آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=1628
خیلی از افراد فکر می کنند که سئو و دیجیتال مارکتینگ در واقع یک چیز هستند. اما اگر مطالب قبلی آموزش سئو در سایت دارکوب را خوانده باشید، حتما می دانید که سئو و دیجیتال مارکتینگ با هم تفاوت هایی دارند.
هر چند در نگاه اول به نظر می رسد هدف دیجیتال مارکتینگ و سئو یکسان است، اما اگر به طور دقیق به آن ها بپردازیم متوجه خواهیم شد که در چه نقاطی با هم فرق دارند.
بنابراین آموزش سئو، لزوما باعث نمی شود که به تمام اصول دیجیتال مارکتینگ نیز تسلط داشته باشید. ما در این مطلب به توضیح مفاهیم اساسی سئو و دیجیتال مارکتینگ پرداخته ایم و در ادامه شباهت ها و تفاوت های آن ها با یکدیگر را بررسی می کنیم.
شما می توانید با شرکت در دوره های آموزشی حضوری و یا آنلاین دارکوب، در زمینه های سئو، بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ)، طراحی سایت و غیره دانش و توانایی خود را ار این حوزه ها به سطح حرفه ای برسانید.
وقتی شما آموزش دیجیتال مارکتینگ را شروع کنید، به شما گفته خواهد شد که سئو در واقع بخشی از دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید. اما سئو یعنی چه و کارکرد آن چیست؟
هدف نهایی سئو، این است که سایت مورد نظر در نتایج جست و جوی گوگل در بین نتایج اولیه دیده شود و بتواند بازدید های ارگانیک زیادی جذب کند.
برای رسیدن به این هدف، ابزار های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و از تکنیک ها و استراتژی های متنوعی استفاده می شود.
منظور از بازدید ارگانیک، بازدید هایی هستند که صرفا سایت شما را از نتایج سرچ گوگل یا دیگر موتور های جست و جو پیدا کرده اند. یعنی شما برای جذب این بازدیدکنندگان، هیچ هزینه ای برای تبلیغات سایت خود نکرده اید و آن ها با پای خودشان به وبسایت شما آمده اند!
بازدید های ارگانیک در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار بالایی دارند. چرا که آمار و مطالعات نشان داده که شانس تبدیل شدن این بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی که برای تهیه کالا و خدمات سایت شما هزینه می کنند، خیلی بالا است.
به تصویر زیر نگاه کنید. سایت هایی که در محدوده قرمز قرار دارند سایت هایی هستند که با استفاده از تبلیغات و پرداخت پول به گوگل، در بین نتایج اولیه سرچ ظاهر می شوند. گوگل این لینک ها را با برچسب AD متمایز می کند و به کاربر می گوید که این لینک ها صرفا به دلیل پرداخت پول تبلیغات، نمایش داده می شوند.
به همین دلیل اکثر کاربران گوگل به این لینک ها اعتماد نمی کنند و به ندرت برای پاسخ سوالات خود به آن ها مراجعه می کنند. اما سایت هایی که در محدوده سبز رنگ هستند، سایت هایی هستند که صرفا با استفاده از سئو به این جایگاه رسیده اند و هیچ پولی برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جست و جو گوگل هزینه نکرده اند.
این یعنی محتوای آن ها به وسیله گوگل، محتوایی ارزشمند و مرتبط با موضوع سرچ شده تشخیص داده شده و کاربران به آن اعتماد دارند. بازدیدی که از این لینک ها انجام می شود بازدید ارگانیک نامیده می شود.
ایده ای که استراتژی های مختلف سئو روی آن تمرکز دارند این است که محتوای سایت باید حول محور کلمات کلیدی مشخصی تولید شود. برای یافتن کلمات کلیدی که توسط مخاطبین شما بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، تحقیقات تخصصی لازم است که در کتاب ها و یا کلاس های آموزش سئو به آن پرداخته می شود.
بعد از کشف و شناسایی کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط با زمینه فعالیت سایت، استراتژی بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جوگر طرح ریزی می شود. اگر این استراتژی با موفقیت و به شکل اصولی اجرا شود، آن وقت تمام کاربرانی که از کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط با زمینه فعالیت سایت شما برای جستجو استفاده می کنند، سایت شما یکی از اولین سایت هایی خواهد بود که در صفحه سرچ آن ها نمایان می شود.
وب سایت شما باید سازمان بندی مشخص و منظمی داشته باشد تا ربات مخصوص گوگل بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند و بین صفحات مختلف آن بگردند.
این ربات مخصوص وظیفه دارد تا تمام صفحات در دسترس هر وب سایت را بگردد و اگر محتوایی مرتبط با کلمات کلیدی سرچ شده پیدا کرد، آن را به کاربران گوگل نشان دهد.
به این ربات اسپایدر یا عنکبوت هم می گویند. نکته کلیدی برای آن که گوگل صفحات شما را ارزشمند تشخیص دهد، استفاده از محتوای اورجینال، با کیفیت و مرتبط به کلمات کلیدی هدف است.
برای اجرای درست استراتژی های بهینه سازی برای موتورهای جست و جو (همان سئو) باید اقداماتی در ظاهر و باطن سایت انجام شود.
اقداماتی که برای بهینه سازی ظاهر صفحات وب سایت و محتوا های موجود در آن ها انجام می شود، بهینه سازی آن پیچ (on page) گفته می شود. این اقدامات همچنین شامل بهبود خصوصیات فنی وب سایت برای بارگذاری سریع تر و جذاب تر صفحات نیز می شود.
از طرف دیگر، اقداماتی را که برای افزایش بازدید سایت انجام می شوند اما تاثیر آن ها در ظاهر و محتوای سایت چندان نمایان نیست، بهینه سازی آف پیج (off page) می نامند. برای درک بهتر موضوع، در ادامه فاکتور های اساسی و مهم بهینه سازی آن پیج و آف پیج را بررسی می کنیم:
بهینه سازی آن پیج روی این موارد تمرکز دارد:
بهینه سازی آف پیج اگرچه اقدامات کمتری را شامل می شود، اما درست به اندازه بهینه سازی آن پیج اهمیت دارد. بهینه سازی آف پیج بر این موارد تمرکز دارد:
در نهایت اگر همه این موارد را به شکل درست و اصولی و البته به شکل مداوم رعایت کنید، می توانید انتظار داشته باشید که سایت شما در بین نتایج جست و جوی کلمات کلیدی مرتبط در رتبه های بالا دیده شود.
همه موتورهای جست و جو مانند گوگل، یاهو و بینگ سایت هایی را که به قوانین و اصول سئو احترام می گذارند دوست دارند و زحمات آن ها را به رسمیت می شناسند! همین دلایل است که باعث می شود آموزش سئو از اهمیت بالایی برخوردار شود.
دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی هدف مشترکی دارد و از این نظر مشابه هستند.
هدف از بازاریابی چه به شکل سنتی و چه به شکل دیجیتال، این است که با مخاطبین و مشتریان بالقوه ارتباط موثر برقرار شود و نظر آن ها را به سمت محصولات یا خدمات یک برند مشخص جلب کرد. تفاوت شکل سنتی بازاریابی با شکل دیجیتال آن، در ابزاری است که برای برقراری ارتباط با مخاطب از آن ها استفاده می شود.
قبل از آن که به تفاوت های سئو و دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، خوب است که نگاهی داشته باشیم به تفاوت های بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ. همانطور که می دانید، تفاوت اصلی این دو در ابزار ها و مدیوم هایی است که از آن ها برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب خود استفاده می کنند.
بازاریابی سنتی برای جذب مخاطب بر این ابزار ها تکیه دارد:
از طرف دیگر، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر ابزارهای ارتباطی، بازاریابی نیز شکل و شمایل جدیدی پیدا کرد تا ارتباط موثرتری با مخاطبین و مشتریان بالقوه داشته باشد. ابزارهایی که در دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند عبارت هستند از:
همانطور که می بینید بازاریابی دیجیتال از روش های بیشتر و متنوع تری استفاده می کند که نسبت به روش های بازاریابی سنتی از پیچیدگی های بیشتری نیز برخوردار هستند. به همین دلیل است که دوره های آموزشی دیجیتال مارکتینگ و آموزش سئو هر چند ماه یک بار به روز می شوند.
چرا که با سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و ارتقا هوش مصنوعی موتورهای جست و جو مانند گوگل، بر پیچیدگی این سیستم ها افزوده می شود و افراد فعال در این زمینه باید خود را با تغییرات جدید هماهنگ کنند.
حالا که می دانیم سئو و دیجیتال مارکتینگ هر کدام به چه معنا هستند و هدف آن ها چیست، وقت آن است که به تفاوت های این دو بپردازیم.
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که سئو و دیجیتال مارکتینگ در واقع یک چیز هستند و فرقی با هم ندارند.
در ادامه خواهیم دید که چرا این باور رایج شکل گرفته و چه چیزی باعث تفاوت سئو و دیجیتال مارکتینگ می شود.
شاید بشود گفت مهم ترین موضوعی که باعث ایجاد تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ می شود این است که سئو در واقع یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است (همانطور که در بالاتر اشاره شد).
اگر می خواهید بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار و وبسایت خود را شروع کنید، یکی از اولین و مهم ترین گام ها بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو یا همان سئو است. در واقع برای آموزش دیجیتال مارکتینگ، شما باید آموزش سئو را دیده باشید.
سایتی که برای موتورهای جست و جو بهینه سازی شده باشد، یک بستر ایده آل و مناسب برای پیاده سازی سایر تاکتیک ها و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است. پس می شود گفت دیجیتال مارکتینگ بدون سئو تقریبا غیر ممکن است.
تفاوت دوم سئو و دیجیتال مارکتینگ در روش جذب ترافیک برای وب سایت شما است. سئو همانطور که می دانید سعی می کند تا با ایجاد تغییرات و اقدامات مختلف در سطح آن پیج و آف پیج، سایت را برای موتورهای جست و جو بهینه سازی کند.
یعنی به شکلی که موتورهای جست و جو مانند گوگل، یاهو و بینگ بتوانند به راحتی سایت شما را شناسایی کنند، صفحات آن را زیر و رو کنند، تشخیص دهند که سایت شما در زمینه چه کلمات کلیدی فعالیت می کند و تا چه حد محتوای آن معتبر و با کیفیت است.
همه این ها در نهایت باعث می شود تا سایت در نتایج جست و جوی گوگل بین گزینه های اول قرار بگیرد و به طور رایگان در معرض دید تعداد زیادی از مخاطبانی باشد که کلمات کلیدی مرتبط را سرچ می کنند. این همان ترافیک ارگانیک است که بخش مهمی از ترافیک وب سایت های موفق را تشکیل می دهد.
اما از طرف دیگر دیجیتال مارکتینگ روی استراتژی ها و تاکتیک های تمرکز دارد که با استفاده از منابع مالی باعث افزایش بازدید و ترافیک سایت می شوند. استفاده از تبلیغات گوگل و فیسبوک یکی از رایج ترین روش های جذب ترافیک در دیجیتال مارکتینگ است.
بازاریابی دیجیتال تنوع و گستردگی زیادی دارد. این که هر شرکت و کسب و کار برای وب سایت خود از کدام روش های دیجیتال مارکتینگ استفاده می کند، بستگی به بودجه آن ها و البته نوع خدمات و محصولاتی است که ارائه می دهند. علاوه بر آن شناسایی مخاطب مورد نظر به آن ها کمک خواهد کرد تا روش مناسب تری را برای بازاریابی دیجیتال انتخاب کنند.
مورد آخر و البته مهمی که باعث می شود سئو و دیجیتال مارکتینگ را متفاوت از هم بدانیم، هزینه بکارگیری هر کدام از آن ها است. هر کدام از این استراتژی ها برای آن که به نتیجه برسند نیاز به صرف زمان، انرژی و هزینه خواند داشت. اما هزینه کدام یک از دیگری بیشتر است؟ ابتدا هزینه های مربوط به سئو را بررسی می کنیم:
همانطور که بارها در این مطلب اشاره شد، اگر یک وب سایت اصول سئو را رعایت کند و به خوبی برای موتورهای جست و جو گر بهینه سازی شده باشد، بدون آن که لازم باشد پولی به گوگل پرداخت کند به شکل رایگان در بین نتایج اولیه جست و جو نشان داده خواهد شد.
اما این که لازم نیست پولی به گوگل پرداخت کنید، به آن معنا نیست که پیاده سازی سئو کاملا رایگان و بی هزینه است. برای آن که سایت شما به آن نقطه برسد که موتورهای جست و جو محتوای آن را ارزشمند و بالاتر از محتوای سایت های مشابه تشخیص دهند، شما دو راه دارید.
راه اول این است که خودتان آموزش سئو را ببینید و به تنهایی محتوای سایت خود را تولید کنید تا سایت شما به تدریج به سایتی با سئو استاندارد تبدیل شود. طبیعتا این کار کمی وقت گیر است و باید بخشی از برنامه روزانه خود را به آن اختصاص دهید.
اگر وقت و انرژی آن را ندارید، باید با یک متخصص حرفه ای سئو همکاری کنید و طبق قرار داد به او پول بدهید. هزینه ای که برای این کار پرداخت می کنید، بستگی به انتظارات شما و توانایی متخصصی که استخدام می کنید خواهد داشت.
دیجیتال مارکتینگ نسبت سئو بسیار پر هزینه تر است. در واقع می شود گفت هرچقدر که برای دیجیتال مارکتینگ هزینه کنید باز هم کم خواهد بود! چرا که همیشه راه ها و فرصت های بیشتری وجود خواهند داشت که می توانید از آن ها برای جذب مخاطب استفاده کنید.
اما همه این ها نیازمند صرف هزینه هستند. به همین دلیل پاسخ به این سوال که باید از کدام استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید، قبل از هر چیز بستگی به بودجه شما دارد. ضمن آنکه استراتژی های دیجیتال مارکتینگ ماندگاری زیادی ندارند.
یعنی به محض این که بودجه شما برای دیجیتال مارکتینگ کم شود و یا از بین برود، ترافیکی که از دیجیتال مارکتینگ دریافت می کردید نیز به راحتی از بین خواهد رفت.
در نهایت اگر بخواهیم تفاوت کارکرد سئو و دیجیتال مارکتینگ را به شکل خلاصه توضیح دهیم، باید بگوییم که سئو یک روش نسبتا زمان بر اما موثر برای جذب ترافیک ارگانیک است.
برای آن که استراتژی های سئو به شکل مطلوب جواب دهند باید در طول زمان به شکل مداوم از آن ها استفاده کنید و همیشه محتوای جذاب و خلاقانه تولید کنید.
نتیجه سئو نیز نسبتا ماندگار است به طوری که ممکن است موتورهای جست و جو تا سال های سال صفحات با ارزش سایت شما را در بین نتایج سرچ کاربران در رتبه های بالا قرار دهند.
از طرف دیگر دیجیتال مارکتینگ روشی است که مشابه سئو هدف آن جذب مخاطب و ترافیک است اما برای رسیدن به این هدف از منابع مالی شما استفاده می کند.
این روش با سرعت بیشتری به نتیجه می رسد اما ماندگاری آن به اندازه سئو نیست. اگر بخواهید تنها به روش دیجیتال مارکتینگ (روش هایی غیر از سئو) برای سایت خود ترافیک جذب کنید، نیاز به منابع مالی هنگفتی خواهید داشت.
هر دو این روش ها مزیت های خودشان را دارند. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ توصیه می کنند که از ترکیب آن ها با یکدیگر استفاده کنید. در آخر همه چیز به تصمیم خود شما بستگی دارد.