هاممکن است عناصری باشند که می توانید آنها را بهبود ببخشید. برای موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک ها اهمیت زیادی دارند، بنابراین اگر لینکی به محتوای یا صفحه وب دیگری اضافه کنید، یک موتور جستجو امکان دارد محتوای لینک شده را در رتبه بالاتری قرار دهد.
سعی کنید لینک های داخلی سایت خود را اضافه یا تغییر دهید تا محتوایی که اهمیت کمتری دارد به محتوایی که می خواهید برجسته و اولویت بندی شود، پیوند داده شود. با انجام این کار، سیگنالی را به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ارسال می کنید که محتوای لینک شده همان چیزی است که باید در اولویت قرار گیرد.
7. تغییر درخواست های لینک ورودی
پرداختن به این موضوع سخت است اما میتواند بسیار مهم باشد. یکی دیگر از عواملی که سئو هنگام رتبه بندی نتایج جستجو در نظر دارد این است که چند نفر دیگر به محتوای شما لینک داده اند. پس از جستجو در وبسایت خود، امکان دارد متوجه شوید که یکی از دلایلی که سبب میشود محتوای کماهمیتتر همچنان در رتبهبندی بالاتر از محتوای جدیدتر و مرتبطتر شما قرار بگیرد، این است که سایتهای دیگر این پیوندها را ایجاد میکنند.
در صورت داشتن امکانات و زمان، و به خصوص اگر آن لینک ها از وب سایت های بسیار تأثیرگذار هستند، می توانید از نرم افزاری برای ردیابی بک لینک ها استفاده کنید و بعد با مدیران وب سایت ها تماس بگیرید تا از آنها درخواست تغییر یا حذف لینک ها را بدهید. در شرایط ایدهآل، آنها لینکهای قدیمی را که نمیخواهید با لینکهای جدیدی که میخواهید اولویتبندی کنید، مبادله میکنند و در نهایت میتوانید رتبهبندی سئوی خود را تقویت کنید.
پیدا کردن صفحات کنیبال
1. :site نام سایت/کوئری
اگر بخواهید همه صفحات یک سایت را مشاهده کنید باید در گوگل به شکل زیر آدرس آن سایت را سرچ کنید:
: site آدرس سایت
اما اگر بخواهید کنیبال ها را پیدا کنید، باید علاوه بر آدرس سایت، کلمه کلیدی مورد نظر یا همان کوئری را نیز در کنارش بنویسید.
2. سرچ کنسول سایت
یکی دیگر از روش های جستجوی صفحات کنیبال، استفاده از سرچ کنسول گوگل است. البته این روش دقت کمتری دارد، اما به هر حال مفید است. کافیست به قسمت PERFORMANCE سرچ کنسول رفته و از آنجا در قسمت query می توانید کلماتی که سایت شما در آن رتبه دارد را مشاهده کنید.
حال اگر روی هرکدام از آنها کلیک کنید و سپس به قسمت page بروید، می توانید صفحاتی که با این کلمه رتبه دارد را ببینید. اگر برای یک کلمه همزمان چندین صفحه را نشان داد، به احتمال زیاد کنیبال اتفاق افتاده است.
جمع بندی
الگوریتمهای جستجوی کنونی گوگل در تعیین رتبههای جستجو بسیار پیچیدهتر و دقیقتر هستند.
محتوای خوب همیشه مهمترین عامل در کسب رتبه خوب خواهد بود و اطمینان از اینکه کلمه کلیدی را کنیبال نمی کنید به شما کمک می کند تا محتوای مورد نظر خود را بهتر در معرض دید قرار دهید و توجهی را که شایسته آن است به خود جلب کنید.
برای دانستن تفاوت کنیبال با کنونیکال می توانید دوره آموزش سئو تکنیکال آموزشگاه دارکوب را تهیه نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید