
KPI در سئو چیست؟
- نویسنده: کیمیا ساقرچی
- بازبینی شده توسط: کیمیا ساقرچی
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=14391

اگر میخواهید مطمئن شوید کمپینهایی که راه انداختید و محتواهایی که در داخل سایتتان گذاشتید تاثیر گذار بوده و تلاشهایی که کردین در حال نتیجه دادن است میتوانید با KPI سئو آنرا بررسی و ارزیابی کنید.
معیارهای ارزیابی عملکرد بسته به نوع کسبوکار و حوزه فعالیت آن متفاوت است. هرکسبوکار باید با توجه به ویژگیها و اهداف خاص خود، فاکتورهای مختلفی را در این ارزیابی مدنظر قرار دهد. این معیارها به نحوی طراحی میشوند که بتوانند به بهترین شکل، عملکرد و موفقیت سازمان را اندازهگیری و تحلیل کنند.
لیست مطالب
Kpi سئو چیست؟
از نظر لغوی به معنای شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) است.
اما از نظر معنایی، این سیستم کنترل کننده میزان پیشرفت ما را در مسیر دستیابی به اهداف (بهینه سازی وبسایت ، فروش و …) نشان میدهد و راهنمایی میکنند که چگونه تلاشهای خود را به بهترین شکل برای رسیدن به موفقیت هدایت کنیم.
این شاخص بهعنوان معیاری برای مقایسه وضعیت ابتدایی سایت با وضعیت پس از بهینهسازی عمل میکند و تغییرات حاصل از فرآیند بهینهسازی را نشان میدهد.
شما میتوانید با شاخصهای KPI میزان سلامت، ایمنی سایت، موفقیت عملکرد سئو و بخش های مختلف سایتتان را بسنجید و سطح کیفیت سایت خودتان و رقبایتان را بررسی کنید.
این شاخصها به شما کمک میکنند تا بخشهایی از وبسایت که نیاز به بهینهسازی و تغییر استراتژی دارند را شناسایی کنید.
یکی از مهمترین ارکان استراتژی سئو ،شاخص های سنجش عملکرد میباشد و میتوان با تحلیل این شاخصها نقاط قوت و ضعف شناسایی و استراتژی بهبود را بخشید و از آن میتوان در گزارش استفاده کرد.
در این مقاله سعی کردهایم مهمترین KPIهای سئو را معرفی کنیم که با توجه به آنها میتوانید موفقیت یک پروژه سئو را ارزیابی کنید.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم KPI در سئو و بررسی شاخصهای کلیدی عملکرد سئو سایت، تا پایان مطلب همراه ما باشید.
مهمترین معیارهای کلیدی در سئو
اندازه گیری شاخص های کلیدی عملکرد سئو، نقشه راهی برای آینده شماست و نشان میدهد که چقدر در رسیدن به هدف موفق بودهاید.
همچنین به شما این امکان را میدهد که مشکلات را در مراحل اولیه شناسایی کرده و سریعا آنرا برطرف کنید پیش از آنکه به چالش های بزرگ و غیرقابل حل تبدیل شود.
این شاخصها به شما این امکان را میدهد که کدام استراتژی برای شما موثرتر است.
معیارهای زیادی در پیشرفت سایتتان وجود دارد و هر کدام آنها باید به صورت جداگانه بررسی و ارزیابی شود.
پس از بررسی و ارزیابی دقیق عملکرد خود در مسیر دستیابی به اهداف، قادر خواهید بود بهراحتی مشکلات را شناسایی کرده و در سریعترین زمان ممکن آنها را حل کنید.
مهمترین معیارهای کلیدی در سئو عبارتند از:
برآورد بازگشت سرمایه (ROI): میزان سود حاصل از فروش
کارفرما ممکن است از خود بپرسد که آیا سرمایهگذاری در پروژه سئو واقعاً ارزشش را دارد و آیا هزینههایی که پرداخت میکند، در نهایت به بازگشت سرمایه و نتایج مثبت برای کسبوکار او منجر میشود یا خیر؟
و در ادامه جواب خود را از معیار برآورد بازگشت میگیرد:
تقریباً تمام کسبوکارها در نهایت هدف اصلیشان از اجرای استراتژیها، دستیابی به بازگشت سرمایه است. به این معنی که هر جایی که سرمایهگذاری میکنند، باید سودی فراتر از میزان سرمایهگذاری خود به دست آورند.
بازگشت سرمایه یک روند زمانبر و معمولا بین 6 تا 12 ماه طول میکشد که تا تاثیرات آن به وضوح دیده شود و قابل مشاهده باشد.
باید برای بازگشت سرمایه هدف داشته باشید تا بتوانید عملکردتان را برای رسیدن به آن اندازهگیری کنید.
بازگشت سرمایه، میزان سود حاصل از فروش در یک دوره زمانی مشخص را نشان میدهد.
با تحلیل دقیق نرخ بازگشت سرمایه، میتوانید کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی خود را بهخوبی مدیریت و استراتژیهای آیندهتان را بهطور مؤثر تعیین کنید و چنانچه هزینههای مختلف (مثل تولید محتوا، خرید رپورتاژ آگهی و بک لینک و …) با جذب مشتری و فروش همراه باشد، مسیر سئو و بهینهسازی موفقیتآمیز بوده است.
با استفاده از ابزار Google Analytics میتوانید نرخ بازگشت سرمایه را کنترل و تحت نظر داشته باشید و بر اساس تغییرات به وجود آمده استراتژی خودتان را تنظیم کنید.
فرمول برآورد بازگشت سرمایه از رابطه زیر محاسبه میشود:
(درآمد حاصل شده از سرمایهگذاری – هزینه که برای سرمایهگذاری شده) ÷ هزینه که برای سرمایهگذاری شده
اگر اخیرا وبسایت خودتان را راه اندازی کردید این انتظار را نداشته باشید که بازگشت سرمایه شما مثبت شود، در ابتدا معمولا بازگشت سرمایه منفی است.
میزان بازگشت سرمایه در هر کسبو کار با توجه به نوع مخاطب هدفشان متفاوت است و نمیتوان معیار ثابتی برای همه کسبوکار مشخص کرد.
نرخ تبدیل (Conversion rate): از کاربر به مشتری
شما باید هدفتان را از راه اندازی یک سایت بدانید؟
آیا شما بهدنبال افزایش فروش هستید یا میخواهید برند خودتان را تقویت کرده و بیشتر شناخته شوید؟
هر هدفی که داشته باشید، باید بتوانید بازدیدکنندگان سایت خود را به درستی مدیریت و هدایت کنید.
هرکاربری که وارد سایت شما میشود بدنبال محصولات و خدماتی هست که شما ارائه میدهید. حالا که شما موفق شدهاید کاربر را به سایت خود جذب کنید، باید تمام تلاشتان را بکنید تا او را از دست ندهید.
باید محتوایی ارائه دهید که نهتنها توجه کاربر را جلب کند، بلکه او را برای خرید یا استفاده از خدمات شما قانع و ترغیب نماید.
باید طراحی سایت و فرآیند خرید به گونهای باشد که کاربر به راحتی و بیدردسر به سمت خرید هدایت شود. اگر در این زمینه موفق باشید، نرخ تبدیل کاربر به مشتری در سایت شما افزایش خواهد یافت.
این استراتژی به شما کمک میکند که با استفاده از ترافیک فعلی سایتتان بتوانید فروشتان را افزایش دهید.
نرخ تبدیل زمانی رخ میدهد که یک کاربر پس از بازدید از وبسایت شما، عملی را که مدنظر شماست، انجام دهد. این معیار تعداد بازدیدکنندگان که به عضویت یا مشتری سایتتان شده است را نشان میدهد.
بهترین ابزار برای اندازه گیری و سنجش این شاخص گوگل آنالتیکس است، مثلا: با این ابزار میتوانیم بفهمیم که نرخ تبدیل در نسخه دسکتاپ بالاتر است یا در موبایل
در اینجا لازم است به مفهوم لید یا سرنخ اشاره کنیم که نقطه شروع مسیر فروش است. لید به هر نوع تعامل با مشتری بالقوه گفته میشود که شامل ثبتنام، تماس تلفنی، تکمیل فرآیند خرید و سایر اقدامات مشابه میباشد.
در گوگل آنالتیکس میتوانید لیدها را ردیابی کنید، مثلا: آیا تعداد کاربران زن بیشتر یا مرد
هدف اصلی کسبوکارها در نرخ تبدیل و تعداد سرنخها (lead) افزایش فروش است، و بیشتر سایتها، بهویژه سایتهای فروشگاهی، در این راستا فعالیت میکنند. این موضوع معمولاً شامل سایتهایی که جنبه برندینگ دارند، نمیشود.
ترافیک ارگانیک (Organic Sessions): میزان بازدید وبسایت از موتورهای جستجو
یکی از عوامل موثر در بازگشت سرمایه، افزایش بازدید از موتورهای جستجو است که کارفرما در نقطهای متوجه بهبودی آن میشود.
ترافیک ارگانیک به مقدار بازدید یک وبسایت از طریق موتورهای جستجو (نتایج گوگل) بدون تبلیغات اشاره دارد.
برخلاف شاخص بازگشت سرمایه که برای نمایش نتایج آن زمان زیادی لازم است، شاخص دیدهشدن (ایمپریشن) به شما این امکان را میدهد که به طور مداوم میزان رشد خود را مشاهده و اندازهگیری کنید.
منظور از دیده شدن، تعداد دفعاتی است که صفحات سایت شما برای کلمات کلیدی مختلف در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود و برای کاربران قابل مشاهده بوده است، بدون توجه به آنکه کاربر بر روی آن کلیک کرده یا نکرده باشد.
افزایش این معیار در کلمات کلیدی مختلف الزاما نشاندهنده افزایش ترافیک سایت نیست، چرا که ممکن است صفحات شما نمایش داده شوند، اما کاربران روی آنها کلیک نکنند.
هر session به معنای ورود یک کاربر به وبسایت شما است که شامل تمام فعالیتهایی که در طول بازدید خود انجام میدهد و در نهایت با خروج از سایت خاتمه مییابد مانند: اسکرول کردن، کامنت گذاشتن یا لایک کردن مطلب است.
عوامل زیادی میتواند باعث افزایش بازدید وبسایت شما شود مثل: تبلیغاتها، بازاریابی محتوایی و…؛ اما بهترین راه برای افزایش جستجو، نوشتن یک محتوا تاثیرگذار و قوی با عنوان جذاب است که میتواند مخاطبان هدف شما را به سایت هدایت کرده و آنها را به بازدید از سایت شما جذب کند.
برای اندازهگیری میزان ترافیک ارگانیک یک سایت، میتوان از ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالتیکس استفاده کرد.
در گوگل آنالتیکس برای اینکه میزان جستجوی ارگانیک را ببینید، کافیست فقط به گزینه Traffic acquisition رجوع کنید.
برای رشد session ارگانیک دلایل مختلفی وجود دارد که با تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی موقعیت کلمات کلیدی، آنها را میتوانید مشخص کرد.
یک کارکردی که باعث میشود کاربران بیشتری جذب سایت شما شوند، بهینه سازی on-page و off-page است که رتبهبندی کلمات کلیدی سایت شما هم بهبود مییابد.
اگر فرایند سئو وبسایت به درستی اجرا شود، بدون شک در مدت 3 تا 4 ماه، ترافیک قابل توجهی از موتورهای جستجو به سایت شما منتقل خواهد شد.
نرخ پرش (Bounce Rate): میزان خروج زودهنگام
نرخ پرش سایت نشان میدهد که محتوای شما تا چه حد توانسته نظر مخاطب را جلب کند و او را در سایت نگه دارد.
نرخ پرش بالا، نشانهای نامطلوب برای سایت شماست، زیرا نشان میدهد که صفحه موردنظر نتوانسته توجه کاربران را جلب کند. به عبارت دیگر، این مسئله به معنای از دست رفتن فرصتهای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه است.
نرخ پرش معیاری است که به نوع صفحه بستگی دارد. برای مثال: صفحات اصلی سایت ممکن است نرخ پرش (Bounce Rate) بالایی داشته باشند، اما این لزوماً نشانه منفی نیست، زیرا کاربران به اطلاعات موردنظر خود دست یافتهاند یا به صفحه دیگری منتقل شدهاند.
چه مواردی باعث میشود که نرخ پرش افزایش پیدا کند:
- کپی بودن مطلب
- نگارش ضعیف و بد
- محتوایی که هیچ ربطی به عنوان ندارد
- محتوایی که با کلمه کلیدی مرتبط نباشد
- نبود UX مناسب
- و…
بر اساس آمار کلی، نرخ پرش استاندارد معمولاً در بازه ۴۰ تا ۶۰ درصد قرار دارد.
به این معناست که یعنی تقریباً نیمی از سشنهای ایجاد شده بدون هیچگونه فعالیتی از سوی کاربر به پایان رسیده، با این حال باید در نظر داشته باشید که نرخ پرش به نوع کسبوکار و مخاطبان شما نیز بستگی دارد.
فرمول نرخ پرش
نرخ پرش Bounce rate = تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه ÷ تعداد کل بازدیدکنندگان سایت
مثلا اگر سایت تعداد 300 بازدیدکننده از یک صفحه سایت شما و 1000 بازدید کلی داشته باشد ، Bounce rate صفحه 30% است
چه ترفندهایی باعث کاهش نرخ پرش میشود:
- استفاده اصولی از لینکهای داخلی
- تولید محتوای جذاب و مرتبط
- تحلیل و بهبود تجربه کاربری (UX)
- طراحی واکنشگرا
- کاهش حجم تبلیغات
- قرار دادن CTA واضح در سایت
رتبهبندی و اولویت دهی کلمات کلیدی: انتخاب و ترتیب
یکی از معیارهای کلیدی برای ارزیابی موفقیت ، رتبهبندی کلمات کلیدی است. توصیه میشود جایگاه کلمات کلیدی هدف را در نتایج جستجو (SERP) بهدقت پیگیری کنید، چراکه در پنج سال گذشته، این شاخص بهعنوان یکی از مهمترین معیارهای سنجش موفقیت کمپینهای سئو مطرح بوده است.
یک صفحه میتواند در نتایج جستجوی گوگل برای صدها یا حتی هزاران عبارت مختلف نمایش داده شود. ابزار سئو Organic Research به شما این امکان را میدهد کلمات کلیدی که به یک صفحه بر اساس آنها رتبهبندی شده است را شناسایی و تحلیل کنید.
هرچه رتبه شما در کلمات کلیدی اصلی و پرجستجو بالاتر باشد، به اهداف سئویی خود نزدیکتر خواهید شد.
برای شناسایی پرجستجوترین کلمات در هر حوزه، میتوان از ابزارهایی مانند Google Trends و KW Finder استفاده کرد. این ابزارها با تحلیل روند جستجوها، به شما کمک میکنند تا کلمات کلیدی با بالاترین میزان تقاضا را شناسایی کنید.
برای بررسی رتبه سایت خود در کلمات کلیدی اصلی، میتوانید از ابزارهایی مانند SEMrush، SEO Ranking ، Ahrefs و مهمتر از همه Google Search Console بهره ببرید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا جایگاه سایت خود را در نتایج جستجو تحلیل کرده و عملکرد کلمات کلیدی را بهدقت ارزیابی کنید.
برخی کلمات کلیدی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید بهطور طبیعی رتبه بالا و مناسبی کسب کنید، مانند نام برندتان یا کلمات کلیدی Long Tail که بهطور خاص و هدفمند بر اساس خدمات و موقعیت جغرافیایی شما انتخاب شدهاند. در مقابل، برخی از این کلمات کلیدی بخشی از یک استراتژی بلندمدت خواهند بود که برای رقابت در شرایط دشوار و دستیابی به اهداف تجاری بهکار گرفته میشوند.
نوساناتی که در رتبه کلمات کلیدی شما مشاهده میشود، امری طبیعی است و بهروزرسانیهای الگوریتم گوگل و تغییرات غیرقابل پیش بینی رقبا میتواند باعث تغییرات قابل توجهی شود. با این حال، در بلندمدت، انتظار میرود که رشد و بهبود مستمر در جایگاه شما رخ دهد.
حداقل هر هفته (در صورتی که نتوانید این کار را روزانه انجام دهید) رتبههای خود را بررسی کنید، زیرا افت رتبه میتواند نشاندهنده مشکلی در سایت شما باشد که باید هر چه سریعتر برطرف شود.
سخن پایانی
در نهایت، با استفاده از KPIها در سئو میتوانید عملکرد سایتتان را بهتر بسنجید و بفهمید کجاها باید بهتر عمل کنید. این شاخصها نه تنها به شفافیت کمک میکنند، بلکه باعث میشوند به هدفهای سئو برسید و رتبه سایتتان را بالا ببرید.
یادآوری میکنم که ممکن است همهی موارد گفتهشده برای کسبوکار شما کاربردی نباشد. بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن نوع کسبوکار و شرایط وبسایتتان، از شاخصهای کلیدی عملکرد سئو برای بررسی دقیق وضعیت سایتتان استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید