چرا باید PHP یاد بگیریم؟

  • نویسنده: راضیه محمودی فرد
  • بازبینی شده توسط: ایوب محمودی فرد
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=4445
چرا باید PHP یاد بگیریم؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که PHP چیست؟ چرا باید php یاد بگیریم؟ پیش نیازهای یادگیری php کدام اند؟ چرا زبان PHP را به عنوان زبان برنامه نویسی خود در حوزه طراحی وب انتخاب کنیم؟ آیا طراحی سایت با php در حال افول است؟ اگر در مورد این مسائل سردرگم هستید در ادامه با همراه باشید در اینجا برخی از ویژگی های این زبان طراحی سایت را آورده‌ایم که به شما کمک می کند زبان ساده و در عین حال قدرتمند PHP را بهتر بشناسید و بدانید که چرا باید آن را یاد بگیرید.

php چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان انسان‌ها برای کامپیوترها غیر قابل درک است؛ بنابراین افراد برای ایجاد وب‌ سایت‌ها و یا اپلیکیشن‌ها باید دستورالعمل‌ها را به زبانی بنویسند که برای کامپیوترها قابل فهم و درک باشد. این دستورالعمل‌ها می‌توانند به زبان‌های مختلفی نوشته شوند. لذا زبان برنامه‌نویسی یک زبان مصنوعی انگلیسی است که برای بیان محاسباتی که توسط رایانه قابل انجام است، طراحی شده‌ است. معمولا هر زبان برنامه‌نویسی دارای یک محیط نرم‌افزاری برای وارد کردن متن برنامه، اجرا، همگردانی و رفع اشکال آن هستند.

php یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی است که برای طراحی وب، توسعه یافته ‌است، این زبان در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط راسموس لِردورف ساخته‌ شد و در حال حاضر توسعه آن بر عهده گروه “پی‌ اچ‌ پی” است. با استفاده از PHP می توانید صفحات وب ثابت و پویا ایجاد کنید، عملیات مدیریت پرونده را انجام دهید، ایمیل ارسال کنید، به کوکی های مرورگر دسترسی پیدا کرده و آنها را اصلاح نمایید و تقریباً همه موارد دیگری که می خواهید در پروژه وب خود پیاده سازی کنید را انجام دهید. پی‌اچ‌پی را می‌توان روی اکثر سرورهای وب نصب کرد. همچنین قابلیت نصب آن به صورت یک شل جداگانه روی تقریباً تمامی سیستم‌های عامل و پلت‌فرم‌ها (یا سکوها) وجود دارد. تمامی این استفاده‌ها رایگان است.

اصولاً هر کاری که بخواهید روی وب سرور انجام دهید، می توانید آن را با PHP انجام دهید. وبلاگ درست کنید، یک برنامه تمام عیار مشابه سرویس دهنده ایجاد کنید، در چند ثانیه یک اسکریپت کوچک برای پردازش داده ها بنویسید یا مجموعه ای از اسکریپت های پیچیده ای بنویسید که به طور اتفاقی به یک تجارت نرم افزاری موفق تبدیل شود.

 

نرم افزارهای محبوب بسیاری که با PHP نوشته شده اند

سیستم های مدیریت محتوای متن باز و عمومی که توسط PHP پیاده سازی شده اند عبارت اند از:

  • وردپرس (پرکاربردترین و رایج ترین سیستم مدیریت محتوای جهان)
  • جوملا (یکی از سیستم های مدیریت محتوای قوی و پر طرفدار)
  • دروپال (یکی از سیستم های مدیریت محتوای قوی و پر طرفدار)
  • اوپن کارت (یک سیستم فروشگاه ساز قوی و ساده)
  • پرستاشاپ (یک سیستم فروشگاه ساز قوی)
  • مدیاویکی (سیستم مدیریت محتوای ویکی پدیا و سایت های مشابه)
  • مجنتو (یکی از قوی ترین سیستم های فروشگاه ساز)
  • وی بولتن (پر کاربردترین سیستم انجمن ساز یا فوریوم)

 

با یادگیری زبان PHP چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟

طراحی سایت با php امکانات بسیار زیادی را در اختیار طراح قرار می دهد؛ با کمک این زبان، برنامه نویسان php می توانند ضمن طراحی سایت ارزان، سایت‌هایی با قابلیت های فراوان، مانند سایت‌هایی که نیاز به عضوگیری دارند یا فروشگاه های اینترنتی، قابلیت چت صوتی و تصویری، سیستم های پشتیبانی و غیره ایجاد کنند. با گذراندن دوره‌های آموزش زبان PHP، کارهایی نظیر طراحی وب سایت (بصورت اختصاصی)، طراحی قالب و طراحی وب سایت با وردپرس، ساخت و طراحی اسکریپت ها برای انواع اپلیکیشن، ساخت برنامه ها و پروژه ها خودران نظیر ماشین حساب، بازی ها و … را انجام داد.

 

چرا برنامه نویسی PHP را به عنوان زبان برنامه نویسی وب انتخاب کنیم؟

بسیاری از سایت‌سازهای معروف از جمله وردپرس و جوملا و… توسط PHP ایجاد شده‌اند و روزانه هزاران نفر در حال بهبود و گسترش آن‌ها هستند. php به تنهایی یک مهارت خاص و بسیار پولساز است که شما می‌توانید با یادگیری و استفاده از آن به کسب درآمد بپردازید. این زبان دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

مزایای طراحی سایت با PHP

 

  • یکی از مزایای زبان php این است که درک ساده ای دارد. یادگیری این زبان نسبت به سایر زبان ها راحت تر است. به همین خاطر بسیاری از افراد با درک ساده ای از مفاهیم برنامه نویسی می توانند آن را بیاموزند. همچنین برای آموزش php آموزش ها و مستندات فراوانی در دسترس هست که به شما در آموزش php کمک می‌کند.

 

  • php می تواند در طراحی سایت داینامیک به شما کمک کند. با استفاده از این زبان می توان صفحاتی داینامیک و پویا در سایت ایجاد نمود. همچنین یکی از ساده ترین زبان ها برای ساخت وب سایت زبان اسکریپتی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به سرعت سایت را توسعه و ارتقا دهند.

 

  • امروزه بسیاری از مشاغل تنها با اپلیکیشن کار می کنند. اپلیکیشن های گوناگون برای ارائه خدمات مختلف از آموزش گرفته تا ارائه خدمات فنی و… ساخته شده است که افراد زیادی از آن استفاده می کنند php به ما اجازه می دهد که در طراحی اپلیکیشن از این زبان استفاده نماییم. با استفاده از PHP می توان اپلیکیشن های داینامیک و پویا با قابلیت های بسیار فراوان ایجاد نمود.

 

  • از اجزای مهم در هر وب سایتی فرم ها هستند که با اهداف مختلفی در سایت قرار می‌گیرند مانند فرم تماس با ما، فرم‌های استخدام و … یکی از مزایای php این است که قادر است به فرم ها که عموما با HTML ساخته می شوند متصل شوند و فرم را داینامیک و پویا نماید.

 

  • open source بودن یکی از مهم ترین مزایای php است. یعنی لازم نیست که برای دسترسی به منابع php و کدهای برنامه نویسی php هزینه ای پرداخته شود. شما می توانید به درون هسته ی php دسترسی داشته باشید و کدهای آن را مشاهده نمایید.

 

  • مزیت زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP این است که کدهای اصلی این زبان‌ برای کاربر نمایش داده نمی‌شود. به همین دلیل کپی برداری و سرقت این کدها کار آسانی نیست که این خود از حقوق برنامه نویس محافظت می کند.

 

  • php یک زبان کامپایلری است. کامپایلر کدهایی که توسط کاربر نوشته می شود را تست می کند. سپس کدهایی فشرده و قابل فهم برای سیستم می سازد. این کدها خیلی سریع اجرا می‌شوند. در واقع سرعت بالایی php که یکی از مزیت های این زبان به شمار می رود به دلیل داشتن ویژگی کامپایلری آن است.

 

  • یکی دیگر از مزایای این زبان قابلیت کار با دیتابیس است برای طراحی یک وب سایت به این زبان ابتدا یک پایگاه داده ساخته می شود و به وب سایت متصل می شود. بسیاری از اطلاعات مربوط به وب سایت مانند اطلاعات کاربران و موارد دیگر در دیتابیس ذخیره می شود. php به ما این امکان را می دهد که اطلاعات پایگاه داده را ویرایش یا حذف نماییم. همچنین می توان به راحتی اطلاعاتی را به پایگاه داده اضافه کرد.

 

  • پی‌ اچ‌ پی برای توسعه‌ در وردپرس نظیر ساخت تم و پلاگین، حیاتی است، برای طراحی وب ایجاد شده است، متن باز و رایگان است، انجمن بزرگ و فعالی دارد، دامنه کاربرد وسیعی در حوزه وب دارد، از پارادایم‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند، مولتی پلتفرم است، مستندات و منابع یادگیری فراوانی دارد، نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی فرصت‌های شغلی بیشتری دارد، تعمیر و نگهداری آن آسان است.

 

  • یکی از ویژگی های خوب PHP سطح دسترسی به انواع پایگاه داده ها از جمله MySQL , SQLite , Oracle , Sql Lite و … می باشد.

 

  • پی ‌اچ‌ پی قابلیت اجرا در پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، لینوکس، یونیکس، Mac OS X و مجموعه‌ی بزرگی از سیستم‌های‌ عامل‌ دیگر را دارد.

 

آیا php رو به افول است؟ چند درصد از وب سایت‌ها از php استفاده می‌کنند؟

خیلی از کاربران عقیده دارند که به دلیل ورود برخی زبان های برنامه نویسی جدید، PHP در حال کم رنگ شدن و از دست دادن رونق خود می باشد. طبق داده‌های W3Techs.COM، زبان برنامه نویسی PHP توسط 77.8 درصد وبسایت‌های دارای یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور شناخته شده، استفاده می‌شود.

پس تقریبا ۸ عدد از هر ۱۰ وبسایتی که بر روی اینترنت مشاهده می‌کنید، در حال استفاده از PHP هستند که ما را به این حقیقت می‌رساند که اگر ۷۹ درصد وب از PHP استفاده کند، PHP نمی‌تواند بمیرد.

 

↵ این نمودار درصد وب سایت هایی که از نسخه های مختلف PHP در سال 2022 استفاده می کنند را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید نسخه 7 توسط 70.9 درصد از تمام وب سایت هایی که از PHP استفاده می کنند استفاده می شود.

 

↵ این نمودار نیز دوره زمانی سال 2021 تا 2022 درصد وب سایت هایی که از PHP استفاده می کنند را نشان می دهد.

 

در مارس 2021، W3Techs.com ، زبان PHP را به عنوان زبان برنامه نویسی 79.6 درصد از وب سایت ها اعلام نموده است این عدد در 7 مارس 2022، 77.8% توسط W3Techs.com اعلام شده است که اندکی کاهش یافته اما وقتی که عدد نهایی همچنان بالای ۷۵ درصد است، نمی‌توان از آن برای اعلام مرگ PHP استفاده کرد.

در حال حاضر حدود 1/9 دهم میلیارد وب سایت وجود دارد که زبان برنامه نویسی حدود 78 درصد آن‌ها php است. پیش بینی شده که مشاغل مربوط به برنامه نویسی که یکی از آن‌ها php است تا سال 2028 حدود 21% رشد داشته باشد. پس اگر به دنبال آموزش طراحی سایت هستید می‌توانید با خیال راحت php را به عنوان زبان طراحی سایت خود انتخاب کنید.

4 سایت های محبوبی که از php استفاده می‌ کنند:

  • Facebook.com
  • digikala.com
  • Wikipedia.org
  • Instagram.com

 

آیا انتخاب زبان برنامه نویسی PHP مناسب است؟

این زبان برنامه نویسی منبع باز و رایگان است، از این رو می توانید آن را آزادانه بارگیری، نصب و شروع به کار و پیشرفت در زمینه برنامه نویسی کنید. PHP یک نحو بسیار ساده و آسان دارد، بنابراین مدت زمان لازم برای یادگیری آن در مقایسه با سایر زبان های اسکریپت مانند JSP، ASP و… کمتر است.

سرعت وب سایت هایی که با پی اچ پی ساخته شده اند بالا است، نه کند می شوند و نه فرایندهای آنها آهسته می شود. با توجه به اینکه بسیاری از وب‌سایت‌های موجود و وب‌ سایت‌ های در حال توسعه با زبان PHP نوشته شده اند، امروزه بازار نرم افزار با کمبود برنامه‌نویس خوب PHP مواجه است و شرکت‌های بزرگ که چندین سال است در حوزه تولید نرم‌افزارهای پیچیده و بزرگ فعال هستند، در حال رقابت برای جذب برنامه‌نویس PHP هستند. این نیاز هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی حداقل تا 15 سال آینده وجود داره و به همین دلیل بازار برنامه‌نویسان PHP داغ خواهد بود.

همچنین آینده برنامه نویسی با پی اچ پی نسبت به سایر زبان‌ها بسیار بهتر و پر درآمد‌ خواهد بود، زیرا بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای آماده با پی اچ پی نوشته شده‌اند مانند وردپرس ، جوملا و … که اگر پی اچ پی یاد بگیریم می توانیم در این حوزه ها هم کار کنیم.

 

برای آموزش php چه پیش نیازهایی لازم است؟

معمولا برای علاقه مندان به زبان برنامه نویسی PHP این سوال پیش می‌آید که برای آموزش php چه پیش نیازهایی را باید داشته باشند؟ برای یادگیری PHP مقدماتی و شروع برنامه نویسی با آن قبل از آموزش کدنویسی، ابتدا باید پیش نیازهای زبان PHP را خوب فرا بگیرید از این رو داشتن آشنایی خوبی با کامپیوتر و زبان HTML و CSS به شما کمک می‌ کنند تا بتوانید نتایج نهایی کد‌های خود را به صورت زیبا و کاربردی به کاربر نمایش دهید.

 

یادگیری زبان PHP به صورت مستقل و اصطلاحا Pure (خالص) بدون یادگیری HTML و CSS نیز امکان پذیر است. اما اگر قصد شما از یادگیری PHP به منظور طراحی سایت و اپلیکیشن است، این موارد جزو پیش نیازهای فنی یادگیری PHP به حساب می‌آیند.

 

به طور خلاصه موارد زیر جز پیش ‌نیازهای آموزش php است:

 

سخن آخر

اگر به یادگیری PHP علاقه دارید، باید یادگیری زبان پی اچ پی را از طریق یک دوره‌ی آموزشی خوب شروع کنید تا بتوانید سریعتر وارد این مسیر شوید و در همان ابتدای راه از آن زده نشوید. با شرکت در دوره‌‌های آموزشی PHP در کمتر از یک سال به یک متخصص PHP تبدیل می‌شوید که آماده‌ی استخدام، دریافت پروژه و کسب درآمد خواهید شد.

آموزشگاه دارکوب یکی از بهترین شرکت‌های طراحی سایت هست که دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای می باشد. در این آموزشگاه، دوره های آموزشی به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می شود.

مدرس‌ های آموزشگاه، طراحان و برنامه نویسان و متخصصین سئو شرکت دارکوب می باشند. زبان برنامه نویس تخصصی دارکوب، PHP می باشد و سایت ها را از پایه و یا سیستم های مدیریت محتوا نظیر جوملا، وردپرس، دروپال، مجنتو، اپن کارت، پرستاشاپ و سایر سیستم های مدیریت محتوا پیاده سازی می نماید.

دارکوب در عملیات طراحی وب سایت، قالب های سایت را از پایه پیاده سازی می نماید و از قالب آماده وب سایت استفاده نمی نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین