آموزش بازاریابی محتوا

  • نویسنده: محمد رضا ملکی
  • بازبینی شده توسط: آموزشگاه دارکوب
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=12808
آموزش بازاریابی محتوا

در دنیای دیجیتال امروزی، آموزش بازاریابی محتوا یکی از مهارت‌های اصلی و ضروری برای هر کسب و کاری است.  با توجه رقابتی بودن فضای وب، توانایی در خلق محتوای جذاب و مفید می‌تواند در موفقیت یک برند نقش اساسی ایفا کند. آموزش بازاریابی محتوا به شما این امکان را داده تا استراتژی‌هایی را برای جذب و نگهداری مخاطب یا مشتری‌هایتان تدوین کنید و با بهینه سازی در فرایند‌های ارتباطی خود در سراشیبی مسیر افزایش بازدید توسط  کاربران مختلف قرار خواهید گرفت.

در این مقاله از آموزشگاه دارکوب قرار است به کاوش در جنبه‌های مختلف بازاریابی محتوا بپردازیم و ابزارها و تکنیک‌های مورد نیاز برای ارتقا کیفیت محتوا را مورد بررسی قرار دهیم. بیایید باهم نگاهی دقیق تر به این موضوع بیندازیم و روش‌های بکارگیری اصول بازاریابی محتوا را برای موفقیت کسب و کارتان مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم بازاریابی محتوا

یکی از موثرترین شیوه‌ها برای تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبان است. در واقع، بازاریابی محتوا به معنای تدوین و اشتراک گذاری محتوای مفید و موردنیاز مخاطب است که هدفش جلب توجه و ایجاد ارتباط مستمر با مخاطب است. برخلاف شیوه تبلیغاتی که تمرکز بیشتر برفروش فوری دارد اما تاکید بازاریابی محتوا بر ایجاد ارزش ماندگار و اعتماد‌سازی در طول زمان است.

در زبان ساده، بازاریابی محتوا به شما کمک کرده تا با ارائه محتوایی که واقعا دغدغه مخاطب است و نیاز مخاطب را برطرف می‌کند توجه مخاطب را جلب کرده و آن را به مشتری وفادار تبدیل کنید. محتوا‌ها می‌تواند شامل مقالات، ویدیو، پست‌اینستاگرامی و غیره باشد که به نوعی بتواند نیاز مخاطب را برطرف نماید.

آموزش بازاریابی محتوا

 

اصول و تکنیک‌های حرفه‌ای در آموزش بازاریابی محتوا

محتوا نویسی در حوزه دیجیتال مارکتینگ یکی از ضروری ترین مهارت‌هاست.  هرفردی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند باید با آن آشنایی داشته باشد. ایجاد محتوایی که بتواند مخاطب را درگیر کند نیازمند شناخت اصول و تکنیک‌های خاصی است که در این بخش قرار است به نکاتی بپردازیم که شما بتوانید در پیشبرد استراتژی محتوایی خود موفق‌تر عمل کنید.

آموزش تولید محتوای متنی رایگان یک فرصت خوب برای کسانی است که دوست دارند بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین، مهارت‌های نویسندگی خود را بهبود ببخشند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به یادگیری اصول و تکنیک‌های تولید محتوا علاقه دارید، خبر خوب این است که می‌توانید با بهره‌گیری از منابع و ابزارهای رایگان، به این هدف برسید و به سادگی دانش خود را ارتقا دهید.

نکات کلیدی در محتوا نویسی برای بازاریابی موفق

اگر قصد دارید در بازاریابی محتوایی به حداکثر موفقیت دست پیداکنید باید به چندنکته کلیدی دقت کنید.

  • شناخت دقیق نیاز: شناخت دقیق نیازها و دغدغه‌های مخاطبتان یکی از مهمترین عوامل است. اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که به صورت مستقیم نیاز مخاطب را نشانه گرفته باشد قطعا توجه بیشتری را جلب خواهید کرد. مخاطب زمانی می‌تواند با محتوای شما ارتباط برقرار کند که احساس کند ارزش واقعی برای او ارائه می‌دهید.
  • لحن محتوا: لحن محتوای شما باید دوستانه و صمیمی و نزدیک به مخاطب باشد تا بتوانید به راحتی با وی ارتباطی واقعی و موثر ایفا کنید. البته درجه بندی صمیمت محتوا بسته به موضوع محتوا نیز دارد. در هر صورت اگر بتوانید با زبانی ساده و نزدیک به گفتار روزمره محتوایی را تولید کنید قطعا تعامل بهتری را با مخاطب خواهید داشت. لحن محتوا و کیفیت محتوا در کنارهم بسیار قدرتمند هستند.
  • ساختار محتوا: ساختار محتوا باید به گونه‌ای باشد که خواندن آن برای مخاطب آسان و دلپذیر باشد. استفاده از عنوان‌های جذاب، پاراگراف‌های کوتاه و متنی که بخوبی بخش بندی شده باشد، می‌تواند به خوانایی و جذابیت محتوا کمک بسیار کند. استفاده بیش‌از حد کلمات و اصطلاحات سنگین ممکن خوانایی محتوای شما را دچار مشکل کند.

آموزش بازاریابی محتوا

تکنیک‌های پیشرفته در محتوا نویسی برای جذب بیشتر مخاطبان

برای دریافت ورودی بیشتر در محتوا نویسی، استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و خلاقانه ضروری است. به علاوه که با گذشت زمان برخی از روش‌ها قدیمی شده و کارایی خود را از دست می‌دهند پس ضروری است با تکنیک و روش‌های جدید آشنا شوید. در ادامه به معرفی برخی از این روش‌ها و تکنیک‌ها خواهیم پرداخت که می‌توانند به شما در ایجاد یک محتوای پربازدید و موثر کمک کنند.

1. داستان‌سرایی (Story-telling):

داستان‌سرایی همواره یکی از قدرتمندترین ابزارها در بازاریابی محتوایی است. بااستفاده از یک ایده و یک داستان جالب می‌توانید با مخاطب ارتباط عمیق‌تر برقرار کنید. داستان‌ها قدرتی دارند که می‌توانند مخاطب را در خود غرق کند، احساسات و توجه مخاطب را درگیر کرده و محتوای شما را همیشه در یادمخاطب نگه می‌دارند. مثلا داستان موفقیت یکی از مشتریانتان را روایت کنید و نشان دهید که چگونه محصول و خدمات شما زندگی وی را تغییر داده است. این نوع محتوا برند یا محصول شما را  همیشه در ذهن مخاطب زنده نگه‌ میدارد او در ذهن خود برای برند شما جایگاه ویژه‌ای قائل خواهد بود.

2. محتوای تعاملی:

محتوای تعاملی شامل نظرسنجی‌ها، آزمون‌ها و بازی‌های کوچک است که می‌تواند به صورت چشمگیر به جذب و نگهداری مخاطبین شما کمک کند. این نوع از محتوا باعث شده تا مخاطب به صورت فعال درگیر شما شود و تجربه‌ای منحصر به فرد از برندشما در ذهن خود داشته باشد. برای مثال یک آزمون آنلاین طراحی کنید که به مخاطب کمک کند تا بفهمد کدام محصول از محصولاتتان برای او مناسب تر است.

3. بهینه‌سازی برای جستجو (SEO):

تولید محتوا سئو یکی از موارد کلیدی در جذب مخاطبان بیشتر است. با بهینه سازی محتوای خود در موتورهای جستجو  می‌توانید رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید و در نتیجه ترافیک ارگانیک ورودی بیشتر نیز جذب خواهید کرد. فرایند بهینه سازی محتوا برای موتورجستجو (SEO) شامل تحقیق کلمات کلیدی مناسب، بهینه سازی عناوین، متا دیسکریپشن و لینک دهی خارجی و داخلی است. استفاده از عناصر بصری مانند تصاویر و ویدیو‌ها نیز می‌تواند به جذابیت و بهبود رتبه محتوا کمک بسیار کند. برای یادگیری سئو  و آموزش استراتژی محتوا  انتخاب منتور مناسب یکی از شروط اصلی است.

4. محتوای ویدیویی:

ویدیوها یکی از موثرترین ابزارها برای جذب مخاطب هستند، زیرا می‌توانند پیام‌ها را به شکلی ساده و جذاب منتقل کنند. حتی پیچیده‌ترین مفاهیم را می‌توان با کمک ویدیوها به راحتی به مخاطب رساند. آنچه ویدیوها را از سایر انواع محتوا متمایز می‌کند، توانایی‌شان در برقراری ارتباطی عمیق‌تر با مخاطب است. آموزش ویدئو مارکتینگ به خوبی نشان می‌دهد که ویدیوها چقدر می‌توانند در جذب و نگهداری مخاطب موثر باشند و تجربه‌ای ماندگار برای آن‌ها ایجاد کنند.

5. شخصی‌سازی محتوا:

شخصی سازی محتوا یعنی پیام‌ خود را براساس نیاز و علایق گروهی از مخاطبان تنظیم کنید. این کار با استفاده از داده‌ها و تحلیل‌هایی که از مخاطب دریافت می‌شود انجام می‌شود و می‌توانید محتوای خود را به طور خاص برای هر گروه از مخاطبان سفارشی سازی کنید.

مثال، فرض کنید شما یک آنلاین شاپ پوشاک دارید و براساس اطلاعاتی که از مشتریان جمع آوری شده متوجه می‌شوید گروهی از مشتریان به نوعی از لباس علاقمند هستند و گروهی دیگر نیز همچنین. با استفاده از این داده‌ها می‌توایند خبرنامه‌های ایمیلی یا پیامکی را برای هر مخاطب شخصی سازی کنید. مثلا مخاطبان خود را براساس نوع پوشاکی که به آن علاقه دارند طبقه بندی کنید و برایشان پیام را ارسال کنید. در نتیجه این کار باعث شده که مخاطب احساس کند شما به نیازها و علایق خاص او توجه دارید و درنتیجه احتمال زیاد مشتری شما خواهد بود.

6. برقراری ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی:

آموزش لینکدین مارکتینگ و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباط موثرتری با مخاطب خود برقرار کنید. همه این فضاها فرصتی عالی را برای انتشار مجتوای جذاب و تعاملی فراهم کرده که نه تنها توجه مخاطب را به خود جلب کرده بلکه به شما اجازه داده تا به صورت مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار کنید و پیام‌ها و نظرات‌ آنان را تحلیل کنید.

وقتی در پاسخ به نیاز مخاطبتان محتوایی را منتشر می‌کنید که واقعا هدف آن رفع نیاز مخاطبتان است، در واقع در حال ساخت یک رابطه پایدار با مخاطبتان هستید. این ارتباط نزدیک باعث شده تا برند خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید. مخاطبان به شما به عنوان یک شریک واقعی در حل مشکلات و نیازهای مرتبط نگاه می‌کنند. درنهایت نیز این یک رابطه دوسر سود است و باعث رشد و موفقیت کسب و کار شما می‌شود.

آموزش بازاریابی محتوا

آموزش محتوا نویسی : 10 گام اصلی برای تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی یکی از مهمترین بخش‌های بازاریابی محتوا محسوب می‌شود، قطعا با یک برنامه ریزی دقیق و شناخت کامل از مخاطب می‌توانید محتوایی تاثیرگذار و پربازدید ایجاد کنید. اگر به دنبال رسیدن به این نقطه هستید که محتوای شما بتواند در ذهن مخاطب بماند این 10 گام را دنبال کنید:

1. شناخت دقیق مخاطب و تعیین هدف‌ محتوا

اولین و مهمترین گام در تولید هر نوع محتوایی شناخت کامل از مخاطب است. یعنی باید بدرستی نیاز و دغدغه مخاطب را درک کرده و پس از آن تصمیم به تولید محتوا کنید. با تجلیل داده‌ها و رفتار مخاطبان می‌توانید به این شناخت عمیق از مخاطب برسید. هدف ما از شناخت مخاطب تولید محتوایی است که دقیقا مختص نیاز مخاطب باشد که بتواند مشکل و نیاز مخاطب را برطرف کند. این فرایند همچنین به شما کمک کرده تا به صورت متمرکز هدف خود را دنیال کنید.

فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین محصولات پوستی دارید و مخاطبان شما افرادی هستند که به دنبال مواد غذایی مفید برای شادابی پوست خود هستند. پس از یافتن دغدغه اصلی مخاطبانتان از روش‌های مختلف یک مقاله با عنوان” 10 خوراکی طبیعی و سالم برای جوانسازی پوست” می‌نویسید و میدانید که دقیقا مورد نیاز مخاطب بوده و نیاز مخاطب را رفع کرده‌اید.

آموزش بازاریابی محتوا

2. تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات معتبر

تولید محتوای قوی و جامع نیازمندی پایه‌ای مستحکم است. در اولین قدم نیاز به تحقیق عمیق و جامع درباره موضوع دارید و باید زمان کافی برای مطالعه منابع معتبر، مقایسه و تحلیل محتوای رقبا کنید. این فرایند باعث شده تا محتوای شما اطلاعات بروز و دقیقی را ارائه دهد و همچنین از دید مخاطب اعتبار بیشتری نیز خواهد گرفت. محتوای تولید شده نه تنها جذاب و آموزنده خواهد بود، بلکه نیاز مخاطب را برطرف می‌کند.

فرض کنید شما در حال نوشتن یک مقاله درباره تاثیر رژیم غذایی بر سلامت قلب هستید. در ابتدای مسیر باید منابع علمی معتبر، گزارش‌های بروز پزشکی و مقالات علمی پژوهشی را بررسی کرده تا مواد غذایی مفید و مضر برای قلب را حمع آوری کنید. پس از بررسی مقالات مشابه در سایت‌های رقیب متوجه می‌شوید که بسیاری از آنان به جزئیات خاصی مانند اسید‌های چرب امگا 3 اشاره نکردند. با افزودن این اطلاعات به مقاله خود نه تنها محتوای شما بروز و دقیق است بلکه محتوای شما ارزش افزوده‌ای را به مخاطب ارائه می‌دهد.

3. ایجاد ساختار منسجم برای محتوا

یکی از اصول کلیدی در آموزش بازاریابی محتوا، طرح ریزی ساختاری منظم و قابل فهم برای مخاطب است. این ساختار باید در عین منظم بودن باید ساده باشد تا مخاطب بتواند به سادگی با آن ارتباط برقرار کرده و پیام اصلی مطلب را بفهمد. برای این منظور بهتر است از ابتدا محتوا را به بخش‌های مجزا مانند مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه تقسیم بندی کنید. هر کدام از این بخش‌ها باید عناوین بسیار روشن و مرتبط با موضوع اصلی داشته باشند که مخاطب با دیدن آن به سرعت بفهمد که قرار است چه چیزی را مطالعه کند.

4. انتخاب سبک و لحن مناسب

انتخاب لحن و سبک نگارش مناسب یکی از ضروری ترین اصول دربازاریابی محتوا است. اگر مخاطبان شما افراد جوان هستند استفاده از زبانی ساده، صمیمی و پرانرژی می‌تواند محتوای شما را جذاب‌تر کند و ارتباطی نزدیک و دوستانه با مخاطب برقرار کند. درصورتی که مخاطبان شما افراد حرفه‌ای و متخصص هستند، بهتر است از لحنی رسمی تر و تخصصی بهره ببرید تا نشان دهید که محتوای شما باکیفیت و معتبر است. با انتخاب بجا سبک و لحن مناسب محتوای شما به عنوان یک منبع معتبر و قابل اعتماد شناخته می‌شود.

5. نوشتن پیش‌نویس اولیه

در این مرحله وقت آن است که شروع به نوشتن کنید. اما نیازی نیست حتما بی‌نقص باشد، پیش نویس اولیه دقیقا همان جایی است که ایده‌ها و افکارشما بدون هیچ محدودیتی روی کاغذ آورده می‌شود. مهم این است که چارچوب کلی محتوای شما مشخص است پس به افکار خود اجازه داده تا براحتی جریان یابد. با این کار پس از پایاین پیش‌نویس، می‌توایند با دیدی باز و شفاف به ویرایش و بهبود متن پرداخت و محتوای خود را به شکلی دقیق منظم ویرایش کنید.

6. ویرایش و بهبود متن

پس از آن که پیش نویس را نوشتید، زمان آن رسیده است که محتوای خود را با دقت ویرایش کنید. این مرحله نقش حیاتی در کیفیت نهایی محتوای شما دارد. در این بخش تمام اشتباهات گرامری و املایی برطرف می‌شود، ساختار جملات بهبود میابد و درنهایت پیوستگی و انسجام متن بهبود میابد. مهم است که لحن و سبک نوشتار خود در تضاد با مخاطب نباشد تا پیام محتوای شما به درستی به وی منتقل گردد و با نیاز‌ها و انتظارات او همخوانی داشته باشد.

7. بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو (SEO)

بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو، از مهمترین بخش‌های آموزش بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. این کار به معنای استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی مرتبط در عناوین، توضیحات متا و متن اصلی است که هدف آن بازدید بیشتر محتواست.

این فرایند شامل لینک سازی داخلی و خارجی، استفاده از تگ‌های مناسب، بهینه سازی تصاویر و ویدیوها نیز نقش کلیدی دارند. انجام درست این فرایند‌ها به شما کمک کرده تا مخاطبان بیشتری به محتوای شما دسترسی یابند و تعامل آن‌ها با برند شما افزایش داشته باشد.

8. افزودن محتوای چندرسانه‌ای

انتقال پیام از طریق محتوای‌های بصری مانند تصاویر، ویدیوها و نمودارها می‌تواند به طرز قابل‌توجهی جذابیت محتوای شما را چند برابر کند. این ابزار‌ها نه تنها به مخاطبان کمک کرده تا پیام شما را بهتر و سریع تر درک کنند، بلکه محتوای شما را زنده تر  ماندگار تر می‌سازند. به عنوان مثال در آموزش بازاریابی محتوا، یک ویدیوی آموزشی می‌تواند مفاهیم پیچیده را به شیوه‌ای قابل فهم و ساده بیان کند.

9. انتشار محتوا

زمان درست برای انتشار یک محتوا خود نیازمند دقت و استراتژی مناسب است، به خصوص در زمانی که مخاطبان شما بیشتر فعال هستند احتمال بازدید و تعامل بیشتر است. همچنین این که محتوای شما از چه کانالی منتشر شود نیز بستگی به نوع محتوای شما دارد. در هر صورت باید محتوای شما در جایی منتشر شود که مطمئن هستید بیشترین بازدهی را برای شما به همراه خواهد داشت.

10. ارزیابی عملکرد و بهبود محتوا

پس از انتشار محتوا، کار اصلی شما تازه آغاز خواهد شد. ارزیابی یک محتوا پس از انتشار یکی از مراحل مهم در فرایند بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید محتوای خود را به صورت دقیق تحلیل کنید و بفهمید کدام بخش از محتوای شما توانسته است توجه مخاطبان را جلب کند و کدام بخش‌ها نیاز به بهبود دارند. این تحلیل‌ها به شما کمک کرده تا محتوای خود را به طور مستمر آنالیز کرده و بهبود ببخشید. با این روش با هر بار تولید محتوا بیشترین بازدید و بازدهی را دریافت خواهید کرد. 

آموزش بازاریابی محتوا

جمع بندی

امروزه، بازاریابی محتوا یکی از اصولی‌ترین و شناخته شده ترین روش‌های موفقیت در کسب وکارهاست. با شناخت دقیق از نیازهای مخاطب و تولید محتوای با کیفیت، می‌توانید ارتباطی موثر و طولانی مدت با مشتریان خود برقرار کنید. همچنین از طریق بهینه سازی محتوای خود با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و افزودن محتوای بصری، احتمال تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری افزایش خواهد یافت. در نهایت با ارزیابی مستمر عملکرد محتوای منتشر شده و بهبود و بروزرسانی آن، می‌توانید به صورت دائم کیفیت و اثر بخشی محتوای خود را افزایش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین