تخصص هایی که یک دیجیتال مارکتر لازم است داشته باشد
- نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
- بازبینی شده توسط: رومینا نظری
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=2204
در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که به چه کسانی دیجیتال مارکتر گفته می شود، آنها چه کاری انجام می دهند و چه مهارت هایی را باید برای پیشرفت در صنعت بازاریابی دیجیتال داشته باشند. این مطالب برای کسانی که به تازگی به این حرفه علاقمند شده اند، بسیار مفید خواهد بود. ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.
شبکه جهانی وب به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و این صنعت پر رونق همچنان در حال رشد است. با این رشد روز افزون، تقاضای فزاینده ای برای بازاریابی دیجیتال به وجود می آید، زیرا در این قسمت است که مشتریان بخش عمده ای از وقت خود را صرف می کنند. تخصص دیجیتال مارکتر مشخص می کند که تا چه حدی یک کسب و کار می تواند پیشرفت کند.
شرکت ها در هر اندازه برای استفاده از این رشد، بسیار تلاش می کنند؛ بنابراین فرصت های شغلی در این بخش فوق العاده است. این پتانسیل برای افرادی که می خواهند در این زمینه شغل خود را ایجاد کنند بسیار زیاد است و آماده شدن برای موفقیت هرگز زود نیست پس از تازه به این عرصه پا گذاشته اید به دنبال کسب بیشترین تخصص های دیجیتال مارکتر باشید.
لیست مطالب
بازاریابی دیجیتال به چه معناست؟
بازاریابی همیشه یک نیاز برای انجام یک تجارت موفق بوده است. از ابتدا، بازاریابی در مورد ایجاد روابط با مشتریان مطرح می شود. بازاریابی دیجیتال یک صنعت هیجان انگیز و به سرعت در حال تحول است.
به معنای کلی، هدف آن خیلی متفاوت از بازاریابی سنتی نیست و هر دو در جذب مخاطبان از طریق کمپین های بازاریابی، ارائه اطلاعات به مشتریان و اساسا فروش برای یک تجارت، تمرکز اصلی دارند. امروزه دسترسی به مردم از طریق اینترنت بهترین راه برای جلب مشتری شده است.
هزینه های پایین بازاریابی دیجیتال باعث ایجاد جذابیت ویژه در هنگام ارائه انبوهی از داده ها در مورد مشتریانی شده است که می توانند برای رشد تجارت استفاده شوند. این باعث می شود که بازاریابی دیجیتال دو برابر مفید و کارآمد باشد.
همچنین فرصت ها برای متقاضیان شغل دیجیتال مارکتر بسیار زیاد است و رشد صنعت در طی سالیان متمادی بسیار چشمگیر تصور می شود.
به چه کسانی دیجیتال مارکتر گفته می شود؟
دیجیتال مارکتر، متخصصی است که مسئولیت حضور یک شرکت در اینترنت را به عهده دارد. مسئولیت های وی شامل اجرای برنامه مالی، جذب مشتری و تولید محتوا، تحقیقات در بازار و رقبای شرکت، تجزیه و تحلیل دیتا، ایجاد و حفظ هویت شرکت در بستر دیجیتال است.
مسئولیت های یک دیجیتال مارکتر
شرح خاصی از وظایف یک دیجیتال مارکتر وجود ندارد. همه این وظایف به کارکنان شرکت و حوزه فعالیت آن بستگی دارد. در یک شرکت، بازاریاب دیجیتال یک بخش متشکل از چند متخصص را مدیریت می کند و در یک شرکت دیگر، او همه کارها را با دستان خود در پنج زمینه مختلف انجام می دهد.
بسته به اندازه و اهداف شرکت، یک بازاریاب دیجیتال می تواند عملکرد های مختلفی را انجام دهد. در نتیجه تخصص دیجیتال مارکتر می تواند زمینه های متفاوتی را شامل شود. این وظایف عبارتند از:
خرید ترافیک و مشتریان جدید
- به یک برند کمک می کند تا در نتایج موتور های جستجو پیشرو شود.
- تحقیق در زمینه سوالات پرتکرار مورد جستجوی مخاطبان و تنظیم وب سایت شرکت مطابق با نیاز کاربران و موتور های جستجو
- پیکربندی تجزیه و تحلیل وب سایت رقیب
- بهینه سازی وب سایت همراه با ویراستاران، بازاریاب ها، طراحان و توسعه دهندگان وب سایت
متخصص SMM (بازاریابی رسانه های اجتماعی)
- یک متخصص SMM در شبکه های اجتماعی به تبلیغ برند ها می پردازد.
- مدیریت انجمن ها در شبکه های اجتماعی مانند نوشتن پست، انتخاب تصاویر و فیلم ها
- کمپین های تبلیغاتی را اجرا می کند.
- برقراری ارتباط با مخاطب و از بین بردن بازخورد های منفی.
متخصص بازاریابی از طریق ایمیل
- یک دیجیتال مارکتر ایمیل برند تجاری را تبلیغ می کند و از طریق ایمیل با کاربران ارتباط برقرار می کند.
- توسعه یک استراتژی بازاریابی از طریق ایمیل
- لیست مشترکین را جمع آوری و تقسیم می کند.
- از ابزار های تولید و توزیع محتوا استفاده می کند.
- نتایج کمپین های بازاریابی را تجزیه و تحلیل می کند.
متخصص تجزیه و تحلیل وب
- یک تحلیلگر وب اطلاعات بازدیدکنندگان وب سایت و رسانه های اجتماعی یک شرکت را جمع آوری و تحلیل می کند.
- از ابزار های اصلی تجزیه و تحلیل مانند Google Analytics استفاده می کند.
- تجزیه و تحلیل انبوه داده های بزرگ
- استراتژی های بهبود منابع را توسعه می دهد.
متخصص تبلیغات هدفمند
- دیجیتال مارکتر تبلیغات هدفمند را پیکربندی می کند، یعنی با استفاده از شبکه های تبلیغاتی مانند Google Ads کمپین های تبلیغاتی را در موتورهای جستجو، در شبکه های اجتماعی و وب سایت های مختلف اجرا می کند.
- تدوین استراتژی تبلیغات هدفمند
- برنامه ریزی بودجه، پیکربندی و اجرای کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی
- تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین ها
- کار با نقشه های ذهنی
- ایجاد بنر
متخصص روابط عمومی
- این متخصص تعامل نام تجاری را با مخاطبان ایجاد می کند، شهرت مثبت شرکت را شکل می دهد و حفظ می کند.
- تدوین استراتژی روابط عمومی
- برنامه ای برای تعامل با رسانه ها و وبلاگ نویسان تهیه کنید.
- توزیع بودجه
- مقابله با روابط عمومی و ابزار بازاریابی.
- ایجاد فرایندهای مدیریت اعتبار در اینترنت.
- مسئولیت های یک بازاریاب دیجیتال
6 مهارت ضروری که هر دیجیتال مارکتر نیاز به دانستن آن دارد.
اصول اساسی بازاریابی دیجیتال ممکن است ثابت بماند اما ابزاری که در بازاریابی استفاده می کنید دائما در حال پیشرفت هستند. ایجاد مهارت های بازاریابی دیجیتال در آینده، ضروری است. آماده شدن برای یک کار در دنیای بازاریابی فردا بسیار متفاوت از امروز است.
اگرچه ممکن است اصول بازاریابی یکسان باشد، اما ابزار های تجزیه و تحلیل، ایجاد و اجرای مبارزات بازاریابی با سرعت سرسام آور همچنان در حال پیشرفت هستند.
حدود 90٪ بازاریابان دیجیتال از مهارت کافی برخوردار نیستند؛ به عبارت دیگر، یک شکاف بزرگ در آنچه که آنها باید بدانند و آنچه که در واقع می دانند وجود دارد. به همین دلیل نیمی از مدیران بازاریابی و تبلیغات می گویند که در تلاش اند تا متخصصان ماهر را پیدا کنند.
این نشان دهنده یک فرصت عظیم برای دستیابی به شغل دیجیتال مارکتر است. تسلط بر مهارت ها اکنون شما را برای آینده آماده می سازد. دوره های تخصصی بازاریابی دیجیتال آموزشگاه دارکوب یکی از بهترین منابع موجود برای دستیابی به این مهارت های تخصصی است.
شما با تهیه این دوره ها می توانید مفاهیم دیجیتال مارکتینگ را از صفر تا صد آموخته و به یک بازاریاب دیجیتال موفق تبدیل شوید. این رویایی است که دستیابی به آن، آرزوی بسیاری از مدیران بازاریابی دیجیتال است.
پس از درک کامل از اینکه بازاریابی دیجیتال چیست، اگر به حرفه بازاریابی دیجیتال علاقمند شدید و در جستجوی شغل دیجیتال مارکتر هستید، بهینه سازی مهارت های فنی خود، کار بسیار هوشمندانه ای است؛ بنابراین هرچه تسلط بیشتری در فضای دیجیتال داشته باشید، برای شما بهتر است. مجموعه تخصص های دیجیتال مارکتر می تواند به شما کمک کند تا:
- در بازار کار برجسته شوید.
- سریع تر نتیجه بگیرید و در کار موثرتر باشید.
- با سرعت بیشتر و مستقل کار کنید.
- با تیم فنی خود بهتر ارتباط برقرار کنید.
- اعتماد تیم خود و کارفرما را جلب کنید.
خوشبختانه، برای دستیابی به این نتایج به عنوان یک دیجیتال مارکتر، نیازی نیست که یک طراح و توسعه دهنده وب سایت باشید. با کار روی چند مهارت خاص فنی برای بازاریابی دیجیتال می توانید خود را از سایر بازاریابان دیجیتال متمایز کنید. در این بخش مهارت های مورد نیاز برای یک بازاریاب دیجیتال را بیان می کنیم.
1. توانایی تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم بینش کلی شرکت
رشد بازاریابی دیجیتال حجم بی شماری از داده ها را ایجاد کرده است. اکنون، بازاریابان دیجیتال به نحوه عملکرد کمپین ها و رفتار مصرف کننده دسترسی بیشتری دارند. برای درک این حجم عظیم از داده ها، دیجیتال مارکتر های آینده باید بر تجزیه و تحلیل داده ها تسلط کامل داشته باشند.
تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی دیجیتال فراتر از تجزیه و تحلیل وب و عملکرد وب سایت است. دیجیتال مارکتر های مبتدی باید در نحوه شکل دادن و انتقال تجربه مشتری از طریق سیستم عامل ها و کانال ها کاملا آگاهی داشته باشند.
آنها نیاز به تسلط بر چندین ابزار از جمله Google Analytics، Google Ads، مدیران Facebook Ads و تبادل آگهی های مختلف را دارند. اگر مشاغل آنها داده های مشتری اضافی را جمع آوری کند، ممکن است لازم باشد بر Excel و SQL نیز تسلط پیدا کنند تا پرس و جو هایی را بر داده ها انجام دهند و بینش ها را کشف کنند.
با استفاده از این داده ها، بازاریابان دیجیتال می توانند این سفر مشتری را ردیابی کنند تا اطلاعاتی راجع به کارکرد ها و موارد منجر به تبدیل اطلاعات ارائه دهند. آنها قادر خواهند بود ببینند چه مبارزاتی مشتریان ارزشمند را تحریک می کند و چه تلاش هایی برای بازگشت سرمایه وجود خواهد داشت.
یک دیجیتال مارکتر باید در تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی فرصت های تجاری مهارت کافی داشته باشد زیرا یکی از اصلی ترین تخصص های دیجیتال مارکتر محسوب می شود. توانایی دریافت داده های خام و تبدیل آنها به استراتژی های تجاری، این یک مهارت لازم برای و ضروری تلقی می شود. همچنین آنها برای الهام بخشیدن به عملکرد این داده ها، نیاز به بیان توضیحات تکمیلی دارند.
تحلیلگران بازاریابی با داده های ساخت یافته و داده های غیر ساختاری کار خواهند کرد. داده های ساخت یافته که به آنها داده های کمی نیز گفته می شود، شامل حقایق و اعدادی است که نرم افزار می تواند جمع آوری و استفاده کند. داده های بدون ساختار که داده های کیفی نیز نامیده می شوند، شامل گزینه های ذهنی در مورد نام تجاری شما مانند پاسخ نظرسنجی، نظرات مشتریان وبلاگ یا نظرات کاربران شبکه های اجتماعی است.
2. سازماندهی و مهارت های مدیریت پروژه
اجرای چندین کمپین دیجیتالی می تواند به سرعت پیچیده شود. ساختن یک طرح بازاریابی از همه کانال ها شامل فناوری های مختلف و اندازه گیری های متفاوت است که منجر به ایجاد قطعات متحرک زیادی برای هماهنگی می شود. یک دیجیتال مارکتر نیز باید مهارت های یک مدیر پروژه را داشته و تیم های متفاوتی را گرد هم بیاورد تا ایده های بازاریابی را از ایده به مرحله نهایی یعنی دستیابی به هدف، برساند.
مهارت های مدیریت پروژه شامل رهبری و هدایت تیم های داخلی و خارجی برای مدیریت پروژه ها و محصولات قابل تحویل است. مدیران پروژه باید مهارت فنی را داشته باشند و همچنین باید بتوانند پروژه های پیچیده را به مراحل عملیاتی تقسیم بندی کنند. آنها باید بتوانند مخالفت ها را به وضوح اعلام کنند و سپس به تیم ها انگیزه دهند تا بتوانند یک تجربه کاربری یکپارچه ایجاد کنند.
مدیران پروژه دیجیتال باید فرایند گردش کار را مدیریت کنند. آنها باید از عملکرد ابزار هایی مانند Trello، Basecamp یا Wrike اطلاع کافی داشته باشند. همچنین آنها به روش های توسعه چابک و سیستم های مدیریت محتوا (CMS) نیاز خواهند داشت و بسیار ضروری است که قبل از شروع فعالیت، بر این ابزار ها تسلط کافی داشته باشند.
3. اتوماسیون بازاریابی و CRM
بازاریابی دیجیتال می تواند حسی مانند شعبده بازی را ایجاد کند. برای تنظیم یک برنامه بازاریابی سالم، به عنوان یکی از تخصص های دیجیتال مارکتر شما باید سیستمی ایجاد کنید که مشتریان جدید را به خود جذب کرده و نیاز های آنها را برآورده سازید.
اتوماسیون بازاریابی تلاش های بازاریابی دیجیتال را ساده، خودکار و بهینه می کند. اتوماسیون به کسب و کارها این امکان را می دهد تا با استفاده از گردش کار، مشتریان را با پیام های بازاریابی و فروش هدف قرار دهند. تلاش های بازاریابی آنلاین را می توان به صورت سفارشی انجام داد تا پیام های مختلفی را به نقاط مختلف سفر در خرید مشتری ارسال کند.
اجرای اتوماسیون به تیم بازاریابی کمک می کند کار های بیشتری را در زمان کمتر انجام دهند و همچنین تجربه بهتری را برای مشتری ایجاد می کند. دیجیتال مارکتر های جدید باید از ابزار های موجود برای اتوماسیون و همچنین استراتژی و محتوای مورد نیاز مشتری مطلع شوند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به سیستم های اتوماسیون دامن می زنند تا از طریق آزمایش و تجزیه و تحلیل مداوم، هدف گذاری شخصی تر و بهینه سازی کارزار را فراهم کنند.
ده ها ابزار برای اتوماسیون بازاریابی وجود دارد که به عنوان یکی از تخصص های دیجیتال مارکتر شناخته می شود، مانند گزینه های محبوب و قوی مانند Hubspot و Marketo. ابزار های رایگان و ارزان بازاریابی از طریق ایمیل (مانند MailChimp) برخی از گزینه های اتوماسیون را ارائه می دهند و شما می توانید این موارد را به صورت رایگان امتحان کنید تا مهارت لازم را در این زمینه کسب کنید.
4. یادگیری HTML و CSS
مهارت های ابتدایی توسعه وب front end می تواند شما را در شغل دیجیتال مارکتینگ بسیار موثرتر کند و به عنوان یک تخصص دیجیتال مارکتر امتیازی برای شما باشد، خصوصا اگر در یک تیم کوچک کار می کنید یا فقط یکی از معدود دیجیتال مارکتر های یک شرکت تازه کار هستید.
به طور خلاصه، HTML یا Hypertext Markup Language، یک زبان برنامه نویسی نشانه گذاری است که به مرورگر های وب (مانند Google Chrome و Safari) نحوه ساختار صفحات وب را می گوید. CSS یا Cascading Style Sheets با HTML کار می کند تا جلوه های بصری را به آن صفحات وب اضافه کند.
با استفاده از HTML و CSS، می توانید ایمیل ها را ساختار بندی و سفارشی سازی کنید و صفحه های فرود، اصلاح فرم ها، قالب بندی پست های وبلاگ و موارد دیگر ایجاد کنید.
حتی اگر یک توسعه دهنده وب front end در شرکت شما کار کند، اگر بتوانید تغییراتی را به طور مستقل به عنوان یک تخصص دیجیتال مارکتر انجام دهید، در نهایت منتظر نخواهید بود که تیم فنی وقت خود را برای پروژه شما کنار بگذارد. این بدان معناست که شما می توانید به سرعت حرکت کنید و کنترل بیشتری بر کار خود داشته باشید و دیگر منتظر نیستید که یک توسعه دهنده وقت داشته باشد تا دکمه ثبت نام را به الگوی ایمیل شما اضافه کند.
جستجوی یادگیری HTML و CSS می تواند نتایج طاقت فرسایی را ارائه دهد. ما در آموزشگاه دارکوب، این کار را برای شما آسان کرده ایم. شما با آموزش های گام به گام، دقیقا یاد می گیرید که کدامیک از ویژگی های HTML و CSS برای موفقیت در پروژه های خود لازم دارید و آنها را فرا می گیرید.
5. مهارت های UX و درک تجربه مشتری
بازاریابی دیگر فقط جلب مشتری برای خرید نیست. اکنون بازاریابی شامل تجربیاتی است که پس از فروش شامل حمل و نقل، ارتباطات و حتی افزایش قیمت ادامه می یابد. به دلیل این تلاش مستمر برای حفظ و فروش بیشتر مشتریان فعلی، دیجیتال مارکتر ها باید تجربه کامل مشتری را درک کرده و در مورد بهترین UX و UX افکار لازم را ارائه دهند.
یک دیجیتال مارکتر باید مشتری، خواسته ها، نیاز ها و نقاط حساس آنها را کاملا بشناسد. سپس آنها با استفاده از رشد آگاهی نسبت به محصول یا خدمات در مدت زمان ورود مشتری به سایت، تجربه کاملی از مشتری را ایجاد خواهند کرد.
به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، وظیفه شما جذب کاربران جدید و متقاعد کردن آنها برای تبدیل شدن به مشتری و حتی مشتری دائم است. به طور خاص تجربه کاربری و رابط کاربری یا طراحی UX / UI نقش زیادی در جذب و علاقه مندی افراد دارد.
ظاهر و احساس سایت یا ایمیل (به عبارت دیگر رابط کاربری آن) می تواند به کاربر سیگنال خرید محصول را بدهد. همچنین وب سایتی که به راحتی قابل استفاده است و UX یا تجربه کاربری فوق العاده ای دارد، می تواند اعتماد بیشتر و افزایش خرید را به مشتری القا کند.
همچنین سایت های فروش دیجیتال باید از صفحات فرود و حتی روند پردازش چشم انداز برخوردار باشند. آنها باید در نظر بگیرند که چگونه مشتریان فعلی را از طریق خبرنامه ها یا کمپین های اجتماعی درگیر کنند؛ و سرانجام، آنها باید همچنان از مشتریان فعلی و قدیمی خود بازخورد بگیرند که چرا این محصول نیاز های آنها را برآورده نمی کند. از این اطلاعات ارزشمند می توان در موارد بازاریابی برای تمایز محصول نیز استفاده نمود.
به همین دلایل است که اگر می خواهید در بازاریابی دیجیتال موفق شوید، ارزش دارد که مهارت های طراحی سایت و تخصص های دیجیتال مارکتر را فرا بگیرید. نیازی به تبدیل شدن به یک طراح وب نیست، اما درک اصول اساسی در پس یک طراحی خوب، می تواند شما را در جایگاه دیجیتال مارکتر موفق کند.
به این ترتیب، وقتی در تیم خود با طراحان وب کار می کنید یا طراحانی را استخدام می کنید، می دانید که چگونه با آنها صحبت کنید، چه چیزی را از آنها بخواهید و چگونه کار آنها را ارزیابی کنید. شما می توانید با استفاده از ابزار هایی مانند فتوشاپ یا ابزار های رایگان مناسب برای بازاریابان دیجیتال مانند Canva، کمی کار در طراحی وب را یاد بگیرید.
در نتیجه این صحبت ها، این سوال پیش می آید که طراحی وب را از کجا باید شروع کرد؟ شما می توانید در آموزشگاه دارکوب، مهارت های طراحی مورد نیاز هر دیجیتال مارکتر را به صورت عملی و پروژه محور بیاموزید.
6. آشنایی با سیستم مدیریت محتوا
بسیاری از شرکت ها برای انجام کارهایی مانند انتشار وبلاگ و ایجاد صفحات و فرم های فروش، به CMS یا سیستم مدیریت محتوا اعتماد می کنند. معمولا برای استارت آپ های مرحله اولیه استفاده از یک پلتفرم منبع باز مانند وردپرس برای وب سایت مناسب است، اما شرکت های معتبر اغلب سیستم عامل های CMS سفارشی خود را ایجاد می کنند.
در هر صورت، آشنایی با چگونگی نحوه عملکرد آنها، می تواند پیش نیاز برخی از مشاغل بازاریابی دیجیتال باشد، خصوصا اگر در زمینه تولید و انتشار محتوا فعالیت می کنید. داشتن دید کلی نسبت به مسیر راه و هدف نهایی در CMS باعث می شود که بتوان هدفمند محتوا را اضافه، ویرایش و منتشر کنید، فرم ها را اضافه و ویرایش کنید، صفحات فروش خود را بسازید و موارد دیگر.
برای تمرین می توانید، یک سایت وردپرس رایگان نصب کنید، قالب بندی و انتشار پست ها و صفحات را تمرین کنید و برای افزایش عملکرد سایت خود، افزونه های وردپرس را اضافه کنید.
اگر به تازگی کار خود را در زمینه بازاریابی دیجیتال آغاز کرده اید، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید مجموعه مهارت های گسترده ای را بیاموزید یا در یک زمینه کاملا تخصصی وارد شوید.
البته این واقعا به خود شما بستگی دارد؛ اما مطمئنا ایده خوبی است که با گزینه های مختلف آشنا شوید و چند مهارت اصلی را با جزئیات فرا بگیرید. ایده بسیار مناسبی است که حداقل در یک یا دو زمینه تخصصی آموزش ببینید و اگر قصد دارید به یک نقش رهبری و مدیریت پروژه های دیجیتال دست یابید، باید اطلاعات کاملی در مورد همه این تخصص ها داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید