طراحی وب یا طراحی اپ؛ کدام بهتر است؟

  • نویسنده : کارشناس سئو دارکوب
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=5530
طراحی وب یا طراحی اپ؛ کدام بهتر است؟

بسیاری از افرادی که به دنبال یک کسب و کار آنلاین هستند، این سوال حتما برایشان پیش می آید که طراحی وب سایت بهتر است یا طراحی اپ. برای پاسخ به این سوال، اول از همه، به تعریف این دو بپردازیم.

طراحی وب سایت به زبان ساده یعنی یک پایگاه اینترنتی در جهت اطلاع رسانی، معرفی محصول یا برند ساخته می شود. طراحی اپ یا همان طراحی اپلیکیشن موبایل یک حیطه نرم افزاری است که برنامه هایی بر روی سیستم های هوشمند ساخته، نصب و اجرا می شود.

اما به پاسخ سوال اصلی خود بپردازیم که کدام یک از آنها بهتر بوده و می تواند برای ما مفید باشد. خیلی از صاحبان کسب و کار، هنگامی که حرف از حضور در فضای آنلاین می شود، در انتخاب بین طراحی وب یا طراحی اپ سردرگم می شوند.

برای انتخاب بین این دو نمی توان گفت کدام یک بهتر است؛ چرا که برای تعیین بهترین انتخاب، به عواملی مانند کاربران شما، بوجه که مد نظر شماست و از همه مهم تر، هدف شما از کسب کار باید نگاه کرد. در ادامه، به مقایسه طراحی وب با طراحی اپ می پردازیم و همچنین وظایف و درآمد این دو شغل را به صورت مفصل بررسی می کنیم.

چرا باید طراحی وب را با طراحی اپ مقایسه کنیم؟

همه ما به این امر آگاه هستیم که گوشی های موبایل روز به روز در حال افزایش و پیشرفت هستند. امروزه در دست هر فردی یک گوشی موبایل هوشمند قرار دارد و به وسیله این گوشی ها می توان هم به اپلیکیشن و هم به سایت ها دسترسی پیدا کرد. در نتیجه برای داشتن یک کسب و کار آنلاین موفق، طراحی اپ یا طراحی سایت بسیار مهم است. حالا چرا باید این دو تا را با هم مقایسه کنیم؟ دلیل مشخص است.

در دنیای دیجیتال امروز، طراحی سایت یکی از مهم ترین حرفه ها است که یادگیری آن زمان تقریبا زیادی می برد. آینده شغلی بسیار مناسبی هم برای این حرفه در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر، طراحی اپ هم بازار کار فوق العاده ای دارد. طراحی اپ نسبت به طراحی وب سایت کمی سخت تر است؛ اما درآمد بیشتری هم دارد. پس باید مقایسه بین این دو را به خوبی انجام دهیم تا بهترین نتیجه گیری برای شما حاصل شود.

از طرفی، طراحی اپ و طراحی وب سایت، از حرفه ای ترین امور برای ارتقای کسب ‌و کار شما هستند. این دو طراحی تفاوت های بسیار ریزی با هم دارند که به خاطر همین در انتخاب آنها خیلی از افراد دچار شک و تردید می‌شوند. برای اینکه بتوان طراحی اپلیکیشن و طراحی وب سایت را به درستی درک کنید، به وظیفه هر یک و مقایسه دقیق و کامل آنها می پردازیم.

وظایف طراح سایت چیست؟

 طراحی سایت

قبل از هر چیزی شما باید وظایف یک طراح وب سایت را بدانید. به طور معمول هر فردی در کسب و کار خود یک سری وظایفی را بر عهده و در اختیار دارد. یک طراح وب سایت هم دارای وظایفی است که با انجام آن وظایف می تواند سایت را به اوج خود برساند. این وظایف گاهی اوقات برای کارفرما یا حتی خود طراح نامشخص است و در بسیاری از مواقع به درستی انجام نمی شود.

طراحان وب باید یک طرح اولیه را به صورت قابل قبول از نظر مشتری را طراحی کند که به طور معمول این طراحی بر روی کاغذ کشیده می شود. پس از انتخاب دامنه و هاست، باید این دو بهم متصل شوند. دامنه همان نام سایت است و هاست هم نوعی فضای مجازی است که با استفاده از آن می توان اطلاعات زیادی را برای کاربران آماده گذاشت. (هاست های مختلفی مثل هاست لینوکس، هاست ویندوز، هاست وردپرس و… وجود دارند که طراح وب سایت باید بداند کدامیک برای نیاز کارفرما مناسب است..) این فضا به چشم دیده نمی شود اما نکات بسیاری برای خرید هاست وب سایت وجود دارد.

وظیفه دیگر یک طراح وب درست کردن صفحات و چیدن آن بر روی سایت است که این صفحات در صورت درخواست مشتری تغییر داده می شود. بعد از این مراحل، سایت باید در حضور کارفرما تست شود که در این میان، سرعت سایت بسیار اهمیت دارد. در نهایت طراح وب آموزش کار با آن سایت و روش استفاده از آن را در اختیار مشتری قرار دهد.

وظایف طراح برنامه های موبایل چیست؟

حالا به وظایف طراح اپ می پردازیم و آنها را بررسی می کنیم. طراحی اپ یا برنامه موبایل مانند طراحی وب، از مهمترین مهارت ها در کسب و کار آنلاین است. اپلیکیشن یا همان اپ، در کسب و کار اینترنتی برای اهداف متنوعی طراحی می شود. این هدف می تواند دریافت خدمات، خرید یک محصول یا خرید یک بلیط باشد یا مواردی از این قبیل. پس فهمیدن و درک وظایف یک طراح اپلیکیشن می تواند کمک زیادی به مقایسه طراحی وب با طراحی اپ کند.

یک برنامه نویس برای طراحی اپلیکیشن وظایفی دارد. وظایف آنها شبیه طراحان وب سایت است. قبل بررسی وظایف طراح لازم است ذکر شود که این وظایفی که گفته می شود، بخش بسیار کوچکی از وظایف آنها است. اول از همه یک طراح برنامه موبایل، باید ظاهر آن اپلیکیشن را بسازد.

این طراحی ظاهری نوشتن مرتب و دقیق کدها و نقشه بندی هایی که در آینده ممکن است رخ دهد را شامل می شود. در ادامه، طراح اپ باید باگ ها را پیش بینی کند و نقشه ای برای آنها رسم کند تا دچار مشکل نشود. یک طراح اپ باید همگام با پیشرفت های دنیا به روز باشد و با اعضای تیم هماهنگ باشد.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که بهترین و آینده دارترین زبان برنامه نویسی اپ را بشناسید تا با یادگیری آن آینده خود را تضمین کنید. پیشنهاد می کنیم کمی در این مورد تحقیق کنید.

طراحی اپلیکیشن

طراحی اپ پروسه زمان بری برای طراحان است. در این مسیر، ممکن است طراحی دچار مشکلات زیادی هم شود. اما این هنر طراح است که بتواند تمام این مشکلات را رفع کرده و بهترین نتیجه را برای کارفرما ارائه دهد. پس باید این نکته در ذهن شما باشد که طراحی اپ ممکن است کمی سخت تر از طراحی وب باشد.

مقایسه یک طراح وب با طراح اپ

وظایف کلی طراحان وب و اپ را آموختیم. حالا درباره مقایسه این دو حرفه فوق العاده آینده دار صحبت خواهیم کرد. برای این مشاغل نمی توان به صورت مستقیم گفت که کدام یک از آنها بهتر است؛ زیرا هر دو آنها فوق العاده بوده و خود شما باید تصمیم بگیرید که این گزینه بهتر از دیگری است. در زیر به 5 تا از مهم ترین فاکتور ها برای هر کسب و کار را مقایسه می کنیم و در نهایت این شما هستید که گزینه متناسب با سلیقه و توانایی ها و اهداف خود را انتخاب کنید.

1. بازار کار هر یک از این مشاغل

بیشتر افراد وقتی از بازار کار برای کسب و کارهای آنلاین می شنوند چنین فکر می کنند که هیچ تضمینی برای آنها وجود ندارد. اما این چنین نیست و این عدم ضمانت برای شغل های طراحی سایت و طراحی اپ صدق نمی کند. بازار کار طراحی وب را همه می دانند. با توجه به اینکه طراحی وب زبان های مختلفی را می تواند شامل شود، بازار کار هریک از متخصصین آن می تواند بسیار جذاب باشد.

برای مثال، فرض کنید شما از php برای طراحی وب استفاده می کنید. یک طراح سایت مسلط به زبان php می تواند کدهای مختلف را با قابلیت های متنوع در وب سایت پیاده سازی کند. از طرف دیگر، این وب سایت است که نشان می دهد فرد چقدر مهارت دارد؛ پس بازار کار او هم به همین نمونه کار های او وابسته است. در سمت دیگر، طراحان با وردپرس وجود دارند؛ این طراحان معمولا کدنویسی خاصی انجام نمی دهند و با همان کار ویرایش و ثبت، مراحل طراحی سایت را انجام می دهند.

باید دقت داشته باشید که طراحی اپ هم همین داستان را در پیش می گیرد. زبان های مختلف با استفاده از نرم افزارهای متنوع برای طراحی سایت وجود دارند که هرکدام از آنها نشان می دهند که شما چه مهارتی می توانید پیاده سازی کنید. برای مثال، نرم افزار Android Studio یکی از محبوب ترین نرم افزارها برای طراحی اپ است. این نرم افزار کدهای مختلف را با قابلیت های متنوع می تواند در اپ نهایی پیاده سازی کند. بازار کار برای یک طراح اپ هم متناسب با مهارت های او متفاوت است.

محیط کار هم برای هر دوی این مهارت ها متنوع است. شما هم می توانید بصورت حضوری کار کنید و هم می توانید فریلنسر (دورکار) شوید و درآمد داشته باشید.

2. آینده شغلی طراح وب و طراح اپ

در گذشته افراد در سراسر جهان علم کمی از اینترنت داشته اند و کم کم این فرهنگ گسترش یافت. تا 10 سال پیش مردم از خرید در اینترنت آگاه نبوده اند یا برای خریدهای اینترنتی، به سایت های موجود اعتماد خیلی کمی می کردند. بعد از آن که گوشی های پیشرفته تر با قابلیت های بیشتر بین مردم رواج پیدا کرد، اعتماد برای خرید یک محصول بیشتر شد و این خریدها بیشتر پیشرفت کرد.

در سال های نخست، پیشرفت عظیمی در دنیای مجازی شکل گرفت و حالا مردم خریدهای اینترنتی را به خریدهای حضوری ترجیح می دهند. حالا در ادامه، روز به روز سایت ها و همچنین اپلیکیشن ها در حال افزایش است و مردم تمایل زیادی به طراحی وب و اپ پیدا کرده اند. کسانی که شغلشان طراح وب سایت و یا طراح اپ است و در این کار حرفه ای شده اند، کار برایشان در هر شرایطی فراهم است. در نتیجه، آینده شغلی بسیار عالی برای هر دوی این مهارت ها وجود دارد. در آینده، طراحی وب و طراحی اپ یکی از بی نظیر ترین شغل ها محسوب می شود.

نکته بسیار مهم دیگر این است که هر دوی این مهارت ها در سراسر دنیا طرفدار دارند. یعنی شما اگر بتوانید طراحی وب را با مهارت بالایی انجام دهید، می توانید طراحی وب سایت را برای خارجی زبانان و کشورهای خارجی هم انجام دهید. از طرف دیگر، طراحی اپ هم به همین شکل است؛ شما می توانید با دریافت پروژه های خارجی، طراحی اپ و طراحی وب با درآمد دلاری داشته باشید. پس اگر این هنرها و مهارت ها را یاد بگیرید، هم برای فارسی زبانان و هم برای کشورهای خارجی می توانید مهارت خود را به نمایش بگذارید.

3. درآمد طراح اپ و درآمد طراح وب

درآمد طراح اپ و درآمد طراح وب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال، تصور کنید شما یک طراح اپ با مهارت بالا هستید. این مهارت را طی چندین سال و هزاران پروژه بدست آورده اید. پس درآمد کنونی شما نسبت به درآمد چند سال پیش شما چندین برابر خواهد بود. پس زمان و تجربه شما از مهمترین فاکتورها در تعیین درآمد نهایی است.

درآمد یک طراح وب بسته به زبان برنامه نویسی و مهارت های او است. یک طراح وب می تواند کدنویسی را بصورت چند زبانه یاد بگیرد و خود آچار فرانسه طراحی سایت شود! در این صورت می تواند بخش اعظم یک پروژه طراح وب سایت را برای خود بگیرد و درآمد بسیار بالایی هم خواهد داشت. بصورت میانگین، می توان درآمد این افراد را حدود 50 میلیون تومان در ماه در نظر گرفت. از طرفی، وردپرس کارانی که بدون کدنویسی مشغول به طراحی سایت هستند، می توانند درآمدی بالای 10 میلیون تومان در ماه داشته باشند.

حال گزینه بعدی، یعنی طراح اپ. درآمد طراحی اپلیکیشن موبایل، با توجه به سختی بیشتر کار، می تواند بیشتر از طراحی وب باشد. در یک برنامه موبایل، ما بخش های مختلفی را شاهد هستیم. از مهمترین بخش های طراحی اپ موبایل هم می توان به طراحی رابط کاربری رابط گرافیکی اشاره کرد. این بخش می تواند توسط خود این فرد انجام شود که باعث می شود درآمد بسیار خوبی داشته باشد. بطور میانگین، می توان درآمد یک طراح اپ با مهارت بالا را حدود 50 میلیون تومان در ماه در نظر گرفت.

هرچقدر که مهارت یک طراح در حیطه شغلی اش بیشتر و خاص تر باشد، مشتریان ایشان هم هزینه بیشتری برای کار آن فرد اختصاص خواهند داد. مهم نیست طراحی اپ را انتخاب کنید یا طراحی وب ، مهم این است بتوانید در  حوزه کاری خود متخصص باشید.

4. نحوه یادگیری طراحی وب و طراحی اپ

یادگیری طراحی وب و طراحی اپ روش های متنوعی دارد. پیشنهاد ما مشاهده دوره های آموزشی با بیشترین بازدهی است. شما می توانید با ورود به یوتیوب و آپارات هم این دو مهارت را یاد بگیرید؛ اما باید در نظر داشته باشید که هر کدام از این پلتفرم ها دارای مشکلاتی در بخش آموزش هستند. یکی از عمده این مشکلات، کاربردی نبودن آموزش ها در دنیای واقعیت ها است. شما پس از یادگیری مهارت باید بتوانید آن را پیاده کنید و از آن به درآمد برسید.

پیشنهاد ما مشاهده دوره های آموزشی کامل با ارائه پشتیبانی و پروژه های مخصوص دوره است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر برای دوره های آموزش طراحی وب و طراحی اپ، با مشاورین ما در تماس باشید.

5. زمان یادگیری طراحی اپ و طراحی وب

زمان یادگیری طراحی وب و طراحی اپ حداقل یک سال است. شما باید حدود یک سال آموزش منظم ببینید و پروژه های مختلف را با سطوح متنوع انجام دهید. در نهایت این شما هستید که تعیین می کنید این پروژه ها می توانند باعث افزایش سطح مهارت های شما شوند یا خیر. برای این منظور، باید هدف گذاری فوق العاده خود را با انگیزه های بی نظیر همراه کنید.

زمان یادگیری برای طراحی وب که با برنامه نویسی و کدنویسی باشد، حداقل 1 سال و بیشتر تعیین می شود. شما در این مدت یاد می گیرید چگونه با دیتابیس کار کنید، بخش های مختلف سایت را بسازید، صفحه سازی و ارتباط دهی بخش های مختلف سایت را یاد می گیرید. از طرف دیگر، یاد می گیرید که چگونه می توان بهترین رفع ایرادات را از باگ های مختلف سایت انجام دهید. در طرف دیگر، شما وردپرس را دارید. به نسبت درآمد بسیار پایین تر طراحی سایت بدون کدنویسی، یادگیری آن هم ساده تر و با زمان کمتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که زمان یادگیری طراحی اپ موبایل هم حداقل 1 سال است. شما در این مدت زمان یاد می گیرید که چگونه یک بیس برای طراحی داشته باشید، المان های مختلف را به آن وارد کنید و طراحی خود را واکنشگرا (ریسپانسیو) انجام دهید. از طرف دیگر هم یاد می گیرید که چگونه می توان باگ های بیشمار اپ طراحی شده را بگیرید و با ارائه آپدیت های مختلف، بهترین نتیجه را به کارفرما بدهید.

طراحی وب بهتر است یا طراحی اپلیکیشن؟

در این مقاله بطور کامل بررسی کردیم که وب سایت بهتر است یا اپلیکیشن، بازار کار هرکدام، آینده شغلی، زمان یادگیری، نحوه یادگیری و درآمد آنها پرداختیم. گفتیم که طراحی اپ کمی سخت تر از طراحی وب است و در نهایت یادگیری طراحی اپ زمانبر تر و معمولا پر هزینه تر است. از طرف دیگر، هرکدام از این مهارت ها باید با تجربه و نمونه کارهای شما عجین شوند تا بتوانید بهترین نتیجه را هم بگیرید.

شما برای یادگیری مهارتی جدید، نیاز به آموزش دیدن دارید. این آموزش دیدن برای شما قطعا همراه با هزینه خواهد بود تا بهترین نتیجه را بگیرید. اما توجه کنید که این هزینه را می توانید در همان ماه های اول کار خود براحتی کسب کنید.

برای یادگیری این مهارت ها می توانید از آموزش های موجود در وب سایت ما استفاده کنید.

برای طراح وب شدن می بایست مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. آموزش HTML
  2. آموزش CSS
  3. آموزش BootStrap
  4. آموزش وردپرس
  5. آموزش جاوا اسکریپت
  6. آموزش php (با یادگیری این زبان تبدیل به یک طراح سایت حرفه ای خواهید شد.)

برای یادگیری طراحی اپ هم (با ری اکت نیتیو) طی کردن مراحل زیر به ترتیب مورد نیاز است.

  1. آموزش HTML
  2. آموزش CSS
  3. آموزش جاوا اسکریپت
  4. آموزش React Native