استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب‌وکار

  • نویسنده: سپیده عسگری
  • بازبینی شده توسط: داود قربانی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=6517
استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب‌وکار

یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیشرفت و موفقیت یک  بیزینس، استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب‌وکار است. دو نوع روش بازاریابی وجود دارد، بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال. معمولاً درگذشته بازاریابی کسب‌وکارها به روش سنتی انجام می‌گرفت. اما امروزه برای تحقق اهداف مشاغل، از بازاریابی دیجیتال برای بهبود کسب‌وکارها بهره می‌برند. چرا که بازاریابی دیجیتال با سرعت بیشتری قابل‌انجام است و هزینه‌ی کمتری را نیز در پی دارد، همچنین مؤثرتر است. البته این را هم در نظر داشته باشید که بازاریابی سنتی می‌تواند کمک‌کننده‌ی بازاریابی دیجیتال باشد. در این مقاله قصد داریم به استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب‌وکار اشاره کنیم.

بازاریابی محتوا و تعریف آن

گاهی اوقات برخی از کسب‌وکارها یک متن مرتبط با حرفه‌ی خود را در وبلاگ خود منتشر می‌کنند و یا تصاویر و ویدئویی را از نحوه‌ی عملکرد کسب کار خود، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. در این صورت این نوع از کسب‌وکارها بستری را فراهم می‌کنند، تا به‌صورت رایگان، اطلاعات لازم درباره‌ی خدمات، محصولات و حرفه‌ی خود به مشتریان ارائه کنند.

 به عبارتی کاربران را مجبور به خرید و یا استفاده از خدمات نمی‌کنند؛ بلکه آنها را ترغیب به خرید و بهره‌مندی از فعالیت‌ها می‌کنند. بازاریابی محتوایی یک جریان نو و تازه‌ای نیست. از زمان‌های قدیم تا به الان بسیاری از مشاغل از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کردند. با این تفاوت که امروزه تولید محتوا به سمت محتواهای دیجیتال کشیده شده است.

بازاریابی محتوایی

تعریف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از روش‌های مؤثر در بازاریابی کسب‌وکار می‌باشد و در زیر شاخه‌ی دیجیتال مارکتینگ قرار دارد و به آن بازاریابی درونگرا نیز گفته می‌شود. بازاریابی محتوا توسط بسیاری از برندهای بزرگ دنیا برای مشاغل بزرگ و کوچک حتی تک‌نفره مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به تحقیقات، استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار بایسته صورت گیرد. بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد که شامل تولید محتوا متنی، تصاویر، اینفوگرافیک، محتوای صوتی و پادکست، ساخت ویدئو و… می‌شود. انتخاب نوع بازاریابی محتوا با توجه به نوع و فعالیت کسب و کار شما متفاوت می‌باشد.  

البته ناگفته نماند که هر نوع بازاریابی با توجه به حوزه می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد که بازار یابی محتوایی نیز می‌تواند برای هر نوع حوزه‌ای مزایا و معایبی داشته باشد. و همچنین بازریابان تخصص خاص خودرا باید داشته باشند.

بازاریابی ایمیل

یکی دیگر از روش‌های بهبود کسب و کار، بازاریابی ایمیل (Email Marketing) می‌باشد. بازاریابی ایمیلی سودآورترین و مقرون به صرفه ترین کانال بازاریابی مستقیم است. این نوع از بازاریابی به کسب و کارها اجازه می‌دهد محصولات جدید، فروش و به روز رسانی‌ها را با مشتریان در لیست تماس خود به اشتراک بگذارند. اما اگر کمی گیج شدید که از کجا شروع کنید، کاملاً طبیعی است. ایمیل یک رشته گسترده است و برای مبتدیان رایج است که احساس کنند در دریایی از ابزارها، تکنیک‌ها و اصطلاحات گم شده اند. برای بازاریابی ایمیلی انواع مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با شغل خود آنها را انتخاب کنید.

مزایا و معایب بازاریابی ایمیل

همانطور که گفته شد، ایمیل به یک ابزار بازاریابی مستقیم و محبوب برای مشاغل تبدیل شده است. این روش از روش‌های بازاریابی محتوایی نیز می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد از جمله:

  • نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه خوبی دارد
  • بازاریابی ایمیل یک روش سریع می‌باشد
  • در ایمیل مارکتینگ امکان تحلیل و بررسی رفتار کاربر وجود دارد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به معنای بکارگیری اصول و تکنیک‌هایی برای تولید محتوای مناسب و تعامل با مخاطبان از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود افراد بیشتری کسب و کار شما را بشناسند و به برند سازی کمک می‌کند.

نحوه استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای رشد کسب و کار

شما می‌بایست برخی نکات مانند، نوع کسب و کار، موقعیت جغرافیایی، مخاطبان هدف و… را بررسی کنید و با در نظر گرفتن این موارد شبکه اجتماعی خود را انتخاب کنید. برای درک بهتر به مثال زیر دقت کنید. مثلاً بررسی کنید در کشور شما مخاطبان هدف، بیشتر از چه شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند؟ یا اگر شما قصد دارید تصاویر آتلیه عکاسی خود را به اشتراک گذارید کدام شبکه‌ی اجتماعی برای شما مناسب است؟

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

  • ثبت نام در این شبکه‌های اجتماعی رایگان است، و برای بهبود کسب و کار هزینه‌ی پایینی دارد.
  • موجب برند سازی و شناساندن کسب و کار به مخاطب می‌شود.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی آسان است.
  • می‌تواند باعث افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود سئو سایت شود.
  • در شبکه‌های اجتماعی می‌توان رقبا را شناسایی و تحلیل کرد.
  • با مشتریان و مخاطبان ارتباط برقرار کرد، تا از نظرات و پیشنهادات آنها آگاه شد.

معایب بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

  • اینکه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید رقبای خود را شناسایی کنید، یک ویژگی مثبت به حساب میاید. اما در مقابل رقبا نیز می‌توانند رفتار شما را آنالیز کنند و به استراتژی عملکرد شما دست پیدا کنند.
  • در شبکه‌های اجتماعی امکان پاسخ دهی تک به تک به تمامی پیام‌ها و نظرات کاربران وجود ندارد.
  • پیدا کردن ایده و عنوان جدید برای تولید محتوا زمانبر می‌باشد.
  • فعالیت کسب و کار باید به صورت مستمر باشد.

بازاریابی تجربه کاربری

بازاریابی تجربه کاربری به معنای درک و انتقال تجربه‌ی کاربر، از محصول و یا خدمات ارائه شده توسط یک کسب و کار می‌باشد. این می‌تواند به سایر کاربران برای خرید محصولات و انتخاب کسب و کار ارائه دهنده‌ی خدمات کمک مثمر ثمری باشد. هر چه قدر تجربه کاربری لذت بخش تر باشد، جذب مخاطب بیشتر می‌شود. برای درک بهتر مثالی را با هم بررسی می‌کنیم. تصور کنید کاربری ساعت هوشمندی را خریداری کرده است و تمامی خصوصیات و جزئیات را در صفحه‌ی محصول ذکر می‌کند. و در مقابل کاربری را تصور کنید که تا به حال این ساعت هوشمند را خریداری نکرده است اما درباره‌ی آن کامنت گذاشته است. در این شرایط به کدام کاربر اعتماد می‌کنید؟

قطعاً نظر فردی که محصول را خریداری کرده است قابل قبول می‌باشد. این مسئله اهمیت تجربه کاربری را نشان می‌دهد. بنابراین اگر کاربران برای تعامل با کسب و کار شما به هر دلیلی دچار مشکل شوند، احتمال خرید از شما کاهش می‌یابد. بنابراین باید دقت داشت که تجربه کاربری نقش مهمی در سود کسب و کار شما دارد.

نحوه استفاده از بازاریابی تجربه کاربری برای رشد کسب و کار

واضح است یک تجربه کاربری آسان و لذت بخش می‌تواند رضایت مخاطبان را تا حد زیادی جلب کند. برای ایجاد یک تجربه کاربری نیاز به یک فرد متخصص در حوزه‌ی UX می‌باشد. این افراد با در نظر گرفتن اصول و بکارگیری تکنیک‌هایی شرایط را به گونه ای شکل می‌دهند تا تعامل یک کاربر با یک برنامه، وب سایت و… بهبود بخشد. هدف تجربه کاربری ایجاد رابط‌های کاربر پسند می‌باشد تا رضایت مشتریان را برآورده کند.

مزایا و معایب بازاریابی تجربه کاربری

مشخص شد که تجربه کاربری به تعاملات کاربر با محصولات و خدمات یک کسب و کار اشاره می‌کند؛ و هرچه این تعامل ساده‌تر و راحت‌تر باشد کاربران احساس راحتی بیشتری می‌کنند. این نوع از بازاریابی تجربه کاربری مانند سایر روش‌ها مزایا و معایبی را به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای تجربه کاربری در سئو سایت و محصولات می‌باشد؛ و از معایب آن می‌توان به تخصص داشتن در پیاده سازی UX اشاره کرد چرا که برای ایجاد تجربه کاربری موثر نیاز به مهارت وجود دارد.

جدید ترین تکنیک های بازاریابی

بازاریابی اینترنتی

استفاده از فناوری‌ها و تکنیک‌ها در فضای وب برای تقویت و بهبود یک کسب و کار بازاریابی اینترنتی یا آنلاین تعریف می‌شود. در بازاریابی اینترنتی شما می‌توانید خدمات و محصولات خود را در دید عموم مردم قرار دهید و مشتریان هدف خود را پیدا کنید. این را می‌توان یک روش عالی برای برند سازی کسب و کار شما در نظر گرفت. به طور کلی استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار را در اولویت لیست کارهای خود قرار دهید.

نحوه استفاده از بازاریابی اینترنتی برای رشد کسب و کار

بازاریابی اینترنتی انواع و اقسام مختلفی دارد. شما در ابتدای کار باید هدف کسب و کار خود را پیدا کنید. سپس نیازهای کسب  کار خود را استخراج کنید؛ تا دریابید کدام روش بازاریابی اینترنت برای شما کارآمد است.

از معمول‌ترین روش‌های کسب و کار اینترنتی، راه اندازی وب سایت متناسب با حوزه‌ی کاری می‌باشد. یک سایت اصولی اثر عالی در رشد کسب و کار دارد. اما داشتن وب سایت برای هر کسب و کاری مناسب و لازم نیست. گاهی اوقات فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، موفقیت بیشتری را برای شما به همراه دارد. پس در انتخاب روش بازاریابی متمرکز شوید.

مزایا و معایب بازاریابی اینترنتی

همانطور که بررسی کردیم، استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار از واجبات کامیابی مشاغل می باشد. بازاریابی اینترنتی مزایایی مانند، ارتباط موثر با مشتریان، هدف گیری مخاطب، برند سازی، تحلیل رفتار مشتری، شناسایی رقبا، دسترسی آسان برای اکثریت و سایر موارد را شامل می شود. در مقابل استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار (بازاریابی اینترنتی) هم مانند هر روش بازاریابی دیگر، معایبی نیز دارد. این معایب عبارتند از: امکان بازخورد منفی از سوی کاربران، دانش و تخصص، رقابت دشوار با سایر رقبا، هزینه‌ی پشتیبانی و نگهداری و…

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یک روش بازاریابی مرسوم در کسب و کارها می‌باشد. در این بازاریابی با مخاطبان هدف تماس گرفته می‌شود و توضیحات لازم درباره‌ی محصول یا خدمات ارائه می‌شود. داشتن قدرت کلام و مهارت‌های ارتباطی از جمله موارد مهم در این نوع از بازاریابی می‌باشد. از این روش برای ترغیب مشتریان قبلی به خرید محصولات و همچنین برای جذب مشتریان جدید استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از بازاریابی تلفنی برای رشد کسب و کار

بیشتر کسب و کارها می‌توانند از بازاریابی تلفنی کمک بگیرند. این بستگی دارد شما در چه زمینه و حیطه ای فعالیت می‌کنید. به طور مثال بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات بیمه از بازاریابی تلفنی استفاده می‌کنند. در این روش معمولاً شخصی با شما تماس می‌گیرد و پس از معرفی خودش و سازمان و یا شرکت مورد نظر به توضیح در رابطه با محصول یا خدمات می‌پردازد. این افراد معمولاً افرادی خوش صحبت و صبوری هستند؛ و سعی در مجاب کردن افراد برای خرید محصولات یا بهره مندی از خدمات دارند.

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی

در بازاریابی تلفنی شما می‌توانید به راحتی مشتریان خود را پیدا کنید، تا منجر به فروش بیشتر محصولات شوید، و این یک روش کاملاً اقتصادی می‌باشد. در بازاریابی تلفنی معایبی نیز وجود دارد، مثلاً ممکن است هنگام تماس، افراد گوشی تلفن خود را بر ندارند یا خیلی سریع پاسخ دهند که به چنین خدماتی نیاز ندارند.

بازاریابی تحت فشار

بازاریابی تحت فشار (Push Marketing) یکی از متداول‌ترین نوع بازاریابی برونگرا می‌باشد. این یکی از سودآورترین روش‌های بازاریابی برای کسب و کارها به حساب می‌آید. بازاریابی فشاری برای مشاغلی که برند آنها هنوز شناخته نشده است بسیار کاربردی می‌باشد و شروع کار هوشمندانه ای است.

نحوه استفاده از بازاریابی تحت فشار برای رشد کسب و کار

برای پیشبرد اهداف مشاغل، استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار کاملاً امری ضروری می‌باشد. اکثریت شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی کسب و کارهای کوچک از بازاریابی تحت فشار برای به ثمر رساندن آرمان خود بهره می‌برند. نحوه استفاده از بازاریابی رانشی می‌تواند متمایز باشد. به طور مثال می‌توان با استفاده از کمپین‌های ایمیلی، ساکنان یک منطقه را از تخفیفات ویژه محصولات آگاه کرد، یا این قانون را تعیین کنید که هر مشتری که محصولات جدید فروشگاه ما را خریداری کند، از تخفیف 20 درصدی برخوردار می‌شود.

مزایا و معایب بازاریابی تحت فشار

بازاریابی فشاری مانند باقی بازاریابی‌ها مزایا و معایبی را در پی دارد. از جمله مزایای آن می‌توان به افزایش درآمد در زمانی کوتاه، تبلیغات موثر محصولات و خدمات، مناسب مشاغل تازه تاسیس شده و… اشاره کرد. در کنار مزایا معایبی نیز وجود دارد. از جمله معایب آن می‌توان به نادیده گرفتن ارتباط تاثیر گذار با مشتری اشاره کرد، چرا که این موضوع در وفاداری مشتریان و برند سازی تاثیر منفی دارد.

بازاریابی فشاری

بازاریابی ویدئویی

در یک تعریف ساده می‌توان گفت، استفاده از ویدئو ها برای رشد کسب و کار، بازاریابی ویدئویی نام دارد. در کسب و کارهای امروزه استفاده از ویدئو ها یک امر کاملاً لازم می‌باشد. هر چند وجود متن و تصاویر می‌تواند به رشد حرفه‌ی شما کمک کند، اما فیلم‌ها و ویدئو برای کاربران شاید راحت‌تر باشد؛ چرا که مفاهیم و اطلاعات با سرعت بالا در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده از بازاریابی ویدئویی برای رشد کسب و کار

این روزها استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار، به ویژه بازاریابی ویدئو خیلی باب شده است. معمولاً برای مشاغل کوچک، تنها کافی است یک تلفن همراه دوربین دار داشته باشید تا بتوانید از خدمات و محصولات خود ویدئو تهیه کنید. اما اگر کسب و کار شما بزرگ است قطعاً تجهیزات بیشتری لازم است. همچنین برای تولید ویدئو در شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و…از نرم افزارها و برنامه‌هایی مناسب با اندروید، ویندوز و… استفاده می‌شود.

مزایا و معایب بازاریابی ویدئویی

با بررسی‌هایی که انجام دادیم، دریافتیم که بازاریابی ویدئویی مزایایی را به همراه دارد. مثلاً، با تولید محتوای جامع و کامل ویدئویی می‌توانید مخاطبان را جذب کنید و با جلب اعتماد، آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید. همچنین بازاریابی ویدئویی می‌تواند در بهبود سئو، راهنمایی مشتریان برای خرید محصولات، برند سازی و مواردی دیگر کمک کننده باشد. بازاریابی ویدئویی مانند همه‌ی بازاریابی‌ها معایبی نیز دارد. از جمله معایب آن می‌توان به زمان بر بودن تولید ویدئو، مشکلات در هنگام نمایش ویدئو اشاره کرد. همچنین ممکن است، برای تولید برخی ویدئوها نیاز به افراد متخصص و مهارت باشد، که هزینه‌ی بالایی را به دنبال خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

بازاریابی، اصلی‌ترین بخش در پیروزگری هر کسب و کاری است. بنابراین، استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار، از نکات لازم و ضروری مشاغل می‌باشد. پیشنهاد ما به شما، برای اجرای و راه اندازی کسب و کارها، استفاده از جدیدترین روش‌های بازاریابی برای رشد کسب و کار مانند، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیل، بازاریابی تجربه کاربری، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی تلفنی و… می‌باشد. شما با استفاده از روش‌های بازاریابی می‌توانید، در مدت زمان کوتاه و با سرعت باور نکردنی به کسب و کار خود رونق بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین