انواع فریم ورک های PHP

  • نویسنده : رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=3731
انواع فریم ورک های PHP

PHP که مخفف عبارت hypertext preprocessor و به معنای پیش پردازنده ابر متن است، یک زبان برنامه نویسی منبع باز با فریم ورک ها و امکانات زیاد است که همین عوامل موجب محبوبیت این زبان برای طراحی سایت شده اند. از سال 1991 فریم ورک های PHP ایجاد شدند که کدنویسی را برای توسعه دهندگان آسان کنند. برخی از این فریم ورک ها پس از مدتی منسوخ شده و از بین رفتند اما عده ای نیز گسترش پیدا کرده و باکیفیت تر شدند.

تا جایی که امروزه یک اکوسیستم از برترین فریم ورک ها در دسترس بوده تا نیاز کاربران را به ساده ترین نحو برطرف نماید. از طرفی 80 درصد از وب سایت های ایجاد شده از آگوست 2021 به بعد از PHP استفاده کرده و از عملکرد آن رضایت دارند. بارگیری ساده و رایگان و قدرت بالای این زبان از دیگر دلایل محبوبیت آن در بین برنامه نویسان است.

اما چرا باید از فریم ورک های PHP استفاده کرد؟ چگونه می توان با توجه به نیاز خود، برترین فریم ورک PHP را انتخاب نمود؟

در این مقاله از دارکوب 10 مورد از بهترین فریم ورک های PHP مورد بررسی قرار می گیرند. در انتهای مقاله نیز به بررسی جزئی تر بهترین فریم ورک PHP پرداخته شده است. پس تا انتها با ما همراه باشید.

برترین فریم ورک ها

چرا باید از فریم ورک PHP برای طراحی و توسعه وب سایت استفاده کنیم؟

از آنجایی که فریم ورک ها دارای ساختار و قواعد اصولی هستند، برنامه نویسی با آنها ساده تر است. از طرفی با استفاده از فریم ورک های PHP، موجب می شود تا زمان کمتری برای توسعه وب سایت صرف شود.

اما آنچه که موجب محبوبیت زیاد این زبان و فریم ورک های آن می شود این است که امکانات زیادی در اختیار برنامه نویس قرار می دهد از همین رو تمام نیازهایی که مشاغل برای ارائه هرچه بهتر محصولات و خدمات خود نیاز دارند، قابل اجراست.

به همین دلیل این زبان و ویژگی های آن از سال 2019 به بعد مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

10 فریم ورک برتر PHP کدامند؟

موارد زیر از جمله برترین فریم ورک های PHP بوده که بر اساس میزان محبوبیت آنها در بین برنامه نویسان و امکاناتی که در اختیار افراد قرار می دهند، لیست شده اند.

1.  Laravel

فریم ورک لاراول

فریم ورک لاراول یکی از محبوب ترین فریم ورک های رایگان و منبع باز است. دلیل محبوبیت این فریم ورک نیز اداره سریع و با ایمنی بالای برنامه های پیچیده وب می باشد. از طرفی مسیریابی، احراز هویت و ذخیره سازی داده ها در این فریم ورک به سادگی انجام می پذیرد.

دلایل استفاده از لاراول

  • این فرم ورک برای پشتیبانی عملکردهای ساده و پیچیده بسیار مناسب است. از طرفی نصب آن نیز دشواری ندارد.
  • امکانات و ویژگی های زیادی در اختیار برنامه نویسان برای توسعه برنامه های پیچیده قرار میدهد از جمله این موارد می توان به امنیت، مسیریابی، موتور نمایش الگو و احراز هویت و غیره اشاره نمود.
  • اگر به دنبال فریم ورکی بوده که با تغییر روند و گسترش یک سازمان B2B، وب سایت نیز گسترش یافته و تغییر کند، توصیه می شود که به جای استفاده از سایر فریم ورک های PHP، از لاراول استفاده نمایید. همچنین لاراول از سرعت و امنیت بالایی برخوردار است.

2.  codeIgniter

 

فریم ورک کدایگنایتر

codeIgniter از دیگر فریم ورک های PHP بوده که برای ایجاد و توسعه وب سایت های پویا مناسب می باشد. همچنین وجود ماژول های از پیش ساخته موجب می شود تا این فریم ورک برای پیاده سازی اجزای پیچیده یک وب سایت گزینه مناسبی باشد.

دلایل استفاده از کدایگنایتر

  • این فریم ورک به دلیل سبک بودن آن به سادگی نصب شده و مشکلی به وجود نمی آورد. از این رو برای افراد مبتدی در این حوزه گزینه خوبی می باشد.
  • ویژگی هایی از قبیل پشتیبانی از معماری MVC، مدیریت خطا در سطح بالا و غیره از جمله امکانات این فریم ورک محبوب است.
  • در مقایسه با سایر فریم ورک های PHP، کدایگنایتر سرعت عمل زیادی داشته و در اجرای برنامه های سبک عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

3.  Symfony

فریم ورک سیمفونی

این فریم ورک نسبت به سایر فریم ورک های PHP مدت زمان کمتری است که فعالیت می کند. سیمفونی در سال 2005 راه اندازی شد. نکته قابل توجه درباره سیمفونی این است که از MVC پشتیبانی کرده و تنها فریم ورکی است که از استانداردهای PHP و وب پیروی می کند.

دلایل استفاده از سیمفونی

  • نصب و راه اندازی سیمفونی در اکثر سیستم عامل ها ساده و بدون دردسر بوده و برای توسعه و پیاده سازی پروژه های بزرگ مناسب است.
  • امکان ترکیب و استفاده همزمان از چندین کتابخانه در کنار یکدیگر، مطابق با انواع الگوهای طراحی وب و استفاده مجدد و چندباره از اجزای آن، از جمله کلیدی ترین ویژگی های این فریم ورک می باشند.
  • قابل ادغام با پروژه های بزرگ و دروپال است. از طرفی به دلیل امکانات و ویژگی های زیاد این فریم ورک، لاراول و سیمفونی را همانند یکدیگر می دانند.

لازم به ذکر است که کار با سیمفونی کمی دشوار است از این رو تنها توسعه دهندگان پیشرفته با این ابزار کار می کنند. همچنین از آنجایی که امکانات بی شماری برای طراحی یک وب سایت در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، کمی کندتر از فریم ورک های PHP عمل می کند.

4.  CakePHP

فریم ورک ساده Cake PHP

CakePHP در اوایل دهه 2000 وارد بازار شد و مورد استقبال قرار گرفت. CakePHP به شما کمک می کند تا وب سایتی طراحی کرده که از لحاظ ظاهری و بصری در درجه بالایی قرار داشته باشد. از طرفی کار با این فریم ورک ساده بوده و یادگیری آن به زمان زیادی نیاز ندارد.

دلایل استفاده از CakePHP

  • از آنجایی که برای نصب و راه اندازی آن تنها به یک کپی از CakePHP و وب سرور نیاز است، نصب آن زمان زیادی از شما صرف نکرده و سخت نیست.
  • در صورتی به فکر ایجاد برنامه های تجاری هستید، استفاده از CakePHP را در اولویت انتخاب های خود قرار دهید چرا که این فریم ورک به ویژگی های امنیتی مجهز است.
  • به دلیل برخورداری از ویژگی های وراثت، اعتبارسنجی، امنیت بالا و غیره به عنوان یک فریم ورک مدرن شناخته می شود.

5.  Yii

فریم ورک محبوب Yii

Yii یک چارچوب ساده و در عین حال دارای ویژگی های زیاد است. ویژگی های این فریم ورک موجب شده تا Yii به عنوان ابزاری مدرن برای توسعه برنامه های وب مورد استفاده قرار گیرد.

دلایل استفاده از Yii

  • Yii یکی از فریم ورک های PHP است که مراحل نصب ساده ای داشته و با برخورداری از ویژگی های امنیتی نسبت به سایر فریم های PHP، برای پروژه های تجارت الکترونیک، پورتال ها و غیره مناسب تر است.
  • به دلیل اینکه قادر به مدلسازی پایگاه داده است، توسعه دهنده را از نوشتن و تکرار دستورات SQL که در گذشته از آنها استفاده کرده است، باز می دارد.
  • وجود یک تیم توسعه دهنده اصلی و برنامه نویسانی قوی موجب می شود تا روزبه روز بر ویژگی های این فریم ورک PHP افزوده شود.
  • به دلیل سادگی در طراحی این فریم ورک، یادگیری آن برای تازه واردان به این حوزه ساده است.

6.  Zend

ویژگی های فریم ورک zend

Zend یک فریم ورک شی گر است از این رو به ویژگی هایی مثل ارث بری، رابطه کلاس ها و غیره مجهز است. از طرفی به دلیل بهره گیری از مدل چابک به هنگام طراحی آن، برای آماده سازی برنامه های باکیفیت به سازمان ها گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. همچنین قادر به تغییر تنظیمات آن به روش دلخواه می باشید.

دلایل استفاده از Zend

  • اگر بر روی یک پروژه پیچیده کار کرده و قصد ارائه آن را به سازمان ها دارید، می توانید از فریم ورک zend به عنوان یکی از فریم ورک های برتر PHP بهره بگیرید.
  • رمزگذاری داده ها، پشتیبانی از اجزای MVC، مدیریت و کنترل جلسات از جمله برترین ویژگی های این فریم ورک PHP می باشند.
  • برخورداری از یک پایگاه داده و توانایی ادغام با کتابخانه های خارجی، از zend یک فریم ورک قدرتمند ساخته است.

7.  Phalcon

دلایل استفاده از Phalcon

یکی دیگر از فریم ورک های PHP که توانسته در مدت زمان کم، محبوبیت بسیاری کسب نماید Phalcon می باشد. این فریم ورک در سال 2012 به زبان c++ نوشته و منتشر شد. از طرفی به دلیل انتشار آن به عنوان یک افزونه زبان C، نیازی نیست که نگران یادگیری این زبان باشید.

دلایل استفاده از Phalcon

  • اگر قصد ایجاد برنامه های تحت وبی داشت که دقیقا مطابق با آنچه که شرکت مدنظر دارد، عمل نماید، Phalcon یکی از فریم ورک های PHP است که در این زمینه می تواند بسیار خوب عمل نماید.
  • افزایش سرعت در اجرا، برخورداری از ویژگی های امنیتی، ذخیره سازی داده ها و کنترل دارایی ها از جمله ویژگی های برتر این فریم ورک هستند.
  • برخلاف سایر فریم ورک های PHP، این چارچوب از یک حافظه کارآمد استفاده کرده و همین امر موجب شده تا عملکردی بهینه از خود نشان دهد. همچین برای توسعه و ایجاد وب سایتی با سرعت بالا، استفاده از Phalcon توصیه می شود.
  • اما این فریم ورک دارای مشکلاتی نیز می باشد. به عنوان مثال از لحاظ امنیتی در سطح بالایی قرار نداشته و نمی تواند همانند سایر فریم ورک های PHP نیاز کاربران را برطرف نماید.

8.  FuelPHP

فریم ورک کامل FuelPHP

FuelPHP اولین بار در سال 2011 وارد بازار شد. FuelPHP یک فریم ورک کامل بوده که برخلاف سایر فریک ورک های PHP، به جای MVC از HMVC استفاده می نماید. به همین علت برای نمایش محتوا نیازی به تکرار آن وجود ندارد. بر اساس این ویژگی، زمان و حافظه کمتری نیز صرف خواهد شد.

دلایل استفاده از FuelPHP

  • امکاناتی که FuelPHP در اختیار شما قرار میدهد، موجب می شود تا بتوانید وب سایت خود را در اندازه های مختلف طراحی کرده و هر امکانات دلخواهی را به آن بیفزایید.
  • پیاده سازی HMVC، پیاده سازی RESTful، سیستم مسیریابی URL، حفاظت از آسیب پذیری و سیستم ذخیره سازی از جمله ویژگی هایی است که موجب برتری این فریم ورک در مقایسه با سایر فریم ورک های PHP می شود.
  • در صورتی که برای شما امنیت یک فریم در درجه بالایی قرار دارد، پیشنهاد می شود که از این ابزار استفاده نمایید؛ اما به یاد داشته باشید از آنجایی که FuelPHP یک فریم ورک تازه وارد است، ممکن است یادگیری آن کمی زمانبر باشد.

9.  PHPixie

فریم ورک پیشرفته PHPixie

PHPixie در سال 2012 رونمایی شد. این فریم ورک نیز از الگوی پیشرفته HMVC پشتیبانی کرده و برای سایت های آموزشی و انتشار محتواهای متنی مناسب می باشد.

دلایل استفاده از PHPixie

  • نصب و کار با این ابزار بسیار ساده بوده و کمتر کسی در هنگام کار با آن دچار مشکل می شود.
  • PHPixie شامل معماری HMVC، ORM استاندارد و قابلیت های دیگر نظیر احراز هویت و تایید اعتبار ورودی نیز می باشد.
  • از آنجایی که این فریم ورک از اجزا و کامپوننت های مستقل ساخته شده، قابل بکارگیری بدون استفاده از خود فریم ورک نیز می باشد؛ اما با این وجود به یاد داشته باشید که این فریم ورک هیچگونه پشتیبانی از اجزای مستقل نمی کند. به همین دلیل محبوبیت آن نسبت به سایر فریم ورک های PHP کمتر است.

10.  Slim

یادگیری کار با فریم ورک slim

از دیگر فریم ورک هایی که برای ایجاد برنامه های کاربردی اما در عین حال ساده مناسب است، Slim می باشد.

دلایل استفاده از Slim

  • برای یادگیری Slim نیازی به صرف ساعت های طولانی مدت نیست. از طرفی توسعه دهندگان PHP از این فریم ورک برای توسعه API ها استفاده می نمایند.
  • شامل ویژگی هایی نظیر مسیریابی URL، رمزگذاری جلسه و کوکی است که همین موارد آن را از سایر فریم ورک ها متمایز می سازد.
  • Slim یکی از بهترین فریم های PHP برای یک ایجاد یک برنامه وب کوچک است.

حال که با 10 مورد از فریم ورک های برتر PHP آشنا شدید، وقت آن رسیده که به معرفی برترین فریم ورک در PHP بپردازیم.

انتخاب یک فریم ورک با هدف توسعه یک برنامه وب برای تجارت می تواند بسیار حساس باشد. در طی سالیان اخیر، توسعه دهندگان مختلف با فریم ورک های PHP در انواع مختلف کار کرده تا عملکرد آنها را با یکدیگر مقایسه نمایند. خیل عظیمی از توسعه دهندگان به یک نتیجه رسیدند:

برترین فریم ورک PHP، لاراول است.

چرا فریم ورک لاراول به عنوان بهترین فریم ورک PHP انتخاب شد؟

دلایل زیادی وجود دارد تا لاراول را جزو برترین فریم ورک برای انجام برنامه ها و پروژه های خود برگزینید؛ اما موارد زیر از جمله دلایلی است که اکثر توسعه دهندگان به آن اشاره می کنند.

1.  تکنیک مجوز

تکنیک های احراز هویت برای برنامه های وب کمی دشوار بود اما لاراول به عنوان برترین فریم ورک های PHP، پیاده سازی این تکنیک ها را ساده نمود. فریم ورک لاراول همچنین کنترل دسترسی به منابع را به کاربران خود می دهد.

معرفی برترین فریم ورک در PHP

2.  برخورداری از کتابخانه های شی گرا

وجود تعداد زیادی کتابخانه شی گرا نصب شده در این فریم ورک، آن را به یک ابزار بسیار قدرتمند و کاربر پسند تبدیل می نماید.

3.  ابزار Artisan

برخورداری از ابزار Artisan موجب می شود تا توسعه دهندگان از نوشتن کدهای تکراری در امان باشند. این امر برای صرفه جویی در وقت بسیار اهمیت دارد.

4.  پشتیبانی از MVC

الگو MVC و پشتیبانی از آن موجب می شود تا این فریم ورک عملکرد بهتری از خود نشان دهد. همچنین با پشتیبانی از MVC، مستندات بهتری برای ارائه فراهم می شود.

5.  امنیت

در هنگام استفاده از سایر فریم ورک های PHP برای تامین امنیت برنامه خود، باید کارهای دیگری انجام دهید این در حالی است که با استفاده از لاراول این مشکل حل شده و این امنیت با کمک لاراول تامین می شود. از رمز عبور و هش استفاده کرده و متون ساده در پایگاه داده ذخیره نمی شوند.

انواع فریم ورک های PHP

6.  یادگیری لاراول

یادگیری کار با این فریم ورک به نسبت سایر فریم ورک های PHP آسان می باشد. علاوه بر این ویدیوهای زیادی برای یادگیری و کار با این فریم ورک در سرتاسر اینترنت موجود بوده که تماشای آنها می تواند مفید باشد.

علاوه بر این موارد، فریم ورک لاراول دارای ویژگی های دیگری بوده و مزایای استفاده از آن بی شمار است.

طراحی سایت با دارکوب

آموزشگاه دارکوب، یکی از آموزشگاه های برتر داخل کشور بوده که بطور اختصاصی به آموزش طراحی سایت و سئو می پردازد. چنانچه بخواهید به صورت اصولی و قدم به قدم طراحی سایت را بیاموزید، کار با فریم ورک های PHP به زبانی ساده به شما عزیزان آموزش داده خواهد شد.

تمامی آموزش های دارکوب در 3 قالب کلی آموزش حضوری، آنلاین و ویدیوهای ضبط شده ارائه می شوند که شما می توانید با توجه به شرایط و علاقه خود یکی از این 3 روش را برای آموزش این مفاهیم برگزینید. از طرفی پس از اتمام دوره یک گواهی از طرف سازمان فنی و حرفه ای کشور به شما اعطا خواهد شد. پس از گذر از این مراحل می توانید به عنوان یکی از اعضای دارکوب، فعالین حرفه ای خود را در این حوزه آغاز نمایید.