بهترین دوره های یادگیری هوش مصنوعی از صفر

  • نویسنده: محمد رضا ملکی
  • بازبینی شده توسط: آموزشگاه دارکوب
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=12317
بهترین دوره های یادگیری هوش مصنوعی از صفر

هوش مصنوعی عبارتی که امروزه زیاد آن را می‌شنوید، به جرئت می‌توان گفت یکی از داغ ترین مباحث حال حاضر جهان در این مورد است. تابحال هرچیزی که از هوش مصنوعی می‌دانستید برگرفته از فیلم‌های علمی تخیلی بوده است اما همه آن‌ها به واقعیت پیوسته است که تاحدی که  اصلا قابل تصور نیست و می‌توان گفت انقلابی در این مفهوم است. در این مقاله قصد داریم به تعریفی کامل از هوش مصنوعی، نقشه راه یادگیری هوش مصنوعی و همچنین بهترین دوره های هوش مصنوعی را برای شما  به طور کامل معرفی کنیم.

مقدمه

هرباری که شما از یک سایت اینترنتی خرید می‌کنید، یا وارد یوتیوب خود می‌شوید و یا حتی در گوگل سرچ می‌کنید شما در حال برقراری ارتباط با یک هوش مصنوعی(AI-Artificial Intelligence) بسیار نیرومند هستید. هوش مصنوعی امروزه در همه ابعاد زندگی ما راه پیدا کرده، شاید هنوز این را به اندازه کافی متوجه نشوید اما هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان دستیار شما عمل کند و برنامه روزانه شما را مرتب کند و یا اگر خانه شما هوشمند باشد هوش مصنوعی می‌تواند همه دستگاه‌های منزل را به بهترین شکل مدیریت کند.

در سرچ های روزانه شما در موتورجستجوی گوگل، هوش مصنوعی گوگل براساس سرچ‌هایی که تابحال انجام داده‌اید علایق شما را شناسایی و بعد از آن، آنچه که شما دوست دارید را مشاهده خواهید کرد. براساس گفته گوگل هدفش از استفاده هوش مصنوعی فقط بالابردن سرعت جستجو و جستجوی موثر برای کاربر است.

هوش مصنوعی بسیار قدرتمند است، به قدری که کارشناسان هشدار داده‌اند در صورت عدم استفاده درست هوش مصنوعی سلاح بسیار خطرناکی می‌تواند باشد. ما عصری زندگی می‌کنیم که شاهد پیشرفت‌های همه روزه سرویس‌های هوش مصنوعی هستیم به عبارتی ما شاهد انقلاب هوش مصنوعی در عصر خود هستیم. 

شرکتهای زیادی در این عرصه پیشرو هستند، شرکت OPEN-AI سازنده Chat-GPT  اولین نسخه از هوش مصنوعی تعامل محور که سروصدای زیادی به پاکرد. پس از ایجاد این موج گسترده شرکت‌های زیادی مانند مایکروسافت، گوگل، متا هر یک هوش مصنوعی خود را توسعه داده اند. مایکروسافت کوپایلوت را توسعه داد، شرکت گوگل، گوگل بارد با نام جدید جیمینای را توسعه دادند. پس از آن نسخه‌های دیگری از  ابزار هوش مصنوعی  توسعه داده شد که کارهای مختلفی را  انجام می‌دهند مثلا تبدیل متن به عکس یا تولید محتوا با هوش مصنوعی.

یادگیری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی(AI-Artificial Intelligence) به زبان ساده یعنی اعطای توانایی تفکر و یادگیری به ماشین. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم به مدل خود یا همان هوش مصنوعی آموزش دهیم. اگر بخواهم در مقایسه با انسان بگویم، انسان زمانی که بدنیا می‌آید اصلا هوشمند نیست برای اینکه بتواند به فردی هوشمند و داری تفکر تبدیل شود باید یادبگیرد با محیط ارتباط برقرار کند. دقیقا این فرایند همان یادگیری است که هرچقدر بیشتر انجام شود نتایج خروجی قابل اطمینان تر است. بنابراین هوش مصنوعی به حوزه‌ای از علوم کامپیوتر نامیده می‌شود که هدفش ساخت و توسعه سیستم‌های هوشمندی است که رفتاری مشابه انسان داشته باشند چنین کاری فقط با برنامه نویسی و حجم زیادی از داده‌ ممکن خواهد بود.

یادگیری هوش مصنوعی

شاخه‌های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بسیار گسترده است و شاخه‌های متعددی دارد که عبارتند از:

  • «یادگیری عمیق» (Deep Learning)
  • «یادگیری ماشین»(Machine Learning)
  • «پردازش زبان طبیعی»(Natural Language Processing)
  • «بینایی کامپیوتر»(Computer Vision)
  • «سیستم های خبره»(Expert System)
  • «بیگ دیتا»(Big Data)

«یادگیری عمیق» (Deep Learning)

یکی از شاخه‌های مهم هوش مصنوعی که هدفش ساخت سیستم‌های هوشمند است. یادگیری عمیق یا دیپ لرنینگ با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ارتباط بسیار زیادی دارد. این شاخه از شبکه‌ عصبی مصنوعی استفاده می‌کند. این مدل‌ها ساختاری شبیه به نورون‌های سیستم عصبی بدن انسان دارد که این نورون‌ها در چندین لایه بهم متصل شده اند. این نورون‌ها داده‌ها را از لایه ورودی دریافت می‌کند و پس پردازش، آخرین لایه نیز وظیفه تولید خروجی را دارد.  این ویژگی دیپ لرنینگ این امکان را داده تا از داده‌های خام الگوهای پیچیده استخراج شود و تصمیم گیریهای دقیقی انجام شود. این مدل کاربردهای زیادی دارد مانند، پردازش تصویر، پردازش زبان طبیعی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای.

«یادگیری ماشین»(Machine Learning)

یادگیری ماشین به طراحی و توسعه ماشین‌‌‌‌‌هایی می‌پردازد که با داده‌ها و تجربیاتی که خود بدست آورده است عمل کند و تصمیم بگیرد به جای اینکه ما آن را برنامه ریزی کنیم. این فرایند دارای سه روش اصلی است که عبارتند از: یادگیری نظارت شده که ماشین با داده‌های دارای شناسه و برچسب آموزش می‌بیند اما در نظارت نشده داده‌ها بدون برچسب است و مدل باید خود الگوهای پنهان را بیابد. روش سوم نیز یادگیری تقویتی نام دارد که از ماشین از طریق آزمون و خطا جریمه و پاداش آموزش می‌بیند. براساس چنین رویکرد‌هایی ماشین‌ها می‌توانند بدون نیاز به برنامه ریزی تصمیمات هوشمندانه بگیرند.

«پردازش زبان طبیعی»(Natural Language Processing)

این شاخه از هوش مصنوعی با زبان شناسی ارتباط بیشتری دارد. هدف از این شاخه ایجاد ارتباط بین زبان انسان و کامپیوتر است، یعنی اینکه کامپیوترها بتوانند گفتار و متون انسان ها را طوری بفهمند که یک انسان می‌فهمد. این فناوری باعث تعامل بیشتر انسان با کامپیوتر می‌شود که نمونه‌های زیادی از آن ساخته شده مانند CHAT-GPT که زبان انسان را خوب میفهمد و پاسخ مناسب را ارائه می‌دهد. 

«بینایی کامپیوتر»(Computer Vision)

این شاخه از هوش مصنوعی، این امکان را فراهم کرده تا از تصاویر و فیلم اطلاعات و الگوهای معنادار استخراج کنیم. بینایی کامپیوتر کاربردهای بسیار گسترده‌ای نظیر کنترل خودکار دوربین‌های مداربسته، دوربین‌های نظارتی پلیس وغیره. 

«سیستم های خبره»(Expert System)

نوعی برنامه کامپیوتری است که هدفش حل مسائل پیچیده و تصمیم گیری براساس اطلاعات موجود است. مکانیزم این نوع سیستم‌ها براساس استدلال و استنتاج است یعنی کاربر سوال خود را مطرح کرده و سیستم براساس پرس وجوها مختلف نتیجه گیری کرده و پاسخ مناسب را ارائه می‌دهند. یکی از کاربردهای جالب این سیستم‌ها تحلیل و پیش بینی بازار و ارائه مشاوره‌های سرمایه گذاری است.

در  تمام این حوزه‌ها، طراحی یک سیستم هوشمند به معنای ایجاد یک موجود زنده‌گونه است که می‌تواند وظایف خاصی را بر اساس داده‌های آموزشی و تجربیات خود انجام دهد. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون دخالت مستقیم انسان، بتوانند یاد بگیرند، تطبیق یابند و بهترین تصمیم‌ها را بگیرند. مثل یک کارآموز باهوش که از تجربه‌هایش درس می‌گیرد و با گذر زمان بهتر می‌شود، این ماشین‌ها هم با هر بار استفاده و یادگیری، کارآمدتر و هوشمندتر می‌شوند. از تحلیل داده‌ها تا تشخیص الگوها، همه این فرآیندها توسط خود سیستم انجام می‌شود و این چیزی است که هوش مصنوعی را این‌قدر جذاب و مفید می‌کند.

چرا یادگیری هوش مصنوعی ضرورت دارد؟

یادگیری هوش مصنوعی از این جهت اهمیت دارد که این تکنولوژی با سرعتی ماورای تصور در حال رشد و پیشرفت است. هوش مصنوعی آینده بشریت است و نه تنها در حوزه‌های علمی و فنی بلکه در زندگیتان نیز تاثیر گذار است. این تکنولوژی در حال تغییر تمامی سازکارهای زندگی انسان امروزی است همه آنچیزی که شما می‌شناختید شغل‌ها، سبک زندگی و تعاملاتتان در آینده به طور کلی تغییر خواهد کرد.

بزرگترین کمپانی‌های دنیا با حجم عظیمی از داده سرکار دارند که آن را تحت عنوان بیگ دیتا می‌شناسیم. بدون وجود هوش مصنوعی پردازش این حجم از داده عملا غیر ممکن است. برطبق آماری که در سال 2020 ارائه شده، از ژوئن 2019 بیش از 4.5 میلیارد نفر آنلاین هستند و در هرثانیه 1.7 مگابایت داده تولید می‌کنند. این آمار نشان داده بیش از 90 درصد از داده‌های جهان تنها در دو سال گذشته تولید شده است. پیش بینی شده تا سال 2025 هر روز 464 اگزابایت (10 به توان 18) توسط انسان تولید شود.

هوش مصنوعی این امکان را به ما داده تا داده‌ها را از شکل پیچیده به شکلی ساده دربیاوریم و آن را تحلیل کنیم و اطلاعات ارزشمندی از آن استخراج کنیم. به همین دلیل، یادگیری هوش مصنوعی به طور تخصصی برای مهندسان و افراد علاقمند ضروری است. فرصت های شغلی بسیار خوبی برای متخصصان این رشته فراهم شده که درآمد از هوش مصنوعی را ممکن  ساخته است. در حال حاضر به صورت میانگین درآمد یک دانشمند داده یا مهندس یادگیری ماشین در ایران حدودا 40 میلیون است. 

مدت زمان یادگیری هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بسیار گسترده است و هرکسی برمبنای توانایی‌ها و استعدادهایی که دارد سرعت‌ متفاوتی در یادگیری دارد. بنابراین نمی‌توان مدت زمان خاصی را برای یادگیری آن متصور شد با این حال مدت زمان یادگیری هوش مصنوعی بسته به این است که در چه مسیری قدم بردارید. مسیر خودآموزی یا تحصیلات آکادمیک دانشگاهی هر کدام امتیاز‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد.

مسیر خودآموزی

اگر مسیر خودآموزی یا Self-Study  را برای خود انتخاب کرده‌‌اید، مدت زمانی لازم بسیار متغیر است. موفقیت در این مسیر ابتدا به دانش پیشین شما، انگیزه و یک دوره آموزشی خوب بستگی دارد. معمولا تا چند ماه طول می‌کشد تا تا مفاهیم هوش مصنوعی، زبان‌های برنامه نویسی مورد نیاز، ریاضیات کاربردی را یادبگیرید. اما دوره‌های آموزشی که برگزار می‌شود این فرایند یادگیری و موفقیت شما را سرعت می‌بخشد. مثلا با گذراندن یک دوره آنلاین یا حضوری و انجام یک پروژه می‌توانید مهارت‌های خود را تقویت کنید.

مسیر دانشگاه

در آنسوی دیگر، مسیر دانشگاه و تحصیلات آکادمیک در یکی از رشته‌های علوم کامپیوتر، علم داده یا هر حوزه‌ی که مشابه این باشد را خواهیم داشت. مدت زمان لازم برای تحصیل در کارشناسی چهار سال است در طول این مدت مبانی هوش مصنوعی یکی از چند دروس شما خواهد بود. یکی از مزایای این مسیر تحصیل در محیط آکادمیک و تحت نظارت بودن یک استاد باتجربه است.

فارغ از اینکه کدام یک از دو مسیر را انتخاب می‌کنید مهمترین نکته یادگیری مداوم و تمرین عملی آموزه‌ها است. هوش مصنوعی یک  حوزه پویا و در حال پیشرفت است برای موفقیت در این زمینه باید همیشه بروز باشید، با خواندن مقالات جدید و شرکت در وبینارهای مختلف می‌توانید خود را آپدیت کنید. این مسیر هرچند چالش برانگیز اما بسیار پربار است. چه از مسیر خودآموزی یا تحصیلات دانشگاهی مهمترین نکته تعهد به مسیر است.

نقشه راه یادگیری هوش مصنوعی

یادگیری هوش مصنوعی می‌تواند تجربه‌ای بسیار پرچالش باشد زیرا شما در این شاخه از علم با انبوهی از موضوعات و زیرشاخه‌های مرتبط روبرو می‌شود. آن چیزی که بتواند شما در این مسیر هدایت کند و شما را از یادگیری این شاخه از علم خسته نکند قطعا نقشه راهی واضح است.

کسب مهارت‌های پایه

قبل از ورود به این مسیر باید در برخی از علوم پایه دانش کافی داشته باشید. این مهارت‌ها پایه درک و فهم شما از هوش مصنوعی است:

  • ریاضیات پایه: هوش مصنوعی خصوصا حوزه‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق به شدت به مفاهیم ریاضی واسته است اما این به این معنا نیست که ریاضیدان باشید، آشنایی با مفاهیمی مانند جبرخطی، حسابان، احتمال کفایت می‌کند.
  • آمار پایه: دانش آمار کمک می‌کند درک منطقی تری از هوش مصنوعی داشته باشید. مفاهیمی مانند معناداری، توزیع، رگرسیون از مفاهیم پرکاربرد برای یادگیری هوش مصنوعی است.

سطح مهارتی شما ارتباط بسیاری با شغل مورد نظری که در آینده برای خود انتخاب کرده‌‌اید دارد. مثلا، یک دانشمند داده ممکن است نیاز چندانی به درک عمیق از ریاضی نداشته باشد، اما یک محقق که قصد یک الگوریتم جدید را توسعه دهد قطعا دانش ریاضی بیشتری را احتیاج خواهد داشت. آموزش هوش مصنوعی رایگان بسیاری در یوتیوب وجود دارند که پیشنیازها را نیز پوشش می‌دهند.

یادگیری مهارت‌های تخصصی

حال که پیشنیاز‌ها را مورد بررسی قرار دادیم می‌‌خواهیم مهارت‌های ضرروی را که برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش مصنوعی نیاز دارید را بررسی کنیم.

  • آمار تخصصی: آمار در هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد. یک محقق هوش مصنوعی با داده‌های بسیاری سروکار دارد برای اینکه بتواند اطلاعات مفید را از داده‌ها استخراج کند نیاز است که به مفاهیم آماری و مدل‌های آن تسلط کافی داشته باشد. مثلا از احتمال و مدل‌های آماری مانند رگرسیون لجستیک و خطی بگیرید تا تکنیک‌های نمونه برداری داده‌ها.
  • برنامه نویسی: برای اینکه بتوانید وارد این حوزه شوید باید یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کرده و شروع کنید. یکی از محبوب ترین زبان‌ها در این حوزه پایتون است، ساده، سطح بالا، منعطف و کتابخانه‌های متعددی برای هوش مصنوعی دارد.
  • ساختمان داده: درک ساختمان داده به شما کمک کرده تا به شکلی بهینه ذخیره سازی و بازیابی را انجام دهید. مفاهیمی که در ساختمان داده مورد توجه است، آرایه‌ها، حلقه‌ها، لیست‌ها و .. که برای نوشتن مدل‌های بهینه و در عین حال پیچیده ضروری است. 
  • آشنایی با کتابخانه‌های ضروری: یکی از مهمترین پیش‌نیاز‌های اصلی یادگیری هوش مصنوعی یادگیری یک زبان برنامه نویسی مانند پایتون است. این زبان کتابخانه‌های مختلفی دارد که ابزارهای از پیش نوشته شده است که فرایند کار شما سرعت می‌بخشد. کتابخانه کدی است که از قبل توسط برنامه نویسان دیگر نوشته شده است که کارهای خاصی را انجام می‌دهد که درصورت نیاز شما می‌توانید آن را در کد خود فراخوانی کنید. برخی از کتابخانه‌های کاربردی و مشهور پایتون در این زمینه، Pandas، Numpy، Scikit-Learn و PyCaret هستند.

بهترین دوره های هوش مصنوعی در یوتیوب

 در این قسمت چند کانال تخصصی در زمینه آموزش هوش مصنوعی رایگان در یوتیوب که برای شروع می‌تواند دیدگاه خوبی به شما بدهد. حتما پس از مشاهده نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • Siraj Raval
  • 3Blue1Brown
  • Two Minute Papers
  • Lex Fridman
  • DeepMind
  • Stanford University School of Engineering
  • MIT OpenCourseWare
  • The Artificial Intelligence Channel
  • Google AI

یادگیری هوش مصنوعی از صفر با دارکوب

دارکوب قصد دارد پکیج آموزش هوش مصنوعی از صفر را به دوره‌های آموزشی خود اضافه کند، این دوره طوری طراحی شده است که به شما کمک کند تا از صفر شروع کنید و به سطح قابل قبولی برسید. نحوه تدریس در دارکوب نیز براساس سه رویکرد اصلی است، آموزش به صورت حضوری، شرکت در دوره به صورت آنلاین یا دانلود به صورت فایل. دارکوب با ابزارهای آموزشی و تعاملی این امکان را فراهم کرده تا بتوانید براحتی تمارین و پروژه‌ها را انجام دهید. این آموزش بدلیل آموزش پروژه محور قرار است برای شما تجربه عظیمی از یادگیری فراهم کند.

در دارکوب شما براحتی می‌توانید با استاد خود ارتباط برقرار کنید و سوالات و ایرادات خود را مطرح کرده و سرعت یادگیری خود را بهبود ببخشید.

 سخن پایانی

در انتها، هوش مصنوعی یکی از مهمترین ابداعات و پیشرفت‌های بزرگ علمی بشر محسوب می‌شود. این فناوری نقش بسیار مهمی در زندگی انسان امروزی دارد. از آنجایی که هوش مصنوعی به سرعت درحال پیشروری است و به نوعی همه ساختارهای مختلف گذشته توسط هوش مصنوعی دچار تغییر عمده شده اند. آموزش دیدن در این حوزه برای علاقمندان امری ضروری اساسی است. در این مقاله تلاش کردیم، تا به شما دیدگاهی کامل از هوش مصنوعی بدهیم، از تعریف آن تا معرفی شاخه‌های مختلفی و نقشه راه یادگیری آن. در این مقاله سعی کردیم بهترین دوره‌های هوش مصنوعی و کلاس‌های هوش مصنوعی برای نوجوانان را معرفی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما از قسمت دوره‌ها اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین