نرخ پرش چیست؟ معرفی 7 روش کاهش نرخ Bounce Rate
- نویسنده: محسن لشکری
- بازبینی شده توسط: داود قربانی
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=8091
نرخ پرش یا Bounce Rate کلمهای است که همیشه باعث ترس مدیران وب سایت بوده است. این ایده که مردم به سایت شما میآیند، نگاهی به محتوای شما میاندازند، و سپس بدون تعامل آن را ترک میکنند، بدترین سناریوی ممکن است.
در یک تعریف ساده میتوان گفت، نرخ پرش به این معنا است که اصولاً وقتی کاربر وارد سایت میشود، به اطراف نگاه میکند و بدون کلیک، بدون اسکرول و هیچ کار دیگری سایت را ترک میکند.
با این وجود، شما نمیتوانید افرادی را که سایت شما را ترک می کنند کنترل کنید. اما در نرخ خروج شما و نرخ پرش میتوانید برخی کارها را برای مدیریت آن انجام دهید. بنابراین، بیایید در ادامه این مفهوم را تجزیه کنیم و به این بپردازیم که چگونه میتوانید نرخ پرش را پایین و تبدیلها را بالا نگه دارید.
لیست مطالب
نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟
در پاسخ به بانس ریت چیست باید بگوییم که نرخ پرش نرخی است که، کاربر وارد وبسایت میشود، اما بدون هیچ تعامل و فعالیتی مثل کلیک کردن، گذاشتن نظر، بازدید از صفحههای مختلف، خرید و.. از سایت خارج میشود.
نرخ پرش به 3 دلیل مهم است:
- وقتی شخصی که از سایت شما پرش می کند (بدیهی است) از سایت شما استفاده ای نکرده است. بنابراین هنگامی که بازدیدکننده را از جهش باز می دارید، می توانید نرخ فروش، ارائه خدمات و.. را در وب سایت خود افزایش دهید.
- نرخ پرش ممکن است به عنوان یک عامل رتبه بندی گوگل استفاده شود. در واقع، یک مطالعات نشان داده که Bounce Rate ارتباط نزدیکی با رتبه بندی صفحه اول گوگل دارد.
- نرخ پرش بالا به شما این امکان را می دهد که بدانید سایت شما (یا صفحات خاصی در سایت شما) مشکلاتی با محتوا، تجربه کاربری، طرح بندی صفحه یا نوشتن کپی دارد.
نرخ پرش “متوسط” چقدر است؟
بر اساس گزارشی در GoRocketFuel.com، میانگین بازه Bounce Rate بین 41 تا 51 درصد است.
با این حال، نرخ پرش «عادی» تا حد زیادی به صنعت شما و اینکه از کجا ترافیک دارید بستگی دارد. در واقع انواع مختلف وب سایتها نرخ پرش کاملاً متفاوتی دارند.
همانطور که می بینید، سایت های تجارت الکترونیک با کمترین میانگین نرخ پرش (20-45٪) هستند. در حالی که نرخ پرش وبلاگ ها تا 90٪ بالا می رود.
بنابراین اگر میخواهید بفهمید که Bounce Rate خوب چیست، مطمئن شوید که سایت خود را با سایتهای دیگر در دسته خود مقایسه میکنید.
همچنین، منابع ترافیک سایت شما می تواند به طور چشمگیری بر نرخ پرش سایت شما تأثیر بگذارد.
مقایسه نرخ پرش و نرخ خروج
نرخ خروج (Exit Rate) مشابه با نرخ پرش (Bounce Rate) است، اما یک تفاوت بزرگ نیز دارد:
نرخ پرش درصد افرادی است که در یک صفحه قرار می گیرند و بدون هیچ اقدام دیگری آن را ترک می کنند.
نرخ خروج درصد افرادی است که یک صفحه خاص را ترک می کنند (حتی اگر در ابتدا در آن صفحه قرار نگرفته باشند).
به عنوان مثال، فرض کنید شخصی وارد صفحه A از سایت شما میشود و چند ثانیه بعد دکمه برگشت مرورگر خود را میزند. این یک پرش است.
از طرف دیگر، فرض کنید شخصی وارد صفحه A از سایت شما میشود. سپس روی صفحه B کلیک می کنند. سپس، پس از خواندن صفحه B، مرورگر خود را می بندند.
از آنجا که آن شخص روی چیزی در صفحه A کلیک کرده است، این یک پرش در صفحه A نیست. و چون در ابتدا در صفحه B قرار نگرفته است، در صفحه B نیز پرش نیست.
گفتنی است، چون آن شخص سایت شما را در صفحه B ترک کرده است، این باعث افزایش نرخ خروج صفحه B در Google Analytics می شود.
و اگر متوجه صفحهای در سایت خود با نرخ خروج فوقالعاده بالا میشوید، مشکلی است که ارزش برطرف کردن را دارد.
چرا افراد از صفحات ما پرش می کنند؟
قبل از اینکه به مراحل کاهش Bounce Rate خود بپردازیم، مهم است که رایجترین دلایلی را که افراد جهش میکنند، درک کنیم.
- صفحه انتظارات کاربر را برآورده نکرد:
شما باید هدف جستجو افراد برای سرچ کلمه کلیدی مورد نظر را بدانید. به زبان ساده، این دلیلی است که افراد در وهله اول وارد سایت شما میشوند.
به طور مثال در نظر بگیرید که شخصی عبارت، آیا وقتی وزنم کم شود صورتم لاغر میشود، را در گوگل سرچ کند. در این صورت کاربر انتظار دارد که در رابطه با موضوعی که جستجو میکند، نتیجه مشاهده کند. به عبارتی دریابد که آیا واقعا با کاهش وزن صورت لاغر میشود یا نمیشود.
حال تصور کنید سایتی که به کاربر نمایش داده میشود، یک محصول کرم جوانسازی پوست باشد، که کاملا خلاف خواسته کاربر است. درواقع آن صفحه هدف جستجوی کاربر را برآورده نمیکند. بنابراین سایت را ترک میکند و این امر باعث میشود که نرخ پرش سایت بالا برود.
- طراحی زشت (توجه به UI و UX):
UI خوب: طراحی زشت می تواند نرخ پرش شما را از بین ببرد. مردم تا حد زیادی سایت شما را بر اساس طراحی و سپس محتوا قضاوت می کنند.
UX خوب: بله، سایت شما باید خوب به نظر برسد. اما استفاده از سایت شما نیز باید بسیار آسان باشد. و هرچه خواندن و گشت و گذار در وب سایت شما برای افراد آسان تر باشد، نرخ پرش شما به طور کلی پایین تر خواهد بود.
- صفحه به کاربران آنچه که به دنبالش هستند را می دهد:
تصورکنید که کاربری وارد یک سایت صرافی میشود و قصد دارد قیمت دلار را به روز مشاهده کند. در این صورت کاربر انتظار دارد که به سرعت وارد سایت شود و در کمترین زمان ممکن اطلاعات مربوطه را پیدا کند. اگر کاربر به سرعت به نتیجه دلخواه برسد قطعا خیلی سریع سایت را ترک میکند و این موضوع باعث میشود نرخ پرش این سایت پایین بیاید. بنابراین نرخ پرش پایین همیشه هم بد نیست و در مقابل گاهی اوقات حتی نقطه قوت یک سایت است.
شما در نرخ پرش اطلاعات دیگری جز اینکه کاربران سایت شما را ترک کرده اند، ندارید. به عبارتی، شما هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چرا کاربران در ابتدا به سایت شما آمدند و بدون تعامل خارج شدهاند، ندارید. بنابراین ممکن است، در حالی که نرخ پرش بالا باشد، سایت شما همچنان میتواند هدف خود و کاربر را برآورده کند.
7 روش سریع برای کاهش نرخ پرش
-
افزایش سرعت سایت
سرعت و عملکرد وب سایت شما نقش مهمی در ماندن بازدیدکنندگان دارد. هر چه زمان بیشتری برای بارگذاری سایت شما طول بکشد، بازدیدکنندگان سریعتر اذیت میشوند و سایت شما را ترک میکنند. در واقع، بازدیدکنندگان سایت انتظار دارند وب سایت شما در عرض 2 ثانیه بارگذاری شود. هر چیزی کندتر از آن منجر به رها شدن سایت و افزایش نرخ پرش شما میشود.
با کمک ابزار Core Web Vitals در google search console میتوانید سرعت وب سایت خود را چک کنید. اگر سرعت سایت شما بالا نباشد، ممکن است رقابت با رقبای خود در جستجوی ارگانیک دشوار باشد.
برخی از بهترین راهها برای بهینهسازی سایت برای بارگذاری سریعتر صفحه عبارتند از:
- استفاده از CDN (شبکه تحویل محتوا)
- بهینه سازی تصاویر
- سرمایه گذاری روی یک میزبان وب با کیفیت
- نظارت بر استفاده از افزونه
- استفاده از افزونه کش
و موارد دیگر
-
از هدف جستجو آگاه باشید
همان طور که قبلا اشاره کردیم صفحه شما باید به جستجوگران گوگل آنچه را که به دنبال آن هستند ارائه دهد. در غیر این صورت، کاربران گوگل به نتایج جستجو باز خواهند گشت و وارد صفحات دیگر میشوند.
بدون کلیک بر روی صفحه قبل از خروج = “پرش”
و صفحهای که هدف جستجو را برآورده نمیکند فقط برای Bounce Rate شما مضر نیست بلکه برای سئو و بهینه سازی سایت هم بد است. در واقع، نرخ پرش بالا و زمان ماندگاری پایین می تواند به رتبه بندی گوگل شما آسیب برساند.
-
محتوا را تازه و بروز نگه دارید
تازه نگه داشتن وبلاگ خود با محتوای مناسب، همیشه بهترین بازگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت. به گفته HubSpot، مشاغلی که به طور منظم وبلاگ خود را با محتوای تازه به روز میکنند، نسبت به کسانی که این کار را نمیکنند، سرنخ بیشتری ایجاد میکنند. با این حال، مهم است که محتوای قدرتمند را از محتوای مناسب متمایز کنید.
محتوای قدرتمند ممکن است واکنش “هیجانی” را از خوانندگان شما برانگیزد، اما ممکن است مشکلات آنها را حل نکند. در مقابل، محتوای مناسب آنها را شگفتزده میکند، اما راهنماییهای عملی برای پیادهسازی و ایجاد نتایج برای آنها نیز مناسب است.
اگر در زمینه وبلاگ نویسی تازه کار هستید، یک تم ساده با افزونههای وردپرس مناسب قهرمان شما خواهد بود، زیرا اغلب به روز می شود و پاسخگویی را در باطن حفظ میکند. وظیفه شما این است که بازدیدکنندگان را پاسخگو نگه دارید.
با افزودن مداوم محتوای تازه، به تدریج شتاب و اعتماد ایجاد می کنید. به یاد داشته باشید که خوانندگان بسیار باهوش هستند و می توانند از طریق تاکتیکهای فریبنده و دستکاری ببینند. اما، آنها همچنین هر اقدامی را که انجام میدهید و کلماتی که استفاده میکنید به خاطر خواهند آورد و این بدان معناست که بازدیدکنندگان مکرر شما از بازدیدکنندگان جدید فراتر میروند که باعث افزایش نرخ تبدیل شما میشود. شما می توانید از بازدیدکنندگان مکرر درآمد بیشتری کسب کنید زیرا سطح اعتمادی را با آنها ایجاد کردهاید.
-
سایت خود را ریسپانسیو کنید
براساس Search Engine Land، حدود 57 درصد از کل ترافیک آنلاین در حال حاضر از دستگاه های تلفن همراه است.
بنابراین ریسپانسیو کردن وب سایت تاثیر بسیار مهمی در کاهش نرخ Bounce Rate دارد. وقتی که وبسایت به درستی برای تمامی دستگاهها و اندازههای صفحه نمایش بهینه شده باشد، کاربران به راحتی محتوا را مشاهده کرده و با وبسایت تعامل بیشتری دارند.
این تجربه کاربری بهتر باعث میشود که کاربران بیشتر در وبسایت بمانند و به صفحات دیگر نیز مراجعه کنند، به جای اینکه بلافاصله بعد از ورود به سایت آن را ترک کنند.
-
خوانایی محتوای خود را بهبود بخشید
یکی از دلایلی که مشتریان هدف شما ممکن است سایت شما را ترک کنند فقدان خوانایی است. تجربه کاربری زمانی شروع میشود که محتوای شما خوانا باشد. به طور خاص، متنها و کلمات بزرگ در متن خوانندگان را میترساند، بنابراین از آنها اجتناب کنید.
همچنین بسیاری از وبلاگهای شرکتی با محتوای عالی تولید میشوند اما قالب بندی مناسبی ندارند. این عامل نیز منجر به پرش بالاتر و در نتیجه نرخ پرش در سئو را بالا میبرد. علاوه بر این، باعث میشود مشتریان به محاسن محتوا و تجربه کاربری خوب دست پیدا نکنند.
در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک میکند محتوای خود را قالب بندی کرده و آن را خواناتر کنید:
- از عناوین فرعی برای روشن کردن موضوع خود استفاده کنید.
- از نقاط گلوله برای توضیح مزایا یا نکات قابل توجه استفاده کنید.
- در صورت لزوم از نمودارها، تصاویر، اسکرین شاتها و نقل قولهای کارشناسان صنعت استفاده کنید.
- از کلمات کلیدی پررنگ استفاده کنید البته در این کار زیاده روی نکنید.
- سوالات زیادی در محتوای خود بپرسید تا به خوانندگان دعوت به شرکت بکنید، به جای اینکه فقط بخوانند.
- محتوای خود را با عنوان فرعی با عنوان “نتیجه گیری” پایان دهید. این به خواننده میگوید که چند کلمه آخر را سریع بخواند و اقدام کند.
-
از کاربر بازخورد بخواهید
استفاده از پلاگین بازخورد کاربر یا نرم افزار بازخورد در وب سایت شما یک راه عالی برای کمک به کاهش نرخ پرش شما است. نه تنها پر کردن نظرسنجی بازخورد شما میتواند به عنوان یک تبدیل در Google Analytics محسوب شود، بلکه می توانید بازخورد ارزشمندی از افرادی دریافت کنید که آنچه را که به دنبال آن بودند در سایت شما پیدا نکردهاند.
بازخورد بازدیدکنندگان می تواند طلایی باشد و به شما کمک کند تا بدانید چگونه نرخ پرش را کاهش دهید.
به عنوان مثال، با افزونه وردپرس UserFeedback، میتوانید یک برگه بازشو داشته باشید که یا بلافاصله باز میشود یا برای کلیک و باز کردن قابل مشاهده است. هر سوالی را که میخواهید بپرسید و نظرسنجی را به Google Analytics متصل کنید. به این ترتیب، ارسالهای فرم به عنوان تبدیل به حساب میآیند.
صرفاً افزودن یک نظرسنجی پاپ آپ به وب سایت شما میتواند واقعاً به کاهش نرخ پرش شما کمک کند و برای بهبود کسب و کار خود بازخورد صریح مشتریان را در اختیار شما قرار میدهد. به علاوه، در حالی که نرخ پرش را کاهش میدهید و بازخورد دریافت میکنید، میتوانید همزمان با استفاده از انواع مختلف نظرسنجی، معیارهای بیشتری را به دست آورید تا امتیاز وفاداری مشتری خود را پیدا کنید.
-
از لینک های داخلی هوشمندانه استفاده کنید.
لینک سازی داخلی یکی دیگر از راه های سئو داخلی است که می توانید بازدیدکنندگان را وادار به کلیک بیشتر در وب سایت خود کنید. همانطور که گفته شد، شما نمی خواهید آنها را با محتوای خود غرق کنید. بنابراین دقت داشته باشید که تعداد زیای از لینکهای داخلی ممکن است نتیجه عکس بدهد.
اگر سایت شما اطلاعات بیشتری در مورد موضوعی در صفحه یا پست دیگری دارد، به آن لینک دهید. به این ترتیب، یک جریان طبیعی برای ورود بیشتر به وب سایت خود ایجاد میکنید.
کافی است تنها این دو شیوه لینک داخلی را دنبال کنید:
- زیاده روی نکنید. استفاده از بیش از 1 لینک در هر 3 جمله، خواندن محتوا را سختتر میکند و بینندگان را گیج میکند.
- مرتبط باشید. اگر کاربران لینکی را دنبال کنند و محتوا آن چیزی نباشد که انتظار داشتند، احتمالاً آن را ترک خواهند کرد. قبل از پیوند، از خود بپرسید، آیا این همان چیزی است که کاربر از متن انتظار دارد؟
همچنین برای تسهیل فرآیند لینک داخلی، میتوانید از افزونه های وردپرس مانند All in One SEO (AIOSEO) نیز استفاده کنید.
نتیجه گیری
در این مقاله، 7 روش برای کاهش نرخ پرش سایت و افزایش نرخ تبدیل به شما آموزش دادیم. اما، بدون محتوای باکیفیت، حتی اگر موفق شوید نرخ پرش خود را به نصف کاهش دهید، خطر افزایش مجدد آن بالا است، و این موضوع اهمیت محتوای با کیفیت را نشان میدهد.
برای جلوگیری از بالا رفتن نرخ پرش همانطور که گفته شد روشهای متعددی پیشنهاد میشود. اما یک استراتژی محتوا میتواند تاثیر شگفتی را داشته باشد.
در کل برخی از استراتژیها در اینجا میتوانند نتایج نسبتاً سریعی داشته باشند، اما چنین انتظاری نداشته باشید که در چند روز به نرخ پرش پایینی دست پیدا خواهید کرد. در نتیجه به رشد مخاطبان سایت خود ادامه دهید.
همانطور که کاربران خود را راضی می کنید، آنها با کمال میل به دیگران درباره شما می گویند، بنابراین ترافیک جستجو، لینک های ورودی و تولید سرنخ را بهبود می بخشند. همهی این عوامل در نرخ پرش تاثیر دارند.
دیدگاهتان را بنویسید