سئو تضمینی: از واقعیت تا کلاهبرداری

  • نویسنده: سما کتیبه
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=11962
سئو تضمینی: از واقعیت تا کلاهبرداری

سئو تضمینی سایت به معنای بهینه‌سازی صد درصد سایت و هدف از آن، رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجو است. ابتدا این را بگوییم که هیچ فرد یا آژانسی نمی‌تواند به شما تضمین بدهد که شما را به جایگاه مشخصی در گوگل می‌رساند.

درحقیقت، گوگل درمورد کسانی که به شما درمورد سئو تضمین می‌دهند هشدار داده است تا مراقب کلاه‌برداری‌ها باشید؛ چراکه نقض خط‌مشی‌های گوگل (سئو کلاه سیاه) می‌تواند منجر به عواقب شدید، از جمله حذف دائمی از نتایج جستجو شود.

منظور از سئو تضمینی چیست؟

برای بهبود جایگاه یک سایت در موتورهای جست‌وجویی نظیر گوگل، روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به انواع تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و کلاه سفید، بهینه‌سازی لینک‌های داخلی و خارجی سایت، تولید محتوا و تحقیق کلمات کلیدی اشاره کرد.

مفهوم سئو تضمینی به این معناست که در صورتی‌ که اهداف سئو به هر دلیل محقق نشود، زبان وارد شده به شرکت توسط آژانس طرف قرارداد تضمین یا جبران می‌گردد. اجازه بدهید برای درک بهتر، یک مثال بیاوریم:

این‌طور تصور کنید که شما یک گوشی موبایل را با ضمانت دو ساله خریداری می‌کنید. این به معنای آن نیست که این محصول تا دو سال آینده دچار مشکل نخواهد شد؛ بلکه شرکت ضمانت می‌دهد که در صورت بروز برخی مشکلات، هزینه تعمیر یا جایگزینی را پوشش می‌دهد.


آیا واقعا می‌توان نتایج سئو را گارانتی کرد؟ واقعیت این است که خیر


آیا واقعا می‌توان نتایج سئو را گارانتی کرد؟ واقعیت این است که خیر.

آیا در فرایند سئو می توان تضمینی داد؟

اگر کسی به این سوال با قطعیت پاسخ بله بدهد، باید به صداقت او شک کنید! چرا؟ در پاسخ به این سوال چندین دلیل را می‌توانیم بیاوریم:

اگر با شرکتی قرارداد ببندید که به شما وعده‎‌ی نتایج تضمین شده SEO را می‌دهد، بدون اینکه متوجه خطر باشید ممکن است به عملکرد وب سایت و شهرت برند خود آسیب برسانید. در بهترین حالت هم فقط منابع مالی را هدر داده‌اید و چیزی برای سایت شما تغییر نمی‌کند.

برای اینکه دستیابی به نتایج وعده داده شده ممکن باشد، لازم است تا ارائه‌دهنده خدمات در مورد کیفیت کار ارائه شده و مباحث اخلاقی به شما توضیحات لازم را داده و شما را توجیه کرده باشد.

به چه دلایلی سئو تضمینی قابل اعتماد نیست؟

با بهره‌گیری از خدمات شرکت‌هایی که به شما تضمین سئو را وعده می‌دهند، عمدتا سریع به جایگاه‌هایی در گوگل حتی رتبه اول گوگل دست پیدا می‌کنید اما این رتبه‌ها موقتی هستند و پس از چند ماه شما از آن‌ها نزول می‌کنید و در بهترین حالت، اصلا هیچ اتفاقی برای سایت شما نمی افتد و سرویس کلاهبرداری بوده است. اما چرا این نوع قراردادها قابل اعتماد نیستند؟

1. الگوریتم‌های گوگل قابل پیش‌بینی نیستند

رتبه‌بندی موتورهای جستجو به الگوریتم های پیچیده‌ای وابسته‌اند که به‌طور مکرر به‌روز می‌شوند تا پیش‌بینی رتبه‌بندی دقیق یا نتایج جست‌وجو غیرممکن باشد. البته متخصصان سئو می‌توانند از راه‌های مختلف ترافیک ارگانیک و رتبه‌بندی کلمات کلیدی را در طول زمان بهبود ببخشند، اما نمی توانند تضمین صددرصدی بدهند.

2. افراد بر رتبه های گوگل مالکیت ندارند

تمام تلاش‌ها در سراسر دنیا بر سر همین موضوع است که نمی‌توان یک جایگاه را با اطمینان به خود اختصاص داد. گوگل با استفاده از انواع و اقسام الگوریتم‌ها و طی فرآیندهای مختلف بررسی می‌کند که آیا سایت شما مناسب جایگاه خاصی هست یا خیر. این را بگذارید کنار تغییراتی که در هر کدام از الگوریتم‌ها می‌دهد؛ برای مثال در سال 2021 به تنهایی گوگل بیش از پنج هزار آپدیت مختلف را روی الگوریتم‌هایش اعمال کرده است.

بنابراین، خوشبختانه یا متاسفانه رتبه‌ها‌ی گوگل تنها به سایت‌هایی تعلق دارد که قواعد و توصیات گوگل (Best practices) را بهتر رعایت کرده باشند.

3. هر شرکتی نیازهای سئو یکسانی ندارد

آژانس‌هایی که به شما وعده سئو تضمین شده می‌دهند، یک نکته‌ی بسیار مهم را از قلم می‌اندازند و آن این است که هر بیزنسی بنا به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، نیاز‌های مختلفی دارند. بسته به حوزه‌ی فعالیت، کلمات کلیدی و محل یا لوکیشن، استراتژی سئو موفق سایت شما می‌تواند تغییر کند؛ بنابراین هیچ نسخه‌ای برای تمام کسب‌وکارها جواب نمی‌دهد.

برای مثال، ممکن است یک کسب‌وکار بخواهد خریداران بیشتری به فروشگاهش در یک مرکز خرید مراجعه کنند اما کسب‌وکار دیگری قصد داشته باشد تا میزان فروش اینترنتی خود را افزایش بدهد. طبیعی است که شما باید برای هر کدام از این بیزنس‌ها یک راهکار خاص را در نظر بگیرید.

برای کسب‌وکار اول، گزینه‌ی ایده‌آل به‌کارگیری سئوی لوکال است درحالی که برای بیزنس دوم، بهترین راهکار استفاده از روش‌هایی است که ترافیک ارگانیکی را به سایت بیاورد که تمایل بیشتر برای خرید دارد.

4. سئوی کلاه‌سیاه و روش‌هایی که سریع جواب می‌دهند اما خطرناک‌اند

برخی از سئوکاران یا آژانس‌های بازاریابی ممکن است با نادیده‌گرفتن کیفیت یا اخلاق به رتبه‌های بالا دست پیدا کنند. این دستاوردها اغلب بعد از چند ماه ناپدید می شوند و رنکینگ وب سایت شما را بدتر از قبل می کنند.

5. سئوی کلاه سیاه، ممکن جایگاه سایت شما را تا مدت‌ها به خطر بیاندازد

سئو کلاه سیاه یک روش نامتعارف سئو است که برخی وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند تا به‌طور مصنوعی رتبه‌بندی خود را در نتایج جست‌وجو افزایش بدهند. این شیوه‌ها اغلب قراردادهای موتور جست‌وجو را زیر پا می‌گذارند و می‌توانند منجر به عواقب ناخوشایند مختلفی برای سایت شما شوند یا حتی آن را به کل از نتایج سرچ حذف کنند.

برخی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه 

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می تواند با توجه به نتیجه گیری سریع آن برای شما وسوسه انگیز باشد. آما مطمئن باشید با دید بلند مدت هیچ سایتی از این تکنیک ها سودی نخواهد برد زیرا دیر یا زود گوگل متوجه آن خواهد شد. 

1. لینک‌سازی پنهان یا لینک‌های مخفی (Hidden Links)

در این تکنیک، لینک‌ها را در متن محتوا پنهان می‌کنند که می‌تواند با استفاده از تغییر رنگ متن به رنگ پس‌زمینه، کوچک‌کردن فونت لینک و قرار دادن لینک در تصاویر محتوا انجام بگیرد.

2. استفاده بیش‌ از حد از یک انکر تکست (Overused Anchor Text)

انکر تکست، متنی است که برای لینک‌سازی استفاده می‌شود و برای کسب نتایج بهتر، توصیه می‌شود تا از تکرار یک انکر تکست خاص پرهیز کنیم.

درکل هم بهتر است از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید تا به طور اخلاقی و با رعایت استانداردها، رتبه‌بندی و بازدید ارگانیک وب‌سایت خود را بهبود دهید.

3. انتخاب کلمه کلیدی زودبازده اما ناموثر، منابع شما را هدر می‌دهد

برخی از آژانس‌ها ممکن است برای تحقق وعده‌های خود، کلمات کلیدی با رتبه‌بندی آسان را انتخاب کنند که احتمال دارد حتی برای کسب‌وکار شما ارزشمند نباشند. درحالی‌که آن‌ها تضمین می‌کنند در کلمه کلیدی خاصی برای شما جایگاه بگیرند، این کلمات کلیدی ممکن است باعث رشد معنی‌دار نشوند.

4. استفاده از هرزنامه‌‎ها که تنها آمارهای گزارش را بالا می‌برند

برخی از سئوکاران ممکن است از ربات‌ها یا دیگر تاکتیک‌های هرزنامه برای افزایش آمار استفاده کنند. این کار هرچند امکان دارد به افزایش بازدید بیانجامد اما تنها یک توهم است و در عمل هیچ موفقیت یا پیشرفتی برای بیزنس شما ندارد.

5. نتایج تضمین شده سئو ممکن است آن چیزی نباشد که به نظر می رسد

بسیاری از آژانس‌های بازاریابی یا سئوکارانی که نتایج سئو را تضمین می‌کنند، برای صحت ادعای خود به ظاهرسازی و ارائه آمارهایی می‌پردازند که اگر دروغ نباشند، برای شما کارایی ندارند. آن‌ها ممکن است دست به دامن روش‌های مختلفی شوند تا آمار را به‌صورت کاذب بالاتر از آنچه که هست، نشان بدهد.

از جمله‌ی این روش‌ها می‌توانیم به خرید ترافیک فیک سایت اشاره کنیم که با استفاده از ربات‌ها میزان ترافیک ارگانیک را بالاتر از آمار واقعی نشان می‌دهد.

چگونه یک آژانس سئو قابل اعتماد انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید با صرف هزینه‌ی مناسب از روش‌های درست و موثر به نتیجه برسید، بهترین کار این است که پروژه‌ی خود را به یک آژانس بازاریابی قابل اعتماد بسپارید؛ اما از کجا می‌توانید مطمئن شوید که آژانس مناسبی را انتخاب کرده‌اید؟

در قدم اول به پیشنهاداتی که به شما می‌دهند، توجه کنید. اینکه می‌گویند می‌توانند چه نتایجی را که در یک دوره زمانی معین به دست بیاورند، یکی از نشانه‌هایی است که آیا از ابتدا با شما صادق هستند یا خیر. البته این را هم درنظر بگیرید که آن‌ها نمی‌توانند با برآورد اولیه، تعداد دقیق کلمات کلیدی یا میزان افزایش ترافیک شما را پیش بینی کنند.

نکته بعدی هم در همین‌جا نهفته است: اینکه آیا به شما می‌گویند که نمی‌توانند دقیق این موارد را تخمین بزنند یا نه!

یک آژانس قابل اعتماد، به شما توضیح می‌دهد که پیش‌بینی‌های سئو تخمینی است. به‌عبارت دیگر، لازم است به شما توضیح بدهند که نتایج واقعی می‌تواند تحت تاثیر عواملی خارج از کنترل آن‌ها باشد. (مانند به‌روزرسانی الگوریتم موتورهای جست‌وجو)

یکی دیگر از روش‌هایی که کمک می‌کند تا بتوانید به یک آژانس بازاریابی اعتماد کنید، این است که از آن‌ها شواهد و قرائن بخواهید. چرا که با توجه به آنچه در توصیه‌های گوگل آمده است، آن‌ها می‌توانند از هر پیشنهادی که در جهت بهبود سئو به شما می‌دهند، بکاپ بگیرند.

درنهایت هم برای اینکه از آنچه شنیده‌اید مطمئن شوید، می‌توانید به سوابق کاری آن‌ها که معمولا در سایت‌شان درج می‌شود، نگاهی بیاندازید.

نتیجه‌گیری

به عنوان یک کارفرما در انتخاب یک شرکت مناسب چیزی که حتما باید در نظر بگیرید، صداقت در کنار کیفیت کار آژانس‌هاست؛ اینکه آیا از قواعد به‌روز سئو پیروی می‌کنند یا خیر و اینکه بازه زمانی انجام پروژه را رعایت می‌کنند یا خیر.

نکته‌ی مهم دیگر هم ارتباط صحیح با مشتریان است تا در صورت نیاز، آن‌ها را در جریان تغییرات احتمالی درخصوص زمان یا موارد دیگر قرار بدهند.

در این مطلب شما را با سئوی تضمین شده آشنا کردیم که یکی از روش‌های رایجی است که آژانس‌های بازاریابی و سئوکاران برای ترغیب مشتریان استفاده می‌کنند؛ روشی که می‌تواند نه‌تنها ضررهای مالی، بلکه عواقب جبران‌ناپذیر زیادی برای کسب‌وکار شما در بر داشته باشد. درنتیجه، برای یک مشاوره‌ی امن و مطمئن یک آژانس قابل اعتماد را انتخاب کنید و البته همیشه می‌توانید برای این‌کار از خدمات سئو دارکوب بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین