بهترین مشاغل برای دورکاری (فریلنسری) کدامند؟

  • نویسنده: محمد رضا ملکی
  • بازبینی شده توسط: محمد رضا ملکی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=12852
بهترین مشاغل برای دورکاری (فریلنسری) کدامند؟

در دنیای امروز، با پیشرفت سریع فناوری و گسترش اینترنت، دورکاری یا فریلنسری به یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های کار تبدیل شده و  توانسته به محبوبیت زیادی بین افراد در بیشتر مشاغل برسد. در این شیوه از کار افراد می‌توانند بدون نیاز به حضور در محل کار از خانه یا هرجایی فعالیت شغلی خود را انجام دهند. انعطاف در زمان‌بندی، امکان مدیریت بهتر زندگی کاری و شخصی و فرصت‌های بی‌شمار این نوع اشتغال تنها گوشه‌ای از مزایای بی‌پایان این نوع اشتغال است.

اما انتخاب از بین بهترین مشاغل برای دورکاری اهمیت ویژه‌ای دارد. شاید برای بیشتر افراد پیداکردن یک شغل مناسب که هم با توانایی‌ها و علاقه هایشان سازگار باشد هم درآمد مناسبی دارشته باشد چالش برانگیز است. از طراحی وب‌سایت و برنامه نویسی بگیرید تا ادمینی شبکه‌ اجتماعی و تولید محتوا همه این فرصت‌ها برای کسانی که دنبال شغل در حوزه دورکاری یا فریلنسری هستند بستر مناسبی است. یک انتخاب درست و صحیح از ابتدا به شما کمک کرده تا در طول مسیر رشد خوب و سریع‌تری داشته باشید.

در این مقاله از آموزشگاه دارکوب قصد داریم نگاهی عمیق به بهترین مشاغل برای دورکاری یا فریلنسری بیندازیم. ما در اینجا  با شماییم تا به شما کمک کنیم که براساس مهارت و علاقه خود، مسیری مناسب را انتخاب کنید. قرار است نکات و توصیه‌هایی برای موفقیت در این راه را با شما به اشتراک بگذاریم. در هر شغل فریلنسری، از یادگیری یک مهارت تا ارتباط با مشتریان و گرفتن پروژه چالش‌های خاص خود را خواهد داشت اما اگر آگاهی کامل از مسیر داشته باشید و از تجارت دیگران بهره ببرید می‌توانید یکی از موفق‌ترین‌ها در تخصص خود تبدیل شوید

فریلنسر(دورکار) کیست؟

فریلنسر یا دورکار به کسی گفته می‌شود که به صورت کاملا مستقل و بدون هیچ تعهدی به یک شرکت یا سازمان خاص، پروژه‌های مختلفی را برای اشخاص یا شرکت‌ها انجام می‌دهد. کارمندان دائمی به صورت مستقیم با یک شرکت یا سازمان در ارتباط هستند اما یک فریلنسر به نوعی یک پیمانکار مستقل است و می‌تواند به صورت همزمان با چند کارفرما یا چند سازمان مختلف کار کند. فریلنسر با سبک کاری خاص خود، امکان فعالیت در هرزمان و مکانی را دارد و همین مسئله آزادی بیشتر در انتخاب تعداد پروژه‌ها و مدیریت برنامه را به شخص می‌دهد.

امروزه مشاغل برای دورکاری بسیار متنوع است و فرصت‌های بی‌شماری را برای علاقمندان فراهم می‌کند. برخی از محبوب‌ترین حوزه‌های فریلنسری شامل طراحی وب‌سایت، برنامه نویسی وب، طراحی اپلیکیشن و  دیجیتال مارکتینگ هستند. با این حال برای یک فریلنسر متخصص اصلا محدودیتی وجود ندارد مثلا شما به عنوان یک برنامه نویس وب‌سایت مشغول به کار شده اید و پروژه‌های مختلفی نظیر طراحی و توسعه‌ وب‌سایت‌ها، بهینه‌سازی موتورهای جستجو(SEO)و غیره را هم انجام دهید.

بهترین مشاغل برای دورکاری

فریلنسری از چه زمانی بشدت فراگیر شد؟

آغاز فریلنسری به عنوان یک شیوه‌کاری مستقل از دهه 1990 و با ظهور اینترنت کلید خورد. اینترنت به فریلنسرها این امکان را داده تا بدون حضور در محل کار، با مدیران خود در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و پروژه‌های متنوعی را مدیریت کنند. این تغییرات نقطه عطفی در ایجاد مشاغل برای دورکاری شد و توانست به یکی از گزینه‌های محبوب در بین افراد تبدیل گردد که هدفشان رسیدن به آزادی عمل و انعطاف پذیری بیشتر بود. از آن زمان فریلنسری به تدریج در بازار نیز جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است. 

با آغاز دهه 2000 و پس از آن بحران مالی در سال 2008، فریلنسری نیز به صورت چشمگیری رشد کرد. بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود به دنبال فریلنسرها بودند و این روند باعث ظهور پلتفرم‌های آنلاین UpworkوFreeLancer شد. اکنون افراد زیادی با تخصص‌های مختلف از جمله برنامه نویسی وب و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت به عنوان یک فریلنسر هستند. این پلتفرم‌ها توانستند انقلاب عظیمی را در مشاغل فریلنسری ایجاد کنند و به نوعی دسترسی افراد به مشاغل برای دورکاری را تسهیل نمودند.

سال 2020 با شیوع ویروس کرونا نقطه عطفی را در تاریخ فریلنسری رقم زد. با وجود اعمال محدودیت‌های رفت‌آمدی مختلف و تعطیلی دفاتر میلیون‌ها نفر بالاجبار به دورکاری در منزل روآوردند. این تغییرات باعث شد تا مشاغل فریلنسری بیشتر شناخته شوند. با تغییرات بوجود آمده فریلنسری نشان داد که نه تنها یک انتخاب موقتی نیست بلکه بخشی دائمی و جدایی ناپذیری از آینده‌ی کار در بازار آزاد و مدرن محسوب می‌شود.

بهترین مشاغل برای دورکاری

معرفی بهترین مشاغل برای دورکاری در منزل

افراد زیادی در جستجوی مشاغل برای دورکاری هستند تا اینکه بتوانند از خانه یا هر جایی درآمد زایی کنند و به جای ماندن در ترافیک، هزینه‌های بسیارجابجایی و تحمل یک محیط ثابت کاری بتوانند از انجام شغل خود در عین کسب درآمد لذت کافی ببرند. در این قسمت قرار است به بهترین مشاغل که برای دورکاری در منزل مناسب هستند را معرفی کنیم.  

1-طراحی و برنامه نویسی وب‌سایت

در این بخش، انتخاب یک عنوان کلی ممکن است کمی گیج کننده بنظر برسد، زیرا این دو حوزه، هرچند بصورت مستقیم باهم مرتبط هستند، اما تفاوت‌های مهمی دارند که نمی‌توان نادیده گرفت. به دلیل همین تفاوت‌هاست که هر یک نیاز به تخصص‌های متفاوتی دارند. طراحی وب سایت بیشتر جبنه‌های بصری را مورد توجه قرار می‌دهد که در اصطلاح به این افراد فرانت-اند کار می‌گویند.

این درحالی است که برنامه نویسی وب به کدنویسی و عملکرد اصلی سایت اشاره دارد که به یک برنامه نویس وب سایت بک-اند کار می‌گویند. علت ذکر عنوان کلی تنها برای کاهش حجم متن بوده است. با این حال لازم به ذکر است که هرکدام از این زمینه‌ها توسعه دهندگان خاص خود را دارد. در حال حاضر این مشاغل در صدر مشاغل دورکاری و همه آگهی های استخدام دورکاری قراردارند.

 

تخصص / زبان / فریمورک درآمد متوسط ساعتی ماهانه پروژه‌ای
React 45 – 100 دلار 6,000 – 12,000 دلار 3,000 – 7,500 دلار
SaaS Development 50 – 110 دلار 7,000 – 13,000 دلار 3,500 – 9,000 دلار
Ruby on Rails 45 – 90 دلار 5,500 – 11,000 دلار 3,000 – 7,000 دلار
Angular 40 – 90 دلار 5,500 – 11,000 دلار 2,500 – 6,500 دلار
Python (Django) 35 – 80 دلار 5,000 – 10,000 دلار 2,500 – 6,500 دلار
JavaScript 35 – 80 دلار 5,000 – 10,000 دلار 2,500 – 6,000 دلار
طراحی وب‌سایت (UI/UX) 30 – 70 دلار 4,500 – 9,000 دلار 2,000 – 6,000 دلار
PHP 30 – 70 دلار 4,500 – 9,000 دلار 2,000 – 5,500 دلار
WordPress 25 – 60 دلار 3,500 – 7,500 دلار 1,500 – 4,500 دلار

2- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها اشاره دارد که هدف آن ارتقای رتبه وب‌سایت‌ها و در نتایج جستجوی گوگل است. هدف اصلی در سئو افزایش بهینه سازی سایت و دریافت بهترین رتبه در نمایش یک وبسایت است. اگر سایت در نتایج بالاتر گوگل قرار گیرد به خودی خود ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب می‌کند. بهینه سازی سایت به صورت کلی فرایندهای مختلفی مانند بهینه سازی ساختار وب‌سایت و محتوای وبسایت و همچنین لینک سازی برای افزایش تقویت اعتبار سایت است.

این شغل به دلیل نیاز گسترده به متخصصان سئو گزینه مناسب برای دورکاری یا فریلنسری محسوب می‌شود. متخصصان سئو می‌توانند از هر نقطه‌ای از جهان به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور در محل کار پروژه‌های SEO خود را انجام دهند. علاوه بر موارد گفته شده با آموزش بهینه سازی سایت و یادگیری دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مهارت‌های خود را تقویت کنید و فرصت‌های شغلی موردانتظار برای خود را افزایش دهید.

3- علم داده و هوش مصنوعی

علوم داده و هوش مصنوعی نیز به صورت قابل رشدی در حال تبدیل شدن به مشاغل محبوب و ضروری هستند. این حوزه‌ها به دلیل توانایی گسترده‌شان در ارائه راهکار برای تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده و ساده سازی آن نقش بسیارمهمی در بهبود عملکرد و آنالیز کسب و کارها دارند. متخصصان علوم داده با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های یک کسب و کار به آن‌ها کمک کرده تا تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرند. در حوزه هوش مصنوعی نیز سیستم‌هایی طراحی و ایجاد می‌شوند که توانایی یادگیری مشابه انسان را دارند و می‌توانند  پس از یادگیری براساس دانش دریافتی تصمیم بگیرند و بر دانش اولیه خود بیفزایند. 

مثلا در نظر داشته باشید یک شرکت بازرکانی با تجریه و تحلیل داده‌های فروش خود و رفتار مشتریانش، می‌تواند الگوهای مفیدی برسد که به بهبود استراتژیهای بازاریابی و افزایش فروش شرکت منجر می‌شود.

بهترین مشاغل برای دورکاری

4-طراحی اپلیکیشن موبایل

یکی دیگر از بهترین مشاغل برای دورکاری طراحی اپلیکیشن های مختلف است. با گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند و افزایش تقاضا برای ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی در زمینه‌های مختلف از جمله خرید و سرگرمی، این مسئله باعث اهمیت طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن در این اکوسیستم شده است. برای موفقیت در این حوزه باید برای جزئیات اهمیت قائل باشید و کار با ابزارهای طراحی پیشرفته‌ای مانند Sketch و Figma را بلد باشید. انتخاب زبان مناسب مانند SWIFT برای IOS  و Kotlin برای Android در ابتدای مسیر یک طراح اپلیکیشن مهمترین قدم است. 

5-گرافیک

با افزایش تقاضا برای محتوای مفید و کاربرپسند در وب‌سایت‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی، نیاز به طراحان گرافیک خلاق رو به افزایش است. طراحی گرافیک در حوزه‌های مختلفی از جمله طراحی UI,UX برای طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. در نهایت طراحی گرافیک به عنوان یک حرفه با تقاضای بالا در بازار کار، بخصوص در دنیای فریلنسری فرصت‌های شغلی فراوانی برای متخصصان این حوزه فراهم است. 

 فریلنسری در حوزه طراحی گرافیک مزایای بسیاری دارد که توانسته آن را به یکی از بهترین مشاغل برای دورکاری تبدیل کند.

آزادی و انعطاف در زمان و مکان: یکی از بزرگترین جذابیت‌های فریلنسری، آزادی در تعیین زمان و مکان کار است. طراحان گرافیک می‌توانند برنامه‌کاری خود را براساس برنامه زندگی شخصی و کاری خود تنظیم کنند. این آزادی به آن‌ها این امکان را داده تا با خلاقیت و در کمترین فشار به کار بپردازند.

تنوع در پروژه‌ها: فریلنسری در طراحی گرافیک به شما این فرصت را داده تا پروژه‌های مخلتفی را انجام دهید. این تنوع کاری با همه چالش‌ها و سختی‌هایی که به همراه دارد کمک به مهارت و تجربه‌ شما خواهد کرد و شما را با  نیازهای جدید آشنا می‌کند.

درآمد بالقوه بالا: اگر در طراحی گرافیک مهارت بالایی دارید قطعا فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد برای شما وجود دارد. مشتریان همیشه به دنبال طراحان خلاق و بااستعداد هستند.

رشد حرفه‌ای شخصی: مهمترین عنصر در فریلنسری انتخاب است. این یعنی یک فریلنسر کاری را انجام می‌دهد که واقعا به آن علاقمند است که نه تنها باعث افزایش کیفیت کار می‌شود بلکه به پیشرفت حرفه‌ای وی کمک می‌کند. با انجام پروژه‌های مختلف و کسب تجربه در زمینه‌های گوناگون، می‌توانید نمونه‌ کارهای متفاوت و خلاق برای خودتان ایجاد کنید.

6- اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام مارکتینگ یکی از بهترین مشاغل برای دورکاری است که اخیرا بدلیل افزایش استفاده از اینستاگرام توجه بسیاری از کسب و کارهای نوپا و قدیمی را به خود جذب کرده است. با توجه به اینکه اینستاگرام به یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است، مشاغل برای دورکاری در زمینه اینستاگرام نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اینستاگرام مارکتینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که هدف آن افزایش تعامل و بهبود شناخت یک برند در میان مخاطبان است. حتی یک فریلنسر می‌تواند به عنوان یک ادمین اینستاگرام یا تولید کننده محتوا عمل کند و از این طریق پروژه‌های بیشتری را مختص حرفه خود دریافت کند. به عنوان یک ادمین اینستاگرام وظیفه شما مدیریت یک پروفایل اینستاگرام، ایجاد محتوای بصری جذاب و غیره است.

7-تولید محتوا

تولید محتوا یکی دیگر از بهترین مشاغل برای دورکاری امروزه از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه تقاضا برای یک محتوای باکیفیت چه در وب‌سایت‌ها، بلاگ‌ها و یا صفحات اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود. یک تولید کننده محتوا در در حوزه‌های مختلف و کسب و کارهای مختلف می‌تواند نقش حیاتی در ارتقاء برند و جذب کاربران ایفا کند.

این شغل بدلیل انعطاف پذیری بالا و امکان دورکاری یکی از گزینه‌های محبوب علاقمندان است. این شغل تنوع بسیار زیادی دارد و  شامل تولید مقالات مختلف، تولید محتوا برای سوشال و تولید محتوای ویدیویی است. تولید کننده محتوا باید با مفاهیم سئو و بهینه سازی آشنایی داشته باشد چرا که ساخت یا نوشتن یک محتوای بهینه شده به افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه آن‌ها کمک می‌کند. 

برای موفقیت در این حوزه یادگیری دیجیتال مارکتینگ و آموزش اینستاگرام مارکتینگ امری ضروری است، به این دلیل که با این مهارت‌ها محتوایی تولید می‌شود که در این فضای رقابتی به دنبال جایگاه است.

بهترین مشاغل برای دورکاری

نکات مهم برای موفقیت در فریلنسری و دورکاری

برای دستیابی به موفقیت در عرصه فریلنسری توجه به چند نکته بسیار ضروری است. این نکات حاصل تجربه افراد مختلف است بنابراین به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک فریلنسر عملکرد حرفه‌ای از خود نشان دهید.

تخصص در مهارت‌های مورد نیاز

برای دستیابی به موفقیت در حوزه فریلنسری یا دورکاری یکی از اولین و مهمترین اصول تسلط بر مهارت تخصصی موردنیاز است. بدون داشتن یک مهارت تخصصی عمیق و کاربردی رقابت در دنیای فریلنسری بسیار سخت خواهد بود. مهمتر از یادگیری بروز نگه داشتن اطلاعات خود و یادگیری مداوم است چرا که دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است. باید همواره آماده پذیرش تغییرات باشید.بهبود مستمر در مهارتهایتان به شما این امکان را داده تا در پروژه‌های مختلفی که به شما پیشنهاد می‌شود بهتر عمل کنید و اعتماد مشتریتان را جلب کنید. توانایی در حل مسائل پیچیده و خلاقیت شما را از سایرین جدا می‌کند.

داشتن نمونه کار

برای جذب مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها، داشتن یک نمونه کار خوب و حرفه‌ای لازمه یک فریلنسر است. نمونه‌کارها باید طوری ارائه شوند که نشان از مهارت‌ها و توانایی شما باشد. این نمونه‌کارها باید از نظر بصری با دقت لازم طراحی شوند چرا که مشتری به دقت نمونه کار شما را بررسی می‌کند و اگر بتوانید در این مرحله او را قانع کنید تمام است. ارائه نمونه‌کارهایی که به طور موثر قدرت خلاقیت و دقت شما را به رخ بکشد باعث ارتقای شما در این بازار رقابتی می‌شود. این نمونه‌کار باید بخوبی نشان دهد که شما قادر هستید نیازهای متنوع مشتریان را درک کرده و آن را در قالب یک کار حرفه‌ای انجام دهید.

مدیریت زمان و بهره‌وری

در دنیای فریلنسری، مدیریت زمان یکی از عوامل کلیدی برای موفقیت است. داشتن یک برنامه ریزی منظم برای هرپروژه به شما این امکان را داده تا با بهره وری بیشتری از زمان خود استفاده کنید. در حوزه‌هایی که نیاز به دقت و توجه دارند، مانند تولید محتوا و طراحی سایت این موضوع خودش را بیشتر نشان می‌دهد. با مدیریت زمان می‌توانید به موقع پروژه‌هایتان را تحویل دهید در عین حال کیفیت کار نیز حفظ می‌شود. برقراری تعادل بین وظایف مختلف، استراحت به شماکمک کرده تا استرس کمتری را تجربه کنید. برنامه ریزی و مدیریت زمان لازمه ماندن شما در این فضای رقابتی است پس آن را دست کم نگیرید.

بازاریابی و شبکه‌سازی مؤثر

شبکه‌سازی نقش حیاتی در رشد مسیر حرفه‌ای فریلنسری دارد. این که شما به عنوان یک فریلنسر چگونه خود را به مشتریان معرفی می‌کنید اهمیت دارد. توانایی برقراری ارتباط موثر تفاوت بزرگی در مسیر حرفه‌ای شما ایجاد می‌کند. مثلا یکی از راه‌های موثر برای اینکار شرکت در دوره‌های آموزش طراحی صفحات وب است. این دوره‌ها نه تنها دانش و مهارت شما را تقویت می‌کند بلکه باعث آشنایی شما با افراد همفکر و متخصص می‌شود.

داشتن حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز ابزار قدرتمندی برای شبکه سازی است. با نمایش توانایی‌ها و نمونه‌کارهایتان می‌توانید  خود را به جمع بزرگ مشتریان و همکاران معرفی کنید. استفاده هوشمندانه از این پلتفرم‌ها شما را به عنوان یک شخص قابل اعتماد در این حرفه نشان می‌دهد که می‌تواند مسیری جدید پیش رویتان باز کند. در واقع هر تعامل و ارتباط موثر شما پلی به سوی پروژه‌های بیشتر و موفقیت در آینده است.

تعادل بین کار و زندگی

در دورکاری برقراری حفظ تعادل بین کار و زندگی شخصی چالشی است که بسیاری از فریلنسرها با آن روبرو هستند. وقتی محبط کار و زندگی در یک جا باشد مرز‌های این دو به سادگی در هم آمیخته و به همین دلیل ایجاد تعادل در این دو بخش نه تنها برای سلامت روانی بلکه برای حفظ کارایی و کیفیت زندگی ضروری است.

اولین و مهمترین گام، تعیین زمان‌هایی مشخص برای کار و استراحتتان است. اگر برنامه ریزی منظم داشته باشید، می‌توانید بدون استرس از زمان استراحت خود لذت ببرید و به فعالیت‌های بپردازید که به شما انرژی انگیزه می‌بخشد. از سوی دیگر تنظیم زمان کاری مشخص شما را از فرسودگی نجات می‌دهد.

دومین نکته جدا سازی فضای کاری از فضای زندگی است. حتی اگر جداسازی به معنای اختصاص دادن یک گوشه کوچک به عنوان اتاق کار باشد. این کار باعث شده تا در پایان روز به صورت روانی از حالت کاری خارج شده و به زندگی شخصی خود بازگردید.

جمع بندی

فریلنسری به صورت فزاینده‌ای توانسته در دل‌ها جای خود را باز کند که علت آن امکان کار در هر زمان و مکان است. برای موفقیت در این نوع از اشتغال باید بدانید در کدام یک از حوزه‌هایی که در مقاله به آن اشاره شد توانایی دارید. همچنین داشتن مهارت‌های نرم مانند مدیریت موثر زمان، توانایی شبکه‌سازی نیز از واجبات محسوب می‌شود. برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی نیز کلید بهره وری مستمر و رضایت در این کار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین