یادگیری دیجیتال مارکتینگ

آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=1618

دیجیتال مارکتینگ به معنای کلی، هر شکل از بازاریابی بوده که به صورت آنلاین انجام می شود. شاید تعجب کنید اما هر روز بر تعداد افراد آنلاین در فضای اینترنت افزوده می شود. این بدان معناست که با گذر زمان افراد هر روز بیشتری از اینترنت استفاده کرده و نیازهای خود را از این طریق برطرف می نمایند.

بنابراین به طبع، نوع خرید و فروش کالاها نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. فروش آفلاین و حضوری اجناس همانند گذشته موثر نبوده و کم کم جای خود را به خرید و فروش اینترنتی و آنلاین می دهد.

اگر شما نیز به دنبال یادگیری دیجیتال مارکتینگ و روش های جذب مشتری در این حوزه می باشید، توصیه می شود که تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده تا با انواع روش های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ شامل چه چیزی است؟

دیجیتال مارکتینگ شامل تمامی روش ها و استفاده از ابزارهای مختلف برای جذب کاربر و بازدیدکننده در جهت تبدیل وی به مشتری و فروش محصولات خود است. صاحبان برند از طریق انواع رسانه های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو و غیره به دنبال افزایش بازدیدکننده می باشند. در ادامه درباره طریقه استفاده از هر یک از این شبکه ها در دنیای دیجیتال مارکتینگ مطالبی قرار داده شده است.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ شامل چه چیزی است؟

نقش بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت چیست؟

در قدیم برای بازاریابی و معرفی خود به افراد مختلف از تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی و یا بازاریابی فیزیکی استفاده می شد.

یکی از معایب بزرگ استفاده از این روش ها این بود که تعداد  افرادی با تبلیغات شما روبرو می شدند، بسیار کم بود. این در حالی است که در بازاریابی دیجیتال و آنلاین، به دلیل اینکه روزانه به تعداد افرادی که به انواع فضاهای مجازی ملحق می شوند، افزوده می شود مطمئنا هزاران کاربر شاهد تبلیغات شما خواهند بود.

بنابراین شانس اینکه بتوانید از این طریق کسب و کار خود را رونق دهید افزایش یافته است. علاوه بر اینکه استفاده از دیجیتال مارکتینگ موجب می شود تا افراد بیشتری با برند، خدمات و یا محصولات شما آشنا گردند، روش های بیشتری نیز برای تبلیغات وجود دارد.

بنابراین اگر عده ای در یک شبکه اجتماعی فعالیت ندارند، می توانید تبلیغات خود را گسترده تر کرده و در اکثر شبکه های اجتماعی مخاطب جذب کرده تا کاربران بیشتری بتوانند با شما به تعامل بپردازند.

از طرفی امروز بازدیدکنندگان انتظار دارند تا در اکثر شبکه های اجتماعی فعالیت داشته و برند خود را معرفی نمایید تا آنها از این طریق بتوانند با جوانب مختلف برند شما آشنا شوند. این روش نوعی اعتمادسازی با خود به همراه داشته که کاربران را متقاعد میسازد که از محصولات شما استفاده نمایند.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که ذکر شد روش های زیادی برای ورود به دنیای اینترنت و بازاریابی دیجیتال وجود دارد. در زیر به تعدادی از این روش ها اشاره شده است.

مهمترین گام یادگیری دیجیتال مارکتینگ: بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

اولین نکته ای که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد، بهره گیری از بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو سایت می باشد. سئو موجب می شود تا کاربران به هنگام سرچ و جستجو در حوزه کاری شما، با برند و وب سایت شما مواجه شده و بر روی آن کلیک نمایند.

بیشتر افرادی که از موتورهای جستجو نظیر گوگل استفاده می نمایند، تنها در صفحه اول آن به دنبال جواب مورد نظر خود گشته و به صفحات بعدی نمی روند. بنابراین اگر شما نیز می خواهید که در صفحه اول گوگل شوید، نیاز است وب سایت خود را از لحاظ سئو بهینه سازی نمایید.

هرچه سئو وب سایت شما قدرتمندتر بوده، میزان ترافیک وب سایت شما نیز افزایش یافته و مخاطبان بیشتری به صفحه شما مراجعه خواهند کرد.

برای اینکه بتوانید صفحه خود را بهینه سازی کنید باید از روش های زیر کمک بگیرید.

سئو داخلی

سئو داخلی بر محتوای قرار داده شده در وب سایت تمرکز کرده و صفحه شما را از این جهت مورد بررسی قرار میدهد. اینکه کلمات کلیدی در یک مقاله چند بار و در چه مکان هایی تکرار شده بسیار اهمیت دارد.

مهمترین گام یادگیری دیجیتال مارکتینگ سئو است

سئو خارجی

سئو خارجی بهره گیری از روش هایی در خارج از وب سایت خود بوده که می توانند بر سئو سایت شما تاثیر بگذارند. شاید تنها بگویید که وجود بک لینک ها می تواند سئو خارجی را تقویت نماید. اما تنها وجود و استفاده از آنها اهمیت ندارد. تعداد بک لینک ها  اعتبار ناشران آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

علاوه بر این مورد می توانید از پست های مهمان سایر وب سایت ها استفاده کرده و با جلب توجه در خارج از سایت، سئو خارجی سایت خود را بهبود دهید.

سئو فنی

نوع سوم از سئو بر روی باطن  و کدگذاری وب سایت شما تمرکز دارد. بهینه سازی فایل های CSS، استفاده از تصاویر کم حجم و فشرده شده و داده های ساخت یافته می تواند سرعت لود وب سایت را افزایش دهد. سرعت بارگیری و لود وب سایت یکی از مهمترین فاکتورها در رتبه بندی گوگل می باشد چرا که اگر زمان بارگیری صفحه شما زیاد باشد، کاربر خسته شده و از وب سایت شما خارج می شود. همین امر می تواند به راحتی سئو و رتبه بندی گوگل صفحه شما را با شکست روبرو نماید.

1. دقت به بازاریابی محتوایی در یادگیری دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوایی یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ بوده و به معنای معرفی برند در شبکه های اجتماعی به منظور افزایش ترافیک، تعداد بازدیدکنندگان و مشتریان  و تعامل با آنها می باشد. از طریق کانال های زیر می توانید در فضای مجازی به شهرت رسیده و به درآمد خود رونق دهید.

پست های وبلاگ

نوشتن و انتشار وبلاگ در صفحات وب یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ بوده که از طریق آن می توانید انواع خدمات، محصولات و سرویس های خود را به نمایش بگذارید. به کمک این روش از بازاریابی محتوایی می توانید ترافیک ارگانیک وب سایت خود را افزایش داده و فرصت های تجاری بسیاری برای برند خود ایجاد کنید.

کتاب الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی در واقع فایل های صوتی، متنی و حتی تصویری بوده که توسط یک نرم افزار گردآوری و تهیه شده اند و دارای تعداد زیادی صفحه است. این کتاب تنها در سیستم های کامپیوتری قابل اجرا می باشند. بسیاری از افراد برای جذابیت بیشتر و راحتی مخاطب از این روش دیجیتال مارکتینگ استفاده می نمایند.

اینفوگرافی ها

اینفوگرافیک ها برخلاف روش های بالا، بصری بوده و به صورت تصویر یا ویدئو به نمایش درمی آیند. در حقیقت صاحبان وب سایت ها به جای استفاده از متون، به بهره گیری از تصاویر  و ویدئو می پردازند. به این صورت جذابیت محتوا افزایش یافته و مخاطب به درک بهتری از مفهوم محتوا می رسد.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی متعددی وجود داشته که هرکدام دارای میلیون ها کاربر می باشند. بنابراین اگر بتوانید در این شبکه ها به فعالیت و تبلیغات بپردازید، شاهد افزایش حجم ترافیک و بازدید از وب سایت یا صفحات مجازی دیگر خود خواهید شد. در واقع با انتشار تبلیغات در این شبکه ها و کانال ها می توانید برند خود را به سایر افراد معرفی کرده  آنها را به سمت صفحه  اصلی خود هدایت نمایید.

از جمله شبکه های اجتماعی پرطرفدار می توان به اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، اسنپ چت، پینترست و لینکدین اشاره نمود.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ و اصول شبکه های اجتماعی

در صورتی که در استفاده از این شبکه ها تازه کار بوده و به کمک نیاز دارید، می توانید از HubSpot کمک بگیرید. به کمک این ابزار می توانید انواع شبکه های اجتماعی را به یکدیگر متصل کرده و تنها با انتشار یک محتوا، در تمام شبکه های مجازی متصل شده محتوای خود را نشر دهید. علاوه بر این مورد می توانید صندوق های ورودی رسانه های اجتماعی مد نظر خود را با یکدیگر ادغام کرده و تنها در یک مکان تمام پیام ها را دریافت نمایید.

2. آموزش دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی یا PPC روشی برای افزایش ترافیک وب سایت بوده که هزینه آن بر اساس تعداد کلیک های انجام شده صورت می گیرد. یعنی صاحبان شرکت ها بر اساس تعداد کلیک هایی که از تبلیغات مذکور دریافت کرده اند، هزینه ای پرداخت می نمایند.  یکی از رایج ترین انواع تبلیغات کلیکی می توان به Google Ads اشاره نمود.

تبلیغات پولی در فیس بوک

در این نوع تبلیغات، فیسبوک در ازای دریافت پول، ویدئو یا پست های تصویری سفارشی شده از جانب صاحبان برنده ها را در بین فیدهای خبری افرادی که در ارتباط با تجارت مورد نظر است، منتشر می نماید.

تبلیغات پولی توییتر

توییتر یکی دیگر از شبکه های اجتماعی بوده که افراد زیادی در این شبکه دارای پروفایل شخصی می باشند. اگر به دنبال افزایش ترافیک وب سایت، تعداد دنبال کننده های بیشتر در این شبکه اجتماعی پرطرفدار  یا برقراری ارتباط و تعاملات بیشتر با مشتریان خود می باشید، می توانید از این نوع دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایید.

توییتر پست یا وبلاگ های شما را در اخبار خبری که به کسب و کار شما مربوط است، قرار داده و از این طریق مخاطبانی که به موضوع تجارت شما علاقه مند هستند، به سادگی با شما آشنا خواهند شد.

پیام های حمایت شده در LinkedIn

لینکدین در ازای دریافت مبلغی، پیام سفارشی شده از جانب شما را به افراد خاصی که با تجارت شما در ارتباط می باشند، ارسال می نماید.

استفاده از بازاریابی وابسته برای یادگیری و پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ

3. بازاریابی وابسته و یادگیری دیجیتال مارکتینگ

شاید نام این نوع دیجیتال مارکتینگ کمتر به گوشتان خورده باشد اما منظور از بازاریابی وابسته این است که برخی از کانال های اجتماعی در وب سایت های خود  در ازای معرفی محصولات و یا خدمات، کمیسیون دریافت می نمایند. از جمله این کانال ها می توان از YouTube Partner Program و ارسال لینک های وابسته از طریق حساب های رسانه های اجتماعی یاد کرد.

4. تبلیغات بومی و رشد دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات بومی نوعی بازاریابی بوده که محتوای آن نوع تبلیغی به خود نمی گیرد. در واقع محتوای این نوع تبلیغات در کنار سایر مطالب وب سایت اصلی قرار می گیرد اما مخاطب را مجاب می کند که از محصولات یا خدمات وب سایت مذکور استفاده نماید.

برخی از پست های BuzzFeed مثالی از تبلیغات بومی به حساب می آیند اما برخی از افراد تبلیغات در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام را نیز تبلیغات بومی به شمار می آورند.

5. اتوماسیون بازاریابی

ممکن است در دیجیتال مارکتینگ متوجه شده باشید که انجام برخی از کارهای اساسی و مهم تکراری می باشند. برای جلوگیری از انجام دستی این کارها می توانید از اتوماسیون بازاریابی استفاده نمایید.

خبرنامه های ایمیل

به کمک اتوماسیون بازاریابی در ایمیل علاوه بر اینکه می توانید به صورت خودکار به مشترکین خود ایمیل ارسال نمایید، می توانید لیست مخاطبین و مشترکین خود را کم و زیاد نیز نمایید. بنابراین از طریق این سیستم قادر خواهید بود تا تنها به افراد خاصی که به کسب و کار شما علاقه داشته ایمیل ارسال کرده و از پرداخت هزینه های بیشتر جلوگیری نمایید.

زمان بندی ارسال شبکه های اجتماعی

برای اینکه بتوانید فعالیت خود را در یک شبکه اجتماعی زیاد کرده و در شبکه محبوب خود به شهرت برسید، تنها کافی است که از برنامه های زمان بندی پست ها در شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. همانطور که میدانید ارسال پست های متعدد در زمان های خاص به صورت دستی کاری دشوار و زمان بر می باشد. به همین منظور این برنامه ها روی کار آمده تا بتواند با استفاده از آنها و  صرفه جویی در وقت خود بر روی استراتژی محتوا تمرکز نمایید.

گردش کار برای تولید Lead

تولید Lead و تبدیل آنها به مشتری هایی که برای استفاده از محصولات شما هزینه پرداخت می نمایند، می تواند یک پروسه طولانی مدت و زمان بر باشد. می توانید با کمک این روش دیجیتال مارکتینگ، از طریق ایمیل یک محتوای خاص همراه با معیارهای مورد نظر خود نظیر بارگیری و باز کردن یک کتاب الکترونیکی این پروسه را به جای دستی، خودکار نمایید.

ردیابی و گزارش کمپین

کمپین های مختلفی از افراد، ایمیل، محتوا، صفحات وب و غیره وجود داشته که به تبلیغات موسسات و شرکت های مختلف می پردازند. می توانید محتوای مورد نظر خود را به این کمپین ها داده و از آنها بخواهید که برای شما تبلیغات نمایند.

سپس عملکرد و تعداد کاربرانی که از طریق این کمپین ها و مولفه ها با برند شما آشنا شده اند، ردیابی نمایید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

6. بازاریابی ایمیلی یکی از مراحل مهم یادگیری دیجیتال مارکتینگ

یکی از روش های ارتباط با مشتری و مخاطب ایمیل می باشد. شرکت ها و برندهای مختلف از طریق ارسال محتوا به مخاطبان خود به آنها تخفیف و رویدادهای مهم را یادآور می شوند. انواع مختلفی از ایمیل مارکتینگ موجود است که به اختصار درباره هر یک پرداخته شده است.

خبرنامه های اشتراک وبلاگ

از طریق این خبرنامه ها می توانید به راحتی ایمیل هایی که توسط کاربران مختلف به هنگام ورود به وب سایت بارگیری شده اند را پیگیری و بررسی نمایید.

ایمیل های استقبال مشتری

این نوع از ایمیل ها شامل نوعی نکات یا تخفیفات بوده که به افراد وفادار به برند خود می توانید اختصاص دهید.

7. روابط عمومی آنلاین (PR) شاهرگ یادگیری دیجیتال مارکتینگ

این نوع دیجیتال مارکتینگ همانطور که از نامش پیداست نوعی روابط عمومی بوده که در گذشته نیز انجام می شد با این تفاوت که این روابط عمومی آنلاین صورت می پذیرد.

ارتباط خبرنگاران از طریق رسانه های اجتماعی

می توانید از طریق گفتگو با خبرنگاران توییتر کسب و کار خود را رونق داده و فرصت های شغلی بیشتری برای خود ایجاد نمایید. بسیاری از شرکت ها برای بیشتر دیده شدن از این روش بازاریابی دیجیتال استفاده می نمایند.

پاسخ به نظرات آنلاین درباره شرکت ها شما

هنگامی که شناخته می شوید ممکن است با انواع نظرات خوب و بد از جانب افراد مختلف در سراسر دنیا روبرو گردید. شاید با خود فکر می کنید که نباید به نظرات افراد پاسخ داد در حالی که باید برعکس آن عمل نمایید. می توانید با پاسخ دادن نظرات مختلف درباره برند خود به افراد مختلف انسانی بودن برند خود را فهمانده و با انتشار پیام های قدرتمند درباره برند خود به اعتبار خود بیفزایید.

درگیر کردن نظرات در وب سایت یا وبلاگ شخصی شما

در وب سایت برند خود بخش نظرات قرار داده تا افرادی که محتوای شما را مطالعه می نمایند، بتوانند از طریق این بخش نظرات خود را به ثبت برسانند.

استفاده از بازاریابی ورودی برای پیشرفت بازاریابی دیجیتالی

8. بازاریابی ورودی

بازاریابی ورودی نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که با رسیدن به هدف یعنی تبدیل مخاطب به مشتری پایان نمی پذیرد. این بدانی معناست که صاحبان برند همواره پس از فروش محصولات خود با  پشتیبانی کردن، مخاطبان خود را حفظ نمایند. 

به این ترتیب مشتریان از خرید خود راضی بوده و با خرید مجدد و معرفی برند مذکور به دوستان خود به افزایش کسب و کار شما می افزایند.

9. مطالب و محتوای حمایت شده مکمل یادگیری دیجیتال مارکتینگ

شما می توانید به یک برند یا شرکت شناخته شده دیگر مبلغی اهدا کرده و از وی بخواهید تا از برند شما حمایت نمایند. یکی از رایج ترین محتوای حمایت شده، بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد. در این نوع بازاریابی دیجیتال افراد  تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی با انتشار ویدیو یا پست، از برندها و افراد دیگر حمایت می نمایند.

بازاریاب دیجیتال کیست و چه کاری انجام می دهد؟

بازاریابان دیجیتالی افرادی بوده که به بررسی هدایت افراد به سمت کسب و کار شما مشغول می باشند. این افراد با بررسی انواع کانال ها نظیر شبکه های اجتماعی، رتبه بندی موتورهای جستجو و سایر مواردی که به آنها پرداخته شد، بر افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت و صفحات مجازی شما می پرازند.

در صورتی که زمان کافی برای تمرکز و بررسی عملکرد تبلیغات انجام شده را ندارید، می توانید از یک بازاریاب دیجیتال کمک بگیرید.

در صورتی که به یادگیری دیجیتال مارکتینگ علاقه مند بوده و خواستار افزایش اطلاعات خود در این حوزه می باشید، می توانید از دوره های آموزشگاه دارکوب استفاده نمایید.

دارکوب با سال ها تجربه در زمینه دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین آموزشگاه ها در سطح کشور می باشد. این شرکت علاوه بر اینکه به آموزش دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی، طراحی سایت و غیره می پردازد، سفارش نیز قبول کرده و وب سایت های زیادی را راه اندازی و مدیریت کرده است.

دارکوب مفتخر است که می تواند در زمینه طراحی سایت و بهبود آن به شما کاربر گرامی کمک نماید.