سوشال سیگنال (Social Signal)
- نویسنده: محسن لشکری
- بازبینی شده توسط: داود قربانی
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=6950
در حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، سوشال سیگنال به نوعی از عوامل خارجی محسوب می شود که بر رتبه بندی سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تاثیرگذار هستند. سوشال سیگنال ها شامل تعداد لایک ها، اشتراک گذاری ها، نظرات و بازتاب عمومی دیگر کاربران در شبکه های اجتماعی در مورد یک صفحه وب می باشد.
لیست مطالب
سوشال سیگنال (Social Signal) چیست؟
سیگنالهای اجتماعی اساساً هرگونه تعامل در رسانههای اجتماعی یا محتوای آن است. سوشال سیگنال به مجموعهای از اطلاعات غیرکلامی گفته میشود که توسط کاربران در ارتباط با پستها، صفحات، عکسها و ویدئوها ایجاد میشود. این سیگنالها شامل تعداد لایک، نظر، به اشتراک گذاری، فالو، کلیک و غیره است که توسط کاربران در شبکههای اجتماعی ایجاد میشود.
از نقطه نظر بازاریابی رسانه های اجتماعی یا social media marketing، این تعاملات صرفاً تعامل با رسانه های اجتماعی است، اما از نقطه نظر SEO، سیگنال هایی هستند که به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کنند تا هویت، محبوبیت و اطمینان کابران به سایت و پستهای شما را درک کند.
وقتی به تمام پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی در آنجا فکر می کنید، انواع مختلفی از معیارها وجود دارد که می توانند به عنوان سیگنال های اجتماعی دسته بندی شوند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها در پلتفرمهای مختلف آورده شده است:
- فیس بوک: فالو، لایک، دوست نداشتن، نظر، اشتراک گذاری، بازدید
- اینستاگرام: فالو کردن، لایک کردن، اشتراک گذاری، موارد دلخواه، ذخیره.
- توییتر: دنبالها، توییتها، بازتوییتها، نقل قولها، پاسخها
- Pinterest: دنبال می کند، پین می کند، بازدید می کند
- لینکدین: اتصالات، لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها
این سیگنالها میتوانند به عنوان نشانگری از محبوبیت و ارزش محتوا در شبکههای اجتماعی در نظر گرفته شوند. به طور مثال، تعداد لایک و نظراتی که یک پست در شبکههای اجتماعی دریافت میکند، میتواند به عنوان نشانگری از محبوبیت و کیفیت آن پست در نظر گرفته شوند.
به طور کلی، استفاده از سوشال سیگنال در شبکههای اجتماعی به عنوان یک ابزار مهم برای بهبود تجربه کاربری، افزایش اعتماد کاربران به محتوا و افزایش ترافیک وبسایتها مورد استفاده قرار میگیرد.
سوشال سیگنال یک عامل رتبه بندی SEO نیست
اول از همه، رسانه های اجتماعی پر از اسپم و حساب های جعلی هستند. شما می توانید فالوورها، لایک ها و غیره نامحدود را با پول خریداری کنید. وقتی خود پلتفرمهای رسانههای اجتماعی با فیلتر کردن و ممنوع کردن این همه هرزنامه دست و پنجه نرم میکنند، گوگل چگونه باید سیگنالهای اجتماعی را از حسابهای واقعی شناسایی کند؟
نکته بعدی نقش الگوریتم های رسانه های اجتماعی است. بسیاری از محتوای با کیفیت در شبکه های اجتماعی با بازدید بسیار کم دفن می شوند، در حالی که بسیاری از محتواهای بد بازدید بالا میخورند. اگر یک حساب کاربری بزرگ با تعداد فالوور بالا را مدیریت کنید از همان اول نسبت به دیگران جلو هستید و این ربطی به کیفیت محتوا ندارد.
نکته نهایی پستهایی که در رسانههای اجتماعی محبوب شوند معمولا سرگرم کننده هستند و معمولاً برای رتبهبندی در گوگل ساخته نمیشوند و بالعکس. آیا می توانید تصور کنید که مقالات “خسته کننده، اما ضروری” مانند این تعداد زیادی لایک، اشتراک گذاری و نظرات دریافت کنند؟ از تصور خیلی دور است.
در سال 2022 گوگل بیان کرد که سوشال سیگنال یک شاخص کیفیت است نه یک عامل رتبه بندی
گوگل اخیراً مشخص کرده است که سخت کار می کند تا از طریق رسانه های اجتماعی قدرت یک نویسنده یا خالق را درک کند. شهرت یک خالق صفحه وب در حال تبدیل شدن به یک شاخص کیفیت فزاینده مهم برای سئوی ارگانیک است و گوگل برای درک بهتر نویسندگی به پروفایل های رسانه های اجتماعی نگاه می کند.
بنابراین، اگرچه تاثیر سوشال سیگنال بر سئو یک موضوع پیچیده است، اما میدانیم که گوگل مطمئناً به صفحات رسانههای اجتماعی وبسایتهای ما توجه میکند.
سوشال سیگنال چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟
واقعیت این است که سئوکارها هنوز از مطالعات و آزمایشات برای کشف تأثیر دقیق سیگنال های اجتماعی بر عملکرد SEO استفاده می کنند.
اگرچه سئو اختلاف نظر زیادی وجود دارد، اما میتوانیم استنباطهای قوی درباره تأثیر غیرمستقیم سیگنالهای اجتماعی بر رتبهبندی بر اساس نحوه همپوشانی عوامل رتبهبندی تایید شده با حضور رسانههای اجتماعی یک وبسایت داشته باشیم.
پروفایل های رسانه های اجتماعی می توانند رتبه بندی شوند
گوگل پروفایل های رسانه های اجتماعی را ایندکس می کند، به این معنی که در نتایج موتورهای جستجو رتبه بندی می شوند و از آنجایی که Google میخواهد وبسایتها را با صفحات رسانههای اجتماعی مربوطه مرتبط کند، میتوانیم مطمئن باشیم که Google به دنبال سیگنالهایی است که وبسایتهای ما را به نشانیهای اینترنتی پروفایلهای خاص متصل میکند.
اگرچه برای رتبه بندی کلمات کلیدی هدف شما اهمیت کمتری دارد، اما نتایج جستجوی برند شما برای استراتژی مدیریت شهرت SEO شما مهم است. اگر نام کسب و کار خود را در گوگل جستجو کنید، احتمالاً صفحه فیسبوک، لینکدین یا توییتر شما در صفحه اول رتبه بندی می شود.
به طور خاص برای توییتر، گوگل سه توییت اخیر را در SERP نمایش می دهد.
حضور قوی در رسانه های اجتماعی که در SERP ها منعکس می شود می تواند به اعتماد مخاطبان شما به برند شما کمک کند، به این معنی که اگر در جستجوی ارگانیک به صفحات وب شما برخورد کنند، در آینده کلیک های بیشتری خواهند کرد.
اشتراک گذاری بیشتر می تواند منجر به بک لینک های بیشتر شود
در طول تاریخ موتورهای جستجو، بک لینک ها همیشه مهم ترین عامل رتبه بندی بوده اند. اما اگر شخصی با یک لینک به یک صفحه وب توییت کند، در واقع هیچ ارزش لینکی را مانند بک لینک در یک صفحه وب به وب سایت شما ارسال نمی کند. با این حال، اشتراکگذاری و انتشار محتوای شما در رسانههای اجتماعی به معنای ارسال ترافیک بیشتر به صفحات وب، توجه بیشتر به محتوای شما و احتمال بیشتری است که کاربر محتوا را ارزشمند بیابد و سپس پیوند به آن را انتخاب کند.
اولین قدم برای لینک شدن، دیده شدن است. رسانه های اجتماعی راهی عالی برای دیده شدن توسط مخاطبان بزرگتر است و به همین دلیل است که می تواند بخشی از استراتژی لینک سازی شما نیز باشد.
محتوای با کیفیت هم در شبکه های اجتماعی و هم در گوگل نتیجه میدهد
فرض کنید یک صفحه وب هزاران بار در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. در میان این هزاران اشتراک ممکن است صدها هزار لایک، نظر و تعامل وجود داشته باشد.
اگر یک صفحه وب تا این حد اثبات اجتماعی دریافت کند، به احتمال زیاد حاوی محتوای بسیار ارزشمندی برای کاربر است. اغلب، صفحات وب که رتبه خوبی در نتایج جستجو دارند، سیگنال های رسانه های اجتماعی قوی نیز دارند. اما همبستگی با علیت برابر نیست، به این معنی که سوشال سیگنال ها باعث رتبه خوب محتوای سایت شما در گوگل نشده است.
با این حال، همانطور که محتوای با کیفیت در رسانه های اجتماعی بازخورد می گیرد، گوگل نیز به آن امتیاز می دهد. به هر حال، الگوریتم آن بر اساس EEAT (تجربه، تخصص، اقتدار و اعتماد) ساخته شده است.
اهمیت سوشال سیگنال در سئو
در زیر به برخی از دلایل اهمیت سوشال سیگنال در جهت بهبود رتبهبندی سایتها و تأثیرگذاری در تعاملات اجتماعی و تبلیغات اینترنتی اشاره شده است:
- افزایش اعتبار و محبوبیت سایت: سوشال سیگنالهای قوی و بیشتر باعث افزایش اعتبار و محبوبیت سایت در نظر کاربران و موتورهای جستجو میشوند.
- تأثیرگذاری در تبلیغات اینترنتی: با تولید محتوای جذاب و بکارگیری روشهای مختلف برای جذب توجه کاربران، میتوان سوشال سیگنالهای قویتری برای تبلیغات به دست آورد و موفقیت بیشتری در تبلیغات اینترنتی داشت.
- بهبود رتبه گوگل: سوشال سیگنالها میتوانند بر روی بالا رفتن رتبه گوگل تأثیر بگذارند. به طور مثال، گوگل میتواند تعداد لایک و اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی را به عنوان نشانگری از ارزش و کیفیت محتوای وبسایت در نظر بگیرد و به همین دلیل رتبه وبسایت شما را بالاتر ببرد.
- افزایش اعتماد کاربران: سوشال سیگنالها میتوانند به عنوان نشانگری از محبوبیت و ارزش محتوای وبسایت در نظر گرفته شوند و به افزایش اعتماد و اعتبار کاربران به وبسایت شما کمک کنند.
- بهبود تجربه کاربری: سوشال سیگنالها میتوانند به عنوان نشانگری از محتوای مورد علاقه کاربران در وبسایت شما در نظر گرفته شوند و بهبود تجربه کاربری را برای کاربران فراهم کنند.
- افزایش فروش: با افزایش ترافیک و اعتماد کاربران، میزان فروش و درآمد وبسایت نیز میتواند افزایش یابد.
در کل، سوشال سیگنال بهعنوان یکی از اصلیترین مولفههای ارتباط بین افراد، بهینهسازی محتوا و تبلیغات اینترنتی، بهعنوان یکی از عوامل مؤثر و اساسی شناخته شده است. به همین دلیل، توجه به سوشال سیگنال و ایجاد راهکارهای مناسب در این زمینه، برای افزایش ترافیک و بهبود رتبهبندی سایتها و همچنین تأثیرگذاری در تعاملات اجتماعی و تبلیغات اینترنتی بسیار حائز اهمیت است.
روش هایی برای افزایش سوشال سیگنال
برای افزایش سوشال سیگنال و بهبود محتوای شبکههای اجتماعی و وب سایت، میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد. در زیر به برخی از این روشها اشاره شده است:
بهروزرسانی محتوای وب سایت: محتوای جذاب و با کیفیت، افراد را به اشتراکگذاری محتوا و پراکنش آن در شبکههای اجتماعی ترغیب میکند. بنابراین، بهروزرسانی محتوای وب سایت بهطور دورهای با کیفیت و جذابیت بالا، باعث جذب کاربران شبکههای اجتماعی میشود و در نهایت با انتشار در سوشال مدیا و بازنشر آن سوشال سیگنال افزایش میابد.
استفاده از دکمههای اشتراکگذاری: استفاده از دکمههای اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی، به افراد امکان میدهد تا محتوای وب سایت را با دیگران به اشتراک بگذارند. استفاده از دکمههای اشتراکگذاری در موقعیتهای مناسب در صفحات وب سایت، میتواند باعث افزایش سوشال سیگنال و بهبود جذب ترافیک وب سایت شود.
بکارگیری تصاویر و ویدئوها: استفاده از تصاویر و ویدئوها در محتوای وب سایت، به افراد امکان میدهد تا محتوای وب سایت را با دیگران به اشتراک بگذارند. تصاویر و ویدئوها، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و بهطور طبیعی، باعث افزایش سوشال سیگنال و بهبود جذب ترافیک وب سایت میشوند.
تشویق کاربران به ارسال نظرات و بازخوردها: تشویق کاربران به ارسال نظرات و بازخوردها، به افراد امکان میدهد تا به شکل فعالانه در تعامل با وب سایت شرکت کنند و محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارند. بازخوردها و نظرات، باعث افزایش سوشال سیگنال و بهبود جذب ترافیک وب سایت میشوند.
برگزاری مسابقات و رقابتها: برگزاری مسابقات و رقابتها در شبکههای اجتماعی، به افراد امکان میدهد تا به شکل فعالانه در تعامل با وب سایت شرکت کنند و محتوای وب سایت را با دیگران به اشتراک بگذارند. با برگزاری مسابقات و رقابتها، افراد به دنبال جوایز و جوایزی میگردند و این باعث افزایش سوشال سیگنال و بهبود جذب ترافیک وب سایت میشود.
برنامهریزی استراتژی تبلیغات اجتماعی: برنامهریزی استراتژی تبلیغات اجتماعی، باعث افزایش سوشال سیگنال و بهبود جذب ترافیک وب سایت میشود. با تبلیغات در شبکههای اجتماعی، محتوای وب سایت به بیشتر افراد نمایش داده میشود و بنابراین، باعث افزایش سوشال سیگنال و بهبود جذب ترافیک وب سایت میشود.
ارتباط با تأثیرگذاران وب: ارتباط با تأثیرگذاران وب و اشتراکگذاری محتوا با آنها، باعث افزایش سوشال سیگنال و بهبود جذب ترافیک وب سایت میشود. تأثیرگذاران وب افرادی هستند که در شبکههای اجتماعی و وب سایتهای مختلف، دارای تعداد زیادی دنبالکننده و طرفدار هستند و با انتشار محتوای وب سایت در صفحات آنها، افراد بیشتر به محتوای وب سایت دسترسی پیدا میکنند.
با استفاده از روشهای فوق، میتوان سوشال سیگنال را افزایش داد و بهبود محتوای وب سایت و جذب ترافیک بیشتر را تجربه کرد. همچنین، برای بهبود سئو سایت، نیز توصیه میشود از روشهای فوق استفاده کرده و تلاش کرد تا سوشال سیگنال و رتبهبندی سایت بهبود یابد.
از چه شبکه های اجتماعی میتوانیم سوشیال سیگنال بدست بیاوریم؟
شما میتوانید از شبکههای اجتماعی مختلف برای بدست آوردن سوشال سیگنال استفاده کنید. در ادامه، به برخی از این شبکهها اشاره میکنیم:
فیسبوک: فیسبوک یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی جهان است و میلیاردها کاربر دارد. در فیسبوک، کاربران میتوانند با لایک کردن، کامنت گذاشتن، به اشتراک گذاری و… سوشال سیگنال بسیاری را برای پستها و صفحات ایجاد کنند.
توییتر: توییتر نیز یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی است که میلیونها کاربر در سراسر جهان دارد. در توییتر، کاربران میتوانند توییت کنند، به توییتها پاسخ دهند، ریتوییت کنند و… که همه این عملیاتها سوشال سیگنال برای توییتها و پستها ایجاد میکنند.
اینستاگرام: اینستاگرام یک شبکهی اجتماعی محبوب برای به اشتراک گذاری عکسها و ویدیوهاست. در اینستاگرام، کاربران میتوانند با لایک کردن، کامنت گذاشتن، ذخیره کردن و… سوشال سیگنال برای پستها و صفحات ایجاد کنند.
لینکدین: لینکدین یک شبکهی اجتماعی برای حرفهایها است که به آن کمک میکند تا با دیگران در صنایع مشابه خودشان ارتباط برقرار کنند. در لینکدین، کاربران میتوانند با لایک کردن، کامنت گذاشتن، انتشار پست و… سوشال سیگنال برای پستها و صفحات ایجاد کنند.
توجه داشته باشید که این فقط چند نمونه از شبکههای اجتماعی هستند و شما میتوانید از هر شبکهای که به دنبال جذب ترافیک و ایجاد سوشال سیگنال برای وبسایت خود هستید، استفاده کنید.
معرفی وبسایت هایی برای اندازه گیری سوشال سیگنال سایت
برای اندازه گیری سوشال سیگنال و جمع آوری دادههای مرتبط با آن، میتوان از وبسایتهای زیر استفاده کرد:
BuzzSumo: وبسایت BuzzSumo به شما امکان میدهد تا محتوای مرتبط با کلیدواژههای مورد نظرتان را در شبکههای اجتماعی مختلف پیگیری کنید و برای هر کلیدواژه، تعداد بازدیدها، لایکها، اشتراکها و نظرات را مشاهده کنید.
Hootsuite Insights: این وبسایت امکان مانیتورینگ شبکههای اجتماعی مختلف را به شما میدهد و به شما امکان میدهد تا تحلیلی جامع از دادههای مرتبط با شبکههای اجتماعی، کلیدواژهها و رقبای خودتان داشته باشید.
Klout: این وبسایت به شما امکان میدهد تا کاربرانی را که بیشترین تأثیر را در شبکههای اجتماعی دارند، پیدا کنید و دادههای مرتبط با آنها را جمع آوری کنید.
Social Mention: وبسایت Social Mention به شما امکان میدهد تا محتوای مرتبط با کلیدواژههای مورد نظرتان را در شبکههای اجتماعی مختلف جستجو کرده و دادههای مرتبط با آن را جمع آوری کنید.
Brandwatch: این وبسایت به شما امکان میدهد تا دادههای مرتبط با شبکههای اجتماعی، وبلاگها، سایتهای خبری و منابع دیگر را جمع آوری کنید و تحلیلی جامع از آنها داشته باشید.
به طور کلی، همه این وبسایتها به شما امکان میدهند تا دادههای مرتبط با سوشال سیگنال را جمع آوری کنید و از آنها برای تحلیل و استفاده در کاربردهای مختلف استفاده کنید.
جمع بندی
اکنون شما متوجه شدید که سوشال سیگنال تاثیر زیادی بر محبوبیت و بازدید یک وبسایت دارد. پس اگر میخواهید از سوشال سیگنال نهایت استفاده را ببرید و با استفاده از آن بازدید و رتبه سایت خود را در صفحه نتایج گوگل بالا ببرید، پیشنهاد میکنیم از راهکارهای افزایش سوشال سیگنال که در این مقاله بیان شد، کمک بگیرید.
منبع: https://www.wordstream.com/blog/ws/2022/10/20/social-signals-for-seo
سوالات متداول
سوشال سیگنال (Social Signal) چیست؟
سوشال سیگنال به عنوان یک مفهوم در حوزه بازاریابی و تحلیل شبکههای اجتماعی، به دادههایی گفته میشود که از فعالیتهای کاربران در شبکههای اجتماعی و دیگر منابع آنلاین جمع آوری شده است. این دادهها شامل اطلاعاتی مانند تعداد لایکها، کامنتها، ریتوییتها، به اشتراکگذاریها و… میباشد. این دادهها میتوانند به عنوان یک سیگنال برای ارزیابی تأثیر و جذابیت محتوا، نظرات و محصولات در شبکههای اجتماعی استفاده شوند. به طور کلی، سوشال سیگنال یک معیار ارزیابی برای فعالیتهای کاربران در شبکههای اجتماعی است که میتواند در تحلیل و بررسی رفتار کاربران و تأثیر فعالیتهای آنها بر روی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
سوشال سیگنال در سئو چیست؟
سوشال سیگنال به اشتراکگذاریهای صفحه وب، لایکها و دید کلی رسانههای اجتماعی که توسط موتورهای جستجو درک میشوند، اشاره دارد. این فعالیتها به رتبهبندی جستجوی ارگانیک صفحه کمک میکنند و به عنوان شکل دیگری از استناد، مشابه بک لینکها، دیده میشوند.
سوشال سیگنال برای چه مواردی استفاده می شود؟
سوشال سیگنال همه معیارهای تعاملی است (به عنوان مثال، تعداد لایکها، اشتراکگذاریها یا نظرات) که محتوای شما در رسانههای اجتماعی دریافت میکند. آنها به طور کلی نشان می دهند که محتوای شما در شبکه های اجتماعی چقدر قابل مشاهده و جذاب است و آنها را به خوبی نشانگر موفقیت توزیع محتوای شما می کند.
دیدگاهتان را بنویسید