طراحی سایت با PHP یا پایتون؟

  • نویسنده: کارشناس سئو دارکوب
  • بازبینی شده توسط: ایوب محمودی فرد
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=5135
طراحی سایت با PHP یا پایتون؟

طراحی سایت با php یکی از معروف‌ترین روش‌های طراحی سایت است. اگر دستی در طراحی وب‌سایت داشته باشید، حتماً کلمه php و پایتون را زیاد شنیده‌اید. آیا می‌دانید php چیست؟ تا به‌ حال طراحی سایت با پایتون را انجام داده‌اید؟

php و پایتون از معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی‌اند. برنامه‌نویسی هم یعنی با کامپیوترها صحبت کنیم و وظایفشان را تعیین نماییم! در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی راجع به طراحی یک وبسایت با php و پایتون در اختیار شما قرار دهیم.

 

معرفی زبان برنامه‌نویسی پایتون و PHP

برنامه‌نویسی، زبان کامپیوترها است؛ یعنی اگر از کامپیوتر خود چیزی بخواهید، باید از برنامه‌نویسی کمک بگیرید. تعداد این زبان‌ها که وسیله ارتباطی هستند، بسیار است. اما توجه داشته باشید که یادگیری عمیق یک زبان از یادگیری سطحی چند زبان بهتر است.

لزوماً استفاده از یک زبان خاص مهم نیست، مهم این است که هدف شما از یادگیری چیست و چگونه می‌خواهید از آن استفاده کنید. اما بین این زبان‌ها، دو زبان بسیار معروف هستند و متوجه شده‌اند که کارایی آن‌ها بیشتر و بهتر از سایر زبان‌ها است.

این دو زبان، php و پایتون هستند. حالا طراحی سایت php بهتر است یا پایتون؟ شما بعد از اطلاع از نقاط قوت و نقاط ضعف هر کدام به راحتی می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور

زمانی که اینترنت روی کارآمد، به سرعت سایت‌هایی طراحی شدند و در اختیار مردم قرار گرفتند. اما این سایت‌ها اغلب دارای محتوای متنی بودند و نهایتاً از چند تگ ساده HTML در آن‌ها استفاده می‌شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، انواع زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌ها روی کار آمده و مورد استفاده قرار گرفتند.

طراحی سایت php و طراحی سایت با پایتون هر کدام دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هستند و افرادی که در این زمان برنامه‌نویسی را تازه شروع کردند، در مواجهه با تنوع تکنولوژی‌ها، سردرگم می‌شدند و در واقع نمی‌دانستند کدام را انتخاب کنند. بهتر است از ابتدا این‌گونه شروع کنیم:

به طور کلی زبان های برنامه نویسی برای وب‌سایت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • فرانت‌اند
  • بک‌اند

فرانت‌اند، مربوط به ظاهر سایت است و ظاهر را می‌سازد و بک‌اند منطق سایت را پیاده‌سازی می‌کند. زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتر در زمینه بک‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به سایت‌های بک‌اند، سمت سرور نیز می‌گویند.

php یکی از بهترین زبان هایی است که در ساخت بک‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان برنامه‌نویسی PHP و پایتون از بهترین زبان‌های سمت سرور هستند. در ادامه به معرفی این زبان‌ها و سایر زبان‌های سمت سرور می‌پردازیم:

 

  • PHP

پی اچ پی مخفف کلمه (Hypertext Pre-processor) به معنی پیش‌پردازش گر اَبَرمتن است. از این زبان برنامه‌نویسی در Back-End استفاده می‌شود که امتحان خود را به خوبی پس داده است. در واقع یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان است.

سایت‌های مطرح دنیا، از جمله فیس بوک، ویکی‌پدیا و … با این زبان طراحی شده‌اند. به همین علت آموزش php از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

  • Python

این زبان نیز بسیار گسترده است و در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. سایت‌‌ها و سرویس‌های تحت وب دنیا با فریم‌ورک Django، بر پایه Python طراحی شده‌اند. پس طراحی سایت با پایتون اهمیت زیادی دارد.

 

  • ASP.net

پروژه Net. در سال 2002 بر پایه مایکروسافت نوشته شد. برنامه‌نویسی بک‌اند سایت به کمک تکنولوژی ASP و زبان برنامه‌نویسی سی شارپ نیز انجام می‌شود.

 

 

  • Javascript

جاوا اسکریپت مخصوص طراحی فرانت‌اند و ظاهر سایت است، اما به کمک محیط‌های اجرایی مثل NodeJS می‌توان برنامه‌نویسی سمت سرور را نیز انجام داد.

 

  • Ruby

آخرین زبان برنامه‌نویسی که محبوبیت کمتری نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد، روبی است. فریم‌ورک Ruby on Rails بر پایه روبی نوشته شده است.

آموزش php

 در حال حاضر، طراحی سایت php یکی از پرمخاطب‌ترین روش‌های برنامه‌نویسی است. با توجه به آنلاین شدن کسب‌وکارها، افراد بسیاری به طراحی سایت php  رو آورده‌اند. این موضوع موجب شده است که آموزش php بسیار گسترده شود و سایت‌ها، پکیج‌های مختلفی از آموزش پی اچ پی را در اختیار کاربران قرار دهند.

طراحی سایت با php

ما در دارکوب php را به شما آموزش می دهیم و پیشنهاد می کنیم برای اطمینان بیوگرافی مدرس این دوره (آقای ایوب محمودی) را مطالعه فرمایید. (بین خودمون بمونه: همین سایت آموزشگاه دارکوب رو هم آقای محمودی با php طراحی کرده اند!)


هزینه دوره آموزش php دارکوب نسبت به کاربرد آن بسیار مناسب است.


مقایسه ای کامل بین پایتون و PHP

پایتون و پی‌ اچ‌ پی دو زبان برنامه‌نویسی معروف‌اند که در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شوند. در مسیر آموزش طراحی سایت php، حتماً کنجکاو هستید که تفاوت آن را با طراحی سایت با پایتون بدانید. اینکه کدام یک آینده شغلی بهتری دارند؟ آموزش php مفیدتر است یا آموزش پایتون؟

طراحی سایت با پایتون در سال 1990 توسط Guido van Rossum برای اولین بار اجرا شد و طراحی سایت با پی اچ پی در چهار سال بعد یعنی 1994 توسط Rasmus Lerdorf برای اولین بار اجرا گردید.

لایسنس پایتون، لایسنس PSFL است و بر همین اساس منتشر شده است. در حالی که PHP تحت مجوز PHP Licence منتشر شده است. هر دو زبان، زبان‌های سطح بالا و نزدیک به زبان انسان هستند. به جهت چندمنظوره بودن در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیوه نوشتن برنامه توسط این زبان‌ها می‌تواند تابعی، شیءگرا و … باشد. برخی از زبان‌ها بدین گونه‌اند که پس از نوشتن باید کل پروژه به یکباره کامپایل شود. اما این دو زبان تفسیری، کدهای برنامه را خط به خط اجرا می‌کنند.

زبان پی اچ پی با اینکه چندمنظوره است اما به طور عمده برای ساخت صفحات وب کاربرد دارد. در واقع طراحی سایت php رایج‌تر است. در مقابل از طراحی سایت با پایتون در زمینه‌های مختلفی مثل ساخت اپلیکیشن موبایل، طراحی وب، بازی سازی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، داده کاوی و غیره استفاده می‌کنند.

قواعد نوشتاری یا همان Syntax، از تفاوت‌های چشمگیر این دو زبان است. بدین صورت که سینتکس PHP نسبت به پایتون پیچیده‌تر است؛ بنابراین یادگیری PHP به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. طراحی سایت با پایتون شامل توسعه سریع، نوع‌ بندی دینامیک و کد زیبا است. در حالی که در آموزش طراحی سایت php، متن – باز بودن، توسعه آسان و بهبود‌های مداوم را فرا می‌گیرید.

زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی، امکان اتصال به بیش از 20 نوع پایگاه داده را ارائه کرده است. در حالی که طراحی سایت با پایتون به وسعت PHP از اتصال‌پذیری پایگاه داده پشتیبانی نمی‌کند. از نظر خوانایی، مستند سازی پی اچ پی بسیار گسترده است و رویکردی کلاسیک دارد. در حالی که پایتون از یک شیوه الزام تورفتگی بهره می‌برد که کدهای خواناتری دارد.

از نظر ساختار، طراحی سایت با پایتون ساختار کدی کاملاً روشن و منسجم ارائه می‌کند، در حالی که پی‌ اچ‌ پی گستره وسیعی از روش‌های نام‌گذاری و ساختارهای متنوع دارد. اگر تا به الان بین انتخاب زبان برنامه‌نویسی مردد هستید، در ادامه مقاله مقایسه را در ابعاد مختلف شرح می‌دهیم.

تعداد فورک‌ها در زبان پایتون (22000) بیشتر از تعداد فورک‌ها در طراحی سایت با پی اچ پی (7100) است. حقوق سالانه توسعه دهندگان طراحی سایت php در ایالات متحده برابر با 86 هزار دلار است. در مقابل حقوق سالانه توسعه دهندگان طراحی سایت با پایتون در ایالات متحده برابر با 120 هزار دلار در سال است.

 

محبوبیت زبان برنامه‌نویسی PHP بیشتر است یا پایتون؟

برنامه‌نویسان، بیشتر از پایتون استفاده می‌کنند، بنابراین متوجه می‌شوید که محبوبیت پایتون نزد برنامه‌نویسان بیشتر است. اما هنگامی که صحبت از وب به میان می آید، php با اختلاف محبوب تر و پرکاربردتر است.

 

یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP آسان‌تر است یا پایتون؟

اگر یادگیری دروس مدرسه، انتخابی بود شما ریاضی را انتخاب می‌کردید یا دینی؟ مسلماً دینی! چرا که یادگیری ریاضی دشوار و پیچیده است. در زبان‌های برنامه‌نویسی هم همین‌گونه است. از آنجایی که میزان پیچیدگی یا دشواری یادگیری زبان در انتخاب ما اهمیت بالایی دارد، به دنبال یادگیری زبانی هستیم که آسان باشد.

به طور کلی سهولت در یادگیری زبان، شانس بیشتری برای محبوبیت بین مردم دارد. برنده بی چون و چرا در زبان برنامه‌نویسی از لحاظ سهولت یادگیری، پایتون است. اگر طراحی سایت با پایتون را تجربه کرده باشید، می‌دانید که کد زدن با این زبان مشابه صحبت کردن با کامپیوتر است، منتها زبان انگلیسی شما باید قوی باشد. Syntax پایتون بر خلاف پی اچ پی ساده و روان است و به همین دلیل موجب می‌شود که برنامه‌نویسی برایتان لذت‌بخش و جالب باشد.

همچنین php رایج‌ترین زبان بک اند در طراحی سایت است. زبان PHP زبان قدیمی است که در پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. PHP به تنهایی زبان سختی نیست اما اگر آن را با پایتون مقایسه کنیم، یادگیری زبان پایتون راحتتر است.

 

پشتیبانی زبان برنامه‌نویسی PHP بهتر است یا پایتون؟

وجود پشتیبانی در یادگیری بسیار مهم است. در صورتی که بدانید اگر به مشکل بر بخورید، پشتیبانی وجود دارد که مشکل شما را برطرف کند، با انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهید. اگر بین انتخاب این دو زبان مردد هستید، باید بدانید که جامعه‌ای از برنامه‌نویسان پشت هر دو زبان قرار دارند.

از زمان‌های قدیم طراحی سایت php انجام می‌شد؛ بنابراین برنامه‌نویسان به این زبان اعتماد کامل دارند؛ لذا شما می‌توانید از پشتیبانی متخصصان و کاربلدان این حوزه کمک بگیرید.

شرکت‌های بزرگ با توجه به اینکه این دو زبان از قابلیت‌های بالایی برخوردارند و مطمئن هستند، در بخش‌های حساسی از آن استفاده می‌کنند. برای مثال:

  • گوگل در چند سال اخیر در بخشی از محصولات خود مانند یوتیوب از پایتون استفاده کرده است.
  • زبان برنامه‌نویسی محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای دنیا یعنی وردپرس، php است.

با توجه به اینکه این برندهای موفق و شناخته شده از این زبان‌ها استفاده کرده‌اند، مخاطبان و کاربران می‌توانند با خیال راحت php و پایتون را بگذرانند و این دو زبان را به کار ببرند و از نظر پشتیبانی آن‌ها اطمینان کامل داشته باشند.

 

تفاوت هزینه‌های مورد استفاده در زبان برنامه‌نویسی PHP و پایتون

قبل از خرید و یا انتخاب یک محصول و یا سرویس، یکی از پارامتر‌های مهم، قیمت آن است؛ بنابراین بهتر است قبل از استفاده حتماً راجع به هزینه‌های آن تحقیق کنید. بیشتر تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی امروزه به طور رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرند. در حالی که برخی از آموزش‌های طراحی سایت php و پایتون هنوز هم پولی هستند.

مثلاً برای تهیه لایسنس زبان MATLAB، باید هزینه کنید. اما طراحی سایت با پایتون و طراحی سایت PHP هزینه ندارد و کاملاً رایگان و اوپن سورس هستند. به نظر شما اگر این دو زبان رایگان نبودند، این همه برنامه‌نویس به سمت آن جذب می‌شدند؟

البته شاید اگر پولی هم بودند، این اتفاق می‌افتاد، اما مسلماً کاربران به دنبال جایگزین رایگان خواهند بود. در هر حال هر دو زبان در بحث هزینه با یکدیگر مساوی هستند. پس اگر نگران هزینه هستید، بهتر است به آن فکر هم نکنید و سایر جنبه‌های php و پایتون را مورد نظر داشته باشید.

 

زبان برنامه‌نویسی PHP سریع‌تر است یا پایتون؟

نسخه 5 زبان برنامه‌نویسی PHP، سرعت کندی داشت و پردازش داده‌ها در مدت زمان بیشتری انجام می‌شد. اما سرعت در نسخه 7 زبان برنامه‌نویسی PHP، به طرز قابل توجهی بهبود یافت و در حال حاضر 3 برابر سریع‌تر از یک برنامه معمولی پایتون اجرا می‌شود.

یکی از موضوعات مهم در نرم‌افزارهای تحت وب سرعت است. این اهمیت در سایت‌های پرترافیک و حساس بیشتر هم می‌شود. اگر سرعت کند باشد، موجب می‌شود که با خطا مواجه شوید. برای مثال:

یک سیستم بانکی را در نظر بگیرید که روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد. اگر این سیستم سه ثانیه تأخیر داشته باشد، کل سیستم دچار مشکل خواهد شد. البته این مورد در برنامه‌های ساده زیاد به چشم نمی‌آید، مثلاً 10 میلی‌ثانیه تفاوت چندانی با 30 میلی‌ثانیه ندارد.

 

مقایسه زبان برنامه‌نویسی PHP با پایتون از نظر فریم‌ورک‌ها

در هنگام مقایسه این دو زبان، فریم‌ورک‌های آن هم باید مورد مقایسه قرار گیرند. مثلاً زبان برنامه‌نویسی پایتون، فریم‌ورک‌های محبوبی مثل Django، Flask و Pylons دارد که از آن در ساخت صفحات وب‌سایت استفاده می‌کند. جنگو (Django) محبوب‌ترین فریم‌ورک پایتون به دلیل انعطاف‌پذیری، سرعت بالا، امنیت و استفاده آسان است.

اپلیکیشن‌ها و سایت‌های زیادی با این فریم‌ورک قدرتمند ساخته شده‌اند. زبان برنامه‌نویسی PHP هم از فریم‌ورک‌های محبوبی مثل Codeigniter، Zend، Laravel و Symfony استفاده می‌کند که کار با این زبان را آسان‌تر کرده‌اند.

فریم‌ورک لاراول و کدیگنایتر در طراحی سایت php موجب شده است که محبوبیت آن بالا برود و کاربران زیادی از آن استفاده کنند.

به طور کلی دسترسی کاربران به فریم‌ورک‌های پی اچ پی بیشتر از دسترسی کاربران به فریم‌ورک‌های پایتون است.

 

مقایسه کتابخانه‌های زبان برنامه‌نویسی PHP با پایتون

از نظر کتابخانه‌ها، برنده با امتیاز بیشتر، زبان برنامه‌نویسی پایتون است. پایتون دارای کتابخانه‌های متنوع در تعداد بالا است. کتابخانه‌های پایتون در زمینه‌های مختلفی چون بازی‌ سازی، ساخت اپلیکیشن موبایل، طراحی وب، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، داده کاوی و… وجود دارند.

این موضوع موجب شده است که امکانات مختلفی به زبان پایتون اضافه شود و در نتیجه پایتون وارد بخش‌های مختلف تکنولوژی شود. اما در طراحی سایت php متوجه می‌شوید که مخزن پکیجی به نام Packagist دارا است که برنامه‌نویسان پکیج‌های عمومی موجود را با استفاده از Composer به پروژه خود اضافه می‌کنند.

 

خطایابی (Debugging) در زبان برنامه‌نویسی PHP بیشتر است یا پایتون؟

خطا و خطایابی یکی از بخش‌های جداشدنی در برنامه‌نویسی است. مانند هر کار دیگری، در برنامه‌نویسی نیز دچار خطا و مشکلات گوناگون می‌شوید. اما موضوع مهم این است که این خطاها را ابتدا بیابید و سپس اقدام به رفع آن کنید‌.

درست کردن خطاها، دیباگ نام دارد. اگر طراحی سایت با پایتون را انجام دهید از دیباگر قدرتمندی به نام  Python Debuger بهره‌مند خواهید شد. کار با این دیباگر بسیار آسان است و حتی فردی که تازه به برنامه‌نویسی رو آورده است هم می‌تواند با آن کار کند.

اگر طراحی سایت php انجام می‌دهید، باید از دیباگر XDebug استفاده کنید. هر دو دیباگر‌ها جزء قدرتمندترین دیباگرها محسوب می‌شوند و عملکرد یکسانی دارند.

 

یادگیری آسان زبان های برنامه‌نویسی با دارکوب

با توجه به اینکه php در طراحی سایت بسیار پراستفاده تر از پایتون است، تصمیم گرفته ایم این زبان را در آموزشگاه دارکوب با قیمتی نزدیک به رایگان آموزش دهیم. برای مشاهده سرفصل ها و توضیحات روی لینک زیر کلیک کنید.

سخن پایانی

هم طراحی سایت با پی اچ پی و هم طراحی سایت با پایتون امکان‌پذیر است. هر دو زبان معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند و هیچ‌کدام بهتر از دیگری نیست. گاهی طراحی سایت php بهتر است، گاهی هم طراحی سایت با پایتون.


طراحی سایت PHP به دلیل سرعت بالا و سابقه طولانی در برنامه‌نویسی سرور، انتخاب دقیق‌تری برای طراحی وب‌سایت‌ها خواهد بود.


بنابراین اگر قصد دارید در حوزه وب برنامه‌نویسی کنید، زبان پی اچ پی به علت مزایای بیشتری که دارد مناسب‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین