آموزش اسکیما وردپرس (Schema)
- نویسنده: محسن لشکری
- بازبینی شده توسط: محسن لشکری
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=11923
اسکیما (Schema markup) که به عنوان داده های ساخت یافته نیز شناخته می شود، زبانی است که موتورهای جستجو برای خواندن و درک محتوای صفحات شما استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم آموزشی جامع از نحوه استفاده از اسکیما در سایت های وردپرسی داشته باشیم. تا انتهای مقاله با من همراه شوید.
لیست مطالب
اسکیما چیست؟
اسکیما نوعی زبان نشانه گذاری است که به یاری موتورهای جستجو مانند گوگل آمده است تا از این طریق، محتوای وبسایت شما را آنالیز کرده و بهتر درک کند. با اسکیما، شما میتوانید اطلاعات بیشتری را نیز به موتورهای جستجو منتقل کنید که به بهبود رتبه بندی سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد و سایت شما را در رتبههای بهتر نتایج جستجو قرار خواهد داد. اسکیما این روز ها مبحثی است که هم سئوکاران و هم طراحان سایت باید با آن آشنا شوند و استفاده کردن از آن را یاد بگیرند.
انواع اسکیما
اسکیما نوعی از زبانهای نشانه گذاری است که صرفا برای شناساندن محتوای وبسایتها به موتورهای جستجو استفاده میشود. با استفاده از اسکیما اطلاعات مختلفی مانند نظرات کاربران، امتیاز محصولات و … را به موتورهای جستجو میدهیم تا بهتر بتوانند ساختارو نقشه سایت را درک کنند.
به عنوان مثال، اگر شما یک وبسایت فروشگاهی داشته باشید، با اسکیما باید امتیازات و نظرات مشتریان را به صورتی جداگانه به کاربران نمایش دهید. اطلاعاتی مانند قیمت، موجودی، ویژگیها را به صورت ساختاری به موتورهای جستجو ارائه دهید تا کاربران براحتی بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند. وبسایت با هر نوع از کاربری اسکیماهای مختص به خود را خواهند داشت. مثلا اسکیما بخش وبلاگ سایت با بخش محصولات متفاوت است.
اسکیما برای مقالات
در این نوع اسکیما که برای ارسال اطلاعات دقیق درباره نوع مقاله، مطالب منتشر شده استفاده میشود. این اطلاعات شامل، عنوان اصلی مقاله، نام نویسندگان، تاریخ انتشار، موضوع اصلی مقاله و درصورتی که نیازباشد لینک مقاله نیز قرار داده میشود. در این نوع اسکیما هدف درک بهتر محتوای مقاله توسط موتورهای جستجو است و هر چه این اطلاعات کامل تر باشد در نتایج نهایی سرچ کاربران نیز در رتبه خوبی قرار خواهید گرفت.
اسکیما برای محصولات
وبسایتهای ارائه دهنده محصولات مختلف که به نوعی فروشگاهی محسوب میشوند نیز ساختار مخصوص به خود را دارند. اطلاعاتی نظیر نام محصول، قیمت، توضیحات، تصاویر، رتبهبندی و دستهبندی با ساختاری خاص ارائه میشود. این اطلاعات به موتورهای جستجو کمک کرده تا براحتی بتوانند توضیحات محصول را درک کرده و در نتیجه جستجوی کاربر نمایش دهند.
اسکیما برای رویدادها
نوعی از اسکیما وجود دارد که برای توصیف رویدادهای مختلف بکاربرده میشود. این اطلاعات میتواند تاریخ و زمان برگزاری، مکان، توضیحات تکمیلی رویداد و یا لینک ثبت نامی را به صورتی ساختارمند ارائه دهد. این نوع از اطلاعات به موتورهای جستجو کمک میکند تا نتایج مرتبط با نیاز کاربر که در اینجا پیدا کردن یک رویداد خاص یا سمینار بوده است را نشان دهد.
اسکیما برای اشخاص
درنهایت نوعی دیگر از اسکیما وجود دارد که برروی معرفی افراد و اشخاص تمرکز دارد، صفحات شخصی وبسایت، روزمه، پروفایلها در شبکههای اجتماعی و غیره. این نوع اطلاعات شامل نام، عنوان شغلی، توضیحات، آدرس وبسایت و لینکهای مربوط به شبکههای اجتماعی را به صورت ساختارمند ارائه میدهد تا درنهایت به بهبود رتبهبندی سایت کمک کند.
آموزش گام به گام اسکیما در وردپرس
حال که به نوعی با مفاهیم اسکیما و اهمیت آن آشنا شدید در بخش قرار است نحوه پیاده سازی اسکیما را در وردپرس آموزش دهیم. برای نوشتن اسکیما روشهای مختلفی وجود دارد که در اینجا فقط به موارد مهم و رایج آن اشاره خواهیم داشت.
روش اول: استفاده از افزونه Schema Pro
نصب و پیکربندی افزونه Schema Pro
- افزونه Schema Pro را از مخزن نصب و فعال کنید.
- بعد از آن که افزونه را فعال کردید به تنظیمات افزونه بروید.
- در این صفحه تنظیمات کلی افزونه پیکبربندی میشود.
افزودن اسکیما به انواع محتوا با استفاده از Schema Pro
در حال حاضر اسکیماهای زیادی در این افزونه وجود دارد که از طریق آن میتوان آن را برای انواع محتواهای مختلف پیاده سازی کرد. موارد رایجی وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.
پست های وبلاگ
اسکیما در پستهای وبلاگ با این افزونه میتواند به بهبود نمایش محتوا و واضح تر شدن آن در نتایج جستجو کمک بسیار کند. Schema Pro افزونه بسیار قدرتمند وردپرسی که امکان اضافه کردن اسکیما را در وبلاگها فراهم میکند. با این ابزار، هر پستی را که میخواهید منتشر کنید به صورت ساختارمند و با ظاهری مدرن در نتایج گوگل قرار بگیرد.
برای فعالسازی اسکیما برای پستهای وبلاگتان، ابتدا پست مورد نظر را در حالت ویرایش قراردهید در انتهای آن بخشی به نام Schema فعال شده است. در این بخش شما اسکیمای مرتبط با محتوای پشت خود را خواهید ساخت. به عنوان مثال، اگر یک مقاله دارید، اسکیمای مقاله را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به اسکیمای مقاله مانند موضوع، نام نویسنده و غیره را وارد کنید. با طی کردن این مراحل اطلاعات به صورت ساختارمند به موتورهای جستجو ارسال شده که در بهبود نمایش نتایج به کاربران و بهبود رتبه بندی تاثیر گذار است.
صفحات وب
برای فعال کردن اسکیما در صفحات وب، باید صفحه را در حال ویرایش برده، در انتهای بخش Schema فعال شده است. وارد این بخش شده و اسکیمای مرتبط با محتوای صفحه خود را انتخاب کنید. مثلا، اگر صفحه شما درباره محصولی خاص است، اسکیمای محصول را انتخاب کرده و توضیخات مانند نام محصول، قیمت و توضیحات را وارد کنید تا اسکیما برای شما ذخیره شود و پس از آن تغییرات را ذخیره نمایید .
رویدادها
ابتدا در بخش رویدادها، رویداد موردنظر انتخاب کرده و در حالت ویرایش قرار بگیرید. در این بخش میتوانید اسکیمای مرتبط با رویداد را ایجاد کنید. مثلا، اگر یک جشنواره تخفیف دارید، باید اسکیمای رویداد را انتخاب کنید واطلاعات مربوط به آن مانند نام، تاریخ و مکان برگزاری و توضیحات موردنظر را وارد کنید و تغییرات ذخیره نمایید.
افراد
در اسکیمای اشخاص نیز روند به همین ترتیب است اما اطلاعات ورودی متفاوت است. این اطلاعات نیز شامل نام، عنوان شغلی، آدرس وبسایت و لینک شبکههای اجتماعی است..
تصاویر
نوع اسکیما انتخاب شده در اینجا Image Object است. پس از آن اطلاعاتی مانند URL، اندازه، عنوان و توضیحات را وارد میکنیم. پس از آن که اسکیما را ایجاد کردید تغییرات را ذخیره کرده و صفحه را منتشر کنید.
سایر موارد نیز این چنین است و فقط اطلاعاتی درباره محتوا دریافت کرده و آن را به صورتی مرتب شده و ساخت یافته به موتورهای جستجو ارسال میکند.
روش دوم: استفاده از کدهای اسکیما
در این قسمت از theme.json برای افزودن کدهای اسکیما به وردپرس استفاده میکنیم. این روش یک روش دستی و پیشرفته تر است که به کاربران اجازه داده تا به صورتی دقیق تر کدهای موردنیازخود را به وبسایت اضافه کنند.
برای انجام این روش مراحل زیر را طی کنید:
- پشتیبان گیری از وبسایت: ابتدا از قبل از شروع هرکاری یک نسخه پشتیبان از سایت خود تهیه کنید، انجام این کار اهمیت ویژه ای دارد. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل یا اشتباهی، شما میتوانید وبسایت خود را به وضعیت قبلی خود بازگردانید.
- افزودن کدهای اسکیما: وارد json شوید، در این حالت شما به فایلهای مربوط به قالب خود دسترسی دارد. برای پیداکردن آن نیز باید پوشههای Theme یا Template را جستجو کنید. پس از بازکردن فایل کدهای اسکیما را درقسمت مناسب این فایل قراردهید.
- اعبتارسنجی کد: از درستی کدهای اسکیمایی که اضافه کردید مطمئن باشید برای اینکار از ابزارهای اعتبارسنجی استفاده کنید. برای اعتبارسنجی کدهای اسکیما میتوانید از ابزارهای آنلاین مانند Google Structured Data Testing Tool بهرمنده شوید.
- ذخیره سازی و انتشار تغییرات: بعد از اضافه شدن کدهای اسکیما و اطمینان از درستی آن، تغییرات را ذخیره و در حالت انتشار قرار دهید.
روش سوم: استفاده از ابزارهای آنلاین
در این روش برای ساخت اسکیما، به جای دست و پنجه نرم کردن با کدها، میتوانید از این ابزارهای آنلاینی که در ادامه معرفی شده برای تولید کدهای اسکیما خود استفاده کنید. این ابزارهای رایگان، کدهای موردنظرتان را تولید کرده و نیاز به دانش برنامه نویسی ندارند. برخی از آن ها:
- https://technicalseo.com
- https://www.rankranger.com
- https://saijogeorge.com
- https://jsonld.com
- https://support.google.com
نکاتی برای استفاده از ابزارهای آنلاین ساخت اسکیما:
- قبل از استفاده از هرابزار راهنمای آن را به صورت کامل مطالعه کنید.
- از صحت و دقت اطلاعاتی که به ابزار میدهید اطمینان حاصل کنید.
- پس از قراردادن کد اسکیما در صفحه وبتان، آن را با ابزار تست ساختار دادههای گوگل اعتبارسنجی کنید.
نکات مهم در مورد اسکیما در وردپرس
انتخاب اسکیما مناسب برای محتوای خود گامی مهم در رسیدن به رتبههای مناسب سرچ گوگل است. لازمه آن انتخاب اسکیما درست برای محتوا موردنظر است که در نهایت هدف آن ارائه اطلاعات دقیق در ساختاری مناسب برای کاربران است. هر نوع اسکیما برای نوع خاصی ازمحتوا طراحی شده است که اطلاعات متفاوتی را برای موتورهای جستجو ارسال میکند.
بنابراین:
- نوع محتوایتان را به دقت تعیین کنید.
- اطلاعات را به دقت و کامل به موتورهای جستجو ارائه دهید.
- از ابزارهای تست گوگل استفاده کنید. (https://developers.google.com)
- درصوت نیاز از متخصصان و وبمستران کمک بگیرید.
با انتخاب و پیاده سازی صحیح و درست اسکیما، با هرکدام از روشها، به گوگل کمک کردهاید تا بتواند محتوای شما را درک کند و نتایج را به صورت ساختارمند به کاربران نشان دهد. این امر به افزایش ترافیک وبسایت و بهبود CTR خواهد شد.
سخن پایانی
در دنیای پررقابت اینترنت، جذب مخاطب و افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت دغدغه همیشگی صاحبان سایت بود هاست. موتورهای جستجو دروازه بانان وب، نقشی کلیدی در هدایت مخاطبان برای یافتن جواب هایشان هستند. یکی از ارکان مهم سئو، استفاده از اسکیمای مناسب است. اسکیما اطلاعات محتوای وبسایت را به صورتی ساختار یافته به موتورهای جستجو ارائه میدهد.
انواع مختلفی از اسکیما وجود دارد مانند، پستهای وبلاگ، محصولات و غیره. اگر از روش دوم یا سوم استفاده کرده اید یادتان باشد که کدهای مربوط را باید در تگ Head وبسایت خود قرار دهید. استفاده از اسکیما سرمایه گذاری ارزشمند شما برای بهبود رتبه بندی سایتتان است. با صرف زمانی کم و پیاده سازی اسکیما مناسب به ترافیک ارگانیک زیاد، مخاطب زیاد دست پیدا کنید.
دیدگاهتان را بنویسید