بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن موبایل

  • نویسنده : راضیه محمودی فرد
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=4688
بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن موبایل

همان طور که می‌دانید اکثر مردم گوشی هوشمند دارند و اکثر کارهای خود را از قبیل بازی و سرگرمی، شبکه‌های اجتماعی، اخبار، کسب‌ و کار و مسافرت و غیره را از طریق اپلیکیشن ها برنامه ریزی می‌کنند. از آنجایی که اپلیکیشن ها در تمامی بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بیش از 70 درصد ترافیک سایت‌ها را کاربران موبایلی تشکیل می‌دهند که این گویای اهمیت اپلیکیشن هاست بنابراین با یادگیری طراحی اپ موبایل و آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل می‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید.هر کسب و کاری که یک سرویس یا محصول ارائه می‌دهد می‌تواند با ساخت و نصب یک برنامه ساده برای همیشه در دسترس کاربران باشد. در ادامه اگر مایلید بدانید بهترین زبان برنامه نویسی برا اپلیکیشن موبایل کدام هست در این مقاله با همراه باشید.

اپلیکیشن موبایل یا App  به معنی کارافزار، نرم افزار کاربردی یا برنامه کامپیوتری است که برای کاربری در گوشی های هوشمند تلفن همراه کاربرد دارد. به تمامی برنامه هایی که شما در موبایل خود دارید و خیلی از کارهای روزمره خود را از طریق این برنامه ها انجام می‌دهید؛ اپلیکیشن گفته می‌شود.  

اپلیکیشن ها به دو دسته فنی و کاربردی تقسیم می‌شوند؛ از  نظر فنی به ، برنامه وب، برنامه بومی و برنامه ترکیبی تقسیم می‌شود و از نظر کاربردی به خدماتی، بازی‌ها، فروشگاهی، تجاری، آموزشی، سبک زندگی، سرگرمی،کاربردی، گردشگری، کتاب، سلامت و تناسب اندام ، غذا و نوشیدنی، بهره وری، موزیک، ورزشی، مرجع، عکس و فیلم، دارایی و مالی، خبری، شبکه اجتماعی، پزشکی و جهت یابی تقسیم می‌شود.

 

بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن

حدود 700 زبان برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و بهتر است با توجه به هدف و سیستم عامل خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. همچنین اولین قدم برای آموزش طراحی اپ موبایل این است که شما ابتدا پلتفرم خود را مشخص کنید . باید ببینید می خواهید برای چه سیستم عاملی اپلیکیشن تولید کنید پلتفرم های زیادی همچون blackberry, Android , iOS, windows ,  و symbian و … وجود دارد که میتوانید برای موبایل ها پیدا کنید اما در بین آن ها این Android  و iOS است که به بازار موبایل های هوشمند تسلط دارند.

 

 

همچنین بخوانید: زبان های برنامه نویسی برای طراحی وب

 

 

زبان های برنامه نویسی موبایل اندروید

  1. Java: یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید است. این زبان از طریق Android SDK پشتیبانی می‌شود.
  2. Kotlin: زبانی که توسط شرکت JetBrains توسعه داده شده و به عنوان زبان رسمی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید اعلام شده است.

زبان های برنامه نویسی موبایل iOS 

  1. Swift: زبان برنامه‌نویسی رسمی توسعه اپل برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS و macOS است. Swift از ویژگی‌هایی مانند کدنویسی ایمن‌تر، کارایی بالا و ابزارهای پیشرفته برای توسعه استفاده می‌کند.
  2. Objective-C: این زبان برنامه‌نویسی تا قبل از معرفی Swift به عنوان زبان اصلی توسعه اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار داشت. Objective-C همچنان در برنامه‌نویسی iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از اپلیکیشن‌های قدیمی با این زبان توسعه داده شده‌اند.

 در کل زبان برنامه نویسی جاوا، سی شارپ، سی پلاس پلاس، زبان Kotlin، زبان پایتون و فلاتر جز بهترین زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن هستند. در ادامه قصد داریم دو زبان برنامه نویسی React Native و Flutter را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

 زبان برنامه نویسی React Native

React Native که در حقیقت یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که توسط فیس بوک ارائه شده است و به شما امکان برنامه نویسی و اپ‌های اندروید و ios را می‌دهد و نیاز به طراحی اپ اندروید و ios به صورت جدا نیست و همون کد رو می تونید به صورت جدا استفاده کنید هزینه طراحی اپ با React Native خیلی پاییینه و خیلی سریع میتونید اپ رو طراحی کنید.

ممکن است این سوال براتون پیش بیاد که آیا برای توسعه اپلیکیشن های موبایل جاوا و سوئیفت بهتر است یا ری اکت نیتیو؟ اندروید و iOS، سهم بزرگی از بازار موبایل را در اختیار دارند. زبان رسمی ساخت اپلیکیشن برای اندروید هم، جاوا است؛ البته مدتی است که زبان کاتلین هم به آن اضافه شده است که طرفدار چندانی در میان برنامه نویسان ندارد. از طرفی اپلیکیشن‌های iOS از زبان سوییفتSwift  استفاده می‌کنند. در حالی که React Native می‌تواند در توسعه‌ی هر دو سیستم عامل مورد استفاده قرار گیرد.

در یک مقایسه کلی می‌توان گفت که مسیر یادگیری React می‌تواند برای شما بسیار سریع‌تر باشد و راحتتر میتوانید این زبان را یاد بگیرید. کار با React Native ساده‌‌تر از جاوا است؛ به خصوص اگر آشنایی چندانی با زبان جاوا نداشته باشید React Native به منابع کمتری نیاز دارد، زیرا با آن برای اندروید و iOs به صورت یک جا کدنویسی می‌شود. اما برخی از ویژگی‌های اندروید و iOS سبب می‌شوند تا توسعه دهندگان برخی از قسمت‌های کد را برای iOS یا اندروید به صورت خاص شخصی سازی کنند که بخش های زیادی هم نیستند و بیشتر این کد ها یکی میباشد.

یکی دیگر از تفاوت‌ها این است که جاوا و سوییفت زبان‌های کامپایلری هستند، در حالیکه ری اکت نیتیو یک زبان تفسیری است. به عنوان مثال اگر اشتباهی در نوع تعریف و یا مقدار متغیرها در کدهای جاوا اسکریپت شما ایجاد شود و متوجه آن نشوید، کامپایلری وجود ندارد که که جلوی این کار را بگیرد و در زمان اجرا به آن پی خواهید برد.

در ادامه چند تا از ویژگی های React Native رو بصورت موردی بیان میکنیم:

  • کامپوننتی بودن و امکان استفاده از کامپوننت ها در پروژه های دیگر و به کارگیری کامپوننت های دیگر افراد به منظور سادگی و سریعتر شدن کار.
  • ساخت رابط کاربری زیبا برای اپلیکیشن (به دلیل وجود استایل css و jsx ) skype
  • هیچ محدودیتی برای شما نیست میتوانید هرموقع خواستید توی ریکت نیتیو کدهای java , swift بنویسید تا کامپوننت های نیتیو خودتونو به وجود بیارید.
  • یه فرانت اند کار خوب میتواند با گذاشتن تایم کمی ریکت نیتیو رو به خوبی فرا بگیرد و همچنین برنامه نویس های اندروید و Ios هم که تا الان نیتیو کار میکردند با یادگرفتن پایه های وب به سمت ریکت نیتیو بیان.
  • بدون اینکه از زبان های نیتیو هم سردر بیارید میتونید با ری اکت نیتیو کار کنید و فقط باید قواعد اپلیکیشن و تفاوتش با وب رو فرا بگیرید.
  • نیازی نیست برای توسعه اپ اندرویدتون از اندروید استودیو و برای ios از xcode استفاده کنید و آزادانه میتونید از هر ادیتوری استفاده بکنید و لذت ببرید.

مزیت های استفاده از ری اکت نتیو ( React Native )  : 

  • استفاده از api های اصلی پلتفرم ها
  • جامعه ی زیاد
  • حداکثر استفاده مجدد از کد و صرفه جویی در هزینه و زمان
  • نمایش تغییرات بصورت زنده
  • پرفرمنس بهتر
  • ماژولار و معماری بصری قوی مثل React 

 

زبان برنامه نویسی Flutter

Flutter توسط گوگل در سال ۱۳۹۷ ارائه شد البته از سال ۱۳۹۴ وجود داشته و توسط گوگل معرفی شده است، اما تا قبل از اواسط ۱۳۹۷ که به صورت رسمی منتشر و روانه بازار شد، در مرحله آزمایشی قرار داشت Flutter امکان طراحی اپ های اندروید و ios را به صورت هم زمان به شما می دهد در فلاتر، امکان توسعه برنامه کاربردی بومی تنها با یک کد مبنا وجود دارد یعنی شما می‌توانید فقط با یک زبان برنامه‌نویسی و یک کد مبنا، دو یا چند اپلیکیشن مختلف برای سیستم عاملIos  و اندروید بسازید Flutter از دو بخش مهم تشکیل شده است.

  1. SDK بسته توسعه نرم‌افزار مجموعه‌ای از ابزارها که به توسعه اپلیکیشن کمک می‌کنند.
  2. چارچوب نرم‌افزاری (واسط مبتنی بر ویجت‌ها) :  مجموعه‌ای از اجزای رابط کاربریکه ‌می‌توان آن‌ها را براساس نیاز، شخصی‌سازی کرد. به عنوان مثال، می‌توان دکمه‌ها، ورودی‌های متنی، اسلایدرها و سایر عناصر در اپلیکیشن‌ها را نمونه‌هایی از ویجت‌های Flutter دانست.

در Flutter امکان ساخت کل یک واسط کاربری از صفر تا صد به وسیله ویجت‌ها محقق می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند ویجت‌های دلخواه خودشان را در Flutter بسازند. در حال حاضر، Flutter  تنها SDK  موبایلی محسوب می‌شود که نما‌های واکنش‌پذیر را بدون نیاز به پُلJava Script  ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان بسیاری Flutter را در پروژه‌های خود به کار می‌گیرند.

ویژگی های Flutter

  • سرعت بالا در توسعه ی اپلیکیشن
  • رابط کاربری منعطف
  • رایگان بودن تمام ابزار های مورد نیاز
  • عملکرد عالی

بازار کار فلاتر

فلاتر بعد از React معرفی و ارائه شده زیان برنامه نویسیReact  جایگاه خود را در بازار کار توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی تثبیت کرده است. اما Flutter هم در حال پیشرفت است به طوری که  بیش از دو میلیون توسعه‌دهنده در دو سال اخیر و از ابتدای انتشار Flutter، از آن استفاده کرده‌اند و این میزان به طور پیوسته در حال رشد است. تقریبا در هر ماه، نیم میلیون توسعه‌دهنده از آن استفاده می‌کنند. اگر چه در حال حاضر میزان تقاضا برای موقعیت‌های شغلی مرتبط با Flutter  نسبت به React کم‌تر است، اما با توجه به رشد نیاز به توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی این انتظار وجود دارد که در آینده موقعیت‌های شغلی و سطح تقاضای برای فلاتر نسبت به React بیشتر شود.   

مسیر یادگیری فلاتر (Flutter)

برای یادگیری فلاتر باید این مسیر رو دنبال کنید:

  1. آشنایی به مبانی کامپیوتر: مفاهیمی مثل نحوه عملکرد و کاربرد کامپایلر یا مباحث ساده‌تر مثل آشنایی با نحوه عملکرد سیستم عامل، CPU، Memory و …
  2. تسلط به مفاهیم شی گرایی
  3. زبان دارت (Dart)
  4. آشنایی با نحوه عملکرد فریمورک Flutter
  5. آشنایی با مفاهیم State Management و Widget
  6. کسب تخصص در زمینه‌های مختلف فریمورک فلاتر مثل معماری‌های نرم افزاری، مدیریت Stateها، پلاگین‌ها و …

چقدر طول می‌کشه زبان دارت (Dart) رو یاد بگیریم؟

اگر تجربه برنامه نویسی با زبان‌های جاوا، کاتلین، جاوا اسکریپت و یا ++C رو داشته باشین، نهایتا ۳ روز طول می‌کشه، ولی اگر تا بحال هیچ تجربه برنامه نویسی نداشتین ۱ ماه.

چقدر طول می‌کشه بتونیم برنامه نویس فلاتر (Flutter) بشیم؟

اگر تجربه برنامه نویسی موبایل مثل Android یا IOS داشته باشید یا با فریمورک‌های وب مثل React Js، Vue Js، Angular کار کرده باشید، ۱ تا ۳ ماه زمان می‌بره تا برنامه نویس فلاتر بشید

مزایای آموزش Flutter

  • سادگی یادگیری و استفاده از فلاتر
  • سرعت بالای توسعه و بازدهی فلاتر
  • سرعت اجرا و عملکرد مناسب
  • سازگاری بالا
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه
  • متن‌باز بودن
  • سازگاری فلاتر با استارتاپ‌های MVP
  • پشتیبانی اندروید استودیو و VS Code از فلاتر
  • هر نوع اپلیکیشنی با استفاده از فلاتر قابل توسعه است. از ساخت اپلیکیشن برای خورده فروشی های آنلاین گرفته تا بانکداری و کسب و کارهای بزرگ می‌توان فلاتر را به کار گرفت.

اگر قصد تولید سریع اپلیکیشن با ظاهر زیبایی را دارید ، فلاتر بهترین گزینه است ، چرا که علاوه بر توسعه سریع اپلیکیشن کاهش هزینه های چشم گیری را به همراه دارد زیرا نیازی نیست برای یک پروژه از دو زبان مختلف یکی برای اندروید و دیگری برای ios استفاده شود و همین امر باعث کاهش زمان و هزینه می شود اگر علاقه‌مند به آموزش Flutter یا آموزش React Native هستید میتوانید در دوره آموزش طراحی اپ موبایل در آموزشگاه شرکت برنامه نویسی دارکوب ثبت نام کنید. چرا که شرکت طراحی سایت دارکوب یکی از بهترین شرکت ها می باشد که در ده سال اخیر توانسته است بهترین خدمات را در زمینه طراحی سایت و آموزش های زبان برنامه نویسی به مشتریان خود ارائه کند.

 

کلام آخر

چند روش هست که می توانید با استفاده از آنها شروع به ساخت برنامه های اندروید  یا iOS کنید و یک اپلیکیشن داشته باشید:

اول: سفارش دادن پروژه به برنامه نویس ها؛ سپردن طراحی اپلیکیشن و سایت خود به اشخاص حرفه‌ایی اگر چه هزینه بر هست اما یک راه عالی برای دریافت برنامه ای است که در ذهن دارید که نتیجه آن طراحی اپلیکیشن حرفه ای خواهد بود

دوم: خودتان اپلیکیشن خود را توسعه دهید؛ قطعا برای این کار مهارت در چندین زبان برنامه نویسی مورد نیاز است. که برای شروع پیشنهاد می‌شود که ابتدا برای آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل یکی از دو پلتفرم android  و iOS  را انتخاب کنید بعد از تسلط بر یکی از آنها می‌توانید به راحتی به سراغ  پلتفرم دیگر بروید. در اینجا ما دو زبان برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن React Native و Flutter را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آموزشگاه دارکوب با ارائه به روزترین مطالب آموزش طراحی اپلیکیشن می تواند شما را در این مسیر همراهی کند.

سوم: از نرم افزار های ساخت اپلیکیشن استفاده کنید؛ ابزار نرم افزاری که به کاربران اجازه می دهد بدون دانش برنامه نویسی و آشنایی با کد یک اپلیکیشن طراحی کنند. شرکت دارکوب در زمینه طراحی اپلیکیشن (طراحی اپ) از ابتدا تا انتهای روند ساخت هم به صورت Native و هم به صورت وب اپلیکیشن (PWA)، پیاده سازی می کند.

اگر شما هم با خواندن این مطلب به وب اپلیکیشن ها علاقه مند شدید و می خواهید نحوه طراحی آن را یاد بگیرید، مقاله زیر برای شما تدوین شده است.

 

مقاله: آموزش طراحی PWA