آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی

  • نویسنده : راضیه محمودی فرد
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=5324
آموزش طراحی سایت بدون کد نویسی

اگر در اینترنت در مورد طراحی سایت بدون کدنویسی تحقیق کرده باشید احتمالا با سایت‌های زیادی مواجه شدید که در این مورد مباحثی رو مطرح نمودن و سعی کردن تا طراحی سایت بدون کدنویسی رو یه جورایی به شما توضیح بدن از طرفی بسیاری افراد هم هستند که مشتاق‌اند بدونن چطور می‌تونن خیلی سریع با ساخت سایت با صرف زمان و هزینه کم تری، کسب و کار آنلاین خودشون رو راه اندازی کنند.

برای همین بحث طراحی سایت بدون کدنویسی، خیلی محبوب شده اگر شما هم از این دسته افراد هستید و می‌خواهید  سریع یه سایت رو ایجاد کنید، در این مقاله با ما همراه باشید. در پایان متوجه خواهید شد که آیا طراحی سایت بدون کدنویسی امکان پذیره؟ چه مزایا و معایبی داره؟ این روش چه فرقی با طراحی سایت با روش کدنویسی داره؟

آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی

روش های طراحی سایت

قبل از اینکه در مورد طراحی سایت بدون کدنویسی توضیح دهیم لازم است ابتدا با روش‌های طراحی سایت آشنا شوید. به صورت کلی سه روش برای طراحی سایت وجود داره که در ادامه به معرفی هر روش و مزایا و معایب آن‌ می‌پردازیم:

طراحی سایت اختصاصی

در روش طراحی اختصاصی برنامه‌نویسان فرانت اند و بک اند صفر تا صد طراحی سایت رو خودشون انجام میدن و هر ویژگی که مد نظرتون باشه رو می‌تونن به سفارش شما بدون هیچ محدودیتی به سایت اضافه کنن و بدون هیچ مشکلی سایت را ارتقا بدهند.

در این شیوه طراحی سایت مطابق با نیاز، ایده و سلیقه مشتری است و با گسترش سایت و افزایش تعداد کاربران کارایی سایت کاهش نمی‌یابد از طرفی امنیت این نوع سایت‌ها بسیار بالاست و امکان هک شدن آن‌ها هم ضعیفه و مطابق با موتورهای جستجو بهینه سازی میشه.

اگر هم در نظر دارید که خودتون سایت مدنظرتون رو طراحی کنید باید دوره آموزش طراحی سایت رو بگذرونید که هر دو روش نیازمند صرف هزینه و زمان است.

معایب طراحی سایت اختصاصی

  • عیب طراحی سایت اختصاصی اینه که پرهزینه تره و ممکنه بسیاری از کسب و کارها توان پرداخت هزینه اونو نداشته باشن.
  • عیب دیگر آن این است که فرآیند طراحی، توسعه و هرگونه اصلاحات بعدی در سایت زمان بره چون برای طراحی سایت اختصاصی، لازم است که تمامی موارد از پایه طراحی و کدنویسی بشه و بعد توسعه داده بشه.
  • در طراحی سایت اختصاصی شما باید با طراحان مذاکره کنید خواسته های خودتون رو مطرح کنید و یک قرارداد تنظیم کنید در حالی که برای استفاده از روش‌های بدون برنامه نویسی چنین چیزی مطرح نیست.

مراحل ایجاد سایت

  • ثبت دامنه
  • خرید هاست
  • اتصال دامنه به هاست
  • نصب یک سیستم مدیرت محتوا
  • ساخت دیتا بیس
  • آغاز طراحی

برای ساخت یک سایت ابتدا به دامنه و هاست احتیاج داریم سپس باید یک سیستم مدیریت محتوا نصب کنیم در این مرحله لازم است که شما دانش طراحی سایت را کسب کنید با توجه به خواسته‌ایی که دارید می‌تونید دوره آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی یا با کد نویسی رو طی کنید.

در نهایت پس از آنکه سایت طراحی شد اتصال بین دامنه و هاست از طریق سرور انجام می‌شود و از طریق اینترنت برای کاربران قابل مشاهده است. برای طراحی سایت بدون کدنویسی هم باز باید همین مراحل را طی کرد.

طراحی سایت بدون کدنویسی

در روش بدون کدنویسی از سیستم های آماده استفاده میشه این سیستم ها دارای قالب های آماده‌ایی هستند که با آن‌ها می‌تونید طرح دلخواه خودتون رو انتخاب کنید و سایت مورد نظر خودتون رو داشته باشید.

در این روش طراحی و برنامه نویسی صورت نمی‌گیرد و در مدت کوتاهی و با صرف هزینه کمتری میتونید یک سایت داشته باشید.

به 2 صورت می‌تونید بدون کدنویسی سایتی را راه اندازی کنید یکی با استفاده از CMS اختصاصی و دیگری با استفاده از سایت سازها.

در زیر هر کدام را به اختصار شرح می‌دهیم:

1- ایجاد سایت با کمک سیستم های مدیریت محتوا CMS  

با کمک سیستم‌های مدیریت محتوا به دو طریق میتونید ایجاد سایت کنید در روش اول تنها با کمک CMS ها بدون کدنویسی می‌تونید سایت مدنظرتون رو ایجاد کنید و روش دوم با استفاده از دانش کدنویسی است.

 سایت‌ها در دل یک سیستم مدیرت محتوا ساخته و پرداخته می‌شوند این بخش از نظر کاربران مخفی است، از این رو آن را backend می نامند تمامی ویرایش‌هایی که می‌خواهید به وب سایت خود اعمال کنید، در این قسمت انجام می شوند و کاربر تنها نمای سایت را مشاهده می‌کند. از معروف ترین سیستم‌های مدیریت محتوا یا cms ها، وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ، مجنتو و … است.

در میان این سیستم‌ها، وردپرس محبوب‌ترین CMS یا سیستم مدیریت محتوا متن باز در دنیا است که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا یک وب سایت کامل بسازید و آنرا به صورت حرفه ای مدیریت کنید. برای آنکه بخواهید یک سایت رو با استفاده از وردپرس طراحی کنید حتما باید دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس را به صورت جامع و کامل بگذرونید.

با آموزش وردپرس یاد می‌گیرید که چطور می‌تونید یک سایت رو طراحی کنید و با نحوه ایجاد سایت‌های مختلف آشنا می‌شید. طراحی انواع سایت‌های خبری، مجله‌ای، وبلاگی، فروشگاهی، فروش فایل، فروش محصولات مجازی، فروش خدمات، شرکتی، آموزشی و …. را تجربه کنید.

اگر چه طراحی سایت با وردپرس مزایای خودش رو داره اما عیب هایی هم داره مثلا هر چند ماه یک بار باید بروزرسانی بشه یا همیشه باید از نظر امنیتی بررسی بشه تا مبادا سایت هک شه و اینکه سرعت بارگذاریش ممکنه کاهش پیدا کنه و سفارش سازیش سخت باشه و نیاز پیدا کنه که سایت را به طراحان بسپارید. اما در هر صورت طراحی سایت با وردپرس بسیار قدرتمندتر از سایت سازها است.

آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس

با آموزش طراحی سایت با وردپرس به راحتی می‌توانید صفر تا صد طراحی سایت فروشگاهی را انجام دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید چون به کدها دسترسی دارید؛ به همین دلیل می‌توانید بدون هیچ دانش و شناختن زبانی، طراحی سایت خود را به راحتی و با کمترین هزینه انجام دهید.

برای آموزش وردپرس دو راه وجود داره یا میتونید در دوره‌های آموزش طراحی سایت با وردپرس شرکت کنید و تمام نکات را در مدت زمان مشخصی یاد بگیرید یا اینکه می‌تونید خودآموز باشید و مطالب را از اینترنت به صورت پراکنده و جسته گریخته بیاموزید در این روش باید مدت زمان زیادی را صرف یادگیری کنید.

با شرکت در کلاس‌های آموزشگاه دارکوب بدون هیچ پیش نیازی می‌تونید طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس را در مدت زمان کوتاهی آموزش ببینید و برای خود یا دیگران سایت طراحی کنید.

مزایای طراحی سایت با وردپرس
  • طراحی سایت با وردپرس راحته
  • سریع نصب میشه
  • به زبان فارسی ترجمه شده است.
  • امنیت و سئو آن بالا است.
  • طراحی سایت رایگان
  • وردپرس با زبان محبوب php طراحی شده و سازگار با سرور‌های لینوکس است.
  • امکانات بی نظیری داره که در هیچ سیستم مدیریت محتوای دیگری وجود ندارد.
  • برنامه‌نویسان به راحتی می‌توانند آن‌ را سفارشی‌سازی کنند.
  • مدیریت سایت با وردپرس خیلی آسان است.
  • قابلیت سفارش سازی ظاهر سایت را دارد.

2- طراحی سایت با استفاده از سایت سازها

سایت سازها زیر ساخت راه اندازی یک سایت را به طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهند و با امکاناتی که دارند شما را از طراحان سایت و شرکت‌های طراحی سایت بی نیاز می‌کنند. معمولا کسانی از سایت سازها استفاده می‌کنند که از نظر مالی توانایی پرداخت هزینه های طراحی سایت را ندارند.

یکی از بهترین ویژگی‌های سایت سازها این است که در کمترین زمان ممکن می‌توانید یک سایت داشته باشید چون همه چیز آماده است و شما فقط باید انتخاب کنید.

اما عیب سایت ساز اینه که برای تمام پروژه‌ها مناسب نیست و در برخی ویژگی‌ها محدودیت‌هایی دارند به طوری که هر بخش دارای مجموعه‌ایی از قالب‌ها و امکانات طراحی مخصوص به خود است که هر کدام هزینه‌های مربوط به خود را دارد.

معایب طراحی سایت بدون کدنویسی

در کنار مزایایی که این روش داره معایبی هم داره که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از اونجا که در روش طراحی سایت رایگان همه از یک شیوه استفاده می‌کنند در صورت بروز یک خطا امنیت تمام این سایت‌ها به خطر می‌افتد و هکرها به آسانی می‌تونن نفوذ کنن و اطلاعات کاربران را به سرقت ببرند.
  • یکی دیگر از معایب این روش این است که کد‌های سایت شما در اختیار همگان قرار می‌گیرد که اینم خود یک نقص امنیتی است.
  • هنگامی که از قالب های آماده استفاده می کنید این امکان وجود دارد که سایت شما امکان توسعه را نداشته باشد و همین امر می تواند در آینده صدمات فراوانی به کسب و کار شما وارد آورد.
  • در روش طراحی سایت رایگان با کمک سایت ساز طراحی به طور کامل رایگان نیست در صورتی که بخواهید سایت خودتون رو توسعه بدهید باید برای استفاده از پلن‌های موجود هزینه‌هایی را پرداخت کنید. 
  • سایت باید جوری باشد که هر کاربر با هر سن و هر سطح تحصیلاتی که دارد بتواند با سایت کار کند. طراحی باید طوری باشه که فرایند ارائه خدمات به کاربران با کمترین پیچیدگی همراه باشد. در طراحی سایت بدون کدنویسی، امکان ایجاد یک سایت با کاربری‌های متفاوت بسیار سخت و پیچیده است و به همین دلیل هزینه زیادی را به دنبال داره.
  • این نوع سایت‌ها معمولا سرعت پایینی دارند و در زمان گسترده شدن محتوای سایت سرعتشان کاهش می‌یابد.

مقایسه طراحی سایت بدون کدنویسی با روش برنامه نویسی

در روش برنامه نویسی سایت را از صفر تا صد طراحی می‌کنند این روش نیازمند صرف هزینه و زمان بیش‌تری است تا نسبت به روش بدون کدزنی ولی در عوض امنیت بالایی دارد و بدون هیچ محدودیتی می‌توانید سایت خود را توسعه دهید که این یکی از مزیت‌های کدنویسی است.

اما در روش بدون کدنویسی ممکنه تمام نیازهایی که یک سایت حرفه‌ایی باید داشته باشد را نتونه پوشش بده. از مزیت‌های طراحی سایت اختصاصی اینه که شما می‌تونید یک سایت منحصر به فرد و خلاقانه داشته باشید که کپی شده از سایت‌های دیگر نیست از طرفی چون در طراحی اختصاصی تمام بخش‌های سایت با دقت طراحی میشه سایت عملکرد بهتر و سرعت و امنیت بالاتری داره و می‌تونید با مدیریت خودتون بر تمام بخش‌های سایت نظارت کامل داشته باشید و طبق اهداف و سلیقه خودتون پیش برید.

 همچنین می‌تونید وضعیت سئو سایت خود را بر اساس نوع کسب و کارتان مورد بررسی قرار دهید. درسته که طراحی به شیوه کدنویسی هزینه بر هست اما یه جور سرمایه گذاری هم محسوب میشه چون هزینه نگهداری و توسعه آن اندکه و  شما با پرداخت این هزینه از خرج هایی که در آینده باید برای توسعه آن انجام دهید جلوگیری کردید.

در صورتی که از قالب های آماده استفاده کرده باشید حتی اگر قالب مورد نظر قابلیت گسترش را داشته باشد باز هم محدودیت ها فراوانی سر راه شما خواهد بود و نمی توانید به آن شکلی که مد نظر دارید تغییرات را اعمال نمایید.

مزیت نصب سایت بدون کد زنی اینه که سرعت نصب و پیاده سازی سایت بسیار بالاست و شما میتونید به راحتی اطلاعات، محتوا و خدمات خود را بارگذاری کنید.

و از میان قالب ها و طرح های از پیش آماده شده مناسب‌ترینش رو انتخاب کنید اما اگر قالبی مطابق با نیاز شما وجود نداشته باشه باید برای کدنویسی آن اقدام کنید. مزیت دیگر این سیستم‌های طراحی سایت که نیازی به کد زنی ندارند اینه که افزونه های زیادی دارند و شما میتونید سایت خودتون رو شخصی سازی و بروزرسانی کنید.

عوامل تعیین‌کننده در انتخاب شیوه طراحی سایت

  • نیاز سنجی امکانات

شما باید مطمئن بشید که سایتی که با کمک سیستم‌های آماده طراحی می‌کنید جوابگویه نیازها و انتظارات شما هست پس اول باید ببینید چه توقعاتی دارید انتظار دارید سایتتون چه قابلیت‌هایی داشته باشه اگر سیستم مدیریت محتوا امکانات مورد نیاز شما رو کفایت میکنه پس این روش مناسب و مقرون ‌به‌ صرفه است.  در غیر این صورت باید به سراغ روش طراحی سایت با استفاده از کد نویسی بروید.

  • نوع کاربری سایت

کاربران از نظر دسترسی به سایت به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ایی از کاربران هستند که به آن‌ها Guest user یا کاربر مهمان می‌گویند این دسته شامل تمام کاربرانی است که بدون لاگین کردن (یعنی بدون آنکه بخواهند خود را به سیستم معرفی کنند و دسترسی داشته باشند) از سایت بازدید می‌کنند.

دسته دیگر کاربرانی هستند که در سایت ثبت نام می‌کنند و با ایجاد یک حساب کاربری می توانند به مطالب خود دسترسی داشته باشند و آنها را ویرایش نمایند سایت یاهو و سایت فیسبوک از جمله این سایت‌ها هستند. به این کاربران Standard  user یا کاربر استاندارد می‌گویند.

دسته سوم کاربرانی هستند که علاوه بر دسترسی به صفحه شخصی خود اجازه تغییرات در ساختار سایت را هم دارند  به این کاربران Power user یا کاربر قدرتمند می‌گویند.

اگرچه سیستم‌های مدیریت محتوا امکان دسترسی کاربران را فراهم می‌کنند اما روش کد نویسی از کیفیت بالاتری برخوردار است و کاربران اختیارات و آزادی عمل متنوع و مطابق با خواسته خود را دارند. درضمن این فرآیند نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است.

  • اهداف سایت

باید ببینید هدفتون از طراحی سایت چیه یک سایت حرفه‌ایی با امکانات ویژه و با امنیت بالاتری می‌خواهید یا یک سایت معمولی با همان امکاناتی که سیستم‌های مدیریت محتوا داره.

  • سرعت بارگذاری سایت

سایت‌هایی که با استفاده از کدنویسی طراحی می‌شوند سرعت بالاتری دارند و در صورت لزوم میشه سرعت آن‌ها را افزایش داد اما سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوا طراحی شده به دلیل حجم بالای اطلاعات و امکانات سرعت کمتری نسبت به سایت برنامه‌نویسی شده دارند.

  • بهینه‌سازی و قابلیت توسعه

سیستم مدیریت محتوا همواره در حال توسعه و بهینه‌سازی است و افزونه‌های متنوعی به صورت رایگان و یا پولی دارد، با این حال بهینه‌سازی قسمت‌های از آن‌ها سخت است و یا امکان افزودن قابلیت موردنیاز وجود ندارد. از این رو سایت را باید از طریق برنامه نویسی طراحی و پیاده سازی نمود.

  • امنیت و پشتیبانی از سایت
  • هزینه بالا و زمان طولانی برای طراحی سایت

اینکه طراحی سایت با استفاده از کدام روش بهتر است به شرایط شما بستگی داره برای تصمیم‌گیری بهتر، می‌تونید با مشاوران و طراحان شرکت‌های طراح سایت گفت‌گو کنید و با کمک آن‌ها بهترین روش رو انتخاب کنید.

هر کدام از روش‌های طراحی سایت مزایا و معایب خاص خودش رو داره اما طبق تجربه افرادی که روش اول یعنی طراحی سایت بدون برنامه نویسی را انتخاب کرده‌اند در آینده وقتی قصد گسترش سایت خودشون رو دارن یا میخوان ایمنی اون رو بالا ببرند مجبور میشن که دوباره هزینه کنند.

نتیجه گیری

با دارکوب صفر تا صد طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس را آموزش ببینید. از آموزش نصب وردپرس گرفته تا کار با تمامی منو ها، امکانات و قابلیت هایی که داره، کلیدی ترین مفاهیم در دنیای WordPress را به شما آموزش می‌دهد. آموزشگاه طراحی سایت دارکوب به خاطر اینکه هم با سابقه است هم معتبر، قابل اعتماد است.

پیشنهاد می کنیم با نسخه جدید وردپرس نیز آشنا شوید. این آشنایی شما را بیشتر از قبل نسبت به آینده وردپرس مطمئن خواهد کرد.