ولاگر کیست و چه طور از ولاگری درآمد کسب کنیم؟

  • نویسنده: محسن لشکری
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=12035
ولاگر کیست و چه طور از ولاگری درآمد کسب کنیم؟

دنیای امروز ما پر است از محتواهای ویدیویی که روز‌به‌روز هم به تعداد تولیدکننده‌های آن اضافه می‌شود؛ اما این افراد چطور چنین محتوایی تولید می‌کنند و برای انتشار آن‌ها چه کانال‌ها و استراتژی‌هایی را به کار می‌گیرند؟ در این مطلب شما را با شغل ولاگری آشنا می‌کنیم، به اینفلوئنسرهای معروف این حوزه در ایران می‌پردازیم و از تفاوت‌های آن‌ها با دیگر تولیدکنندگان محتوا می‌گوییم؛ پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ولاگر کیست و معنی ولاگری چیست؟

ولاگر (Vlogger) مخفف کلمه “ویدیو بلاگر” است؛ یعنی فردی که ویدیوهایی را به صورت آنلاین ایجاد می‌کند و در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، تیک تاک یا اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد. هدف این است که ولاگرها در این شبکه‌های اجتماعی تجربیات، نظرات یا دانش خود را در مورد موضوع محتوا با دیگران به اشتراک بگذارند.

ولاگرها عموما از این روش برای به اشتراک گذاشتن لحظات مختلف زندگی روزمره، سفرهایشان، ماجراجویی‌هایشان، آشپزی، محتوای آموزشی و خلاصه هرچیزی که فکرش را می‌کنید برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. ولاگ‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله سفر، سبک زندگی، مد، زیبایی، فناوری، آشپزی یا هر زمینه‌ای که موردعلاقه‌ی ولاگر باشد را در بر بگیرند.

چه محتوایی می‌تواند ولاگ باشد؟

ولاگ می‌تواند شامل ویدیوهای کوتاه یا بلند باشد و در سبک‌های مختلفی ساخته شود؛ از طنز تا جدی و از فان تا آموزشی. برخی از ولاگرها، ویدیوهای روزانه یا هفتگی تولید می‌کنند که در آن می‌توانید زندگی روزمره آن‌ها را مشاهده کنید؛ در مقابل دیگر ولاگرها روی تولید محتوا براساس موضوعات خاص تمرکز دارند. بنابراین و از این زاویه دید، تقریبا هر محتوایی که روایت داشته باشد و به‌صورت مستمر توسط یک شخص تولید و منتشر شود، می‌تواند ولاگ باشد.

تفاوت ولاگر با بلاگر

شباهت و تفاوت ولاگر با بلاگر (Blogger) چیست؟

ولاگرها و بلاگرها از نظر اسم به هم شباهت زیادی دارند؛ هر دو به تولید محتوا می‌پردازند و برای این‌کار جامعه مخاطب خاص خود را در نظر می‌گیرند. آن‌ها از داستان‌سرایی و روایت برای گیرایی بیشتر محتوایی که تولید می‌کنند، بهره می‌برند و هر دوی آن‌ها تلاش می‌کنند تا جامعه‌ای از فالوورها بسازند و با آن‌ها تعامل داشته باشند.

با این وجود، این تولیدکنندگان محتوا با هم تفاوت‌هایی هم دارند. تفاوت اصلی در روش و وسایلی است که این دو با کمک آن‌ها به ایجاد محتوا می‌پردازند. ولاگرها از پلتفرم‌هایی مانند YouTube ،TikTok ،Instagram یا Snapchat برای انتشار ویدیوهای خود استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که بلاگرها معمولا محتوای نوشتاری خود را در پلتفرم‌هایی مانند وبلاگ یا وب‌سایت‌های خودشان بارگذاری می‌نمایند.

تفاوت قالب و نوع محتوا مشخص است اما آنچه تفاوت‌های چشمگیری ایجاد می‌کند، تفاوت مهارت‌هایی است که این دو تولیدکننده‌ی محتوا باید داشته باشند. ولاگرها برای ایجاد و ساخت یک محتوا به دانستن مهارت‌هایی از قبیل فیلم‌برداری، ویرایش ویدیو، حضور جلوی دوربین، توانایی داستان‌گویی و دانش ایجاد محتوای بصری نیاز دارند؛ درمقابل، وبلاگ‌نویسان لازم است تا مهارت‌های نوشتاری، دانش SEO، مهارت‌های طراحی گرافیک برای تصاویر بصری و درک ایجاد محتوای آنلاین را بدانند.

تفاوت بلاگر، اینفلوئنسر و واینر

تفاوت بلاگر، اینفلوئنسر و واینر

به طور خلاصه بلاگر، نویسنده‌ای است که در وبلاگ خود محتواهای مختلف عمدتا متنی را ایجاد و به اشتراک می‌گذارد. انواع مختلفی از وبلاگ‌ها وجود دارد که می‌توانند شخصی یا مربوط به یک شرکت یا موسسه باشند.

بلاگرها معمولا از به اشتراک گذاشتن علایق یا تجربیات خود لذت می‌برند و ممکن است از آن درآمد هم کسب کنند اما اگر یک وبلاگ متعلق به شرکت یا موسسه‌ای باشد، درحقیقت یک کانال ارتباطی برای برقراری ارتباط با مخاطب و همچنین راهی برای ارتقای سئوی سایت است. این را هم بگوییم که محتوای برخی وبلاگ‌ها صرفا ویدیوی است که در این‌صورت به آن‌ها وبلاگ ویدیویی یا “Vlog” می‌گویند.

واینرها، همان کمدین‌های شبکه‌های اجتماعی هستند که ویدیوهای طنزآمیز و خنده‌دار منتشر می‌کنند. اصطلاح “واین” هم از شبکه اجتماعی “Vine” گرفته شده است که افراد در آن ویدیوهای کوتاه شش ثانیه‌ای را به اشتراک می‌گذاشتند. اگر اسم این شبکه به گوشتان نخورده، باید بگوییم حق دارید، چراکه Vine در سال ۲۰۱۷ تعطیل شده است اما اصطلاح “واینر” همچنان برای تهیه‌کنندگان ویدیوهای سرگرم‌کننده در همه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

اینفلوئنسرها، رسانه‌های فردی جهان نوین هستند و قدرت تاثیرگذاری بر نظرات دیگران و هدایت افکار آن‌ها را دارند. بنابراین، می‌توانید تصور کنید که چرا شرکت‌ها برای ارتباط گرفتن با این افراد دست‌وپا می‌شکنند! در دنیای دیجیتال، اینفلوئنسرها به عنوان افرادی شناخته می‌شوند که قدرت تاثیرگذاری بر مخاطبان خود را دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف مانند مد، آرایش، سفر، غذا، تکنولوژی و غیره فعالیت کنند. نکته اینجاست که واینرها، بلاگرها و ولاگرها درصورتی که به اندازه‌ی کافی مخاطب پیدا کنند، می‌توانند به اینفلوئنسر تبدیل بشوند.

از انواع ولاگری چه می‌دانیم؟

جالب است بدانید که انواع متفاوتی از ولاگری وجود دارد و بسیاری از همین ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید، کار تولیدکننده‌های محتوای ویدیویی است که از بین این سبک‌های مختلف، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ولاگری سبک زندگی

ولاگری سبک زندگی یا لایف استایل (Life Style)

ولاگرهای سبک زندگی یا لایف استایل، درمورد زندگی روزانه و شخصی خود به تولید محتوا می‌پردازند. آن‌ها ویدیوهایی از زندگیشان به اشتراک می‌گذارند که می‌تواند شامل کارهای روزمره، تجربیات شخصی، سرگرمی‌ها و اوقات فراغتشان، مرتب کردن خانه و مواردی از این دست باشد.

ولاگری حوزه گردشگری و سفر

ولاگری حوزه گردشگری و سفر

بدون شک این زمینه یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای تولید محتواست. ولاگرهای گردشگری و سفر، شما را به دیدن نقاط مختلف ایران و جهان می‌برند؛ تجربیات سفرهایشان را با شما به اشتراک می‌گذارند، از ماجراجویی‌هایشان می‌گویند و بازدیدهایشان را از مقاصد مختلف، به‌صورت مستند ثبت می‌کنند. کار آن‌ها این است که در حین ولاگینگ، مکان‌های مختلف را کاوش کنند و آن را به نمایش بگذارند. همچنین آن‌ها معمولا درباره سفر نکته‌ها و توصیه‌هایی ارائه می‌دهند و از تجربیات و تفاوت‌های فرهنگی صحبت می‌کنند.

ولاگری زیبایی و مد

ولاگری زیبایی و مد

شاید بتوان گفت دنیا قبل از ظهور این نوع از ولاگری جور دیگری بود. امروزه، ولاگرهای حوزه‌ی زیبایی و مد با ویدیوهایی که حول محور آموزش‌های مختلف آرایشی و بهداشی می‌سازند، می‌توانند تب تازه‌ای در بازار ایجاد کنند یا آن را از رونق بیاندازند.

این دسته از ولاگرها، درمورد انواع و اقسام ترفندهای آرایشی، روتین‌های مراقبت از پوست و نکات تازه‌ی مربوط به مد و استایل به تولید محتوا می‌پردازند. آن‌ها محصولات مختلف را امتحان و بررسی می‌کنند و تجربه‌ی خود را با مخاطبان در میان می‌گذارند؛ درنتیجه، مشخصا نظرات شخصی آن‌ها می‌تواند روی کاهش یا افزایش فروش یک شرکت تاثیر داشته باشد!

ولاگری غذا و انواع خوراکی‌ها

ولاگری غذا و انواع خوراکی‌ها

ولاگرهای غذا هم زمینه‌ی ‌جذابی برای تولید محتوا دارند. آن‌ها ممکن است پخت انواع غذا، شیرینی یا دیگر خوراکی‌ها را آموزش بدهند، رستوران‌های مختلف را بررسی کنند، چالش‌های مختلف مربوط به غذا راه بیاندازند، دستور پخت غذاها را به چالش بکشند یا مشغول کاوش در آشپزی بین‌المللی شوند. البته برخی از ولاگرهای این حوزه اقدام به تولید محتواهای عجیب و غریب هم می‌کنند که ممکن است برای شما جذاب نباشد اما درهرصورت، طرفداران خاص خودش را دارد.

ولاگری آموزشی

درحقیقت، سازنده‌های ویدیوهای آموزشی بر یادگیری رایگان و به اشتراک‌گذاری دانش در سراسر جهان تمرکز دارند. به لطف این تولیدکنندگان محتوا بسیاری از ما می‌توانیم هرچه را بخواهیم از گوشه‌ی خانه‌ یا محل کارمان یاد بگیریم. ولاگینگ این نوع تولید محتوا، می‌تواند شامل تدریس موضوعات مختلف، توضیح مفاهیم، ​​ارائه‌ی انواع مشاوره‌ها، به‌اشتراک‌گذاری نکات و ترفندها یا آموزش درمورد مهارت‌های مختلف باشد.

ولاگر گیم

ولاگری گیم و بازی‌های کامپیوتری

بازی‌سازی، سال‌هاست که یکی از درآمدزاترین صنایع جهان محسوب می‌شود و ولاگری گیم هم یک زمینه‌ی جذاب برای فعالیت است. ولاگرهای گیم، در مورد تجربیات خود از بازی‌های کامپیوتری انواع مختلفی از محتوای ویدیویی تولید می‌کنند. ویدیوها می‌توانند شامل معرفی بازی‌ها، تست آن‌ها، نکات و ترفندها، و حتی تجربیات شخصی آن‌ها در مورد بازی‌ها باشند.

همچنین، ولاگ‌های بازی شامل ضبط و به اشتراک گذاری فیلم‌های گیم پلی، بحث در مورد استراتژی‌های بازی، بررسی بازی‌ها، نمایش تجهیزات بازی و ارائه توضیحات در مورد صنعت بازی هم هست.

ولاگری ورزش و تناسب اندام

ولاگری ورزش و تناسب اندام

ولاگرهای ورزش و تناسب اندام روی انواع ورزش‌ها، روتین‌های تمرینی، عادات غذایی سالم، نکات سلامتی، بحث های مربوط به سلامت روان و به‌طورکلی، ترویج سبک زندگی سالم تمرکز دارند. این قبیل ولاگرها ممکن است پزشک تغذیه یا مربی ورزش باشند و که انواع تمرینات ورزشی را در ویدیوهای آموزشی به شما یاد بدهند.

در کنار این‌کار، ممکن است شیوه‌ی پخت خوراکی‌های پرانرژی یا غذاهای متناسب با برنامه ورزشی شما را آموزش بدهند. خلاصه اگر به دنبال دستیابی به فرم بدن ایده‌آل خود هستید، دنبال کردن این تولیدکنندگان محتوا را به شما توصیه می‌کنیم.

ولاگری تکنولوژی

ولاگری تکنولوژی و فناوری

ولاگ‌های فناوری شامل بررسی ابزارها و گجت‌های جدید، اخبار و البته به‌روزرسانی‌های مرتبط با اپلیکیشن‌ها یا تکنولوژی‌های جدید است. همچنین، ارائه آموزش‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری می‌تواند بخش دیگر از فعالیت‌های یک ولاگر حوزه‌ی تکنولوژی باشد. علاوه‌براین‌ها، نکات مربوط به خرید تجهیزات دوربین یا انتخاب کامپیوتر مناسب هم در همین زمینه می‌گنجد.

از آنجا که این حوزه گسترده است، تنوع زیادی در آن برای تولید محتوا وجود دارد و اگر بخواهید تا در این زمینه کار کنید، می‌‎توانید مطمئن باشید که موضوع کم نمی‌آورید!

ولاگرهای معروف در ایران

در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان، اینفلوئنسرها، بلاگرها و ولاگرهای زیادی هستند که برای مخاطبانشان محتوای سرگرمی یا آموزش تولید می‌کنند که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

نواب ابراهیمی، ولاگر آشپزی

نواب یک آشپز حرفه‌ای و جوان ایرانی است که در حوزه آشپزی فعالیت گسترده‌ای دارد. او در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از پخت غذاهای مختلف، به‌خصوص غذاهای ایرانی منتشر می‌کند. نواب جدا از اینکه فودبلاگر بوده و در این حرفه فعالیت دارد، سرآشپز صاحب نامی نیز محسوب می‌شود که با انتشار ویدیوهای ۱ دقیقه‌ای، از معروف‌ترین‌های اینستاگرام و یوتیوب فارسی به‌شمار می‌رود.

بنابراین اگر علاقه‌مند به آشپزی هستید، می‌توانید از آموزش‌های او برای تهیه غذاهای خوشمزه و متنوع استفاده کنید. درضمن، نواب یک برادر هم دارد که برای ورزشکاران تولید محتوا می‌کند و در صفحه او می‌توانید غذاهای رژیمی را مشاهده کنید.

صدف مسائلی (صدف بیوتی)، ولاگر زیبایی

صدف مسائلی، یکی از اولین بلاگرهای ایرانی در حوزه آرایش و زیبایی است. او در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام با نام صدف بیوتی شناخته می‌شود و امروزه نزدیک به ۴ میلیون نفر دنبال‌کننده دارد. این ولاگر معروف ایرانی که متولد 1368 است، به‌خاطر تحلیل‌های دقیق و ویدیو‌های باکیفیتی که می‌سازد، شناخته شده.

صدف بیوتی در ویدیوهای خود بیشتر میکاپ‌های روزمره را یاد می‌دهد و گاهی در حوزه گریم هم فعالیت می‌کند. همچنین، همکاری‌های او با برندهای معروف جهانی نیز به شهرت وی افزوده است و امروز برند آرایشی خودش را هم دارد.

نهال سلطانی و حمید فدایی، فشن ولاگر

نهال سلطانی بلاگر حوزه‌ی فشن و عکاس است که در زمینه سبک زندگی و طراحی داخلی فعالیت می‌کند. او در کانادا زندگی می‌کند و صفحه اینستاگرامش دارای بیش از ۱.۵ میلیون دنبال‌کننده دارد.

حمید فدایی هم متولد ۳ تیر ۱۳۶۷ در تهران، یک مدل و طراح ایرانی است که لیسانس مهندسی عمران دارد و به جز مدلینگ، در طراحی و عکاسی نیز فعالیت می‌کند.  حمید در دبی ساکن است و به ورزش و مطالعه علاقه دارد.

جادی، ولاگری برای علاقمندان به تکنولوژی و برنامه‌نویسی

جادی میرمیرانی که با نام مستعار جادی هم شناخته می‌شود، یک برنامه‌نویس، بلاگر و فعال اینترنتی در حوزه‌ی نرم‌افزارهای متن‌باز و لینوکس در ایران است. اگر از برنامه‌نویس‌ها بپرسید، متوجه می‌شوید که بسیاری از آن‌ها با دیدن ویدیوهای او به این رشته علاقمند شده‌اند و یادگیری را شروع کرده‌اند.

جادی فارغ‌التحصیل مهندسی مخابرات از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مقطع کارشناسی است و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه علامه طباطبایی در رشته‌ی جامعه‌شناسی گرفته. تخصص اصلی او در زمینه‌های «امنیت و شبکه» است، اما به تدریس برنامه‌نویسی پایتون، هک، لینوکس، بلاک‌چین و ساخت پادکست‌های مرتبط با تکنولوژی‌های روز هم می‌پردازد. جادی همچنین مجری پادکست‌هایی با عنوان «رادیو گیک» و «رادیو جادی» است و یکی از برندگان “بیست و دومین دوره‌ی جایزه ترویج علم ایران” هم هست.

کسب درآمد از ولاگری

کسب درآمد از ولاگری

افرادی که با زحمت به رسانه‌ای دست پیدا می‌کنند که با کمک آن ‌می‌توانند به هزاران نفر دسترسی داشته باشند، قطعا قدرت و نفوذی بیشتر از آدم‌های معمولی پیدا می‌کنند؛ یکی از اهداف ولاگرها هم رسیدن به دلاری است که این‌کار را از روش‌های مختلف انجام می‌دهند. در زیر روش‌های معمولی که ولاگرها می‌توانند از آن‌ها کسب درآمد کنند را  آورده‌ایم:

درآمد از طریق تبلیغات

یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای پول‌سازی ولاگر‌ها، درآمد تبلیغاتی است. پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب گزینه‌های جذابی را برای پول‌سازی ارائه می‌دهند که به ولاگ‌سازها اجازه می‌دهد تا بر اساس تبلیغات نمایش داده شده، بین بخش‌های مختلف در ویدیوهایشان مبلغی را کسب کنند؛ هر چه تعداد بازدیدها و تعامل‌های ویدیوهای شما بیشتر باشد، درآمد تبلیغاتی شما هم بیشتر خواهد بود.

همکاری با برندها

ولاگ‌سازها می‌توانند با برندها و شرکت‌ها همکاری کنند و قراردادهای اسپانسری و برند امضا نمایند که این هم شامل تبلیغ محصولات یا خدمات در ولاگ‌های شما به ازای پرداخت هزینه یا دریافت محصولات رایگان می‌شود. یکی از نکات مهم در این خصوص، داشتن صداقت تا حد امکان است؛ مثلا خوب است که محتوای اسپانسری را به مخاطبان خود اعلام کنید تا شفافیت با آن‌ها حفظ شود.

تبلیغات کلیکی و کسب درآمد از یوتوب

بازاریابی با لینک‌های وابسته با اضافه کردن لینک‌های وابسته به ولاگ‌های خود، می‌توانید به ازای هر فروش یا کلیک از طریق آن لینک‌ها کمیسیون دریافت کنید. می‌توانید محصولات یا خدماتی را که با محتوای ولاگ‌های شما همخوانی دارند، تبلیغ کنید و درصدی از سود فروش را کسب کنید.

همچنین پلتفرمی مثل یوتوب این امکان را فراهم می‌کند که با رسیدن به تعداد بازدید خاصی بتوانید مبلغی را دریافت کنید.

فروش کالاهای مرتبط

 ایجاد و فروش کالاهای مرتبط با ولاگ‌های شما می‌تواند منبع دیگری از درآمدتان باشد. می‌توانید محصولاتی مانند تی‌شرت، کلاه، لیوان یا سایر محصولاتی که برای مخاطبان شما جالب هستند را طراحی کنید و برای فروش بگذارید.

نکات مهم برای شروع و موفقیت در ولاگری

شروع شغل ولاگری می‌تواند شروع یک تجربه جذاب باشد اما خوب است در زمان شروع به کار، مواردی را در نظر داشته باشید؛ برای مثال، به موضوعی که می‌خواهید تا در زمینه‌ی آن کار کنید و همچنین پلتفرم و شبکه اجتماعی مورد نیاز را مشخص کنید. اگر لازم است، آموزش تولید محتوا را در دستور کار خود قرار بدهید. سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که هم کاربردی و مفید باشد و هم قابلیت جذب مخاطب داشته باشد.

نکته‌ی دیگر برای موفقیت در ولاگری این است که مهارت‌های لازم را داشته باشید یا آن‌ها را تقویت کنید. فن بیان یاد بگیرید و اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید، دوره ببینید تا مشکلی با صحبت کردن جلوی دوربین نداشته باشید. کار با نرم‌افزارهای گرافیکی و ادیت ویدیو را در کنار مبانی فیلم‌برداری و عکاسی بدانید و این در نظر داشته باشید که کیفیت محتوایی که تولید می‌کنید، اهمیت بالایی در موفقیت شما دارد.

بخشی را برای خلاقیت در نظر بگیرید؛ از تولید محتوا با هوش مصنوعی غافل نشوید تا بهترین ایده‌ها را پیدا کنید و در نهایت، سعی نمایید تا محتوایی با انرژی و حس خوب تولید کنید؛ چراکه این‌کار به مخاطبان شما احساس خوبی منتقل می‌کند و ناخودآگاه به جذب فالوور می‌انجامد.

در این مطلب، شما را با دنیای جالب و جذاب ولاگری آشنا کردیم. از ولاگرهای معروف گفتیم و از روش‌های تولید محتوا و کسب درآمد آن‌ها صحبت کردیم و انواع آن را برشمردیم. شما معمولا اینفلوئنسرها و ولاگرهای کدام حوزه را بیشتر دنبال می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[darkoob-smart-support]