میانگین درآمد طراحی سایت چقدر است؟

  • نویسنده: راضیه محمودی فرد
  • بازبینی شده توسط: داود قربانی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=4581
میانگین درآمد طراحی سایت چقدر است؟

امروزه با گسترش کسب و کارهای آنلاین در بستر وب، مشاغل جدید زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده است به همین دلیل درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگ افزایش یافته است. کارشناس دیجیتال مارکتینگ، یک متخصص است که با تمامی روش های بازاریابی اینترنتی مانند سئوی سایت، تبلیغات، مدیریت شبکه‌های اجتماعی؛ طراحی سایت، تولید محتوا، بهبود نرخ تبدیل و…  آشنایی دارد.

طراح سایت کیست؟

طراح وب سایت، کسی است که وب سایت های اینترنتی را طراحی می‌کند. شخصی خلاق است که بر مهارت های فنی و کد نویسی نیز مسلط است. در واقع طراحی سایت ترکیبی از هنر و مهارت فنی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. یعنی هم باید با سلیقه کاربران آشنا باشد و هم یک برنامه نویس حرفه ای باشد تا بتواند بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. طراحی سایت یکی از بهترین روش های موجود برای امر بازاریابی اینترنتی است که درآمد زایی بسیار زیادی به دنبال دارد.

درآمد طراحی سایت

به تمامی فرآیندهایی که از صفر تا صد برای طراحی یک سایت انجام می شود را خدمات طراحی سایت می‌گویند. به افرادی که این خدمات را انجام می دهند، طراح سایت گفته می‌شود طراحی وب از چندین شغل، طراح سایت، توسعه دهنده وب، طراح گرافیک سایت، سئو کار سایت و تولیدکننده محتوایی سایت تشکیل شده است و هر کدام از اعضای گروه طراحی وب خود به صورت مجزا دارای تحصیلات و آموزش‌های متفاوتی است. در زیر میزان درآمد آنها را شرح می‌دهیم:

درآمد طراح سایت

هزینه‌ها در بازار طراحی سایت شفاف نیست و هیچ تعرفۀ مشخصی هم وجود ندارد یعنی برخی شرکت‌ها ممکن است برای طراحی یک سایت ساده از شما 30 میلیون تومان پول بگیرند و برخی دیگر همان سایت را با 3 میلیون تومان راه‌اندازی کنند. درآمد شما هم به عنوان یک طراح سایت، مقدار مشخصی ندارد. شاید در یک شرکت طراحی سایت مشغول باشید و حقوق ماهانه مشخصی را دریافت کنید. این حقوق از ماهی 2 میلیون تومان برای افراد بدون سابقه کار، شروع می‌شود و برای افراد برنامه‌نویس و مسلط ماهی 10میلیون تومان و بیشتر، می‌رسد. یا اینکه به صورت پروژه‌ای کار بگیرید که در این صورت متغیر است. مثلاً فرض کنید، در ماه 3 سفارش طراحی سایت قبول کنید و از هر کدام 2.5 میلیون تومان دریافت کنید. درآمد ماهانه شما 7.5 میلیون تومان می‌شود. برای تعیین هزینه طراحی سایت فاکتورهایی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت یا شخص
  • زبان برنامه نویس
  • طراحی اختصاصی یا وردپرس
  • دامنه و هاست
  • خدمات پشتیبانی
  • مدت زمان تحویل پروژه

درآمد توسعه دهنده سایت

توسعه دهنده وب طرح اولیه سایت را از طراح سایت دریافت می‌کند و آن را به یک وب سایت کاربردی تبدیل ‌می‌کند. به عبارتی رابط کاربری زیبا حاصل کار طراحان وب است، و توسعه دهنده وب مسئول تبدیل آن تصویر زیبا به صفحه‌ای است که آن را به بازدیدکننده نمایش می‌دهد. در واقع توسعه دهنده با کمک ‌برنامه‌نویسی، یک سایت استاتیک به یک سایت داینامیک تبدیل ‌می‌کند. در مورد بازارکار این شغل  بهتر است بگویم اگر مهارت‌های لازم برای توسعه‌ی یک وب‌سایت را بیاموزید، قطعاً بیکار نخواهید ماند. با توسعه‌ی تکنولوژی و افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی، نیاز به توسعه‌دهندگان وب زیاد است. در مورد حقوق هم باید گفت که مهارت، تعیین کننده‌ی نهایی دستمزدها خواهد بود. درآمد توسعه وب‌ سایت هم مثل سایر مشاغل فنی به تسلط و مهارت شما در اجرای پروژه‌ها بستگی دارد.

⇐ حتما بخوانید: چرا لازم است طراحان وب سایت کد نویسی بدانند؟

درآمد طراح گرافیک سایت

میزان درآمد شاغلان طراحی گرافیک بسته به کارمندی یا مستقل بودن شغلشان و همچنین نوع پروژه متغیر می باشد یک گرافیست بسته به توانایی، دانش فنی و میزان تخصص خود می تواند از کارفرما حق طراحی خود را دریافت کند و کارفرما نیز باید با نهایت انصاف و با توجه به میزان تخصص و کار حرفه ای طراح، حقوق او را متقبل شود. درآمد طراح گرافیک به صورت فریلنسری نسبت به کارمندی که در یک شرکت طراحی گرافیکی مشغول به کار هستند؛ بهتر است زیرا فریلنسرها مستقل و دارای آزادی هستند و می توانند کیفیت بهتری از کار خود را ارائه دهند، دلیل دیگر این است که یک فریلنسر طراح، کل درآمدی که بدست می آورد برای خود برمی دارد اما یک کارمند که طراحی گرافیکی انجام می دهد باید به میزان حقوقی که از آن پروژه، صاحب شرکت به او می دهد قانع باشد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که طراحان فریلنسر، ثبات کاری ندارند. یعنی ممکن است بعضی روز ها کار داشته باشند و حتی تا چند ماه بیکار بمانند چرا که رضایت مشتریان را جلب نکرده و در نتیجه درآمدی بدست نیاورده اند. در حال حاضر در سال 1400 درآمد یک طراح متوسط بین 3 الی 5 تومان متغییر است.

درآمد سئو کار سایت

یادگیری سئو می تواند کمک زیادی به شما در راستای بهتر شدن در مسیر طراحی سایت قرار دهد. برای آشنایی با میزان درآمد سئوکار یا متخصص سئو ابتدا باید متخصصین سئو را به سه دسته تقسیم کنیم:

کارشناسان سئو که خودشان یک شرکت یا تیم دارند: درآمد سئوکار که خودش دارای شرکت است به عواملی چون اعتماد به نفس، انصاف، نرخ هزینه هایی که دریافت میکنند و… بستگی دارد. اگر شرکت شما صرفا خدمات سئو سایت را ارائه کند، درآمدتان در نهایت کمتر از 10 میلیون تومان نخواهد بود اگر خدماتی مثل آموزش، طراحی سایت، تبلیغات گوگل، فروش بک لینک و… را هم اضافه کنید درآمد بیشتر خواهد شد.

کارشناسان سئو که به صورت آزاد کار یا فریلنسر کار میکنند: کسی که فعالیت های پروژه ای شرکت های مختلف را بدون حضور در محل شرکت انجام میدهد را فریلنسر می‌گویند. یک متخصص سئو که به صورت فریلنسر یا آزاد کار فعالیت میکند درآمد متفاوتی در ماه داشته و درآمد آن به میزان و نوع پروژه هایی که در ماه میگیرد بستگی دارد. اگر به اندازه کافی زرنگ باشید، زمان کافی صرف کنید و اعتماد به نفس هم داشته باشید، میتوانید از 2 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان درآمد داشته باشید.

کارشناسان سئو که قصد استخدام در یک شرکت یا تیم را دارند: درآمد سئو بر اساس آگهی های استخدامی مختلف متفاوت است. ممکن است یک سئوکار با تخصص هایی مثل تولید محتوا، طراحی سایت، امنیت و… با حقوق 1 الی 2 میلیون تومان فعالیت کند یا سئوکار با 3 سال سابقه و الزاما توانایی رساندن سایت به رتبه 1 گوگل، با حقوق 2 الی 3 میلیون تومان استخدام شود. نکته مهم اینکه  این شما هستید که درآمد یک سئوکار را تعیین می کنید یعنی افرادی هستند که از کارآموزان دوره سئو هستند و دانش شان در یک سطح است، اما یکی در یک شرکت با حقوق بسیار پایین کار میکند و دیگری به شکل دورکاری با چند شرکت همکاری دارد و درآمدش بالای 10 میلیون تومان است. بنابراین بدانید که به خود افراد بستگی دارد که تا چه حد خودشان را قبول دارند.

درآمد تولیدکننده محتوا

به طور کلی درآمد تولید محتوای ماهانه یک نویسنده می‌تونه بین 500,000  تومان تا 10,000,000  تومان در ماه متفاوت باشه. با توجه به یک آمار دقیق در سال 1399 تعداد دامنه‌های ثبت شده ایرانی (فقط ایرانی) یک میلیون و ۲ هزار و ۴۳۶ است. این یعنی سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای زیادی راه‌اندازی شده‌اند و آمار نشان می‌دهد کسب‌‌‎وکارهای بیشتری به خدمات تولید محتوا نیاز خواهند داشت. تولید محتوا کار پرزحمت و زمان‌بری به حساب می‌آد. از طرفی کار با ارزش و بسیار تخصصی هم هست شما زمانی که مشغول این کار هستین با متخصص‌های SEO، مدیران کسب‌وکارها و افراد متخصص دیگری سروکار دارین. میزان درآمد در این شغل به موارد مختلفی بستگی دارد:

  • سطح تخصص 
  • میزان ساعت‌ کاری
  • تجربه و سرعت عمل

با فعالیت مداوم در شغل تولید محتوا، هر چقدر تخصص و تجربه شما بیشتر بشه، موقعیت‌های کاری بهتری برای شما پیش میاد، به طوری که حجم کاری بیشتری از طرف شرکت‌ها و مجوعه‌های مختلف پیشنهاد میشه. این شما هستین که تصمیم می‌گیرین با چه کسانی و به چه مقدار کار کنین. چنانچه از میزان درآمد خود راضی نبودین باید: هارت‌های جدیدی یاد بگیرین، با مطالعه و دقت و علاقه بیشتر کارهای تخصصی را یاد بگیرین، کارهای ضعیف قبول نکنین.

ما در زیر به برخی از مهارت‌هایی که لازم دارین؛ اشاره می‌کنیم:

  • مهارت نویسندگی؛
  • آشنایی به قوانین و دستور زبان فارسی؛
  • آشنایی با اصول سئو و بهینه سازی (SEO) 
  • بهتر است، روش‌های بهینه سازی محتوا برای Google را یاد بگیریم؛
  • یکی از سامانه‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و … را بشناسیم؛
  • برای ویرایش عکس، فتوشاپ بلد باشیم؛
  • با نرم‌افزارهای ویرایش فیلم آشنا باشیم؛
  • مترجم خوبی باشیم؛
  • ویراستار خوبی باشیم.

عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت

شرکت طراحی سایت: هزینه طراحی سایت در شرکت‌های مختلف متفاوت است. هر شرکت بر اساس عوامل مختلفی هزینه و قیمت طراحی وب سایت‌های خود را اعلام می‌کند؛ یکی از عوامل موثر بر هزینه طراحی سایت، تخصصی بودن شرکت طراحی سایت می باشد شرکت های سازنده وب سایت یکی از عوامل تعیین کننده قیمت طراحی وب سایت هستند. شرکت های بزرگ دارای بخش های مختلفی هستند مانند تیم طراحی گرافیک، تیم برنامه نویسی، تیم پشتیبانی، تیم آموزشی و تیم بهینه سازی و این افراد معمولا در زمینه کاری خود تخصص دارند. با این حال، شرکت های کوچکتر فقط تیمی از برنامه نویسان و طراحان گرافیک دارند

فاکتور مهم دیگر دامنه وب سایت است. منظور TLD  یا به فارسی دامنه سطح بالای سایت است. به زبان ساده هر قسمتی که بعد از نام سایت و بعد از نقطه استفاده شود TLD نامیده می شود. مثلا .ir, .com, .org, .net هزینههای اصلی خرید دامنه وب سایت مربوط به این قسمت می باشد. بنابراین دامنه .com متعلق به تمام دنیاست در حالی که دامنه .ir مختص ایران است و استفاده از آن در کشورهای دیگر رایج نیست. به عنوان مثال برای خرید دامنه دات کام باید به دلار پورسانت پرداخت کنید که این مبلغ بیش از 300 هزار تومان خواهد بود. در صورتی که دامنه  .ir را با هزینه کمتری می توان تهیه کرد. دامنه های گران تری مانند.nam e, .shop و… نیز وجود دارند که برای خرید آنها باید به نوع کاربری سایت خود توجه کنید. به عنوان مثال،  .nam e برای سایت های شخصی و سایت های رزومه استفاده می شود.

هاست: فضایی است که تمام اطلاعات وب سایت شما را در خود جای می دهد. که شامل عکس‌ها، متن، فیلم‌ها، الگوها، نام‌های کاربری، رمزهای عبور کاربر و هر چیز دیگری در وب‌سایت شما می‌شود. همان متنی که می خوانید روی هاست ذخیره می شود و از آنجا برای شما ارسال می شود. هاست دارای ظرفیت ویژه و حجم محدود می باشد. بنابراین تعداد هاست ها را می توان 5 گیگابایت، 10 گیگابایت، بیشتر یا کمتر در نظر گرفت. هاست ها نیز باید دائما به روز شوند. بنابراین اگر هاست ماهیانه دریافت می کنید، برای استفاده از آن باید هزینه ای ماهانه بپردازید. انتخاب و خرید هاست مناسب بحثی کاملا تخصصی است و برای اینکه بتوانید هاست مناسب تهیه کنید باید با افراد متخصص مشورت کنید. دلیل این امر ممکن است این باشد که اگر یک هاست با ظرفیت بالا تهیه کنید، حجم زیادی از هاست به سختی استفاده می شود و پول زیادی هدر می رود. اگر هاست شما کوچک است، احتمالاً در آینده ای نزدیک فضای شما کم شده و سرعت شما کاهش خواهد یافت.

سیستم مدیریت محتوا و تاثیر آن بر تعرفه طراحی سایت: می توان گفت این بخش بیشترین تاثیر را در هزینه طراحی وب سایت دارد. یک سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می کند تا به راحتی محتوای سایت خود را بدون هیچ دانش برنامه نویسی تغییر دهید. نه فقط محتوا، بلکه هر بخشی از سایت که نیاز دارید. سیستم مدیریت محتوا به دو دسته تقسیم می شود. اولی سیستم مدیریت محتوای آماده و دومی سیستم مدیریت محتوای تخصصی. سیستم های مدیریت محتوا وردپرس و جوملا جزو محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوای رایگان در دنیا می‌باشد. برای اینکه بتوانید از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید، به کمک یک برنامه نویس حرفه ای نیاز دارید که یک کنترل پنل برای شما ایجاد کند. همانطور که از نام آن پیداست، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی بسیار گرانتر از استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای آماده است. طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ، نگهداری و پشتیبانی آن هزینه ی بسیار بالایی نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا داشته ، رایگان نبوده و نیاز به یک شرکت پشتیبانی قدرتمند دارند.

بهینه سازی سایت: بهینه سازی معمولا بخشی از فرآیند طراحی وب سایت نیست، اما پروژه پس از تکمیل وب سایت شروع می شود. هزینه بهینه سازی معمولا با توجه به عملکرد رقبا، سختی کلمات کلیدی هدف، اندازه وب سایت و در نهایت تجربه متخصصان سئو تعیین می شود. می توان گفت که هزینه سئو تقریبا برابر با هزینه طراحی وب سایت است و در اکثر موارد هزینه سئو چندین برابر هزینه طراحی وب سایت است.

خدمات طراحی سایت: در طراحی هر وب سایتی یکسری خدمات عمومی و یکسری خدمات اختصاصی قرار می‌گیرند. خدمات طراحی سایت عمومی شامل آپشن‌هایی هستند که وجود آن‌ها در طراحی هر وب سایتی الزامی است و ارتباط مستقیمی با سئو یا بهینه‌سازی وب سایت دارند اما امکانات اختصاصی شامل آپشن‌هایی هستند که یک وب سایت معمولی را به یک وب سایت کاملا حرفه‌ای و منحصر به ‌فرد تبدیل می‌کنند البته استفاده از این امکانات براساس درخواست مشتریان طراحی سایت است و وجود آن‌ها در وب سایت الزامی نیست. هر دوی این امکانات چه امکانات عمومی که وجود آن‌ها ضرورت دارد و چه امکانات اختصاصی که وب سایت شما را به یک وب سایت حرفه‌ای تبدیل می‌کند، بر روی قیمت طراحی سایت تاثیرگذارند. ارائه آموزش طراحی سایت یکی از خدماتی هست که برای شما میتواند درآمد زا باشد؛ ممکنه شما چندین سال در زمینه طراحی سایت فعالیت داشته و توانایی تدریس را داشته باشید. یکی از کسب و کارهایی که می تواند شما را به درآمد های بسیار بالایی برساند راه اندازی یک وب سایت آموزشی است. البته باید با تکنیک های بازاریابی و تولید محتوا هم آشنایی داشته باشید به هر حال آموزش آنلاین می تواند گزینه ای مناسب برای رسیدن به درآمد های بالا از حرفه طراحی سایت باشد.

سایر عوامل موثر بر طراحی سایت

  • طراحی گرافیکی و بصری سایت
  • امنیت و پشتیبانی سایت و تاثیر آن در قیمت طراحی سایت
  • نوع قالب مورد استفاده در سایت
  •  تعداد زبان های سایت

سخن آخر

شغل طراحی سایت به لطف افزایش تقاضای روز افزون، یک شغل پر سود است اما آنچه که باعث پیشرفت شما می شود، سطح مهارت و کیفیت انجام کار است. به همین دلیل گذراندن دوره های آموزشی با کیفیت و سطح بالا در افزایش مهارت های طراحی سایت به شما کمک می‌کند. اگر به دنبال موسسه ای هستید که این آموزش را در اختیار شما قرار دهد، ما به شما آموزشگاه دارکوب را پیشنهاد می کنیم.

موسسه ی آموزش طراحی سایت دارکوب، یک موسسه ی بسیار معتبر در زمینه ی آموزش انواع تخصص های مربوط به طراحی سایت است. در این آموزشگاه شما با هر میزان اطلاعات اولیه می توانید به صورت صفر تا صد آموزش های مربوط به طراحی سایت را زیر نظر اساتید با تجربه دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین