چه زبان های برنامه نویسی را لازم است برای طراحی وب یاد گرفت؟

  • نویسنده : رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=2214
چه زبان های برنامه نویسی را لازم است برای طراحی وب یاد گرفت؟

متداول ترین سوالی که از یک طراح سایت پرسیده می شود این است که برای یادگیری طراحی وب ابتدا باید با کدام زبان برنامه نویسی آشنایی داشته باشیم؟ ما به شما خواهیم گفت که چه زبان هایی برای یادگیری طراحی و توسعه وب سایت مورد نیاز است. ما را در ادامه مطلب همراهی نمایید.

اگر در زمینه طراحی و توسعه وب تازه وارد هستید، سخت ترین قسمت یادگیری طراحی وب، تصمیم گیری در مورد شروع آن است. صد ها زبان برنامه نویسی در زمینه های گسترده وجود دارد که هر کدام پیچیدگی ها و ویژگی های خاص خود را دارند.

به طور حتم، این انتخاب بستگی زیادی به نوع پروژه ای دارد که در آن شرکت می کنید، اینکه آیا از کار با فناوری های back-end یا front-end احساس لذت بیشتری دارید و آیا در ریاضیات و منطق مهارت کافی برای یادگیری برنامه نویسی را دارید یا خیر. خبر خوب این است که همانطور که سفر خود را برای یادگیری طراحی وب آغاز می کنید، خواهید فهمید که کدام زبان برنامه نویسی برای شما، علایق و اهداف شغلی شما مناسب تر است.

 

یادگیری طراحی وب

در اینجا یک نکته برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای یادگیری این است که بررسی کنید کدام زبان برنامه نویسی محبوب ترین است، زیرا از نظر شغلی، اگر یک زبان محبوب را یاد بگیرید، به این معنی که احتمال استخدام شدن شما بسیار زیاد است.

بنابراین این مقاله شما را به دانش بنیادی مجهز می کند تا بتوانید زبان برنامه نویسی مناسبی برای مشاغل آینده خود انتخاب نمایید. شما می توانید با تهیه دوره های آموزشی دارکوب از نگرانی برای استخدام شدن رهایی یابید. چرا که تیم طراحی و توسعه وب در نظر دارد از دانشجویان برتر شرکت کننده در دوره های آموزشی خود، دعوت به همکاری نماید.

طراحی و توسعه وب چیست؟

وقتی افراد از آموزش طراحی سایت صحبت می کنند، آنها معمولا به طراحی وب و توسعه آن اشاره می کنند. اینها با هم فرایند طراحی، پیاده سازی و نگهداری وب سایت ها را تشکیل می دهند. در حالی که دیگران درگیر این فرآیند هستند (مانند طراحی گرافیک)، این تیم طراحی و توسعه وب هستند که به طور عملی با کدگذاری به صفحات وب جان می بخشند و آنها را زنده می کنند.

زبان برنامه نویسی طراحی وب چیست؟

امروزه اهمیت داشتن یک وب سایت و یادگیری طراحی وب برای تولید آن، برای یک شرکت یا یک تجارت و کسب و کار یا هر فعالیت دیگری، بر همگان پوشیده نیست. اگر مشاغلی می خواهند به صورت اینترنتی اداره شوند و قصد دارند در بلند مدت این کار را انجام دهند، این کار با در نظر گرفتن چشم انداز دیجیتال ممکن می شود. (چشم انداز دیجیتال چشم اندازی است که تقریبا همه مدیریت ها را می پذیرند.)

با این وجود اینترنت می تواند مشتری سرسختی باشد. برخلاف مشتریان انسانی شما، به زبانی که صحبت می کنید صحبت نمی کند و همانطور که می دانید ارتباطات برای یک تجارت خوب بسیار مهم و حیاتی است. در عوض، از نوع دیگری از زبان ها استفاده می کند که به شما در برقراری ارتباط آنچه می خواهید کمک می کند. بسیاری از زبان های متداول طراحی وب در بستر خارج از اینترنت وجود دارد. این زبان ها بعضا به صورت مستقل یا با هم برای انجام کار استفاده می شوند.

زبان برنامه نویسی طراحی وب چیست؟

زبان های برنامه نویسی، متفاوت از فناوری کار می کنند. در حالی که فناوری خیلی راحت از مد می افتد، جایگزینی زبان های برنامه نویسی خیلی آسان نیست. اینها موسساتی هستند که کل صنعت دیجیتال بر روی آنها قرار دارد و جایگزینی آنها تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل است که آنها مرتبا ارتقا می یابند.

وقتی یک مهندس کامپیوتر یا یک طراح وب سعی در توضیح چگونگی انجام کار دارد، نداشتن دانش و تخصص در این زمینه می تواند کار را دشوار کند. اما لازم نیست که زبان برنامه نویسی را به طور کامل بدانید تا حرف خود را به آنها بزنید و به آنها بگویید که هدف مورد نظر شما چیست و در اصل از آنها چه می خواهید.

تعداد زیادی زبان برنامه نویسی وجود دارد که برای طراحی و توسعه وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آنها آزمون زمان را تحمل کرده اند و برخی نسبتا جدید هستند. در اینجا برخی از زبان های رایج طراحی وب معرفی می شوند و در ادامه به تفصیل هر یک خواهیم پرداخت.

  • HTML و CSS
  • Java
  • Java Script
  • Python
  • Ruby
  • SQL
  • PHP
  • NET
  • Swift
  • ANGULAR
  • و موارد دیگر

هنگام طراحی و توسعه وب سایت، نرم افزار یا سایر برنامه های دیجیتال، زبان های برنامه نویسی توسعه دهندگان را قادر می سازند که دیگر نیازی به یادگیری زبان ماشین و کدنویسی در سطح باینری نداشته باشند و از طریق قوانین و دستورات سفارشی خود، زبان ها به کد ماشین ترجمه می شوند. به این ترتیب، زبان های برنامه نویسی واسطی هستند که توسعه دهندگان می توانند همزمان بیشترین کنترل و درک را داشته باشند.

علاوه بر این، چارچوب ها و کتابخانه هایی نیز وجود دارد که در بالای این زبان ها ساخته شده است. چارچوب ها زمینه ی مناسبی برای کاربرد های مختلف فراهم می کنند. در این مورد، بسیاری از فریم ورک ها به توسعه وب سایت ها کمک می کنند، در حالی که کتابخانه ها اجزای موجود را برای صرفه جویی در وقت توسعه دهنده فراهم می کنند و بسیاری از چارچوب ها کتابخانه آنها را نیز شامل می شوند.

از نظر طراحی و توسعه وب سایت، هر زبان برنامه نویسی وب دوستانه نیست یا در مقیاس محبوب بودن مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که ما به زبان های برنامه نویسی یادگیری طراحی وب مراجعه می کنیم، اغلب هم به زبان ها و هم به چارچوب های استفاده شده اشاره می کنیم. دلیل این امر این است که همه چیز تحت تعریف بالا زبان سختی نیست، اما با این وجود یک مولفه حیاتی برای ایجاد یک برنامه تحت وب وجود دارد.

در بخش بعدی زبان های متداول یادگیری طراحی وب وجود دارد که ما آنها را به دو دسته موارد ضروری مطلق و گزینه های جدید و محبوب تقسیم بندی کرده ایم که به طور فزاینده ای درگیر طراحی و توسعه صفحات وب می شوند.

زبان های برنامه نویسی مورد نیاز برای یادگیری طراحی وب

امروزه، مرورگر های وب از طیف گسترده ای از زبان ها پشتیبانی می کنند، اما برخی از این زبان های برنامه نویسی ضروریات اصلی برای یادگیری طراحی وب محسوب می شوند. اینها زبان هایی هستند که همه مرورگر ها قادر به خواندن آنها هستند و عناصر اصلی ساخت وب را مورد توجه قرار می دهند. به طور معمول، زبان های برنامه نویسی مدرن تر، در نهایت به عنوان یکی از این زبان ها اجرا می شوند.

 

زبان های مورد نیاز طراحی وب

شروع کار برای یادگیری طراحی وب و توسعه آن، می تواند سخت و گیج کننده باشد. چیز های زیادی برای یادگیری وجود دارد و شما گزینه های مختلفی برای انتخاب زبان، چارچوب و پروژه های منبع باز دارید. حتی نمی دانید که باید از کجا شروع کنید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچ پاسخ صحیحی وجود ندارد اما فقط نیاز است تا قدم اول را بردارید. با مطالعه و گام برداشتن در مسیر یادگیری طراحی وب، به طور طبیعی پیشرفت خواهید کرد و مسیر خود را پیدا می کنید. آسان تر است که با اصول اولیه شروع کنید و سپس به آرامی به مطالعه زبان دقیق برنامه نویسی مورد نظر خود بپردازید. اکثر توسعه دهندگان وب نیز مانند شما از این رویه پیروی کرده اند و اکنون به یک طراح و توسعه دهنده حرفه ای در زمینه وب تبدیل گشته اند.

در این مقاله می خواهیم رویکردی برای شروع یادگیری طراحی وب ارائه دهیم که هر کسی می تواند از آن استفاده کند. نه تنها محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بلکه بهترین منابع و ابزار ها را برای کمک به شما در یادگیری طراحی وب معرفی می کنیم.

1. HTML5 و CSS3

زبان علامت گذاری متن فرعی یعنی HTML اساسی ترین زبان طراحی وب موجود است. این احتمالا اولین زبانی است که به یک طراح وب آموزش داده می شود و در واقع آن را به یکی از مهم ترین ابزار های موجود در مجموعه ابزار خود تبدیل می کند.

HTML یکی از زبان های اولیه طراحی وب است و به طراحان کمک می کند تا یک ساختار را برای کل وب سایت ایجاد کنند. طراحان را قادر می سازد که شمای اصلی را برای کل وب سایت و طرح کل پروژه تنظیم کنند. این زبان در مقایسه با استاندارد های فعلی بسیار قدیمی است، اما زبان هرگز در جامعه کدنویسی ارزش خود را از دست نداده است زیرا به طور مداوم در حال بهبود و ارتقا است.

نحوه ساخت، آن را به یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای ایجاد وب سایت های زیبا و خیره کننده تبدیل کرده است. اگرچه زبان های جدید تری برای طراحی وب سایت جایگزین آن شده اند، اما HTML هنوز زبانی است که برای کمک به درک درستی از نحوه کار ساخت وب سایت استفاده می شود. احتمالا به همین دلیل هر توسعه دهنده وب سایت حرفه ای این زبان را یاد می گیرد حتی اگر زیاد از آن استفاده نکند.

با تغییر فناوری ها و نحوه استفاده از آنها، اگرچه HTML ارتباط خود را از دست نداده است اما هنگام صحبت در مورد کدگذاری، در صندلی عقب نشسته است. این زبان به کمک و پشتیبانی از زبان های طراحی وب دیگر که این روز ها بیشتر مورد استفاده توسعه دهندگان قرار گرفته اند، کمک می کند. به طور کلی، اگرچه این زبان قدیمی است، اما هنوز هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

بدون ذکر CSS یا Cascading Style Sheets، نمی توانیم در مورد HTML صحبت کنیم. اگر یادگیری HTML را در لیست یادگیری طراحی وب دارید، باید CSS را نیز در آن لیست قرار دهید. این دو زبان دست به دست هم می دهند. اگر HTML بدن یک سایت فرض شود، CSS روح آن است. HTML به توسعه طرح و ساختار وب سایت کمک می کند در حالی که CSS به توسعه جنبه بصری وب سایت کمک می کند.

CSS بستری است که گزینه هایی را برای طراحی وب و خلاقیت فراهم می کند. هنگامی که با HTML جفت می شود، به طراح اجازه می دهد جزئیات را در صفحه وب خود قرار دهد و صفحات وب متعددی را به راحتی به سایت اضافه نماید. وب سایت نه تنها تحت تاثیر شکل ظاهری خود قرار دارد بلکه جزئیات جزئی مانند سایه زدن، متن آرایی و قالب بندی CSS به همه این امکانات کمک می کند. در این حالت، کد با کد اصلی نگهداری نمی شود بلکه در پرونده جداگانه نگهداری می شود و بعدا به کد اصلی وارد می شود.

HTML و CSS وضعیت عملکردی و سبک را برای تهیه صفحه وب سایت ثابت باید یکسان بوده و به راحتی برای هر کاربر قابل درک باشند. امروزه سایت های مختلفی وجود دارد که سبک صفحه را تغییر می دهند که برای کاربران جدید گیج کننده تر است. برای ایجاد تعداد بیشتری از این صفحات، اسکریپت های سمت مشتری و سرور پیشرانه بیشتری باید اضافه شود.

بهترین راه برای یادگیری طراحی وب سایت این است که پروژه ها و ایده های خود را ارائه دهید و آنها را بسازید. قطعا در طول مسیر با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد اما می توانید همه آنها را با یک جستجوی ساده در گوگل حل کنید.

وقتی صحبت از مبانی اولیه مانند HTML و CSS می شود، شما می توانید اصول اولیه را به صورت رایگان در اینترنت بیاموزید. اگر به دنبال یک منبع کامل برای یادگیری طراحی وب هستید که صفر تا صد این اصول را به صورت کار عملی و نه صرفا تئوری به شما آموزش دهد، پیشنهاد ما شرکت در دوره های آموزشی طراحی وب آموزشگاه دارکوب است.

2. جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از اصلی ترین زبان هایی است که اکثر توسعه دهندگان در دنیای وب نیاز دارند تا به آن مسلط شوند، این زبان به شما این امکان را می دهد تا عملکرد های مختلفی را در وب سایت خود ایجاد نمایید.

عملکرد هایی که توسط زبان جاوا اسکریپت در وب سایت شما توسعه داده می شود عموما به صورت داینامیک و پویا هستند، به عنوان مثال می توان اسلایدر ها، منوهایی کشویی و رابط های کاربری متحرک و پویا را به عنوان نتایج پیاده سازی شده توسط این زبان برنامه نویسی عنوان کرد.

مدت هاست که زبان جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان هایی است که می توان برای توسعه وب و ایجاد عملکرد های مختلف در وب سایت ها از آن بهره برد. البته قابل به ذکر است که پیشرفت هایی که در زبان برنامه نویسی CSS ایجاد شده است باعث شده تا بسیاری از این عملکرد ها بدون بهره گیری از جاوا اسکریپت نیز قابل پیاده سازی باشند اما خب این موضوع به هیچ وجه نمی تواند از ارزش ها و توانایی های این زبان قدرتمند بکاهد.

حتما دقت داشته باشید که آموزش جاوا اسکریپت را در برنامه های آموزشی خود قرار دهید. عنصر های تعاملی وب سایت شما تماما در اختیار جاوا اسکریپت خواهد بود پس پیش از یادگیری زبان های جانبی توسعه وب حتما آموزش این زبان را به پایان برسانید. امروزه کمتر وب سایتی پیدا می شود که در زمان تعامل با کاربر از ویژگی های منحصر به فرد جاوا اسکریپت بهره نگرفته باشد.

ویژگی های پویای جاوا اسکریپت

توسعه دهندگانی که توسعه backend را انجام می دهند باید با این زبان راحت باشند. جاوا اسکریپت با فایل های XML کار می کند و از طریق Ajax با وب سرور ارتباط برقرار می کند. Ajax به بارگیری سریع وب سایت و به روزرسانی بسیاری از اشیا جاسازی شده بدون بارگیری مجدد صفحه کمک می کند.

یادگیری جاوا اسکریپت بسیار سرگرم کننده است اما یک توسعه دهنده کاملا جدید نباید تمام زمان خود را به Node.js اختصاص دهد. چرا که چیز های فراوانی برای یادگیری طراحی وب وجود دارد و نباید فرصت ها را از دست داد. شما می توانید برای یادگیری طراحی وب با اصول جاوا اسکریپت مانند تنظیم متغیرها، ایجاد حلقه ها، توابع و عملگر های منطقی شروع کنید. این دانش را می توان در تمام اشکال جاوا اسکریپت و سایر زبان های برنامه نویسی نیز به کار برد.

3. جاوا

جاوا محبوب ترین زبان سمت سرور برای تصمیم گیری برای سایت های در مقیاس بزرگ است که در یک لحظه از یک نمونه به نمونه دیگر جهش می کند. دلیل محبوبیت این زبان در میان سایت های دارای فعالیت زیاد این است که این سیستم تمام زبان های دیگر را از رده خارج می کند. این بدان معنی است که برنامه های سریع مبتنی بر سرور دارد.

جاوا محبوب ترین زبان سمت سرور

از این زبان برای طراحی و توسعه بازی ها، برنامه ها، محتوای وب و نرم افزار استفاده می شود. اکثر برنامه های اندروید در جاوا توسعه یافته اند. طبق مطالعات انجام شده، 15 میلیارد دستگاه به یک روش یا روش دیگر از سیستم عامل های جاوا استفاده می کنند. این زبان بیشتر برای یادگیری طراحی وب ترجیح داده می شود زیرا قابل حمل هستند و می توانند بر روی هر سیستم عامل اجرا شوند.

4. پایتون

پایتون یکی از زبان های ضروری است که برای یادگیری طراحی وب استفاده می شود. زیرا ساده ترین زبان برنامه نویسی بوده و برای ایجاد چارچوب مورد نیاز یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان ها از کدگذاری و قواعد آسان استفاده می کنند که این امر ارجحیت آن را بیشتر می کند.

پایتون یکی از زبان های ضروری است که برای یادگیری طراحی وب

این زبان به طور جهانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا کد های آن برای توسعه دهندگان قابل درک است و این نشان می دهد که عملکرد بیشتر داشته و خطوط کدگذاری شده کمتری دارد. پایتون دارای یک کتابخانه استاندارد است که کد واقعی را کوتاه و ساده نگه می دارد. این کتابخانه شامل ظرفیت های از قبل کدگذاری شده ای است که می تواند در سرور بارگیری شود و از آنجا می توان این کد ها را طبق انتخاب ما به سیستم وارد کرد. به طور مشابه مانند زبان جاوا، پایتون برای سرور های وب طراحی شده است.

5. SQL

SQL یا زبان جستجوی ساختار یافته یک زبان مدیریت پایگاه داده است که توسط سازمان ها برای ذخیره داده های خود در یک ساختار استفاده می شود. مدیریت، ذخیره و جمع آوری داده ها وظیفه اصلی هر وب سایت و برنامه است. SQL سهولت ذخیره و مدیریت داده های حجیم را از طریق وب سایت فراهم می کند.

SQL یا زبان جستجوی ساختار یافته

کاربران بدون اینکه فکر کنند از کجا این داده ها می آیند به وب سایت ها دسترسی پیدا می کنند اما تمام این اطلاعات عظیم در سرور های بزرگی ذخیره می شوند که از طریق زبان SQL قابل دسترسی هستند. به عبارت دیگر، این همان چیزی است که برای ذخیره و دسترسی مجدد داده ها از سرور های وب سایت استفاده می شود. داده ها به طور سیستماتیک بر روی سرور ذخیره می شوند که در یک سرور ابری قابل دسترسی از راه دور، از هر مکانی در جهان قابل دسترسی هستند.

6. PHP

این یک زبان نوشتاری است که روی توسعه وب سمت سرور متمرکز شده است و روی وب سرورها اجرا می شود. آنها برای توسعه وب سایت های ثابت یا پویا استفاده می شوند. پیش از این بیشتر وب سایت ها با PHP طراحی شده بودند.

این زبان هنوز در روند یادگیری طراحی وب مورد استفاده قرار می گیرد و توسط توسعه دهندگان جدید ترجیح داده می شود. این اولویت به دلیل سهولت درک و قابلیت اطمینان است. PHP در هر سروری که PHP را نصب کرده باشد، قابل دسترسی است.

کد قابل حمل نیست و دلیل منسوخ شدن زبان نیز همین است. این کد ممکن است در کد HTML جاسازی شده باشد یا با الگو های مختلف دیگر، سیستم های مدیریت وب و چارچوب ها ترکیب شود. دلیل اولویت قرار دادن این زبان، منبع باز بودن آن است.

 

بیشتر وب سایت ها با PHP طراحی شده

برنامه نویسی و کدگذاری سناریویی است که بسیار سریع در حال تغییر است. طراحان وب و برنامه نویسان به عنوان جادوگر هایی برای توانایی ایجاد شگفتی در سیستم عامل های دیجیتال در نظر گرفته می شوند و زبان ها طلسم هایی هستند که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه فناوری جدید می تواند خیلی سریع دنیا را غرق کند و جایگزین نسخه قدیمی این فناوری شود، اما در زبان برنامه نویسی چنین نیست.

بسیاری از زبان های جدید و بهبود یافته وجود دارد اما زبان های قدیمی عمدتا ارتباط خود را از دست نداده اند زیرا آنها بر اکثر صنایع تاثیر می گذارند و تعمیرات اساسی امکان پذیر نیست. به طور کلی، صرف نظر از ارتباط زبان، یک برنامه نویس باید آنها را یاد بگیرد تا بتواند حس اساسی کدگذاری را ایجاد نماید.

دوره آموزش جامع php پروژه محور