کد نویسی با PHP Pure یا فریم ورک ها؟

  • نویسنده : رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=3750
کد نویسی با PHP Pure یا فریم ورک ها؟

یکی از دغدغه هایی که توسعه دهندگان وب اپلیکیشن با آن روبرو هستند، انتخاب بهترین راه و زبان برای توسعه و راه اندازی اپلیکیشن مورد نظر است. بسیاری از افراد از زبان php برای توسعه اهداف خود استفاده می نمایند. برای پیاده سازی ایده مورد نظر می توانید از php pure یا فریم ورک های php استفاده کنید. تفاوت های php pure و فریم ورک های php در امکاناتی است که هر از آنها در اختیار شما می گذارند.

به یاد داشته باشید که منظور از php pure، کد نویسی بدون استفاده از هیچگونه کتابخانه ای می باشد اما این در حالی است که فریم ورک های php می توانند امکانات بیشتری در اختیار توسعه دهنده قرار دهند.

به نظر شما برای توسعه یک وب اپلیکیشن، استفاده از php pure راه حل بهتری است و یا بهره گیری از فریم ورک های این زبان؟

برای پاسخ به این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده تا با هم تفاوت های php pure و فریم ورک های php را بررسی کرده و به مزایا و معایب استفاده از آنها بپردازیم.

استفاده از php pure

تفاوت های php pure و فریم ورک های php در چیست؟

برای ایجاد صفحات پویای یک وب سایت شما در قدم اول نیاز به یک زبان برنامه نویسی دارید. php pure که با Core PHP نیز شناخته می شود در واقع خالص ترین فرم استفاده از زبان برای برنامه نویسی است. به این معنی که شما نمی توانید برای پیاده سازی ایده های خود از هیچ کتابخانه ای کمک بگیرید.

این در حالی است که بهره گیری از کتابخانه ها می تواند تا حد زیادی روند کد نویسی را تسریع داده و در وقت و زمان برنامه نویسی صرفه جویی نماید.

از آنجایی که Core PHP از خالص ترین شکل اسکریپت PHP استفاده می کند، یک برنامه نویس باید تسلط بالایی بر آن داشته و به آن اشراف داشته باشد. از این رو در این روش، مهارت برنامه نویس باید بسیار بالا باشد تا یک کد مختصر، مفید و بدون هیچگونه عیب و نقصی تولید نماید. از طرفی امکان انتقال کد از یک توسعه دهنده به توسعه دهنده دیگر نیز وجود ندارد.

یکی از تفاوت های php pure و فریم ورک های php این است که فریم ورک ها از این قواعد در امان هستند. هنگامی که شما از کتابخانه ها برای پیاده سازی خود استفاده کنید، توسعه دهندگان دیگر نیز قادر به درک و خواندن کد نوشته شده بوده و می توانند از آن استفاده نمایند.

علاوه بر این مورد، کد نویسی با فریم ورک های PHP موجب می شود تا نقص و ایراد کار شما تا حد زیادی کم شود. از این رو برای اشکال زدایی در مراحل بعدی، نیازی به صرف زمان های طولانی نخواهد بود.

بهره گیری از فریم ورک

از دیگر تفاوت های php pure و فریم ورک های php می توان به پشتیبانی از مدل های MVC نیز اشاره نمود که با کنار هم قرار دادن تمام این موارد، در نهایت یک وب اپلیکیشن با کدهایی تمیز و خوانا خواهید اشت.

فریم ورک ها چگونه عمل می کنند؟

با روی کار آمدن فریم ورک های php، کد نویسی راحت تر شد. از طرفی امنیت بالا در هنگام استفاده از این ابزار موجب شد تا به سرعت بتواند محبوبیت زیادی در بین برنامه نویسان کسب کند.

از آنجایی که فریم ورک ها دارای یک پلتفرم هستند، یک تیم برنامه نویسی می توانند به سادگی کار انجام شده را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و شاهد پیشرفت های چشمگیری باشند. چرا که می توانید به کد اعضای تیم خود دسترسی داشته و با یکدیگر انتقال اطلاعات نمایید.

علاوه برا این موارد، پشتیبانی از MVC امکان تفکیک طرح ها را با منطق فراهم می کند؛ اما با وجود تمام این موارد، یادگیری php pure همچنان جذابیت داشته و می تواند بسیار مفید باشد.

همانطور که در مطالب فوق نیز به آن اشاره شد، php pure پایه و اساس php است از این رو با یادگیری آن می توانید محدود به استفاده از یک فریم ورک خاص نبوده و ایده های جالب و خلاقانه ای را طراحی نمایید.

بدون در نظر گرفتن تفاوت های php pure و فریم ورک های php، به یاد داشته باشید که حتی برای استفاده از فریم ورک های php نیز شما باید در ابتدا اطلاعات پایه ای درباره کلاس ها و توابع داشته باشید. به هرحال استفاده از هر یک از php pure یا فریم ورک های php می تواند مزایا و معایبی با خود به همراه داشته باشد.

کد نویسی با فریم ورک های PHP

مزایای استفاده از هر یک از php pure یا فریم ورک های php

از آنجایی که هر دو روش در بین برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب اپلیکیشن ها طرفدارانی دارد، مطمئنا استفاده از هر یک از آنها می تواند مزایایی نیز به همراه داشته باشد.

مزایای استفاده از فریم ورک ها

موارد زیر از جمله مزایای بهره گیری از فریم ورک های php می باشند.

  • توسعه سریعتر

هنگامی که سفارش های موجود را هر چه سریعتر و در زمان کمتری انجام دهید، می تواند برای تجارت و کسب و کار شما به عنوان یک برگ برنده عمل نماید. استفاده از یک فریم ورک php می تواند در پیاده سازی هرچه بهتر یک پروژه موثر بوده و معماری مناسبی را در اختیار شما قرار دهد. از این رو به جای برنامه ریزی و رف زمان، از الگوهای آماده و کاربردی بهره ببرید.

  • امنیت

برقراری امنیت در یک پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از بهترین و ایمن ترین فریم ها، لاراول است. لاراول یک فریم ورک منبع باز بوده که مشکلات امنیتی در آن به سرعت مورد توجه قرار گرفته و رفع می شود. به یاد داشته باشید که برای حفظ امنیت یک پروژه، تنها استفاده از فریم ورک ها کافی نیست. بلکه باید همه آنها را بروز کرده و از سایر روش ها در کنار این تکنیک استفاده نمایید.

  • کارگروهی قوی

هنگامی که با یک تیم کار کرده و بر روی پروژه خود تمرکز میکنید، شرایط موجود با زمانی که به تنهایی برای پروژه تصمیم می گرفتید، متفاوت است. بهره گیری از انواع فریم ورک های php به شما کمک می کند تا به خوبی در یک گروه مشارکت داشته و از عملکرد سایر هم گروهی های خود اطلاع داشته باشید.

 

بهره گیری از pure php

به احتمال زیاد گروه شما در گذشته نیز با فریم ورک های مختلف کار کرده و با آنها آشنایی دارند اما در غیر این صورت نیز جای نگرانی وجود نخواهد داشت. تنها با مشاهده چند ویدیو آموزشی به راحتی با نحوه کار با آنها آشنا می شوند.

  • جامعه فریم ورک

اگر با استفاده از فریم ورک ها کد نویسی کرده و پروژه مدنظر خود را پیاده کنید، می توانید با افراد زیادی که در این حوزه فعالیت دارند مشارکت داشته و به سرعت مطالب جدید بیاموزید. در نهایت پس از مدتی به یک توسعه دهنده php تبدیل شده و در این حیطه بسیار موفق است.

مزایای استفاده از php pure

موارد زیر از جمله مزایای بهره گیری از pure php می باشند.

  • پرکاربرد در طولانی مدت

بهره گیری از pure php برای همه افراد مناسب نیست چرا که دانش بالایی نیاز دارد اما اگر بتوانید به خوبی بر آن مسلط شوید، می توانید با تمام فریم ورک ها کار کرده و محدودیتی نخواهید داشت.

  • مبتنی بر سفارش

از آنجایی که با استفاده از pure php صفر تا صد یک پروژه را خود مدیریت می کنید، در نتیجه قادر به طراحی هر آنچه که کاربر از شما انتظار دارد، خواهید بود. به عنوان مثال برای شرکت های تجاری، برطرف سازی نیازهای تجاری آنها اولویت بالایی دارد. به همین دلیل شما با دانش کامل می توانید به سادگی خواسته مشتریان را عملی نمایید.

مزایای استفاده از php pure

  • کنترل و درک کامل کد

یکی از تفاوت های php pure و فریم ورک های php که به وضوح قابل درک است، درک برنامه نویس از کدهاست. هنگامی که شما صفر تا صد کد را خود نوشته باشید، قطعا بر آن کد تسلط داشته و می توانید آن را درک کنید. این در حالی است که بهره گیری از فریم ورک های php چنین مزیتی در اختیار شما قرار نمی دهد. چرا که فریم ورک ها دارای کدهای آماده هستند.

  • افزوده شدن حداقل موارد

هنگامی که از فریم ورک ها استفاده می کنید، ناخواسته کدهای اضافی ایجاد شده که شاید برای شما خوشایند نباشند. شما می توانید با کد نویسی تنها اجزا و امکانات مدنظر خود را پیاده سازی کرده و از موارد حاشیه ای به دور بمانید.

معایب استفاده از هر یک از php pure یا فریم ورک های php

با وجود تمام موارد فوق، بهره گیری از هر یک از این دو روش می تواند معایبی نیز با خود به همراه داشته باشد. توجه به معایب می تواند تا حد زیادی در انتخاب بهترین روش توسعه php موثر باشد.

معایب استفاده از فریم ورک ها

موارد زیر از جمله معایب استفاده از فریم ورک های php می باشند.

  • سرعت اجرا

سرعت اجرا برنامه یکی از عواملی است که باید در هنگام انتخاب روش توسعه مدنظر واقع شود. سرعت اجرای فریم ورک های php در مقایسه با pure php پایین تر است. از این رو در هنگام اسکریپت نویسی و یا استفاده از API ها ممکن است دچار مشکل شوید.

معایب استفاده از فریم ورک ها

  • استفاده از یک راه حل کلی

در طراحی و توسعه وب ممکن است تعداد زیادی از توسعه دهندگان با یک مشکل روبرو شده و راه حلی را برای آن در نظر بگیرند. در صورتی که از فریم ورک ها استفاده کنید، می توانید از کدهای آماده سایر توسعه دهندگان بهره گرفته و در زمان خود صرفه جویی کنید.

  • وابستگی

به یاد داشته باشید که استفاده از فریم ورک ها در توسعه اپلیکیشن می تواند یک وابستگی ایجاد کرده که نیاز به کنترل همیشگی یک برنامه نویس دارد.

معایب استفاده از php pure

موارد زیر از جمله معایب استفاده از pure php می باشند.

  • عدم یادگیری آسان

یکی از بزرگترین مشکلات کار با Core PHP این است که حتی اگر تلاش شما در زمینه یادگیری متوسط هم باشد، باز هم نمی توانید به درستی صفر تا صد یک پروژه را مدیریت کرده و پیاده نمایید. اگرچه پس از یادگیری کامل این زبان، مزایای زیادی نصیب شما می شود اما برای رسیدن به این مزایا باید راه سختی را بگذرانید.

  • پر هزینه

انجام یک پروژه سفارشی با امکانات مدنظر کاربر و با استفاده از Core PHP می تواند زمانبر و پرهزینه باشد. اگرچه دقیقا هر آنچه که مورد نیاز کاربر است، طراحی و آماده می شود اما شما به عنوان یک توسعه دهنده باید زمان زیادی را صرف ایجاد و پیاده سازی آنها نمایید. چرا که تمامی ماژول ها و توابع باید از ابتدا و توسط خود شما نوشته شوند.

انواع فریم ورک های php

در حالت کلی انتخاب بهترین روش وابسته به پروژه و نیازهای مشتری است. اگرچه Core PHP طرفدارانی دارد اما فریم ورک ها نیز روز به روز محبوب تر شده و با گسترش و پیشرفته تر شدن، برنامه نویسی را آسان می نمایند.

طراحی سایت با دارکوب

اگر به دنبال یادگیری طراحی سایت با بروزترین روش ها هستید، یک آموزشگاه معتبر می تواند در این راه بسیار کمک کننده باشد. آموزشگاه دارکوب با سال ها تجربه یکی از برترین آموزشگاه های طراحی سایت و سئو بوده که در این زمینه آموزش های متنوعی در اختیار دانش پذیران خود قرار می دهد.

تمامی آموزش های دارکوب در 3 قالب کلی آموزش حضوری، آنلاین و ویدیوهای ضبط شده ارائه می شوند که شما می توانید با توجه به شرایط و علاقه خود یکی از این 3 روش را برای آموزش این مفاهیم برگزینید. علاوه بر این مورد گواهی پایان دوره نیز به شما عزیزان اعطا خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان دارکوب ارتباط برقرار نمایید.